Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Tesla85 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:03
Jeg har hytte i Flendalen i Trysil, og bor i Oslo. På hytta har vi ikke strøm,men jeg har et strømaggregat til vedkløving osv. 6,5 KW. Er det noen som har prøvd å lade bilen med et slik? Jeg jeg har sett litt på nettet om det finnes lademuligheter i Trysil, men ser kun en lader på rådhuset i Trysil. Hadde vært strålende å kunne sette bilen på lading i Trysillfjellet når man er der på vinteren, men det er nok litt langt frem. Jeg forstår imidlertid at jeg ikke har strøm nok til å kjøre frem og tilbake mellom Oslo og Trysil uten å lade... Noen som har forslag? Jeg har 85Kwh batteri... ( 29.11.2013, kl. 13.00) :)
Burde vel gå an å få innpå skvetten man mangler, men hvilket uttak er det på aggregatet? Er det kun vanlig stikk får du ikke ut mer enn 13A, noe som tilsvarer ca. 13 km/t. Dette må uansett være siste utvei. Det blir dyre KW, og man får masse driftstimer på aggregatet om man skal gjøre dette jevnlig. Dessuten må man sikkert regne mellom halvannen og to liter på mila :)
Ser den... Dessverre er det bare to uttak med vanlige stikk på det. Kanskje sikkert med 16A. Hmmm... Kanskje jeg kan skaffe meg et med 400V og 3-fas. Da får jeg jo mer strøm på kortere tid. Jeg vet at Statoil på Minnesund også har en flott ladestasjon, men....
Neste blir vel å montere en slik i frunk'en. :) Alternativt sette en slik på en liten tilhenger og som kan starte opp ved lite batteri. Det var et prosjekt hos Kickstarter.com hvor man så for seg en slik tilhenger for elbiler..
Sitat fra: Restusj på lørdag 26. oktober 2013, klokken 18:56
Neste blir vel å montere en slik i frunk'en. :) Alternativt sette en slik på en liten tilhenger og som kan starte opp ved lite batteri. Det var et prosjekt hos Kickstarter.com hvor man så for seg en slik tilhenger for elbiler..
Denne løsningen går også under navnet "hybridbil" :D
Sitat fra: Tesla85 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:03
Jeg har hytte i Flendalen i Trysil, og bor i Oslo. På hytta har vi ikke strøm,men jeg har et strømaggregat til vedkløving osv. 6,5 KW. Er det noen som har prøvd å lade bilen med et slik? Jeg jeg har sett litt på nettet om det finnes lademuligheter i Trysil, men ser kun en lader på rådhuset i Trysil. Hadde vært strålende å kunne sette bilen på lading i Trysillfjellet når man er der på vinteren, men det er nok litt langt frem. Jeg forstår imidlertid at jeg ikke har strøm nok til å kjøre frem og tilbake mellom Oslo og Trysil uten å lade... Noen som har forslag? Jeg har 85Kwh batteri... ( 29.11.2013, kl. 13.00) :)
Jeg har testladet med aggregat fra hytta. Dog et Honda EU65iS inverter-aggregat som leverer perfekt sinuskurve. Det fungerte kjempefint.
Hvordan et virker med billig-aggregater der output ser ut som en fjellkjede i siluett er jeg mer usikker på. Men bilen virker å være følsom på lading fra før så jeg ville ikke vært så veldig optimistisk i det tilfellet.
Honda-aggregatet koster 43.000,- i Norge, jeg bestilte fra England isteden. Det kom på en pall levert på døra, pris inkl. frakt og moms kr. 29.800,-. Det var da med fjernstarter og eksosgjennomføring.
Mye å spare altså, og Honda har verdensomspennende garanti.
Output fra aggregatet er 32A blå enfase stikk (og et par 16A CEE stikk). Det bør kunne levere 24A kontinuerlig til bilen, dvs. ca. 25 typical kilometer pr. time.
Forbruk blir nok fort 1,5l/mil ja, men det er ingen krise om det kun er noen få ekstra mil man trenger.
Takk for innspill! Jeg skal se litt på det store Honda aggregatet. Har du en link til det selskapet du handlet fra i England? Det er jo bare for å være sikker på å komme hjem. Litt talentløst med mange Teslaer stående på veiskulderen når det blir kaldt...
Sitat fra: Tesla85 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:03
Jeg har hytte i Flendalen i Trysil, og bor i Oslo. På hytta har vi ikke strøm,men jeg har et strømaggregat til vedkløving osv. 6,5 KW. Er det noen som har prøvd å lade bilen med et slik? Jeg jeg har sett litt på nettet om det finnes lademuligheter i Trysil, men ser kun en lader på rådhuset i Trysil. Hadde vært strålende å kunne sette bilen på lading i Trysillfjellet når man er der på vinteren, men det er nok litt langt frem. Jeg forstår imidlertid at jeg ikke har strøm nok til å kjøre frem og tilbake mellom Oslo og Trysil uten å lade... Noen som har forslag? Jeg har 85Kwh batteri... ( 29.11.2013, kl. 13.00) :)
Skistar burde få satt opp noen type 2 stasjoner på p-plassen ved Turistsenteret, merkelig at det kun er 16a på Rådhuset.
Minnesund ble nevnt her, men det er chademo (og adapter har ikke kommet enda), Elverum har også bare 16aA.
Vi får vel sende Skistar noen mailer, så kommer det nok... ;)
Sitat fra: Tesla85 på søndag 27. oktober 2013, klokken 09:47
Takk for innspill! Jeg skal se litt på det store Honda aggregatet. Har du en link til det selskapet du handlet fra i England? Det er jo bare for å være sikker på å komme hjem. Litt talentløst med mange Teslaer stående på veiskulderen når det blir kaldt...
Her: http://www.edge4renewable-energy.co.uk/honda-eu65.htm
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 19:02
Sitat fra: Tesla85 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:03
Jeg har hytte i Flendalen i Trysil, og bor i Oslo. På hytta har vi ikke strøm,men jeg har et strømaggregat til vedkløving osv. 6,5 KW. Er det noen som har prøvd å lade bilen med et slik? Jeg jeg har sett litt på nettet om det finnes lademuligheter i Trysil, men ser kun en lader på rådhuset i Trysil. Hadde vært strålende å kunne sette bilen på lading i Trysillfjellet når man er der på vinteren, men det er nok litt langt frem. Jeg forstår imidlertid at jeg ikke har strøm nok til å kjøre frem og tilbake mellom Oslo og Trysil uten å lade... Noen som har forslag? Jeg har 85Kwh batteri... ( 29.11.2013, kl. 13.00) :)
Jeg har testladet med aggregat fra hytta. Dog et Honda EU65iS inverter-aggregat som leverer perfekt sinuskurve. Det fungerte kjempefint.
Hvordan et virker med billig-aggregater der output ser ut som en fjellkjede i siluett er jeg mer usikker på. Men bilen virker å være følsom på lading fra før så jeg ville ikke vært så veldig optimistisk i det tilfellet.
Honda-aggregatet koster 43.000,- i Norge, jeg bestilte fra England isteden. Det kom på en pall levert på døra, pris inkl. frakt og moms kr. 29.800,-. Det var da med fjernstarter og eksosgjennomføring.
Mye å spare altså, og Honda har verdensomspennende garanti.
Output fra aggregatet er 32A blå enfase stikk (og et par 16A CEE stikk). Det bør kunne levere 24A kontinuerlig til bilen, dvs. ca. 25 typical kilometer pr. time.
Forbruk blir nok fort 1,5l/mil ja, men det er ingen krise om det kun er noen få ekstra mil man trenger.
Litt OT, men dog. Aggregatet koster jo ca 27.000 NOK på den siden du henviser til, frakt vet jeg ikke, men sikkert ikke under 3000, så kommer mva i tillegg, altså ytterligere 7.500NOK Da er jeg i 37.500. Hvordan får du den da på dør for under 30.000?
Du kan trekke fra uk moms, og frakt er nok billigere.
Aldri prøvd med noe så stort fra uk, men får stadig vekk pakker med land rover deler, og største av de har vel veid 30-40kg og dimensjoner på rundt 40x70x30cm, og denne kom på £25.
Sitat fra: Stellar på søndag 27. oktober 2013, klokken 16:08
Litt OT, men dog. Aggregatet koster jo ca 27.000 NOK på den siden du henviser til, frakt vet jeg ikke, men sikkert ikke under 3000, så kommer mva i tillegg, altså ytterligere 7.500NOK Da er jeg i 37.500. Hvordan får du den da på dør for under 30.000?
Nei, UK-prisen er inkl. 20% VAT som du må trekke fra først. Frakt er ca. 3000,- ja, og valutakursen var nok noe bedre når jeg kjøpte mitt.
Uansett er det billigere enn i Norge... :D
Når hurtiladderne er klar er det vel bare og kjøre bort med Teslaen og ta det med tilbake.
God ide! ;D
DA har jeg fått tilgang på et dieselaggregat som gir 10 kVA på 400V. ;D.
Min bror hadde et stående som han ikke brukte. Da bør ikke ekstraladingen bli noe problem. :D
Jeg skal teste ut og gi beskjed om hvordan det gikk med en gang jeg får bilen min..
Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 09:30
DA har jeg fått tilgang på et dieselaggregat som gir 10 kVA på 400V. ;D.
Min bror hadde et stående som han ikke brukte. Da bør ikke ekstraladingen bli noe problem. :D
Jeg skal teste ut og gi beskjed om hvordan det gikk med en gang jeg får bilen min..
Bare vær obs på at dieselaggregater som har stått en uke i -20 grader ofte kan være litt leie å få startet ;)
Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:20
Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 09:30
DA har jeg fått tilgang på et dieselaggregat som gir 10 kVA på 400V. ;D.
Min bror hadde et stående som han ikke brukte. Da bør ikke ekstraladingen bli noe problem. :D
Jeg skal teste ut og gi beskjed om hvordan det gikk med en gang jeg får bilen min..
Bare vær obs på at dieselaggregater som har stått en uke i -20 grader ofte kan være litt leie å få startet ;)
Vinterdiesel er vel lurt. :P Er endel rimeligere i bruk, kan i tillegg bruke avgiftsfri diesel.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. oktober 2013, klokken 10:20
Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 09:30
DA har jeg fått tilgang på et dieselaggregat som gir 10 kVA på 400V. ;D.
Min bror hadde et stående som han ikke brukte. Da bør ikke ekstraladingen bli noe problem. :D
Jeg skal teste ut og gi beskjed om hvordan det gikk med en gang jeg får bilen min..
Bare vær obs på at dieselaggregater som har stått en uke i -20 grader ofte kan være litt leie å få startet ;)
Bare å plugge i en motorvarmer et par timer før det. Eller....eh...
;D
Vinterdiesel er nok ingen dårlig ide... Sevice og nye filtre er nok en enda bedre ide! ;D.
Da har jeg noe å bruke ventetiden til! Flytte et aggregat på 2-300 kg inn i en vedbod er nok også noe jeg skal tenke litt på... :o
Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:33
Vinterdiesel er nok ingen dårlig ide... Sevice og nye filtre er nok en enda bedre ide! ;D.
Da har jeg noe å bruke ventetiden til! Flytte et aggregat på 2-300 kg inn i en vedbod er nok også noe jeg skal tenke litt på... :o
Vil anbefale å få med deg et par-tre andre litt røslige karer til å tenke på de 2-300kiloene ;)
Glodeplugger som er i orden er vel stortsett det beste for sikkert start på "dieseldyr".
Høres ut til å være en god ide... :)
Sitat fra: Tesla85 på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:33
Vinterdiesel er nok ingen dårlig ide... Sevice og nye filtre er nok en enda bedre ide! ;D.
Da har jeg noe å bruke ventetiden til! Flytte et aggregat på 2-300 kg inn i en vedbod er nok også noe jeg skal tenke litt på... :o
Et alternativ for kaldstarter vinterstid kan være å sette inn en portabel gassovn der et par-tre-fire timer i forkant. 4kW effekt vil nok heve temperaturen på aggregatet betraktelig.
Nå begynner jeg å bli klar for å teste ut litt, men man møter jo noen utfordringer...
Aggregatet er klart, men siden vi ikke har noen adaptere til 400V må jeg være litt kreativ.
Aggregatet har ikke kontakt men terminaler, greit nok, men kanskje jeg burde fått meg en ladeboks mellom aggregatet og bilen? Finnes det noe man kan kjøpe, eller er dette noe man må bygge?
Jeg vet jo at man kan kjøpe komponenter over nettet, men da må jeg bygge det selv ::).
Til dere som trenger strøm og lading på hytta.
Hva med denne? http://www.jula.no/dieseldrevet-aggregat-3-kw-740035 (http://www.jula.no/dieseldrevet-aggregat-3-kw-740035)
Leverer 4200W 400V 3 fase
Sitat fra: shb på fredag 13. desember 2013, klokken 06:39
Til dere som trenger strøm og lading på hytta.
Hva med denne? http://www.jula.no/dieseldrevet-aggregat-3-kw-740035 (http://www.jula.no/dieseldrevet-aggregat-3-kw-740035)
Leverer 4200W 400V 3 fase
Hva med å ta en titt i bruksanvisningen som ligger som PDF på URLen:
Tips: 1. side etter innholdsfortegnelse: (TV, elektronisk utstyr osv. kan bli skadet hvis de kobles direkte til aggregatet.
Side 20: Mange elektriske apparater (f.eks. TV, datamaskin) skal ikke drives med en generator. Spør produsenten av apparatet i tvilstilfeller. )
Jeg satser heller ikke på å bruke et billig aggregat fra Jula til dette....
Det blir litt for drøyt... Dessuten gir det at for lite strøm ut ;).
Vi prøver jo å være miljøvennlige da... :-\
Ja :)
Ser den. Best er ren strøm. Eller ett fra Honda, det er vel de som påstår de laverer "reneste" sinus kurven hvertfall :)
Så får man sparke liv i gammel tråd!
Har ett såkalt norgesaggregat 5500w. Men det er nok ræva kurve fra den!
Med årene er det kanskje no erfaring fra å lade fra slike grove maskiner ?
Finnes det en sinus retter eller noe slikt kult ?
Mvh.
Honda sine modeller har ren sinus.
Ja det er mange invertere.. men jeg lurer på noe som holder Hz / kurve fra grov strøm ?
Mvh.
Sånn i utgangspunktet er ikke sinuskurven noen problematikk.
Du skal jo bare likerette strømmen uansett.
Kan du forklare bedre ?
Jeg prøvde å lade Sould fra 230V uttaket med original kladd. Lysene blinker på dash.
Men også feil lyset og tar ikke lading. Tenkte prøve med en GAFO veggkladd og gjerne ette filter fra Think.
Mvh.
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. november 2022, klokken 12:16
Sånn i utgangspunktet er ikke sinuskurven noen problematikk.
Du skal jo bare likerette strømmen uansett.
Årsak til at Soul ikke tar lading fra aggregat kan være flere:
- pga. jording
- sinuskurven
- spenning (for lav eller høy spenning gir ikke lading)
- annet?
Ja er klar over at det kan være flere årsaker... jeg har ikke jordet selve aggregatet til bakken.
Men det er vel sannsynlig denne sinuskurven som er for grov.
Sitat fra: TB på onsdag 30. november 2022, klokken 12:28
Årsak til at Soul ikke tar lading fra aggregat kan være flere:
- pga. jording
- sinuskurven
- spenning (for lav eller høy spenning gir ikke lading)
- annet?
Gir ikke ladekladden eller bilen noen info om hva den ikke godtar? Pleier være forskjellige lyssekvenser eller lignende på ladekladd og en oversikt i manual over hvilken feilmelding den gir.
Kladd viser alt normalt, det sammed med de blå lys i bilen.
Men ett rødt på dash viser feil. Har ikke sjekket det.
mvh.
Sitat fra: geear på onsdag 30. november 2022, klokken 14:40
Gir ikke ladekladden eller bilen noen info om hva den ikke godtar? Pleier være forskjellige lyssekvenser eller lignende på ladekladd og en oversikt i manual over hvilken feilmelding den gir.