Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Kvikken på fredag 11. oktober 2013, klokken 13:58
Hvilke selskaper bruker dere og hvilke priser/betingelser?
Er det noen av dere som har erfaring med skader/ulykker og hvordan selskapene da opptrer? Tenker spesielt på følgeproblemer og ting man ikke oppdaget eller har utført utilstrekkelig. Etter min erfaring er ikke alltid jobben ferdig når du får bilen tilbake.
Bilene i min familie har hatt 2 kollisjonskader på 25 år og i den ene saken fikk jeg problemer når jeg fikk tilbake bilen fra verkstedet.
Det var mange følgeproblemer og her slet jeg da både med forsikringsselskapet og merkeverkstedet som utførte jobbene, i nesten 2 år etter hendelsen.
Det var ytterligere 5 mindre og større ting som måtte utbedres. Det var også følgeproblemer her jeg ikke fikk tatt innunder forsikringssaken og måtte ha dyr, langvarig utredning hos annet merkeverksted på egen regning.
En elbil er på noen måter en mer kompleks sak da det ofte er elektriske og elektroniske problemer som tar mest tid og ressurser.
Derfor er jeg litt opptatt av hva jeg begir meg inn på her når kompetansen på slike områder allerede er ganske lav på tradisjonelle biler.
Enter forsikring.
4000,- med 20000 km kjørelengde og full bonus.
Har ikke hatt noen skader enda...bank i dashbordet! :)
Forhandleravtale IF superforsikring 3.400kr/20.000km. Max bonus.
Tror jeg ligger på litt over 5000 hos IF med 70%/30.000km. Men siden jeg reduserte kraftig på kjørelengde og sånn på bensinbilen ved innkjøp av Leaf er totalkostnaden for bilforsikringen mer eller mindre den samme som før.
Enter Forsikring
kr 3000,-
16000km kjørelengde, noe jeg ser blir for kort.
Full bonus.
(jeg har en følelse av at dette er en førsteårspris, og at jeg med sjokk ringer til neste år og lurer på om de har gått bananas med å sette opp prisen med 20%)
Enter forsikring (Gjennom Nissan)
2800,- full kasko,maks bonus.
Avtalen var inngått for 3 år, så prisen spretter ikke i været etter første året. Jeg er på andre året, prisen fortsatt lav.
Edit : Dette er for 20 000 km, 4000,- egenandel
Pris etter rabatter kr 7 937
Nissan LEAF Kjennemerke
Årsmodell: 2012 registret med 109 HK
Bonus: Bonus: 70 % 1. år Årlig kjørelengde inntil 25.000 km
Bil Kasko hos gjensidige
Egenandel kr 4 000
Kjører ganske langt, men noe sier meg at jeg bør sjekke litt rundt igjen...
Har fått tilbud på 3088,- med max bonus og 16 000 km kjørelengde hos Tryg. Får da forsikringen de kaller "Bil Ekstra", som har de samme vilkårene som forsikringen deb lokale Nissanforhandleren kan tilby gjennom Enter (som er et datterselskap av Tryg).
Kanskje vi bør skrive egenandelen for å få litt bedre bilde av forsikringssummen?
"Med egenandel menes den delen av en skade du må betale selv. Jo høyere egenandel du velger, jo mindre betaler du for forsikringen."
Enter forsikring , kr 3100,- (full bonus 5 år) , kjørelengde 20000km , og egenandel 10000,-
Obs : priser er litt forskjellig ettersom hvor du bor i landet , men tror Enter er billigst. Fant ingen bedre...(Sparebank 1 forsikring var ganske nære...)
Jeg sjekket en del når jeg kjøpte min Leaf i våres.
For meg ble Storebrand billigst på Leafen og Teslaen, mens Gjensidige var gunstigst på Fordene jeg har/hadde. Ka og Mondeo.
30000 i kjørelengde, superforsikring, og full bonus ble 4100,- på Leafen.
Stig
Sitat fra: p10 på lørdag 12. oktober 2013, klokken 14:04
Har fått tilbud på 3088,- med max bonus og 16 000 km kjørelengde hos Tryg. Får da forsikringen de kaller "Bil Ekstra", som har de samme vilkårene som forsikringen deb lokale Nissanforhandleren kan tilby gjennom Enter (som er et datterselskap av Tryg).
[/quote
Glemte å nevne at jeg får ekstra gode avtaler hos Tryg siden jeg er medlem av Utdanningsforbundet. Jeg bor også på en plass hvor biler kan stå ulåst med nøkkelen i tenninga i 14 dager uten at noen blir langfingret!
KLP forsikring, kr. 6235/år. Jeg har 50% bonus og kjøpte maks forsikring. 12000 km/år. Jeg har også pensjon gjennom KLP :)
Sitat fra: artemiss på fredag 18. oktober 2013, klokken 17:37
KLP forsikring, kr. 6235/år. Jeg har 50% bonus og kjøpte maks forsikring. 12000 km/år. Jeg har også pensjon gjennom KLP :)
Vurderer KLP selv. Så veldig gunstig ut om man er medlem i KLP(offentlig tjenestepensjon i KLP).
SitatSom medlem får du Kasko Maks til samme pris som Kasko. Er du medlem i KLP, bestiller du kun Kasko så retter vi dette for deg.
Watercircles gir gunstigere forsikringer til elbileiere
2700kr med fullkasko i Storebrand.
Sitat fra: Brødbilsjåfør på onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:20
2700kr med fullkasko i Storebrand.
og jeg som trodde jeg hadde bilig forsikkring med 75% bonus betaler jeg 3018 til enter.
har du noe spesialfordeler etc for å kunne få den prisen?
Merk at kjørelengde kan gi betydelige utslag på forsikringspremie. Min ble doblet i pris på If med økning fra 12000km som forhandler mente var mer enn nok i 2011, og opp til ca30000km årlig som er nivået jeg faktisk ligger på (75% bonus selvfølgelig og 6000 i egenandel)
Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 23. oktober 2013, klokken 23:32
Sitat fra: Brødbilsjåfør på onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:20
2700kr med fullkasko i Storebrand.
og jeg som trodde jeg hadde bilig forsikkring med 75% bonus betaler jeg 3018 til enter.
1986,- til JBF her. Dog kun 8000km i kjørelengde da, etter at vi fikk Teslaen. 70% bonus på denne.
Sitat fra: Finnøy på torsdag 24. oktober 2013, klokken 01:19
Merk at kjørelengde kan gi betydelige utslag på forsikringspremie. Min ble doblet i pris på If med økning fra 12000km som forhandler mente var mer enn nok i 2011, og opp til ca30000km årlig som er nivået jeg faktisk ligger på (75% bonus selvfølgelig og 6000 i egenandel)
Det høres da sånn sett ut som en grei deal å doble prisen når du (nesten) tredobler kjørelengda? ;) :)
Det blir litt håpløst å sammenlikne dette, fordi det er mange faktorer som spiller inn.
Det som avgjør forsikringsprisen er:
Bonus (selvsagt)
Kjørelengde
Alder på førere
Egenandel
Avtalefordeler
parkeringsforhold
bosted
Alarm
Bosted har mye mer å si enn det en tror, bor en på bygda på vestlandet er prisen 30-40 % lavere enn i Oslo øst for å si det slik.
Selv betaler jeg rett over 3000 kroner i Tryg med avtalerabatt i utdanningsforbundet, 8000 km, Asker, 70 % bonus, ingen førere under 23 år, egen garasje. Må nevne at det er inkl Bilekstra og maskinskadedekning.
Enter forsikring , ca.kr 3200,- 70% bonus 2år , kjørelengde 16000km , og egenandel 6000,- ser lit mye?
Har Nissan Leaf (Euro 2013) alarm? Mange annonser på finn.no refererer til alarm, men jeg er ikke sikker på hva som menes med dette. Ingen har brudd seg inn i bilen så jeg vet ikke om det sier TUUUT, TUUUT, TUUUT om vinduet blir knust. Får ikke "kvittering" på alarm når jeg låser bilen.
Er det riktig å rapportere inn til forsikringsselskap at en har alarm?
Sitat fra: pottle på torsdag 24. oktober 2013, klokken 15:11
Har Nissan Leaf (Euro 2013) alarm? Mange annonser på finn.no refererer til alarm, men jeg er ikke sikker på hva som menes med dette. Ingen har brudd seg inn i bilen så jeg vet ikke om det sier TUUUT, TUUUT, TUUUT om vinduet blir knust. Får ikke "kvittering" på alarm når jeg låser bilen.
Er det riktig å rapportere inn til forsikringsselskap at en har alarm?
Lurer litt på dette selv siden bilen har en så kalt immobiliser. Men det rette har nok vært å spurt forsikringsselskapet.
Med min Leaf ville det i alle fall være løgn å si at den har alarm montert, så jeg ville ikke tatt sjansen på å påstå det til forsikringsselskapet.
For min bil tok forhandleren seg av innmelding til IF så da regner jeg med at alt der er riktig. Og etter en rask kikk hos IF står det ingenting om alarm, kun startsperre og AC
Da har jeg skiftet forsikring til KLP
Årspris: 5198 kr
Bilmerke: Nissan
Biltype: Leaf EL-bil
Registreringsår: 2013
Årlig kjørelengde: 25.000 km
Bonus: 70%
Har bilen alarm (FG-godkjent eller fabrikkmontert)?: Nei
Har bilen søke- og gjenfinningssystem (FG-godkjent )?: Nei
Parkering i egen, separat garasje?: Ja
Benyttes bilen av andre personer under 24 år?: Nei
Egenandel 3000kr
Maks
Maks inkluderer alt under Kasko, Delkasko og Ansvarsforsikring, men i tillegg dekkes:
Totalskadegaranti
Fabrikkny bil dersom bilen blir totalskadet før den er 3 år gammel / 60.000 km.
Bilhjelp hjemme
Gratis veiassistanse også ved egen bopel
Barneulykke
Ulykkesforsikring for barn under 15 år i bilen inntil kr 1 000 000 ved invaliditet.
Maskinskade
Maskinskade (motor, girkasse, drivverk til fremdrift, styreenhet) erstattes inntil bilen er 8 år gammel)
Leiebil
Med Maks utvides leiebilperioden fra 15 til 30 dager, og du har krav på leiebil i samme størrelse som din egen bil, så langt det lar seg gjøre.
Bruk av leiebil skal godkjennes av KLP på forhånd.
Veihjelp
Se beskrivelse under kasko. Med Maks er det ingen egenandel på veihjelp.
If gjennom bilforhandler 2.700 full kasko og bonus, 10000 km.
Enter gjennom forhandler, 75% og 16000 km. 6000kr egenandel.
Koster 3160kr. (inklusiv 198kr i grunnrisiko(?))
5700 kr fri kjørelengde hos Jernbanepersonalet bank og forsikring. 70% bonus.
Jeg betaler 3800 kr for 20000 i kjørelengde hos Enter forsikring. Har full bonus og bor i oslo.
6000 kr for full kasko hos Enter, gjennom nissan. 12.000 km/år. Nada (altså 20%) bonus da jeg aldri har hatt bil forsikret på meg tidligere.
2800,- ca 75% bonus 16.000 kjørelengde. Enter Forsikring
25000km 70% bonus 4000 i egenandel 3800.- hos Storebrand
watercircles gir rabatt til elbilkjørere
vi har forsikret to elbiler hos dem
Leafen koster 2700 i året, full kasko, 4000 egenandel. 12000 kjørelengde
Jeg har 3800 kr med 20K i kjørelengde og full bonus. Har Enter forsikring, og bor i Oslo.
Sitat fra: fws på fredag 10. januar 2014, klokken 07:46
Jeg har 3800 kr med 20K i kjørelengde og full bonus. Har Enter forsikring, og bor i Oslo.
Nøyaktig det samme her :)
DNB: Kasko ca kr 3100 for 20.000km, 75% bonus, 4000 egenandel, 500kr i 'samlerabatt' siden jeg hadde alle forsikringer der.
(sånn ca halv pris av hva jeg betaler for V70'en...)
Forsikring i TRYG.
Bonus: 75 %
Årlig kjørelengde: 18.000 km
Bilen brukes kun av førere over 23 år
Egenandel kasko: 6000
Pris: 3.867
Ser det er flere av dere som har tatt med motorskade osv i forsikringen, er det egentlig så veldig vits?
Føler det er ett fossilbil-fenomen...
Driver og ser meg om etter forsikring nå, og mange reklamerer jo for det - men ser ingen som sier noe om batteripakka framfor motor når jeg velger en elbil.
En elbil burde jo også gi billigere forsikring, litt mer komplisert og selge bilen vår i Øst-Europa enn andre biler!
Det kan godt hende ting har forandret seg siste året, men da jeg bytttet forsikring sist vurderte jeg en forsikring med "motorskade"/super-forsikring. Etter å ha lest vilkårene droppet jeg det. I vilkårene stod det nemlig at det IKKE gjaldt elektriske komponenter... Og hva er igjen av en elbil da? Reduksjonsgearet?
Alle med Euro-Leaf har jo uansett garanti i flere år til, og da er dekker jo den de fleste skader som kan oppstå på motoren.
Norsk Acenta 2014
Gjensidige 36Pluss+
(Tilsvarende Bil Pluss, men bestilt av forhandler)
Egenandel: 4000
Bonus: 70% 2.år
Kjørelengde: 12.000km
Fikk regning i dag. Årspremie: 4.060kr
Jeg tenker også som andre her inne. Dekker ikke nybil garanti, skade på motor, "girkasse" og drivverk? Jeg ser ikke helt poenget med "super"forsikring da. Ser heller ikke poenget å betale ekstra for å få fri egenandel, da det er såpass liten sannsynlighet for at noe skjer. Greit å ha, men verdt å betale ekstra ? Jeg tenker at de som tjener mest på dette, vil jo være forsikringsselskapene, og ikke kunden. SUPER forsikring med maskinskade vil jeg tro er mer aktuelt når nybilgarantien er utløpt og disse dekker skade opptil 8 år etter 1 gangs reg.
Correct me if im wrong, men min kontakt person i storebrand sa egentlig akkurat det samme.
Har selv storebrand kasko med 30 dager leiebil, 40% bonus , 12000 km , 6100 kroner. Spent å se om jeg klarer å holde rekkevidden, eller om det blir mer.
Vi valgte Nissan forsikring. Ble halv pris av hva vi ble tilbudt andre steder på nett. 40% og pris det over seks lapper.
Har nissan egen forsikring? Eller er det Enter, som mange andre har?
Den driftes av If.
Fikk tilbud fra Nemi forsikring. Samle hus og to biler der.
Leaf: 16.000km 70% 2 år kosta 3500kr i året.
16000km, BilExtra m/leiebil m.m., egenandel 6000kr, 75% bonus, samlerabatt -> 4000kr i året hos Tryg.
Nemi Kr. 3600
25000km/år-75%, år 3. Leiebil inkludert!
Hadde Enter før de plutselig priset seg opp!
Hvor mye man betaler kommer i veldig stor grad an på hvor man bor slik at de priser man ser andre betaler kan være både riktig og helt feil i forhold til andre. Sjekket akkurat med den gusntige elbil-forsikringen man kan få gjennom medlemskap i Elbil-foreningen og den var 20% dyrere (!) enn hva jeg betaler i Storebrand. Har da heller ikke renet inn prisen på medlemskap i ELbil-foreningen som jeg ellers ikke trenger så jeg forblir i Storebrand på bil(er). Mange tror at det er lønnsomt å ha alle forsikringene i et selskap, samlerabatt, men min erfaring er at det er direkte feil, en myte som selskapene liker å la oss tro, så jeg har spedt mine forsikringer i tre forskjellige selskap og har en årlig gjennomgang av alle forsikringer og kombinasjoner av selskap. Sparer flere tusen i påret på en slik gjennomgang, skattefritt sågar, og det helt lovlig! ;D
arthur:
Dette er også min erfaring samt at de som oppgir "lave" priser på forsikring i forum ofte utelater essensiell informasjon som gir den prisen.
Gjensidige:
70% bonus
20 000 km
5200 kr
Kasko/Leiebil
Egenandel 8000 (I praksis 4000)
Ser at jeg bør utfordre de litt på denne ja..
Forsikring er jo et litt snedig produkt; ofte når det ringer forsikringsselgere er de voldsomt opptatt av å få vite hva jeg betaler i dag - slik at de kan matche det jeg betaler. Og det klarer det - hver gang. Men når jeg spør om vilkårene, så blir det jo litt vanskeligere med en gang.
Altså - en forsikring er ikke nødvendigvis en forsikring, ihvertfall ikke når det kommer til kasko, innbo, villa, båt etc. En annen ting er jo hvordan skadeoppgjørene utføres. Her har jeg både positive og negative erfaringer.
Det kan nok hende at det er en fordel å splitte bil og andre produkter over flere selskaper - for å ytterligere skjerpe konkurransen, samtidig som selskapene er ekstremt kreative når det kommer til utforming av "pakker" hvor en typisk må ha 3 eller 5 forsikringer for å oppnå visse fordeler. Dette er en frustrerende jungel, og jeg ender hvert år opp med å forbli hvor jeg er.
Og ut fra denne tråden er den utkalkulerte prisen på nettsidene til IF grei, men ikke best. Men det gjenstår å se hvem som kan tilby best vilkår på en el-bil, og tilsvarende en ny bil.