Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Elektriske utfordringer => Emne startet av: Allman på mandag 30. september 2013, klokken 09:26
Hei,
Hvordan er det med elektromagnetisk stråling i en Nissan Leaf?
Batteripakken er plassert rett under der folk sitter:
http://boronextrication.com/files/2012/12/Nissan_Leaf_ERG_Extrication_HV_Cutaway_Battery.jpg
Voldsomme mengder strøm til/fra fra batteripakke transporteres via tykke ledninger mellom fører og passasjer (effekt: opptil 80.000 Watt ved kjøring og ca. 50.000 Watt under hurtiglading med 500V/125A) - er dette OK med tanke på mennesker?
Dette har produsentene sikkert tenkt på, men det finnes lite informasjon om det på Internett (prøv å søke selv med Google - noen utdaterte og uklare artikler her og der).
Hvor godt er ledninger, batteripakke, motor/generator, osv. skjermet/isolert med tanke på mennesker? Hvor mye elektromagnetisk stråling blir man utsatt for under kjøring? Finnes det noe offisiell/konkret informasjon om dette?
De fleste vet f.eks. at det er ikke bra å bo i nærheten av høyspentledninger, oppholde seg nær trafostasjoner, osv. med tanke på varige skader (kreft, misdannelser, leukemi, osv.) - dette gjelder oftest vekselstrøm, MEN...likestrøm fra batteri i Leaf (og Tesla) omformes til vekselstrøm for motor. Vekselstrøm stråler betydelig mer enn likestrøm.
Jeg har lest at førere av elektriske gaffeltruck'er (hvor batteriet er montert rett under førersetet) har fått skader.
Hvordan påvirkes kvinner/menn, barn, gravide kvinner, osv. som tilbringer 60+ minutter i en Leaf hver eneste dag?
Hvordan kan man vite med sikkerhet at elektriske biler ikke er helsefarlige? Trenden har så vidt begynt...
Er på utkikk etter konkret/solid informasjon, gjerne i form av dokumenterte målinger, forskningsrapporter, osv.
Allman
Sitat fra: allman på mandag 30. september 2013, klokken 09:26
Hei,
Hvordan er det med elektromagnetisk stråling i en Nissan Leaf?
Jeg regner med å pådra meg seriøse lidelser etter noen år, men litt må man ofre for miljøet.
Batteri og ledere ligger utenfor faradays bur :P
Skjønner hvorfor du er bekymret, og jeg kan tenke meg at bilprodusentene har dette i bakhodet en plass. Dersom forskning etterhvert skulle vise at elektriske biler skader menneskene i den, vil det jo reduserer elektriske biler tilbake til den mikro-nisjen den en gang var. theY are not too big to fail yet.
Jeg tror det er lite info om dette da det er lite behov for det. Man har I mange år nå hatt elektriske tog der så og si hele lokomotiver er omformer/motor uten at det har vært noe problem. En vanlig bil har også elektrisk anlegg, bensinbiler har blandt annet høyspenning som er hakket opp i korte pulser til tennpluggene.
I tillegg er dette IKKE riktig:SitatDe fleste vet f.eks. at det er ikke bra å bo i nærheten av høyspentledninger, oppholde seg nær trafostasjoner, osv. med tanke på varige skader (kreft, misdannelser, leukemi, osv.)
Man klarer ikke å påvise økt sammenheng mellom det du beskriver, det eneste man klarer å påvise er problemer som kommer av ANGST for strøm.
Om ikke annet så vil de med diagnosen IEI-EMF kunne få tatt en rask test med en tur i Tesla eller Leaf.
La det først være sagt: Jeg har ikke EL-angst eller EL-allergi eller EL-overførlsomhet !
MEN jeg har sunn fornuft ! 8)
Sunn fornuft tilsier at på samme måte som en mengder andre negative påvirkninger vi mennesker utsetter oss for så er ikke dette med elektromagnetisk følsomhetsproblemer noe en får eller slipper ved å skru av å på en bryter og kjenne etter. Det er heller ikke slikt en kjenner ved å oppholde seg noen timer eller døgn i en gitt påvirket situasjon. Derimot kan en enkelt, med litt logisk sans og en smule fornuft, forså at ved lengre tids påvirkning kan en bli syk av noe som en annen ikke føler seg syk av. Når en stadig påvirkes av små doser elektromagnetisk stråling kan også en liten dose være nok til å skyve kroppen over terskelen til sykelighet til tross for at den ikke egentlig er kraftig nok som eneste påvirkning. På samme vis som for eksempel lette former for diabetes hvor en liten dose sukkerstoffer i vanlig mat går bra men søte desserter og godterier hver eneste dag og gjerne flere ganger daglig kan velte begeret og sykdommen utarter seg til det som oppleves som sukkersyke.
Sunn fornuft tilsier at en bør være lydhør og hjelpsom for de som føler slike problemer og har en kropp som reagerer ulikt vår egen. Å kalle alt angst eller hysteri bare fordi vi i dag ikke kan slå i bordet med ufravikelig bevist fagkunnskap på området er bare fordummende for alle parter.
Hva med innlegget om "farradays bur". Vil ikke det kunne berolige?
Hei,
Det som er alarmerende er at det finnes begrenset/ingen offisiell informasjon når det gjelder EMR i elbiler. Nissan burde publisere info hvor de forklarer hvordan komponenter, ledninger, osv. er skjermet, hvilke målinger som er tatt, resultater, sammenligninger med andre ting som stråler, osv.
Som jeg skrev: de har sikkert tenkt på det og gjort noe med det, men hva har de gjort og er det godt nok? Hvem verifiserer/kontrollerer?
"Electric motors can be shielded within a metallic Faraday cage, but this reduces efficiency by adding weight to the vehicle, while it is not conclusive that all electromagnetic radiation can be contained."
Allman
Farradays bur ...
Det er ikke så enkelt som en kan tro ved første øyekast.
Farradays bur er et prinsipp basert på en metallbarriere mellom det skjermede objekt og strålingskilden. Metallburet er i prinsippet likt det en ser i glassruta på en vanlig microbølgeovn, netting, som ved ulik maskestørrelse hindrer bestemte bølger å nå gjennom. Problemet i en bil er at komponenter inne i førerplassen har behov for kontakt med komponenter på utsiden og det er også et problem kontra de kilder en selv eller en passasjer kan medbringe seg eksempelvis en mobiltelefon som kan bli ekstrem innenfor et farradays bur hvor signalet lager ekko innvendig i buret samtidig som signalene mister rekkevidde ut av buret osv...
Tenketingen vi har øverst på kroppen er laget for å brukes og litt sunn fornuft er vi alle tildelt, vi må bare bruke den...
Redigert: PS... vi må huske at vi alle er utsatt for elektromagnetisk stråling naturlig. Problemet er som ved både Lys, Luft og Vann som vi er avhengig av for å leve men det er en balansegang hvor både for mye og for lite, selv om marginene er romslige, kan gjøre oss alvorlig syke og vi vet jo at det også kan bety en brå død.
Når er jeg langt fra noen ekspert på området. Men vil ikke en bensinmotor også generere et magnetisk felt av noe slag?
Jepp Glennha :D
Alt som innehar elektriske komponenter avgir elektromagnetisk stråling.
Selv vår egen kropp har en viss stråling.
Bølgelengder og kraften er nok et helt eget studiefelt i så måte og jeg vil tro at det i fremtiden vil komme mer seriøs forskning på slikt men det er jo som med alt vi mennesker ønsker å omgi oss med, kun øyeblikkelig ubehag får oss til å avstå mens fremtidige helse eller genetiske problemer sjelden påvirker dømmekraften og valgene våre 8)
Sitat fra: Catalyzator på mandag 30. september 2013, klokken 11:50Sunn fornuft tilsier at en bør være lydhør og hjelpsom for de som føler slike problemer og har en kropp som reagerer ulikt vår egen. Å kalle alt angst eller hysteri bare fordi vi i dag ikke kan slå i bordet med ufravikelig bevist fagkunnskap på området er bare fordummende for alle parter.
Det var ikke meningen å "kalle alt angst og hysteri" det var muligens litt harde ord, men et svar på den uriktige påstanden "De fleste vet..."
Så lenge forskning og statistikk kun viser sammenheng mellom problemer og "tro på at noe avgir stråling" og ikke klarer å påvise sammenheng mellom problemer og reell stråling så skal vi være forsiktige med å svartmale alt det som faktisk er med på å opprettholde ikke bare vår levestandard, men også vår sikkerhet.
Sitat fra: allman på mandag 30. september 2013, klokken 12:44
Hei,
Det som er alarmerende er at det finnes begrenset/ingen offisiell informasjon når det gjelder EMR i elbiler. Nissan burde publisere info hvor de forklarer hvordan komponenter, ledninger, osv. er skjermet, hvilke målinger som er tatt, resultater, sammenligninger med andre ting som stråler, osv.
Som jeg skrev: de har sikkert tenkt på det og gjort noe med det, men hva har de gjort og er det godt nok? Hvem verifiserer/kontrollerer?
"Electric motors can be shielded within a metallic Faraday cage, but this reduces efficiency by adding weight to the vehicle, while it is not conclusive that all electromagnetic radiation can be contained."
Allman
Mener du at denne infoen er mangelfull I bare elbiler eller er det like dårlig beskrevet med fossilbiler? Hvis dette er godt beskrevet for vanlige biler så er det litt rart at de har hoppet bukk over dette akkurat for elbilene.
Vil bare kommentere denne setningen:
SITAT: "Electric motors can be shielded within a metallic Faraday cage, but this reduces efficiency by adding weight to the vehicle, while it is not conclusive that all electromagnetic radiation can be contained." /Sitat slutt
Et Faradays bur kan gjøres med karbon som et nett og i prinsippet også integreres i bilens egne karosseri og komponenter hvorpå det ikke blir noen vektøkning av betydning da karbon er veldig lett. Derimot er jo karbon dyrt og samtidig er prosessen komplisert da en må finne de mest aktuelle bølgelengder en ønsker å eliminere og sperre disse. osv ... osv ... MEN det kommer nok og en ser jo at slikt allerede begynner å bli omtalt i stadig større grad i mange sammenhenger.
Bildet viser at det er metall mellom batteri og kupé
Dette har vært diskutert flere ganger tidligere på forumet
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6546.msg69089.html#msg69089
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1913.msg14904.html#msg14904
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36.msg1061.html#msg1061
Eg såg ein test som var utført der det blei testa elektromagnetisk stråling i fleire ulike biltypar, mellom anna Toyota sin prius. Det kunne ikkje påvisast meir stråling i Leafen enn i dei andre bilane.
Eftersom jag tidigare arbetat med elöverkänslighet, och att mäta strålningsnivåer, lånade jag hem en Mikrotesla-meter från jobbet för att mäta de elektromagnetiska växelfälten på olika platser i min Leaf, och vid olika belastning.
De magnetiska växelfälten är de "otäcka" fälten, eftersom de påverkar våra celler.
Man har i laboratorieförsök, och även andra studier, kunnat visa att de ger cellförändringar (cancer).
Men jag fick väldigt låga värden i Leaf:en, under alla förhållanden.
Det högsta fick jag under stark acceleration (se foto). 0.13 mikrotesla.
Som jämförelse kan jag nämna att en halv meter från mikrovågsugnen mätte jag 5.3 mikrotesla, en halv meter från ugnen 1.5 mikrotesla.
Under en kort promenad i stan varierade värdet mellan 0.5 och 2 mikrotesla.
Under en promenad på landsbygden låg värdet stadigt på 0.02 mikrotesla.
När jag promenerade över järnvägskorsning mätte jag 15.4 mikrotesla under kontaktledningen!
Leaf:ens högsta värde (eller snarare det minst låga värdet) mätte jag som på bilden vid instrumentbrädan. Detta är logiskt, eftersom det är närmast motor och kontroller.
På passagerarsätet, vid växelväljaren och på golvet mätte jag ännu lägre värden. Aldrig över 0,08 mikrotesla.
Det är lägre än nästan alla kontorsarbetsplatser jag mätt.
Instrumentet är kalibrerat för frekvenser mellan 20 och 2000Hz, vilket väl täcker in de frekvenser Leaf:ens motor arbetar med.
Instrumentet är en-axligt, vilket innebär att jag får vända instrumentet i tre olika riktningar för att täcka in magnetfältets alla riktningar.
Samtliga värden jag redovisat är mätta i den axel (riktning) som ger det högsta värdet.
Jag kommer tryggt att köra min Leaf med hänsyn till strålningsrisken för magnetiska växelfält.
De elektriska spänningsfälten förmodar jag är så låga att jag inte bryr mej om att mäta dom.
Elektriska spänningsfält är heller inte alls lika skrämmande som de magnetiska växelfälten. Den förhållandevis låga spänningen på 400V har heller ingen potential till chassit, så jag får sannolikt inga mätvärden alls. Eller får svårt att avgöra om dom kommer från omgivningen.
Jag hoppas snart kunna mäta de magnetiska växelfälten i en fossilbil, för att se om där är någon skillnad. Möjligen kan jag där också mäta spänningsfällt, från tändsystemet (20 000Volt?), vilket också har potential mot chassit.
Man kan säkert anklaga mej för oaktsamhet då jag fotograferat i över 100 km/h, men det var för en god sak.
Takk Kornmann :D
Endelig noen som kunne gi oss en grundig gjennomgang og svar på det denne tråden egentlig handler om !
Utrolig bra Kornman, Svensker er ofte mye flinkere til å teste å gjøre ting istedenfor synse om ting som Nordmen gjør :P
Disse testene du har gjort skal jeg vise til folk som er redde for å kjøre elbil fordi de tror at det er mye elektromagnetisk stråling.
Alle i Aluminiumshattforeningen har allerede bestemt seg for at el-bil er skadelig. For de som tror på vitenskap (med fysikk) kan gjøre et google søk.
De som faktisk ønsker å undersøke dette bør med lettehet finne ut at Norge er en av de aller verste landet å bo i hvis man mener å få skade av elektromagnetisk strålig. Det samme gjelder radioaktiv stråling. Begge deler har vi veldig mye av i Norge.
Jeg vil ikke gi noen lenker til dette siden jeg mener at enhver "idiot" bør kunne klare å navigere seg i dette. Jeg tror ikke at jeg er noe bedre til å vurdere det materialet som ligger ute.
Man må gjerne debattere, men psykiatri hører ikke hjemme her. De som tror på at elektromagnestisk stråling er annerledes fra en kilde til en annen bør henvises til hippie-forbundet eller "nasjonalt aluminiumshattforening".
Sitat fra: kornman på mandag 30. september 2013, klokken 21:16
Men jag fick väldigt låga värden i Leaf:en, under alla förhållanden.
Det högsta fick jag under stark acceleration 0.13 mikrotesla.
Under en kort promenad i stan varierade värdet mellan 0.5 och 2 mikrotesla.
Så da er det altså bevist at Leaf'en beskytter mot "naturlig" bakgrunnsstråling i byen :D
Til "kornman" fra trådstarter:
Takk for meget profesjonell gjennomgang med målinger, detaljert tekst, bilder, osv. Utrolig bra!!
Setter veldig stor pris på konkret info og handling fremfor synsing. Det er nettopp slik disse spørsmålene skal besvares + noe sunn fornuft ref. "Catalyzator".
Jeg tar av meg hatten!
Godt å se at det finnes oppegående folk på dette forumet. :-)
Tusen takk!
Allman