Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Trondns på onsdag 25. september 2013, klokken 19:14

Tittel: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Trondnsonsdag 25. september 2013, klokken 19:14
Noen som har fått opp den samme meldingen? Bilen står io garasjen og tar ikke imot lading. Får heller ikke opp ladeporte pga dette. Har ringet Tesla men foreløpig ingen tilbakeringing. Noen med samme erfaring? Må jo på jobb i morgen !!
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfunonsdag 25. september 2013, klokken 19:18
Sitat fra: Trondns på onsdag 25. september 2013, klokken 19:14
Noen som har fått opp den samme meldingen? Bilen står io garasjen og tar ikke imot lading. Får heller ikke opp ladeporte pga dette. Har ringet Tesla men foreløpig ingen tilbakeringing. Noen med samme erfaring? Må jo på jobb i morgen !!
Jeg fikk samme melding da jeg tok ut ladekabelen og lot ladeporten stå oppe for å flytte bilen 5 cm frem. Da jeg lukket ladeporten fungerte alt ok igjen.
Jeg ville prøvd å plugge inn og ut ledningen og åpne og lukke ladeporten.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: glaserudonsdag 25. september 2013, klokken 19:26
Hvis den er tom for 12V, kan du forsøke startkabler eller lader (ref. manualen side 6.4). Ta av nosecone (bruk et kredittkort eller to, inn mellom cromlista og nosecone og dra den rett ut). Bak den finner du 12V-terminalene.

Det beste er jo om du konfererer med Tesla, men det er så godt råd jeg får gitt deg.

Men før du gjør det, test:

1. Hold inne rulleknappene til skjermen booter. Funker det å få opp ladeporten da?
2. Hvis nei, prøv emergency shutdown (eller hva det heter) fra controls-menyen.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: AllanWonsdag 25. september 2013, klokken 19:32
Leste ett sted at det var en som hadde jordfeil på varmeanlegget og derfor tappet den bilen for 12v.
Innlegget er slettet herfra eller fra facebook hvor jeg så det.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Trondnsonsdag 25. september 2013, klokken 19:35
Takk for god hjelp. Kom ut igjen i garasjen nå og da var feilmeldingen borte...men det blinker kun gult lys ved ladeporten. Dispalyet sier at den lader, men også feilmelding på at kabelen ikke er sitter godt nok inn. Den medlingen har jeg fått flere gange..men lader allikevel ??
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfunonsdag 25. september 2013, klokken 19:40
Jeg har også hatt feilmeldinger men ikke sett noe gult lys enda- hos meg løste det seg alltid ved å ta ut og sett inn kontaktene- en gang byttet jeg stikkontakten jeg tok strømmen fra  ;)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: glaserudonsdag 25. september 2013, klokken 20:13
Jeg tror ikke laderen og ladekladden er *helt* godkompiser. Veldig ofte, om jeg åpner bildøra før jeg tar ut laderen, faller spenningen fra 230V til 18V og den hoster opp en "feil med ladekabel"-melding.

Mener også å huske at det var en del kluss med en batch av 12V-batteriene, så jeg vet ikke om det er det som er tilfellet hos deg. Antar at Tesla vil kunne svare på hva som er problemet i morgen.

Du skal vel gjennomføre "prøv en Tesla"-aksjonen i morgen, så da er det vel greit å ha en bil som funker.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Pilotechonsdag 25. september 2013, klokken 20:22

Sitat fra: Trondns på onsdag 25. september 2013, klokken 19:14
Noen som har fått opp den samme meldingen? Bilen står io garasjen og tar ikke imot lading. Får heller ikke opp ladeporte pga dette. Har ringet Tesla men foreløpig ingen tilbakeringing. Noen med samme erfaring? Må jo på jobb i morgen !!
Får dette ofte. Er relatert til ladekabelen som følger med bilen. I følge servie tekniker hos Tesla så resettes alle feilmeldingene ved:
1. Ta ut ladekabel, lukk ladeport
2. Sett deg inn i bilen, trykk på bremsepedalen og sett bilen i D-drive. Behøver ikke å rulle, men norn cm er vel pk.
3. Gjenta ladeforsøk. Husk å sette kabel først i 220v stikk og så bestmt og helt inn i bilen.

Dette virker alltid for meg, men holder ikke på sikt. (220v Kabel fra Salto virker 100%)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: OleJAonsdag 25. september 2013, klokken 20:35
Hadde tilsvarende problemer og da var det schuko adapteren som ikke var skikkelig kneppet i laas paa ladekladden

..Skulle gjerne hatt norske tegn paa TMS tastaturet....
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: eledilleonsdag 25. september 2013, klokken 20:55
AllanW: Det var meg, innlegget er ikke slettet, se "eledilles første uke som teslaeier". Det var en mer alvorlig feil.

Men teknikeren sa at man måtte passe på at dersom man får rødt lys i ladeporten så hender det i noen tilfeller at bilen kobler fra på en sånn måte at 12 V-batteriet blir stående uten support fra hovedbatteriet. Hvis det lyser rødt skal man sette seg inn og trå på bremsen. Dette sletter feilen og bilen kan lade 12 V igjen.

Jeg får også sporadiske feil når jeg tar bilen av lading. Har opplevd å måtte låse først, deretter låse opp igjen, trå på bremsen, låse. Unntatt da det var jordfeil har bilen alltid startet etter dette.

Synes ikke dette er greit. Thinken lader hvis den får strøm og ferdig med det.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Land Trykkerionsdag 25. september 2013, klokken 21:10
Sitat fra: glaserud på onsdag 25. september 2013, klokken 20:13
Jeg tror ikke laderen og ladekladden er *helt* godkompiser. Veldig ofte, om jeg åpner bildøra før jeg tar ut laderen, faller spenningen fra 230V til 18V og den hoster opp en "feil med ladekabel"-melding.

Mener også å huske at det var en del kluss med en batch av 12V-batteriene, så jeg vet ikke om det er det som er tilfellet hos deg. Antar at Tesla vil kunne svare på hva som er problemet i morgen.

Du skal vel gjennomføre "prøv en Tesla"-aksjonen i morgen, så da er det vel greit å ha en bil som funker.


Ja det stemmer . Har vært ute å kjørt igjen nå..men da jeg pånytt skulle sette på lading skjer akkurat det samme.. For gi den litt itd til å "roe " seg som i sted..så kjem den nok.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Land Trykkerionsdag 25. september 2013, klokken 21:34
Finner ikke ut av dette gitt..Tesla sender servicebil ut nå, som er i Gjøvikdistriktet ca en mil unna. Ikke "Teslaranger" men vi får se hvem som dukker opp  :P
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: AllanWonsdag 25. september 2013, klokken 21:43
Ok , tusen takk :')
Lette etter tråden din.
Var en interessant lesing og veldig god service fra Tesla.

Sitat fra: eledille på onsdag 25. september 2013, klokken 20:55
AllanW: Det var meg, innlegget er ikke slettet, se "eledilles første uke som teslaeier". Det var en mer alvorlig feil.

Men teknikeren sa at man måtte passe på at dersom man får rødt lys i ladeporten så hender det i noen tilfeller at bilen kobler fra på en sånn måte at 12 V-batteriet blir stående uten support fra hovedbatteriet. Hvis det lyser rødt skal man sette seg inn og trå på bremsen. Dette sletter feilen og bilen kan lade 12 V igjen.

Jeg får også sporadiske feil når jeg tar bilen av lading. Har opplevd å måtte låse først, deretter låse opp igjen, trå på bremsen, låse. Unntatt da det var jordfeil har bilen alltid startet etter dette.

Synes ikke dette er greit. Thinken lader hvis den får strøm og ferdig med det.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: glaserudonsdag 25. september 2013, klokken 21:43
I det minste positivt at de har servicefolk på kveldstid. :)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Land Trykkerionsdag 25. september 2013, klokken 22:12
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 25. september 2013, klokken 19:18
Sitat fra: Trondns på onsdag 25. september 2013, klokken 19:14
Noen som har fått opp den samme meldingen? Bilen står io garasjen og tar ikke imot lading. Får heller ikke opp ladeporte pga dette. Har ringet Tesla men foreløpig ingen tilbakeringing. Noen med samme erfaring? Må jo på jobb i morgen !!
Jeg fikk samme melding da jeg tok ut ladekabelen og lot ladeporten stå oppe for å flytte bilen 5 cm frem. Da jeg lukket ladeporten fungerte alt ok igjen.
Jeg ville prøvd å plugge inn og ut ledningen og åpne og lukke ladeporten.

Dårlig hjelp å få fra Tesla..Henviser til Veihjelpen (NAF) som skal komme å eventuelt ta med seg bilen på verksted!!! Dette er troilg en eller annen bagatell og jeg lar ikke NAF stikke av med Tesla`n i kveld  :( Har prøvd råd og tips fra dere over her, til ingen nytte dessverre,. Flere gode tips?? Bilen går jo ikke ! :-(
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: laumbonsdag 25. september 2013, klokken 22:22
Har du testet å koble til f.eks. en liten batterilader på 12V terminalene i fronten?
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfunonsdag 25. september 2013, klokken 22:23
Sitat fra: glaserud på onsdag 25. september 2013, klokken 19:26
Hvis den er tom for 12V, kan du forsøke startkabler eller lader (ref. manualen side 6.4). Ta av nosecone (bruk et kredittkort eller to, inn mellom cromlista og nosecone og dra den rett ut). Bak den finner du 12V-terminalene.
Jeg ville prøvd denne løsningen nå
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Land Trykkerionsdag 25. september 2013, klokken 22:25
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 25. september 2013, klokken 22:23
Sitat fra: glaserud på onsdag 25. september 2013, klokken 19:26
Hvis den er tom for 12V, kan du forsøke startkabler eller lader (ref. manualen side 6.4). Ta av nosecone (bruk et kredittkort eller to, inn mellom cromlista og nosecone og dra den rett ut). Bak den finner du 12V-terminalene.
Jeg ville prøvd denne løsningen nå

Mange takk.  Da iler jeg ut og prøver dette...
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Land Trykkerionsdag 25. september 2013, klokken 22:35
Sitat fra: Land Trykkeri på onsdag 25. september 2013, klokken 22:25
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 25. september 2013, klokken 22:23
Sitat fra: glaserud på onsdag 25. september 2013, klokken 19:26
Hvis den er tom for 12V, kan du forsøke startkabler eller lader (ref. manualen side 6.4). Ta av nosecone (bruk et kredittkort eller to, inn mellom cromlista og nosecone og dra den rett ut). Bak den finner du 12V-terminalene.
Jeg ville prøvd denne løsningen nå

Batteriet er mer en halvfult iallfall så det kan ikke være problemet. Jeg vasket bilen lett med hageslangen før i dag...det er det eneste jeg har gjort uten om det vanlige. Har ikke sett noe vanninntregning noen steder så det er det trolig ikke..
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: laumbonsdag 25. september 2013, klokken 22:36
*krysser fingrene for at å koble til 12V i nesa på bilen hjelper*
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Land Trykkerionsdag 25. september 2013, klokken 22:37
Sitat fra: laumb på onsdag 25. september 2013, klokken 22:36
*krysser fingrene for at å koble til 12V i nesa på bilen hjelper*

Det hjalp  ikke...Må nok prøve å sove i natt og ringe Tesla i morra...  :(
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Land Trykkeritorsdag 26. september 2013, klokken 06:43
Sitat fra: Land Trykkeri på onsdag 25. september 2013, klokken 22:37
Sitat fra: laumb på onsdag 25. september 2013, klokken 22:36
*krysser fingrene for at å koble til 12V i nesa på bilen hjelper*

Det hjalp  ikke...Må nok prøve å sove i natt og ringe Tesla i morra...  :(

Ut i garasjen nå 0.6.40 Alle skjermer er svarte og våkner ikke til liv. Setter laderen på 12voltbatteriet,. Det har samme strømstyrke som i går kveld..ca halvfult. Lar laderen stå på .og ringer support. Igår kveld henviste de meg bare til å ringe NAF??? Er NAF ekspert på TESLA? :o Tviler sterkt på det. Håper Teslaverkstedet åpner snart.. :(
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: laumbtorsdag 26. september 2013, klokken 06:45
:(
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Lille Lancetorsdag 26. september 2013, klokken 06:49


Ut i garasjen nå 0.6.40 Alle skjermer er svarte og våkner ikke til liv. Setter laderen på 12voltbatteriet,. Det har samme strømstyrke som i går kveld..ca halvfult. Lar laderen stå på .og ringer support. Igår kveld henviste de meg bare til å ringe NAF??? Er NAF ekspert på TESLA? :o Tviler sterkt på det. Håper Teslaverkstedet åpner snart.. :(
[/quote]
Shit  :'( ... håper dette løser seg når gutta våkner hos Tesla ...
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Land Trykkeritorsdag 26. september 2013, klokken 07:43
Tesla support Nederland klarer ikke å fikse problemet via telefon..Kristina hos Tesla,  Oslo tar saken videre..Ladeporten lar seg ikke åpne og 12voltbatteriet blir flatt så fort jeg konbler fra laderen. Dette så også suport på sin skjerm.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Ciriontorsdag 26. september 2013, klokken 07:50
Trist å høre.

Møtte en som var overbevist om at laderen i bilen hans var defekt. Hver gang han sjekket bilen hadde lading stoppet. Bilen var 1 dag gammel, og hadde nå bare 43km igjen. Jeg ba han vise meg hvordan han sjekket ladingen, og det første han gjorde var å låse opp bilen med fjernkontrollen. DET stopper ladingen! Skal du sjekke ladingen, kan du nerme deg bilen hvis du har Techpakken, da lyser skjermen opp. Uten techpakken, åpne døra ved å ta på håndtaket, men ikke lås opp med fjernkontrollen. Går fint å låse med fjernkontrollen, men ikke dobbelklikke (låse opp).

I nabolaget mitt er det nå jordfeil. Det slår ut på tesla laderen. Lader fint, men hvis jeg stopper lading ved å låse opp bilen, eller den er full, så får jeg en info melding i displayet "Charge Cable Problem". Jordfeil er meldt til Hafslund.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfuntorsdag 26. september 2013, klokken 07:55
Sitat fra: Land Trykkeri på torsdag 26. september 2013, klokken 07:43
Tesla support Nederland klarer ikke å fikse problemet via telefon..Kristina hos Tesla,  Oslo tar saken videre..Ladeporten lar seg ikke åpne og 12voltbatteriet blir flatt så fort jeg konbler fra laderen. Dette så også suport på sin skjerm.
Det hjelper antakelig ikke- har du prøvd å åpne ladeporten mens det var en lader koblet til 12 V batteriet?
Ser egentlig ut som det må flatbedtransport til :(
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Land Trykkeritorsdag 26. september 2013, klokken 08:16
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 26. september 2013, klokken 07:55
Sitat fra: Land Trykkeri på torsdag 26. september 2013, klokken 07:43
Tesla support Nederland klarer ikke å fikse problemet via telefon..Kristina hos Tesla,  Oslo tar saken videre..Ladeporten lar seg ikke åpne og 12voltbatteriet blir flatt så fort jeg konbler fra laderen. Dette så også suport på sin skjerm.
Det hjelper antakelig ikke- har du prøvd å åpne ladeporten mens det var en lader koblet til 12 V batteriet?
Ser egentlig ut som det må flatbedtransport til :(

Ny kontakt med support Nederland..Fikk "brutt opp" ladeporten med NAF`s kreditt kort..(det beste de kan  ;D) og da fikk vi etter hvert satt igang laderen. Men det lyser fortsatt tre gule lys i ladeporten selv om den lader. Support ringer tilbake om en time og forslår å prøve om bilen går da..Litt mer spennede enn jeg hadde ønsket med akkurat nå. :P
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Yagitorsdag 26. september 2013, klokken 08:19
Tesla har sagt til meg at "servicetelefonen" er bemannet 07-19. Utover dette må vi klare oss med NAF.

Håper det ordner seg for LT før arrangementet starter. Evt. at Tesla stiller med en demobil :)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Dr.Lingsøndag 10. november 2013, klokken 00:06
Jeg ladet i natt i ca 12 timer med gult blinkende lys ved ladeporten. Brukte UMC med schuko-adapteret som følger bilen, var plugget rett i en schuko på vegg ute. Ladet fint, men med feilmelding i displayet "charge cable unlatched". Fikk samme feil og gule blinkende lys ved oppstart lading i kveld, denne gangen med strøm hentet fra blå 3fas 32A med diverse overganger fra Kirkebøs kit.

Søkte på forumet og fant denne tråden. Jeg har ikke fått tomt 12V-batteri enda, men i frykt for dette sjekket jeg på nytt i garasjen nå, og det blinket gult fortsatt. Som tidligere nevnt i tråden kan det være schuko-adapteret som ikke var godt nok tilkoblet UMC-pluggen, fordi jeg fikk grønt lys nå etter å ha plugget schukodelen av og på igjen (koblet ifra bilen og strømkilden først). Jeg synes den virker litt løsere tilkoblet enn det røde adapteret, men virker nå ihvertfall, og håper jeg kanskje har unngått et tomt 12V-batteri.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Bjorissøndag 10. november 2013, klokken 01:54
Dette med dødt 12 v batteri ifbm lading og feilmeldinger ved lading er vel løst i versjon 5.6 ett eller annet? Slik jeg har forstått det, så var det i versjoner før 5.6 slik at hovedbatteriet koblet fra lading til 12 v batteriet ved feilmelding på lading. Dette er nå gjort om slik at det ikke kobler seg fra...
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: sindrejsøndag 10. november 2013, klokken 02:21
Føler meg ikke helt trygg på at det er løst (en kamerat hadde problemer som tilsa tomt 12v batteri om bilen hadde blitt stående).  Det er nok en god sjanse for at det faktisk har blitt fikset eller ihvertfall minket sjansen for at det skjer siden det ikke har kommet flere tilfeller, men helt trygg føler jeg meg ikke nei.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Knut Øygardsøndag 10. november 2013, klokken 09:50
Noen 12V problemer er kanskje løst, men ikke mitt. Når jeg lader til "Charging complete" og lar bilen stå med ladekabelen i får jeg opp 4 feilmeldinger inkl. lav 12V-spenning. Jeg hadde bilen inne på Alnabru og de fant ikke feil og klarte ikke å gjenskape problemet. Det ble antyda at feilen hadde med svakt nett å gjøre. Jeg lader på en 10A kurs med ca 20 meter 1,5mm2 fra sikringsskap til stikkontakt.

Jeg innser at det ikke er ideelt å lade med denne forbindelsen og har en prosess gående med borettslag og garasjeeier for å få lagt opp en kraftigere kurs. Det er ei papirmølle som tar tid...

Såvidt jeg har forstått måler bilen spenningsfallet når den starter lading. Jeg hadde satt pris på om den brukte den informasjonen til å gi meg en advarsel eller begrense ladestrømmen i stedet for å tømme 12V batteriet mitt...

Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfunsøndag 10. november 2013, klokken 10:03
Jeg og har hatt slike feilmeldinger etter 5.6 -men når jeg måler har 12V batteriet alltid over 13V.
Slike feilmeldinger skal ikke komme men sålenge ingen har blitt stående med tom 12V batteri er det rimelig at Tesla bruker den tiden de trenger for å løse dette. Dette hører antakelig sammen med UMC-dysfunksjonaliteten og Adapter-utsettelse. De som føler seg utrygg kan evt kjøpe ladekladden fra Salto som tilsynelatende fungerer utmerket.

Dr. Ling: får du gult lys også om du bruker 400V adapteret?
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: P85D+søndag 10. november 2013, klokken 10:08
Ladetriks
Når jeg ser at Amp ikke teller opp på skjermen ved bruk av Schuko adapter så løsner/kobler jeg fra kontakten i adapteret. Dvs. selve kontakten står igjen i veggen. (Trykker på begge knappene på adapteret)

Da starter ladingen alltid!

Har ikke samme problemet med 400V adapteret.

Med 400V adapteret kan man også slå av/på lading via apps. samt justere fra normal til høy lading.

12V problem
Mye utfordringer med dette. Har skiftet 12V batteri og har siste V av 5.6 SW
Etter dette har jeg kun hatt en melding på en av bilene.

Foreløpig har jeg alltid med ett lite 7 A batteri + kabler i tilfelle.......
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Dr.Lingsøndag 10. november 2013, klokken 10:20
Høres ut som det er flere av oss som har opplevd dårlig kontakt til schuko-klossen da. Gjerne med gult lys ved ladeporten, men jeg har ikke hatt noe annet enn grønt lys på UMCen.

Jeg har bare brukt det røde 400v adapteret en gang, da med grønt lys ved ladeporten og uten feilmeldinger.

Har hatt blått lys da vi koblet til en veggmontert Saltoboks med type2-kabel og ikke hadde skrudd på Saltoboksen enda.

Har aldri fått rødt lys.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: mhgfredag 29. november 2013, klokken 20:33
Hmm. Dette er ikke løst enda. Satte bilen på lading igår kveld og sjekket at den ladet riktig. Sjekket igjen idag tidlig og den var fulladet og ved god status. Men når jeg kom jeg fra jobb (bilen hadde stått fra igår kveld med ladekabel i) og skulle starte klimaanlegget fra appen skjedde ingenting og jeg fikk bange anelser. Da jeg gikk og sjekket så lyste det rødt i ladeporten og jeg fikk beskjed om at 12V batteriet var utladet. Merkelig nok fikk jeg den igang igjen bare ved å sette meg inn og trykke bremsen 2-3 ganger, men det var nok bare fordi jeg oppdaget det tidlig før det ladet seg helt ut. Jeg har ikke oppdatert til 5.8 så det kan tenkes det er en fix der?
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfunfredag 29. november 2013, klokken 20:37
Om dere tar ut ladekabelen når bilen er ferdigladet er saken biff- ingen flere 12V-problemer- så får vi vente til Tesla får kontroll med UMC-ene
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Kilroyfredag 29. november 2013, klokken 20:38
Kjent bug i 5.6, oppgrader du så blir det nok mye bedre. Det er meldt veldig lite slike feil på 5.8, såvidt jeg vet ihvertfall  :)
Sitat fra: mhg på fredag 29. november 2013, klokken 20:33
Hmm. Dette er ikke løst enda. Satte bilen på lading igår kveld og sjekket at den ladet riktig. Sjekket igjen idag tidlig og den var fulladet og ved god status. Men når jeg kom jeg fra jobb (bilen hadde stått fra igår kveld med ladekabel i) og skulle starte klimaanlegget fra appen skjedde ingenting og jeg fikk bange anelser. Da jeg gikk og sjekket så lyste det rødt i ladeporten og jeg fikk beskjed om at 12V batteriet var utladet. Merkelig nok fikk jeg den igang igjen bare ved å sette meg inn og trykke bremsen 2-3 ganger, men det var nok bare fordi jeg oppdaget det tidlig før det ladet seg helt ut. Jeg har ikke oppdatert til 5.8 så det kan tenkes det er en fix der?
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfunfredag 29. november 2013, klokken 21:19
Sitat fra: Kilroy på fredag 29. november 2013, klokken 20:38
Kjent bug i 5.6, oppgrader du så blir det nok mye bedre. Det er meldt veldig lite slike feil på 5.8, såvidt jeg vet ihvertfall  :)
Vel- jeg vet om flere med 5.8 og 12V-problemer
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Chlangumfredag 29. november 2013, klokken 23:31
Sitat fra: Havebigfun på fredag 29. november 2013, klokken 20:37
Om dere tar ut ladekabelen når bilen er ferdigladet er saken biff- ingen flere 12V-problemer- så får vi vente til Tesla får kontroll med UMC-ene

Funker sikkert fint som en midlertidig løsning på problemet.
Men hva med meg som jobber 5 ukers turnus? Hvor bilen kommer til å stå ubrukt i 5 uker om gangen.

Kan løsning være å sørge for fullt hovedbatteri og koble fra før utreise. Kan bilen stå så lenge uten å være i kontakten? Kanskje en vedlikeholdslader på 12 volt batteriet? Håper de har fått bukt på dette problemet til jeg reiser på jobb igjen i januar. En ting er sikkert. 12 volt batteri som står utladet i 5 uker i kulden blir ødelagt. Det har jeg prøvd før.

Under en uke til jeg kan sitte meg i min egen Model S nå  8) 8) ;D

Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: tSlalørdag 30. november 2013, klokken 00:14
Sitat fra: Chlangum på fredag 29. november 2013, klokken 23:31
Sitat fra: Havebigfun på fredag 29. november 2013, klokken 20:37
Om dere tar ut ladekabelen når bilen er ferdigladet er saken biff- ingen flere 12V-problemer- så får vi vente til Tesla får kontroll med UMC-ene

Funker sikkert fint som en midlertidig løsning på problemet.
Men hva med meg som jobber 5 ukers turnus? Hvor bilen kommer til å stå ubrukt i 5 uker om gangen.

Kan løsning være å sørge for fullt hovedbatteri og koble fra før utreise. Kan bilen stå så lenge uten å være i kontakten? Kanskje en vedlikeholdslader på 12 volt batteriet? Håper de har fått bukt på dette problemet til jeg reiser på jobb igjen i januar. En ting er sikkert. 12 volt batteri som står utladet i 5 uker i kulden blir ødelagt. Det har jeg prøvd før.

Under en uke til jeg kan sitte meg i min egen Model S nå  8) 8) ;D

Jeg jobber 4 ukers turnus, og bilen har nå stått hjemme uten lading (og ikke tilkoblet) i 2 uker. Ladet opp til 90% før jeg dro. Har tapt 110 tkm på 14 dager. Nå er det ikke rare vintertemperaturer hjemme (2-10C* ca.). Men vil tro det er bra med strøm på bilen når jeg kommer hjem om 2 uker! Jeg koblet fra bilen p.g.a noia for flatt 12V batteri. Energy saving avslått. (Post #8 i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10790.0.html )

Bilen er i live enda, så so far so good :)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Chlangumlørdag 30. november 2013, klokken 01:02
Sitat fra: tSla på lørdag 30. november 2013, klokken 00:14


Jeg jobber 4 ukers turnus, og bilen har nå stått hjemme uten lading (og ikke tilkoblet) i 2 uker. Ladet opp til 90% før jeg dro. Har tapt 110 tkm på 14 dager. Nå er det ikke rare vintertemperaturer hjemme (2-10C* ca.). Men vil tro det er bra med strøm på bilen når jeg kommer hjem om 2 uker! Jeg koblet fra bilen p.g.a noia for flatt 12V batteri. Energy saving avslått. (Post #8 i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10790.0.html )

Bilen er i live enda, så so far so good :)

Okey, det var pjaktisk information
Noen grunn til at du satt den i "energy saving" avslått modus.
For å være i stand til å følge med på appen kanskje?

Slik jeg ser det så burde det vel ikke være noe problem med 5 uker ukoblet hvis "energy saving" modus er aktivert. Kanskje koble fra polene på 12 volt batteriet for å være sikker.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: P85D+lørdag 30. november 2013, klokken 01:10
Jeg setter på lader i nesa
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfunlørdag 30. november 2013, klokken 09:35
Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 30. november 2013, klokken 01:10
Jeg setter på lader i nesa
Det ville jeg ikke giddet medmindre jeg skulle reise bort i flere måneder (med den bilen jeg har og kjenner).
De av dere som er redde kan kjøpe en Salto ladekabel med opptil 13A på 230V - link mange steder her- denne kabelen fungerer etter sigende prikkfritt.
Tesla kommer forhåpentligvis med en bedre UMC-løsning etterhvert
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: challørdag 30. november 2013, klokken 10:01
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 30. november 2013, klokken 09:35
Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 30. november 2013, klokken 01:10
Jeg setter på lader i nesa
Det ville jeg ikke giddet medmindre jeg skulle reise bort i flere måneder (med den bilen jeg har og kjenner).
De av dere som er redde kan kjøpe en Salto ladekabel med opptil 13A på 230V - link mange steder her- denne kabelen fungerer etter sigende prikkfritt.
Tesla kommer forhåpentligvis med en bedre UMC-løsning etterhvert

OK. Så det ansees avklart at dette med flatt 12 V skyldes Teslas UMC?
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: RoadRunnerlørdag 30. november 2013, klokken 10:14
Jeg hadde melding om feil etter at lading var ferdig på tidligere sw-versjon. De siste par ukene etter oppdatering har dette vært borte.

Et triks jeg bruker er å lade med 5A til vanlig, slik at lading ikke blir ferdig. Fungerer fint på vanlige dager da jeg bare kjører 4-5 mil :-)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: eledillelørdag 30. november 2013, klokken 15:11
Men å lade med 5 A i kulda gir veldig dårlig virkningsgrad. Tesla burde virkelig betale for salto sin kabel til de av oss som har trøbbel.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: cdabellørdag 30. november 2013, klokken 21:07
Er på utenladsreise og har opplevd feil. Hadde kontakt med app'en første fire dager, men så mistet kontakten. Ringte hjem og gutten forteller om rødt lys og at ladekabel er fastlåst. Ringte til Tesla, som sendte NAF, men de klarte ikke å få start på bilen. Må se hva jeg få til når jeg kommer hjem i morgen.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: TSlørdag 30. november 2013, klokken 21:11
Sitat fra: cdabel på lørdag 30. november 2013, klokken 21:07
Er på utenladsreise og har opplevd feil. Hadde kontakt med app'en første fire dager, men så mistet kontakten. Ringte hjem og gutten forteller om rødt lys og at ladekabel er fastlåst. Ringte til Tesla, som sendte NAF, men de klarte ikke å få start på bilen. Må se hva jeg få til når jeg kommer hjem i morgen.
Har du FW 5.8 ?
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: cdabellørdag 30. november 2013, klokken 21:20
Ja. 5.8. Hadde bilen i to dager før jeg reiste.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: P85D+lørdag 30. november 2013, klokken 21:33
Sitat fra: cdabel på lørdag 30. november 2013, klokken 21:07
Er på utenladsreise og har opplevd feil. Hadde kontakt med app'en første fire dager, men så mistet kontakten. Ringte hjem og gutten forteller om rødt lys og at ladekabel er fastlåst. Ringte til Tesla, som sendte NAF, men de klarte ikke å få start på bilen. Må se hva jeg få til når jeg kommer hjem i morgen.

Min erfaring er at det går mye 12V strøm når man sjekker med Appen. Dc Dc laderen starter ikke og vedlikeholde 12V batteriet når ladekabel er tilkoblet. ( min påstand)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: D.Olørdag 30. november 2013, klokken 22:30
Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 30. november 2013, klokken 21:33
Sitat fra: cdabel på lørdag 30. november 2013, klokken 21:07
Er på utenladsreise og har opplevd feil. Hadde kontakt med app'en første fire dager, men så mistet kontakten. Ringte hjem og gutten forteller om rødt lys og at ladekabel er fastlåst. Ringte til Tesla, som sendte NAF, men de klarte ikke å få start på bilen. Må se hva jeg få til når jeg kommer hjem i morgen.

Min erfaring er at det går mye 12V strøm når man sjekker med Appen. Dc Dc laderen starter ikke og vedlikeholde 12V batteriet når ladekabel er tilkoblet. ( min påstand)
Tror dette stemmer bra
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: cdabelsøndag 01. desember 2013, klokken 09:31
Sitter på Schiphol og ble oppringt av mannen fra NAF. Han kom tilbake og fikk liv i bilen. Han forteller imidlertid at 12V batteri er fremdeles lav. Vil den lade seg opp nå, eller må jeg ut å kjøre bilen når jeg kommer hjem for å lade opp 12V? Jeg ba ham ikke koble til UMC'en.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfunsøndag 01. desember 2013, klokken 10:04
Sitat fra: cdabel på søndag 01. desember 2013, klokken 09:31
Sitter på Schiphol og ble oppringt av mannen fra NAF. Han kom tilbake og fikk liv i bilen. Han forteller imidlertid at 12V batteri er fremdeles lav. Vil den lade seg opp nå, eller må jeg ut å kjøre bilen når jeg kommer hjem for å lade opp 12V? Jeg ba ham ikke koble til UMC'en.
Jeg ville satt meg i bilen trykket på bremsepedalen og latt nøkkelen ligge mens døren sto på gløtt i 30 min eller slik mens jeg gjorde noe annet. 12V måler i sigarettenneren er gull i den settingen.
UMC er avhengig av tilstanden i det store batteriet.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: eledillesøndag 01. desember 2013, klokken 10:45
Med en gang bilen er villig til å gå i Drive så er DC-DC innkoblet igjen og faren er over. Det trengs ikke flere krumspring da.
Tittel: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: sthsasøndag 01. desember 2013, klokken 21:38
Ja, jeg fikk melding om lav 12v spenning i dag - med FW 5.8.
Da hadde ladekabelen stått i et halvt døgn etter ferdigladet.
Målte spenningen til 12.3V så veldig lavt var det jo ikke.
Men batterilader'n måtte jo frem en tur da...


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
P16779 / Rød P85 / 19" hjul - med alt minus barneseter og dobbellader..
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Havebigfunsøndag 01. desember 2013, klokken 22:05
Sitat fra: sthsa på søndag 01. desember 2013, klokken 21:38
Ja, jeg fikk melding om lav 12v spenning i dag - med FW 5.8.
Da hadde ladekabelen stått i et halvt døgn etter ferdigladet.
Målte spenningen til 12.3V så veldig lavt var det jo ikke.
Men batterilader'n måtte jo frem en tur da...
Sålenge man får bilen igang er det ingen vits å ta av nosecone-bilen lader 12V batteriet selv ;)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: satheesh.netsøndag 01. desember 2013, klokken 22:45
Hvem av disse batteriladerne anbefaler dere (eventuelt andre typer)?

Cotech mobil starthjelp med kompressor - 799,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-mobil-starthjelp-med-kompressor/36-4023

Cotech batterilader - 299,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-batterilader/36-4818

Black & Decker BDV090 6/12V - 369,-
http://www.jula.no/batterilader-bdv090-6-12v-608105

Zafir 45 12 V 1,2-90 Ah - 499,-
http://www.jula.no/batterilader-zafir-45-12-v-1-2-90ah-608060

Jeg hadde nemlig en liten incident i dag med at 12V batteriet på Nissan Leaf'en tok kvelden. :-X Vil helst kjøpe noe som kan brukes til begge bilene og som fungerer greit nok. Den første har jo kompressor også, kjekt mtp etterfylling av luft i dekker, etc.

Tips? ::)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Meringdalsøndag 01. desember 2013, klokken 22:50
Så dette er ett problem på alle biler? Eller er det fortsatt kun de med 230v nett som sliter med det?
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: kolundsøndag 01. desember 2013, klokken 23:04
Sitat fra: satheesh.net på søndag 01. desember 2013, klokken 22:45
Hvem av disse batteriladerne anbefaler dere (eventuelt andre typer)?

Cotech mobil starthjelp med kompressor - 799,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-mobil-starthjelp-med-kompressor/36-4023

Cotech batterilader - 299,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-batterilader/36-4818


Black & Decker BDV090 6/12V - 369,-
http://www.jula.no/batterilader-bdv090-6-12v-608105

Zafir 45 12 V 1,2-90 Ah - 499,-
http://www.jula.no/batterilader-zafir-45-12-v-1-2-90ah-608060

Jeg hadde nemlig en liten incident i dag med at 12V batteriet på Nissan Leaf'en tok kvelden. :-X Vil helst kjøpe noe som kan brukes til begge bilene og som fungerer greit nok. Den første har jo kompressor også, kjekt mtp etterfylling av luft i dekker, etc.

Tips? ::)

Jeg ville nok gått for denne.:
Exide 12 / 7
http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2012/02/120205_LaderTEST_Motor.pdf

Hvorfor ikke la Teslaen få det beste på markedet? ;)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: eledillemandag 02. desember 2013, klokken 01:07
Det aller beste er et ekstra startbatteri. Trenger ikke være stort. Hvis det står med en liten vedlikeholdslader tilkoblet så er det klart til å sparke i gang Teslaen med det samme du kobler det på.

Det gjelder som sagt bare å få lokket den ut av fosterstillingen, så passer den på 12-volten selv.

Fordelen med en batterilader er at den kan fortelle noe om hvilken tilstand 12 V-batteriet er i. Hvis det tar lading dårlig bør det byttes, ellers blir det fort mange gangtimer på DC-DC'en og i tillegg går det ganske mye strøm på å forsøke å lade et ødelagt blybatteri.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Kallagtunetmandag 02. desember 2013, klokken 06:28
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine øyne alvorlig konstruksjonsfeilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Alfa Bergenmandag 02. desember 2013, klokken 07:30
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 02. desember 2013, klokken 06:28
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine alvorlig konstruksjons feilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.
+1
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Bonefishmandag 02. desember 2013, klokken 07:53
+1
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: teslamanmandag 02. desember 2013, klokken 08:01
Sitat fra: mhg på fredag 29. november 2013, klokken 20:33
Hmm. Dette er ikke løst enda. Satte bilen på lading igår kveld og sjekket at den ladet riktig. Sjekket igjen idag tidlig og den var fulladet og ved god status. Men når jeg kom jeg fra jobb (bilen hadde stått fra igår kveld med ladekabel i) og skulle starte klimaanlegget fra appen skjedde ingenting og jeg fikk bange anelser. Da jeg gikk og sjekket så lyste det rødt i ladeporten og jeg fikk beskjed om at 12V batteriet var utladet. Merkelig nok fikk jeg den igang igjen bare ved å sette meg inn og trykke bremsen 2-3 ganger, men det var nok bare fordi jeg oppdaget det tidlig før det ladet seg helt ut. Jeg har ikke oppdatert til 5.8 så det kan tenkes det er en fix der?

Eksakt samme. på min bil. Var som jeg skulle skrevet det selv! Har ikke hatt det siden oppdateringen men en annen hendelse som jeg har rapportert under " erfaringer i minusgrader"
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: prophanmandag 02. desember 2013, klokken 08:17
Ok, noen som har link til salto kabelen og pris?
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: janmbmandag 02. desember 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 02. desember 2013, klokken 06:28
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine øyne alvorlig konstruksjonsfeilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.

Dette har helt åpenbart ingen verdens ting med kapasitet å gjøre. Greit nok, større kapasitet ville noen ganger kunne maskert problemet, men like fullt, problemet er jo et helt annet.

Fiksen må være å IKKE stanse DC-DC lading/vedlikehold hver gang hovedladerne misliker trynet på den tilkoblede ladestrømmen, uansett om det kan løses med software eller om hardwareendringer på til. Å la et lite 12V batteri gå tomt når det står en meter unna en enorm energikilde er helt enkelt for dumt. Dersom det faktisk ER nødvendig å koble batteriene fra hverandre når lading feiler så burde jo denne kobles opp igjen med en liten forsinkelse slik at 12V-batteriet fortsatt ble vedlikeholdt.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: elninomandag 02. desember 2013, klokken 10:24
Sitat fra: mhg på fredag 29. november 2013, klokken 20:33
Hmm. Dette er ikke løst enda. Satte bilen på lading igår kveld og sjekket at den ladet riktig. Sjekket igjen idag tidlig og den var fulladet og ved god status. Men når jeg kom jeg fra jobb (bilen hadde stått fra igår kveld med ladekabel i) og skulle starte klimaanlegget fra appen skjedde ingenting og jeg fikk bange anelser. Da jeg gikk og sjekket så lyste det rødt i ladeporten og jeg fikk beskjed om at 12V batteriet var utladet. Merkelig nok fikk jeg den igang igjen bare ved å sette meg inn og trykke bremsen 2-3 ganger, men det var nok bare fordi jeg oppdaget det tidlig før det ladet seg helt ut. Jeg har ikke oppdatert til 5.8 så det kan tenkes det er en fix der?

Eksakt samme hos meg for 3 dager siden, kom til rødt lys på ladern (første gang har skjedd, ladet på samme kontakt i garasjen siden midten av september uten feil...). Bilen startet omsider etter mye prøving med brems og booting via rattet etc. Gikk deretter igjennom alle feilene den kunne finne på før den roet seg ("Please pull over safely", "Car needs service", "Charge problem", "Low 12V battery").

Skal kjøre innom tesla i dag og få de til å se på dette (siden det å avtale noe med de er umulig), bilen klager fortsatt på lavt 12V selv om jeg kjører 2.5t med den hver dag, så mulig batteriet har fått seg en knekk.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: t0fflussmandag 02. desember 2013, klokken 10:48
Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 02. desember 2013, klokken 06:28
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine øyne alvorlig konstruksjonsfeilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.

Dette har helt åpenbart ingen verdens ting med kapasitet å gjøre. Greit nok, større kapasitet ville noen ganger kunne maskert problemet, men like fullt, problemet er jo et helt annet.

Fiksen må være å IKKE stanse DC-DC lading/vedlikehold hver gang hovedladerne misliker trynet på den tilkoblede ladestrømmen, uansett om det kan løses med software eller om hardwareendringer på til. Å la et lite 12V batteri gå tomt når det står en meter unna en enorm energikilde er helt enkelt for dumt. Dersom det faktisk ER nødvendig å koble batteriene fra hverandre når lading feiler så burde jo denne kobles opp igjen med en liten forsinkelse slik at 12V-batteriet fortsatt ble vedlikeholdt.

+1!!
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: satheesh.netmandag 02. desember 2013, klokken 18:14
Sitat fra: kolund på søndag 01. desember 2013, klokken 23:04
Sitat fra: satheesh.net på søndag 01. desember 2013, klokken 22:45
Hvem av disse batteriladerne anbefaler dere (eventuelt andre typer)?

Cotech mobil starthjelp med kompressor - 799,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-mobil-starthjelp-med-kompressor/36-4023

Cotech batterilader - 299,-
http://www.clasohlson.com/no/Cotech-batterilader/36-4818


Black & Decker BDV090 6/12V - 369,-
http://www.jula.no/batterilader-bdv090-6-12v-608105

Zafir 45 12 V 1,2-90 Ah - 499,-
http://www.jula.no/batterilader-zafir-45-12-v-1-2-90ah-608060

Jeg hadde nemlig en liten incident i dag med at 12V batteriet på Nissan Leaf'en tok kvelden. :-X Vil helst kjøpe noe som kan brukes til begge bilene og som fungerer greit nok. Den første har jo kompressor også, kjekt mtp etterfylling av luft i dekker, etc.

Tips? ::)

Jeg ville nok gått for denne.:
Exide 12 / 7
http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2012/02/120205_LaderTEST_Motor.pdf

Hvorfor ikke la Teslaen få det beste på markedet? ;)

Takk for tips kolund! Jeg dro til Sønnak på Økern (Oslo) i dag og kjøpte meg Exide 12/7. Funker som bare rakkern'. ;)

Snakket litt med de ansatte og de kunne alle fortelle (uten at det var et salgstriks) at Exide laderne var en av de absolutt beste på markedet. Den var visst laget av noen av de samme folkene (avhoppere) fra svenske CTEK. Den var dessuten modifisert litt med noen "fancy" ting som f.eks. temperaturføler på den ene klemmen for å sette korrekt ladeverdi ved kuldegrader, etc.

Tips:
Hvis man har (eller sier man har ;D) et medlemskap i f.eks. OBOS, får man rabatter ved kjøp. Jeg betalte kr. 1048,- istedenfor full pris (ca. 1400,-).
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: eledillemandag 02. desember 2013, klokken 18:32
Sitat fra: janmb på mandag 02. desember 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 02. desember 2013, klokken 06:28
Nå synes jeg fokus bør være på å få Tesla til å fikse 12 V  problemene ikke all slags remedier og støttehjul for å kompensere for denne i mine øyne alvorlig konstruksjonsfeilen på bilen. Får håpe det kan løse seg med software, men jeg tror Tesla har satt inn ett 12V batteri i bilen som gir for lite margin i kaldt klima eventuelt en dc til dc converter som ikke er egnet.

Dette har helt åpenbart ingen verdens ting med kapasitet å gjøre. Greit nok, større kapasitet ville noen ganger kunne maskert problemet, men like fullt, problemet er jo et helt annet.

Fiksen må være å IKKE stanse DC-DC lading/vedlikehold hver gang hovedladerne misliker trynet på den tilkoblede ladestrømmen, uansett om det kan løses med software eller om hardwareendringer på til. Å la et lite 12V batteri gå tomt når det står en meter unna en enorm energikilde er helt enkelt for dumt. Dersom det faktisk ER nødvendig å koble batteriene fra hverandre når lading feiler så burde jo denne kobles opp igjen med en liten forsinkelse slik at 12V-batteriet fortsatt ble vedlikeholdt.

Jeg er delvis enig med begge. Fokus må være på å få Tesla til å fikse problemet, ikke på å lage Reodor Felgen-inspirerte støttehjul for å kunne leve med problemet.

Batteriet er ikke for lite. Problemet er at bilen friker totalt ut og kobler vekk hovedbatteriet. Da er det bare et tidsspørsmål før det går galt uansett hvor stort batteri man har. Bilen er laget for å kunne bruke 12 V til stadighet siden den bare kan etterfylle fra det digre hovedbatteriet etter hvert.

Jeg har fått opplyst at den kobler ut hovedbatteriet når den ser spenninger på ladeporten som den mener ikke skulle vært der. Det er altså et sikkerhetstiltak. Om dette faktisk stemmer kan jeg ikke gå god for, men det høres plausibelt ut for meg.

Det som virker så underlig for meg er at UMC'en visstnok er laget for IT-nett og likevel stadig gjør dette på vårt strømnett. Det er nemlig ingen feil hos oss.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Også_Øyvind_Hmandag 02. desember 2013, klokken 19:02
Det kan se ut som om pro-medlem Glaserud har testet seg frem til at dette er løst (se post under TOCN vedr Sceduled Charing og UMC - med mine begrensede evner klarer jeg ikke å linke til denne posten... :o).

Løsningen er kort og godt (med forbehold om at vi er inkompetente/optimister):
- SW update 5.8
- Napp ut sikringen til laderene (ikke spør meg om hvor den sitter)

Volia!

Det er mulig at dette krever oppgraderte ladere i utgangspunktet (at dette ikke vil virke for de som fikk bilen tidlig - Glaserud sin er vel med ny lader (levert medio sept) da den var levert med defekt lader (om jeg leter nok i gamle innlegg  ;D))

Har ikke testa selv enda, men skal ringe Tesla slik at jeg finner ut hvilken jeg kan nappe.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Lokführermandag 02. desember 2013, klokken 19:05
Vil bruk av Teslaappen tappe 12v batteri?
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Også_Øyvind_Hmandag 02. desember 2013, klokken 19:10
Sitat fra: Lokführer på mandag 02. desember 2013, klokken 19:05
Vil bruk av Teslaappen tappe 12v batteri?

Tipping her, selvsagt vil den det (marginalt), men Glaserud klarer nå å starte/stoppe lading fra app'en på 230V med UMC uten problem.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: kolundmandag 02. desember 2013, klokken 20:16

Takk for tips kolund! Jeg dro til Sønnak på Økern (Oslo) i dag og kjøpte meg Exide 12/7. Funker som bare rakkern'. ;)

Snakket litt med de ansatte og de kunne alle fortelle (uten at det var et salgstriks) at Exide laderne var en av de absolutt beste på markedet. Den var visst laget av noen av de samme folkene (avhoppere) fra svenske CTEK. Den var dessuten modifisert litt med noen "fancy" ting som f.eks. temperaturføler på den ene klemmen for å sette korrekt ladeverdi ved kuldegrader, etc.

Tips:
Hvis man har (eller sier man har ;D) et medlemskap i f.eks. OBOS, får man rabatter ved kjøp. Jeg betalte kr. 1048,- istedenfor full pris (ca. 1400,-).
[/quote]

Bare hyggelig ;)
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: Maartensommermandag 02. desember 2013, klokken 21:17
Sitat fra: teslaman på mandag 02. desember 2013, klokken 08:01
Sitat fra: mhg på fredag 29. november 2013, klokken 20:33
Hmm. Dette er ikke løst enda. Satte bilen på lading igår kveld og sjekket at den ladet riktig. Sjekket igjen idag tidlig og den var fulladet og ved god status. Men når jeg kom jeg fra jobb (bilen hadde stått fra igår kveld med ladekabel i) og skulle starte klimaanlegget fra appen skjedde ingenting og jeg fikk bange anelser. Da jeg gikk og sjekket så lyste det rødt i ladeporten og jeg fikk beskjed om at 12V batteriet var utladet. Merkelig nok fikk jeg den igang igjen bare ved å sette meg inn og trykke bremsen 2-3 ganger, men det var nok bare fordi jeg oppdaget det tidlig før det ladet seg helt ut. Jeg har ikke oppdatert til 5.8 så det kan tenkes det er en fix der?

Eksakt samme. på min bil. Var som jeg skulle skrevet det selv! Har ikke hatt det siden oppdateringen men en annen hendelse som jeg har rapportert under " erfaringer i minusgrader"

Opplevde det samme i dag, men har sw5.8. Bilen hadde stått 9 timer i en garasje som holdt 14 grader.
Tittel: Sv: Tomt for strøm på 12 volt ...
Skrevet av: satheesh.netfredag 25. juli 2014, klokken 03:23
Noen som har testet denne? ???

PowerAll PBJS12000R Rosso Red/Black Portable Power Bank and Car Jump Starter
http://www.amazon.com/dp/B00D42AFS8

Hvis man allikevel skal lade duppeditter', hvorfor ikke gå for noe som kan potensielt starte bilen også?

(http://ecx.images-amazon.com/images/I/71%2BJKoeQB5L._SL1500_.jpg)

(http://ecx.images-amazon.com/images/I/7103eAF3XlL._SL1500_.jpg)

(http://ecx.images-amazon.com/images/I/715k7wizBAL._SL1500_.jpg)