Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Hurtilading av Leaf => Emne startet av: edan på man 16. sep 2013, kl. 08:59
Jeg har erfart flere ganger at hurtiglading til 80% ikke gir like mye strøm på batteriet som normallading til 80%.
Normallading til 80% gir 10 av 12 streker på batteriet, mens hurtiglading til 80% gjerne gir 8-9 streker.
Andre som har erfart dette? Hva kan det skyldes? Får en følelse at hurtiglading ikke gir samme "strømkvaliet" og rekkevidde som normallading...
Det høres rart ut. Hvor/På hvilke hurtigladere er det du opplever dette? Tenker umiddelbart at det er hurtigladeren som da viser/rapporterer feil, uten at jeg ser noe logisk grunn for det.
Har SOC meter i bilen min, og kan i hvert fall raportere at 80% på laderen ikke er 80% på SOC meter i bilen.
Synes også de første 10% som forsvinner etter hurtiglading forsvinner vesentlig fortere enn ved normallading. (Men det er ikke vitenskaplig dokumentert. ;-)
Har alltid 10 streker ved hurtiglading og normal lading. Kjørt over 50000km..
Sitat fra: edan på man 16. sep 2013, kl. 08:59
Jeg har erfart flere ganger at hurtiglading til 80% ikke gir like mye strøm på batteriet som normallading til 80%.
Normallading til 80% gir 10 av 12 streker på batteriet, mens hurtiglading til 80% gjerne gir 8-9 streker.
Andre som har erfart dette? Hva kan det skyldes? Får en følelse at hurtiglading ikke gir samme "strømkvaliet" og rekkevidde som normallading...
Kvaliteten på strømmen er nok den samme.
Sitat fra: Griffel på ons 11. sep 2013, kl. 16:20
Et batteri er ikke en tank men en kjemiprosess. Hurtiglading skjer med høyere spenning enn somlelading, på grunn av treghet i kjemien varsler batteriet høyere spenning tidligere når ladespenningen er høy enn når den er lavere. Batter "tror" det er mer oppladet enn det egentlig er.
Et bilde av dette ble bruk av en annen tidliger. Skum i ølglasset, fyller du rask blir glasset fullt av skum.
Batterinivå er ikke like enkelt å måle som en tank, det er algoritmer i ladesystemet blandet med måling av strøm og spenning som angir nivå. Så spørs det hvor gode de er å estimere innhold i batteri.
På ABB sine ladere er 80 % ikke det samme som 80% lading ved kabel - min erfaring etter ørten ladinger.
@elsnorre: Jeg har opplevd dette på samtlige av de tre av ABBs ladere som jeg har brukt i Bergensområdet: Fjøsanger, Knarvik og Oppedal.
Hvis jeg avbryter ladingen når ladestasjonen viser 80% har det vært markant mindre strøm på batteriet (ifølge strekene i dashbordet) enn når jeg lader til 80% hjemme.
Det kan naturligvis skyldes at "fyllingsgraden" som laderen viser ikke stemmer eller er kalibrert på samme måte som indikatoren i bilen.
Jeg synes også indikatoren på ladestasjonen viser påfallende mye strøm igjen på batteriet når jeg starter lading. Når det f.eks er to streker igjen på dashbord-indikatoren, starter ABB-laderen gjerne med å agi at det er 38% strøm igjen på batteriet. Altså mer enn indikatoren i Leafen skulle tilsi.
Men dette kan selvsagt også skyldes at Nissan har laget en ikke-lineær skala og reserverer mer strøm igjen "i bunnen" av batteriet for å gi sjåføren en god opplevelse av at "det var jo nok strøm til å komme hjem likevel"...
Er ikke dette fordi laderen beregner 80% av 80% (som er grensen for hvor langt de hurtiglader?) Dvs når laderen sier 100%, så har du ca 10 streker om 80%.
Lader du til laderen sier 80% har du dermed 64%?
Jeg har ladet min Tekna flere ganger på ABB sin lader på Alna i Oslo.
Lader jeg til 85% på hurtiglader, så står det 85% i dashboard (EuroLeaf viser % i tillegg til streker).
Merker heller ingen forskjell i kjørelengde når jeg lader på ABB sin hurtiglader, kontra hjemmelading med "kladd".
Etter å ha spurt ABB, har jeg fått følgende svar:
The ABB fast charger follow the official CHAdeMO protocol (as most other manufacturers do). Within the CHAdeMO specification the State-Of-Charge (SOC) is obtained from the vehicle and the charger displays this value on the screen. So basically ABB has no influence on the value which is displayed. Because we depend on this value obtained from the car it is basically a problem of the Nissan Leaf if the value displayed is not the real state of charge.
We do not know if this is a deliberate choice of nissan to communicate a different value to the charger. So far we have not heard about this "feature" with other cars like the Mitsubishi iMiEV.
Så da får vi spørre Nissan om de vil komme med en kommentar også.
Jeg har brukt ABB-laderen på Flå. Den ser ut til å oppføre seg slik Øyvind.h beskriver. Hvis den stopper på 90% ser jeg ut til å ha 0,9 * 0,8 = 0,72 = 72 % på bilen. Det stemmer i hvert fall med antall streker. Jeg kan sjekke neste gang jeg er der.
Det samme opplever jeg. Hurtigladeren starter gjerne med en SOC som stemmer, men når hurtigladeren viser 80% er det et godt stykke fra 80% i bilen.
Kort spm da: dere har ikke på timer e.l som sier 80% lading? Usikker også på om hurtiglader skal bry seg med det, men hvisomatte den oppfører seg slik normallading gjør ift det så angir jo den tid etc til lading er ferdig mot 80%
Smart tips, skal se på den neste gang jeg hurtiglader.
Evt trykke på overstyringsknappen for timer-lading og se hva som skjer :)
Bilen vår er timer-innstilt på 80% lading.
Trodde ikke hurtigladeren skulle bry seg om dette. Men det er jo en mulighet for den kommuniserer såpass mye med Leafen at den gjør det likevel...
Noen antyder at hurtigladeren uansett ikke lader til mer en 80, og at man da må restarte den for å få fylt helt opp.
Skal prøve dette neste gang...