Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Hurtilading av Leaf => Emne startet av: edan på man 16. sep 2013, kl. 08:59

Tittel: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: edanman 16. sep 2013, kl. 08:59
Jeg har erfart flere ganger at hurtiglading til 80% ikke gir like mye strøm på batteriet som normallading til 80%.

Normallading til 80% gir 10 av 12 streker på batteriet, mens hurtiglading til 80% gjerne gir 8-9 streker.

Andre som har erfart dette? Hva kan det skyldes? Får en følelse at hurtiglading ikke gir samme "strømkvaliet" og rekkevidde som normallading...
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: el-snorreman 16. sep 2013, kl. 09:26
Det høres rart ut. Hvor/På hvilke hurtigladere er det du opplever dette? Tenker umiddelbart at det er hurtigladeren som da viser/rapporterer feil, uten at jeg ser noe logisk grunn for det.
Tittel: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: gbzdocman 16. sep 2013, kl. 09:50
Har SOC meter i bilen min, og kan i hvert fall raportere at 80% på laderen ikke er 80% på SOC meter i bilen.

Synes også de første 10% som forsvinner etter hurtiglading forsvinner vesentlig fortere enn ved normallading. (Men det er ikke vitenskaplig dokumentert. ;-)
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: eivisaman 16. sep 2013, kl. 09:55
Har alltid 10 streker ved hurtiglading og normal lading.  Kjørt over 50000km..
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: Griffelman 16. sep 2013, kl. 11:38
Sitat fra: edan på man 16. sep 2013, kl. 08:59
Jeg har erfart flere ganger at hurtiglading til 80% ikke gir like mye strøm på batteriet som normallading til 80%.

Normallading til 80% gir 10 av 12 streker på batteriet, mens hurtiglading til 80% gjerne gir 8-9 streker.

Andre som har erfart dette? Hva kan det skyldes? Får en følelse at hurtiglading ikke gir samme "strømkvaliet" og rekkevidde som normallading...

Kvaliteten på strømmen er nok den samme.
Sitat fra: Griffel på ons 11. sep 2013, kl. 16:20
Et batteri er ikke en tank men en kjemiprosess. Hurtiglading skjer med høyere spenning enn somlelading, på grunn av treghet i kjemien varsler batteriet høyere spenning tidligere når ladespenningen er høy enn når den er lavere. Batter "tror" det er mer oppladet enn det egentlig er.
Et bilde av dette ble bruk av en annen tidliger. Skum i ølglasset, fyller du rask blir glasset fullt av skum.

Batterinivå er ikke like enkelt å måle som en tank, det er algoritmer i ladesystemet blandet med måling av strøm og spenning som angir nivå. Så spørs det hvor gode de er å estimere innhold i batteri.
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: jsa061man 16. sep 2013, kl. 14:29
På ABB sine ladere er 80 % ikke det samme som 80% lading ved kabel - min erfaring etter ørten ladinger.
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: edanman 16. sep 2013, kl. 17:19
@elsnorre: Jeg har opplevd dette på samtlige av de tre av ABBs ladere som jeg har brukt i Bergensområdet: Fjøsanger, Knarvik og Oppedal.

Hvis jeg avbryter ladingen når ladestasjonen viser 80% har det vært markant mindre strøm på batteriet (ifølge strekene i dashbordet) enn når jeg lader til 80% hjemme.

Det kan naturligvis skyldes at "fyllingsgraden" som laderen viser ikke stemmer eller er kalibrert på samme måte som indikatoren i bilen.

Jeg synes også indikatoren på ladestasjonen viser påfallende mye strøm igjen på batteriet når jeg starter lading. Når det f.eks er to streker igjen på dashbord-indikatoren, starter ABB-laderen gjerne med å agi at det er 38% strøm igjen på batteriet. Altså mer enn indikatoren i Leafen skulle tilsi.

Men dette kan selvsagt også skyldes at Nissan har laget en ikke-lineær skala og reserverer mer strøm igjen "i bunnen" av batteriet for å gi sjåføren en god opplevelse av at "det var jo nok strøm til å komme hjem likevel"...
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: Øyvind.hman 16. sep 2013, kl. 17:39
Er ikke dette fordi laderen beregner 80% av 80% (som er grensen for hvor langt de hurtiglader?) Dvs når laderen sier 100%, så har du ca 10 streker om 80%.

Lader du til laderen sier 80% har du dermed 64%?
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: kjbutir 17. sep 2013, kl. 00:13
Jeg har ladet min Tekna flere ganger på ABB sin lader på Alna i Oslo.
Lader jeg til 85% på hurtiglader, så står det 85% i dashboard (EuroLeaf viser % i tillegg til streker).

Merker heller ingen forskjell i kjørelengde når jeg lader på ABB sin hurtiglader, kontra hjemmelading med "kladd".

Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: el-snorretir 17. sep 2013, kl. 09:20
Etter å ha spurt ABB, har jeg fått følgende svar:
The ABB fast charger follow the official CHAdeMO protocol (as most other manufacturers do). Within the CHAdeMO specification the State-Of-Charge (SOC) is obtained from the vehicle and the charger displays this value on the screen. So basically ABB has no influence on the value which is displayed. Because we depend on this value obtained from the car it is basically a problem of the Nissan Leaf if the value displayed is not the real state of charge.
We do not know if this is a deliberate choice of nissan to communicate a different value to the charger. So far we have not heard about this "feature" with other cars like the Mitsubishi iMiEV.


Så da får vi spørre Nissan om de vil komme med en kommentar også.
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: grenborg1tir 17. sep 2013, kl. 12:40
Jeg har brukt ABB-laderen på Flå. Den ser ut til å oppføre seg slik Øyvind.h beskriver. Hvis den stopper på 90% ser jeg ut til å ha 0,9 * 0,8 = 0,72 = 72 % på bilen. Det stemmer i hvert fall med antall streker. Jeg kan sjekke neste gang jeg er der.
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: BEtir 17. sep 2013, kl. 13:43
Det samme opplever jeg. Hurtigladeren starter gjerne med en SOC som stemmer, men når hurtigladeren viser 80% er det et godt stykke fra 80% i bilen.
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: reptiltir 17. sep 2013, kl. 14:08
Kort spm da: dere har ikke på timer e.l som sier 80% lading? Usikker også på om hurtiglader skal bry seg med det, men hvisomatte den oppfører seg slik normallading gjør ift det så angir jo den tid etc til lading er ferdig mot 80%
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: jsa061ons 18. sep 2013, kl. 10:34
Smart tips, skal se på den neste gang jeg hurtiglader.
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: reptilons 18. sep 2013, kl. 12:12
Evt trykke på overstyringsknappen for timer-lading og se hva som skjer :)
Tittel: Sv: Hurtiglading vs normallading
Skrevet av: edanons 18. sep 2013, kl. 23:29
Bilen vår er timer-innstilt på 80% lading.

Trodde ikke hurtigladeren skulle bry seg om dette. Men det er jo en mulighet for den kommuniserer såpass mye med Leafen at den gjør det likevel...

Noen antyder at hurtigladeren uansett ikke lader til mer en 80, og at man da må restarte den for å få fylt helt opp.

Skal prøve dette neste gang...