Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: OddB på lørdag 31. august 2013, klokken 21:37

Avstemning
Spørsmål: Hvis du kunne velge, hvor vil du at de neste superladerne skulle komme ?
Alternativ 1: E6 nordover til Bodø stemmer: 21
Alternativ 2: E6 nordover til Tromsø stemmer: 20
Alternativ 3: E6 nordover til Alta stemmer: 2
Alternativ 4: E6 nordover til Kirkenes stemmer: 10
Alternativ 5: E6 sørover til København stemmer: 57
Alternativ 6: E18 østover til Stockholm stemmer: 12
Alternativ 7: E134 vestover til Haugesund stemmer: 31
Alternativ 8: E 39 Vestlandskysten stemmer: 22
Alternativ 9: Oslo-området stemmer: 18
Alternativ 10: Trenger ikke flere ladere stemmer: 3
Tittel: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBlørdag 31. august 2013, klokken 21:37
En liten uhøytidelig undersøkelse...
Alle kan delta, (inkl. de som fortsatt ikke har bestemt seg for om de kommer til å kjøpe bil.)
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: D.Olørdag 31. august 2013, klokken 22:30
Altså... Dette blir litt rart med alle E6 valgene Nordover. Meg som ønsker hele veien til Nordkapp, ønsker jo samtidig bodø, Alta og tromsø, da disse automatisk nås. Endre og lage ett valg for disse: E6 nord for Trondheim
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBlørdag 31. august 2013, klokken 22:41
Jeg gjorde det sånn for å se hvor langt nordover interessen strakk seg... 
Det er jo bare å summere alle stemmene på E6 nordover så får du tallet for Bodø.
Summerer du alle stemmene unntatt Bodø får du tallet for Tromsø osv...
Slik tallene står nå er det 15 stemmer for Bodø, 10 for Tromsø og 2 for Alta og Kirkenes ..

Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Lanbersøndag 01. september 2013, klokken 07:18
10 mil sør for Ålborg hadde vært ideelt
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: fortoggalesøndag 01. september 2013, klokken 10:48
Her er det egentlig to problemstillinger: Innenriks og utenriks

For innenriks ser jeg to viktige strekk:

  • E39 langs vestlandet fra Stavanger og like til Trondheim
  • E6 fra Trondheim til Kirkenes

Jeg håper begge kommer opp men må det prioriteres bør man kanskje bruke befolkningsmengden langs traseen som nøkkel. Da vil E39 komme først.

SC i store byer som Oslo og Stavanger og andre tror jeg er uinteressant. Der trenger vi 400V 3fase tilgjengelig slik at vi kan fylle opp uten at batteriene slites ned. Om vi får de gratis til evig tid er jo et annet spørsmål som kanskje ikke hører hjemme i denne tråden.

For utenriks ville det være flott hvis det var godt utbygde SC nett i både Sverige og Danmark. De bør også være organisert slik at man ikke går tom mellom det Norske og f.eks det Svenske SC nettet.

Videre kunne jeg tenke meg SC nett i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og UK. Alle disse er siviliserte nasjoner der man gjerne kan tilbringe noen sommeruker.
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: HABELsøndag 01. september 2013, klokken 11:00
Sitat fra: fortoggale på søndag 01. september 2013, klokken 10:48
For utenriks ville det være flott hvis det var godt utbygde SC nett i både Sverige og Danmark. De bør også være organisert slik at man ikke går tom mellom det Norske og f.eks det Svenske SC nettet.

Videre kunne jeg tenke meg SC nett i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og UK. Alle disse er siviliserte nasjoner der man gjerne kan tilbringe noen sommeruker.

Jeg tror Tesla kommer til å bygge ut sørover før vi evt. får flere SC'er her til lands.

Det blir nok tildels en Høna & Egget betraktning - utbygning vil på sett og vis være linket til salget av TMS i de ulike landene.

Ut fra dette kan det tenkes at Holland blir tidlig ute, mens Sverige og Danmark, med relativt lave salgstall så langt, kommer senere.

Time will show...
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: petersvsøndag 01. september 2013, klokken 11:35
Savner "ja takk, begge deler"-alternativ.
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: HABELsøndag 01. september 2013, klokken 11:47
Sitat fra: petersv på søndag 01. september 2013, klokken 11:35
Savner "ja takk, begge deler"-alternativ.

+1
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBsøndag 01. september 2013, klokken 11:48
Å prioritere etter Ole Brum-prinsippet er lett ;-)
Det som er interessant å se her er at E6 til Bodø leder, at København slår Stockholm og at relativt få prioriterer E39 i første omgang...
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBsøndag 01. september 2013, klokken 11:50
...og Tromsø slår Haugesund :-D
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Kallagtunetsøndag 01. september 2013, klokken 13:37
Hvis jeg var Tesla ville jeg jeg sett på befolkningstetthet, Tesla tetthet og offentlig tilgjengelig statistikk på traffikkgrunnlag på de viktigste veiene våre og tatt besluting ut i fra det, ikke en spørreundersøkelse blandt noen ihuga forumister her :-D
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBsøndag 01. september 2013, klokken 13:52
Der er jeg uenig med deg. Befolkningstetthet er ok hvis vi snakker om "matpakkebiler". Dette er en bil lagd for langkjøring og da er det vel ikke gitt at all kjøring går i retning av tett befolkede områder ?
Nå er "stillingen"
Bodø                  39
København         38
Tromsø               22
Haugesund         16
Vestlandskysten  13
Kirkenes               8
Oslo                     7
Stockholm            6
"nok er nok"         1

Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Kallagtunetsøndag 01. september 2013, klokken 14:29
Du må lese hele innlegget mitt... Traffikkgrunnlag dvs hvor mange bilder som kjører på veiene er med i tillegg til befolkningstetthet.

Offentlig statistikk på dette er helt klart mye mer relevant enn hva noen få entusiaster på dette forumet mener... Jeg vil si at ingen fornuftige konklusjoner kan trekkes ut fra det grunnlaget.

Og ja har famile i Nordnorge og det ville aldri falle meg inn å ta bilen opp dit hverken om den går på strøm eller diesel, det er mer effektivt å fly og leie en bil der oppe...
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBsøndag 01. september 2013, klokken 16:43
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 01. september 2013, klokken 14:29
Du må lese hele innlegget mitt... Traffikkgrunnlag dvs hvor mange bilder som kjører på veiene er med i tillegg til befolkningstetthet.

Offentlig statistikk på dette er helt klart mye mer relevant enn hva noen få entusiaster på dette forumet mener... Jeg vil si at ingen fornuftige konklusjoner kan trekkes ut fra det grunnlaget.

Og ja har famile i Nordnorge og det ville aldri falle meg inn å ta bilen opp dit hverken om den går på strøm eller diesel, det er mer effektivt å fly og leie en bil der oppe...
Det kunne ikke falle MEG inn å IKKE kjøre nordover. Kjøreturen er en STOR del av opplevelsen :) mulig det er mer effektivt å leie bil, men det blir dyrt i 4-5 uker...

Fant denne statistikken i Nasjonal transportplan,  (s 71) http://www.ntp.dep.no/transportanalyser/pdf/20080117_grunprg_person_NC_Urb.pdf
Slik jeg forstår denne tabellen er kjørte kilometer på Europavei omtrent lik i alle regionene unntatt Øst-Norge.
Var det noe slikt du tenke deg ? ("lange reiser" betyr her over 100 km)
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Runexsøndag 01. september 2013, klokken 18:28
Sitat fra: fortoggale på søndag 01. september 2013, klokken 10:48
SC i store byer som Oslo og Stavanger og andre tror jeg er uinteressant. Der trenger vi 400V 3fase tilgjengelig slik at vi kan fylle opp uten at batteriene slites ned.

Her er jeg uenig. Det skal holde hardt å nå neste superlader hvis man vil fra Brokelandsheia og opp til SC i Lillehammer (eller enda verre: Østerdalen). Det er 395km mellom disse to, og det blir vanskelig (spesielt på vinteren). Selv bor jeg ved Hamar. Da går det greit å nå Brokelandsheia (334km) med pen kjøring, men når det er 100-sone mye av veien er det spørsmål om vi klarer det på vinterstid hvis vi vil ligge i 100+.
Jeg tror de som syns det ikke er nødvendig med SC i Oslo (og Trondheim) tenker at alle Østlendinger med elbil bor i Oslo....
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Kallagtunetsøndag 01. september 2013, klokken 21:35
Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 16:43
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 01. september 2013, klokken 14:29
Du må lese hele innlegget mitt... Traffikkgrunnlag dvs hvor mange bilder som kjører på veiene er med i tillegg til befolkningstetthet.

Offentlig statistikk på dette er helt klart mye mer relevant enn hva noen få entusiaster på dette forumet mener... Jeg vil si at ingen fornuftige konklusjoner kan trekkes ut fra det grunnlaget.

Og ja har famile i Nordnorge og det ville aldri falle meg inn å ta bilen opp dit hverken om den går på strøm eller diesel, det er mer effektivt å fly og leie en bil der oppe...
Det kunne ikke falle MEG inn å IKKE kjøre nordover. Kjøreturen er en STOR del av opplevelsen :) mulig det er mer effektivt å leie bil, men det blir dyrt i 4-5 uker...

Fant denne statistikken i Nasjonal transportplan,  (s 71) http://www.ntp.dep.no/transportanalyser/pdf/20080117_grunprg_person_NC_Urb.pdf
Slik jeg forstår denne tabellen er kjørte kilometer på Europavei omtrent lik i alle regionene unntatt Øst-Norge.
Var det noe slikt du tenke deg ? ("lange reiser" betyr her over 100 km)

Traffikkarbeid inkluderer gods også, hvis du kan finne tall på Transportarbeid (person) eller personkilometer for bil eller Årsdøgntrafikk så begynner vi å nærme oss fakta som er interessante! 
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Kallagtunetsøndag 01. september 2013, klokken 21:48
Tabell 2.1 her gir en indikasjon på trafikk (ÅDT Årsdøgntrafikk) riksveiene i de forskjellige fylkene:

http://www.nho.no/getfile.php/bilder/RootNY/filer_og_vedlegg1/Notat%20om%20geografisk%20fordeling%20av%20investeringer%20i%20riksvei.pdf

Noen eksemper på ÅDT fra 2012:

Oslo:                 58000
Akerdhus:         24500
Vestfold:           18500
Rogaland:         18500
Sør Trøndelag: 16500
Nord trøndelag:  8500
Nordland:            3000
Troms:                1500
Finnmark:              500
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBsøndag 01. september 2013, klokken 22:13
Hvorfor riksveier og ikke europaveier ?
(Alle vet jo at nord for Trondheim er det bare EN vei... E6 ? ;-) )
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Kallagtunetsøndag 01. september 2013, klokken 22:51
Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 22:13
Hvorfor riksveier og ikke europaveier ?
(Alle vet jo at nord for Trondheim er det bare EN vei... E6 ? ;-) )

Fordi at europaveier er definert som riksveier i Norge.
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBsøndag 01. september 2013, klokken 22:56
I den tabellen jeg la ut er europaveiene skilt ut... ??!?
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Kallagtunetsøndag 01. september 2013, klokken 22:59
Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 22:56
I den tabellen jeg la ut er europaveiene skilt ut... ??!?

Har ikke peiling...
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Brødbilsjåførmandag 02. september 2013, klokken 06:45

Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 22:13
Hvorfor riksveier og ikke europaveier ?
(Alle vet jo at nord for Trondheim er det bare EN vei... E6 ? ;-) )
Hva med feks E14 og E10?
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBtirsdag 03. september 2013, klokken 21:27
Da har vel alle som ønsket å svare svart  :)
Av de som ønsket flere ladere ble da fordelingen slik:

Bodø           49
København  49
Tromsø       29
Haugesund  25
Vestlandet   16
Oslo            12
Kirkenes      11
Stockholm     9

Med litt "avrunding" ble det altså delt førsteplass på Bodø og København,
delt andreplass Tromsø og Haugesund og delt tredjeplass på Vestlandet og Oslo.

Da er det vel ganske klart at E6 fra København til Tromsø er det ca. 10 % av et ikke helt representativt utvalg av Telsa-fans ønsker som førsteprioritet ?
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Nordtromstirsdag 03. september 2013, klokken 21:36
Sitat fra: OddB på tirsdag 03. september 2013, klokken 21:27
Da har vel alle som ønsket å svare svart  :)
Av de som ønsket flere ladere ble da fordelingen slik:

Bodø           49
København  49
Tromsø       29
Haugesund  25
Vestlandet   16
Oslo            12
Kirkenes      11
Stockholm     9

Med litt "avrunding" ble det altså delt førsteplass på Bodø og København,
delt andreplass Tromsø og Haugesund og delt tredjeplass på Vestlandet og Oslo.

Da er det vel ganske klart at E6 fra København til Tromsø er det ca. 10 % av et ikke helt representativt utvalg av Telsa-fans ønsker som førsteprioritet ?

Hvis vi da legger sammen Bodø, Tromsø og Kirkenes så viser vel avstemmingen at det er et klart flertall for at "nordover" prioriteres først  :) :) Hvor ble det forresten av alternativet Alta?
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBtorsdag 05. september 2013, klokken 17:30
Nja.. du kan ikke legge sammen de tallene.. det har jeg allerede gjort i sammendraget... men Bodø ligger likt med København.  Så "hopper"  21 av i Bodø slik at det er 30 som vil videre til Tromsø, der hopper 18 av. Da blir det 12 igjen som skal til Alta eller lenger og til slutt er det 10 igjen som ender opp i Kirkenes..
(status etter 170 stemmer)

Bodø           51
København  51
Tromsø       30
Haugesund  27
Vestlandet   16
Oslo            13
Alta             12
Kirkenes      10
Stockholm   10

Spørsmålet er vel om man bør legge en "plan B"...?
Slik jeg ser det nå, tror jeg sjansen for at E6 nordover er utbygd med superladere til neste sommer er mikroskopisk. Det vil nok være resten av Europa som står for døra nå...

Skal man kunne kjøre mellom landsdelene på en fornuftig måte bør det i hver fall komme opp en haug med 22kW Type-2 ladere i de største byene oppover...
Min ønskeliste er:

Steinkjer
Mosjøen (i sentrum  ved  severdigheten Sjøgata ?)
Mo i Rana
Fauske
Bognes fergeleie ( dekker både E6 og E6)

Her burde kanskje Elbilforeningen kunne gjøre en jobb ?
Lage et "pakketilbud" som kunne tilbys kommuner og næringsdrivende ?
Hvor mye koster det å sette opp en ladestasjon for 22kW ? (Uten nødvendigvis å knyttes til noen betalingsordning)
Med overnatting i Steinkjer og 2-3 timers stopp på hver av disse stedene ville man vel klare å kjøre Nordland på langs i løpet av en (lang) dag ?
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Celtertorsdag 05. september 2013, klokken 18:27
Hvis man legger til svenske og danske stemmer vil vel valget være ganske opplagt. Jeg må si jeg blir overrasket hvis Tesla prioriterer Nord-Norge før resten av Europa. Det spiller imidlertid ikke så stor rolle for meg personlig, hvis jeg skal lenger enn 40-50 mil flyr jeg.
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 05. september 2013, klokken 20:17
Sitat fra: Celter på torsdag 05. september 2013, klokken 18:27
Hvis man legger til svenske og danske stemmer vil vel valget være ganske opplagt. Jeg må si jeg blir overrasket hvis Tesla prioriterer Nord-Norge før resten av Europa. Det spiller imidlertid ikke så stor rolle for meg personlig, hvis jeg skal lenger enn 40-50 mil flyr jeg.

Jeg vet ikke om det er noe poeng i å stille disse opp mot hverandre. Forhåpentligvis har Tesla et lite team (evt. en person) som har ansvaret for utbygging i de forskjellige landene/regionene. Søknadsprosessen er nok rimelig forskjellig i Italia og i Norge, dessuten må man være noenlunde kjent i landet. Penger står det heller ikke på.

Så om de faktisk har et norsk SC-team er det liten grunn til at disse skal ta pause bare fordi noen mener laderne skal opp andre steder først. Det bør nok heller jobbes parallelt, så får rekkefølgen bli slik den blir.
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBtorsdag 05. september 2013, klokken 20:19
Sitat fra: Celter på torsdag 05. september 2013, klokken 18:27
Hvis man legger til svenske og danske stemmer vil vel valget være ganske opplagt. Jeg må si jeg blir overrasket hvis Tesla prioriterer Nord-Norge før resten av Europa. Det spiller imidlertid ikke så stor rolle for meg personlig, hvis jeg skal lenger enn 40-50 mil flyr jeg.
Det er klart at det er viktig å få en forbindelse med Europa, men denne undersøkelsen viser jo klart at for nordmenn er det like viktig å komme seg nordover som sørover. Det er det ikke sikkert at Tesla har tenkt var tilfelle.
Når det gjelder kjørelengde så er vel 40-50 mil standardavstanden mellom tissepausene for etniske nordlendinger ;)
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Nordtromstorsdag 05. september 2013, klokken 20:30
Jeg vil tippe at Tesla ønsker å høste erfaringer med de laderne som allerede er oppe før de bestemmer seg for videre fremdrift. De følger nok med bruksfrekvensen på de forskjellige stedene og jeg ville bli veldig forbauset om det kommer opp flere ladere i løpet av det meste året. Likevel- man vet jo ikke. De har jo vist at de er meget effektiv når de først bestemmer seg for noe. 

Jeg støtter for øvrig fult ut ønsket om 22Kw ladere på flere plasser. Da med spesiell vekt på Nord Norge som pr dato er den reneste ørkenen i så måte. Har Elbilforeningen noen mulighet til å være pådriver? ::)
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: Amosstorsdag 05. september 2013, klokken 21:14
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. september 2013, klokken 20:17
Så om de faktisk har et norsk SC-team er det liten grunn til at disse skal ta pause bare fordi noen mener laderne skal opp andre steder først. Det bør nok heller jobbes parallelt, så får rekkefølgen bli slik den blir.

Mener jeg leste ett intervju her i sommer fra vedkommende som var ansvarlig for SC utbyggingen i Skandinavia. Han uttalte bla. hvor stor forskjellen var på å få de nødvendige tillatelsene i Norge og i Sverige.

Konklusjoner jeg trekker av dette er at Skandinavia sees på som ett marked og at arbeide med å finne/sette opp stasjoner i Sverige (og evnt. Danmark) alt er i gang. Vedkommende ser neppe mer på norske behov før arbeide med disse er i gang (dvs at plasseringene er endelige, og at tillatelsene har kommet).

SitatPenger står det heller ikke på.

Nja, er ikke så sikker på det. Greit, de har de nødvendige midlene, men begynner å tro at de prøver å ikke bygge ut for mange stasjoner pr. kvartal, slik at kvartalsregnskapene skal se så positive ut som mulig. Dette kan se ut til å holde igjen litt på utbyggingen. Dersom dette stemmer, så kan vi håpe de slutter med dette etter 1/1 14, da de antagelig har sitt første positive årsregnskap å vise til.

Når det gjelder den videre utbyggingen tipper jeg at de neste stasjonene - med ett mulig unntak av Sverige/Danmark - blir i BeNeLux og Sveits, evnt. nær disse i en sterkt trafikkert retning fra disse lokalitetene. F.eks. mot Hamburg eller Paris, og mellom Sveits og Munchen eller Milano. Ja, Nederland er så lite at de strengt talt ikke trenger en innen landet, men tror nesten det blir en om ikke annet så for symbolet dette representerer. Blir uansett sikkert nyttig for de som skal kjøre gjennom landet :)

Deretter vil Tyskland dekkes fra nord til sør (evnt. parallelt med Sverige/Danmark), og gi oss en mulighet å kjøre fra Norge til BeNeLux eller Sveits/nord-Italia og tilbake.

Først med dette på plass har jeg noen tro på at flere stasjoner vil kunne komme her i Norge. Tidsaspektet tilsier at det neppe blir før neste sommer/tidlig høst. Utbygging i Storbritannia/Frankrike eller andre steder vil nok kunne forsinke det enda mer er jeg redd...
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBtorsdag 05. september 2013, klokken 21:35
Sitat fra: Amoss på torsdag 05. september 2013, klokken 21:14
Først med dette på plass har jeg noen tro på at flere stasjoner vil kunne komme her i Norge. Tidsaspektet tilsier at det neppe blir før neste sommer/tidlig høst. Utbygging i Storbritannia/Frankrike eller andre steder vil nok kunne forsinke det enda mer er jeg redd...
Desto større grunn til å pushe på for å få opp 22kW ladere over hele landet for å supplere de eksisterende (og kommende) superladerne. I motsetning til superladere vil plassering i sentrum av byer og tettsteder være mest gunstig. Et slikt nettverk trenges uansett i randsonene (kyststrøkene).
Er det noen (Transnova /Elbilforeningen/Bellona/ private aktører) som har fokus på å dekke behovene til Teslaeiere med sterk utferdstrang ?
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: TSfredag 06. september 2013, klokken 00:13
Sitat fra: Amoss på torsdag 05. september 2013, klokken 21:14
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. september 2013, klokken 20:17
Så om de faktisk har et norsk SC-team er det liten grunn til at disse skal ta pause bare fordi noen mener laderne skal opp andre steder først. Det bør nok heller jobbes parallelt, så får rekkefølgen bli slik den blir.

Mener jeg leste ett intervju her i sommer fra vedkommende som var ansvarlig for SC utbyggingen i Skandinavia. Han uttalte bla. hvor stor forskjellen var på å få de nødvendige tillatelsene i Norge og i Sverige.

Konklusjoner jeg trekker av dette er at Skandinavia sees på som ett marked og at arbeide med å finne/sette opp stasjoner i Sverige (og evnt. Danmark) alt er i gang. Vedkommende ser neppe mer på norske behov før arbeide med disse er i gang (dvs at plasseringene er endelige, og at tillatelsene har kommet).

SitatPenger står det heller ikke på.

Nja, er ikke så sikker på det. Greit, de har de nødvendige midlene, men begynner å tro at de prøver å ikke bygge ut for mange stasjoner pr. kvartal, slik at kvartalsregnskapene skal se så positive ut som mulig. Dette kan se ut til å holde igjen litt på utbyggingen. Dersom dette stemmer, så kan vi håpe de slutter med dette etter 1/1 14, da de antagelig har sitt første positive årsregnskap å vise til.

Når det gjelder den videre utbyggingen tipper jeg at de neste stasjonene - med ett mulig unntak av Sverige/Danmark - blir i BeNeLux og Sveits, evnt. nær disse i en sterkt trafikkert retning fra disse lokalitetene. F.eks. mot Hamburg eller Paris, og mellom Sveits og Munchen eller Milano. Ja, Nederland er så lite at de strengt talt ikke trenger en innen landet, men tror nesten det blir en om ikke annet så for symbolet dette representerer. Blir uansett sikkert nyttig for de som skal kjøre gjennom landet :)

Deretter vil Tyskland dekkes fra nord til sør (evnt. parallelt med Sverige/Danmark), og gi oss en mulighet å kjøre fra Norge til BeNeLux eller Sveits/nord-Italia og tilbake.

Først med dette på plass har jeg noen tro på at flere stasjoner vil kunne komme her i Norge. Tidsaspektet tilsier at det neppe blir før neste sommer/tidlig høst. Utbygging i Storbritannia/Frankrike eller andre steder vil nok kunne forsinke det enda mer er jeg redd...


Superladere finansieres av kjøpere og vi Norge er den største sikre kundegruppen,  som vokser i gazellefart ..

Tesla kan ikke unngå se at vi må priortiteres med vårt langstrakte land.

I det ferske intervjuet med Elon Musk på fabrikken, nevner han Norge uoppfordret flere ganger og blant annet at den personen som har kjøpt flest Teslaer bor oppe i nordnorge hvor det er mørkt døgnet rundt om vinteren. 

Jeg er selv på reise med fly i nord nå, men neste høst er planen å reise gjennom hele Norge med MS, i tillegg en tur sydover på bilferie. Minimum DK.

JA TAKK, begge deler. 

Jeg mener at vi allerede er på vei et salgsnivå som gjenspeiler et "krav" på 100% dekning i fastlandsnorge med (vinterkjøring 85kwh)

Hvis vi sikter mot et salgstall på 3000 Model S med SuperLadermulighet er i løpet av 2014 og med 10.000NOK pr bil til dekningen av byggekost (resten til drift) og at de er stipulert til 2mill i snitt, bør vi få totalt 15 på kort sikt inkludert et par langs svenskekysten  ;)

Skal vi prøve å sette opp forslag til konkrete steder for å dekke Norge for å stemme på de ?
Dvs noen forslag i hvert fylke fra de som er kjent der?

Man bør tenke på steder langs E6 som har godt strømnett og greie spisesteder.

Så tar Tesla Owner Club dette videre med TM..

Superladere er det viktigste markedsføringsstrategien til TM, og kan resultere i at de blir en leverandør av drivlinje og tilgang på disse til andre bilprodusenter. Dette er en visjon Elon har ..

Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: eledillefredag 06. september 2013, klokken 00:35
Enig med deg, og Tesla har allerede vist at her spares det ikke på kruttet. Tipper det kommer flere stasjoner snart.

Før jeg kjøpte hadde jeg ikke våget å regne med noen superladere i det hele tatt. Tesla har overrasket meg stort og positivt her.

Om Tesla skal selge sin visjon om ubegrenset transport med elbil uten venting så må de fortsette om ikke lenge, ellers kommer folk til å tenke "seks ladere og det var det". Seks ladere er en knallstart, og de kan roe tempoet uten at det gjør noe, men det må komme en til i ny og ne frem til vi kan kjøre til Tromsø, Haugesund, København og Stockholm.

Dette koster ingenting i forhold til reklameverdien.

Helt enig med OddB om 22 kW stasjoner. De er også veldig viktige.
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: TSfredag 06. september 2013, klokken 00:40
Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 00:35
Enig med deg, og Tesla har allerede vist at her spares det ikke på kruttet. Tipper det kommer flere stasjoner snart.

Før jeg kjøpte hadde jeg ikke våget å regne med noen superladere i det hele tatt. Tesla har overrasket meg stort og positivt her.

Om Tesla skal selge sin visjon om ubegrenset transport med elbil uten venting så må de fortsette om ikke lenge, ellers kommer folk til å tenke "seks ladere og det var det". Seks ladere er en knallstart, og de kan roe tempoet uten at det gjør noe, men det må komme en til i ny og ne frem til vi kan kjøre til Tromsø, Haugesund, København og Stockholm.

Dette koster ingenting i forhold til reklameverdien.

Utfordringen vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning, noe de nå tror selv.. :

Tesla Motors  announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.

Fra Green Car Reports
"Norway: The Friendliest Place In The World For Electric Cars"
http://www.greencarreports.com/news/1086670_norway-the-friendliest-place-in-the-world-for-electric-cars
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBfredag 06. september 2013, klokken 00:41
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:13

Skal vi prøve å sette opp forslag til konkrete steder for å dekke Norge for å stemme på de ?
Dvs noen forslag i hvert fylke fra de som er kjent der?

Man bør tenke på steder langs E6 som har godt strømnett og greie spisesteder.

Så tar Tesla Owner Club dette videre med TM..

Superladere er det viktigste markedsføringsstrategien til TM, og kan resultere i at de blir en leverandør av drivlinje og tilgang på disse til andre bilprodusenter. Dette er en visjon Elon har ..
Helt enig i at dette er viktig å holde varmt. Nå har konkrete forslag til plasseringer vært oppe i flere tråder tidligere, f.eks denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7142.390.html
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBfredag 06. september 2013, klokken 00:46
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:40

Utfordring vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning :

Tesla Motors  announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.

Hva har de dekket for 90% av Norges befolkning ? Bostedsadresser eller 90% av ønskede reisemål ?
Denne lille opptellingen viser at ca 30 % av "befolkningen" ønsker å kjøre til Bodø.
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: TSfredag 06. september 2013, klokken 00:56
Sitat fra: OddB på fredag 06. september 2013, klokken 00:46
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:40

Utfordring vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning :

Tesla Motors  announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.

Hva har de dekket for 90% av Norges befolkning ? Bostedsadresser eller 90% av ønskede reisemål ?
Denne lille opptellingen viser at ca 30 % av "befolkningen" ønsker å kjøre til Bodø.

De har nok en annen tankegang i USA...

Med bostedsadresser så er de inne på noe, men siden veldig mange har familie på den andre kanten av landet er det nok et stort behov i tillegg til turisme.

OT:Et eksempel er at Oslo er den byen i Norge med flest samer..

Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBfredag 06. september 2013, klokken 01:36
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:56
Sitat fra: OddB på fredag 06. september 2013, klokken 00:46
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:40

Utfordring vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning :

Tesla Motors  announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.

Hva har de dekket for 90% av Norges befolkning ? Bostedsadresser eller 90% av ønskede reisemål ?
Denne lille opptellingen viser at ca 30 % av "befolkningen" ønsker å kjøre til Bodø.

De har nok en annen tankegang i USA...

Med bostedsadresser så er de inne på noe, men siden veldig mange har familie på den andre kanten av landet er det nok et stort behov i tillegg til turisme.

OT:Et eksempel er at Oslo er den byen i Norge med flest samer..
Men når de nå skal knytte og vestkysten i USA  sammen blir det nok satt opp ladere i rimelig grisgrendte strøk vii jeg tro...
Det blir litt det samme med Nord-Norge...Hovedtyngden av befolkningen i nord bor mellom Bodø og Tromsø. Og fra Trondheim og til Bodø er det et stykke. ..
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: sven erikfredag 06. september 2013, klokken 03:49
se om et år  da kommer dere nokk til å kunne kjøre hele Norge   det er vel nå 2 måneder siden første  tesla s ble levert 
de vilke grad  laderne for de andre blir satt opp hva de koster å bruke  ++   tror nokk en kan se nå er det vel 3 år siden første imiven rulla ut   og ja  se selv  om 3 åe kan en nokk kjøre tesla runt  hele evropa  med gratis hurtiglading  så ikke klag men send heller ønsker om neste sted til tesla  da kommer det fortere der
en må ha avtaler med grunn eiere +++ ikke bare å hive de opp   det må og gå nokk strøm der
Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: OddBfredag 06. september 2013, klokken 07:15
Poenget er at det alltid vil være behov for ekstralading. Tesla kommer aldri til å sette opp en superlader ytterst i lofoten f.eks. NÅR neste lader kommer er det ingen som vet.  Neste sommer er det garantert mange som har tenkt seg nordover, så om det kommer noen 22kW ladere i byene nordover vil de løse det problemet.  De vil være like nyttige om Tesla setter opp ladere senere.


Tittel: Sv: Sørover eller nordover ?
Skrevet av: eledillefredag 06. september 2013, klokken 09:28
Superladere bruker vi til å komme oss helt frem når rekkevidden er for kort. 22 kW bruker vi til å komme oss hjem igjen når rekkevidden ikke holder tur/retur, når det bare mangler litt, og som forsikring mot dårlig vær.

Begge deler er viktige, fordi 22 kW er så mye billigere.