Sitat fra: fortoggale på søndag 01. september 2013, klokken 10:48
For utenriks ville det være flott hvis det var godt utbygde SC nett i både Sverige og Danmark. De bør også være organisert slik at man ikke går tom mellom det Norske og f.eks det Svenske SC nettet.
Videre kunne jeg tenke meg SC nett i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og UK. Alle disse er siviliserte nasjoner der man gjerne kan tilbringe noen sommeruker.
Sitat fra: petersv på søndag 01. september 2013, klokken 11:35
Savner "ja takk, begge deler"-alternativ.
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 01. september 2013, klokken 14:29Det kunne ikke falle MEG inn å IKKE kjøre nordover. Kjøreturen er en STOR del av opplevelsen :) mulig det er mer effektivt å leie bil, men det blir dyrt i 4-5 uker...
Du må lese hele innlegget mitt... Traffikkgrunnlag dvs hvor mange bilder som kjører på veiene er med i tillegg til befolkningstetthet.
Offentlig statistikk på dette er helt klart mye mer relevant enn hva noen få entusiaster på dette forumet mener... Jeg vil si at ingen fornuftige konklusjoner kan trekkes ut fra det grunnlaget.
Og ja har famile i Nordnorge og det ville aldri falle meg inn å ta bilen opp dit hverken om den går på strøm eller diesel, det er mer effektivt å fly og leie en bil der oppe...
Sitat fra: fortoggale på søndag 01. september 2013, klokken 10:48
SC i store byer som Oslo og Stavanger og andre tror jeg er uinteressant. Der trenger vi 400V 3fase tilgjengelig slik at vi kan fylle opp uten at batteriene slites ned.
Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 16:43Sitat fra: Kallagtunet på søndag 01. september 2013, klokken 14:29Det kunne ikke falle MEG inn å IKKE kjøre nordover. Kjøreturen er en STOR del av opplevelsen :) mulig det er mer effektivt å leie bil, men det blir dyrt i 4-5 uker...
Du må lese hele innlegget mitt... Traffikkgrunnlag dvs hvor mange bilder som kjører på veiene er med i tillegg til befolkningstetthet.
Offentlig statistikk på dette er helt klart mye mer relevant enn hva noen få entusiaster på dette forumet mener... Jeg vil si at ingen fornuftige konklusjoner kan trekkes ut fra det grunnlaget.
Og ja har famile i Nordnorge og det ville aldri falle meg inn å ta bilen opp dit hverken om den går på strøm eller diesel, det er mer effektivt å fly og leie en bil der oppe...
Fant denne statistikken i Nasjonal transportplan, (s 71) http://www.ntp.dep.no/transportanalyser/pdf/20080117_grunprg_person_NC_Urb.pdf
Slik jeg forstår denne tabellen er kjørte kilometer på Europavei omtrent lik i alle regionene unntatt Øst-Norge.
Var det noe slikt du tenke deg ? ("lange reiser" betyr her over 100 km)
Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 22:13
Hvorfor riksveier og ikke europaveier ?
(Alle vet jo at nord for Trondheim er det bare EN vei... E6 ? ;-) )
Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 22:56
I den tabellen jeg la ut er europaveiene skilt ut... ??!?
Sitat fra: OddB på søndag 01. september 2013, klokken 22:13Hva med feks E14 og E10?
Hvorfor riksveier og ikke europaveier ?
(Alle vet jo at nord for Trondheim er det bare EN vei... E6 ? ;-) )
Sitat fra: OddB på tirsdag 03. september 2013, klokken 21:27
Da har vel alle som ønsket å svare svart :)
Av de som ønsket flere ladere ble da fordelingen slik:
Bodø 49
København 49
Tromsø 29
Haugesund 25
Vestlandet 16
Oslo 12
Kirkenes 11
Stockholm 9
Med litt "avrunding" ble det altså delt førsteplass på Bodø og København,
delt andreplass Tromsø og Haugesund og delt tredjeplass på Vestlandet og Oslo.
Da er det vel ganske klart at E6 fra København til Tromsø er det ca. 10 % av et ikke helt representativt utvalg av Telsa-fans ønsker som førsteprioritet ?
Sitat fra: Celter på torsdag 05. september 2013, klokken 18:27
Hvis man legger til svenske og danske stemmer vil vel valget være ganske opplagt. Jeg må si jeg blir overrasket hvis Tesla prioriterer Nord-Norge før resten av Europa. Det spiller imidlertid ikke så stor rolle for meg personlig, hvis jeg skal lenger enn 40-50 mil flyr jeg.
Sitat fra: Celter på torsdag 05. september 2013, klokken 18:27Det er klart at det er viktig å få en forbindelse med Europa, men denne undersøkelsen viser jo klart at for nordmenn er det like viktig å komme seg nordover som sørover. Det er det ikke sikkert at Tesla har tenkt var tilfelle.
Hvis man legger til svenske og danske stemmer vil vel valget være ganske opplagt. Jeg må si jeg blir overrasket hvis Tesla prioriterer Nord-Norge før resten av Europa. Det spiller imidlertid ikke så stor rolle for meg personlig, hvis jeg skal lenger enn 40-50 mil flyr jeg.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. september 2013, klokken 20:17
Så om de faktisk har et norsk SC-team er det liten grunn til at disse skal ta pause bare fordi noen mener laderne skal opp andre steder først. Det bør nok heller jobbes parallelt, så får rekkefølgen bli slik den blir.
SitatPenger står det heller ikke på.
Sitat fra: Amoss på torsdag 05. september 2013, klokken 21:14Desto større grunn til å pushe på for å få opp 22kW ladere over hele landet for å supplere de eksisterende (og kommende) superladerne. I motsetning til superladere vil plassering i sentrum av byer og tettsteder være mest gunstig. Et slikt nettverk trenges uansett i randsonene (kyststrøkene).
Først med dette på plass har jeg noen tro på at flere stasjoner vil kunne komme her i Norge. Tidsaspektet tilsier at det neppe blir før neste sommer/tidlig høst. Utbygging i Storbritannia/Frankrike eller andre steder vil nok kunne forsinke det enda mer er jeg redd...
Sitat fra: Amoss på torsdag 05. september 2013, klokken 21:14Sitat fra: jkirkebo på torsdag 05. september 2013, klokken 20:17
Så om de faktisk har et norsk SC-team er det liten grunn til at disse skal ta pause bare fordi noen mener laderne skal opp andre steder først. Det bør nok heller jobbes parallelt, så får rekkefølgen bli slik den blir.
Mener jeg leste ett intervju her i sommer fra vedkommende som var ansvarlig for SC utbyggingen i Skandinavia. Han uttalte bla. hvor stor forskjellen var på å få de nødvendige tillatelsene i Norge og i Sverige.
Konklusjoner jeg trekker av dette er at Skandinavia sees på som ett marked og at arbeide med å finne/sette opp stasjoner i Sverige (og evnt. Danmark) alt er i gang. Vedkommende ser neppe mer på norske behov før arbeide med disse er i gang (dvs at plasseringene er endelige, og at tillatelsene har kommet).SitatPenger står det heller ikke på.
Nja, er ikke så sikker på det. Greit, de har de nødvendige midlene, men begynner å tro at de prøver å ikke bygge ut for mange stasjoner pr. kvartal, slik at kvartalsregnskapene skal se så positive ut som mulig. Dette kan se ut til å holde igjen litt på utbyggingen. Dersom dette stemmer, så kan vi håpe de slutter med dette etter 1/1 14, da de antagelig har sitt første positive årsregnskap å vise til.
Når det gjelder den videre utbyggingen tipper jeg at de neste stasjonene - med ett mulig unntak av Sverige/Danmark - blir i BeNeLux og Sveits, evnt. nær disse i en sterkt trafikkert retning fra disse lokalitetene. F.eks. mot Hamburg eller Paris, og mellom Sveits og Munchen eller Milano. Ja, Nederland er så lite at de strengt talt ikke trenger en innen landet, men tror nesten det blir en om ikke annet så for symbolet dette representerer. Blir uansett sikkert nyttig for de som skal kjøre gjennom landet :)
Deretter vil Tyskland dekkes fra nord til sør (evnt. parallelt med Sverige/Danmark), og gi oss en mulighet å kjøre fra Norge til BeNeLux eller Sveits/nord-Italia og tilbake.
Først med dette på plass har jeg noen tro på at flere stasjoner vil kunne komme her i Norge. Tidsaspektet tilsier at det neppe blir før neste sommer/tidlig høst. Utbygging i Storbritannia/Frankrike eller andre steder vil nok kunne forsinke det enda mer er jeg redd...
Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 00:35
Enig med deg, og Tesla har allerede vist at her spares det ikke på kruttet. Tipper det kommer flere stasjoner snart.
Før jeg kjøpte hadde jeg ikke våget å regne med noen superladere i det hele tatt. Tesla har overrasket meg stort og positivt her.
Om Tesla skal selge sin visjon om ubegrenset transport med elbil uten venting så må de fortsette om ikke lenge, ellers kommer folk til å tenke "seks ladere og det var det". Seks ladere er en knallstart, og de kan roe tempoet uten at det gjør noe, men det må komme en til i ny og ne frem til vi kan kjøre til Tromsø, Haugesund, København og Stockholm.
Dette koster ingenting i forhold til reklameverdien.
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:13Helt enig i at dette er viktig å holde varmt. Nå har konkrete forslag til plasseringer vært oppe i flere tråder tidligere, f.eks denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7142.390.html
Skal vi prøve å sette opp forslag til konkrete steder for å dekke Norge for å stemme på de ?
Dvs noen forslag i hvert fylke fra de som er kjent der?
Man bør tenke på steder langs E6 som har godt strømnett og greie spisesteder.
Så tar Tesla Owner Club dette videre med TM..
Superladere er det viktigste markedsføringsstrategien til TM, og kan resultere i at de blir en leverandør av drivlinje og tilgang på disse til andre bilprodusenter. Dette er en visjon Elon har ..
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:40Hva har de dekket for 90% av Norges befolkning ? Bostedsadresser eller 90% av ønskede reisemål ?
Utfordring vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning :
Tesla Motors announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.
Sitat fra: OddB på fredag 06. september 2013, klokken 00:46Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:40Hva har de dekket for 90% av Norges befolkning ? Bostedsadresser eller 90% av ønskede reisemål ?
Utfordring vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning :
Tesla Motors announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.
Denne lille opptellingen viser at ca 30 % av "befolkningen" ønsker å kjøre til Bodø.
Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:56Men når de nå skal knytte og vestkysten i USA sammen blir det nok satt opp ladere i rimelig grisgrendte strøk vii jeg tro...Sitat fra: OddB på fredag 06. september 2013, klokken 00:46Sitat fra: TS på fredag 06. september 2013, klokken 00:40Hva har de dekket for 90% av Norges befolkning ? Bostedsadresser eller 90% av ønskede reisemål ?
Utfordring vår blir å forklare de at de ikke har dekket 90% av Norges befolkning :
Tesla Motors announced via its Twitter feed that 90 percent of Norwegians now live within 200 miles of a Supercharger station--well within the 265-mile range of a Model S.
Denne lille opptellingen viser at ca 30 % av "befolkningen" ønsker å kjøre til Bodø.
De har nok en annen tankegang i USA...
Med bostedsadresser så er de inne på noe, men siden veldig mange har familie på den andre kanten av landet er det nok et stort behov i tillegg til turisme.
OT:Et eksempel er at Oslo er den byen i Norge med flest samer..