Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: RunarBT på lørdag 17. august 2013, klokken 21:32
Leser litt på nett, og vekt på felgene har vist mykje å seie for handling og fart..
Ser det finnes felger som er rundt 8kg (19x8,5), dette gir ca tjue kilo mindre vekt på hjulene enn ved standard 19" fra tesla.
Forstår det sånn at dette blir noke ein faktisk vil merke på bilen, samt på rekkevidde..noken snakker om 5-7% bedre rekkevidde?
Noken som har sett på dette, vurdert å investere litt i dyre lette felger?
Har funne OZ superforgiata felger nede i 7,9 kg på 19x8,5, men kan sjå ut som at model s blit litt for tung for disse? Alternativt OZ ultraleggras? Andre forslag?
Har du funnet ut hvor mye disse felgene "tåler" av vekt? Ser produsenter nevner dette når det gjelder Model S, men finner ikke det for vanlig at de nevner dette. Virker som MS trenger felger som er beregnet for 700KG pr stk
Sitat fra: ebbrey på lørdag 17. august 2013, klokken 21:37
Har du funnet ut hvor mye disse felgene "tåler" av vekt? Ser produsenter nevner dette når det gjelder Model S, men finner ikke det for vanlig at de nevner dette. Virker som MS trenger felger som er beregnet for 700KG pr stk
Disse letteste 7.9kg var 462kg :-/
Jau, det blir i dette letteste laget :P
Godkjente MS felger: Felgene skal ha bæreevne på minst 710 kg. Inpress avvik maks 7.5mm. Kilde: Megahjul
Da blir det bare å fortsette å leite.;-) satser på å få tak i et sett felger som sparer et par tre kilo pr hjul.
Pluss at de er kule regner jeg med :)
Sitat fra: ebbrey på lørdag 17. august 2013, klokken 22:03
Pluss at de er kule regner jeg med :)
Hehe.. Ikkje viktig, går kun etter vekt. :-P
Neida, et alternativ her. 3-4kg spart pr hjul, og model s eier som tester dei ut.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13161-Pics-Model-S-w-Lightweight-Aftermarket-Wheels
Ja har sett tråden :)
Er jo bra med lettere felger. Tenk hvis bilen kun veide 16-1700kg!
Hmm, jeg bestillte med 2x12V batterier. Blir jo ekstra vekt det også!
Sitat fra: RunarBT på lørdag 17. august 2013, klokken 21:32
Forstår det sånn at dette blir noke ein faktisk vil merke på bilen, samt på rekkevidde..noken snakker om 5-7% bedre rekkevidde?
Om det er for rekkevidden sin del, så bør du kanskje titte litt på de nye aerofelgene til Tesla som skal gi mindre luftsmotstand og derved også 3% bedre rekkevidde. Får du tak i en ekstra lett aerofelg sammen med ett dekk med lav rullemotstand, som det nye Michelin dekket som også skal spare 3%, så kan man begynne å snakke om en nevneverdig økning av rekkevidde...
Vekta på felgene har marginalt å si. Aerofelger som amoss sier, litt høyere lufttrykk i dekk og lettrullende dekk kan utgjøre nærmere 10%.
Sitat fra: taraquin på søndag 18. august 2013, klokken 08:54
Vekta på felgene har marginalt å si. Aerofelger som amoss sier, litt høyere lufttrykk i dekk og lettrullende dekk kan utgjøre nærmere 10%.
Det eg har lest, er at vekt som er "unsprung" har ganske stor betynng faktisk..og når det også har effekt på ytelse, så får ein i hvert fall Tre ting på en gang.;-) stilige felger, lengre rekkvidde, bedre ytelse(askelerasjon og handling).
Skal følge med på tmc tråden linket tl over, der måles det og kjem tall på forskjellen..
Klart om en får aerodynamiske felger også, så er jo det best.;-)
Hva med Breyton Spirit RS. De veier om jeg ikke husker feil ca. 8.6 kg i 9X21. Det er meget lett i forhold til orginalfelgen som veier rundt 13.5 kg. Ulempen er selvsagt at den er over 3 ganger så dyr som Breyton Spirit R som ser helt lik ut, men veier, tror det var 12,6 kg. 5 kg i forhold til orginale tror jeg vil merkes, ikke minst på fjæringen.
Sitat fra: Stig O på søndag 18. august 2013, klokken 11:12
Hva med Breyton Spirit RS. De veier om jeg ikke husker feil ca. 8.6 kg i 9X21. Det er meget lett i forhold til orginalfelgen som veier rundt 13.5 kg. Ulempen er selvsagt at den er over 3 ganger så dyr som Breyton Spirit R som ser helt lik ut, men veier, tror det var 12,6 kg. 5 kg i forhold til orginale tror jeg vil merkes, ikke minst på fjæringen.
Ah, disse var jo pene, men dyre som du nevner. :-) Om det blir superlettfelger på meg, så står disse øverst på lista enn så lenge!
Eller har eg fått bekreftet at disse vil fungere:
http://www.ac-schnitzer.de/en/bmw-cars/about-us/development/forged-wheels/
19x8,5 er kun 8.3kg og takler 650kg som vel bør være nok.. men felgene var voldsomt dyre, 7400,- pr felg ca.
Da ville jeg heller venta på aerofelgene, evt på vinterdekkene om du får bilen før de blir mulig å sette på.
Ikke lett og finne god info på felger en surfer på - mtp tålt belastning, vekt etc
Husk at effekten av felgenes vekt er ganske overdrevet. I tillegg bør man huske på at dekkenes vekt er minst like viktig (men forskjellen er ofte mindre enn for felger).
For fjæring: Total vekt av felg + dekk spiller inn på hvor godt fjæringen på bilen kan gjøre jobben sin.
For akselerasjon/bremsing: Vekten av dekket spiller en prosentvis større rolle en vekten av felgen siden dekkets vekt ligger ytterst i "rotasjonssirkelen" (hvis dette var forståelig).
I tillegg vil økt størrelse på felgens diameter også flytte mer av vekten til utsiden av rotasjonssirkelen. Store felger og dekk er altså ikke å foretrekke sånn sett.
http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested (http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested)
Noen som vet hva vekten på 19" Polarwheels er i forhold til original 19"?
Skal du spare vekt på felger blir det dyrt uansett, så du kan gå ut i fra at alle billige felger sannsynligvis tilsvarer de originales vekt. Smidde felger og helst monoblock (frest av ett stykke alu av god legering) er det som gir lette felger.
Som nevnt over sparer det minimalt på rekkevidde og ingenting merkbart på bilens totalvekt. Sannsynligvis null og niks om du bremser lite og bare bruker regen. Det som er poenget er lavere uavfjæret og roterende vekt. Påvirker hvor aktiv fjæringen er, akselerasjon og bevegelighet (mindre gyroeffekt). På en slik bil har det nok ikke veldig mye å si, men om du kan redusere til under 2/3 (som er mulig), så tror jeg det vil merkes. Spesielt mtp hvor ekstremt momentan akselerasjon denne bilen er i stand til.
På motorsykkel og sykkel er det en annen historie, der har det ekstremt mye å si av en rekke ulike grunner.
Vekt på felger har litt å si for ytelse. Som en tommelfingerregel kan man anta at f.eks 4kg lettere hjul på en tohjulstrekker utgjør 2 x 4kg x faktor10 =80kg ekstra last. Dobbelte for en firehjulstrekker. 80kg vil såklart merkes bedre på mindre momensterke biler enn tesla sine.....
Det høres fornuftig ut. Men det gjelder vel akkurat det samme for firehjulstrekker?
Sitat fra: erot på onsdag 19. mars 2014, klokken 22:41
Det høres fornuftig ut. Men det gjelder vel akkurat det samme for firehjulstrekker?
Nei, har forstått det slik når drivverket og diffene på det andre hjulsettet også må jobbe så blir effekten dobbel. På tohjulstrekker blir jo det andre hjulsettet kun en "slave" til det settet som "jobber". Jeg velger å stå ved min påstand, inntil noen med god kompetanse på området avkrefter dette :)
Hvis bilen ikke steiler skal vel alle fire hjula aksellereres opp. Om de to passive blir aksellerert indirekte skulle vel bli ett fett.
Sitat fra: Gressvikingen på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:36
Hvis bilen ikke steiler skal vel alle fire hjula aksellereres opp. Om de to passive blir aksellerert indirekte skulle vel bli ett fett.
Fortsatt ikke overbevist om at jeg tar feil - for biler med 4x4 (awd) :)
Man kan lage aerofelger av 19" orginalfelger, det er bare å klaske på ei akrylplate! slik at overflaten blir glatt.
Pent? Meh...
Jeg har også svært liten tro på at lette felger kommer til å gi noe særlig mere rekkevidde, her har føre og rullemotstand mye mer å si. En tung felg krever mer energi for å komme opp i fart, men momentet som er lagret i rotasjonskraften forsvinner ikke før man kaster det bort ved f.eks bremsing med skivenbremsene. Regenerering med tunge felger tilbakefører mer kraft som følge av høyere moment.
Hvis man vil ha raskere aks i bilen, så er lette 19" med klissedekk(gateslicks) veien å gå. Da går rekkevidden ned og dekkbudsjettet ganske drastisk opp.
Den gyldne middelvei etter min mening er 19" med de Michelin mxm4 eco dekkene.
Utseendemessig synes at 20" er pent uten å blir for rånete. Akkurat passe mye gummi.
Sitat fra: tjomswrx på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:14
Sitat fra: Gressvikingen på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:36
Hvis bilen ikke steiler skal vel alle fire hjula aksellereres opp. Om de to passive blir aksellerert indirekte skulle vel bli ett fett.
Fortsatt ikke overbevist om at jeg tar feil - for biler med 4x4 (awd) :)
Jeg kan bekrefte at det er feil, mitt spørsmål var retorisk :) En 4x4 har flere deler som skal akselereres og skaper motstand, så ja, den vil akselerere senere gitt at den ikke har nok effekt til å vinne på ekstra grep. Men her snakket vi om hjulvekt. Alle fire må akselereres opp, uavhengig av drift, så Gressvikingen har rett.
Sitat fra: erot på mandag 24. mars 2014, klokken 10:28
Sitat fra: tjomswrx på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:14
Sitat fra: Gressvikingen på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:36
Hvis bilen ikke steiler skal vel alle fire hjula aksellereres opp. Om de to passive blir aksellerert indirekte skulle vel bli ett fett.
Fortsatt ikke overbevist om at jeg tar feil - for biler med 4x4 (awd) :)
Jeg kan bekrefte at det er feil, mitt spørsmål var retorisk :) En 4x4 har flere deler som skal akselereres og skaper motstand, så ja, den vil akselerere senere gitt at den ikke har nok effekt til å vinne på ekstra grep. Men her snakket vi om hjulvekt. Alle fire må akselereres opp, uavhengig av drift, så Gressvikingen har rett.
Etter å ha konferert med min bilgale kompis, kan jeg svelge den kamelen. Du har rett, ingen forskjell med 4x4. Det er der jeg misforstod.
Men; jeg må samtidig endre litt på den enkle tommelfingerlikningen jeg har presentert. Dvs at tunge hjul som hver veier f.eks 4kg ekstra, vil tilsvare en ekstra dødvekt på ca 4stk x 4kg x faktor 10 = 160 kg (uansett bil). Det merkes, selv på en Tesla. Styr unna billigfelger m.a.o. ;)
Det er helt korrekt at avfjæret vekt har mer å si enn folk tror og at mer kostbare felger med lavere vekt kan ha noe for seg på en TMS, ikke bare for lengre distanse, men også for kjøreglede.
Jeg tror ikke OZ sine Superleggera felger vil være særlig pene på en TMS, men Breytonfelger vil jo passe ypperig.
Om man ønsker litt ned i pris så er ikke Niche Roadwheels Targa helt fjern de heller med ned mot 13kg i 20". Smidde monoblockfelger fra ADV.1 eller Niche er heller ikke så dumt om man ønsker god kvalitet og lav vekt, men med pris deretter.
TSW Nurburgring er også svært lette felger
De originale 21" husker jeg ikke vekta på i farta men de er blytunge iallefall :)