Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: Rogerer på torsdag 15. august 2013, klokken 23:09
Hei, vi har to leaf i firmaet og venter på en model s.
Finnes det noen ladere vi kan montere i garasjen som lader leafene fortere enn den pinglete 10 amp saken? Og aller helst som også kan lade teslaen når den kommer?
Fikk tilbud fra bravida men det kosta 60 lapper...
Det er mange av oss som har en slik en hengende i garasjoen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4336.0.html
Fungerer meget bra og koster IKKE 60k (eller 30k for den saks skyld).
Hvordan den funker med Tesla ander jeg ikke... Sikkert noen pre-Tesla-eiere som kan svare på det.
Hvor raskt lader denne da? Sliter med at vi bruker opp batteriet, og da kommer vi oss ikke hjem...
Er det ikke noen løsninger som ladere raskere? (på f.eks 2-3 timer)
På Tesla er det en Type 2-plugg så vidt jeg kan lese, hva er det på leaf?
Sitat fra: Rogerer på fredag 16. august 2013, klokken 14:20
På Tesla er det en Type 2-plugg så vidt jeg kan lese, hva er det på leaf?
Type 1.
Kontakten mot bilen er ulik.
Det går ann å sette opp en type 2 ladestasjon med stikkontakt (det som feilaktig kalles hjemmelader) og ha en type 2 til type 1 ladekabel til Leaf og en type 2 til type 2 ladekabel til Tesla.
Har du 400V (TN) system hjemme vil Leafen, helt av seg selv, lades med 1 fas og Teslan med 3 fas. Har du 230V vil bekke lades med 1 fas.
Navnforvirringer:Hva skal en kalle ting?
Kontakten på veggen (Stikkontakt/Uttak/Outlet)
Pluggen på veggsiden av kabel (Støpsel/plugg/plug)
Kontakten på bilsiden av kablen (?norsk navn?/kontakt/connector)
Kontakten i bilen (?norsk navn?/Inntak/Inlet)
Sitat fra: Griffel på fredag 16. august 2013, klokken 14:29
På Tesla er det en Type 2-plugg så vidt jeg kan lese, hva er det på leaf?
Har du 400V (TN) system hjemme vil Leafen, helt av seg selv, lades med 1 fas
[/quote]
Hvordan? Altså hva trenger vi for å lade raskere på en leaf? F eks med en 32 amp kurs.
16 amp er fortsatt håpløst sakte.
Sitat fra: Rogerer på fredag 16. august 2013, klokken 17:21
Hvordan? Altså hva trenger vi for å lade raskere på en leaf? F eks med en 32 amp kurs.
16 amp er fortsatt håpløst sakte.
Dersom din Leaf har bygget inn en 6,6kW lader kan du lade raskere enn 16A, fra en type 2 ladestasjon 32A med stikkontakt, og med 32A kabler. Ellers er 16A maks om du ikke kjøper deg en CHAdeMO (men den vil ikke Teslan ha noen gled av på en lang stund).
Hmm, det var triste greier.
Hvor får man kjøpt greie 16amp ladere/ledninger for fast montasje?
Kanskje er det dere jeg har en tilsvarende bestilling i fra?
Uansett er i ferd med å levere ladeløsning for Leaf og Tesla til et firma i Stavanger, og da blir det 400V 32A ladestasjon som denne til Teslaen: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel
Og til Leaf blir det enten en 16A lik denne: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel
Eller den helt nye 32A 1 fase laderen som vil se noenlunde ut som bilde under viser. Pris ca 8000 kr.
Kjapt spm til de laderne til leaf etc du der nevner:
Har 16a krets i garasjen, 2,5 kvadrats kabel fra sikringsskap. Hva må til for å montere en slik for en Leaf? Kun et eget uttak for pluggen?
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 17:47
Kanskje er det dere jeg har en tilsvarende bestilling i fra?
Uansett er i ferd med å levere ladeløsning for Leaf og Tesla til et firma i Stavanger, og da blir det 400V 32A ladestasjon som denne til Teslaen: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel
Og til Leaf blir det enten en 16A lik denne: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel
Eller den helt nye 32A 1 fase laderen som vil se noenlunde ut som bilde under viser. Pris ca 8000 kr.
Vi har leafer som er fra februar i år, kan de lade med sistnevnte 32 amp lader?
Vi holder til i Trondheim, så det er ikke oss :)
Sitat fra: reptil på fredag 16. august 2013, klokken 18:18
Kjapt spm til de laderne til leaf etc du der nevner:
Har 16a krets i garasjen, 2,5 kvadrats kabel fra sikringsskap. Hva må til for å montere en slik for en Leaf? Kun et eget uttak for pluggen?
Ja.
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 17:47
Uansett er i ferd med å levere ladeløsning for Leaf og Tesla til et firma i Stavanger, og da blir det 400V 32A ladestasjon som denne til Teslaen: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla 3 fase 32A ladekabel
Direktelink gjør livet enklere http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Tesla%203%20fase%2032A%20ladekabel
PS: @Elektrolux. Du burde be WEB-designeren din slutte å bruke "space" i URLene. Dash (-) eller underscore (_) er bedre.
Sitat fra: Rogerer på fredag 16. august 2013, klokken 18:40
Vi har leafer som er fra februar i år, kan de lade med sistnevnte 32 amp lader?
Ja, men selvfølgelig kun inntil 16A. Får dere den nye Leaf'en vil denne kunne utnytte egen lader maksimalt.
Har sett litt på denne 7,2 kW laderen fra Siemens. http://www.amazon.com/Siemens-VC30BLKB-VersiCharge-Electric-Vehicle/dp/B0083ZZFEA "Passer" denne til norske forhold hvis man har en 32A sikring?
http://w3.usa.siemens.com/powerdistribution/us/en/product-portfolio/electricvehicle/versicharge/Pages/versicharge.aspx
Mulig jeg virker til tungnem her, men er det altså slik at de "gamle" leafene kun kan lade med 10/16 amp, ellers kun chademo?
Det vil jeg si er en ganske stor begrensning...
Sitat fra: Rogerer på søndag 18. august 2013, klokken 20:09
Mulig jeg virker til tungnem her, men er det altså slik at de "gamle" leafene kun kan lade med 10/16 amp, ellers kun chademo?
Det vil jeg si er en ganske stor begrensning...
Maks 16A eller CHAdeMO ja. Det gjelder nok de fleste av de nye også, jeg tviler på at majoriteten betaler for 6,6kW-laderen.
Euro Leaf vert vel levert med 3,3kW(14A) eller 6,6 kW(28A) ladar.
Standard ladekladd gir beskjed til ladaren om å lade med 2kW(10A).
Har du ein 16A kurs kun dedikert til ladaren går det bra, men har du andre ting på kursen(varmeovn, lys e.l.) kan det fort bli overbelastning og i verste fall brann.
2,0kW - 0%-100% lading = ca 12 timar.
3,3kW - 0%-100% lading = ca 8 timar.
6,6kW - 0%-100% lading = ca 4 timar.
Alle verdiane her er sjølvsagt ca verdiar.