Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Havebigfun på mandag 12. august 2013, klokken 19:51
De norske TMS jeg sjekket hadde alle en nyttelast på 415 kg- +sjåfør på 75 kg.
Tatt i betraktning at bilen tar opptil 7 personer og har betydelig bagasjeplass virker det særs lavt.
De bilene det er naturlig å sammenligne med har mellom 100 og 150 kg høyere nyttelast.
Jeg håper/tror det går fint å kjøre rundt med mer enn 490 kg i bilen- spørs om forsikringen er villig til å betale om det skjer et uhell.
Dette virker ikke bra :(
Ja, dette er krise... la oss avbestille ;D ;D
Med de setene trodde jeg nytteasten var på 1 tonn minst.
Sitat fra: Havebigfun på mandag 12. august 2013, klokken 19:51
De norske TMS jeg sjekket hadde alle en nyttelast på 415 kg- +sjåfør på 75 kg.
Tatt i betraktning at bilen tar opptil 7 personer og har betydelig bagasjeplass virker det særs lavt.
De bilene det er naturlig å sammenligne med har mellom 100 og 150 kg høyere nyttelast.
Jeg håper/tror det går fint å kjøre rundt med mer enn 490 kg i bilen- spørs om forsikringen er villig til å betale om det skjer et uhell.
Dette virker ikke bra :(
Det kan vel ha med den høye egenvekten å gjøre? .. Uansett, jeg ville ikke hatt 300KG bagasje bak meg.. Det blir vel X antall tonn ved bråstopp i 70km/t
Ser ikke helt at dette vil være et problem dersom man pleier å laste bilen forsvarlig ..
Sitat fra: TS på mandag 12. august 2013, klokken 20:00
Sitat fra: Havebigfun på mandag 12. august 2013, klokken 19:51
De norske TMS jeg sjekket hadde alle en nyttelast på 415 kg- +sjåfør på 75 kg.
Tatt i betraktning at bilen tar opptil 7 personer og har betydelig bagasjeplass virker det særs lavt.
De bilene det er naturlig å sammenligne med har mellom 100 og 150 kg høyere nyttelast.
Jeg håper/tror det går fint å kjøre rundt med mer enn 490 kg i bilen- spørs om forsikringen er villig til å betale om det skjer et uhell.
Dette virker ikke bra :(
Det kan vel ha med den høye egenvekten å gjøre? .. Uansett, jeg ville ikke hatt 300KG bagasje bak meg.. Det blir vel X antall tonn ved bråstopp i 70km/t
Ser ikke helt at dette vil være et problem dersom man pleier å laste bilen forsvarlig ..
Gamle kjærringer i baksetet kan man jo stroppe inn i setebeltene for sikkerhetsskyld. Om det er det du mente med "bagasje" :P
Hysj.... Nyttelasten skulle være hemmelig :-X
Hah! Jeg veit det. De har rota med nyttelast og HK.
Nå HK: 96 Nyttelast 415
Senere: HK 415 Nyttelast 96.
Det man mener med GRØNNE skilter ikkesant?
Den konkrete nyttelasten på bilen min er 351 kg- åpenbart bestillt for mye ekstrautstyr :o
det var værre enn først antatt.
For å bli ferdig med garasjeprosjektet hentet jeg fliser- jeg strakk det til 15 kvadratmeter og to sekker med mørtel- totalt ble vekten på 490 kg incl undertegnende.
Jeg trenger 10 kvadratmeter til- jeg lurte på om jeg skulle fylle på -plass hadde jeg nok av-men ville ikke ta sjangsen mtp feilmeldinger eller ordrenekt av bilen.
Med den vekten jeg kjørte med var det ikke noe problem.
Så må jeg ta en tur til -forsåvidt fint med en ekstra runde- men jeg kunne disponert fritiden min annerledes- eks flislegging 8)
Det er jo litt av problemet med bilen at den er så inni hampen tung fra start av. MEN, velger du en S60 får du 100 kg ekstra nyttelast og kanskje du kan merke disse 100 kg på kjøregenskapene også...
Med dual drive, er vi da ned mot 350 kg nyttelast? Hva er det som bestemmer maks tillatt totalvekt, og kan det være konsekvenser av å overstige den?
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:25
Med dual drive, er vi da ned mot 350 kg nyttelast? Hva er det som bestemmer maks tillatt totalvekt, og kan det være konsekvenser av å overstige den?
Bilen tåler nok vekten, men overstiger du totalvekten blir du avskiltet ved kontroll.
Avskiltet? Det tror jeg neppe. Men du må nok laste ut overvekten før du får fortsette.
Så med fullt opp av passasjerer kan man i praksis ikke ha med bagasje??
Kom gjerne med et bedre estimat av nyttelasten, mine 350kg for dualdrive er guesstimert fra at det var 415kg tidligere med 2wd for en bil med tilnærmet alt av utstyr nevt tidligere i denne tråden. Det som veier mest av utstyr er vel dobbeltlader, pano (60kg?), motoren fremme (70kg?)
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:36
Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:33
Bilen tåler nok vekten, men overstiger du totalvekten blir du avskiltet ved kontroll.
Avskiltet? Det tror jeg neppe. Men du må nok laste ut overvekten før du får fortsette.
Tja.?
Jeg har vært med på det selv, avskilting av kjøretøyet og bøtelegging av sjaføren.
Men det var en del år siden da. Kanskje man er slappere med dette i dag.
I ekstreme tilfeller, der alle kan se at man har lastet alt for mye, så kan man kanskje bli avskiltet siden det kan ha blitt skade på bilen og Biltilsynet bør kontrollere den før bruk igjen.
Noe sånt som dette kanskje:
(http://www.happywoodworking.com/images/OverloadedCar.jpg)
;)
Men har man 100kg for mye bagasje kan jeg ikke tenke meg at det blir konsekvensen. Kanskje en bot + at svigermor må gå av og ta bussen tenker jeg....;)
Sitat fra: Davidsv på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:02
Så med fullt opp av passasjerer kan man i praksis ikke ha med bagasje??
Kommer selvsagt an på hvor mye pasasjerene veier, men nei, du har ikke lov til å overstige max totalvekt, uansett hva det er du putter i bilen. Om man bommer med litt (kommer noen titalls kilo over pga pasasjerer med litt bagasje) går det sikkert greit, men å hive inn et halvt tonn for mye kan nok påvirke kjøreegenskaper såpass mye at man blir trafikkfarlig. Har forøvrig tilgode å komme borti vektkontroll så langt, men prøver å holde meg innafor uansett hva jeg kjører med, og spesielt med campingvogn. Største sjansen for å bli "tatt" er antakelig om du er ute for et uhell, og det kommer fram at du hadde alt for mye vekt. Da kan du (i alle fall etter boka) få avkorting.
Selv om det er liten sjans for å bli tatt, er det jo veldig betenkelig at de reklamerer skryter av at bilen har masse plass hvis det allikevel blir, i praksis, ulovlig å dra på hytta med familien (5 pers + bagasje for en uke eller 2)
Katapult på biler med soltak i tilfelle vektkontroll? Kan bli problemer om man har skiboks eller annet rask på taket. Eject på frunk? Alt kan jo fikses med en softwareoppgradering, så dette ordner seg nok :)
Kanskje man må ha med badevekt og foreta innveiing før man legger ut på tur, med vektpining om man har overvekt?
Blir fint om 5 kraftige kompiser på 120kg drar på tur sammen i Tesla'n, og det hele ender med avskilting av bilen pga for høy "last" ;D
Sitat fra: Davidsv på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:50
Selv om det er liten sjans for å bli tatt, er det jo veldig betenkelig at de reklamerer skryter av at bilen har masse plass hvis det allikevel blir, i praksis, ulovlig å dra på hytta med familien (5 pers + bagasje for en uke eller 2)
Tja.... Den har da masse plass, men det er selvsagt ikke gitt at du kan fylle hele volumet med billig Cola når du er på harrytur, eller kjøre alle bøkene og papirene på en gang når poden skal flytte på hybel. ;) Men praktisk når du skal hente mye isolasjon, tørketrommel, madrass mm er det jo.
bb har jo også en del videoer som viser at det er greit med volum, og at man ikke nødvendigvis overstiger vekta om man utnytter det.
Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:25
Med dual drive, er vi da ned mot 350 kg nyttelast? Hva er det som bestemmer maks tillatt totalvekt, og kan det være konsekvenser av å overstige den?
Det er vel snarere 250-260 kg for fullspekket bil.
Min P+ hadde 350. Fremmre motor med ca 100 kg kommer i tillegg. Det er vel bilprodusenten som forhandler med myndighetene om maks tillatt totalvekt- gitt de oppdager at det er et problem med 260 kg nyttelast på en slik stor bil.
Kanskje en oppgave for TOCN å spørre Tesla hva nyttelasten blir på (P)85D? Spør man en tilfeldig ansatt kan man vel få et rimelig tifeldig svar.
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 10. desember 2014, klokken 15:07
Kanskje en oppgave for TOCN å spørre Tesla hva nyttelasten blir på (P)85D? Spør man en tilfeldig ansatt kan man vel få et rimelig tifeldig svar.
God idee- jeg fikk forespurt noen av de store gutta i Tesla for over 1 år siden- så ikke ut til at de oppfattet det som et problem.
Sitat fra: Davidsv på onsdag 10. desember 2014, klokken 14:50
Selv om det er liten sjans for å bli tatt, er det jo veldig betenkelig at de reklamerer skryter av at bilen har masse plass hvis det allikevel blir, i praksis, ulovlig å dra på hytta med familien (5 pers + bagasje for en uke eller 2)
Vil si at det ikke er noe unormalt lav nyttevekt på Model S, selv om den er 5-seter + evt 2 barneseter.
Forrige bilen min, en Ford Galaxy hadde maks nyttelast på 540kg.
Egenvekt med fører 1.965kg og tillatt totalvekt 2.505kg.
Dette er en stooor familiebil, som selges som 7-seter og kan dra henger på 2 tonn. (Maks vogntogvekt på 4.505kg).
Bilen før det var en Galant stv.
Egenvekt med fører 1.440kg, tillatt totalvekt 1.860kg og maks nyttelast på 420kg.
Hvis jeg hadde hatt med meg 4 passasjerer på 100kg med klær på hadde det betydd at vi måtte reise uten bagasje, siden jeg ikke veier 75kg.
540 kg er dobbelt så mye som 260 kg som definitivt er for lavt- om ikke maksvekten endres.
De fleste biler i denne dimensjonen har nyttelast på 5-700 kg- noe som er rimelig.
Enig i at det ville være lurt å spørre her!
Audi A5 Coupe har nyttelast på 425kg.
Audi A5 Sportsback har nyttelast på 475kg.
De er vel en tanke mindre enn Model S, men man ser at 415kg ikke er hårreisende lavt.
A7 da?
Sitat fra: AndreS på onsdag 10. desember 2014, klokken 16:48
A7 da?
Denne A7'en har hvertfall nyttelast på 475 kg: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=BS85364 (http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=BS85364)
Tesla burde hatt en oversikt over hvor mye ekstrautstyret veier, slik at folk enkelt kan finne ut hvor mye nyttelast bilen kan ha. Jeg er ihvertfall glad jeg droppet takluken på 68 kg, (og for meg den unyttige dobbelladeren på ?? kg).
Dette med tillatt vekt tenkte jeg aldri på da jeg bestilte. Og nå er jeg litt bekymret for hva jeg egentlig kan putte inni denne bilen :o. 5 voksne + 5 små kofferter blir 4x75 + 5x10 kg = 350kg (førers vekt er inkludert, ikke sant?). Virker neimen ikke som det blir mye igjen, da?
Jeg vet ikke hva som bestemmer tillatt totalvekt, kan det tenkes at den økes med Dual Drive-versjonen?
Var innom en av Vegvesenets kontrollstasjoner i dag og veide bilen. (Usikker på hvor nøyaktig denne vekten er).
Jeg fikk 2090kg med tom bil, vognkort sier 2100.
Jeg har ikke panotak og ingen dobbellader.
De vektene skal være nøyaktig, men viser i 10 kg steg . Veide min egen vekt helt nøyaktig og jeg veier et rundt tall :) hadde vært interessant å veid en med panotak og dobbelader også
For noen merkelige bekymringer dere har ;D
Sitat fra: tho på søndag 14. desember 2014, klokken 12:19
For noen merkelige bekymringer dere har ;D
Hvis forsikringsselskapet ikke vil betale ut pga for høy last synes jeg ikke det er en merkelig bekymring
Om du har 100 kg for mye jevnt fordelt på begge aksler er det ingen som bryr seg.
Drar du av veien med 400 kg helt bakerst i bagasjerommet har du et problem.
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 14. desember 2014, klokken 17:06
Om du har 100 kg for mye jevnt fordelt på begge aksler er det ingen som bryr seg.
Drar du av veien med 400 kg helt bakerst i bagasjerommet har du et problem.
Vel- uansett er du avhengig av nåde hos myndighetene eller forsikringsselskap om du har overskredet tillatt totalvekt og uhellet har vært ute. I denne situasjonen vil jeg helst ikke komme. Hvis det blir - som man kan mistenke- at en fullspekket P85D har en nyttelast på ca 260 kg blir det umulig å ta en tur med 5 voksne + baggasje med formalia iorden.
Jeg skjønner at mange ikke synes det er så nøye- slik har det vært håndtert i Norge tidligere.
Hvis man ser på tilhenger/ førerkortproblematikk mener jeg at man ser en klar dreining i retning av regler som tolkes presis med de konsekvensene det får for den som har et "underdimensjonert" førerkort- opptil 10 k i bot.
(uten at jeg ønsker en avsporing av tråden i rettning tilhengerproblematikk)
Tilhenger og førerkortproblematikken kommer av alle som drar av veien med tilhenger, ofte av mangel på respekt for vekt, lastesikring og lastens tyngdepunkt.
Ingen drar av veien med 100 kg jevnt fordelt over totalvekta.
Når først en personbil får reaksjon fra myndighetene er det basert på grove brudd.
På lastebil og buss er det flere hundre kilo i frimargin per aksel før krav om omlasting og gebyr.
Det er andre som har problemer med nyttelasten også.
http://www.dinside.no/932107/ford-mondeo-overvekt-eller-ikke
Vær gla dem ikke ser på Toyota Prius. Syndes å huske at den har 325kg nyttelast. Om æ skulle ha kjørt den, så har æ hatt 280~285kg nyttelast igjen.