Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: kjølholdt på fredag 02. august 2013, klokken 12:02

Tittel: Range extender
Skrevet av: kjølholdtfredag 02. august 2013, klokken 12:02
Vil range extender føre til at i3 ikke lenger regnes som elbil?
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Elmofredag 02. august 2013, klokken 12:11
Sansynligvis.
Tror det har vært snakk om at biler med 100% elektrisk drivlinje (dvs kun elektrisk kontakt mellom bensinmotor og hjul) og maks 8 eller 10 liter bensintank var reglene en gang, og sånn sett er den vel innenfor.
Men jeg også lest/hørt at noen myndigheter mener at de ca 10 stk (?) Renault Kango som har EL-skilter og bensin-rangeextender var et arbeidsuhell.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: bmw i3fredag 02. august 2013, klokken 12:48
Elbil med Range extender hadde jo vært helt perfekt.  Kjøre elektrisk(nesten gratis) i byen og når en i helgene skulle på hytta så brukte man bare litt drivstoff den siste biten - genialt.  Kommer man avgiftsfritt fra en i3 med range extender er det bilen for meg.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: kjølholdtfredag 02. august 2013, klokken 12:54
Jeg har sendt en e post til toll og avgifts direktoratet og spurt om dette, så får vi se
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: bmw i3fredag 02. august 2013, klokken 12:56
BMW skriver i pressemeldingen "650cc gasoline powered Range Extender optional; holds charge, doesn't power wheels."

Har dette noe å si for avgiftslegging når bensintanken bare er på 9 liter????
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: edyrlifredag 02. august 2013, klokken 13:27
Ut i fra de opplysningene som kommer fram her bør i3 med range extender kunne registreres på samme grunnlag som Kangoo med range extender. Dersom de ikke har revidert regelverket så bør denne muligheten fortsatt være åpen.
Det er bare å krysse fingrene og håpe på det beste.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Elmofredag 02. august 2013, klokken 16:33
Sitat fra: kjølholdt på fredag 02. august 2013, klokken 12:54
Jeg har sendt en e post til toll og avgifts direktoratet og spurt om dette, så får vi se

Du kan lese hva som står i forskriften for "Engangsavgift på motorvogner" her (http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20061128-1342-004.html)

Det primære er §6 pkt.9:
"motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor"

I tillegg har de sikret seg i §5:
"Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning"


Det jeg referete til tidligere har jeg ikke klart å finne bekreftelse for noe sted nå
Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 12:11
Tror det har vært snakk om at biler med 100% elektrisk drivlinje (dvs kun elektrisk kontakt mellom bensinmotor og hjul) og maks 8 eller 10 liter bensintank var reglene en gang
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Martin-fredag 02. august 2013, klokken 21:19
Ifølge BMW selv, går denne ikke gjennom som EL reg med REX. Jeg leste dette i går, skal prøve å finne kilden. De sa i samme teksten at den av nevnte grunn IKKE blir tilgjengelig i Norge.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Martin-fredag 02. august 2013, klokken 21:26
Ikke her jeg egentlig leste det, men det står også i denne artikkelen: m.bil.aftenposten.no/bil/Sjokkpriset-el-BMW-48245.html
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: kjølholdtfredag 02. august 2013, klokken 22:54
Toll vest sa at den ikke var å regne som El bil..........
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: elektroluxtirsdag 06. august 2013, klokken 06:31
Det er synd BMW ikke bruker turbindreven generator slik Jaguar planla. De byttet visstnok over til stempeldreven generator senere. Med en slik løsning ville BMW klart å lurt inn noen få biler med Range extender før regelen om stempeldreven generator ble endret. ;D

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Sonustirsdag 06. august 2013, klokken 09:00
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. august 2013, klokken 06:31
Det er synd BMW ikke bruker turbindreven generator slik Jaguar planla. De byttet visstnok over til stempeldreven generator senere. Med en slik løsning ville BMW klart å lurt inn noen få biler med Range extender før regelen om stempeldreven generator ble endret. ;D

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75

Vel C-X75 ble lagd i  noen få prototyper (4-5stk tror jeg) før den ble skrinlagt og da var det med en 1,6 liters rekkefirer på 500HK + to elmotorer. Turbinene ble aldri brukt dessverre, men enig at det hadde vært en elegant løsning på det norske avgiftsproblemet :)
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: eddiextirsdag 06. august 2013, klokken 09:18
Så snart det er motor i bilen, regnes den ikke lenger som elbil. Og det er noe avgifter på motor, hester etc
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: fluxtorsdag 08. august 2013, klokken 23:53
Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 16:33
Sitat fra: kjølholdt på fredag 02. august 2013, klokken 12:54
Jeg har sendt en e post til toll og avgifts direktoratet og spurt om dette, så får vi se

Du kan lese hva som står i forskriften for "Engangsavgift på motorvogner" her (http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20061128-1342-004.html)

Det primære er §6 pkt.9:
"motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor"

I tillegg har de sikret seg i §5:
"Oppstår det avgiftsmessig tvil om hvilken avgiftsgruppe den enkelte motorvogn skal henføres under, avgjøres dette av departementet med bindende virkning"


Det jeg referete til tidligere har jeg ikke klart å finne bekreftelse for noe sted nå
Sitat fra: Elmo på fredag 02. august 2013, klokken 12:11
Tror det har vært snakk om at biler med 100% elektrisk drivlinje (dvs kun elektrisk kontakt mellom bensinmotor og hjul) og maks 8 eller 10 liter bensintank var reglene en gang
Om Bmw kunne brukt en liten diesel brenselcelle hadde den blitt godkjennt på EL skilter :)

http://www.fuelcelltoday.com/news-events/news-archive/2013/may/powercell-unveils-prototype-fuel-cell-for-producing-electricity-from-road-diesel (http://www.fuelcelltoday.com/news-events/news-archive/2013/may/powercell-unveils-prototype-fuel-cell-for-producing-electricity-from-road-diesel)

Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Hansilørdag 10. august 2013, klokken 16:25
Hadde vært perfekt med i overkant av 10 mil elektrisk rekkevidde og så noen mil ekstra ved  hjelp av rekkeviddeforlenger ved lengre turer. Synd norsk avgiftssystem ikke tar høyde for dette, hadde nok vært mange fler som kunne kjøpt en sånn bil, også i distriktene.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Leaf_2014fredag 16. august 2013, klokken 23:03
Tas vel ikke inn til Norge, men pris blir vel ca

NOK 250000

+ $3850 (http://insideevs.com/bmw-i3-with-range-extender-priced-at-45200-or-3850-more-than-bev-version/)

+ 25% moms

+ engangsavgift NOK 10000(?)

= NOK 350000

I nærheten eller borti natta? Burde kunne få større tank enn 9 liter, tror dette skyldes regelverk i en eller annen amerikansk stat. Og så blir det vel 25% dyrere ekstrautstyr?
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: elektroluxonsdag 25. september 2013, klokken 12:27
Da fikk jeg endelig sett på gliset, og Smart Electric drive drømmene er skrinlagte for å si det slik.

Denne var genial av følgende årsaker:

- Ser ikke ut som en vanlig bil
- Ser likevel meget bra ut
- Er ikke for stor og tung
- Lekker innvendig design, og meget gode seter både framme og bak.
- Plast karosseri med ramme av aluminium og karbonfiber bør gi mindre hodebry enn de rimeligere å produsere blikkplatebilene
- Stor plass til ekstra batteri under bilens bagasjerom. Minst 80x30x40 cm (bredde x dybde x høyde)
- Kombo lademulighet som på sikt bør betyr mulighet for å bygge og dra med seg en 3 fase til DC lader
- Genialt panorama tak
- Brukervennlige interiørfarge på denne bilen

Under bagasjerommet er det et deksel, og under dette er det et stort tomrom. Ser ut som det kanskje er mulig å presse nedi et halvt Think litium batteri som gir ca 30 Ahr ved 355V og ca 10,6 kWt ekstra kapasitet. Mitre bildet viser tomrommet sett fra bakre hjulhus.

Eneste som fikk meg i tvil var selgeren som mente i3'en hadde større CO2 utslipp en en BMW 5 serie. (Han tok det for gitt at bensin og diesel automatisk og helt uten CO2 utslipp havnet oppi tankene på bensinstasjonene verden rundt, mens i3'en kun kunne kjøre på strøm produsert i Polen.)
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Obbaonsdag 25. september 2013, klokken 21:32
Irriterer meg at jeg ikke fikk tid til å ta turen for å kikke på den selv...

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. september 2013, klokken 12:27
Da fikk jeg endelig sett på gliset, og Smart Electric drive drømmene er skrinlagte for å si det slik.
Du må nesten endre signatur da ::)
Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. september 2013, klokken 12:27
- Lekker innvendig design, og meget gode seter både framme og bak.
- Brukervennlige interiørfarge på denne bilen
Ja, ut fra bilder synes jeg standard interiøret ser bra ut. Litt irriterende at det ikke ser ut til at man kan velge "Driving Assistant Plus" kombinert med standard interiør.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. september 2013, klokken 12:27
Eneste som fikk meg i tvil var selgeren som mente i3'en hadde større CO2 utslipp en en BMW 5 serie. (Han tok det for gitt at bensin og diesel automatisk og helt uten CO2 utslipp havnet oppi tankene på bensinstasjonene verden rundt, mens i3'en kun kunne kjøre på strøm produsert i Polen.)
Det er ganske forunderlig at de som presenterer slike regnestykker alltid forutsetter "polsk strøm" og tar med tap i ledningsnett etc, men glatt hopper over forurensing som kommer av utvinning, raffinering og transport av fossilt drivstoff...
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Sonustorsdag 26. september 2013, klokken 10:28
Electrolux - du som har sett bilen hvor dypt, brett og høyt (til hattehyllen) vil du anslå bagasjerommet til å være?
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: elektroluxtorsdag 26. september 2013, klokken 13:39
Dette må vel stå oppgitt et sted, men rent umiddelbart vil jeg ut fra målene jeg tok under bilen tippe 90x80x40cm (bxdxh) noe som gir rundt 250 liter bagasjerom med baksetene i bruk, og hattehyllen på plass.

Baksetene felles jo ned for enda mer plass.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Sonusfredag 27. september 2013, klokken 10:02
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. september 2013, klokken 13:39
Dette må vel stå oppgitt et sted, men rent umiddelbart vil jeg ut fra målene jeg tok under bilen tippe 90x80x40cm (bxdxh) noe som gir rundt 250 liter bagasjerom med baksetene i bruk, og hattehyllen på plass.

Baksetene felles jo ned for enda mer plass.

Takk, har ikke funnet noe mål noe sted og er avhengig av å få plass til barnevogn :)
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: brommfredag 27. september 2013, klokken 11:10
Fra http://www.mybmwi3.com/forum/viewforum.php?f=1 (http://www.mybmwi3.com/forum/viewforum.php?f=1) :

Rear Seat / Boot Space
The rear seat back has 2 positions 1) normal passenger position ..... and 2) a locked at 90 degrees to the boot floor position. This is ideal for someone like me, as there is usually just the 2 of us ...plus the dog in the car. So with this arrangement the Dog can go in the boot and all the luggage can go on the back seat. Tipping the seat forward those few inches and locking it in place makes the boot a much more usable size.

Here are some dimensions.

From ground to boot lip is 710 mm (28 inches)

Boot depth (from lip to base of back seat) 690mm (27 inches)
Boot Width at widest point is 970 mm (38 inches)
Boot Height ie Dog standing up height 660 mm (26 inches)
Boot Length seats down 1170 mm (46 inches)

When the seat is locked in the upright position the distance between the top of the back seat and the back window is 510 mm (20 inches)
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Leaf_2014torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:40
Rommet under bagasjerommet er vel for brombrommotoren (range extenderen).

Kan dette brukes som ekstra bagasjerom?
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: brommfredag 04. oktober 2013, klokken 11:07
Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 03. oktober 2013, klokken 08:40
Rommet under bagasjerommet er vel for brombrommotoren (range extenderen).

Kan dette brukes som ekstra bagasjerom?

Det området er brukt til varmepumpe (standardutstyr) på de utgavene som leveres i vår del av verden. Denne er nødvendig for å holde temperaturen konstant for batteripakken, både i kalde og varme strøk. Det er mulig i3 blir levert uten varmepumpe i enkelte områder, men det vil altså være en stor fordel at den er med i pakken.

Men for å vri litt på spørsmålet om "lite" bagasjerom: Har du lagt merke til at det er plass til en svær "OBS-pose" på golvet mellom forsetene ? Og så må du også huske at baksetet er for to personer, noe som også betyr litt "ekstra" bagasjeplass i midten (både på gulvet og i midten av setet). Det med ekstra plass i kupéen, gjør faktisk sitt for at det totalt sett er ganske bra med bagasjeplass :)
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Leaf_2014lørdag 26. oktober 2013, klokken 21:56
Vil det være mulig å ettermontere rekkeviddeforlengeren? I USA koster den vel ca $4000, så dersom avgiftsystemet skulle bli endret pluss at kollektivfordelen forsvinner kunne det vært en aktuell "oppgradering".
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: elektroluxlørdag 26. oktober 2013, klokken 22:35
Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 26. oktober 2013, klokken 21:56
Vil det være mulig å ettermontere rekkeviddeforlengeren? I USA koster den vel ca $4000, så dersom avgiftsystemet skulle bli endret pluss at kollektivfordelen forsvinner kunne det vært en aktuell "oppgradering".

Godt poeng, og enda en grunn til å velge modellen med rekkeviddeextender, men demontert til senere bruk ;)
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Leaf_2014lørdag 26. oktober 2013, klokken 23:40
Ser ut som rekkeviddeforlengeren er designet for å tilpasses Californske lover og regler når det gjelder størrelse på motor og tank: dette er hovedsaklig for å forsikre seg om at denne kjøres på el, ikke bensin, mesteparten av tiden. Ingen andre enn i3 kvalifiserer pr nå til benevnelsen BEVx i California.

Skal vi kalle det en utfordring til fremtidige bilavgifter i Norge?

http://www.greencarreports.com/news/1087888_2014-bmw-i3-electric-car-why-california-set-range-requirements-engine-limits

Utdrag:
- The vehicle must have a rated all-electric range of at least 75 miles (higher than the 50 miles required of a zero-emission vehicle)
- The auxiliary power unit must provide range less than, or at most equal to, that battery range
- The APU must not be capable of switching on until the battery charge has been depleted
- The vehicle must meet "super ultra low emission vehicle" (SULEV) requirements
- The APU and all associated fuel systems must comply with zero evaporative emissions requirements.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: elektroluxsøndag 27. oktober 2013, klokken 01:00
I Norge har vi eller hadde vi lov å ha 10 liters tank med bensin til rekkeviddeekstender på Hydrogenbiler og Elbiler. Hydrogenbiler med 10 liters tank bensin kjørte på norske veier senest i 2009, men jeg vet at 10 liters regelen for Elbiler ikke er praktisert etter Kangooen med rekkeviddeekstender fra 2002

Det vi fremdeles har lov til er rekkeviddeekstender som ikke er stempeldrevet. Det betyr at det er fritt fram for alternative rekkeviddeekstendere så som brenselseller eller turbindrevne. Jeg har selv bedt BMW norge se på muligheten for å lage en avgiftstilpasset range extender modell for det Norske markedet, men tviler på om det er i BMW sin interesse.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Lanbersøndag 10. november 2013, klokken 13:21
Det koster MYE å utvikle en ny type teknologi som en liten turbin vil være bare for å tilpasse til et avgiftsregime i et lite land som garantert ikke varer evig.

En mye bedre løsning hadde vært å sette inn dobbelt så mange batterceller der range extenderen skulle være.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Gæsjanlørdag 14. desember 2013, klokken 21:11
Vil det være mulig rent teknisk å ettermontere rangeextender i Tyskland etter kjøp av bil uten i Norge hvis man ser bort fra det rent uetiske å ikke betale avgifter for denne?
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Vindmandag 16. desember 2013, klokken 09:40
Sitat fra: Gæsjan på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:11
Vil det være mulig rent teknisk å ettermontere rangeextender i Tyskland etter kjøp av bil uten i Norge hvis man ser bort fra det rent uetiske å ikke betale avgifter for denne?
Der REX modulen står er det en varmepumpe som bidrar til oppvarming av batteriet.  I tilegg er bensintanken forann i bilen, med påfylling.  Jeg tror i beste fall det blir ett svært omfattende prosjekt å bygge om.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Gæsjanmandag 16. desember 2013, klokken 23:01
Takk for svar!
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: elektroluxmandag 16. desember 2013, klokken 23:48
Sitat fra: Vind på mandag 16. desember 2013, klokken 09:40
Sitat fra: Gæsjan på lørdag 14. desember 2013, klokken 21:11
Vil det være mulig rent teknisk å ettermontere rangeextender i Tyskland etter kjøp av bil uten i Norge hvis man ser bort fra det rent uetiske å ikke betale avgifter for denne?
Der REX modulen står er det en varmepumpe som bidrar til oppvarming av batteriet.  I tilegg er bensintanken forann i bilen, med påfylling.  Jeg tror i beste fall det blir ett svært omfattende prosjekt å bygge om.

Tror også ombygging til range extender blir vanskelig. Andre veien burde derimot være enkelt: Kjøp bil med range extender, og ta denne ut før registrering. Da blir bilen regnet som ombygget til Elbil og blir avgiftsfri. Når/hvis reglene for Elbil endrer seg. F.eks ved at bompengefordelen forsvinner er det bare å sette tilbake range extenderen og betale det som nå blir en redusert sats. I mellomtiden kan du bruke plassen der range extenderen stod til ekstra batteri, eller Webasto.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: LMORtirsdag 17. desember 2013, klokken 00:13
Sitat fra: Vind på mandag 16. desember 2013, klokken 09:40
Der REX modulen står er det en varmepumpe som bidrar til oppvarming av batteriet.

Den bidrar vel mest til gjenbruk av varmen fra batterioppvarmingen til oppvarming av bilen, slik at en totalt sett sparer mye strøm om vinteren her i Norge? Dermed bidrar den til rekkevidden om vinteren blir mindre påvirket av kulden.

Dermed vil noe av rekkevidden en vinner med REX, bli spist opp av redusert rekkevidde på batteriene i Norge om vinteren.

"And an optional (standard i Norge) interior heating system based on the principle of a heat pump uses up to 30 percent less energy in city driving than conventional electric heating."
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Vindtirsdag 17. desember 2013, klokken 03:46
Sitat fra: LMOR på tirsdag 17. desember 2013, klokken 00:13
Den bidrar vel mest til gjenbruk av varmen fra batterioppvarmingen til oppvarming av bilen, slik at en totalt sett sparer mye strøm om vinteren her i Norge? Dermed bidrar den til rekkevidden om vinteren blir mindre påvirket av kulden.

Dermed vil noe av rekkevidden en vinner med REX, bli spist opp av redusert rekkevidde på batteriene i Norge om vinteren.

"And an optional (standard i Norge) interior heating system based on the principle of a heat pump uses up to 30 percent less energy in city driving than conventional electric heating."
Det har vært mye diskutert på uenlandske forum, men REX inneholder dene varmepumpen også, men den er konstruert på en litt annen måte - da det er mindre plass.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: LMORtirsdag 17. desember 2013, klokken 07:47
Det er nok en misforståelse. Det er 2 "oppvarmingspakker". 4T9 som er standard i Norge, er ikke mulig å får med REX. Det er - i stedet for O i prislisten. Den koster 530 pund i England. Det er den eneste tingen du ikke kan velge med REX. Den gjør ingenting for oppvarming av batteriene, det er der misforståelsen kommer fra. Den gir bare lengre rekkevidde, akkurat som REX. "Heat pump for pre-heating the cabin temperature for improved comfort when entering the cabin in cold conditions. This ensures that less battery energy is required to achieve the desired cabin temperature as this can be activated while the vehicle is on charge. This results in improved range performance as well as the optimum cabin temperature before you enter the vehicle."

Så er det ZHV, som er en del av ZWT, som også er standard i Norge, men O i England, Winter Package. Den koster 260 pund. Det er den som du kan få i alle land.  Pre-heating of HV battery with Active air flap control: pre-heating the HV battery ensures that the battery is operating at the optimal temperature which further improves the range and performance of the battery. Additional active control of air flaps to assist in achieving optimum operating temperature.

I tillegg til det, det det selvfølgelig oppvarming av batteriene som standard i alle land, men uten bruk av Active air flap control.
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Evolutiontirsdag 13. oktober 2020, klokken 19:17
7 år seinere.
Er det noen som vet hvor mye det koster å oppgradere en 2014 i3 med Range extender?
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Trond.mtirsdag 13. oktober 2020, klokken 20:59
Sitat fra: Evolution på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 19:17
7 år seinere.
Er det noen som vet hvor mye det koster å oppgradere en 2014 i3 med Range extender?
Mener du å bygge om til Rex som er regnet som hybridbil ? Da må du vel betale mva for bilen også og mister elbilfordelene, så det kan da ikke tenke på ?
Tittel: Sv: Range extender
Skrevet av: Egil Fonnonsdag 14. oktober 2020, klokken 06:31
Har eid en 94 ah rex. Meget fornøyd med bilen og den ekstra rekkevidden. Også veldig fint om det er ladekø eller rett og slett ikke tid til lading.
Ville ikke satset på ombygging, bedre å selge el utgaven og satset på kjøp av brukt rex. Inntil nå er brukte Rex modeller priset omtrent som rene EL utgaver. Tipper rex utgavene vil holde seg bedre i pris framover pga gradvis nedtrapping av elbil fordelene.