Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Yagi på mandag 29. juli 2013, klokken 13:35
Mens folk venter på sin Tesla, kan vi jo lese litt om hvor feil vi tar alle sammen:
Autofil.no: Elbil er det reneste tøv. (http://www.autofil.no/919543/paul-rosenquist-elbil-er-det-reneste-tov#.UfXy2VRoUKA) ;)
Haha! Litt av en type; en fresk perlerad av bombastiske påstander ;D
Men en som foretrekker det enkle burde ha litt kjærlighet for elbilen?!?
Sitat fra: Trond Arve på mandag 29. juli 2013, klokken 13:50
Men en som foretrekker det enkle burde ha litt kjærlighet for elbilen?!?
Det var det første som slo meg også. :)
Har ikke hatt tid til mer enn å skumme gjennom artikkelen, men ved første øyekast virker det som om at dersom spec'en på bilen ikke går opp i 8-gangen så er den ikke verdt å ha (Må veie 8 tonn, ha 8 sylindere og drikke 8 liter på mila) :o ::)
Liker spesielt godt at han sammenligner virkningsgrad på lading med å søle bensin på bakken hver gang man tanker. Jeg antar med det at han har en 100% energieffektiv bensinmotor :D
For en noldus!
Sitat fra: leafster på mandag 29. juli 2013, klokken 14:48
Liker spesielt godt at han sammenligner virkningsgrad på lading med å søle bensin på bakken hver gang man tanker. Jeg antar med det at han har en 100% energieffektiv bensinmotor :D
For en noldus!
Those fumes are gonna get the better of you sooner or later, son..... ;D
Men: Han har vel forsåvidt også rett (om enn noe uforvarende):
"Elbil er det reneste tøv". Altså: Elbil er det reneste tøv - i motsetning til fossilbiler, som er det skitneste. ;)
Et tankekors:
Professor Anders Hammer Strømman ved NTNU er både enig og uenig i Rosenquists utsagn. (Foto:NTNU)
Jeg deler ellers noen av hans perspektiver, spesielt det som går på størrelse. For mindre biler er noe vi vet er bra. Størrelsen betyr noe for miljøbelastningen. En VW Golf vil være bedre for miljøet enn en Mercedes S-klasse. Her er det viktig at vi går litt i oss selv, når det gjelder dette med sikkerhet og størrelse. Små biler er nemlig bedre for miljøet enn større biler, og små elbiler på ren strøm er virkelig et steg i riktig retning.
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. august 2013, klokken 22:58
Jeg deler ellers noen av hans perspektiver, spesielt det som går på størrelse. For mindre biler er noe vi vet er bra. Størrelsen betyr noe for miljøbelastningen. En VW Golf vil være bedre for miljøet enn en Mercedes S-klasse. Her er det viktig at vi går litt i oss selv, når det gjelder dette med sikkerhet og størrelse. Små biler er nemlig bedre for miljøet enn større biler, og små elbiler på ren strøm er virkelig et steg i riktig retning.[/i]
Til bykjøring ja. Men små biler har ikke kapasitet til å dra med seg stort nok batteri for langkjøring. Dessuten trenger man gjerne litt plass når man skal på hytta med unger. Leafen har vært stor nok for oss til det, men det er kun fordi vi er to personer og kan legge ned baksetet.
Små elbiler er gode nr. 2 elbiler i tillegg til den store nr. 1 elbilen ;)
Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. august 2013, klokken 22:58
Et tankekors:
Professor Anders Hammer Strømman ved NTNU er både enig og uenig i Rosenquists utsagn. (Foto:NTNU)
Jeg deler ellers noen av hans perspektiver, spesielt det som går på størrelse. For mindre biler er noe vi vet er bra. Størrelsen betyr noe for miljøbelastningen. En VW Golf vil være bedre for miljøet enn en Mercedes S-klasse. Her er det viktig at vi går litt i oss selv, når det gjelder dette med sikkerhet og størrelse. Små biler er nemlig bedre for miljøet enn større biler, og små elbiler på ren strøm er virkelig et steg i riktig retning.
Heller et eksempel på "superenkel forskning", eller nærsynt om du vil....
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...
Sitat fra: OddB på torsdag 15. august 2013, klokken 23:12
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...
Dessuten har store biler gjennomsnittlig langt høyere kjørelengde når de vrakes enn mindre. Altså fordeles utslippene på flere kilometer og blir fort lavere enn for små biler. De verste eksemplene må være endel Buddy, Think, PSA og lignende elbiler som har blitt vraket med 50.000km eller noe sånt på telleren. Bedre da med en Model S som kanskje går 300-500kkm før vraking.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:19
Sitat fra: OddB på torsdag 15. august 2013, klokken 23:12
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...
Dessuten har store biler gjennomsnittlig langt høyere kjørelengde når de vrakes enn mindre. Altså fordeles utslippene på flere kilometer og blir fort lavere enn for små biler. De verste eksemplene må være endel Buddy, Think, PSA og lignende elbiler som har blitt vraket med 50.000km eller noe sånt på telleren. Bedre da med en Model S som kanskje går 300-500kkm før vraking.
Veldig godt poeng ! En Buddy veier 720 kg, dvs en tredjedel av en Model S, så hvis CO2-belastningen i produksjonen er proposjonal med vekten vil en Buddy som skrotes etter 100 000 km ha lik miljøbelastning med en Model S som skrotes etter 300 000 km !
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:04
Til bykjøring ja. Men små biler har ikke kapasitet til å dra med seg stort nok batteri for langkjøring.
Se denne tråden der jeg motbeviser dette:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8805.msg109426.html#msg109426
Små biler betyr lavere forbruk, og dermed ikke behov for så stort batteri. Med redusert strømforbruk øker ladehastigheten fra samme stikkontakt. ;)
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:19
De verste eksemplene må være endel Buddy, Think, PSA og lignende elbiler som har blitt vraket med 50.000km eller noe sånt på telleren. Bedre da med en Model S som kanskje går 300-500kkm før vraking.
Dette er godt hjulpet av griske verksteder og et Vegvesen som vanskeliggjør bytte til nytt og bedre batteri.
De fleste Thinkene jeg kjenner til nå er kjørt rundt 100 000 km, og med ny litium pakke til prisen av det enkelte er villige til å betale for å få en EU Leaf i stedet for en US leaf er bilen klar for nye 150 000 km, og det med et strømforbruk som er rundt halvparten av Tesla S, og uten behov for dyr service. ;) Litium er vedlikeholdsfritt, og resten av bilen er også så godt som vedlikeholdsfri. Der er f.eks ikke pollenfilter og batteri i nøkkelen som koster titusenvis over få år å bytte. ;D
Sitat fra: OddB på torsdag 15. august 2013, klokken 23:12
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...
Har man 2 eller flere biler, kan en velge den bilen som er best egnet for neste tur. Med en Tesla S til Hytteturene, og en Smart Electric drive eller en Think til og fra jobb barnehage og butikk vil det totale energiforbruket bli lavere, og Tesla S'en kan holdes ren og strøken til de jobbene den gjør best. ;)
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 08:47Se denne tråden der jeg motbeviser dette:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8805.msg109426.html#msg109426
Små biler betyr lavere forbruk, og dermed ikke behov for så stort batteri. Med redusert strømforbruk øker ladehastigheten fra samme stikkontakt. ;)
Man må jo se litt fremover. Man velger ikke Model S for langtur fordi man har tenkt til å lade med 10 kW, man velger det til langtur fordi det vil bli mulig å lade med 120 kW. (Vil gjerne se at du klarer å lade en Think med 120 kW...)
Det er også slik at veldig mange turer der man ikke ville trenge lading med en Model S ville man måtte lade med en Think. Da er jo forskjellen enda større.
Hvor mye forskjell er det i strømforbruket på en liten bybil og Model S når begge holder en snittfart på 30-40 kmt som tilsvarer normal bykjøring ?
Uansett, så lenge man forutsetter at man kun kjører på vannkraft, så har dette lite å si på bilens totale CO2-regnskap.
I mitt hode er det mest miljøvennlige bilholdet å kjøpe EN elbil du kan bruke til ALT og ha den LENGE !
Sitat fra: OddB på fredag 16. august 2013, klokken 10:40
Hvor mye forskjell er det i strømforbruket på en liten bybil og Model S når begge holder en snittfart på 30-40 kmt som tilsvarer normal bykjøring ?
I mitt hode er det mest miljøvennlige bilholdet å kjøpe EN elbil du kan bruke til ALT og ha den LENGE !
For å sammenligne Classic og Ny Think begge med samme vekt, så bruker fatteren ganske så nøyaktig dobbelt så mye strøm i nye Thinken. Dette grunnet motorstyring med konstant regen funksjon. Når han kjører blir det pådrag-regen-pådrag-regen hele tiden, mens på classic'en ble det pådrag-frirulling-pådrag-frirulling.
Om en så legger på dobbel vekt i regnestykket vil nok forbruket øke en del også. Bare prøv å sykle med en lett sykkel med og uten passasjer så kjenner du forskjellen.
Ellers kan kun en bil øke kjørelengden i en familie. Tok service på 2 av familiens 4 aktive elektriske kjøretøy, og endte opp med å måtte kjøre og hente både kone og unge, som normalt hadde kjørt egne kjøretøy. I tillegg til at så å si hele dagen gikk med til kjøring, ble det også mer km på den ene bilen som var i drift, enn det 3 kjøretøy ville hatt tilsammen denne dagen.
Et annet argument for flere kjøretøy er at en kan greie seg med 1, men vanskelig med 0 den dagen en av dem trenger stell. Har en reservekjøretøy kan en vente på billige deler, i stedet for å måtte impulskjøpe til fullpris.
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/model-s-efficiency-and-range
I følge bloggen til Musk så har en Model S en teoretisk max rekkevidde på 73 mil ved en konstant hastighet på 35 kmt (ca 120 W/km) De fleste holder seg vel rundt 200W/km i praksis ?
Selvsagt kan det være praktisk å ha mange biler stående i reserve og til forskjellig bruk men mer miljøvennlig er det ikke... Er man to som trenger bil i familien vil det være fornuftig å ha en stor og en liten bil. Er man bare en, velger man EN bil som dekker alle behov. Det lønner seg både økonomisk og miljømessig.
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 08:47
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:04
Til bykjøring ja. Men små biler har ikke kapasitet til å dra med seg stort nok batteri for langkjøring.
Se denne tråden der jeg motbeviser dette:
Hehe, ok, en Roadster drar jo også med seg et stort batteri. Jeg skulle nok skrevet "små biler har ikke plass til å dra med seg stort batteri samtidig som man har plass til 4 personer og noe bagasje". Skal man på langtur med to barn må nesten bilen være av Leaf-størrelse, minimum iMiEV. Ingen av disse har plass til stort nok batteri for effektiv langturkjøring, uten å rappe bagasjeplassen.
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 08:58
Sitat fra: OddB på torsdag 15. august 2013, klokken 23:12
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...
Har man 2 eller flere biler, kan en velge den bilen som er best egnet for neste tur. Med en Tesla S til Hytteturene, og en Smart Electric drive eller en Think til og fra jobb barnehage og butikk vil det totale energiforbruket bli lavere, og Tesla S'en kan holdes ren og strøken til de jobbene den gjør best. ;)
Jepp, det er planen her. Teslaen kommer sjelden til å bli kjørt ut av garasjen uten at den blir kjørt 10+ mil den dagen mens Leafen er konebil og også blir brukt av meg til alle småturer i nærområdet da den er enklere å parkere og jeg ikke får hetta om det blir en bitteliten bulk på den fordi noen var uforsiktig med døra si ;) (S-en kommer til å bli parkert så langt unna alle andre som mulig ;))
David Metcalf og sønnen (150kg last ca) kjørte 682 km med en snitthastighet på ca 40-42km/t og topphastighet på rundt 60km/t. Ideelle forhold mtp fart, men ikke værmessig (regn på en fjerdedel av turen). Og bilen kjørte på 21" dek/felger (om enn noe høyere dekktrykk enn normalt). I følge David var det fortsatt litt restkapasitet på batteriet når de stoppet (kanskje 10-15km?), og han mener de kunne kommet lenger om de hadde draftet eller valgt en rute med noe fall mellom start/slutt. Så forbruket kan tydeligvis holdes veldig lavt dersom man vet hva som skal til for å kjøre en elbil økonomisk :)
Man kan kjøre veeldig økonomisk, men en må jo regne på et fornuftig og vanlig kjøremønster. En ser jo stadig at folk blir skuffet over reel rekkevidde kontra teoretisk rekkevidde. Elbil er nok ikke så veldig miljøvenlig, men et bedre alternativ en fosilt brennstoff. Jeg kan til dels se meg enig i kritikkerne til Tesla på størrelse og effekt, men alternativet i fosil utgave er jo enda værre. Har Tesla på ønskelista selv også, men mitt(vårt) bidrag til miljøet får være å bruke opp våre 2 gamle Thinker og vår 88model Toyota corolla stasjonsvogn. Dørgelig kjedelig, men et slags miljøvenlig bidrag det også. Altså mens vi venter på råd til Tesla altså;) ( som vi selvsagt kommer til å ha like lenge som den gamle corollaen vår)
Alt i alt er vi nok ikke så veldig miljøvenlig av oss, økonomi avgjør nok valget mest.
AR
Og kom på at jeg møtte meg selv i døra igjen. Har jo en Jeep Wrangler med store hjul her, aerodynamikk som et lett pusset murstein og skyhøyt bensinforbruk. Brukes dog minimalt, og har mange "smiles per gallon"
AR
Kjære EHL,
Dersom det blir mulighet til å lade elbilen med 120 kw, tror jeg det blir lenge til du får lov å benytte denne laderen uten godkjent verneutstyr og teknisk kompetanse på høyskole eller universitetsnivå.
Betjening av slike effekter er ikke noe for almuen!
Med en Think og 10A sikring har jeg kjørt 36 000 kilometer pr år i en årrekke, så jeg skjønner ikke helt problemet.
Sitat fra: hens på søndag 18. august 2013, klokken 20:48
Kjære EHL,
Dersom det blir mulighet til å lade elbilen med 120 kw, tror jeg det blir lenge til du får lov å benytte denne laderen uten godkjent verneutstyr og teknisk kompetanse på høyskole eller universitetsnivå.
Betjening av slike effekter er ikke noe for almuen!
Med en Think og 10A sikring har jeg kjørt 36 000 kilometer pr år i en årrekke, så jeg skjønner ikke helt problemet.
http://www.teslamotors.com/supercharger
Sitat fra: hens på søndag 18. august 2013, klokken 20:48
Kjære EHL,
Dersom det blir mulighet til å lade elbilen med 120 kw, tror jeg det blir lenge til du får lov å benytte denne laderen uten godkjent verneutstyr og teknisk kompetanse på høyskole eller universitetsnivå.
Betjening av slike effekter er ikke noe for almuen!
Med en Think og 10A sikring har jeg kjørt 36 000 kilometer pr år i en årrekke, så jeg skjønner ikke helt problemet.
Er det stor forskjell i krav til verneutstyr og utdannelse i bruk av lader på 120kw kontra 90 kw?
Sitat fra: hens på søndag 18. august 2013, klokken 20:48
Kjære EHL,
Dersom det blir mulighet til å lade elbilen med 120 kw, tror jeg det blir lenge til du får lov å benytte denne laderen uten godkjent verneutstyr og teknisk kompetanse på høyskole eller universitetsnivå.
Betjening av slike effekter er ikke noe for almuen!
Med en Think og 10A sikring har jeg kjørt 36 000 kilometer pr år i en årrekke, så jeg skjønner ikke helt problemet.
Kjære hens! Jeg håper du tøyser, men hvis ikke: Velkommen til 2013. Tesla Supercharger = 120kW.
Kan også nevne at man kan håndtere hvilken som helst effekt helt trygt. Det som er farlig er spenning, ikke strøm. 29V DC kan man sett på tunga uten at man dør av det, så om man vil overføre 120 kW helt trygt blir dette 4138A. For å overføre dette trenger man ca 28 ledinger med 11,7 mm kobber i tverrsnitt, og en kabel med dette ville veie ca 50 kg per meter.
Med robotisert tilkobling eller superledende kabling ville dette være relativt enkelt.
(Forskjellen på f.eks teslas hurtiglader og CHAdeMo er ikke spenningen, de opererer på relativt lik spenning. Forskjellen er strømmen.)
Nå sporer det av, hehe. Men Strøm ER farlig, er du uheldig kan 20-30milliampere gjøre deg slapp for alltid;)
Derimot kan du tåle flere titalls tusen volt, ref statisk elektisitet, tennplugger osv, kan riktignok være ubehagelig og ondt :o
AR
Sitat fra: Yeyeye på torsdag 22. august 2013, klokken 12:29
Nå sporer det av, hehe. Men Strøm ER farlig, er du uheldig kan 20-30milliampere gjøre deg slapp for alltid;)
Derimot kan du tåle flere titalls tusen volt, ref statisk elektisitet, tennplugger osv, kan riktignok være ubehagelig og ondt :o
AR
Kroppen din er en motstand, så hvordan får du 20 mA igjennom deg uten spenning? Om kroppen er våt kan den ha motstand på rundt 2300 ohm (to overganger gjennom hud på 1000 ohm og intern motstand på 300 ohm), da vil en spenning på 29V føre til en strøm på 12,6 mA. Dette er uavhengig av om kilden som leverer 29V kan levere 1 W eller 1 TW, du vil aldri få en høyere strøm enn 12,6 mA.
Jeg arbeider med elektrisitet, og 30V er det som regnes for den trygge grensen. Når man jobber med spenninger over 30V må man ta forhåndsregler. (Selv da er spenninger under 100V veldig lite trolig til å drepe deg, om du er tørr, og ikke har underliggende hjertefeil e.l.)
Det er sant at statisk elektrisitet har høy spenning, men spenningen faller særdeles fort når ting først skjer. Jeg kunne spesifisert at det som er farlig er spenning over 30V under belastning.
Må heller ikke glemme at selv spenninger under 30V også kan forårsake store skader også på et menneske som f.eks kommer borte med en strømledende ring.
Kan forårsake smeltet metal som i sin tur gir stygge brannskader.
Slik sett er det bra vi har noe som heter isolasjonsmaterialer, som skiller strømførende ledere fra hverandre og mennesker. Med god isolasjon mellom seg selv og de strømførende lederene elimineres strømmen, og dermed faren. Dermed kan hvermansen trygt betjene både ladekladder for 230V 3 kW, og Hurtigladere på 350V DC og 50-120 kW.
Mener faktisk det er større fare ved fylling av bensin, enn fylling av strøm. Kanskje statistikken kan bekrefte dette? Hvor mange dødsulykker/skader har vi hatt under lading av Elbil, kontra tanking av bensinbil?
Jadda jadda Espen, men nå er det vel hovedsaklig langt høyere spenning vi snakker om! Du kan lure folk til tro strøm er trygt med slike fremstillinger. Det er vel sjelden en snakker om strøm uten om at det er snakk om spenning i den samme setningen?
Skal en si det sånn er ingen av delene farlig uten den andre...
AR
Sitat fra: Yeyeye på fredag 23. august 2013, klokken 12:33
Jadda jadda Espen, men nå er det vel hovedsaklig langt høyere spenning vi snakker om! Du kan lure folk til tro strøm er trygt med slike fremstillinger. Det er vel sjelden en snakker om strøm uten om at det er snakk om spenning i den samme setningen?
Skal en si det sånn er ingen av delene farlig uten den andre...
Poenget mitt var at det er ingen forskjell på CHAdeMO med (ca) 450VDC og 110A i forhold til Tesla's hurtigladere med (ca) 450 VDC og 270A.
Hvis man søkkvåt gikk løs på ladekabelen med saks mens en bil sto og ladet, så ville man med begge laderne maks få rundt 0,2A i gjennom seg. Effekten har altså ingenting å gjøre med hvor farlige de er.