Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: tomas bergen på onsdag 17. juli 2013, klokken 19:14
Hei,
Jeg kjøpte ny Nissan Leaf 2013 årsmodel. Lader bil opp til 100% men den viser at jeg kan kjøre 147 km. Kjørte jeg 121 km, til batteri ble helt tomt, med D/B eco mode opp til 60/70 km i timen. I går satt jeg bil på lading, og med 100% viser at jeg kan kjøre de samme 147 km!. Jeg har sjekket på elbilforum og har snakket med noen kollega som har gammel Leaf at de klarer å lade opp til 170km med 100% ladet batteri og kan kjøre mye mer som jeg med den nye typen Leaf. Jeg bruker ikke mye varme apparat, kjører bare ''rundt'' Bergen. Om bilen ''beregner'' hvordan jeg kjørte sist gang, hvordan er det mulig å lade slik at jeg kan lade opp til mye mer?
....tussen takk.tomas :-\
Køyrde du 121km til 0% batteri eller til lavt batteri varsel (17%)?
kjøre jeg til 6% og ***** km..
Du kan ikke lade opp til flere km...
Du kan lade opp till 100%, hvor langt du kommer avhenger av terreng, kjøreforhold og hvordan du kjører.
Esimert rekkevidde som du ser på, er nettopp det, estimert. Det er et forsøk på å gi deg en indikasjon på hvor langt du kommer.
Trur 120km er det ein kan rekne med på normal køyring, no på "sommaren".
I alle fall på Vestlandsvegar.
Har brukt 13,60 kWh/100km i snitt, og er med det på 860. plass.
Ser at nummer 1 har brukt 1,90kWh/100km :o
Tak for svar kolleger. Andre har lading til 100%, og i km måler skrive de kan kjøre 160 km eller mer :o
Kjør i farsgrensen. 80kmt = 89 på speedometer. Jeg holder 89 på speedo på flatmark og i nedoverbakke men i oppoverbakke så lar jeg speedo gå ned til 80. Da skal du se at GOM viser minst 150-160 km neste gang du fullader.
Ikke minst: hold avstand til biler foran deg og tenk noen steg lengre frem. Hvis du kan trille inn mot et kryss i 200m istedetfor å bremse de siste 20 meterne så har du hentet mye. Naf har egne kurs for økonomisk kjøring og de kan rapportere at man kan spare opptil 40% bensin med den riktige kjøretknikken. Dette funker på elbil og!! Ikke så mye som 40% så klart siden bremsepedal på elbil som oftest betyr regen.
Bare glem hva gom står på. Det har ingen betydning.
tak.jeg snakket med nissan i bergen.de sier jeg må ikke brukkes eco mode på kort kjøring :o...riktig?????
Hvis man har valget mellom å rulle litt opp i fart eller å regenerere så lønner det seg å rulle opp i fart. F.eks: Mot slutten av en nedoverbakke kan man enten "bremse" (regenerere) eller sette giret i fri (eventuelt Drive, men bedre med fri) og rulle opp i litt over fartsgrensen.
Dette skyldes at det er et tap når man regenerer, mens når man ruller opp i høyere fart vil det være et mindre tap. ( Litt høyere luftmotstand f.eks). Man beholder så denne farten utover flaten et stykke og man vil summa sumarum bruke mindre strøm fra batteriet på samme strekket.
Eco bremser mer enn vanlig Drive. Dette er altså egentlig en ulempe for dyktige sjofører. En fordel med ECO derimot er at det er lettere å holde ønsket fart. Eco skal visst nok også gjøre noen triks med varmeanlegget, uten at jeg har merket så mye til det.
Når det gjelder spørsmålet ditt kan jeg ikke se at det er noe forskjell på om ECO er gunstig i lav elller høy fart. Selv bruker jeg stort sett ECO til å breme i nedoverbakker der hvor jeg ikke har anledning til å trille opp i høyere fart.
Sitat fra: jsa061 på torsdag 18. juli 2013, klokken 07:45
Eco bremser mer enn vanlig Drive. Dette er altså egentlig en ulempe for dyktige sjofører.
En dyktig sjåfør klarer fint å få bilen til å trille fritt i eco ved å holde pedalen i riktig posisjon. Det er MYE vanskeligere å bruke bremsepedalen til å få maks regen uten å bruke mekaniske bremser de gangene man må bremse litt.
Idag jeg kjørte med 80% batteri...98 km..kjørte heg rolig.
Var det 98km frå 80% til 20% eller 10%?
Med maks 2-3 prikkar på powermeteret, og minst mulig bruk av bremsepedal skal det vel gå an å køyre lenger.
98 km med 80% batteri.
Kunne kjøre 10mil etter en 80% lading er ikke unormalt i starten. Kjører den ikke helt tom heller.
Jeg regner 12-15mil på 100% lading med alt komfort og lys påslått. Batteriet i gamle leaf er jo det samme, først på vinter man kan få mer på ny modell. 19mil-20mil er på flatmark maks 70kmt.
Mye bakker i Bergen?
GOM er for min del veldig nøyaktig. Det som står før jeg starter stemmer med det som står etter at jeg er ferdig med en strekning. Dette forutsetter at man har en konsekvent kjørestil. GOM hopper litt opp og ned under kjøreturen men den stemmer bra så lenge man kjører jevnt.
Sitat fra: snudet på fredag 19. juli 2013, klokken 10:34
GOM er for min del veldig nøyaktig. Det som står før jeg starter stemmer med det som står etter at jeg er ferdig med en strekning. Dette forutsetter at man har en konsekvent kjørestil. GOM hopper litt opp og ned under kjøreturen men den stemmer bra så lenge man kjører jevnt.
Min stemmer aldri, men det er vel fordi mine lengre kjøreturer gjerne starter og slutter med en god strekning med 50-70km/t fartsgrense og mye 100km/t i midten. Derfor viser GOM alltid alt for mye.
Vart litt overraska over resultatet etter dei siste to dagers køyring.
Med mykje småkøyring i nærområdet, i 50, 60 og 70 soner tenkte eg at rekkevidda skulle bli 100-120km.
Men ser at med litt meir forsiktig og planlagd køyring så kunne eg ha passert 160 km :)
Sitat fra: knnygar på fredag 19. juli 2013, klokken 22:17
Vart litt overraska over resultatet etter dei siste to dagers køyring.
Med mykje småkøyring i nærområdet, i 50, 60 og 70 soner tenkte eg at rekkevidda skulle bli 100-120km.
Men ser at med litt meir forsiktig og planlagd køyring så kunne eg ha passert 160 km :)
Ja, som mange har sagt før. High speed is the main SOC-killer.
Er det noen som nå har fått konkrete erfaringer med reell rekkevidden på Euro Leaf i forhold til Japan Leaf?
Som har kjørt biler parallelt eller har erfaring fra kjøring av kjent rute eller lignende.
Vurderer å "oppgradere" til Euro Leaf.
Du finner neppe noen interessant erfaring på dette enda, det har jo bare vært sommertemperaturer siden euroleaf kom på veien. Den største forskjellen vil nok være når utetemperaturen er mellom -10 og 5 grader, da vil varmepumpen gi størst gevinst, hvilket er den oppgraderingen som gir desidert største gevinst på rekkevidden.
Kor i bergen kjøpte du bilen din ? Såg i en annen tråd at du fikk den for 260000 . Tom
Euroleaf Tekna, maksimalt gode forhold uten AC i eco D. Oppnådde 138km før det var tomt for kraft.
Er det forskjell på hvor mye som er igjen med en strek på nye leafen?
Hvordan nullstiller en tripteller på leafen?
Står sikkert i manualen men får nok kjapt svar her ;)
På 2011/2012-modellen: Hold inn valg-knappen - altså knappen med prikk oppe til høyre - i et par sekunder. Forbruk, kjørelengde, forbruk osv. kan nullstilles (mer-eller-mindre) uavhengig.
Sitat fra: RoundTrip på mandag 29. juli 2013, klokken 09:18
Hvordan nullstiller en tripteller på leafen?
Står sikkert i manualen men får nok kjapt svar her ;)
Hold trip-knappen (den nede til venstre som du bruker for å bytte mellom A og B) inne et par sekunder.
Sitat fra: Trond Arve på mandag 29. juli 2013, klokken 09:25
På 2011/2012-modellen: Hold inn valg-knappen - altså knappen med prikk oppe til høyre - i et par sekunder. Forbruk, kjørelengde, forbruk osv. kan nullstilles (mer-eller-mindre) uavhengig.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2013, klokken 09:27
Hold trip-knappen (den nede til venstre som du bruker for å bytte mellom A og B) inne et par sekunder.
Stemmer det. Jeg tenkte på kjørekomputeren.
Sitat fra: Trond Arve på mandag 29. juli 2013, klokken 09:32
Stemmer det. Jeg tenkte på kjørekomputeren.
Hold inne knappen oppe til venstre når du står i riktig bilde.
EDIT: Oppe til høyre skal det selvsagt være. Duh. Slik er det med ting som går på "muscle memory" ;)
Har du satt "giret" i ECO? Da vil du få et par pluss-km på telleren :)
Sitat fra: Elbillie på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:03
Euroleaf Tekna, maksimalt gode forhold uten AC i eco D. Oppnådde 138km før det var tomt for kraft.
Du har jo en strek igjen, kan kjøre en god del lengre forsatt.
De er sikkert tyngre de nye 17 felgene. Er dekkbredden lik?
Mine 18 er lettere enn de originale 16. Men er de nye 17 like blytunge så er vekten økt.
Siden vi er inne på utstyret til Tekna og Ascenta. I vinterpakken så ligger det inne forkrommede lister. Hva er fordelen med de? Er ikke helt sikker på hvor pent jeg synes det er.
Be Nissan om å få slippe crome-pakken.
(Svigerfar prøvde, men Nissan nektet å gi slipp på denne pakken som koster 7-8000 i listepris...)
Er ikke sikker på de nye eco innstillingene. Men den forrige begrenset varmen til ca 1700w og ikke 5000w, det sammen med kontroll på gassen tror jeg er bedre en å trille i fri. Hvertfall når en trenger litt varme.