Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: TEK på fredag 05. juli 2013, klokken 09:26
Hei
Jeg har bestillt det minste batteriet. Tenkte å bruke bilen til å pendle ca 130km hver dag så det burde vel holde? Hadde som mål holde meg på 500kNOK.
Jeg at de fleste her har gått for 85 modellen. Noen som mener at 60 modellen er er dumt valg?
Forøvrig har jeg valgt; Sort, stoff, 19", luft, stereo, tech, park, superlader.
Reservation Number
RN493316
Status
Your Model S order has been confirmed
Hei, har selv bestilt 60 kW-utgaven. Er i samme situasjon som deg budsjettmessig. En kar i USA med amerikansk utgave som ikke går inn for å kjøre særlig økonomisk fikk hele tiden rekkevidde på 30-35 mil i temp på 0-5 C (norsk utgave med batterivarmer vil nok holde ut litt lenger), han klaga på at regen funka dårlig når batteriet var kaldt og så, så 130 km hver dag går smertefritt, lading på jobb\hjemme gjør jo at du uten problemer dekker opp de 130 km hvert døgn på tross av mer kjøring :)
Jeg kommer til å kjøre rolig og økonomisk på mine langturer, bruke CC, bruker sjelden AC, holde fartsgrensene (foruten noen få akser da, hehe), ha litt mer luft i dekkene enn anbefalt (10-15% mer luft i dekkene gav ifølge mythbusters 5% lavere drivstofforbruk, noe som burde gi noen ekstra km på langkjøring.) Han luringen som holdt snittfart på 40 km\t i USA (han hadde noen små pauser underveis så fart under kjøring var nok litt høyere) greide jo 68 mil) så med kjøring på norske veier uten for mye høydeforskjeller og typisk fartsgrense på 70 km\t burde ikke 40 mil+ være urealistisk rekkevidde for endel av oss :) Jeg hadde ikke noe problem med å få den gamle hondan min som hadde oppgitt forbruk på 0,59 på langkjøring til å kjøre på 0,44 med jevn fart i høyeste gir og litt ekstra luft i dekkene og tesla ser ut til å levere god rekkevidde selv for de med tung gassfot :)
De som testa 85 kW fra LA til Vegas i litt for varmt vær lå jo rundt 45 mil på 85 kW-versjonen og da kjørte de sånn halvøkonomisk.
Litt for skøy så leste jeg dragtimes sin test av 60 kW-versjonen og den har betydelig bedre aks enn oppgitt og litt mer HK. 0-60 gikk "consistently" på 5,1 sek istedet for 5,9 som oppgitt, HK landa på 322. Ift Norge så kan du faktisk under optimale forhold da greie 5,3 fra 0-100 selv med økovarianten som vi ser ut til å gå for. At forsikringa er litt rimeligere enn 85 varianten og superchargerne er satt opp så du fin kan kjøre Trondheim til Kristiansand når de er ferdige er heller ikke dumt :) Gol til Risør er verste ettappen med 32 mil som også burde gå med ei fullading.
Man sparer jo 50 k på å velge 60 kwh batteri men beholde SC, det er mye penger. Det eneste man da velger bort er vel egentlig muligheten til å kjøre f.eks TRD -OSL på bare en ladestopp i stedet for to, samt at man naturligvis generelt har mer begrenset rekkevidde på t/r-turer med manglende eller usikker lademulighet. Dessuten *tipper* jeg at man vil ha samme mulighet til å oppgradere til mer effektivt batteri som vil komme i fremtiden (evt. gjennom swap-løsning) også om man starter med 60 kwh
Jeg skjønner derfor godt de som velger 60 kwh-varianten.
Jeg skjønner veldig godt de som velger 60kWh.
Jeg var selv i den båten at det var den jeg skulle ha. Men, tok i en skikkelig rusken og sparer opp differansen for å få 85kWh, bare fordi det er mulig. Kommer nok aldri til å trenge det ekstra. :)
Hvis man velger 60kWh og SC er jo Trondheim-Oslo uproblematisk.
Det er heller turer til land uten SC (Sverige og Danmark?) som blir et "problem", eller lange strekninger nedover Europa i store hastigheter.
Alle er forskjellige, men for min del er 85kWh et av de beste argumentene for å velge Tesla :)
Thomas
Hey
Fant denne. Takk for tips!
http://www.autoweek.com/article/20130702/GREEN/130709972
Truls
Man skal da greie seg med en ladestopp Tr.H-Oslo om man alder på Dombås og kjører rolig\litt økonomisk men følger fartsgrensene? Det er 34 mil til Oslo og det er mye regen å hente fra de 650 metrene Dombås befinner seg over havet :) Jeg tror det vil være uproblematisk med en ladestopp for mange unntatt for "fartssynderne" og i skikkelig kaldt vintervær. Å bytte til lettrullende dekk (som koster langt mindre enn 50k, samt at de gamle trolig er lettsolgt) reduserer ofte rullemotstand med 5%, noe som også gir noen kilometer ekstra :)
TEK: Sorry, glemte link i det første jeg skrev, men fint du fant den. 60 kW fremstår ihvertfall som et skikkelig "scoop" for min del. Forskjellen P-utgaven og 60 kW er faktisk langt mindre enn tesla vil ha det til. 60 kW er faktisk raskere enn hva 85 er på papiret. På papiret er P85 1,8 sek raskere enn 60, i virkeligheten er den bare 1,2 raskere fra 0-100. 1\4 mile gjør P på 12,4 og 60 på 13,7, marginal forskjell mao. Jeg ville nok heller valgt 85 enn P-utgaven ift marginal forskjell i ytelsene, men ser at noen vil ha det beste av det beste :)
jeg her heller ikke behov for mer enn 60kw batteriet.. kan ikke se jeg skulle komme på grensen en gang med mitt kjøre mønster.. problemet mitt er kun at den har 100 hk mindre eller for lite når valget først er der.. :-\
Er virkelig 150.000 mer verst 1.2 sek fra 0-100 og dyrere forsikring?;)
Denne tråden er underlig lesing for en som gladelig hadde betalt NOK 800-1000K for en S110kWh.
For meg er det viktig å ta dagsturer på 5-6 hundre km uten å måtte risikere lang kø ved eller direkte bomtur til en ladestasjon.
For å unngå gnagsår på sjelen er det like viktig å være uavhengig av ladestasjoner som av bensinstasjoner.
Sitat fra: taraquin på fredag 05. juli 2013, klokken 11:38
Er virkelig 150.000 mer verst 1.2 sek fra 0-100 og dyrere forsikring?;)
Der jeg har sjekket er det samme forsikringspris.
For min del hadde 60kWh aldri vært aktuelt pga. rekkevidden. Slik sett koster Performance 69.300,- ekstra.
Jeg er en av de "få" som har bestilti 60.
Super fornøyd med det.
Jeg trenger ikke mer, og da vil jeg heller bruke de ekstra pengene på noe annet.
Er det mulig at Tesla installerer en eller flere byttestasjon her hvis de får god erfaring/pågang med "prøveprosjektet" i USA? Da er langturer med 60kW ingen problem.
Jeg er en av de som tror jeg hadde klart meg greit med 40kWh batteriet men ihvertfall har mer enn nok med 60kWh batteriet. Når de fjernet 40kW valget så ser jeg ingen problemer med 60kW selv. Jeg har riktignok godt med utstyr så billig blir den ikke. Men gleder meg som bare...
Cobos
Vi har alle forskjellige behov, og enkelte tar fly om det er snakk om mer enn 4timers kjøring.
Men med tanke på batteriet etter x antall år så vil jeg tro et 85kWh batteri vil vare i mange mange år før det tilslutt har en rekkevidde tilsvarende et 60kWh batteri. Kanskje etter samme antall år vil et 60kWh være likt det 40kWh batteriet ville vært?
Den gang i fremtiden når en skal bytte batteri vil det kanskje være helt andre muligheter (110kWh ;D).
Når en sammenligner med Leaf som jeg anser som nærmeste (og eneste per d.d) konkurent, har en fortsatt dobbel så lang rekkevidde og en mye bedre bil. Riktignok er prisen dobbelt så høy. Jeg hadde ihvertfall heller strukket meg mot en ribbet 60kWh Tesla enn en Leaf. En plass må en likevel sette en grense. Ikke helt enkelt det der.
Når det gjelder batteriswappingen, er det bekreftet at en kan bytte et 60kWh batteri med et 85kWh batteri? Eller er dette bare antagelser vi gjør oss?
Det er bekreftet og det går fint ann å bytte fra 60kwh til 85 kwh batteri, og en kan også velge å beholde det største batteriet, men da må en betale mellomlegget. Priser er enda ikke avklart.
Jeg tror det finnes mange som vil betale litt mer for lenger rekkevidde enn Nissan Leaf , men spranget opp til 450k (ModelS 60kwh) er for stort. Savner et mellomalternativ.
Bil som koster 300 000 og har 250km rekkevidde f.eks. . (Minimum 200km om vinteren)
Sitat fra: Arxcis på fredag 05. juli 2013, klokken 15:23
Jeg tror det finnes mange som vil betale litt mer for lenger rekkevidde enn Nissan Leaf , men spranget opp til 450k (ModelS 60kwh) er for stort. Savner et mellomalternativ.
Bil som koster 300 000 og har 250km rekkevidde f.eks. . (Minimum 200km om vinteren)
Model S er en stor bil skapt for langkjøring. Med Leaf-batteri ville den vært en vits. Prisen ville likevel ikke kommet ned på 300.000. Det du etterlyser er Passat eller Avensis med 50kwh batteri. Fossilfabrikantene klarer ikke det til 300.000 og GenIII er i det blå.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juli 2013, klokken 12:46
Sitat fra: taraquin på fredag 05. juli 2013, klokken 11:38
Er virkelig 150.000 mer verst 1.2 sek fra 0-100 og dyrere forsikring?;)
Der jeg har sjekket er det samme forsikringspris.
For min del hadde 60kWh aldri vært aktuelt pga. rekkevidden. Slik sett koster Performance 69.300,- ekstra.
Ser den, men greier ikke helt lengre å si poenget med å ikke gå for standard 85 kW da det er under 1 sek i forskjell ;) De fleste forsikringsselskapene jeg har sjekket opp legger på noen lapper på P-utgaven. Mellom 60 og 85 standard skiller det lite.
Sitat fra: taraquin på fredag 05. juli 2013, klokken 22:01
Ser den, men greier ikke helt lengre å si poenget med å ikke gå for standard 85 kW da det er under 1 sek i forskjell ;) De fleste forsikringsselskapene jeg har sjekket opp legger på noen lapper på P-utgaven. Mellom 60 og 85 standard skiller det lite.
Poenget er bl.a at det eneste interiøret jeg synes er pent er karbonfiberinteriøret. Dessuten ville jeg ha de grå felgene. Alcantaraen på setene var også ønskverdig.
Jeg får forsikret P85+ for ca. 6000,- pr. år for 20.000km.
Ok, ja, men være enig i at karbonfiber er det fineste interiøret :) Hos meg havna vell den forsikringa på nærmere 9 mens 60 på 6 og 85 på 6,5. Ikke så mange lapper det er snakk om, men ved et eventuelt bonustap blir ting mindre pent.