Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: bosonic på tirsdag 06. februar 2007, klokken 22:59

Tittel: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: bosonictirsdag 06. februar 2007, klokken 22:59
Hva er rett betjening av varmeapparatet? Må bilen stå med tenningen på slik at batterispenningen på 12 Volts batteriet ikke er for lav for varmeapparatet?
Jeg kan ikke finne noen anbefaling om dette i instruksjonsboken.

Grunnen til disse spørsmål er at varmeapparatet ville ikke starte en dag i forrige uke. Vestlandsvinter med sludd, regn og frost om hverandre er det ganske håpløst uten et varmeapparat som virker i bilen.
Jeg sjekket sikringer og spenning inn på varmeren, men alt virket ok.(tanken er full)
Sjekket også at startfunksjonen virket helt ut på pluggen. Demonterte dekslene til elektronikken, men kunne ikke se noe spesielt (her er forøvrig lite å gjøre uten skjema)!

Ny test, først med tenningen av, varmeren ville fortsatt ikke starte, men med tenningen på startet den opp igjen!
Nå får vi bare håpe at dette varer til kompisen kommer hjem og skal overta bilen sin!
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: roarpettonsdag 07. februar 2007, klokken 08:26
I fjor vinter hadde jeg problemer med at varmeapparatet mitt var ustabilt. Det begynte med at det ikke ville starte en morgen jeg skulle på jobb. Etter å ha skrudd varmen av og på et par ganger med regulator-spaken inne i bilen kom det i gang igjen.

Etter hvert skjedde dette oftere og oftere, og til slutt ville ikke apparatet virke i det hele tatt. Jeg leste her på forumet (eller det gamle forumet, rettere sagt) at man kunne få igang apparatet igjen ved å koble av strømkabelen til webastoen og koble den på igjen for å gi det en "kickstart", og dette fungerte også av og til. Det hele kulminerte en morgen med rundt null grader i lufta, og yr som frøs på ruta og jeg var uten varmeapparat. Måtte stoppe og gjøre vendereis på vei til jobben, og klarte å manøvrere meg hjem ved å kjøre med konstant vindusvisker på fullt og spyling med vindusspylervæske for å holde vinduet noenlunde "gjennomsiktig".

Jeg tok med bilen til Enviro, og de byttet et defekt kretskort (tror jeg det var).

De sa også at jeg burde alltid ha varmeapparatet av (varmeregulator-spaken helt til venstre) når jeg vrir om nøkkelen i tenninga. På den måten sparer man sannsynligvis elektronikken for elektriske "sjokk" når tenninga skrus av og på. (dette høres jo rimelig ut, men det vil vel sannsynligvis si at metoden med å koble av og på strømkabelen må være ganske skadelig for webastoen?)

Siden da har jeg levd etter denne regelen, og forsøker å huske på å skru varmeapparatet av før jeg slår av tenninga, og skru det på igjen først etter at tenninga er skrudd skikkelig på igjen.

Nå har dette fungert helt flott i omtrent ett år. Helt til for et par dager siden!  Da startet plutselig ikke varmeapparatet mitt igjen. Jeg skrudde av hele bilen (både varmeapparat og tenninga) og ventet noen sekunder før jeg skrudde på igjen. Heldigvis kom varmen igang igjen da, men jeg liker det dårlig... Kan være et tegn på at det begynner å fuske igjen. (krysser fingre og tær for at det var et enganstilfelle)

Jeg tror nok kanskje de varmeapparatene som sitter i bilene våre ikke er av noen superkvalitet, eller at de kanskje er tenkt å skulle brukes av og til, ikke hver eneste dag i minus 10.

Det var en eller annen her som hadde byttet ut hele varmeapparatet i sin PSA-bil, var det ikke? Kanskje det kan være noe å se på?

Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: elektroluxonsdag 07. februar 2007, klokken 08:42
Sitat fra: bosonic på tirsdag 06. februar 2007, klokken 22:59


Ny test, først med tenningen av, varmeren ville fortsatt ikke starte, men med tenningen på startet den opp igjen!
Nå får vi bare håpe at dette varer til kompisen kommer hjem og skal overta bilen sin!


Har du sjekket tilstanden på 12V servicebatteriet? Bare spør da jeg sjekket dette på Elektroluxen og fant at det kun hadde 5A restkapasitet målt etter gjeldende normer; 25A utlading ned til 10,5V.

På en annen bil var restkapasiteten 0 Ahr, og da er der rett og slett ikke strøm til å drive Webastoen, som tross alt trekker ca. 6A.

Tilbake til Elektroluxen: Her ble både biltema sine batterier og Euroglobe sine batterier vurdert. Etter testing kom Biltema sitt 44 Ahr standard batteri best ut med 61% restkapasitet i forhold til oppgitt totalkapasitet. Dette var tett fulgt av Euroglobe sine standard og vedlikeholdsfrie batterier på ca. 59 %. Skuffelsen var stor over Biltema sitt vedlikeholdsfrie som kun klarte 27% restkapasitet i forhold til totalkapasiteten. Valget falt dermed på et standard Biltema batteri grunnet lavere pris og best i test. ;)

P.S. En kolega er etterhvert blitt rene eksperten på Webasto etter at han fikk mitt originale mot en splitter ny fjernstyrt diesel varmer + mellomlegg selvfølgelig.
Han har i etterkant slitt med tett dyse som har måttet blåses ren en del ganger. Egentlig er det ikke en dyse i det hele tatt, bare et rør inn i forbrenningskammeret. Det må demonteres på rett måte for å hindre skader, så finn ut av dette før du forsøker selv. Prøv også med litt kondensfjerner, i tilfelle det er kondens som er problemet.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: HHFtirsdag 13. februar 2007, klokken 22:19
Bruker selv webastoen til å varme opp bilen før jeg skal kjøre nå om vintere. Kobler ut ladekabelen og vrir om nøkkelen slik at apparatet starter (har hørt eller lest at ladekabelen bør være ute). Vet jo ikke om dette da er skadelig på noe vis, men kan ikke skjønne hvorfor det skulle være det. Dette med at apparatet må være avslått når tenningen kjøres på eller av, skjønner jeg egentlig ikke heller, men så har jeg også hatt et ødelagt kretskort som måtte byttes til en altfor stor penge (men som blir blåbær nå som jeg nettopp måtte bytte hele motoren til bilen)  :o

Jeg velger å kjøre videre som før og tro at kretskortet ville gått uansett. Skjønte ikke noe annet på Enviro ihvertfall.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Griffeltirsdag 13. februar 2007, klokken 23:53
Sitat fra: HHF på tirsdag 13. februar 2007, klokken 22:19
(har hørt eller lest at ladekabelen bør være ute). Vet jo ikke om dette da er skadelig på noe vis, men kan ikke skjønne hvorfor det skulle være det.
Jeg har ladet samtidig med varmeapparat, og fått feillampe for elektronikkfeil. Lampa slukket etter kort tids kjøring, så jeg antok at det var et varmeproblem rundt kjølig av batterier når lading og varme går samtidig og bilen står stille.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: elektroluxonsdag 14. februar 2007, klokken 11:38
Varmekretsen for kupevarmen, og kjølekretsen for motorstyring og batteri er totalt avskilte systemer.

Dermed burde ikke paralellkjøring være et problem. Sa Enviro hva som er grunnen til alle disse forhåndsreglene angående Webastoen?
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: piltonsdag 14. februar 2007, klokken 11:49
Sitat fra: elektrolux
Sa Envciro hva som er grunnen til alle disse forhåndsreglene angående Webastoen?

Elbil (m/varme) er visst ikke noe for folk med dårlig hukommelse, er i ammetåka eller av andre grunner har nedsatt hjerneaktivitet. Snart må man sette opp en huskeliste i bilen om hva man må gjøre før og etter man skrur på/av tenninga og i hvilken rekkefølge.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: HHFonsdag 14. februar 2007, klokken 11:58
Jeg husker ikke om jeg fikk høre det fra Enviro eller om jeg leste det her i det gamle forumet. Husker ihvertfall at jeg registrerte at advarselen gikk på noe jeg fortsatt gjør - nemlig la webastoen varme opp bilen før start om morgenen.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: El rayotorsdag 01. mars 2007, klokken 01:41
Sitat fra: pilt på onsdag 14. februar 2007, klokken 11:49
Snart må man sette opp en huskeliste i bilen om hva man må gjøre før og etter man skrur på/av tenninga og i hvilken rekkefølge.
Jeg skrev slike sjekklister, som det heter i fly-kretser, rett etter at jeg kjøpte Th!nk. De brukes slavisk hver gang jeg starter og parkerer. Fikk ofte feilmelding ved oppstart i begynnelsen, men etter at jeg begynte å gjøre ting i den rekkefølgen som elektronikken aksepterer har det gått knirkefritt.

Jeg mener å huske at Webasto'en trekker 30 ampere mens den gløder (ca 10 sekunder) i starten. Derfor er det en fordel å sette på tenninga først slik at lading av servicebatteriet er i gang når Webasto'en startes. Hvis servicebatteriet ikke er helt topp kan glødingen bli så svak at Webasto'en ikke tenner på første forsøk.

Kondensfjerner er et godt råd. Jeg har sett tilfelle av 2 dl vann i tanken, skulle neste tro bilen hadde stått ute i regnvær med åpent tanklokk. Når vannet fryser hjelper det lite med 7 liter bensin oppå. Vann er tyngre enn bensin og legger seg i bunnen av tanken der utløpet er.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: EL CAR LØSlørdag 10. mars 2007, klokken 18:35
Sitat fra: El rayo på torsdag 01. mars 2007, klokken 01:41
Sitat fra: pilt på onsdag 14. februar 2007, klokken 11:49
Jeg mener å huske at Webasto'en trekker 30 ampere mens den gløder (ca 10 sekunder) i starten.

El rayo du er inn på noe, nesten helt korrekt, "Transistoren/Power Switch - BTS141" som siter på kontroll kortet tåler maks 25A og en nominell på 12A, og når den blir ofte utsatt for slike "spennings" økning fks. når vi koble inn ladning mens webasto går osv., da vil inngangs spenning til Hella kontoll kortet, gjennom BTS141 og den gir seg etterhvert.
Det er godt prosedyre å gjøre som du skriver her.

Når dette er sagt, så har jeg skrevet om dette før i det gamle forum tror jeg, her kommer fra en annen link:

"Sitat fra: HHF på Torsdag 08. Mars 2007, klokken 13:16"
Har imidlertid vært litt fortvilet over både batteriskift, webastokrøll og motorbytte, så jeg tenkte at det var minst like mye tull med disse bilene, men når det er sagt, så har jeg vel snart byttet alt som kan gå galt ...

Jeg forstår meget godt fortvilelse din og hos mange andre, men dette for det meste skyldes at enkelte "useriøse" verksteder ikke gjør jobben sin eller rett og slett "lurer" kundene sine.

La oss se på Webasto"krøllen":
De mest kjent feil med webasto er at den slutte å varmer opp, selv om man høre at den starter osv.
*Dette skyldes, når vi setter bilen på lading mens webasto går, da får kontrollen en spennings økning ved oppsart av ladning, dette høre man ved at webasto lager en "Vooosjs" lyd, noe som etterhvert slitter på transistoren og den gis seg.

Verkstedet sier da at kontroll krektskort må byttes og dette koster ofte 2/3 tusen kr.
Men de sier ikke at den blir reparert senere og solgt om igjen   og kansje tom uten "MOMS"

Alt som trengs til å reparere kontroll kortet er som "ofte" en liten "Transistor/Power Switch" - BTS141, som ikke koster mer enn ca. 101 kr hos Farnell in One:
http://no.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=743460&N=0
Jobben kan utføres i løpet av noe minutter med loding og montasje tilbake på webasto. 

Dette gjelder for både Webasto kontroller, batteri ladere, konvertere, etc...

Bildet av kontrolleren:
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: elektroluxsøndag 11. mars 2007, klokken 18:12
I love this Forum. ;D

Takk for glimrende beskrivelse.

Har en lader til en Partner som trenger reperasjon. Kanskje det er noe så enkelt som dette.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: EL CAR LØSsøndag 11. mars 2007, klokken 20:37
Hei Elektrolux,

Da jeg skrev før: " Dette gjelder for både Webasto kontroller, batteri ladere, konvertere, etc..."
Mente jeg at det er mulig å reparere selv Webasto /Hella kortet, konvertere, PS og at verkstedene gjør slik, dog ikke bare den "transistoren BTS141", på bildet nede ifg bilder viser en:

IXIS Semiconductor/Diode:
http://no.farnell.com/jsp/search2/browse.jsp?N=500031+401&Ntk=gensearch_001&Ntt=IXYS&Ntx=&_requestid=456239

Da kan man finer fram alle ødelagte deler og bytter dem, evt. hvis du har flere enheter demontere de gode delene og assy igjen på den andre, da vil du få en ny enhet klar,mens du kan senere konsentrere i å få nye konponenter til den andre ødelagt delen etc....

Tror meg, det er blitt gjort mange ganger med gode resultater.

Bildet viser en elbil konvertere som har brent diode.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 11. mars 2007, klokken 21:18
Ofte er også "precharge" motstanden i laderen brent. 100 Ohm, 5 watt i den første delen av laderen som er en "Power Factor Corrector". Defekte mosfet av typen IXFH26n50 byttes ut med STW45NM50 som også er "hakket vassere" (45A i stedet for 26A). Disse sitter også i DC/DC omformeren. Har byttet disse mange ganger. Som Carlos er inne på kan det meste repareres. (Så lenge ikke printkortet er så svidd at det ikke kan repareres).


mvh

Arne Magnus
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: EL CAR LØSsøndag 11. mars 2007, klokken 21:40
Godt å høre at noen andre har vært aktiv i reparasjon av ladere og konvertere, når det gjelder oppgradering av mosfeten så er det smart, og med en pris under 100 kr stk. er det en sikker vinner  ;)

Lykke til på prosjetene Arne Magnus.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: PSA106_2001søndag 09. september 2007, klokken 14:41
Hei, våres webasto har sluttet å virke. Selv om terningen står på høyeste, blåser det ut bare kald luft. Tanken er full. Hvordan feilsøker man webasto? Jeg har allerede bestilt BTS141, men klarer ikke å finne kretskortet.  :P
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Silkefottorsdag 04. oktober 2007, klokken 07:29
Usch, nå har vår stoppet helt. Det rare er at det aldri har vært plunder med den og nå går den ikke i gang i det hele tatt. Har ikke brukt den siden i vår så hva kan ha skjedd i mellomtiden? Mistenker at Rav4-EV har holdt den i bra stand før meg så tror ikke det er elektronikken det er noe galt med.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: PSA106_2001torsdag 04. oktober 2007, klokken 18:31
Det sto i instruksboka at man må starte opp webasto minst en gang i måneden selv om det er sommer. Hvis webasto ikke er i bruk på lang tid, vil glødingsenheten svikte. For å få det i gang igjen, har vi fått tips til å ta ut glødingsenheten mens bilen er slått av, vente minst 1 min, og starte bilen deretter starte webasto. Hvis webasto ikke starter, må hele prosessen gjentaes. Vi har også funnet ut at et par sikringer er gått ut, vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men verdt å bytte ut disse sikringene.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Kristianmandag 29. oktober 2007, klokken 20:33
Tydeligvis noen som har instruksjonsboka jeg mangler, men dette er det vel flere som vet, hva slags bensin skal på webastoen til en Peugeot? Kun blyfri uten olje? Tipper den, men vil gjerne være sikker  :-\
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: HHFmandag 29. oktober 2007, klokken 23:23
Brukte ihvertfall 95 blyfri på den jeg hadde uten at det virket galt ...
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Griffelonsdag 31. oktober 2007, klokken 01:25
Sitat fra: Kristian på mandag 29. oktober 2007, klokken 20:33
Tydeligvis noen som har instruksjonsboka jeg mangler.
instruksjonsboka Dansk PDF er på veg per e-mail.

Blyfri bensin er tingen.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: PLUTOonsdag 31. oktober 2007, klokken 06:52
Hvorfor ikke legge instruksjonsboka ut på forumet slik som det er gjort med thinks verkstedsmanual? Kanskje der skulle vært en egen fane for dette med instruksjonsbøker, slik at det er lett å finne?
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Boogieonsdag 31. oktober 2007, klokken 07:43
Her er utdrag for P106 sin norske instruksjonsmanual.

Dersom noen ønsker et eksemplar av manualen så send meg en mail.
Har tilsvarende også for Saxo dersom noen ønsker et eksemplar.

For Partner har jeg på engelsk/tysk/fransk dersom noen ønsker det.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Boogieonsdag 31. oktober 2007, klokken 09:34
Har lastet opp manualen for P106 hit:

http://download.yousendit.com/C5FC3C837764E38D

Den er tilgjengelig i 7 dager/100 nedlastinger før den blir borte igjen.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 31. oktober 2007, klokken 10:20
P106 manualen er nå trygt lagret på:

www.elbil.no/dokumenter/106.pdf (http://www.elbil.no/dokumenter/106.pdf) (26 MB)

"En Disney-klassiker til glede for nye lesere"

Har noen Saxo manualen og annet arkivverdig som dere ønsker at vi legger ut, er det bare å ta kontakt med meg, så legger jeg det ut.

Lars
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Boogieonsdag 31. oktober 2007, klokken 10:48
Da kommer det mer...

Her er verkstedmanualene som jeg har til P106/Saxo.

http://www.elbil.no/dokumenter/Verkstedmanualer.zip

Ligger fast å elbil.no nå

Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: PLUTOonsdag 31. oktober 2007, klokken 14:51
Hvordan er det egentlig tenkt at man skal finne frem til disse dokumentene? de ligger veldig bra på http://www.elbil.no/dokumenter/ , men det er ikke så lett å huske når man har behov for det. Er det en link direkte fra forumet, eller må man bare huske dette, eller må man finne de meldingene som har henvisningen for å klikke seg inn?
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 31. oktober 2007, klokken 14:59
Skal lage en link fra elbil.no forsiden, til dokument-arkiv slik at det skal bli lett. Gi meg en uke på dette :-)

Lars
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Boogietorsdag 01. november 2007, klokken 09:40
Og her kommer instruksjonsboken til Saxo på norsk:

http://www.elbil.no/dokumenter/Instruksjonsbok_Saxo.pdf
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: elektroluxtorsdag 01. november 2007, klokken 11:11
På side 98 og 99 vises det til Michelin Proxima dekkene, og at disse skal ha 3 bar framme og 2,8 bar bak.

Er det noe Norstart kan gjøre for å få  Michelin til å sette i gang samlebåndet og lage 200-400 slike dekk til oss.

Disse dekkene er overlegne når det gjelder rullemotstand. Min erfaring tilsier 20-40% mindre rullemotstand enn Michelin energy. Dette grunnet tap av 20% rekkevidde etter bytte av framdekk på 106'en
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Thomas Parslimandag 05. november 2007, klokken 12:40
Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. november 2007, klokken 11:11
På side 98 og 99 vises det til Michelin Proxima dekkene, og at disse skal ha 3 bar framme og 2,8 bar bak.

Jeg kjører med maks trykk i alle dekke (står på dekket), det er høyere hvis jeg husker rett...

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. november 2007, klokken 11:11
Er det noe Norstart kan gjøre for å få  Michelin til å sette i gang samlebåndet og lage 200-400 slike dekk til oss.

Jeg tror du må opp i det 2000-4000 dekk før de muligens gidder å snakke med deg.
Dekkproduksjonen styres fra Frankrike og de bryr seg lite om små land i nord.
De har også leveringsproblemer på en rekke dekktyper så jeg ville vært positivt overrasket hvis de i det hele tatt var villige til å diskutere dette...


Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. november 2007, klokken 11:11
Disse dekkene er overlegne når det gjelder rullemotstand. Min erfaring tilsier 20-40% mindre rullemotstand enn Michelin energy. Dette grunnet tap av 20% rekkevidde etter bytte av framdekk på 106'en

Har du sett på Continental EcoContact 3?
En eldre test i Forbrukerportalen oppgir samme rullemotstand som på Michelin Energy.
http://forbrukerportalen.no/Tester/2005/1108723572.79/product_compare?compare=Sammenlign+valgte&products%3Alist=2332&products%3Alist=2336¨

Jeg må bytte mine orginale Michelin Proxima til sommeren og gruer meg allerede da jeg kjører 66km/dag med en del bakker og motorvei.
-Hvis jeg mister 20% rekkevidde har jeg et problem...

Thomas
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: HHFmandag 05. november 2007, klokken 13:04
Mener det satt noen Continental-hjul på min Think nå som jeg byttet til vinterhjul. De var fra 2001 og må nok byttes snart selvom bilen nesten ikke har gått noenting. Gummien blir jo dårlig. Disse hjulene mener jeg var av en type som det stod "EN" på. Det stod ihvertfall at det skulle "Save fuel" osv på det, så det var åpenbart et dekk konstruert for lav rullemotstand og sikkert noe som ble levert standard på Think i sin tid.

Hva leveres alle "Blue motion" og "blue ditt og datt"-fossilbilene med nå om dagen da? Vil jo tro produsentene av disse bilene har gått langt i å presse dekkleverandørene til å lage noe som hjelper dem ned i forbrukstallene de ønsker seg ... ? Da er vel volumet også såpass at de vil lage noe på bestilling. Spørsmålet er om det også er laget i de små dimensjonene vi er ute etter (men Polo er vel f.eks ikke så store i dim...?).
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Eliastorsdag 24. januar 2008, klokken 12:38
Webastoen har sluttet å virke. Den sitter i en 2000 Saxo, 18000 km. Den starter som den skal, "girer seg opp", går helt normalt og fint i ca 2 minutter for så å kutte ut. Hører når flammen slukner. Vannet blir bare lunkent i beholderen. Deretter starter nedkjølings/rentbrenningsfasen som går ca halvannet minutt, Web. slås av og kommer ikke igang igjen.

Webastoen har ikke vært i bruk når bilen har blitt ladet. Derimot har den noen ganger blitt slått på 5-10 min. før kjøring (tenning på).

Det har blitt antydet at det muligens kan være en transistor som er gåen, BTS141. Jeg har sett over Hella kortet på toppen av Webastoen, og alt ser bra ut. Kan det være andre årsaker? Tett rør/dyse? For mye sot i brennkammeret? Forslag mottas med takk  :)
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: elektroluxtorsdag 24. januar 2008, klokken 13:46
Det er helt sikkert for mye sot i forbrenningskammeret.

Ditto demonteres fra toppen ved først å ta ut en 2 mm lufterør til elektronikken, så løsne 4 skruer på lokket til forbrenningskammeret som er midt i brenneren, dra ut tenner og flammevakt og deretter løsne en umbrakoskrue som holder alt i "spenn"

Ofte er tilførselsrøret for drivstoff tett, og må blåses rent med trykkluft.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Eliastorsdag 24. januar 2008, klokken 13:58
Takk, elektrolux! Skal gjøre et forsøk i helgen.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Eliaslørdag 26. januar 2008, klokken 18:03
Nå er jobben gjort og Webastoen fungerer perfekt igjen! ;D Det tok 2-3 timer, men det var det absolutt verdt. Årsaken var for mye sot i forbrenningskammeret. Takk igjen til elektrolux!
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: elektroluxsøndag 27. januar 2008, klokken 00:59
Så bra.

Neste gang greier du det på 1/2 time. Når dette først har begynt, må en nemlig gjerne gjøre jobben igjen etter en stund.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Eliasfredag 01. februar 2008, klokken 15:08
Det varte ikke lenge...nå har Webastoen problemer igjen. Den starter, går noen få minutter og stopper igjen. Leste på et annet forum at noen renset forbrenningskammeret ved å legge det i et bad bestående av en blanding av kaustisk soda og vann. Noen synspunkter på det? Da jeg demonterte Webastoen, renset jeg den bare ved å skrape forsiktig vekk sot og tørke rent med ei fille.

Ellers er jo forslaget om å bytte transistoren BTS141 på kretskortet interessant. Noen som har erfaringer?
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Thinkfredag 01. februar 2008, klokken 15:59
Vil har offeret bensin i tanken litt oppmerksomhet. Har du prøvd kondensfjerne. Neste gang du filler bensin ta 2 flasker kondensfjerne  kan blir mye kondesvann i tanken. Vann brenner ikke så got som bensin.... Hvis det ikke hjelpe da  må du nok demontere og rense tanken invendig.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Eliasfredag 01. februar 2008, klokken 18:55
Ja, jeg har forsøkt med kondensfjerner, men bare ei halv flaske.. Syns jeg tok i jeg..hehe  :D
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Silkefottirsdag 05. februar 2008, klokken 20:50
Ja, jeg har erfaring. Webasto'en vår hostet en stund ved at den var vanskelig å starte for så å gi fullstendig opp. Enviro renset hele systemet fra bensintank og inn til webasto'en og nå går den som en klokke igjen. Virker som om det rett og slett var skit i systemet  :-\
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Eliasonsdag 06. februar 2008, klokken 19:44
Jeg satt inn et annet Hella-kort som jeg vet virker, og da gikk Webastoen som den skulle. Kortet som satt der fra før er det tydeligvis en feil på og blir sendt til reparasjon.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: eivisatorsdag 07. februar 2008, klokken 19:57
HAR SAMME PROBLEM. PRØVDE MED LÅNT KORT.ALT FUUNGERTE FINT. HVOR LEVERTE DU INN KORTET TIL REP. FIKK DU EN PRIS PÅ DET? VI FÅR JO IKKE KJØPE BARE KORTET!KJØRER EN SAXO 2001MOD. HAR RULLET 102000KM UTEN PROBLEMER. ORG.BATTERIER FORTSATT.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: ilmarwfredag 08. februar 2008, klokken 00:12
Bruk av Caps Lock i fora blir ansett som lite høflig: http://en.wikipedia.org/wiki/Caps_lock

Dette til informasjon, er ikke ment som kritikk.

ilmar
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: elektroluxfredag 08. februar 2008, klokken 06:17
Husk å prøve en reset, før bytte av kort. Ofte har kortet bare slått seg selv av i en slags selvbeskyttelsesmodus.

"reparerte" selv 2 kort jeg trodde var defekte på denne måten. Det er snakk om å starte varmeapperatet, og mens det står på skal en av pluggene kobles fra. Hvis ikke andre viser til den aktuelle tråden, eller kan si den rette prosedyren skal jeg se etter i Webasto manualen.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: eivisafredag 08. februar 2008, klokken 19:45
 ::)Har prøvd alt. den er resatt flere ganger uten at det hjalp.Resatte den sist høst, og da virket den i 3-4 mnd. før den gav seg helt.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Eliaslørdag 09. februar 2008, klokken 22:26
Hei eivisa!

Se her:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=174.0

Les innleggene til EL CAR LØS.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: EL CAR LØSsøndag 10. februar 2008, klokken 01:15
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. februar 2008, klokken 06:17
Husk å prøve en reset, før bytte av kort. Ofte har kortet bare slått seg selv av i en slags selvbeskyttelsesmodus.

"reparerte" selv 2 kort jeg trodde var defekte på denne måten. Det er snakk om å starte varmeapperatet, og mens det står på skal en av pluggene kobles fra. Hvis ikke andre viser til den aktuelle tråden, eller kan si den rette prosedyren skal jeg se etter i Webasto manualen.

Det kan virke slikk, og riktig prosedyre her:

Når Webasto ikke klare å starte etter tre forsøk, vil den låser seg fra flere start, og kan med dette også av og til låser seg for godt i "Lockout mode" etter at den har fått diagnose på at det er noe feil spenning eller noe annet, i dette tilfelle er jo slikk at elbilen vil sender en over spenning på wesbato kortet ifb at man setter den på ladning mens den står på, eller at evt. 12v batteri verdier er dårlig, over temperatur etc. eller noe annet som kortet oppfatte som ikke riktig, den diagnose seg selv hele tiden (BTS141) den har som funksjon (ESD, Overload protection, temperatur protection, kortsluttning, strøm styring/limit overkåking etc. og releé funskjon), så dersom BTS141 oppfatte et elle annet verdi som ikke stemmer overens med eget programmert verdier vil den "beskytter" seg selv og evt resterende sytem.

Derfor, er det greit å utføre en restart for å se om ikke BTS141 er ødelagt, dersom man ikke får den startede på den måte, så da er det sansynligvis BTS141 som må byttes evt. resetes med eget diagnose utstyr/SW.

Det fins da mulighet for å "RESET" den uten at man fjerne "Hella" elektronikk kort fra webasto.
Dersom man ikke har en diagnose utstyr for å restarte webastoen, kan man bruker disse trinnene.

1-   Skru av webasto (AV) i elbilen er dette på grønt eller til venstre. Skru nå webasto (PÅ) detter er på rødt eller høyre side og gå i motor rommet og fjerne sikring * F2 (20 Amp) eller kontakt nr. 2, sette sikring/kontakt inn igjen etter ca. 5 sekunder.
2-   Gå inn i bilen og gjør neste trinn.
3-   Skru av webasto (AV) og (PÅ) med en gang, igjen gå i motor rommet, fjern sikring F2 (20 Amp) og på igjen etter ca. 5 sekunder. Webasto vil nå prøver å koble seg på igjen etter ca. 10 sekunder etter at man satt inn sikring/strøm kontakten. Det kan hende den tar tid da temperaturen må gå ned etc., evt. vent litt og prøv igjen senere.

*F2 (20 Amp) er plugg nr.2 fra venstre på webasto kontrol topp.

PS: Elbiln må stå på, hvis ikke virker ikke webasto og denne prosedyre. Sett nøkkelen i og start motoren og følg de trinnene som beskrevet overfor.

Lykke til :-)

Mvh.
EL CAR LØS
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Griffelonsdag 26. november 2008, klokken 14:13
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. januar 2008, klokken 13:46
Det er helt sikkert for mye sot i forbrenningskammeret.

Ditto demonteres fra toppen ved først å ta ut en 2 mm lufterør til elektronikken, så løsne 4 skruer på lokket til forbrenningskammeret som er midt i brenneren, dra ut tenner og flammevakt og deretter løsne en umbrakoskrue som holder alt i "spenn"

Ofte er tilførselsrøret for drivstoff tett, og må blåses rent med trykkluft.

Jeg er usikker på om jeg forstår dette helt, Toppen er det det plastdekslet som sitter på toppen? Det er fire skruer på et av lokkene men det dekker bare elektronikkortet som ser ut som nytt. Det kan se ut som resten av dekslet ser ut som det kan være kneppet på, men jeg tør ikke ta i å brytedet løst i tillfelle noe skulle bli ødelagt.

Andre ting i verksted manualen (som ligger her på elbil) står det at en kan resette med å ta ut sikring 1 i motorrommet. Men sikring 1 er ikke i bruk, Forand finner jeg at det står sikring 2 20A, men min sikring 2 er 40A. "Eller plugg nr 2 som skal være nr 2 fra venstre på kontroll topp". Hos meg står de rett bak hverandre? Jeg får heller ikke tegningen i manualen helt til å stemme med det jeg ser. Så om noen kan gi en litt mer fyldig beskrivelse av hvordan jeg skal gå fram for å komme til forbrenningskammeret var det veldig fint. Foreløbig har jeg bare klart på trekke av de to pluggene.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: elektroluxonsdag 26. november 2008, klokken 15:08
Beskrivelsen min gjelder biler eldre enn 2000, og med S type webasto. Nyere biler har C type Webasto, en model jeg ikke har satt meg inn i enda.

Dessuten ser jeg at jeg har beskrevet rekkefølgen feil. Først må mittre plastdeksel av, så må den lille slangen til elektronikken dras ut. For å tre den tilbake, må nok elektronikken ut for å kunne dra i den lille slangebiten.
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Griffelonsdag 26. november 2008, klokken 15:43
Nå fant jeg et bilde av Thermo top C. Den ligner helt, så da er nok beskrivelsen i verkstedmanualen også for den tidliger modellen.

Bensinpumpe virker, Sirkulasjonspumpe virker, Brenner tenner men slukker. da tyder vell alt på at det er skitt i brennkammeret som er problemet? Det mitterste lokket ser ut til å være kneppet på er det noen tips om hvordan det kan løsnes?
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: PLUTOonsdag 26. november 2008, klokken 15:56
hva er forskjellen på S og C modellene?
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Griffelonsdag 26. november 2008, klokken 18:34
Sitat fra: PLUTO på onsdag 26. november 2008, klokken 15:56
hva er forskjellen på S og C modellene?
Etter å ha fått av det mitterste dekselet (nesten umulig men det ble bare litt ødelagt) ser jeg en forskjell som ikke var gledlig :(:
Det er ikke noe lokk som gjør det mulig å løfte ut brennkammerert fra toppen. Så vidt jeg klarer å se må hele webastoen ut før jeg kan komme til brenner. Dvs service batteriet må ut, slanger kobles fra. etc.

Eller er jeg på villstrå?
Tittel: Sv: Webasto varmeren på 106
Skrevet av: Griffeltorsdag 27. november 2008, klokken 16:08
Jeg slapp unna demonteringen i denne omgang. Etter mange startforsøk, hvor den brant i glødeperioden men slukket etter 2 forsøk og ble resatt med sikrings trikset.

Men så etter en del slike forsøk brant den stabilt og fint i 45 minutter før jeg slo av apparatet, og nå har den oppført seg normalt på flere turer. Antagelig mye rusk i systemet etter en tur hvor jeg kjørte tanken helt tom, som altså etter hvert fikk lurt gjennom systemet. Så får vi se hvor lenge det varer.
:)

For detaljer om Webasto se:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1317.msg10794#msg10794 (http://elbil.no/forum/index.php?topic=1317.msg10794#msg10794)