Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: ebbrey på mandag 24. juni 2013, klokken 21:05
MS har elektronisk nødbrems? Leser at at denne aktiveres hvis man trykker inn stanga man velger park med. Ingen som tilfeldigvis har testet denne? Er det slik at man trykker inn denne så bremser bilen ned med maks kraft?
Det er et eget bremsecalipter på bakhjulet for parkeringsbrems. Det er dette du aktiverer ved å sette bilen i 'P', dvs trykke inn girvelgeren. Dette bremsecalipteret er elektrisk, og uavhengig av bilens øvrige bremser.
TROR det er slik at denne må holdes inne noen få sekunder dersom bilen er ifart og du ønsker denne aktivere som nødbrems.
Digresjon: siden dette er elektrisk får du heller ikke bilen ut av P dersom 12V batteriet går tom for strøm og du må ha bilen på tilhenger eller bergingsbil :-\
Sitat fra: OleJA på mandag 24. juni 2013, klokken 21:50
TROR det er slik at denne må holdes inne noen få sekunder dersom bilen er ifart og du ønsker denne aktivere som nødbrems.
Det et slik jeg har oppfattet det også :-) men jeg sjønner ikke "nødbrems" kombinert med at for å aktivere den så må den holdes inne i noen sekunder. Hvor nød kan situasjonen være da?
K.
Sitat fra: kimlillebo på mandag 24. juni 2013, klokken 21:57
Sitat fra: OleJA på mandag 24. juni 2013, klokken 21:50
TROR det er slik at denne må holdes inne noen få sekunder dersom bilen er ifart og du ønsker denne aktivere som nødbrems.
Det et slik jeg har oppfattet det også :-) men jeg sjønner ikke "nødbrems" kombinert med at for å aktivere den så må den holdes inne i noen sekunder. Hvor nød kan situasjonen være da?
K.
Ja... det er dette jeg har lurt litt på.. Også hvis noen som kjører bilen ikke helt finner frem til cruise controlen og banker inn feil knapp også er det 4 stive bortover motorveien.. (jaja jeg veit den ikke vil bremse hardere enn ABS'en klarer å jobbe men uansett..)
Hm i en nødsituasjon trafikkmessig ville du vel stått på (fot)bremsen? De vanlige bremsene er jo dimensjonert litt større. Om disse skulle slutte å virke ute på landeveien så kan kanskje P bremsen brukes til å bringe bilen til en stopp? Til bruk i en nødsituasjon mtp. Hurtig stopp er den nok lite brukbar og kanskje ikke dette som er tanken?
Kan denne P- bremsen fryse fast? Jeg bruker konsekvent ikke håndbrekket på vinteren i frykt for at det skal fryse. Virker som jeg ikke har noe valg på Teslaen.
Sitat fra: Oreo på mandag 24. juni 2013, klokken 22:48
Hm i en nødsituasjon trafikkmessig ville du vel stått på (fot)bremsen? De vanlige bremsene er jo dimensjonert litt større. Om disse skulle slutte å virke ute på landeveien så kan kanskje P bremsen brukes til å bringe bilen til en stopp? Til bruk i en nødsituasjon mtp. Hurtig stopp er den nok lite brukbar og kanskje ikke dette som er tanken?
Kan denne P- bremsen fryse fast? Jeg bruker konsekvent ikke håndbrekket på vinteren i frykt for at det skal fryse. Virker som jeg ikke har noe valg på Teslaen.
Håndbrekker som fryser fast på vinteren er som regel "gammeldagse" håndbrekker som aktiveres ved at en strammer en vaier. Det som fryser er vann som han kommet inn i mellom pakkningshetta og vaieren. Dette er ikke et vanlig problem på elektriske håndbrekker meg bekjent.
K.
Det som er fint med denne er at du har en ekstra nødbrems som er uavhengig av øvrig motorbrems og bremsesystem.
(Forøvrig til du over her ett sted, man står ikke med 4 stive om man trykker inn denne - den napper bare i bakdekka. Ingen ekstra kaliper foran).
Sitat fra: laumb på mandag 24. juni 2013, klokken 23:23
Det som er fint med denne er at du har en ekstra nødbrems som er uavhengig av øvrig motorbrems og bremsesystem.
(Forøvrig til du over her ett sted, man står ikke med 4 stive om man trykker inn denne - den napper bare i bakdekka. Ingen ekstra kaliper foran).
Hehe, ja det var "noe" overdrevet. Ja, jeg fant en tegning som viser bremsene bak. Så da fungerer det nok som jeg håpet. Tvilte litt på at noen prioriterte å sjekke nødbremsen under prøvekjøring.. er ikke akkurat lenge vi får ha bilene om gangen.
Uten å ha sjekket noen fakta så går jeg ut i fra at, som alle andre biler har hatt nå i flere ti år at Tesla også har to krets bremse system. Så tror nok sjansen for at du skulle oppleve flat bremsepedal under kjøring er rimelig liten. Med mindre bilen er utsatt for sabotasje eller noe. Men det ville man jo lagt merke til nå man skal "starte" bilen.
Tror nok ikke "håndbrekket" på teslaen blir kategorisert som nødbrems men heller som en parkerings brems. «Emergency brake» som de ofte sier over dammen tror jeg bare er et uttrykk som henger igjen fra gamledager.
Jeg hadde i hvert fall ikke trykket inn parkbrems i 80 kmh med låste bakhjul som resultat. Jeg går ut ifra at ABS ikke er aktiv på park bremsen.
Hadde en episode her i Bergen for noen år siden hvor en kar hadde dradd i håndbrekket i fylla i 80 sonen men damen hans kjørte. Resultat: Kondemnert bil og en rimelig sint og sjokkert dame.
Sitat fra: Chlangum på tirsdag 25. juni 2013, klokken 05:29
Hadde en episode her i Bergen for noen år siden hvor en kar hadde dradd i håndbrekket i fylla i 80 sonen men damen hans kjørte. Resultat: Kondemnert bil og en rimelig sint og sjokkert dame.
Jeg hørte en person fortelle en gang at hun hadde hadde dratt i håndbrekket for å stoppe ekstra fort. Og folk klager på at det er blitt for vanskelig å ta lappen....
Elektronisk håndbrekk/parkbrems må være det største drawbacket med Model S for min del. Etter min mening den desidert mest idiotiske oppfinnelsen/nyvinningen som har blitt vanlig på biler i det siste. Kan ikke se en eneste fordel utenom bedre plass i kupéen.
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:16
Elektronisk håndbrekk/parkbrems må være det største drawbacket med Model S for min del. Etter min mening den desidert mest idiotiske oppfinnelsen/nyvinningen som har blitt vanlig på biler i det siste. Kan ikke se en eneste fordel utenom bedre plass i kupéen.
Jeg ser bare fordeler med det. Tar mindre plass, aldri mer frossen vaier og dermed brekk som ikke går an å løse. Glad det er slik på Leafen vår også.
Dessuten, hvordan ville du ellers hatt det? Manuell pedal/håndtak? Hvordan skulle bilen da kunne brukt brekket som parkeringsbrems?
Jeg tror jeg opp gjennom årene har betalt mer enn 30 000 kr ifm EU-kontroller på fastlåste mekaniske parkeringsbremser. Spesielt Mercedes har utviklet teknologi for at P-brems må byttes like ofte som bremseklosser. Mulig dette kan unngås ved daglig bruk, men slik verken bor jeg eller kjører jeg at håndbrekk/fotbrekk brukes. Elektrisk nødbrems? JA takk!
(http://bil.aftenposten.no/prodtest/article41247.ece/ALTERNATES/w280c34/afp000465427-OOnGhGU3Po.jpg)
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:48
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:16
Elektronisk håndbrekk/parkbrems må være det største drawbacket med Model S for min del. Etter min mening den desidert mest idiotiske oppfinnelsen/nyvinningen som har blitt vanlig på biler i det siste. Kan ikke se en eneste fordel utenom bedre plass i kupéen.
Jeg ser bare fordeler med det. Tar mindre plass, aldri mer frossen vaier og dermed brekk som ikke går an å løse. Glad det er slik på Leafen vår også.
Dessuten, hvordan ville du ellers hatt det? Manuell pedal/håndtak? Hvordan skulle bilen da kunne brukt brekket som parkeringsbrems?
Bare sånn til info: på Leaf er det fortsatt vaier, men det er en "boks" som er plassert under bilen som strammer vaieren som går til begge bakhjul. Det fremstår som om opplegget er laget likt som alle andre systemet hvor det er trommelbremser. Du unngår derfor ikke problematikk med fastfrosne vaiere, heller tvert imot, for du merker ikke at vaieren er frosset fast før du har begynt å kjøre. På Leaf er iallefall systemet helt bortkastet, og fremstår som nok en "gimmick". Jeg ville mye heller hatt vanlig manuelt håndtak, og spart den vekten, og pengene det koster å bytte ut den elektroniske boksen den dagen den går istykker... Nissan burde heller ha tenkt: KISS (keep it simple stupid)....
Sitat fra: TorC på tirsdag 25. juni 2013, klokken 15:47
Bare sånn til info: på Leaf er det fortsatt vaier, men det er en "boks" som er plassert under bilen som strammer vaieren som går til begge bakhjul. Det fremstår som om opplegget er laget likt som alle andre systemet hvor det er trommelbremser. Du unngår derfor ikke problematikk med fastfrosne vaiere, heller tvert imot, for du merker ikke at vaieren er frosset fast før du har begynt å kjøre. På Leaf er iallefall systemet helt bortkastet, og fremstår som nok en "gimmick". Jeg ville mye heller hatt vanlig manuelt håndtak, og spart den vekten, og pengene det koster å bytte ut den elektroniske boksen den dagen den går istykker... Nissan burde heller ha tenkt: KISS (keep it simple stupid)....
Tja, vaieren er da mye kortere, dermed mindre sjans for problemer og fastfrysing etter min mening. Med elektrisk aktuering kan også returfjæren være mye sterkere slik at problemet minimeres.
Og så er jeg meget glad for å slippe den digre saken mellom forsetene da.
Euro Leaf har fått pedal i stedet for elektrisk parkbrems.
Denne artikkelen oppsummerer noen av punktene:
http://www.dinside.no/831475/elektronikk-eller-muskelkraft
Det må da være flere enn meg som har stoppet opp i en glatt motbakke om vinteren og måttet rygge sakte ned igjen. Prøv det med kun vanlige bremser som bremser mest foran... med kombinasjon vanlig bremser og brekk manøvrerer man seg pent tilbake uten å snurre bilen rundt.
I tillegg:
- Ved tomt batteri og elektronisk brekk står man fast. Har en del bekjente hvor dette typisk har skjedd på flyplassen etter en uke eller 2 på ferie. Veihjelpen har måttet bruke mange startboostere før batteriet har hatt nok lading til å kunne starte bilen og/eller slippe brekket.
- Veldig kjekt å bruke brekket gjevnlig for å slipe av litt rust på bremsene bak, samt holde bakre bremsekomponenter i bruk så de ikke ruster fast (kommer an på hvordan håndbrekk mekanismen er laget)
- Manuelt brekk er mye morsommere :)
Jeg har aldri hatt problemer med brekk-wire som har frøset fast eller liknende, trodde dette var et minimalt problem på nyere biler. Men jeg bruker også brekket aktivt.
Helt enig med trygvelo!
Sitat fra: trygvelo på onsdag 26. juni 2013, klokken 10:24
- Ved tomt batteri og elektronisk brekk står man fast. Har en del bekjente hvor dette typisk har skjedd på flyplassen etter en uke eller 2 på ferie. Veihjelpen har måttet bruke mange startboostere før batteriet har hatt nok lading til å kunne starte bilen og/eller slippe brekket.
Det er det fine med Model S, den trenger bare 12V på batteriet en kort periode, før den åpner opp sin helt egen booster på 85kWh som fortsetter å booste for deg når bilen er startet. ;-)
Skjønner ikke helt hvordan det er mulig den går tom for 12V når den har så mye strøm onboard ellers.
På en elbil må det enten være noe galt med elektronikken (så ikke fremdriftsbatteriene lader 12v), eller så er fremdriftsbatteriet tomt. I begge tilfeller er håndbrekket en ørliten detalj...
Når det gjelder bruk av håndbrekk under kjøring på en bil med ESP har jeg litt forskjellig erfaring, men genrerellt er dette en så sær ting (for "spesielt interesserte") at ingen produsent vil tilrettelegge for det.
Jeg har brukt brekket til bakkestart på bil med manuelt gir, aldri på Leafen.
På P106en var det ikke ESP og bilen regenererer nok til å kjøre av veien når det var ordentlig glatt, så der brukte jeg brekket noen få ganger kombinert med venstrefot på brems og høyre på gass. La oss bare kalle det en krevende kjørestil...
Thomas
Sitat fra: trygvelo på onsdag 26. juni 2013, klokken 10:24
Det må da være flere enn meg som har stoppet opp i en glatt motbakke om vinteren og måttet rygge sakte ned igjen. Prøv det med kun vanlige bremser som bremser mest foran... med kombinasjon vanlig bremser og brekk manøvrerer man seg pent tilbake uten å snurre bilen rundt.
Foreldrene mine har en ganske lang bakke i innkjørselen. Har stoppet hallveis eller nær toppen et titalls ganger de siste 12 årene. Jeg har opplevd flere ganger at bilen mister grepet, men for meg virker det som om dette korrigeres raskt? Har rygget ned haugevis av ganger og kun en eneste gang vært i nærheten av å skli sidelengs (11 år siden i en -96/97 Citroen XM). Har du opplevd å skli sidelengs i nye biler? Helt ærlig har jeg aldri tenkt på dette bruksområdet, eller testet hvordan det er å rygge ved bruk av håndbrekk. Kan godt være det har noe for seg, jeg har bare ikke opplevd dette som noe problem.
Jeg synes for øvrig det var synd å se at Passaten jeg anskaffet sist nå har elektrisk håndbrekk. Med forhjulsdrift er det vanskelig å få ut bakenden på vinteren uten håndbrekk :) Men etter å ha brukt det en stund er jeg usikker på om jeg kunne tenke meg å gå tilbake til en spak mellom setene. Og med Model S som har bakhjulstrekk trenger jeg i hvert fall ikke fysisk håndbrekk ;D Liker bakkestart-hjelpen (har mauell nå!), og den svært enkle betjeningen sammenlignet med spaken man hadde før.
Jeg er enig i at en del av fordelene med manuelt håndbrekk forsvinner med elbil og da spesielt Model S som har bakhjulstrekk (og sannsynligvis også mer bremsevirkningsprosent) på bakhjulene enn de fleste vanlige biler med motoren i front.
Sitat fra: sindrej på onsdag 26. juni 2013, klokken 12:20
Skjønner ikke helt hvordan det er mulig den går tom for 12V når den har så mye strøm onboard ellers.
Når bilen er avslått er hovedbatteriet fysisk frakoblet øvrige kretser slik jeg forstår det. Dette antagelig da av sikkerhetsgrunner.
For å starte opp bilen må hovedbatteriet kobles til. Dette gjøres med en fysisk kontaktor som trenger bittelitte grann strøm fra 12V-batteriet for å gjøre tilkoblingen. Hvis 12V-batteriet er flatt så finnes ikke denne strømmen, og bilen er død. Dette kan selvsagt fikses på vanlig vis med startkabler osv. (Litt primitivt spør du meg men uansett.)
Dette er forøvrig hovedbruksområdet jeg kan se for å ha et lite solcellepanel et sted på bilen: som backup for 12V-batteriet slik at man "alltid" vil kunne få koblet til hovedbatteriet (og deretter slått av håndbrekket).
Kjøp et litt kraftig LiFe batteri til fjernstyrtmodeller. De har veldig lav selvutladning og burde være prima til nødstrøm.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html