Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) => Emne startet av: mykle på mandag 24. mars 2008, klokken 12:10
Hei !
Thinken min har overvinteret og trenger litt stell. I tillegg ber staten om en EU-godkjenning. Den går, men i tillegg til godkjenningen skulle jeg ha sjekket og mulig rekondisjonert batteriene (mulig byttet noen), sjekket vannpumpe, vannfylling osv.
På østlandet, er det eneste alternativet Ford på Skøyen ? Finnes det (andre) kompetente verksteder i område som kan gjøre en skikkelig og lidenskaplig jobb på Thinken min?
mykle
Skal du få jobben utført med lidenskap må du nok få napp hos noen av entusiastene her på forumet som tilbyr slike service tjenester, men bilen må nok sendes til dem. Det kan jo hende at de svarer deg på denne henvendelsen. ;)
Der er etterhvert flere som kan hjelpe med batteritesting, service og vannfylling, men problemer oppstår idet det trenges innbytte batteriblokker. Dette gjelder spesielt Think batterier. ( Vi trenger å samle sammen de Thinkblokkene som eksisterer rundt omkring )
Vil absolutt anbefale en slik jobb som du skisserer til entusiaster framfor profesjonelle, ikke bare grunnet pris, men også grunnet kvaliteten på arbeidet. Proffene har ikke godt nok utstyr til å sjekke batterier skikkelig, og det blir uansett uforsvarlig dyrt å gjøre dette profesjonelt.
Lykke til, og håper du snart får orden på bilen din. ;)
Vannpumpa på Th!nk skal byttes hver annet år uansett kjørelengde. Det er ingen måte å sjekke gjenværende levetid på vannpumpa. Man kan sjekke om vannpumpa er i orden ved å ta av lokket på ekspansjonstanken med tenning eller lading på og se om vannet sirkulerer.
Bor du innen rekkevidde til Nittedal anbefaler jeg Øyvind Lunde (helt privat) til vannfylling.
Til EU kontroll (PKK) har jeg brukt Snap Drive i Sandakerveien, Oslo. Alle godkjente verksteder skal kunne ta EU kontroll, det er som for en fossilbil minus CO-kontroll av eksosen.
Det du kan/bør gjøre selv først er å sjekke alle lys, "move" bremseklosser og justere bak-bremsene ved å dra til håndbremsen 10 ganger eller til til det ikke blir strammere hver gang. 3-4 hakk er passe, over 10 hakk er for slakt. Har bilen stått hele vinteren er det overflaterust på bremseskivene. Finn et trygt sted (blindvei, industrifelt eller lignende) og brems hardt ned fra minst 60 km/t flere ganger. Du skal fint klare å låse forhjulene på tørr asfalt og bilen skal gå rett fram når du slipper rattet og bremser. Prøv også å bremse i fart med bare håndbremsen.
Dersom bilen har "ligget i hi" og ikke vært kjørt i vinter, vi jeg anbefale å gi den en full opplading før den tas i bruk.
Bremsene foran bør sjekkes når dekkene skiftes vår og høst, for å kontrollere rust på skivene og at klossene slipper helt etter bremsing.
Dersom det er en stund siden vannfylling, er det greit å få lest ut antall Ah overladet, og eventuelt fylle vann på batteriet om det sier mer enn 600 Ah.
Vannpumpen skal egentlig skiftes annethvert år, men dersom bilen kjøres lite, kan dette utsettes, levetiden kan godt være 50 000 kilometer, men da må en lytte til summingen hver gang bilen startes.
Skulle vannpumpen slutte å virke, vil både batterier, DC og motorstyring bli overopphetet ved kjøring. Uansett, ta vare på den gamle vannpumpen hvis den skiftes, den kan være god å ha når det begynner å mangle deler.
H
Sitat fra: elektrolux på mandag 24. mars 2008, klokken 13:23
Vil absolutt anbefale en slik jobb som du skisserer til entusiaster framfor profesjonelle, ikke bare grunnet pris, men også grunnet kvaliteten på arbeidet. Proffene har ikke godt nok utstyr til å sjekke batterier skikkelig....
Du skulle bare visst hvor bakvendt dette høres ut! :D
Men du har sikkert rett, desverre. Jeg skulle gjerne overlatt min Think i en av forumets entusiasters pleie, men så vidt jeg vet er det ingen av dem som holder til her på Sunnmøre. (Er det?)
Håper imidlertid å kunne nå et slikt nivå at jeg kan gjøre diverse slike vedlikeholdsjobber selv etterhvert, så som å skifte vannpumpa (kan det være så vanskelig? Er det ikke bare å skru av den gamle og sette inn en ny, koblet identisk?), gjøre vedlikeholdslading osv.
Det jeg anser som "problemet" er vel egentlig det utstyret jeg trenger, som så vidt jeg har forstått er nokså kostbart. Men, som noen sikkert vil poengtere så kan jeg nok tjene det inn igjen på sikt på det jeg sparer, og ved å evt. ta en symbolsk sum fra de andre jeg evt gjør jobben for. Jeg antar at det er slik dere andre gjør det? (Tar litt for bryderiet, slik at det ikke bare blir veldedighet?)
Kom on Cra, du er nesten senior medlem her og har nødt til å skrue litt selv. Mekkebevis sendes til Lars :)
He he, joda, jeg *har* mekket litt selv; har skiftet bremseklosser framme og skiftet inntakskontakten for lading (løs pinne i den som stod i) til en billigere variant fra Biltema. :) Har også modifisert dekselet so mladekontakten sitter i slik at det tåler litt mer enn før.
Målet er helt klart å en dag gjøre vedlikeholdsladinger osv. selv, men det er fortsatt litt opp og fram før jeg investerer i utstyet, desverre. Prøver å overtale tanta mi til å gå over til el-bil (hun tamr stort sett buss hvis un skal ut av bygda uansett), og da blir jeg nok pent nødt til å pjaske litt mer med slikt. ;)
Tusen takk for mange bra innspill! Tror jeg benytter meg av ett vanlig verksted for eu-kontroll. Har fått flere tilbud om batterisjekk og takker ja til det, før jeg vurderer en ny mulig dyr og meningsløs runde på Skøyen igjen!
Står med sommerhjul og nå kom det jammen meg litt snø så jeg får vente noen dager før jeg tar runden.