Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Helge på torsdag 02. mai 2013, klokken 09:55
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7497405.ece
Vanskelig å se biltype. Ser ut som en varebil fra PSA?
Tror heller det er en P106/Saxo med fronten mot oss, men det kan også være en Think Classic som står med bakenden mot oss, ref fargen på tak og plassering av antenne, men bildet er ikke bra not til å avgjøre dette 100% sikkert. (Typisk den kommentaren av Trond Hammernes, et troll som du finner igjen i mange diskusjoner der han systematisk rakker ned på elbiler.)
Taket ser alt for flatt/"firkantet" ut til at jeg kan tro det er en Think.
Kjørte forbi i dag morges og så at det var en Saxo eller P106. Kontaktet daglig leder hos Citroën forhandleren like ved, men det var ikke en bil som hadde bestilt time hos han. Han mente at det hadde tatt godt fyr i Webasto-systemet. Artikkelen antydet at var eieren som hadde varslet om brannen.
Det var en Citroen Saxo ifølge brannvesenet. Årsak ville hverken de eller politiet si noe om enda.
Finnes det noen oversikt over de Elbilbrannene som har forekommer og årsak til brannene? Hvem er det evt. som undersøker slikt?
Tror ikke det finnes en samlet oversikt. Det som er fakta er at det i 2012 var tre branner i Kangoo under kjøring og hendelsesforløpet var relativt likt. Mener å ha hørt at det var varmgang grunnet for lite veske på batteriene, som i sin tur førte til varmgang og brann. Alle hadde NiCa batterier.
Så var det vel en Buddy som tok fyr i Trondheim og mistanken gikk vel til varmeapparatet.
Ett par Thinker har det siste året hatt batteribrann (sebra batteri), en i Drammen og en i Bergen
2011 mener jeg var brannfri
2010 var det tre branner; en på danskebåten (ombygget bil med litium og hvor sikkerhetssystem muligens var koblet ut), en i en Kangoo som hadde fått batteribytte (litium) uten fungerende sikkerhetssystem, og en i en ombygget Kewet.
Brannen i Kewet'n til go-carter, når var den? Var iallefall forårsaket av kupevarmeren.
el-Snorre har nok glemt den ombygde Think Classic'en med sykkel BMS bygget av "proffesjonelt" verksted i Stavanger. Tror det var 2011 den tok fyr etter ca 1 års drift. Med den kvaliteten på ombyggingen var det rart den holdt så lenge.
Det har nok også vært et stort antall branntilløp i biler med NiCd batteri uten overvækningsystem, men disse er vannkjølte, og kjølevesken fungerer som sprinkler system slik brannen er selvslukkende.
Det interessante med disse branntilløpene er at en kan utlede følgende:
- Originale biler brenner mest.
- Ombygde biler brenner kun ved dårlig ombygging/utkobling av sikkerhetssystemer.
Ut fra dette, bør vi snarest få innført et system som er positive til gode ombygginger. Et slikt system vil føre til et kvalitetsbevisst miljø rundt ombygging av batterisystemer, og føre til at folk som bygger om framviser bilene sine til godkjenning i stedet for å kjøre rundt uten lov.
Hvis man tar med antallet biler i beregningen blir vel bildet noe anderledes?
* Orginale biler brenner sjelden
* Orginale biler det er fjernet sikkerhetsmekanismer brenner ofte
* Ombygde biler brenner ofte
Men min definisjon av brann er ikke kortslutning i batteri med små ødeleggelser (f.eks to-tre ødelagte batterier på PSA).
Thomas
Thinken var glemt ja..
For den som lurer. Etter hva vi har brakt på det rene hadde Saxoen som brant original batterikjemi. Den har også periodisk hatt batteriservice.
Sitat fra: el-snorre på torsdag 09. mai 2013, klokken 22:17
Etter hva vi har brakt på det rene hadde Saxoen som brant original batterikjemi. Den har også periodisk hatt batteriservice.
Syns noen sa at det brant i bensintanken (?), og da har jo batterikjemi og vannservice lite med saken å gjøre.
Var jo også en sak i Bergen for et par år siden hvor en P106 hadde bensin brann såvidt jeg husker.
Får håpe at det ikke tar fyr i bensinsystemet på en ombygget bil, og at ombyggingen får skylden..