Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: DonPedro på mandag 01. april 2013, klokken 20:46
Hvordan tenker folk ift. videresalgsverdien på de forskjellige tilvalgene? Er det noen tilvalg som vil være avgjørende i annenhåndsmarkedet? Evt. noen som man ikke får noe ekstra for?
Personlig er mine minstekrav ved kjøpt av brukt bil;
- Xenon
- navigasjon
- beste lydpakke
Sånn sett bør Tech og lydpakke være et minimum.
Luftfjæring vil kanskje heve verdien noe, men ikke nødvendigvis gjøre den mer attraktiv. Personlig ville jeg styrt unna en bil med 180k km på klokka og luft, framfor en med enklere understell. Rett og slett pga usikkerhet for feil etter så lang tid. "Mye gjort, kvitteringer medfølger. Nye luftfjærer!" Er ikke salgsargumenter jeg kjøper på.
Dobbeltlader vil nok kanskje være et gunstig valg, men det igjen kommer Ann på kjøperen. Tror en 5-10 år gammel Model S vil finne veien til mange ungdommer, og det er kanskje ikke like viktig der som for 8-barnsfamilien som er på hytta 9 ganger i uka.
Det er vel noe som heter at det er et marked for alt, men når noen kjøper en bil til 5-600 tusen så pleier de fleste å utstyre den litt.
Har selv tro på at det kan være lurt å velge Skinn, Tech pakke og luftfjæring, (oppgradert lydanlegg?)
Ellers så er det noen farger som ikke går like raskt av moten enn andre eks. svart, sølv og grå.
Men inkluderer man det meste av ekstrautstyr så vil selvfølgelig det være interessant for både eier og en brukt kjøper, men da vil man også måtte selge bilen dyrere enn de som har tatt med lite utstyr. Slik at noen som vil ha en så rimelig Model S som mulig også vil være interessert i dette.
Jeg har troen på at barneseter (dvs bilen registrert for 7) er bra. Da må man også ha tech-pakka for å få elektronisk heving/senking av bakdøra. Da har man en bra bil til en 30-45 årig familiefar som har råd til bruktbil og ikke nybil.
Hehe, får droppe pakkehylla men kjøpe resten, da. 8)
Synes laumb's poeng angående luftfjæring er interessant. Litt nervøs ang. påliteligheten til luftfjæring fra før, og dette er et ytterligere argument for å droppe den. (Men dette er det en aktiv tråd på allerede).
Kan ikke fatte å begripe hvorfor man skal droppe hatthylla. Ved innbrudd i bilen og med ting i bagasjerommet gir dette avkortning av forsikringen.
Det viktigste valget du må ta er den store batteripakken, dernest performance- se egen tråd.
Deretter xenon, tech-pakke, luftfjæring pano-tak..
Mtp luftfjæring er det klart en riskfaktor men dette er luksus-bil- da er det nærmest påkrevd. ;)
Har ikke hatt/bukt hattehylle de siste 7-8 årene pga hundebur (og nå barnevogn). Jeg kommer ikke til å kjøpe hattehylle. Må jeg skjule noe får jeg putte det i fragasjerommet :)
Selv om jeg personlig ikke har bruk for de ekstra bakovervendte baksetene før om en 4-5 år, så tror jeg det blir en høydare ved videresalg. De kan klappes sammen så de ikke syns i det hele tatt. Og ut fra de amerikanske brukerne, så slåss barna nærmest om å sitte der.
Sitat fra: Quattro på mandag 01. april 2013, klokken 22:35
Kan ikke fatte å begripe hvorfor man skal droppe hatthylla. Ved innbrudd i bilen og med ting i bagasjerommet gir dette avkortning av forsikringen.
Enig. Selv om den selvfølgelig ikke kan brukes samtidig med de ekstra baksetene, så gir den også litt mindre støy og resonans i kupeen, etter hva jeg kan forstå fra de brukerne i USA som har fått den etterlevert. Det er en liten ekstrakostnad.
Sitat fra: Quattro på mandag 01. april 2013, klokken 22:35
Kan ikke fatte å begripe hvorfor man skal droppe hatthylla. Ved innbrudd i bilen og med ting i bagasjerommet gir dette avkortning av forsikringen.
Bruk koffertrommet i fronten til ting som kan friste personer som ikke vet forskjell på mitt og ditt - kjempeplass! En innbruddstyv som bryter seg inn på impuls vil neppe vite om at bilen har et stort bagasjerom foran i bilen.
Jeg har bestilt bil uten barneseter (vi venter vårt første barn i sommer), men lurer på å ombestemme meg:
- Økt videresalgsverdi er jeg enig i, samtidig som fornuften tilsier at jeg skal jo ikke selge denne bilen!
- Når jeg leser om hysterisk glade barn i disse setene, må en jo også tenke på at en kan glede flere enn bare sjåføren? ;-)
- Har tidligere tenkt at kr 400.000+ er galskap å bruke på bil. Nå har jeg - via internett - bestilling på en til 650.000+ og funderer altså på å endre bestillingen for å bruke enda mere
- Vidersalgsverdien øker jo for hver tilleggspakke en legger til?
Gud, Tesla er gøy! Og jeg har ikke engang prøvekjørt, bare prøvesittet... ;D
Sitat fra: heimabrygg på fredag 31. mai 2013, klokken 21:19
Jeg har bestilt bil uten barneseter (vi venter vårt første barn i sommer), men lurer på å ombestemme meg:
- Økt videresalgsverdi er jeg enig i, samtidig som fornuften tilsier at jeg skal jo ikke selge denne bilen!
- Når jeg leser om hysterisk glade barn i disse setene, må en jo også tenke på at en kan glede flere enn bare sjåføren? ;-)
- Har tidligere tenkt at kr 400.000+ er galskap å bruke på bil. Nå har jeg - via internett - bestilling på en til 650.000+ og funderer altså på å endre bestillingen for å bruke enda mere
- Vidersalgsverdien øker jo for hver tilleggspakke en legger til?
Gud, Tesla er gøy! Og jeg har ikke engang prøvekjørt, bare prøvesittet... ;D
Trenger _du_ disse setene? Og nei, man får ikke igjen mer enn man investerer i tillegsutstyr. Det kommer "aldri" til å skje at du henter inn de 10 lappene på bruktsalg.
Sitat fra: petersv på fredag 31. mai 2013, klokken 21:23
Sitat fra: heimabrygg på fredag 31. mai 2013, klokken 21:19
Jeg har bestilt bil uten barneseter (vi venter vårt første barn i sommer), men lurer på å ombestemme meg:
- Økt videresalgsverdi er jeg enig i, samtidig som fornuften tilsier at jeg skal jo ikke selge denne bilen!
- Når jeg leser om hysterisk glade barn i disse setene, må en jo også tenke på at en kan glede flere enn bare sjåføren? ;-)
- Har tidligere tenkt at kr 400.000+ er galskap å bruke på bil. Nå har jeg - via internett - bestilling på en til 650.000+ og funderer altså på å endre bestillingen for å bruke enda mere
- Vidersalgsverdien øker jo for hver tilleggspakke en legger til?
Gud, Tesla er gøy! Og jeg har ikke engang prøvekjørt, bare prøvesittet... ;D
Trenger _du_ disse setene? Og nei, man får ikke igjen mer enn man investerer i tillegsutstyr. Det kommer "aldri" til å skje at du henter inn de 10 lappene på bruktsalg.
Vel, han venter jo barn. Og med ett kommer ofte flere ;) Dessuten får de venner, begynner på fotball og plutselig skal du kjøre en drøss unger til kamp. Kjekt med flere seter da. Jeg hadde nok også bestilt de om jeg hadde planer om å anskaffe unge(r).
Venter du barn, så kjøper du setet for barna del. Slik er det bare!
Hm, jeg tipper at 60kwh blir usalgbar når disse havner på bruktmarkedet.
Men - når de blir så gamle at batteriet bør byttes, vil det nok være mulig å sette inn et 80-90-100kwh batteri.
Men salg etter tre-fire-fem år? Vanskelig == veldig ned i pris.
Sitat fra: valvolainen på fredag 31. mai 2013, klokken 22:08
Hm, jeg tipper at 60kwh blir usalgbar når disse havner på bruktmarkedet.
Men - når de blir så gamle at batteriet bør byttes, vil det nok være mulig å sette inn et 80-90-100kwh batteri.
Men salg etter tre-fire-fem år? Vanskelig == veldig ned i pris.
Uenig, 60 kWt vil fungere utmerket som småkjøringbil(alt annet enn langtur). Den har tross alt over dobbelte av rekkevidden til Leaf/trilling og det er ganske mange av dem rundt omkring. Dessuten ser det ut til å bli ganske få av 60 kWt, så man trenger ikke så stor etterspørsel for å få solgt til ok pris.
Om jeg kjøper en TMX om 2-3 år hadde jeg ikke hatt noe imot at bil nr. to var en 60kWt TMS.
Jeg tror ikke primærmarkedet for brukte Model S'er vil være i Norge. En kollega av meg traff på en delegasjon Tyskere under åpningen av Trondheimsbutikken. De var ute etter å få i stand en avtale om bruktkjøp til Tyskland. Hørte dere det??? Brukteksport _TIL_ Tyskland :) - her er noe snudd på hodet gitt.
De norske insentivene vil gjøre de brukte bilene våre meget attraktive nedover i Europa. Jeg tror bilene vil tape seg mindre enn ICE-biler, uansett tilvalgspakker...
Håper egentlig ikke våre brukte TMS havner på kontinentet. I det øyeblikk insentivene forsvinner og 60% av bilene er i utlandet... Nei vent litt.. Mindre biler, stor etterspørsel.. SEND THEM AWAY!
Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. mai 2013, klokken 21:47
Sitat fra: petersv på fredag 31. mai 2013, klokken 21:23
Sitat fra: heimabrygg på fredag 31. mai 2013, klokken 21:19
Jeg har bestilt bil uten barneseter (vi venter vårt første barn i sommer), men lurer på å ombestemme meg:
- Økt videresalgsverdi er jeg enig i, samtidig som fornuften tilsier at jeg skal jo ikke selge denne bilen!
- Når jeg leser om hysterisk glade barn i disse setene, må en jo også tenke på at en kan glede flere enn bare sjåføren? ;-)
- Har tidligere tenkt at kr 400.000+ er galskap å bruke på bil. Nå har jeg - via internett - bestilling på en til 650.000+ og funderer altså på å endre bestillingen for å bruke enda mere
- Vidersalgsverdien øker jo for hver tilleggspakke en legger til?
Gud, Tesla er gøy! Og jeg har ikke engang prøvekjørt, bare prøvesittet... ;D
Trenger _du_ disse setene? Og nei, man får ikke igjen mer enn man investerer i tillegsutstyr. Det kommer "aldri" til å skje at du henter inn de 10 lappene på bruktsalg.
Vel, han venter jo barn. Og med ett kommer ofte flere ;) Dessuten får de venner, begynner på fotball og plutselig skal du kjøre en drøss unger til kamp. Kjekt med flere seter da. Jeg hadde nok også bestilt de om jeg hadde planer om å anskaffe unge(r).
Nettopp mitt poeng over, han må kjøpe de av eget behov, ikke neste eiers ;)
Personlig syntes jeg det blir ganske tåpelig å tenke på videresalg av bilen før man har fått den.
Og i alle fall å bruke penger på pakker man ikke selv mener er verd det bare for å høyne verdien for videresalg. Dersom du ikke personlig mener det er verd det er det nok mange andre som syntes det samme.
Personlig tok jeg 60 kWh fordi jeg ikke vil betale 50-60k mer for noe jeg ikke kommer til å trenge. Sjansene er at det er mange andre som syntes det samme, selv om bilen er noen år.
Vil jeg få en lavere verdi for bilen når det selges ? Ja, men jeg betaler jo mindre for den nå...
Jeg tipper også det er en sjanse for at det kommer en buyback avtale med garanti i Norge også for de som skulle være ekstra bekymret.
Sitat fra: Thorbjorn på lørdag 01. juni 2013, klokken 00:56
Personlig syntes jeg det blir ganske tåpelig å tenke på videresalg av bilen før man har fått den.
Du er ikke alene om å tenke slik, men personlig har jeg annenhåndsverdi som kraftig ledestjerne når jeg bestiller ny bil. Tenker ikke at jeg får igjen hver krone, bilen vil selvfølgelig tape seg i verdi. Men du vet ikke hva bilen koster deg før du har solgt den. Og velger man bort ekstrautstyr som viser seg å bli populært i bruktmarkedet om noen år, kan det ta tid å finne en kjøper (les: må senke prisen). I tillegg vil utvikling av biler og utstyr i mellomtiden gjøre at det som virker som cutting edge i dag, være en selvfølge om tre, fem eller ti år. Folk som kjøper brukt vil ha mest mulig for minst mulig, de som nøyer seg med minste motor og ribbet for utstyr for å spare noen kroner er i mindretall.
Den bilen jeg har eid med minst verdifall (både prosentvis og i kroner) var en Skoda Fabia classic stasjonsvogn med minste motor. Tapte seg 17,5 tusen i verdi på 3 år...
Jeg vil tro at en skapet Tesla vil være det som gir minst verdifall både i kroner og mest sannsynligvis også i %. Ekstrautbytte er enda dårligere butikk enn bilen i seg selv (men meget god butikk for produsenten), når det er sagt så har våre biler etter Skodaen hatt stort sett alle mulige kryss, dyrere men har man lyst og råd så kjøper man :-D