Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: OleJA på søndag 17. mars 2013, klokken 00:08
Tesla Roadster eiere får i disse dager tilbud om å kjøpe utvidet garanti nå som den inkluderte 4års perioden utløper:
http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=18455&d=1363437341
Dette synes jeg var dyrt, og jeg blir litt bekymret for vedlikeholdskostnadene for Model S. Tesla tilbyr, eller har sagt de kommer til å tilby, en serviceavtale for 600US$ pr år, men etter at garantien utløper er det slik jeg forstår en forutsetning at du også kjøper utvidet garanti i tillegg. Har de planer om tilsvarende prisnivå på Model S så blir jeg litt skremt.
Pga høyere lønsnivå i Norge må vi nok i tillegg regne med at de tar 10-gangen når dette regnes om i norske priser!
Fire år utvidet garanti for Model S koster $2,500.
Fire år utvidet forhåndsbetalt service koster $1,900, eller $2,400 med ranger-visits.
Har ikke lest noe sted at man må kjøpe utvidet garanti for å dra nytte av utvidet service. I pressemeldingen om prisøkningen står det bare at service kan forhåndskjøpes og at alt utenom dekk dekkes i serviceavtalen.
Men tenker jo at det er litt merkelig å kjøpe utvidet garanti om alle deler uansett dekkes gjennom service? Om noe går i stykker mellom servicene kan du mao bare kjøre med den delen ødelagt og be dem ta den neste gang du skal ta service. For alt er jo inkludert?
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. mars 2013, klokken 08:33
Men tenker jo at det er litt merkelig å kjøpe utvidet garanti om alle deler uansett dekkes gjennom service? Om noe går i stykker mellom servicene kan du mao bare kjøre med den delen ødelagt og be dem ta den neste gang du skal ta service. For alt er jo inkludert?
Enig
Dessuten er elbiler kjente får å være svært holdbare- i praksis er det bremser (som knapt belastes ved fornuftig kjøring) og hjuloppheng som slites. Med mindre delene er overpriset er det ikke noe problem å bære den kostnaden selv.
Om bilen har gått knirkefritt i 4 å ville jeg antatt at de vikstigste feilene en "mandagsbil" kan ha har kommet frem og frafallt videre dyre garantiordninger.
Slike avtaler lønner seg stort sett bare for en part- tilbyderen ;)
Bremser slites ikke nødvendigvis ut, men de blir ødelagt av korrosjon. Forsterket av salting på veiene.
Sitat fra: Havebigfun på søndag 17. mars 2013, klokken 10:23
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. mars 2013, klokken 08:33
Men tenker jo at det er litt merkelig å kjøpe utvidet garanti om alle deler uansett dekkes gjennom service? Om noe går i stykker mellom servicene kan du mao bare kjøre med den delen ødelagt og be dem ta den neste gang du skal ta service. For alt er jo inkludert?
Enig
Dessuten er elbiler kjente får å være svært holdbare- i praksis er det bremser (som knapt belastes ved fornuftig kjøring) og hjuloppheng som slites. Med mindre delene er overpriset er det ikke noe problem å bære den kostnaden selv.
Om bilen har gått knirkefritt i 4 å ville jeg antatt at de vikstigste feilene en "mandagsbil" kan ha har kommet frem og frafallt videre dyre garantiordninger.
Slike avtaler lønner seg stort sett bare for en part- tilbyderen ;)
Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
Sitat fra: Stig O på mandag 18. mars 2013, klokken 08:33
Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
Du har selvfølgelig helt rett. Synes Tesla bør få ut fingeren snart og annonsere garantivilkår, servicepriser etc i Norge :)
Men da er det 5 år og 80.000km som gjelder? Eller 5 år/100.000km?
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. mars 2013, klokken 09:17
Sitat fra: Stig O på mandag 18. mars 2013, klokken 08:33
Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
Du har selvfølgelig helt rett. Synes Tesla bør få ut fingeren snart og annonsere garantivilkår, servicepriser etc i Norge :)
Men da er det 5 år og 80.000km som gjelder? Eller 5 år/100.000km?
Regner med at det er dette som gjelder, her står det 5 år og 80 000km, avhengig av hva som kommer først http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs (http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs)
Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
[/quote]
Skal ikke påberope meg å være jurist, men jeg har hørt at man ikke kan kalle det garanti, så lenge tjenesten ikke er bedre enn det man likevel har rett på etter forbrukerkjøpsloven.
Alle varer som åpenbart er ment å vare lenger enn 2 år, som f.eks. bil, har reklamasjonsrett på 5 år etter loven.
Sitat fra: F1 på mandag 18. mars 2013, klokken 21:11
Skal ikke påberope meg å være jurist, men jeg har hørt at man ikke kan kalle det garanti, så lenge tjenesten ikke er bedre enn det man likevel har rett på etter forbrukerkjøpsloven.
Alle varer som åpenbart er ment å vare lenger enn 2 år, som f.eks. bil, har reklamasjonsrett på 5 år etter loven.
Garantien kan godt være kortere, så lenge den gir deg mer enn det forbrukerkjøpsloven gir deg.
En garanti har nesten alltid kortere tidsaspekt enn reklamasjonsretten forbrukerkjøpsloven gir. Det er nemlig to vidt forskjellige ting: en garanti er en avtale mellom kjøper og selger, hvor selger velger å gi enkelte garantier for produktets holdbarhet eller kvalitet. Reklamasjonsrett reguleres derimot av forbrukerkjøpsloven og er dermed noe loven gir oss.
Noe forenklet kan man si at feil som oppstår i garantitiden er det evt selger bevisbyrden ligger på for avslag, men det i reklamasjonstid i hovedsak er kjøper som må bevise retten for reklamasjon.
Sitat fra: RSandven på mandag 18. mars 2013, klokken 09:28
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. mars 2013, klokken 09:17
Sitat fra: Stig O på mandag 18. mars 2013, klokken 08:33
Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
Du har selvfølgelig helt rett. Synes Tesla bør få ut fingeren snart og annonsere garantivilkår, servicepriser etc i Norge :)
Men da er det 5 år og 80.000km som gjelder? Eller 5 år/100.000km?
Regner med at det er dette som gjelder, her står det 5 år og 80 000km, avhengig av hva som kommer først http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs (http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs)
80.000 kilometer er ikke veldig mye med dagens garantiordninger i Norge. I mai 2011 var det ingen som leverte mindre enn 100.000 kilometer (http://www.bilnorge.no/artikkel2.php?aid=16206)
Det er jo forsåvidt sant, bare refererte til Tesla sine egne sider. Ser frem til at vi får en ordning med 5 år og min. 100 000km
Jeg har forstått det slik at Tesla dekker "alt annet enn dekkgummi" ved at service-intervallene blir fulgt.
Vet vi noe om hvor lenge de gjør dette?
Tenkte på det når luftfjæring-tråden fikk litt aktivitet igjen - dersom jeg følger serviceintervallene slavisk, kan jeg da alltid forvente at Tesla vil ta hånd om kommende trøbbel med luftfjæring før den blir ødelagt? (Selvfølgelig ingen som kan svare meg "ja" eller "nei" på dette nå - men til ettertanke. Det kan jo avgjøre om jeg kjøper luft eller ikke...
Sitat fra: laumb på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:48
Tenkte på det når luftfjæring-tråden fikk litt aktivitet igjen - dersom jeg følger serviceintervallene slavisk, kan jeg da alltid forvente at Tesla vil ta hånd om kommende trøbbel med luftfjæring før den blir ødelagt?
Innenfor garantiperioden / forbrukerkjøpslovperioden så skal det godt gjøres om de nekter å fikse den. Etter utløpet av perioden, så kommer det jo an på hvordan de uttrykker kontrakten. Jeg ville vel stilt meg tvilende til at feil på luftfjæringa blir dekket ut over 5 år.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:54
Når det er sagt har jeg planer om å kjøpe utvidet garanti til 8 år og forhåndsbetalt service i hele perioden så noen utlegg før etter 8 år blir det ikke.
Sitatet over er henten fra "luftfjæring (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6927.30.html)" tråden.
Slik jeg tolker lovverket står man ikke fritt til å la en forbruker kjøpe utvidet garanti på et produkt i Norge.
Sitat fra: Markedsføringsloven §5e) garanti: enhver forpliktelse som den næringsdrivende har påtatt seg overfor forbrukeren i forbindelse med omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser som gir forbrukeren rettigheter i tillegg til rettighetene forbrukeren ellers har.
Sier ikke at jeg har korrekt, men skulle gjerne belyst dette. Motsi meg gjerne. :)
Sitat fra: laumb på tirsdag 19. mars 2013, klokken 21:28
Slik jeg tolker lovverket står man ikke fritt til å la en forbruker kjøpe utvidet garanti på et produkt i Norge.
Sitat fra: Markedsføringsloven §5e) garanti: enhver forpliktelse som den næringsdrivende har påtatt seg overfor forbrukeren i forbindelse med omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser som gir forbrukeren rettigheter i tillegg til rettighetene forbrukeren ellers har.
Sier ikke at jeg har korrekt, men skulle gjerne belyst dette. Motsi meg gjerne. :)
Semantikk. De får kalle det "serviceavtale" eller noe slikt da. Resultatet blir det samme.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. mars 2013, klokken 21:40
Sitat fra: laumb på tirsdag 19. mars 2013, klokken 21:28
Slik jeg tolker lovverket står man ikke fritt til å la en forbruker kjøpe utvidet garanti på et produkt i Norge.
Sitat fra: Markedsføringsloven §5e) garanti: enhver forpliktelse som den næringsdrivende har påtatt seg overfor forbrukeren i forbindelse med omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser som gir forbrukeren rettigheter i tillegg til rettighetene forbrukeren ellers har.
Sier ikke at jeg har korrekt, men skulle gjerne belyst dette. Motsi meg gjerne. :)
Semantikk. De får kalle det "serviceavtale" eller noe slikt da. Resultatet blir det samme.
Ja, det finnes flere tredjeparts firma som man kjøpe ekstra garanti av. Blir en type forsikring.
Men når det gjelder Tesla - kan noen henvise meg til en link el. lign hvor det står at det er mulig å kjøpe udvidet garanti i Norge også? Trodde bare det var i USA de skulle tilby dette?
Ny side om service og kostnader oppe:
http://www.teslamotors.com/service (http://www.teslamotors.com/service)
Elon sa noe om at det bare var å gange med 5, 5 for å få de norske prisene :P Blir nok litt mer enn det er jeg redd.
Wææ, får ikke opp sida. Hva står det?
Oi Oi, nettsidene er nede for oppdatering, kanskje noe spennende i vente?
(http://www.teslamotors.com/assets/site-down-page-animation.gif)
Sitat fra: petersv på fredag 22. mars 2013, klokken 07:58
Oi Oi, nettsidene er nede for oppdatering, kanskje noe spennende i vente?
(http://www.teslamotors.com/assets/site-down-page-animation.gif)
US kunder melder at de nå kan kjøpe serviceplan
Fungerer nå: http://www.teslamotors.com/service (http://www.teslamotors.com/service)
Serviceprisene er klare:
6000 for årlig/ 20K km
19000 forhåndsbet 4 år/ 80K km
24000 forhåndsbet 4 år inkl ranger
Synes det er dyrt sammenlignet med US priser. Det er påslag på 75%!
I tillegg står det at det er ekslusiv moms. Betyr det at vi må legge på 25%?
Hva med om det bestilles sammen med bil, blir det momsfritt da?
Sitat fra: Bolebo på fredag 12. april 2013, klokken 23:08
Serviceprisene er klare:
6000 for årlig/ 20K km
19000 forhåndsbet 4 år/ 80K km
24000 forhåndsbet 4 år inkl ranger
Synes det er dyrt sammenlignet med US priser. Det er påslag på 75%!
I tillegg står det at det er ekslusiv moms. Betyr det at vi må legge på 25%?
Hva med om det bestilles sammen med bil, blir det momsfritt da?
Ja dette er dyrt ift en fossilbil! Nå begynner jeg å bli litt lei kjenner jeg...
Kan ikke tvinge deg til å ta service på merkeverksted i Norge. Så kanskje du får det billigere andre steder? Ikke får de gjøre garantiene ugyldige om service er tatt ett annet sted heller - så lenge det uavhengige verkstedet følger produsentens anvisninger for service, som de er pliktig å gi ut til andre verksteder som ber om det.
Forøvrig tror jeg ikke bakgårdsmekk kan gi deg P85 som lånebil... Kanskje en KIA Picanto?
Sitat fra: DaX på fredag 22. mars 2013, klokken 02:27
Ny side om service og kostnader oppe:
http://www.teslamotors.com/service (http://www.teslamotors.com/service)
Elon sa noe om at det bare var å gange med 5, 5 for å få de norske prisene :P Blir nok litt mer enn det er jeg redd.
Hvis dette stemmer så jugde Musk'ern, dette er ikke greit!
Sitat fra: Bolebo på fredag 12. april 2013, klokken 23:08
Serviceprisene er klare:
6000 for årlig/ 20K km
19000 forhåndsbet 4 år/ 80K km
24000 forhåndsbet 4 år inkl ranger
Synes det er dyrt sammenlignet med US priser. Det er påslag på 75%!
I tillegg står det at det er ekslusiv moms. Betyr det at vi må legge på 25%?
Hva med om det bestilles sammen med bil, blir det momsfritt da?
Hvis det som står på service sidene til Tesla stemmer (det er jo eksempler på at ikke alt av info fra Tesla er like presis..) så koster årlig service 7500 (man har vel strengt tatt ikke lov til oppgi priser til forbruker ute MVA i Norge). Hvis de kan selge service avtaler uten MVA som strekker seg over 4 år så tror jeg de i alle fall strekker strikken langt og jeg ville ikke tro at det greit før Finansdepartementet sier at det er greit.... Dvs 4 års avtale koster 23.750,- Dvs at for de som bruker billigere vedlikehold som argument så kan en vel si at det argumentet ettertrykkelig faller vekk... Og tro at det er lett å få service på denne bilen ett annet sted har i alle fall ikke jeg noe tro på, og tesla som Nissan vil Melke denne kua så godt som de kan.
Sitat fra: Bolebo på fredag 12. april 2013, klokken 23:08
Serviceprisene er klare:
6000 for årlig/ 20K km
19000 forhåndsbet 4 år/ 80K km
24000 forhåndsbet 4 år inkl ranger
Synes det er dyrt sammenlignet med US priser. Det er påslag på 75%!
I tillegg står det at det er ekslusiv moms. Betyr det at vi må legge på 25%?
Hva med om det bestilles sammen med bil, blir det momsfritt da?
Har vært inne å sett på disse prisene selv, men klarer ikke å se at det står noen plass at prisene er uten Mva. Tror det er et krav i Norge om at alle priser ved salg til forbruker skal oppgis inkl Mva.
Første linje under rammen står det:
Tesla Service er viktig for å holde ditt Tesla kjøretøy skikkelig vedlikeholdt. Prisene gjelder for kunder i Norge, ekskluderer merverdiavgift og kan endres uten varsel.
Det er som sagt ikke lov å oppgi priser uten MVA i markedsføring rettet mot forbrukere ei heller med denne type presisering (det faller under det som er definert som villedende markedsføring...).
Riktig, ser det nå.
Dvs 7.500,- for en service på en bil hvor de reklamerer med er mindre vedlikholskrevende enn en fosilbil. Dette (også) er enten direkte villedende, eller de utnytter situasjonen. Liker ikke noen av alternativene. >:(
Denne servicepolicyen med alle slitedeler inkludert er sikkert grei for de med lang kjørelengde og røff bruk.
For meg med beskjeden kjørelengde og som tar godt vare på bilen min føler jeg at det er dårlig valuta for pengene.
I praksis betyr det at de med lite slitasje subsidierer de med mye.
Kunne godt tenkt meg diffensierte serviceavtaler tilpasset forskjellig behov.
Slik det er nå vurderer jeg å droppe Tesla service. Enkle slitedeler klarer jeg å fikse selv, det har jeg alltid gjort med tidligere biler. Denne bilen er enklere enn en vanlig bil mekanisk og bør ikke kreve mye vedlikehold, har følelsen at vi her må betale for Teslas behov for kontroll på bilparken.
Med det sterke forbrukervernet vi har her i landet med 5 års reklamasjonsrett så stiller man jo rimelig sterkt ved fabrikasjonsfeil uansett.
Man mister selvsagt ekstragarantier utover hva loven påbyr, men har Tesla sagt noe om hva disse garantiene innebærer?
Tar gjerne innspill på dette.
Apple betaler tilbake alle som er trukket mva for bestillinger som ble gjort hos dem i en kort periode prisene var oppgitt uten mva. (Dinside.no, tror jeg det var)
Denne smellen går Tesla på og om de ikke skjerper seg.
Sitat fra: OleJA på fredag 12. april 2013, klokken 23:50
Tror det er et krav i Norge om at alle priser ved salg til forbruker skal oppgis inkl Mva.
Det stemmer at priser skal regnes som at de inkluderer mva med mindre annet er oppgitt. I dette tilfelle er det oppgitt at prisen er eks mva, og da kan det jo ikke misforstås (misforstå meg rett, jeg synes det er latterlig av Tesla å skrive prisene på en slik måte for at det skal fremstå billigere enn det egentlig er, men ulovlig er det strengt tatt ikke).
Jo det er faktisk det....
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 08:19
Jo det er faktisk det....
Mulig jeg tar feil, men fint med en kilde på det?
Sitat fra: mrjalle på lørdag 13. april 2013, klokken 08:23
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 08:19
Jo det er faktisk det....
Mulig jeg tar feil, men fint med en kilde på det?
Beklager, her ser jeg at
FOR 2012-11-14 nr 1066: Forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester
trådde i kraft 1.1.2013. Paragraf 3. sier at "Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter."
http://www.lovdata.no/for/sf/bl/xl-20121114-1066.html#3
Om prisene er oppgitt eks. mva blir det drøye 5.900,- per år om man forhåndsbetaler, og 7.500,- om man betaler fortløpende.
Det synes jeg er i overkant dyrt, og kommer til å ta opp dette med Tesla før jeg signerer papirer.
Mtp. at "slitedeler inkludert" ikke er så interessant de første 4-5 årene er dette for dyrt. Har sendt en e-post til konfig-hjelpen hos Tesla nå og bedt dem presisere om prisene er korrekt oppgitt.
Noen som har fyrt av gårde en epost til George Blankenship om dette? Han og Elon Musk proklamerte så idealistisk på Alnabru at de ikke skulle jekke opp prisene i kjøpesterke land, dette er direkte hånende.
Jeg lurer på hvordan SW- oppdateringene foregår - og hvilke man får om man ikke tegner servicepakken eller tar den årlige servicen. Med denne bilen som snakker med serveren som tilhører Tesla når som helst er det antakelig anledning for dem å slå av hele kjøretøyet dag 1 etter utgått reklamasjonsrett.
Tanken er utvilsomt konspiratorisk.
Når man ser på forbrukerelektrikk ellers dog ikke så fjern. Mye av det vi kjøper har en planlagt dag (-ihvertfall omtrent) hvor funksjonen slutter. Det beste eksempelet er printere som de fleste aksepterer at bare må kastes når de fusker etter få år. Det eldste eksempel er glødepæren hvor produsentene for 100 år siden ble enige om at en pære holder 1000t uansett hva som er teknisk mulig.
I praksis er man vel nødt til å tegne serviceavtalen for å ha goodwill fremover. ???
Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.
Sitat fra: Epleskreller på søndag 14. april 2013, klokken 13:44
Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.
Klart prisene er høyere her i Norge, men her snakker vi ca 1315 dollar kontra 600.
Synes Tesla bør ta mer av regningen for at de leverer et produkt de vil sjekke oftere enn fossilbiler!
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2013, klokken 14:48
Sitat fra: Epleskreller på søndag 14. april 2013, klokken 13:44
Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.
Klart prisene er høyere her i Norge, men her snakker vi ca 1315 dollar kontra 600.
Synes Tesla bør ta mer av regningen for at de leverer et produkt de vil sjekke oftere enn fossilbiler!
Lønnsnivået i Norge er 81% over USA (kilde:http://www.bls.gov/news.release/pdf/ichcc.pdf).
Sånn sett skulle servicen kostet 1086 dollar ekskl. mva, 1358 inkl. mva.
Sitat fra: Epleskreller på søndag 14. april 2013, klokken 13:44
Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.
Dette er min tanke også
Sitat fra: DonPedro på søndag 14. april 2013, klokken 19:45
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2013, klokken 14:48
Sitat fra: Epleskreller på søndag 14. april 2013, klokken 13:44
Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.
Klart prisene er høyere her i Norge, men her snakker vi ca 1315 dollar kontra 600.
Synes Tesla bør ta mer av regningen for at de leverer et produkt de vil sjekke oftere enn fossilbiler!
Lønnsnivået i Norge er 81% over USA (kilde:http://www.bls.gov/news.release/pdf/ichcc.pdf).
Sånn sett skulle servicen kostet 1086 dollar ekskl. mva, 1358 inkl. mva.
Hehe. Røverkjøp mao. Mener fortsatt servicen er veldig dyr, og at Tesla burde tatt noe av regningen for sitt ønske om så hyppig kontroll av bilen! Hjelper ikke at bilen er enkelt konstruert hvis den må sjekkes hvert år (i 7-8 timer hver gang basert på prisen....)
Vurderte en Opel Ampera før jeg reserverte en Tesla Model S, Opel forhandleren skulle ha 3750,- i årlig service og det på en bil med 2 drivlinjer. Tesla har blitt mer og mer grådig i det siste i mine øyne både på P+ pakken og service. >:(
Og Nissan tar mellom 3000 og 4000 for sine årlige servicer på Leaf'en.
Sitat fra: Oreo på søndag 14. april 2013, klokken 21:55
Og Nissan tar mellom 3000 og 4000 for sine årlige servicer på Leaf'en.
Leaf inkluderer ikke "alle slitedeler", men det har ingen ting å si de første 5 årene når ingenting skal/bør ryke.
Betaler du 7500,- i året i 5 år frem til garantien utløper har du betalt 37.500,- i service (eller 30.000 forhåndsbetalt), i hovedsak for kontroll av komponenter.
Det er en tilsvarende tråd på Leaf forumet hvor det klages over 3 - 4.000,- for service.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.0.html.
Det er jo grisebillig i forhold til 7.500 som Tesla skal ha. Nå er riktignok deler inkludert i Tesla sin pris, men går det så mye i slitedeler på en ny bil så kan en jo lure på hva dette kommer til å koste når bilen blir eldre. :-[
Men for å ta det, da. Hvilke slitedeler er det man kan forvente at servicen skal dekke?
Den dekker ikke
- dekk
Den dekker:
- bremseskiver?
- bremseklosser?
- vindusviskere?
Er det så veldig mange andre slitedeler som man normalt vil kunne forvente skal måtte byttes i.l.a. 4 år?
Nå har vi jo de siste dagene gått i "lest på US-siten"-fella så det synger etter, men for moro skyld kan vi jo se på hva som står der under "service plan":
Tesla Service includes
•Annual inspection (or every 12,500 miles)
•Replacement parts like brake pads and windshield wipers (excluding tires)
•24 hour roadside assistance
•System monitoring
•Remote diagnostics
•Software updates
•New features
Er det da slik å forstå at SW-oppgraderinger kun er dekket om man har en service-avtale?
Ser dem skal ha 6 personer pr servicesenter/showrom.. da er vel det sannsynelig noe rundt det i oslo idag også. Om man regner 7500,- pr år på 1200 biler så må det faktisk vere så mye for å dekke lønnskostnader for 18 stk mekanikere, ledere, butikkpersonale. Det skulle vert solgt 3000 biler i norge så hadde dem kunne satt 4000,- pr år. Faen å ;)
Sitat fra: Real EoN på søndag 14. april 2013, klokken 23:14
Ser dem skal ha 6 personer pr servicesenter/showrom.. da er vel det sannsynelig noe rundt det i oslo idag også. Om man regner 7500,- pr år på 1200 biler så må det faktisk vere så mye for å dekke lønnskostnader for 18 stk mekanikere, ledere, butikkpersonale. Det skulle vert solgt 3000 biler i norge så hadde dem kunne satt 4000,- pr år. Faen å ;)
Innen høsten 2014, når de fleste av oss skal ha første service, så kommer det til å være 3000 Model S i Norge.
Sitat fra http://www.afdc.energy.gov/vehicles/electric_maintenance.html
"All-electric vehicles typically require less maintenance than conventional vehicles because:
The battery, motor, and associated electronics require little to no regular maintenance
There are fewer fluids to change
Brake wear is significantly reduced, due to regenerative braking
There are far fewer moving parts, relative to a conventional gasoline engine."
Så langt teorien. I praksis krever Nissan og TM med årlig service isf 2-årig det doble av prisen for sammenlignbare biler med forbrenningsmotor. Ford omtrent samme beløp for sum periodeservice og vedlikehold for de 2 utgavene av Focus. Gjetter VW vil gjøre det samme med Golf.
GM med Volt og Toyota med Prius = biler med teoretisk det aller største behovet pga 2 drivlinjer krever omlag det samme som for vanlige biler.
Noen som vil trekke konklusjonen?
For Tesla er nok svaret at siden de har så få biler på veien og de faste kostnadene er mye de samme enten det er få biler eller mange så trengs det nok for at det i hele tatt skal bli lønnsomt... (4 service verksteder med folk, lokaler etc i norge på noen få tusen bilder det er dyrt...)
For Nissan handler det kanskkje mest at å skumme fløten i et monopol marked... Samme som en gjør når en spiser opp en stor del av avgiftsletten med ekstra høy pris på Leaf i norge...
Som nevnt tidligere tror jeg Tesla er for nøye når de tar service. For mange komponenter sjekkes for å lære om slitasje og unngå uheldige hendelser.
Den elektriske drivlinjen er unektelig en enkel konstruksjon, og med tiden forventer jeg at prisene på service faller.
Det krever dog volum slik kallagtunet påpeker. Ansatte må læres opp, utstyr må kjøpes inn. Og når verkstedets innektspotensial reduseres (intet eksosanlegg, regreimer, turbo +++) må de forsøke å beholde inntjening på andre måter. Høyere servicepris er resultatet.
Jeg tror det var en del som var urealistisk optimistisk når det gjaldt pris på service. (Prisen ar akkurat som jeg forventet (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7331.msg83084.html#msg83084).)
Realiteten er at Tesla har tilnærmet monopol inntil andre verksteder kommer opp og gå på service. (Noe som vil utvilsomt skje innen 2-3 år.) Sånt sett kan det være lurt å ikke binde seg for et antall år - det kan være lurere å kun betale for service per år, og kontinuerlig sammenligne prisene hos Tesla med prisene andre steder. Dette vil forsåvidt tvinge Tesla til å sette ned sine priser for å ikke miste kundene.
Mest trolig vil service-kostnadene til en Model S være litt motsatte av servicekostnadene for en fossilbil. De vil starte høye og så synke over tid. I motsetning til en fossilbil der de starter lave og så øker over tid.
Å få nye software-oppdateringer kan være verdt noen kroner. Vi nærmer oss dataverdenen med denne bilen, og det er litt kjedelig å sitte med windows 95 når resten av verden snart får windows 8. Strengt tatt kunne de solgt bilen slik den var, og kun rettet kritiske bugs, evt. solgt oppgraderinger separat. Nå kan det være at vi fortsatt har en nokså oppdatert bil om 5-10 år, hvis maskinvaren holder følge sånn noen lunde. Vi vet jo ikke hva som kommer av endringer, men denne bilen gir langt større muligheter enn en vanlig bil.
Jeg vil vel si at software oppgraderingen har en stor verdi i den serviceavtalen.
Ihverfall for meg.
På min Honda måtte jeg kjøpe ny navigasjons CD til 1500,- pr. gang, og etter hvert økte det til 2 ganger i året. Riktignok ikke tvang, men jeg ville jo ha nye områder og oppdatert kart. Første kartet var kun Oslo, så Oslo Akershus og sånn fortsatte det... Ikke lurt å være tidlig ute ;) På europatur, måtte man kjøpe flere kart CD'er.
Har ikke lært enda, men i stedet for en kart CD, får jeg nå oppgradert bil 2-3 ganger i året :) Desverre er ikke dyreste slitedel inkludert i service'n men det dekker ikke engang forsikrinselkapet når de blir most. Dekk og felg. Fine felger krever egen forsikring.
OTA Software oppdateringer har vel alltid vært men å være for alle kunder, uansett serviceavtale? Kartoppdateringer er inkludert i 7 år når man kjøper Tech pakke.
Tror ikke serviceavtalen skal blandes inn her?
Til info: Jeg ba Tesla presisere hvorvidt prisene var uten mva.
Svaret var at prisene på nettsiden var med mva. Så det er "trykkfeil" at serviceprisene på nettsiden er uten mva.
Slik jeg forstår det er altså prisen per år forhåndskjøpt 4750,- (19.000,-/4). Ved å betale fortløpende er prisen 6000,- per år.
Det er innenfor det jeg finner akseptabelt, selv om nivået for øyeblikket ligger litt over fossil.
synes denne bilen virker dyr på alt jeg ville venta med den selv om jeg kjører vert år med elbil til Spania
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. april 2013, klokken 12:57
Til info: Jeg ba Tesla presisere hvorvidt prisene var uten mva.
Svaret var at prisene på nettsiden var med mva. Så det er "trykkfeil" at serviceprisene på nettsiden er uten mva.
Slik jeg forstår det er altså prisen per år forhåndskjøpt 4750,- (19.000,-/4). Ved å betale fortløpende er prisen 6000,- per år.
Det er innenfor det jeg finner akseptabelt, selv om nivået for øyeblikket ligger litt over fossil.
Har også sendt tilsvarende spørsmål til Tesla, venter fremdeles på svar. Blir jo interresant å se om de svarer det samme til meg.
6.000,- inkl. Mva er fremdeles dyrt, men trolig ikke dyrt nok til at kanselerer kjøpet pga dette.
500-lapp i måneden er mye mindre enn hva jeg betaler for service + vedlikehold i dag - så dette er jo et røverkjøp! Har allerede for 10 mnd siden lagt inn Tesla med 500kr i budsjettet på posten for servicekostnader, så denne saken er levbar.
Sitat fra: glaserud på søndag 14. april 2013, klokken 22:51
Den dekker:
- vindusviskere?
Apropos det. Jeg vet ikke med dere, men jeg bytter viskere 2-3 ganger i året da dette er en slitedel som slites hurtig. Og utsikt fremover er naturligvis viktig å ha i orden. Blir det sånn at en svinger innom og henter nye ved behov eller får du kun en i året?
Ikke at dette utgjør noen stor utgift, jeg lurer mer pga det prinsipielle når de sier at de dekker slitedeler.
Sitat fra: OleJA på mandag 15. april 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. april 2013, klokken 12:57
Svaret var at prisene på nettsiden var med mva. Så det er "trykkfeil" at serviceprisene på nettsiden er uten mva.
Har også sendt tilsvarende spørsmål til Tesla, venter fremdeles på svar. Blir jo interresant å se om de svarer det samme til meg.
Nettsiden til Tesla er nå oppdatert, det står at prisene "inkluderer merverdiavgift" (http://www.teslamotors.com/no_NO/service)
Flott. Da er det ikke lenger usikkerheter rundt pris.
2-3 vindusviskere i året ?? Bor du i Bergen ? :)
Tja, byttet viskere i oktober og har tilbakelagt ca. 18.000 km siden da, for en stor del under vanskelige forhold. Byttet igjen nå og det var på tide for å si det sånn. Et par bytter i året er nok realistisk med min bruk.
Siste service på min Audi A6 var på like under 10 000. 6000/år med slitedeler inkludert kan jeg leve godt med.
Sitat fra: Celter på mandag 15. april 2013, klokken 16:50
Siste service på min Audi A6 var på like under 10 000. 6000/år med slitedeler inkludert kan jeg leve godt med.
A6 fra rundt 2007-2008 har en relativt drøy pris på 120.000km service. Regreim, vannpumpe mm koster fort bortimot 20 laken sist jeg sjekket (så på en brukt, og sjekket hva neste service ville koste....)
Sammenlignet med fossilbil er Tesla dyrere å holde i starten, og vesentlig billigere etter noen år (sett i forhold til snittet for tilsvarende biler med fossilmotor).
Forrige service på min 2009 9-3, 22500kr. Regreim, vannpumpe og alt standard mikk makk + utbrukt (forsøkt renset 5 ganger) EGR-ventil (trekk fra 1800kr fra summen for den og jobb).
Jeg sier igjen, jeg er positivt overrasket over 6000kr/år. Har eid noen Audi før og, det er ikke mye billig bilhold.
Det jeg derimot ikke har lest noe om - hvor lenge er det fritt fram for slitedeler om man følger opp service? Bilens levetid? I så fall er dealen enda bedre!
Varer det i f.eks. Maks 5 år, så er det jo bare PR-gimmic og ikke spesielt lønnsomt.
Sitat fra: Muffinman på mandag 15. april 2013, klokken 16:28
byttet viskere i oktober og har tilbakelagt ca. 18.000 km siden da, for en stor del under vanskelige forhold. Byttet igjen nå og det var på tide for å si det sånn. Et par bytter i året er nok realistisk med min bruk.
Flytt til Arizona. Der demonterer du viskerne når du kommer hjem med den nye bilen.
Og får normalt aldri bruk for de.
Det var en dyr 93. Betalte 4600 inkl mva for bytte av regreim og vannpumpe på min. Merkeforhandleren skulle ha 8500 kun for regreimbytte som i følge autodata tar 1,5 timer... Egr-ventilen har jeg blokkert, siden hele greia med DPF og EGR er feilkonstruert. Ikke hatt noen problemer siden, og bonus er lavere drivstoff-forbruk og bedre drag fra 1200-1800 omdreininger. Oljeskiftene tar jeg selv, noe som burde være uproblematisk for alle bortsett fra de minst praktisk anlagte av oss, men koster rundt 1200 på uavhengig verksted vs 2500 på merkeverkstedet. Koster på meg å bytte på 10K istedet for 15, og da blir det rundt 3 skift i året.
Hvis du har betalt over 20K for en service inkludert "vanlig" mikkmakk vil jeg tippe at du ikke har sjekket priser på forhånd, eller at det var snakk om reparasjoner og ikke det man vanligvis kaller service. Registerreima bytter du ihvertfall ikke hvert år.
For S sin del er 6000 i året mer enn en moderne fossilbil koster å serve, selv om man får en skvett spylevæske og nye viskerblader på kjøpet. Det er med andre ord dyrt til selv for en fossilbil, men ikke dyrt nok til at det blir en dealbreaker for min del. Men jeg kommer nok til å se meg rundt etter alternative verksteder. Folk reagerer jo på slike priser etter å ha opplevd skryt av hvor lite vedlikehold en elbil trenger i forhold til en fossil.
Sitat fra: laumb på mandag 15. april 2013, klokken 18:32
Det jeg derimot ikke har lest noe om - hvor lenge er det fritt fram for slitedeler om man følger opp service? Bilens levetid? I så fall er dealen enda bedre!
Varer det i f.eks. Maks 5 år, så er det jo bare PR-gimmic og ikke spesielt lønnsomt.
Det bør i hvert fall være mulig med 8 år, som er det US eierne kan forhåndskjøpe.
Sitat fra: Muffinman på mandag 15. april 2013, klokken 19:03
For S sin del er 6000 i året mer enn en moderne fossilbil koster å serve, selv om man får en skvett spylevæske og nye viskerblader på kjøpet. Det er med andre ord dyrt til selv for en fossilbil, men ikke dyrt nok til at det blir en dealbreaker for min del. Men jeg kommer nok til å se meg rundt etter alternative verksteder. Folk reagerer jo på slike priser etter å ha opplevd skryt av hvor lite vedlikehold en elbil trenger i forhold til en fossil.
Jeg vil tro de aller fleste betaler for 4 år sammen med bilen? Jeg kommer ihvertfall til å gjøre det. Ingen grunn til å bruke 6000,- i eksempelet da. Selv med renter er det ikke mer enn omtrent 5000,- pr. år.
Sitat fra: mrjalle på mandag 15. april 2013, klokken 14:16
Nettsiden til Tesla er nå oppdatert, det står at prisene "inkluderer merverdiavgift" (http://www.teslamotors.com/no_NO/service)
Det var en positiv avklaring. Servicen er ikke på noen måte billig i forhold til biler i samme prisklasse i Norge, men i forhold til de den er på nivå med i pris i andre land så er det sikkert ikke så mye mer, les Panamera, AMG, Jaguar, M serie etc.
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 15. april 2013, klokken 23:31
Det var en positiv avklaring. Servicen er ikke på noen måte billig i forhold til biler i samme prisklasse i Norge, men i forhold til de den er på nivå med i pris i andre land så er det sikkert ikke så mye mer, les Panamera, AMG, Jaguar, M serie etc.
leste på teslamotorsclub at folk var veldig misfornøyd med prisen for Tesla S service (siden bilen er nesten vedlikeholdsfri)
noen har tatt initiativ og skrevet e-post direkte til Elon Musk, og fikk svar om prisen for service.
Kort sagt av Elon:
- Pris for Tesla S service er orientert til samme nivå som Mercedes-Benz S klasse service prisen.
Vet ikke hva er årlig service pris i Norge for ny MB S klasse?
Sitat fra: vrom på mandag 15. april 2013, klokken 16:15
2-3 vindusviskere i året ?? Bor du i Bergen ? :)
Hehe. Bergenser på vestlandet, ja. Og at folk bytter (/burde bytte) oftere enn én gang i året er jeg sikker på gjelder mange her i landet.
Sitat fra: den12mann på tirsdag 16. april 2013, klokken 18:53
Hehe. Bergenser på vestlandet, ja. Og at folk bytter (/burde bytte) oftere enn én gang i året er jeg sikker på gjelder mange her i landet.
Hmm. Touranen har fått nye viskere en gang på 9 år...
Ekte mannfolk bruker ikke vindusviskere. Jeg bytter bil oftere enn vindusviskere.
Det er også meget viktig og vaske vindusviskerne sine ofte. Gjør man det så varer de veldig mye lengre.
Pleier å vaske de hver gang jeg kjører i regnet. Varer lenge da.
Jeg vasker gjerne mine vindusviskere med det som spruter ut av dysene foran vinduene ;)
Bytter viskerne kanskje hvert 3. år..
Jeg kommer forøvrig til å kjøpe fire års service med en gang for 19.000.
Er det noen her som har tenkt å kjøpe serviceplan inkl. ranger ? Jeg bor på Sunnmøre, og er langt ifra alle servicesenter, og tenker at dersom bilen plutselig skulle få store problem vil vel ranger service være aktuelt? Eller hvordan fungerer det? Dersom bilen stopper og ikke vil bevege seg en meter; hvem tar kostnaden for å få bilen til et autorisert Tesla servicesenter?
Sitat fra: Paul på tirsdag 16. april 2013, klokken 06:46
noen har tatt initiativ og skrevet e-post direkte til Elon Musk, og fikk svar om prisen for service.
Kort sagt av Elon:
- Pris for Tesla S service er orientert til samme nivå som Mercedes-Benz S klasse service prisen.
Dette svaret er ikke entydig. Mercedes service kan du betale for med en månedlig sum som inkluderer slitedeler og reparasjoner eller du kan betale servicene etter hvert = et sted mellom 30 og 40K km når computeren slår ut og forteller dine kjørevaner krever service om X km.
Dersom enkeltstående service er ment, betyr det samme pris for S service etter 20K km (eller ett år med lavere kjørelengde) som for Merc etter drøye 30K? Eller samme pris per kjørte km?
Sitat fra: tSla på tirsdag 16. april 2013, klokken 21:48
Er det noen her som har tenkt å kjøpe serviceplan inkl. ranger ? Jeg bor på Sunnmøre, og er langt ifra alle servicesenter, og tenker at dersom bilen plutselig skulle få store problem vil vel ranger service være aktuelt? Eller hvordan fungerer det? Dersom bilen stopper og ikke vil bevege seg en meter; hvem tar kostnaden for å få bilen til et autorisert Tesla servicesenter?
Har jeg forestått prislista riktig, kan du med S85 forhåndsbetale 4 X 20K servicer inkl limitfri ranger. Med mindre du bor noen få mil fra et servicecenter, må dette være en fornuftig investering.
Sitat fra: Paul på tirsdag 16. april 2013, klokken 06:46
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 15. april 2013, klokken 23:31
Det var en positiv avklaring. Servicen er ikke på noen måte billig i forhold til biler i samme prisklasse i Norge, men i forhold til de den er på nivå med i pris i andre land så er det sikkert ikke så mye mer, les Panamera, AMG, Jaguar, M serie etc.
leste på teslamotorsclub at folk var veldig misfornøyd med prisen for Tesla S service (siden bilen er nesten vedlikeholdsfri)
noen har tatt initiativ og skrevet e-post direkte til Elon Musk, og fikk svar om prisen for service.
Kort sagt av Elon:
- Pris for Tesla S service er orientert til samme nivå som Mercedes-Benz S klasse service prisen.
Vet ikke hva er årlig service pris i Norge for ny MB S klasse?
Jeg syns det er et besynderlig resonnement. Hvorfor ikke heller orientere til det nivå som det SKAL være? Det burde jo være mye lavere siden de har jo markedsført bilen med at den har "så utrolig få bevegelige deler". "Mye mindre å vedlikeholde enn vanlige biler" osv osv. "Men by the way, du skal forresten betale like mye for servicen som den bensindrevne topmodellen til Mercedes". Okaay? Fuck logic.
Her er det resonnemenget om alternativkostnad som gjelder. Orienter deg ved den kostnaden man får ved å velge neste alternativ og sett prisen deretter. Økonomene blant oss kan muligens presisere tankegangen.
Det er en del av forumdeltakerne som tenker slik også- bare bilen er gunstigere i service enn min halvslitte A6 eller Saab ++ så er jeg fornøyd.
De av oss som lurer på hva man får for pengene kommer nok til å bli skuffet.
Spørsmålet er når man kan håpe på konkurranse slik at alternativkostnaden blir lavere??
Jeg tror prisen forsvares med alle disse software oppdateringene som er unikt for Tesla.
Her vil man få merverdi igjen og igjen lenge etter man har kjøpt bilen.
Da jeg hadde prøvekjøring den 10/5 spurte jeg om de nye service intervallene/kostnadene. Jeg fikk til svar at det fremdeles var hvert år og kr.6000!!?
Trodde dette var forandret til lengre intervaller etter de nye opplysningene som kom for en stund siden. Noen som vet litt mere om hvordan det blir her på berget? Angående den 4 årige service pakken, skal den i tilfelle betales når du kjøper bilen eller ved første service?
De fastholder vel intervallene på 20.000km/årlig, men du mister ikke garantien om du ikke tar bilen på service.
Det er gode nyheter for personer som klarer å sjekke mønsterdybden på dekkene, fylle spylervæske og kontrollere at bremseklossene ikke er utslitte selv. Faktisk var det for min del prikken over i`en som gjorde at jeg besluttet om å kjøpe bilen. Den er jo alltid koblet til nett, og man kan lese ut feil og levere softwarefix`er/oppgraderinger over lufta uansett. Det koker vel egentlig ned til at det stort sett er kupeluftfilter en gang i året, bremsevæske hvert annet og kjølevæske hvert 5. år som må byttes. Tror jeg.
I praksis betyr jo dette at du kan få utført service hos andre verksteder (som forøvrig uansett måtte blitt tilfellet pga. konkurranselover i Norge.)
Skal aldri la en mekaniker med møkkete/oljete/fettete/grisete/bedritne verkstedshender få sette sine ben i min Tesla, never ever! Her i gården gjelder kun rene og pene merkeverkstedsfingre til å utføre service'n, når jeg selv måtte ønske det 8)
Enkelte som har illusjoner både om merkeverksteder og uavhengige verksteder ser jeg. Har fått interiør tilgriset og ødelagt på VW merkeverksted for noen år siden, og de var tunge å få til å gjøre opp for seg. De presterte til og med å grise til enda mer når de skulle feste airbag`en i rattet som de hadde feilmontert under første tilgrisingen. Ikke hyggelig på en helt ny bil som i utgangspunktet bare skulle få fikset noe på garantien.
Har kun brukt (godkjent) uavhengig verksted siden. To forskjeller i forholdt til merkeverkstedet:
1. Plettfritt utført arbeid til om lag halve prisen
2. Ingen ting er utskjemt i bilen, hverken interiør eller eksteriør
En annen forskjell er at uavhengige verksted er flinkere til å spesifisere hva som er gjort. Etter mange år med firmabiler (konas) og bruk av merkeverksteder blir jeg like positivt overrasket over pris, kvalitet og service på Snap Drive.
Med jeg tror Tesla kommer til å legge seg på et litt høyere nivå enn de vanlige merkeverkstedene...
Thomas
Å tro merkeverksteder som gruppe gjør bedre og renere arbeid enn frittstående eller omvendt, er neppe en holdbar generalisering. Det fins enkelte samvittighetsfulle og noen slurvete verksteder i begge leirer og blant alle bilmerker.
Det nærmeste du kommer generalisering er å se hvordan det enkelte merket scorer på verkstedsbiten i Autoindex.
Og så er det en fordel å bo på et mindre sted. "Jungeltelegrafen" er mer effektiv der.
Prisen er helt ok. Ingenting er gratis her i verden.
Det er kun positivt at det ligger en driftsmagin på ettermarkedet hos Tesla. Det bør alle som tar sjangsen på kjøp være glade for.
Slike service/vedlikeholdsavtaler koster omtrent det samme på andre merker. Jeg mener Møller tar 28 øre/75000 km. på Passat. Det blir 21000,-. (fritt etter husken, men det ligger i det området).
Sitat fra: mutz på søndag 19. mai 2013, klokken 22:56
Prisen er helt ok.
Pris lik tilsvarende konvensjonell bil dreper argumentet elbil enklere og billigere å serve.
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 20. mai 2013, klokken 15:46
Sitat fra: mutz på søndag 19. mai 2013, klokken 22:56
Prisen er helt ok.
Pris lik tilsvarende konvensjonell bil dreper argumentet elbil enklere og billigere å serve.
Det avhenger hva man får for prisen.
Komplett pakke med ubegrenset på stedet service(Ranger) gir god valuta for pengene. Videre dekkes slitedeler som vindusviskere, bremseskiver mm. Og ikke minst oppgraderinger på SW. I denne bilen tror jeg det nesten er god nok grunn til å slå til på serviceavtalen.
På SW tipper jeg det dukker opp mye spennende etterhvert. Jeg vil tro at sikkerhetsmessige og nødvendige oppgraderinger vil være kostnadsfrie, mens oppgraderinger som gir deg mer funksjonalitet og underholdning er forbeholdt de som betaler serviceavtalen?(spekulasjonsmodus)
For å sammenligne med Møller og Passat dekket denne stort sett periodisk service, pæreskift og topping av veskenivå.
Igjen vil jeg si at det er et pluss at Tesla tar seg betalt. De som ikke tar seg betalt gjør både seg selv og kundene en bjørnetjeneste.
Sitat fra: mutz på mandag 20. mai 2013, klokken 17:42
På SW tipper jeg det dukker opp mye spennede etterhvert. Jeg vil tro at sikkerhetsmessige og nødvendige oppgraderinger vil være kostnadsfrie, mens oppgraderinger som gir deg mer funksjonalitet og underholdning er forbeholdt de som betaler serviceavtalen?(spekulasjonsmodus)
Historien så langt sier at dette ikke er tilfelle. Det er allerede tilført en god del ny funksjonalitet for alle leverte biler.
Ellers kan jeg neppe tenke meg at Tesla går for en slik løsning. Å først gjøre servicene frivillige for deretter å øve press på den måten kan fort bli oppfattet som å gi med ene hånden samtidig som man tar med den andre, og det vil nok skape en del uvilje blant kundemassen.
Skulle man ellers gjøre forskjell på de som betaler serviceavtalen og de som betaler for enkeltservicer? Burde kunden som tar bilen inn til service for første gang etter fem år få alle nye funksjoner? Hvis ja, har man ikke da lurt de som har hatt den inne hvert år?
Har ingen tro på at man vil gjennomføre noe slikt. Om jeg tar feil er jeg spent på hvordan man skal klare å behandle kundene rettferdig uten å skape negativitet.
Argumentet med bremseskiver kjøper jeg ikke på en bil som knapt sliter bremser og hvor fabrikanten har uttalt at bremseklossene holder i 10 år - og dermed vil skivene sannsynligvis holde bilens levetid. Vindusviskere inkludert...vel, igjen en ubetydelig kostnad. Kanskje kan serviceavtalen gi grei valuta for pengene på en slik bil når den blir så gammel at det faktisk er en reell risiko for at noe må byttes, men ikke på en ny bil hvor det nesten ikke er noe å vedlikeholde og bytte av slitedeler er årevis unna. Garanti/reklamasjonsrett vil jo uansett dekke ting som går istykker.
Luftfjæringen holder man forresten utenom serviceavtalen, og da blir det veldig lite sukker på pillen igjen for min del.
Gode poenger Muffinman.
Sitat fra: Muffinman på mandag 20. mai 2013, klokken 18:01
Luftfjæringen holder man forresten utenom serviceavtalen, og da blir det veldig lite sukker på pillen igjen for min del.
Det trodde jeg også ut fra rapporter fra USA, men en her på forumet har fått bekreftet skriftlig at luftfjæringen er dekket i Norge. Får se an vilkårene i serviceavtalen. Blir vel 4750,- per år, absolutt alt inkludert, om man forhåndsbetaler for fire år.
Fjæringssystemet er vel uansett dekket av garanti, så jeg ser ikke den helt store nytteverdien på en helt ny bil. Jeg klarer ikke å se hva som skal være slitedeler som må byttes innenfor garantiperioden. Ellers så er vi ganske godt beskyttet gjennom forbrukerkjøpsloven her i Norge.
Sitat fra: Muffinman på mandag 20. mai 2013, klokken 18:01
Luftfjæringen holder man forresten utenom serviceavtalen, og da blir det veldig lite sukker på pillen igjen for min del.
Dette blir påstått med jevne mellomrom her på forumet, men jeg har foreløpig ikke fått med meg noen dokumentasjon. På Telsa Motors sine sider står det for øvrig: "Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)" (http://www.teslamotors.com/no_NO/service) Dette kan vel ikke tolkes på noen annen måte at serviceavtalen dekker alle reservedeler utenom dekk?
Sitat fra: Muffinman på mandag 20. mai 2013, klokken 18:01
Argumentet med bremseskiver kjøper jeg ikke på en bil som knapt sliter bremser og hvor fabrikanten har uttalt at bremseklossene holder i 10 år - og dermed vil skivene sannsynligvis holde bilens levetid.
Jeg er eng i så godt som alt Muffinman sier- bortsett fra setningen over.
I praksis bruker man bremsene knapt på en TMS- det betyr teoretisk livslang levetid. Desverre tar korrosjonen knekken på slike skiver etter få år- medmindre Tesla lager skiver med en annen legering som ruster mindre- det trur jeg desverre ikke.
Det blir antakelig flere bremsesett for de som bruker regen og kjører i "rekkeviddemodus".
Jeg tviler allikevel på at jeg tegner noe servicepakke- jeg ser ikke helt verdien for meg-å skifte/fylle på væsker er en smal sak, vindusviskerblader og kupefilter likeså.
Jeg kjører 8-10 kkm- årlig service er neppe nødvendig.
Bremser som nesten aldri brukes vil selvfølgelig ikke holde lenge, de heller. Model S har støpejernsskiver som de fleste andre biler, og de ruster bare man ser på dem. Men om man har et bevisst forhold til dette og sørger for en passe nedbremsing nå og da tviler jeg sterkt på at det blir et problem. Jeg har fasiten om noen år :)
Tviler sterkt på at det blir noe problem med rustne skiver sålenge bilen brukes jevnt.
Kjenner flere som har fått rust på skivene, da på helt vanlig biler. Ser fort for meg at de som får Model S og kjører den "kjedelig" vil kunne oppleve dette...
Hvis du bruker bilen veldig lite - ja. (som på alle andre biler) Ellers går det nok veldig bra.
Min plan er en litt kraftig oppbremsing like før man parkerer bilen. Dette vil øke temperaturen på skivene nok til at de tørker fort opp. Håper at dette vil bidra til å redusere rusproblemer
Sitat fra: OleJA på mandag 20. mai 2013, klokken 22:54
Håper at dette vil bidra til å redusere rusproblemer
Lykke til :)
Sitat fra: Nuvolari på mandag 20. mai 2013, klokken 23:02
Sitat fra: OleJA på mandag 20. mai 2013, klokken 22:54
Håper at dette vil bidra til å redusere rusproblemer
Lykke til :)
Fordømt autokorrektur på iPad'en, men den ble jo litt morsom :D
et par grisete forbikjøringer daglig holder nok skivene rustfrie
Sitat fra: Balrog på tirsdag 21. mai 2013, klokken 02:21
et par grisete forbikjøringer daglig holder nok skivene rustfrie
Bremse under forbikjøring..? :p
Vedlagt er sjekklisten for årlig service, den er ikke så lang. Jeg er litt usikker på om jeg skal droppe det eller ikke, tenker spesielt på sjekk av brake, coolant og transmission fluids. Det som står under Terhmal kan være greit å få gjort også. Men mye av dette blir jo ikke gjort hvert år.
Sitat fra: Milzit på onsdag 22. mai 2013, klokken 21:55
Vedlagt er sjekklisten for årlig service, den er ikke så lang. Jeg er litt usikker på om jeg skal droppe det eller ikke, tenker spesielt på sjekk av brake, coolant og transmission fluids. Det som står under Terhmal kan være greit å få gjort også. Men mye av dette blir jo ikke gjort hvert år.
Kommer til å kjøre mindre enn 12k miles i året. Gjør jeg mye galt om jeg tar dette på kilometer kjørt og ikke på kalenderår?
Sitat fra: Milzit på onsdag 22. mai 2013, klokken 21:55
Vedlagt er sjekklisten for årlig service, den er ikke så lang. Jeg er litt usikker på om jeg skal droppe det eller ikke, tenker spesielt på sjekk av brake, coolant og transmission fluids. Det som står under Terhmal kan være greit å få gjort også. Men mye av dette blir jo ikke gjort hvert år.
For meg ser det ut til at service hver 2.år/24.000miles er tilstrekkelig.
Hvis man er litt nevenyttig er det ikke mange utfordringer ved 1-års servicen- da blir man også bedre kjent med bilen sin ;)
Det har jo uansett ingen negativ konsekvens på garantien.
Å skifte batteriet på nøkkelen årlig virker litt oversized- kan hende den bruker mer batteri enn vanlige nøkler ettersom den hele tiden "snakker" med bilen. Hos meg med 10kkm/år holder nøkkelbatteriene i mange år. Men det er klart at det blir kjipt om nøkkelen ikke virker.
Slike batterier fra kvalitetsmerke koster bare noen kroner hos biltema.
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:35
Sitat fra: Balrog på tirsdag 21. mai 2013, klokken 02:21
et par grisete forbikjøringer daglig holder nok skivene rustfrie
Bremse under forbikjøring..? :p
Nei, etter forbikjøringene, selvsagt. Slik at man raskt kommer ned i fartsgrensa+25%mva.
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 22. mai 2013, klokken 22:36
Hvis man er litt nevenyttig er det ikke mange utfordringer ved 1-års servicen- da blir man også bedre kjent med bilen sin ;)
Det har jo uansett ingen negativ konsekvens på garantien.
Å skifte batteriet på nøkkelen årlig virker litt oversized- kan hende den bruker mer batteri enn vanlige nøkler ettersom den hele tiden "snakker" med bilen. Hos meg med 10kkm/år holder nøkkelbatteriene i mange år. Men det er klart at det blir kjipt om nøkkelen ikke virker.
Slike batterier fra kvalitetsmerke koster bare noen kroner hos biltema.
Noen som vet om det følger med flere enn en nøkkel? (Med tech-pakke)
2 nøkler. Hovednøkkelen og reservenøkkelen, som er lik hovednøkkelen bare med en synlig knapp på "taket". Ellers alle funksjoner som hovednøkkelen.
Hadde vært kult om nøkkelen kom i samme farge som bilen, men har bare sett sorte nøkler...
Bare sorte nøkler, da kommer den i samme farge som bilen ;) Kommer til å kjøre full pakke inkl ranger, vil ha den beste service som er mulig med så mye ny teknologi om noe skulle skje.
Sitat fra: Balrog på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:02
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:35
Sitat fra: Balrog på tirsdag 21. mai 2013, klokken 02:21
et par grisete forbikjøringer daglig holder nok skivene rustfrie
Bremse under forbikjøring..? :p
Nei, etter forbikjøringene, selvsagt. Slik at man raskt kommer ned i fartsgrensa+25%mva.
Høres ut som min taktikk, rent bortsett fra at jeg legger på 40% mva... ;-)
hmm så siden de skattesugne myndighetene har fritatt bilen for MVA så legger vi til MVA til selv der vi ønsker det og er til og med enda rausere.. ikke værst! ::)
Sitat fra: Milzit på onsdag 22. mai 2013, klokken 21:55
Vedlagt er sjekklisten for årlig service, den er ikke så lang. Jeg er litt usikker på om jeg skal droppe det eller ikke, tenker spesielt på sjekk av brake, coolant og transmission fluids. Det som står under Terhmal kan være greit å få gjort også. Men mye av dette blir jo ikke gjort hvert år.
Synes det blir drøyt hvis Tesla skal ha 5000,- for å gjøre de punktene som står her. Mesteparten er jo slik man bør sjekke selv jevnlig. Tenker da på service 1. Ser ikke vits i å ha mere enn annet hvert år. Dessuten så vil jeg tro at bilen har sensorer som beskytter motor og batteripakke hvis for eks. kjøling skulle bli ett problem. Software skal jo oppdater seg selv.
Sitat fra: OleJA på mandag 20. mai 2013, klokken 22:54
Min plan er en litt kraftig oppbremsing like før man parkerer bilen. Dette vil øke temperaturen på skivene nok til at de tørker fort opp. Håper at dette vil bidra til å redusere rusproblemer
Har instruert min bedre halvdel om å la være å slippe gassen en kilometer før kjøpesenteret, og heller bruke bremsene litt. Fordi rust på bremseskiver er et kjempeproblem her i alle fall!
Hva med stille inn Teslaen på lav "regenerering" på vinterstid, slik at bremsene faktisk blir brukt. Vil ikke det være en god ide?
Det å stille den på lav regen for å få brukt bremsene litt er nok en god idé ja. Jeg lurer på om det ikke er slik at når en trykker på bremsepedalen så bruker bilen regen helt til en bremser så hardt at bilen MÅ bruke bremsene. Det virker ihvertfall logisk i mitt hode, siden en da får maksimert regen. Hvis det er tilfellet så kan en også legge til en sw funksjon som passer på å bruke bremsene en gang i blant, istedet for at den kjører regen. F.eks. på x antall kilometer, dermed holder den bremsene i trim.
Jeg ligger med dagens bilbruk på mindre enn 12k i året og derfor virker service unødig dyrt. En service hvert andre år er mye mer fornuftig, eller altså en service pr 20k km. Slik jeg har oppfattet det skal OTA oppgraderinger komme uansett, det BØR de også gjøre. Det er jo også endel av reklamen (biler blir bedre etter du har kjøpt den).
Kunne tenkt meg å sende noen spørsmål til Tesla ang. denne, hvor er en fornuftig plass å sende slike spm ?
Sitat fra: sindrej på fredag 07. juni 2013, klokken 11:45
Jeg lurer på om det ikke er slik at når en trykker på bremsepedalen så bruker bilen regen helt til en bremser så hardt at bilen MÅ bruke bremsene. Det virker ihvertfall logisk i mitt hode, siden en da får maksimert regen.
Regen er vel ikke knyttet til bremsene på Model S, men kun til den morsomste pedalen.
SitatHvis det er tilfellet så kan en også legge til en sw funksjon som passer på å bruke bremsene en gang i blant, istedet for at den kjører regen. F.eks. på x antall kilometer, dermed holder den bremsene i trim.
Kan vel være trafikkfarlig slik som regen fungerer på MS. Hvis bilen skrur ned regen uten førerens medvirkning vil denne få vesentlig mindre bremseeffekt enn forventet når han letter på pedalen.
EDIT: Mulig jeg misforstod litt. Hvis du mener at bilen skal skape den forventede bremseeffekten ved å bruke bremser istedet for regen når gasspedalen slippes er vi enige. Det bør være mulig ved å bruke pumpa i ABS/ESP systemet.
Sitat fra: Muffinman på fredag 07. juni 2013, klokken 11:57
EDIT: Mulig jeg misforstod litt. Hvis du mener at bilen skal skape den forventede bremseeffekten ved å bruke bremser istedet for regen når gasspedalen slippes er vi enige. Det bør være mulig ved å bruke pumpa i ABS/ESP systemet.
Spot on. Akkurat det jeg mente, men bedre forklart/presisert ;)
Sitat fra: stianrod på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:48
2 nøkler. Hovednøkkelen og reservenøkkelen, som er lik hovednøkkelen bare med en synlig knapp på "taket". Ellers alle funksjoner som hovednøkkelen.
Hadde vært kult om nøkkelen kom i samme farge som bilen, men har bare sett sorte nøkler...
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.
K.
Sitat fra: Muffinman på fredag 07. juni 2013, klokken 11:57
Sitat fra: sindrej på fredag 07. juni 2013, klokken 11:45
Jeg lurer på om det ikke er slik at når en trykker på bremsepedalen så bruker bilen regen helt til en bremser så hardt at bilen MÅ bruke bremsene. Det virker ihvertfall logisk i mitt hode, siden en da får maksimert regen.
Regen er vel ikke knyttet til bremsene på Model S, men kun til den morsomste pedalen.
SitatHvis det er tilfellet så kan en også legge til en sw funksjon som passer på å bruke bremsene en gang i blant, istedet for at den kjører regen. F.eks. på x antall kilometer, dermed holder den bremsene i trim.
Kan vel være trafikkfarlig slik som regen fungerer på MS. Hvis bilen skrur ned regen uten førerens medvirkning vil denne få vesentlig mindre bremseeffekt enn forventet når han letter på pedalen.
EDIT: Mulig jeg misforstod litt. Hvis du mener at bilen skal skape den forventede bremseeffekten ved å bruke bremser istedet for regen når gasspedalen slippes er vi enige. Det bør være mulig ved å bruke pumpa i ABS/ESP systemet.
Det stemmer, Muffinman.
Regen og bremser er helt separate ting. Ikke som på fx. Prius, der regen og skivebremser begge er koblet til bremsepedalen, og har skapt trøbbel for Toyota og brukere, ikke minst rundt den forventede effekten. Brukere som trykker inn pedalen men effekten er plutselig helt anderledes.
Om det er noe bedre å ha det separat som på Model S? Tja, om batteriet ikke har kapasitet til å ta imot energien produsert ved rege, enten pga. kapasitet eller temperatur, så kutter vel regen, og vi kan oppleve at bilen ikke bremser som forventet når aksellerasjonspedalen slippes. Det kan fort bli kritisk, det.
For forutsigbarheten sin del så kan det kanskje være greit å kjøre med lav regen?
Personlig må jeg dog si at jeg liker godt hvordan bilen i stor grad kan kjøres med kun en pedal.
Sitat fra: tjobben på fredag 07. juni 2013, klokken 13:22
Tja, om batteriet ikke har kapasitet til å ta imot energien produsert ved rege, enten pga. kapasitet eller temperatur, så kutter vel regen, og vi kan oppleve at bilen ikke bremser som forventet når aksellerasjonspedalen slippes. Det kan fort bli kritisk, det.
Det vil vel kun skje dersom batteriet er 100% oppladet? Og hvis du er ute på kjøretur så er jo ikke batteriet 100% fullt siden du tross alt bruker bilen. Isåfall ser jeg ikke at overnevnte er en reell problemstilling. Eller har jeg misforstått noe?
Sitat fra: den12mann på fredag 07. juni 2013, klokken 13:28
Sitat fra: tjobben på fredag 07. juni 2013, klokken 13:22
Tja, om batteriet ikke har kapasitet til å ta imot energien produsert ved rege, enten pga. kapasitet eller temperatur, så kutter vel regen, og vi kan oppleve at bilen ikke bremser som forventet når aksellerasjonspedalen slippes. Det kan fort bli kritisk, det.
Det vil vel kun skje dersom batteriet er 100% oppladet? Og hvis du er ute på kjøretur så er jo ikke batteriet 100% fullt siden du tross alt bruker bilen. Isåfall ser jeg ikke at overnevnte er en reell problemstilling. Eller har jeg misforstått noe?
Det stemmer. Maks kapasitet har man sjelden. Og kaldt batteri kun i starten, så det er vel ikke slik at vi midt i kjøreturen plutselig kan oppleve niks regen.
På Roadsteren er det hovedsaklig to situasjoner som fører til at du ikke får regen, og begge vil normalt være tilstede fra du starter opp bilen og et stykke inn i turen. Jeg har ennå ikke opplevd at noen av dem plutselig har oppstått midt i en biltur.
1. Toppladet batteri (range mode)
2. Kaldt batteri
Når dette er tilfelle så lyser en gul "Regen"-lampe på dashbordet for å varsle føreren. Hvis du ikke er obs på dette (og det hender jo) så får du en liten overraskelse første gang du skal lette av litt på farten da bilen ikke mister fart slik du forventer. Normalt er ikke dette problematisk siden når du bremser på regen så er det uansett fordi du har tenkt å bremse ganske lett over en lengre strekning så det er god tid til å oppfatte hva som skjer og trykke på bremsen istedet. Hvis du i utgangspunktet hadde behov for å stoppe fort så ville du uansett brukt bremsen fra starten av.
Det mest plagsomme med tap av regen er at når man har blitt vant til enpedalskjøring så er det litt kjipt å måtte topedalkjøre en stund mens man venter på at regen skal komme tilbake.
Jeg har ennå ikke klart å finne ut om tap av regen påvirker cruise control i det hele tatt.
Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Sitat fra: stianrod på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:48
2 nøkler. Hovednøkkelen og reservenøkkelen, som er lik hovednøkkelen bare med en synlig knapp på "taket". Ellers alle funksjoner som hovednøkkelen.
Hadde vært kult om nøkkelen kom i samme farge som bilen, men har bare sett sorte nøkler...
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.
K.
Kult!
Jeg har ingen kone, men har en samboer uten lappen (heldigvis) ;) så blir nok bare hovednøkkelen som skal brukes. Men merker at jeg faktisk gleder meg til å kjøre samboeren rundt omkring på jobb eller shopping etc. Mens hun er i prøverommet, er jeg også ute og "prøver" 8)
Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.
K.
Hvor har du denne infoen fra? Tidligere måtte man velge profil manuelt fra en liste, er dette blitt endret?
Finner ikke noe om det i brukermanualen.
Sitat fra: mrm på lørdag 08. juni 2013, klokken 09:49
Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.
K.
Hvor har du denne infoen fra? Tidligere måtte man velge profil manuelt fra en liste, er dette blitt endret?
Finner ikke noe om det i brukermanualen.
Det var Tesla representanten som var med på prøvekjøringen som forklarte det før vi begynte å kjøre :-)
K.
Jeg har heller ikke lest heller noe på TMC eller noe annet sted at profiler er knyttet til nøklene nå...
Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Sitat fra: stianrod på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:48
2 nøkler. Hovednøkkelen og reservenøkkelen, som er lik hovednøkkelen bare med en synlig knapp på "taket". Ellers alle funksjoner som hovednøkkelen.
Hadde vært kult om nøkkelen kom i samme farge som bilen, men har bare sett sorte nøkler...
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.
K.
Da håper jeg også at begrenset motorkraft er et av "profilvalgene". Plutselig ble det litt lettere å la kone/barn å låne bilen.
Sitat fra: Maartensommer på søndag 09. juni 2013, klokken 20:36
Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Sitat fra: stianrod på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:48
2 nøkler. Hovednøkkelen og reservenøkkelen, som er lik hovednøkkelen bare med en synlig knapp på "taket". Ellers alle funksjoner som hovednøkkelen.
Hadde vært kult om nøkkelen kom i samme farge som bilen, men har bare sett sorte nøkler...
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.
K.
Da håper jeg også at begrenset motorkraft er et av "profilvalgene". Plutselig ble det litt lettere å la kone/barn å låne bilen.
Spurte Alex F om disse to tingene da Teslabutikken åpnet i Trondheim, og fikk beskjed om å melde behovet hos Tesla. Flott om det blir en realitet!
Hva blir det til for gjengen når det gjelder serviceprisen? Sier folket ja eller nei
Sitat fra: den12mann på søndag 28. juli 2013, klokken 23:15
Hva blir det til for gjengen når det gjelder serviceprisen? Sier folket ja eller nei
Ja
Sitat fra: ohh på søndag 28. juli 2013, klokken 23:40
Sitat fra: den12mann på søndag 28. juli 2013, klokken 23:15
Hva blir det til for gjengen når det gjelder serviceprisen? Sier folket ja eller nei
Ja
Ja
Synes service er dyrt i forhold til det jeg har måttet betalt hos Toyota og Kia, ligger vel i snitt på ca 3000,- (4500,- for hovedservice og 3000,- for mellom og 1600,- på minste) og da inngår jo oljer, tennplugger, luftfilter, olljefilter og andre ice relaterte kostnader. Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.
Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.
Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)
Sitat fra: Cirion på mandag 29. juli 2013, klokken 15:30
Sitat fra: ohh på søndag 28. juli 2013, klokken 23:40
Sitat fra: den12mann på søndag 28. juli 2013, klokken 23:15
Hva blir det til for gjengen når det gjelder serviceprisen? Sier folket ja eller nei
Ja
Ja
Nei, annet hvert år holder.
Sitat fra: RunarBT på mandag 29. juli 2013, klokken 16:16
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.
Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.
Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)
Hvis dette med rust er et problem tviler jeg på at tar penger for å sjekke om de aktuelle delene er angrepet.
Sitat fra: RunarBT på mandag 29. juli 2013, klokken 16:16
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.
Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.
Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)
Jeg har lagt opp serviceskjema her tidligere (for USA det blir vel det samme her) og et er ikke mye som sjekkes det første året synes jeg. Jeg tenker å ta den på service etter 2. år, vi kjører heller ikke så langt pr år.
Hva som er riktig for den enkelte av oss er avhengig av risikoprofil (de fleste av oss skyr vel ikke risiko ettersom de satser 6-700K på et såpass nytt produkt) og kjørelengde.
Jeg kjører under 10000 km og tar service hvert 2. år. Jeg tror helst det går bra. 8)
Sitat fra: RunarBT på mandag 29. juli 2013, klokken 16:16
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.
Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.
Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)
Jeg også tenkte at jeg skulle ta forhåndsbetalt service for 4 år inntil jeg regnet på hvordan renta er på 19000 kroner. Jeg regner med de fleste,langt fra alle, men de fleste tar opp et større eller mindre lån for å finansiere bilen sin. Det vil si at om du tar opp 19000 kroner i ekstra lån for å kjøpe forhåndsbetalt service (har du 19000 ekstra til service kunne du brukt de på egenkapital til billånet) har du bare i renteutgifter ved 5% rente betalt 950 kroner mer for servicen etter det første året. Må man låne penger så svarer det seg rett og slett ikke å gi mer penger til Tesla på forhånd. Har man mye penger fra før, så man slipper lån, så regner jeg med at de fleste tenker at de får bedre avkastning enn 5% andre steder. Sånn jeg ser det så er det dårlig økonomi å forhåndsbetale service med de prisene som er i dag. Det er i alle fall noe å tenke på...
Sitat fra: OW på tirsdag 30. juli 2013, klokken 09:15
Sitat fra: RunarBT på mandag 29. juli 2013, klokken 16:16
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.
Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.
Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)
Jeg også tenkte at jeg skulle ta forhåndsbetalt service for 4 år inntil jeg regnet på hvordan renta er på 19000 kroner. Jeg regner med de fleste,langt fra alle, men de fleste tar opp et større eller mindre lån for å finansiere bilen sin. Det vil si at om du tar opp 19000 kroner i ekstra lån for å kjøpe forhåndsbetalt service (har du 19000 ekstra til service kunne du brukt de på egenkapital til billånet) har du bare i renteutgifter ved 5% rente betalt 950 kroner mer for servicen etter det første året. Må man låne penger så svarer det seg rett og slett ikke å gi mer penger til Tesla på forhånd. Har man mye penger fra før, så man slipper lån, så regner jeg med at de fleste tenker at de får bedre avkastning enn 5% andre steder. Sånn jeg ser det så er det dårlig økonomi å forhåndsbetale service med de prisene som er i dag. Det er i alle fall noe å tenke på...
Helt klart, og husk at de 19.000,- ekstra du låner vil være de siste innbetalingene på lånet, hvis du låner opp på huslånet uten å øke avdragene er det godt mulig at du betaler 4% rente på disse i 10-20 år, alt avhengig av lengden på huslånet.
Eksempel, hvis du har 15 år igjen på huslånet ditt og har 4% rente, hvis du da topper lånet ditt opp med 19.000,- for å forhåndsbetale Tesla service så vil dette "ekstralånet" koste deg totalt 34.000,-. Det er 8500,- pr service.
Forhåndsbetaling lønner seg ikke hvis man har lån med litt lengde igjen, skjæringspunktet i eksempelet ovenfor vil være 6 år, altså hvis du har 6 år igjen på huslånet (etter de 19.000,- er lagt til) vil du betale 24.000,- for servicene.
PS! Rentefradragene er ikke tatt med så tallene er litt bedre enn eksemplene over. Poenget mitt er at det sannsynligvis lønner seg å betale servicene når du tar dem hvis du ikke er gjeldfri da.
Rentefradrag veies i stor del opp av insflasjon. Skal mye til at det lønner seg å forhåndsbetale. Har du de 19k i cash, betal ned på lånet heller (eller sett inn på høyrentekonto.)
Sitat fra: petersv på tirsdag 30. juli 2013, klokken 09:43
Skal mye til at det lønner seg å forhåndsbetale.
Du tar risikoen på at TM ikke går konkurs.
Du får en god rabatt på dagens pris.
Du sikrer deg mot (de årlige) prisforhøyningene.
Har du god økonomi, er det verdt risikoen.
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år, og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år, og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år, og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?
Ja prisene står svart på lysegrått på denne siden: http://www.teslamotors.com/no_NO/service
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 30. juli 2013, klokken 13:44
Sitat fra: petersv på tirsdag 30. juli 2013, klokken 09:43
Skal mye til at det lønner seg å forhåndsbetale.
Du tar risikoen på at TM ikke går konkurs.
Du får en god rabatt på dagens pris.
Du sikrer deg mot (de årlige) prisforhøyningene.
Har du god økonomi, er det verdt risikoen.
Eller sagt på en annen måte, har du mindre enn 6 år igjen på huslånet kan det være penger å spare, ellers vil du tape på å forhåndsbetale for service!
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år, og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?
Mulig dette var litt klønete formulert fra min side, men spørsmålet mitt var 'Hvorfor ser det ut til at det er beregnet Mva på forhåndsbetalt 4års serviceplan kjøpt sammen med bilen?'
Uten tillagt Mva burde denne kostet 15.200,-
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 16:20
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år, og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?
Mulig dette var litt klønete formulert fra min side, men spørsmålet mitt var 'Hvorfor ser det ut til at det er beregnet Mva på forhåndsbetalt 4års serviceplan kjøpt sammen med bilen?'
Uten tillagt Mva burde denne kostet 15.200,-
Aha, da forstår jeg :) Ja du har et poeng, dersom de kan selge den tjeneste momsfritt sammen med bilen. Jeg tror dog det blir å strekke strikken litt langt, men det blir en antakelse uten at jeg kjenner lovverket :)
Veldig usikker selv på forhåndskjøpt service. Så de har litt slingringsmonn på definisjonen årlig/20.000km (fire servicer er inkludert) er jeg interessert. Kunne tenke meg å ta dem et sted i intervallet 20-30.000km avhengig av hva som passer for meg. Eks slippe å stresse med å ta service før sommerferien dersom bilen passerer et intervallpunkt rett før en bilferie).
Sitat fra: eclipse på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:50
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år, og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?
Ja prisene står svart på lysegrått på denne siden: http://www.teslamotors.com/no_NO/service
De har plassert det litt i en gråsone :D
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år, og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
Service er en tjeneste som er levert av Tesla og det er ikke fritatt mva.
Klargjøring er vel også en tjeneste, men ikke momsbelagt tror jeg.
Sitat fra: noto på tirsdag 30. juli 2013, klokken 21:51
Klargjøring er vel også en tjeneste, men ikke momsbelagt tror jeg.
Det er forskjell på klargjøring i forbindelse med leverering av selve bilen og optional tjeneste inntil 4 år senere. Dette var svaret jeg fikk uppfordret fra Tesla.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Optional er kanskje nøkkelordet. De kunne økt basisprisen tilsvarende og gitt servicen gratis og dermed momsfri.
Jeg får telefon på mandag og får da tilbud om servicepakken...
Men hvis man dropper pakken og tar den på service etter 2. år, det er vel ingen som vet hva Tesla tar pr service? Skal spørre på mandag, men får vel beskjed om at dette ikke er klart.
Du får de jo til å se ut som man ikke får software update engang uten service avtale...
• Servicepakke:
o 4-års plan: NOK 19.000
Tesla Service i 4 år, opptil 80.000 km. Inkluderer:
• Årlig service eller ved 20.000 km
• Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
• Systemovervåking
• Ekstern diagnostisering
• Programvareoppdateringer
• Nye funksjoner
Sitat fra: Milzit på lørdag 10. august 2013, klokken 19:24
Du får de jo til å se ut som man ikke får software update engang uten service
De sa til meg i Tromsø at ikke alle oppdateringene kunne gjøres over nettet men måtte innstalleres på stedet. Tror uansett at vi som bor litt unna servicesenterene gjør lurt i å kjøpe ranger service.
Sitat fra: Nordtroms på lørdag 10. august 2013, klokken 19:33
Sitat fra: Milzit på lørdag 10. august 2013, klokken 19:24
Du får de jo til å se ut som man ikke får software update engang uten service
De sa til meg i Tromsø at ikke alle oppdateringene kunne gjøres over nettet men måtte innstalleres på stedet. Tror uansett at vi som bor litt unna servicesenterene gjør lurt i å kjøpe ranger service.
Ja, men er både software og oppdateringer med på listen:
• Programvareoppdateringer
• Nye funksjoner
Men tror jeg bestiller dette ved bilen så behøver man ikke tenkte mer på dette på 4 år...
Man har ingen support fra Tesla heller ingen denne pakken?
Et annet punkt er:
• Ekstern diagnostisering
Min leveringsspesialist sa at vanlig service koster 6000. Jeg spurte også om oppdateringer, og hun sa at det ikke var snakk om ekstra oppdateringer, men jeg tror hun tok feil, for jeg har lest at oppdatering av firmware på forskjellige MCU-er i bilen må gjøres med kabel.
Sitat fra: petersv på lørdag 10. august 2013, klokken 21:07
Min leveringsspesialist sa at vanlig service koster 6000.
Men hva får man for 6000 kr?
Med mindre det er veldig mange deler de bytter årlig som er inkludert i denne prisen, er den veldig høy... Etter første året (strengt tatt de første årene) bør det ikke være mye som må gjøres på bilen, annet enn å gå gjennom en sjekkliste og eventuelt ta betalt for å fikse det de finner da.
Hadde nettopp 90000 km service på min Audi A4 '09, kostet 2000 kr i Sverige...
Tror forresten den største verdien i Servicepakken er hvis man selger bilen før det er gått fire år, da det er en god trygghet for kjøper.