Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: peskareta på tirsdag 12. mars 2013, klokken 22:19
Jeg lurer på hva forskjellen mellom de to heltakene er.
Sort er den ene varianten, vanlig lakkfarge er den andre.
Hva er sort tak om det ikke er vanlig sort lakk?
Hva om en bestiller sort lakk - vil det da være forskjell mellom sort tak eller heltak?
Tenker å ikke gå for panoramatak pga vinter/kulde/is osv
Sort tak og bilens farge er bare forskjellige lakkerte flater.
Kjøper du sort bil er det samme om du velger sort tak eller bilens farge - det blir sort. Taket lakkeres og monteres ferdig lakkert ut fra hva jeg skjønner av megafactories videoen - så ingen forskjell i konstruksjon eller materiell. Bare farge.
Jeg skal forøvrig ha hvit bil med sort tak.
da forstår jeg - det er bare en mulighet for sort tak selv om en velger en annen bilfarge.
Jeg tenkte litt i forbindelse med evt sugekopper/magnetholdere for ski.
Sitat fra: peskareta på tirsdag 12. mars 2013, klokken 23:01
Jeg tenkte litt i forbindelse med evt sugekopper/magnetholdere for ski.
Magneter fester dårlig på aluminium ;)
Sitat fra: peskareta på tirsdag 12. mars 2013, klokken 23:01
da forstår jeg - det er bare en mulighet for sort tak selv om en velger en annen bilfarge.
Jeg tenkte litt i forbindelse med evt sugekopper/magnetholdere for ski.
Hvis du skal ha takstativ bør du velge panoramatak.
Har jeg forstått det riktig når jeg oppfatter det slik at det ikke er gardin i panoramataket? Det er jo vanlig på pano-tak, og jeg ville tro det hadde en god effekt både mot varme og solblending?
Panotaket demper mye både sollys og varme, som rapportert fra brukere i solstater som Florida, Texas og California, så tror ikke en trenger å være bekymret for manglende gardin. Selv synes jeg det blir litt lunere ved å kunne dra igjen luka/gardina for panotak/soltak. Dette har vel med vaner å gjøre.
Mon tro om Alcantara tillegget på $500,- (§*¤) vil være det samme om en velger Panorama tak eller ikke? Kjenner jeg vil føle meg "screwed" nok en gang ved å velge Pano+Alcantara, da jeg strengt tatt vil få mindre alcantara for pengene. Får håpe en ihvertall kan velge svart alcantara når en nå må betale ekstra allerede.
Da jeg vurderte Mini før jeg kom over Leaf'en skulle de ha 6lapper for svart tak (innvendig). Usikker på om det var alcantara.
Nå beveger jeg meg litt offtopic ved å diskutere innsiden av taket.
Når jeg først har nevnt Mini, så er vel det en av få bilprodusenter som tilbyr separat farge på taket (utvendig), samt sidespeil. Skoda Fabia er vel en til? Usikker på om Citroen DS3 gjør det samme, mener de har en versjon med sjakkmønster i hvertfall.
Hvit bil med sort tak blir sikkert ganske kult laumb. Spesielt om du også legger på en mørk film på vinduene. Nok en ting som skiller en ut fra mengden. Tror mindretallet vil opsjonen med svart tak, da det kanskje kan være litt for radikalt for de fleste?
Sitat fra: Oreo på tirsdag 02. april 2013, klokken 18:43
Nå beveger jeg meg litt offtopic ved å diskutere innsiden av taket.
Når jeg først har nevnt Mini, så er vel det en av få bilprodusenter som tilbyr separat farge på taket (utvendig), samt sidespeil. Skoda Fabia er vel en til? Usikker på om Citroen DS3 gjør det samme, mener de har en versjon med sjakkmønster i hvertfall.
På DS3 får du nesten hva du vil. Diverse mønster og forskjellige ensfargede tak.
Vi har en sort med burgunder tak. Knall bil :-)
I forhold til Model S takene. Er det noen som kan si hvorfor man må ha panorama tak for å få takbiooksen på plass?
Gjengede fester. De er ikke der med mindre du velger pano.
Sitat fra: Oreo på tirsdag 02. april 2013, klokken 18:43
Mon tro om Alcantara tillegget på $500,- (§*¤) vil være det samme om en velger Panorama tak eller ikke? Kjenner jeg vil føle meg "screwed" nok en gang ved å velge Pano+Alcantara, da jeg strengt tatt vil få mindre alcantara for pengene. Får håpe en ihvertall kan velge svart alcantara når en nå må betale ekstra allerede.
Hvor har du denne informasjon om ekstra tillegg for alcantara tak fra?
Sitat fra: Sponzo på onsdag 03. april 2013, klokken 01:34
Sitat fra: Oreo på tirsdag 02. april 2013, klokken 18:43
Mon tro om Alcantara tillegget på $500,- (§*¤) vil være det samme om en velger Panorama tak eller ikke? Kjenner jeg vil føle meg "screwed" nok en gang ved å velge Pano+Alcantara, da jeg strengt tatt vil få mindre alcantara for pengene. Får håpe en ihvertall kan velge svart alcantara når en nå må betale ekstra allerede.
Hvor har du denne informasjon om ekstra tillegg for alcantara tak fra?
Denne tråden som utgangspunkt: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15243-Upset-at-Major-Headliner-Issue-Anyone-notice-this-(resolved) (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15243-Upset-at-Major-Headliner-Issue-Anyone-notice-this-(resolved)) Se post #143 side 15 for feedback fra Tesla.
Forøvrig også tatt opp i tråden om Performance Vs. Standard, her:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.150.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.150.html)
Det er nok bare panoramatak-utgaven som har fester for takstativ:
http://www.teslamotors.com/forum/forums/model-s-roof-rack-available
Derfor er det ingen tvil hos meg - må ha gjennomsiktig tak!
Fikk denne nå.
For de som måtte være i tvil:
"Regarding the interior color, you can order a black performance interior if you like. That is what I have on my car and love it.
Have a great week! George"
Dette inkluderer taket.
K.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
For de som ikke måtte være i tvil:
Dear xxxxx,
Thank you for your email.
Unfortunately, we currently don't offer custom orders and headliners in black.
Please let me know if I can be of further assistance to you.
Best regards,
Helene Hendus
Sitat fra: glaserud på tirsdag 16. april 2013, klokken 07:50
For de som ikke måtte være i tvil:
Dear xxxxx,
Thank you for your email.
Unfortunately, we currently don't offer custom orders and headliners in black.
Please let me know if I can be of further assistance to you.
Best regards,
Helene Hendus
Ja det var da merkelig at det skulle være slik forvirring internt hos Tesla.
Jeg skrev tydlig at det gjaldt innvendig tak etc. og at jeg var fra Norge. Deretter bekrefter han at det var ingen problem.
Men jeg må da si at jeg stoler mer på George Blakenship enn Helene :-P
Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 16. april 2013, klokken 08:15
Ja det var da merkelig at det skulle være slik forvirring internt hos Tesla.
Jeg skrev tydlig at det gjaldt innvendig tak etc. og at jeg var fra Norge. Deretter bekrefter han at det var ingen problem.
Men jeg må da si at jeg stoler mer på George Blakenship enn Helene :-P
Bedt henne dobbeltsjekke.
Bilder av stativ montert:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/6795-roof-rack/page7?p=292489&viewfull=1#post292489
Fikk denne pressiseringen fra George Blankenship nå:
"Hi Kim,
Sorry for the confusion. No, unfortunately we only install one color of headliner and seat belt arm, and that is tan. Perhaps we will be able to offer more options like this in the future, but for now there is only one option.
Best regards,
George"
K.
Sendte også en mail, både gjennom "kontakt oss" på hjemmesiden og til Program Director:
"Hello Mr. Guillen,
I have EU reservation number 1206.
I am excitingly waiting for the opportunity to finalize my order for the Model S.
I do however want to express my wishes for having the option for a black alcantara headliner/roof.
I have also heard some Performance models have been delivered without the alcantara headliner. I hope this is not the case, but only a "production hick-up"
I appreciate the new packages released for the European marked.
Kind regards,"
Fikk dette svaret:
"Dear Mr. X
Thanks for your message and your support of Tesla: it is greatly appreciated!
All performance Model S will be delivered with Alcantara headliners and upper pillars. There is only one Alcantara color available (as has been the case since start of production)
We are looking forward to building and delivering your car.
Please let me know if I can be of any assistance! Many thanks again!
Best regards from California,
Jerome Guillen I Model S program director"
Vi får kanskje lage en avstemming på hvor mange som ønsker sort hedliner, og legge litt faktatatt på hvor stort dette ønsketer. Hjelper kanskje med litt press?
ja, det kan være en god ide.. de fleste ville fortrekke sort tak tipper jeg.. så sant de ikke skal ha lyst interiør..
Sitat fra: Amper på fredag 19. april 2013, klokken 12:36
ja, det kan være en god ide.. de fleste ville fortrekke sort tak tipper jeg.. så sant de ikke skal ha lyst interiør..
Jeg skal ha Tan interiør, og her synes jeg sort hedliner blir mye finere. Nå er det to beigefarger som ikke harmonerer. Kunne noen laget en spørreundersøkelse på dette, så vi har litt fakta?
Er det noen som har valgt svart tak?
Velger å spørre her istedenfor å starte nytt emne.
Leste litt på teslamotorsclub forumet og kommer over et innlegg:
Observations after three test drives
I have now completed three test drives. P85 about two months ago. Then, this week, I drove an S85 and then a P85 back to back. I thought I would share some thoughts with the board.
Pano roof - sat in the rear seat of a non-pano and then a pano. I see the head room problem now (I am only about 5' 9"). I am not a sunroof guy and typically order cars without. However, I will likely go pano on my build because of the rear seat headroom issue. Just an FYI for those going the same direction for the same reason, if the back seat passenger leans all the way back, he/she will hit the back of the pano roof frame before the headrest. Yes, there is much more room directly above one's head. However, one will hit their head on the back frame of the pano if one leans back all the way (almost unnatural though).
S85 vs P85 - as some have mentioned in this forum, the main difference here is how much lighter the P85 feels. That is the only way I can explain the difference. The S85 is plenty fast from 20+, however it feels like you are moving more weight. The P85 is just stupid quick - as many of you know. Unfortunately, the roads were a little wet from some earlier rain and I really could not get on the throttle as I wanted. From a dead stop to 60mph, the wheels just couldn't hold traction with the torque on either car.
Handling - my first test drive was on springs. The last two had air. I did not detect a big difference regardless of ride height. I may save some money here. However, after coming out of an M5 (and several other German cars), the Model S handles just fine compared to the Germans. I am not saying it is excellent, but it is really good. I have no complaints.
Det jeg egentlig lurer på er om det virkelig er så ille som han påstår med tanke på takhøyden med og uten Panorama? 5.9 feet er sånn ca 175cm, jeg har kun prøvd P85 med panorama men har gått for en S85 uten panomarama, så vil gjerne høre dere som har prøvd/har biler med og uten.
Jeg er 187cm, har prøvd bil med og uten panorama. Foran er det bedre takhøyde uten panorama. Bak er det best høyde med panorama, men man skaller fremdeles hodet i baksiden slik det beskrives i innlegget ditt. Altså man kan ikke sitte med hodet bakoverlent inntil nakkestøtten.
Jeg velger uten panorama, da jeg aldri sitter bak i min egen bil. Skal jeg ha med voksne passasjerer, noe som er sjeldendt, får jeg be de korteste sette seg bak.
Jeg må sitte med hodet på skakke også i volvo s60, audi a5 og fler. Så dette er ikke unikt for Model S. Ser at noen skriver de er like høye som meg og ikke har problemer med å sitte bak. Da må de ha kort rygg...
En del kommer an på sittestilling. Noen syns baksetet er helt greit, andre ikke. Jeg er 177 cm høy og har null problem i baksetet, både med/uten panoramatak. Andre er 175 cm og syns det er for lite plass.
Det som er et faktum er at det er litt mindre plass på Model S enn en god del andre biler. Så får man vurdere selv hvordan man stiller seg til dette.
Jeg har ikke pano, er 185 høy og sitter ikke godt bak mtp hodehøyde. Jeg har derimot hatt passasjerer på over 180 som sier det ikke er noe problem. Kommer helt an på foretrukken sittestilling, jeg sitter litt som en prest mens andre ligger jo nesten i gulvet..
Det som berger bakseter er jo at det er god plass i bilens lengderetning, yttre design samt batteriplassering går jo kraftig ut over både takhøyde og dybde i fotbrønn.
jeg har pano-tak og har kjørt >100 mil med baksetepassasjerer på 180-195, og ingen av dem har klagd. Disse passasjerne har vært av typen med nedsunken sittestilling.
Man kan være klar over at bakseteplassene i TMS legger opp til spisse vinkler i hofte og kne særlig hos lange personer, noe som gjør at de setter pris på superladerstoppene på langtur 8)