Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: bobakka på fredag 18. januar 2013, klokken 20:47

Tittel: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: bobakkafredag 18. januar 2013, klokken 20:47
Jeg begynte som elbilsjåfør på alvor i mars 2011. Dette er da min andre vinter hvor elbilen er i full drift. Totalt har jeg nå kjørt snart 40 000 km. Jeg er tidvis grepet av "rekkeviddeangst" og har brukt en del tid og energi på å dokumentere visse kjøreruter som jeg kjører ofte slik at jeg ikke skal få ubegrunnet "angst" og hjerteklapp hver gang en strek forsvinner.
Jeg syns jeg merket kortere rekkevidde tidlig i fjor høst, men det var litt vanskelig å være absolutt sikker da utetemperatur og forhold varierer. Jeg er dog sikker på at jeg har kortere rekkevidde denne vinteren sammenlignet med forrige vinter under lignende forhold. Der jeg i fjor vinter klarte meg med 8 streker må jeg nå opp i nærmere 10 for å kunne kjøre samme distanse på tilnærmet samme måte (dvs samme hastighetsprofil og full varme).
Jeg har sjekket dekkene og fylte opp slik at trykket økte fra knapt 20 til 35, uten noe veldig forskjell i rekkevidde.
Jeg skal inn til service tidlig i april og er spent på resultatet av batteritesten hos Mitsubishi.
Jeg har også for moro skyld sjekket ladingen med en kWh meter og ser også ganske klart at et tomt batteri tar imot mindre effekt nå i vinter enn i fjor vinter. Jeg ser forskjell på drøye 1/2 på rundt 14 kWh.
Tenkte jeg skulle høre om noen andre har en "følelse" av kortere rekkevidde, evnt har dokumentert det?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Øyvind.hfredag 18. januar 2013, klokken 20:59
Sitat fra: bobakka på fredag 18. januar 2013, klokken 20:47
Der jeg i fjor vinter klarte meg med 8 streker må jeg nå opp i nærmere 10 for å kunne kjøre samme distanse på tilnærmet samme måte (dvs samme hastighetsprofil og full varme).
Dvs. du opplever 10-20% redusert kapasitet? Og om du har fått ca 100km i snitt ut av batteriet per lading, så har du ladet det ca 400 ganger?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhfredag 18. januar 2013, klokken 23:29
Sitat fra: bobakka på fredag 18. januar 2013, klokken 20:47
Totalt har jeg nå kjørt snart 40 000 km.
Har du fått gjort CMU-oppgraderingen, eller skal du få gjort det nå på servicen? Kanskje ikke relevant, men har lest om erfaringer fra USA der noen opplevde at både bil og sjåfør ble "som ny" etterpå. :)
Jfr. http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=686&start=49
og http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6437.msg67521.html#msg67521
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: bobakkalørdag 19. januar 2013, klokken 09:16
Det er vanskelig å si hvor mye reduksjon jeg opplever da jeg ikke har helt standardisert kjørerute som jeg kan sammenligne eksakt fra forrige vinter. Men jeg merker tydelig reduksjon. Jeg vil anta at det er i området 10% - dvs. ca en strek på 8-10 streker. Det er jo en viss vitenskap å finne ut av dette da en strek inneholder ganske mye rekkevidde (fra den nesten er tom til den nesten er full). Jeg har derfor prøvd å holde orden på rekkevidden rett etter at en strek har forsvunnet i fart og har noen "merkestener" underveis til jobb.

Jeg har også opplevd en gang i fjor høst at skilpadda kom veldig mye fortere enn jeg var vant til etter at den siste streken forsvant. Jeg har til en stor grad prøvd å unngå skilpadde etter det. Før denne opplevelsen hendte det rett som det var at kjørte til alle strekene var borte da jeg regnet med en drøy full strek etter at den siste streken var borte. Jeg har aldri kjørt helt tom.

Jeg snakket nettopp med Motorforum om CMU oppgradering og jeg konkluderte vel med at jeg drøyer oppdateringen til service i mars/april. Jeg fikk forståelsen av at det hadde mer med ladehastighet enn ladeeffektivitet å gjøre. Men hvis det er slik at oppdateringen kan gi meg en "bedre" bil så skal jeg revurdere. Men det er vel ingen betenkeligheter med å utsette oppdateringen, eller?

Jeg har standard fullladet i snitt en gang per arbeidsdag samt noe ekstralading i forbindelse med lengre turer etter arbeidet og noen ganger i helgene. Vil anta at jeg har fullladet batteriene ca. 500 ganger og klattladet 100-200 ganger.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: erik elørdag 19. januar 2013, klokken 14:14
Slapp av,snart kommer solen. ;) Da kommer rekkevidden tilbake. :) Motor Forum og mange andre sier mye rart. "Oppgraderingen" skal vel "hindre" at det kommer "feilmelding" slik at kunden får unødvendig problemer.  Kjør din Mitsubishi uten og tenke på at noe kan gå galt,lad bilen og stell pent med den . Den vil "levere" hver dag. God Helg.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 19. januar 2013, klokken 14:43
Det hadde vært artig om du gjorde en test nå i kulda der du registrerer temp og nøyaktig kjørelengde samt forbruk av streker. Så får du gjennomført softwareoppdateringen og gjør deretter ny test under så like som mulig forhold. Da får du svar på om det har noe for seg... Selv ser jeg daglig hvor langt jeg kommer på én strek da jeg alltid starter med full tank, har samme rute og kjørestil/fart - og innstilling på varmeapparat. Utetemp og føret avgjør, men likevel rimelig lik distanse hver dag.

Selv syntes jeg å merke en forbedring av rekkevidden, men ikke mange er enige i det. Så flott om du gjør dette for å kunne bekrefte/avkrefte eventuell forbedring. :)
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhlørdag 19. januar 2013, klokken 20:57
Sitat fra: bobakka på lørdag 19. januar 2013, klokken 09:16
Jeg har også opplevd en gang i fjor høst at skilpadda kom veldig mye fortere enn jeg var vant til etter at den siste streken forsvant.
Det har jeg også opplevd. Og opplevd at streker har forsvunnet uforklarlig raskt. At jeg har brukt mye mer enn forventet (eller mye mindre) på en strekning enkelte ganger, uten å kunne forklare det. Etc. etc. Jeg tror rett og slett batteri-indikatoren ikke alltid er til å stole på. Se denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6217.0.html
Jeg ble ikke tatt på alvor, men når det blir en forskningsnyhet at nøyaktigheten på målere er nede på +/-5% sier det jo litt. Mange synsinger her på forumet om at første streken er "feitere" enn de andre, at siste halvdel forsvinner raskere etc. bekrefter bare at batterimåleren ikke er helt lineær.

Og det har alltid falt tilbake til normalt igjen. Jeg kjører og er glad, min i-MiEV leverer og snart kommer solen som erik e sier. :)

Sitat fra: bobakka på lørdag 19. januar 2013, klokken 09:16
Men hvis det er slik at oppdateringen kan gi meg en "bedre" bil så skal jeg revurdere. Men det er vel ingen betenkeligheter med å utsette oppdateringen, eller?
Merket meg i cmu-tråden i høst at mange løp til forhandler umiddelbart for å få fikset dette. Jeg tok det hele med knusende ro og fikk det gjort som en del av 20.000 km servicen nå nettopp. Ingen betenkeligheter med å utsette det nei.
Tittel: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: laumblørdag 19. januar 2013, klokken 21:00
Tror ikke denne uforutsigbarheten er unik for elbilene deres.

9-3'n var kjører godt og vel 600 km på første halvdelen av måleren, og rundt 300-350km på andre halvdelen. Sånn har alle andre (fossil)biler jeg har hatt også oppført seg.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Riolørdag 19. januar 2013, klokken 21:03
skatvalsbygg: du har nok helt rett. Det er særdeles vanskelig å beregne akkurat hvor mange kWt det er igjen i et batteri, for det avhenger ikke bare av hvor mye strøm man har tatt ut, men temperatur på batteriene, hvor raskt man tok strøm ut (100A i 10 minutter tømmer nok mer enn 10A i 100 minutter), temperatur under lading, og sikkert en haug med andre parametere. Også, som du nevner, direkte målefeil.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhlørdag 19. januar 2013, klokken 22:06
Sitat fra: laumb på lørdag 19. januar 2013, klokken 21:00
9-3'n var kjører godt og vel 600 km på første halvdelen av måleren, og rundt 300-350km på andre halvdelen. Sånn har alle andre (fossil)biler jeg har hatt også oppført seg.
Ja, akkurat slik har fossilbilene våre oppført seg. Man bryr seg ikke noe om det, for selv om det nærmer seg tom tank er det jo alltids nok til å komme seg til nærmeste bensinstasjon. Men i elbilen har det så mye større betydning pga. rekkevidden. Sliter ofte på helt nye veier der jeg aldri har kjørt elbil før. Mye beregning og stirring på batterimåleren underveis. Forsvinner streken nå? Nei...puh! Enn nå? Oisann....
Jeg må bare lære elbilen å kjenne, erfare hva den klarer under ulike forhold og bare ta streker og estimerte restlengder med en klype salt.

Apropos fossilbil: Når man først får rekkeviddeangst i fossil - fordi tanken snart er tom og man er langt ute i villmarka på ukjente veier, så er den følelsen MYE verre enn rekkeviddeangst med elbil. For en veggkontakt finner man alltids om man spør litt, men hvem har vel en kanne bensin eller diesel stående?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: bobakkasøndag 20. januar 2013, klokken 09:05
Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 19. januar 2013, klokken 22:06
Sliter ofte på helt nye veier der jeg aldri har kjørt elbil før. Mye beregning og stirring på batterimåleren underveis. Forsvinner streken nå? Nei...puh! Enn nå? Oisann....
Jeg må bare lære elbilen å kjenne, erfare hva den klarer under ulike forhold og bare ta streker og estimerte restlengder med en klype salt.



Jeg har det også på samme måte. Konsentrerer meg ekstra når jeg kjører nye veier hvor jeg er usikker på om jeg kommer frem. Bruker da varmen og hastigheten som justeringsfaktor - dvs. av med varmen og ned til 60-70 km/t.

Men hovedpoenget i en stabil batteriindikator er jo at den bør være forutsigbar alt annet likt. Dvs. hvis jeg kjører samme veien to dager med samme forhold og samme hastighet og samme startstrøm så bør indikatoren miste streker på samme sted hver gang. Det er det jeg hevder ikke bestandig skjer og hvor også Skatvalsbygg har observert det samme.

For meg er det ganske betenkelig da det gjør at jeg ikke kan stole på måleren og må ha større margin, dvs. at jeg får mindre opplevd rekkevidde. Det er ikke bare bare å bli stående tom for strøm 1 km før Gardermoen og flyet går halvannet time.

Jeg har bare opplevd det en gang hvor jeg har lagt merke til det.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhsøndag 20. januar 2013, klokken 17:47
Et eksempel på hvor ille det kan være: Pleier å stoppe på Orkanger å spise middag en times tid fredag ettermiddag de gangene jeg er på vei til hytta (skal kjøre totalt 10 mil). Lader med 16A-kladd og får 3 streker. En gang fikk jeg 4 streker. Glad og fornøyd fortsatte jeg, hadde jo mer strøm enn forventet. Bare for å oppleve at 2 streker forsvant på rekke og rad i løpet av få kilometer...

Det mest stabile er å fullade med 10A-kladd. Da tuller ikke batterimåleren med meg, og man kan stole på den. Strekene forsvinner som forventet, og man kan faktisk bruke dem til ganske eksakt beregning av rekkevidde. Etter hurtiglading forsvinner de første par strekene gjerne raskere enn forventet. Og klattlading med 16A-kladden kan gi ekstra spøkelses-strek slik som beskrevet ovenfor. Eller motsatt...en strek mindre enn forventet. Har opplevd det også. Men som sagt, 10A-ladingen tuller aldri.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Bjorntsøndag 20. januar 2013, klokken 23:04
SitatDet mest stabile er å fullade med 10A-kladd. Da tuller ikke batterimåleren med meg, og man kan stole på den. Strekene forsvinner som forventet, og man kan faktisk bruke dem til ganske eksakt beregning av rekkevidde. Etter hurtiglading forsvinner de første par strekene gjerne raskere enn forventet

Dette er akkurat min erfaring også. Bruker kun 10 A laderen og føler jeg har full kontroll over strekene mine og forbruket. Hurtiglader har jeg bare prøvd en  2 3 ganger for moro skyld, har en rett ved jobben, og samme erfaring med at strekene forsvant fort.
Ingen erfaring med 16 A lader. En selger på Mitsubishi, Oslo ,sa til meg at en fikk fylt "tanken" litt fullere" med 10 A enn 16 A, da jeg spurte om hvorfor det bare er 10 A på bilene nå.  Før jeg hadde kjøpt bil dette.
Hadde lyst på en 16 A før, men det har jeg slått fra meg.  Skulle gjerne ha sluppet "kladden" da.
Tittel: Re: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: foxymandag 21. januar 2013, klokken 16:51
lader både med 10a og 16a - 0 forskjell bortsett fra at det går fortere å lade med 16a :))
Tittel: Sv: Re: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Olemannmandag 21. januar 2013, klokken 18:50
Sitat fra: foxy på mandag 21. januar 2013, klokken 16:51
lader både med 10a og 16a - 0 forskjell bortsett fra at det går fortere å lade med 16a :))

Har sett at mange rapporterer max 13 A med 16 A kladd og tett på 10 A med 10 A kladd.

Hvor mye raskere oppnår du full-ladning, fra ca 1-2 streker og til full?
Antall streker pr. time med hhv 10 og 16 A kladden?

Mvh Ole

(lurer på å kjøpe den svenske "kladdløse kladden", men bare om det er en reell forskjell.)
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Riomandag 21. januar 2013, klokken 20:32
Sitat fra: Olemann på mandag 21. januar 2013, klokken 18:50
Sitat fra: foxy på mandag 21. januar 2013, klokken 16:51
lader både med 10a og 16a - 0 forskjell bortsett fra at det går fortere å lade med 16a :))

Har sett at mange rapporterer max 13 A med 16 A kladd og tett på 10 A med 10 A kladd.

Hvor mye raskere oppnår du full-ladning, fra ca 1-2 streker og til full?
Antall streker pr. time med hhv 10 og 16 A kladden?

Mvh Ole

(lurer på å kjøpe den svenske "kladdløse kladden", men bare om det er en reell forskjell.)


Hei,

Ladekladden forteller bare bilen hvor mange ampère den maks. kan trekke - f. eks. 10 eller 16 A.

Laderen i trillingene kan kun trekke 13 A, så hvis den har en 16 A ladekladd vil den fremdeles kun trekke 13 A. (Med en 10 A ladekladd vil den selvsagt trekke 10 A.)

Så ved å gå fra en 10 A til en 16 A ladekladd vil energioverføringen øke med 30% (til 13 A), og ladetiden vil reduseres tilsvarende.

For en Nissan Leaf så er den interne laderen på 16 A, så da øker ladehastigheten med 60%.


Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Olemannmandag 21. januar 2013, klokken 20:36
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.

Takk for svar, det jeg også hadde hørt før.  Bra at det er over 13A, noen påstår at bilen er begrenset til 13A, se annet innlegg her.
Også interessant at 10A ikke gir 10A, men kun drøyt 9. Men ikke lett å skjønne hvorfor.

Antar dette er peak verdier målt en stund før batteriet er oppladet?  Eller snitt verdier over en time eller 3?

Ole
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Riomandag 21. januar 2013, klokken 20:44
Sitat fra: Olemann på mandag 21. januar 2013, klokken 20:36
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.

Takk for svar, det jeg også hadde hørt før.  Bra at det er over 13A, noen påstår at bilen er begrenset til 13A, se annet innlegg her.
Også interessant at 10A ikke gir 10A, men kun drøyt 9. Men ikke lett å skjønne hvorfor.

Antar dette er peak verdier målt en stund før batteriet er oppladet?  Eller snitt verdier over en time eller 3?

Ole

Husk at all elektronikk har toleranse  - både fra kladd til kladd, lader til lader, men også avhengig av temperatur og spenningen (Volt).

I tillegg, avhengig av støy, harmonisk energi og mye annet, så er måling av strøm, spenning og kW langt mer vanskelig enn mange forstår, og derfor ofte ikke er nøyaktig med billig utstyr (og ofte ikke engang med dyrt utstyr).

Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 21. januar 2013, klokken 20:50
Det er målt med måler fra Clas Ohlsson. Ikke snitt over lang tid, men fulgte med på måleren noen minutter. Ca. 2/3 av full da jeg målte. Mulig verdiene ikke er nøyaktige men forholdet mellom dem er temmelig nært 3:2, det ser jeg på hvor fort strekene kommer.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Øyvind.hmandag 21. januar 2013, klokken 21:38
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
13,7, er det målt ved stikk-kontakten? Dvs ca 3,3kW ved 240 volt, og med 10% tap over laderen snakker du altså om at ca 12,33A finner veien helt frem til batteriet?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: TBmandag 21. januar 2013, klokken 23:04
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.
Stemmer bra med det eg også har målt, 3 strek pr time med Charge-Amps kabelen stemmer bra. Litt over 2 t lader frå 50 til 100% - så eg bruker denne om eg treng rask lading - eller om kurs er belasta frå før - då kan den stilles til 6A. Tar lang tid, men det lades fint opp i løpet av ei natt.

Ulempen med denne er som Leaf folket påpeikar, mindre vinkel på håndtaket. (Pga. tett parkering mot vegg bruker eg ikkje denne heime..)

Ang. måling med billig Clas Ohlson måler. Eg har to stk, begge er samme typen, men den eine viser 15-20 v meir/mindre enn den andre. Dermed blir det ulikt effekt (W). Dvs, ikkje stol heilt på denne typen målere - dei gir ein god indikasjon, men ikkje nødvendigvis nøyaktige verdiar.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtirsdag 22. januar 2013, klokken 00:10
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2013, klokken 21:38
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
13,7, er det målt ved stikk-kontakten?
Ved stikkontakten ja. Måleren viste at det ble trukket 3060W, og spenningen var da på ca. 223V. Hvor mye tap det er på vei til batteriet aner jeg ikke. Målingen skjedde i høst med noen plussgrader i lufta.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Turisttirsdag 22. januar 2013, klokken 01:06
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2013, klokken 21:38
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
13,7, er det målt ved stikk-kontakten? Dvs ca 3,3kW ved 240 volt, og med 10% tap over laderen snakker du altså om at ca 12,33A finner veien helt frem til batteriet?
Ampere "forsvinner" ikke på den måten. Måler du 13,7A ved stikkontakten, så går det 13,7A i hele strømkretsen. Derimot faller spenningen noe ved elektrisk motstand (som i en ledning). Med 10 % tap (som er MYE) i en ledning, så vil en spenning på 240V bli redusert til 216V.
Spenningen reduseres etter Ohms lov (U=RxI). For å få til et spenningstap på 24V ved 13,7A, må motstanden i ledningen våre på nesten 2 ohm. Effekten tilført bilen (P=UxI) synker tilsvarende. Men strømmen (ampere) er den samme.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 22. januar 2013, klokken 06:36
Sitat fra: Turist på tirsdag 22. januar 2013, klokken 01:06
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2013, klokken 21:38
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
13,7, er det målt ved stikk-kontakten? Dvs ca 3,3kW ved 240 volt, og med 10% tap over laderen snakker du altså om at ca 12,33A finner veien helt frem til batteriet?
Ampere "forsvinner" ikke på den måten. Måler du 13,7A ved stikkontakten, så går det 13,7A i hele strømkretsen. Derimot faller spenningen noe ved elektrisk motstand (som i en ledning). Med 10 % tap (som er MYE) i en ledning, så vil en spenning på 240V bli redusert til 216V.
Spenningen reduseres etter Ohms lov (U=RxI). For å få til et spenningstap på 24V ved 13,7A, må motstanden i ledningen våre på nesten 2 ohm. Effekten tilført bilen (P=UxI) synker tilsvarende. Men strømmen (ampere) er den samme.
Ok. Da lærte jeg noe nytt i dag også! Takk for korreksjonen :)
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtirsdag 22. januar 2013, klokken 08:46
Sitat fra: Turist på tirsdag 22. januar 2013, klokken 01:06
For å få til et spenningstap på 24V ved 13,7A, må motstanden i ledningen våre på nesten 2 ohm.
Ja, og da ville effekt-tapet i ledningen være 24V*13,7A = ca. 330W. Tapet ville ført til varmgang i ledningen som ville glødet som en varmetråd i en elektrisk ovn.

Kobber har resistivitet på 0,0175 ohm/m i en ledning med 1 mm2 tverrsnitt. (Wiki.) Ladekabelen er 5 m lang og lederne har 2,5 mm2 tverrsnitt, altså 0,0175 * 5 / 2,5 = 0,035 ohm. Effekt-tapet i hver av lederne blir P = I2R, dvs. 13,72 * 0,035 = ca. 6,5W.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 22. januar 2013, klokken 09:39
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:46
Ja, og da ville effekt-tapet i ledningen være 24V*13,7A = ca. 330W. Tapet ville ført til varmgang i ledningen som ville glødet som en varmetråd i en elektrisk ovn.
Nå skrev jeg strengt talt 10% tap over laderen, ikke ledningene :) Regnet med det var forståelig at det var omgjøring av AC til DC hvor tapet fant sted, ikke i kabelen.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtirsdag 22. januar 2013, klokken 10:36
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 09:39
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:46
Ja, og da ville effekt-tapet i ledningen være 24V*13,7A = ca. 330W. Tapet ville ført til varmgang i ledningen som ville glødet som en varmetråd i en elektrisk ovn.
Nå skrev jeg strengt talt 10% tap over laderen, ikke ledningene :) Regnet med det var forståelig at det var omgjøring av AC til DC hvor tapet fant sted, ikke i kabelen.
Ja, du gjorde visst det. :) Men noe må jo uansett bli varmet opp av tapet, så da ville laderen blitt temmelig varm i stedet da. Men det virker som om tapet er mye mindre enn 10%, for det er ikke varmgang å spore noe sted.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: TBtirsdag 22. januar 2013, klokken 20:55
Sitat
Ja, du gjorde visst det. :) Men noe må jo uansett bli varmet opp av tapet, så da ville laderen blitt temmelig varm i stedet da. Men det virker som om tapet er mye mindre enn 10%, for det er ikke varmgang å spore noe sted.
Når lade kabel kobles til, så starter det ei vifte - og det surklar i kjøleveske. Dvs, varmen blir nok transportert vekk frå laderen? Tap i % skal eg ikkje uttale meg om.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtirsdag 22. januar 2013, klokken 23:36
Sitat fra: TB på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:55
Når lade kabel kobles til, så starter det ei vifte - og det surklar i kjøleveske. Dvs, varmen blir nok transportert vekk frå laderen? Tap i % skal eg ikkje uttale meg om.
Vifta går bare i 4 sekunder. Mer som et signal om at ladingen har startet. Hva den periodiske surklingen er vet jeg ikke, men kan jo være en slags kjøling som du sier? Det surkler nå uansett om det er 15 pluss eller 15 minus ute.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Mr.Zeroonsdag 23. januar 2013, klokken 21:40
Det sitter et eget kjøleanlegg bak med rør frem til radiatoren. Det vi hører er sirkulasjonspumpen. Er vel DC/DC boksen som kjøles.
Batteripakka viftekjøles ved temp over 20 varme. Ved over 30 settes AC'n i gang. Lite behov for kjøling om dagen... ;D
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Bjorntonsdag 23. januar 2013, klokken 22:01
Denne pumpen er tydeligvis ikke termostatstyrt. Den starter med faste intervaller og fast tid. Tok tiden en gang. Hvert 3/4. min tror jeg går i en 60 sec. Samme i sommer 25+ som i dag 17- AC'en tar hånd om batteriet ja.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Heisantorsdag 24. januar 2013, klokken 11:44
Har akkurat hatt bilen på 2-årsservice (~38000 km). Fikk som resultat på diagnoserapporten:
"State of charge(control value): 98,0%"
"Battery current capasity: 41,3 Ah"
Om det stemmer som verkstedet sa, at dette betyr at batteriet har 98% av original kapasitet, er ikke reduksjonen i batterikapasitet særlig avskrekkende.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtorsdag 24. januar 2013, klokken 12:40
Sitat fra: Heisan på torsdag 24. januar 2013, klokken 11:44
Har akkurat hatt bilen på 2-årsservice (~38000 km). Fikk som resultat på diagnoserapporten:
"State of charge(control value): 98,0%"
"Battery current capasity: 41,3 Ah"
Om det stemmer som verkstedet sa, at dette betyr at batteriet har 98% av original kapasitet, er ikke reduksjonen i batterikapasitet særlig avskrekkende.
Ja, hvis det betyr det du tror er det en skikkelig gladnyhet, for da kan man kjøre 380.000 km før kapasiteten er nede i 80%. Men var det ikke bare det at batteriet var 98% oppladet da du leverte den inn?

Kapasiteten til batteriet målte de til 41,3 Ah. Originalkapasiteten skal være 50 Ah (google info om GS Yuasa LEV50). Dette er en skikkelig degradering ned til 82,6% av original kapasitet. Håper virkelig jeg har oversett noe, eller så må Mitsubishi bytte en haug med batterier på garantien etterhvert.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Heisantorsdag 24. januar 2013, klokken 13:21
Jeg er usikker på hva dette egentlig betyr og er ikke sikker på om verkstedmannen visste helt hva han snakket om. Batteriet var nesten halvfullt ved innlevering, så 98% var ikke status ved innlevering, men kanskje ved utlevering? Det var kaldt ved innlevering av bilen og det kan kanskje være bakgrunn for lav batterikapasitet, tror ikke jeg har mistet nærmere 20% siden bilen var ny.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 24. januar 2013, klokken 13:25
17,4% kan høres mye ut, men om du har ladet omtrent like mange ganger som bobakka (500 fulladinger og 100-200 klattladinger) er vel egentlig ikke 17% reduksjon så ille? Og om disse tallene er gale og du bare har mistet 5-10% er det i mine øyne veldig positivt.

Det viser jo indirekte verdien ved å ha så stort batteri som mulig(vurderer ikke cellekjemi her).
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtorsdag 24. januar 2013, klokken 13:46
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:25
17,4% kan høres mye ut, men om du har ladet omtrent like mange ganger som bobakka (500 fulladinger og 100-200 klattladinger) er vel egentlig ikke 17% reduksjon så ille?
Jo det er mye iflg. denne: http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html
Se slide 8.
Batteriet er testet under 25oC og hadde 81% restkapasitet etter 1500 opp- og utladninger.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 24. januar 2013, klokken 13:52
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:46
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:25
17,4% kan høres mye ut, men om du har ladet omtrent like mange ganger som bobakka (500 fulladinger og 100-200 klattladinger) er vel egentlig ikke 17% reduksjon så ille?
Jo det er mye iflg. denne: http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html
Se slide 8.
Batteriet er testet under 25oC og hadde 81% restkapasitet etter 1500 opp- og utladninger.

Ok. Da er cellekjemien i trilling-batteriet langt bedre mtp slitasje enn løsningen Tesla har gått for, og da forstår jeg godt at 17,4% oppleves som svært høyt selv med 500 fulladinger! Teslas batterier fra Panasonic (LiNiCoAlO2 kjemi) skal ha 20-25% reduksjon i rekkevidde etter ca 500 ladesykluser, men Panasonics målinger ser ut til å være gjort ved tøffere lading- og utladingssykluser.

Sjekket grafen du la ut, og den tar utgangspunkt i lading ved C=0,3, dvs fullading på 3t25min. Utlading står ikke beskrevet. Batteriene bruker lithium-ion iron phosphate, og skal på lik linje med Teslas LiNiCoAlO2 batterier ha lang levetid. Det grafen til GS Yuasa ikke sier noe om er hvordan levetiden blir i norsk klima, men iflg Battery University er det høy temperatur som får fart på degraderingen i jernfosfat kjemien i trillingene, og det er vi jo ikke akkurat plaget med her i nord :)

Om de skal tåle 1500 ladesykluser kan det være GS Yuasa har gjort noen justeringer i kjemien som forbedrer levetiden. I følge http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion skal levetiden for både trillingenes og Teslas batteri-kjemi har lang levetid, men Panasonic virker å ha langt mer negative prognoser enn GS Yuasa.

Iht. denne studien har dog Teslas kjemi "rimelig god livsspenn" mens LFP (jernfosfat) har "godt livsspenn" innen gitte temperaturområder. Mao har trillingene bedre levetid så lenge det ikke blir veldig varmt.
http://www.neicorporation.com/white-papers/Lithium-titanate-LTO_Anode_high-rate-cycle-life-batteries.pdf
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtorsdag 24. januar 2013, klokken 14:52
Sitat fra: Heisan på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:21
tror ikke jeg har mistet nærmere 20% siden bilen var ny.
Heisan, har du noe å sjekke dette med? F.eks. en pendledistanse som du har kjørt ofte og under ulike forhold siden bilen var ny?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Heisantorsdag 24. januar 2013, klokken 16:28
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 24. januar 2013, klokken 14:52
Sitat fra: Heisan på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:21
tror ikke jeg har mistet nærmere 20% siden bilen var ny.
Heisan, har du noe å sjekke dette med? F.eks. en pendledistanse som du har kjørt ofte og under ulike forhold siden bilen var ny?
Jeg kjører samme ruta til jobb idag som da bilen var ny og merker meg hvor langt jeg kommer før første streken forsvinner, men dette avhenger jo litt av temperatur og føre. Jeg har inntrykk av at jeg kjører litt kortere nå før første streken forsvinner, men ikke mer enn noen hundre meter (helt sikkert mindre enn 500 m).
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Bjorntfredag 25. januar 2013, klokken 09:50
Heisan. Hvor langt har bilen din gått ? kjører selv en hel identisk rute til fra jobb, så jeg følger godt med på strekene mine. Bilen var ny i juli og har 6500 km, så det blir spennede å se når sommerdekka kommer på om jeg kommer like langt.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Heisanfredag 25. januar 2013, klokken 11:27
Sitat fra: Bjornt på fredag 25. januar 2013, klokken 09:50
Heisan. Hvor langt har bilen din gått ? kjører selv en hel identisk rute til fra jobb, så jeg følger godt med på strekene mine. Bilen var ny i juli og har 6500 km, så det blir spennede å se når sommerdekka kommer på om jeg kommer like langt.
Som jeg skrev over har bilen gått ~38000 km
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Ronnyfredag 25. januar 2013, klokken 11:36
Dersom 41,3 Ah er 98%, kan jo det bety at 100% er satt til 41,3x100/98=42.14Ah
42.14Ahx330v=13.9kWh Tilgjengelig på batteriet
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Heisanfredag 25. januar 2013, klokken 12:09
Sitat fra: Ronny på fredag 25. januar 2013, klokken 11:36
Dersom 41,3 Ah er 98%, kan jo det bety at 100% er satt til 41,3x100/98=42.14Ah
42.14Ahx330v=13.9kWh Tilgjengelig på batteriet
Da har bilen bare 86,9 % (13.9kWh/16kWh*100%) av batterikapasiteten i forhold til da bilen var ny, og det ligger an til nytt batteri på garanti? Men, kWh tilgjengelig på batteriet avhenger vel av temperaturen på måletidspunktet? kan hende bilen var kald ved måling? Har også forstått det slik at noe av batterikapasiteten i praksis ikke er tilgjengelig. Jeg er usikker på om denne utilgjengelige kapasiteten er inkludert i de 16 kWh som batteriet oppgis å ha når det er nytt.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhfredag 25. januar 2013, klokken 12:50
Ja, det er riktig det Heisan at det har vært spekulert på forumet om at Mitsubishi holder igjen batterikapasitet som gradvis slippes opp slik at degraderingen ikke skal merkes så godt. Det har til og med blitt bekreftet av en selger (jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg65135.html#msg65135). Gitt at det er slik vil vi jo ikke kunne teste det med å observere batteristreker og forbruk, det er kun målinger av kapasitet som vil avsløre det.

Det jeg håper og ønsker å tro er at 41,3Ah (evt. 42,14Ah) er målt i forhold til en makskapasitet der denne reserverte bufferkapasiteten ikke er medregnet. Dvs. at maks kapasitet NÅ ikke er 50 Ah men endel mindre. Da ser regnestykket endel penere ut. I andre tråder så melder man om at hurtigladerne ser en kapasitet i nye biler på bare 15 kWh. Total kapasitet skal være 3,7V*88*50Ah =  16,28 kWh. dvs. reell kapasitet blir 50 Ah / 16,28 * 15 =  46,07 Ah. I så fall er kapasiteten på Heisans bil (42,14/46,07 * 100) = 91,5% av opprinnelig. Men dette er uansett bare antagelser.

Jeg har sendt epost og spurt verksmesteren hos forhandleren min (Svinsås Auto på Melhus), han har tidligere vært veldig behjelpelig med å grave fram informasjon og sende mailer videre opp i systemet når jeg har spurt. Vi får se hva de mener om dette, skal poste svaret når det kommer

Jeg oppfordrer dere andre trillingeiere også å spørre hva forhandler/verksted mener om dette. Kanskje noen vet mer enn verkstedmannen til Heisan gav inntrykk av?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: erik efredag 25. januar 2013, klokken 16:13
Stakkars verksmestere rundt omkring,de kan mye om bil men. De kan da ikke bli plaget med "vis om" prosenten av "X2XX???+X. Om det er så lite feil på Mitsubisien at vi må tenke på prosenter lenge før vi merker noe som helst da bør skiene frem for en lang god skitur. Godt for kroppen og hode.GOD HELG!  ;)
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhfredag 25. januar 2013, klokken 18:55
Det hjelper lite å bagatellisere uten å henvise til fakta, erik e. Det er nettopp bekymring for batteriets varighet og potensielle byttekostnader som hindrer mange fossilbilister i å ta steget i å kjøpe elbil.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 04. februar 2013, klokken 08:56
Ja, da har jeg fått svar fra Svinsås Auto som har vært i kontakt med importøren. Hurra for dem! :)

Sitat
Regner med at det er batterikorreksjonskontroll som er foretatt på nevnte bil / sak, og dette skal gjennomføres første gang etter ett år og deretter for hvert annet år. Dette for at en skal kunne se / avlese batteriets kapasitet.

Batteri og lading har et system som går på balansert cellelading. Ved opplading av hver enkelt celle så kan det oppstå en spenningsforskjell, men i og med at ladesystemet foretar en balansert cellelading, så vil hver enkelt celle ha tilnærmet lik spenning. Denne celleballanseringen skjer kun ved normal lading. Ved hurtiglading foretas det ingen balansert cellelading. Det betyr at hvis en bruker «mye» hurtiglading, så bør en innimellom gjennomføre normal lading for å opprettholde celleballanseringen.

Når det gjelder «verdiene» som er oppgitt nedenfor fra nevnte bil, så er følgende å nevne:
"State of charge(control value): 98,0%"
"Battery current capasity: 41,3 Ah"

State of charge forteller hvor mye batteriet er ladet opp, når en foretar en diagnose av batteriet.
Battery current capasity er oppgitt fra Mitsubishi til å være maks 48 Ah, og det gjelder da et helt nytt batteri som er «ubrukt». Erfaringen tilsier at utmålt verdi på batteri som er brukt over «noe tid» ligger på 43 – 44 Ah. Batterikapasitet etter 5 år forventes å  være innenfor 80 %.

Med andre ord så er angitt kapasitet godt innenfor hva som er forventet og oppgitt fra fabrikk.

Håper dette ga en «noe mer» forståelse av hva en «måler».

Så batterikapasiteten ved SOC 100% på Heisans bil er 42,14Ah. Dette er 12,2% reduksjon fra et fabrikknytt batteri som har opptil 48Ah. Men svaret forstår jeg slik at det i begynnelsen faller veldig fort ned fra 48 Ah til 43-44 Ah etter "noe tid", for så å flate ut. Noe som også vises på den sliden jeg refererte til tidligere i denne tråden.

Og det er da tydelig at batteriovervåkningen kompenserer for dette brå fallet på 8-10% helt i starten. For det har i allefall ikke jeg merket noe til. Det skjedde imidlertid noe etter ca. 5000 km, da gikk rekkevidden istedet markant opp. Og iflg. Sven Erik på forumet skal det gå ytterligere litt opp helt til ca. 25.000 km, jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg65562.html#msg65562. I den samme tråden fant vi også ut at restkapasitet ved 0 streker falt fra ca. 12,6% på ny bil, til ca. 10% ved 35.000 km. Endel unøyaktighet, men det er overveiende sannsynlig at det foregår en løpende justering underveis der ubrukt kapasitet frigis.

Svaret forklarer også hvorfor de første batteristrekene synes å forsvinne raskere etter hurtiglading, for cellene er ikke balanserte og energimåleren kan vise litt feil.
Tittel: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Ladefabrikkenmandag 04. februar 2013, klokken 09:52
Jeg må bare tilføre at balansering skjer helt på slutten av ladingen. Det er ekstremt lite ekstra energi som kommer inn, det er så lite at vi snakker om Max en km.  Hurtiglading lader som regel til 80-85% lenge lenge før noe balansering.

Tror ikke det har noe med at streker forsvinner raskere. Tror heller at den siste streken akkurat har kommer før avslutting av hurtigladingen. Og da forsvinner den også raskere.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 04. februar 2013, klokken 11:08
Sitat fra: 2EL på mandag 04. februar 2013, klokken 09:52
Tror heller at den siste streken akkurat har kommer før avslutting av hurtigladingen. Og da forsvinner den også raskere.
På trillinger er det slik at de strekene som vises under lading er fulle streker. En påbegynt ny strek vil ikke dukke opp før den er helt full. Men under kjøring er det motsatt. En strek forsvinner ikke før den er oppbrukt. Så man kan oppleve å se f.eks. 8 streker under lading, men når man avbryter og skrur på tenningen er det 9 streker. Den niende streken brukes da fort opp.

Det var ikke dette jeg mente med at streker forsvinner fort etter hurtiglading, det er snakk om fulle streker som gir kortere rekkevidde enn normalt.
Tittel: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Ladefabrikkenmandag 04. februar 2013, klokken 16:31
Humm rare greier.  Sikert billig kullkraft strøm fra Kina som blir brukt. Har hørt rykter om at det er dårlig kvalitet på den strømmen. :-)
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Heisantirsdag 24. februar 2015, klokken 09:54
Bilen har vært på 4-årsservice:
Mileage: 74258 km
State of charge: 96,0 %
Battery current capacity: 37,8 Ah

Om jeg har forstått dette riktig er current capacity ved 100% charge da 39,3 Ah
Ved ny bil var current capacity 48 Ah
Batteriet har 81,9 % av originalkapasitet og det ligger an til garantisak på batteri etter 5 år???
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtirsdag 24. februar 2015, klokken 11:40
Sitat fra: Heisan på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:54
State of charge: 96,0 %
Battery current capacity: 37,8 Ah
Jeg har i ettertid forstått dette som om at batterikapasiteten faktisk er målt til 37,8 Ah og at SOC=96% er bare hvor oppladet batteriet var da testen ble gjennomført.

Forøvrig gjelder garantien minst 70% av opprinnelig kapasitet innenfor det som kommer først av 100.000 km eller 5 år. Om vi går ut fra pålydende på 50Ah, så blir grensen 35Ah. Hvis et nytt batteri i praksis har 48Ah som jeg har fått oppgitt, og rettslig instans finner ut at dette tallet skal brukes, så blir det snakk om 33,6Ah. Dvs. i ditt tilfelle tror jeg Mitsubishi uansett slipper unna.

Den gode nyheten er ihvertfall at aldringskurven ikke lineær, men faller raskest i begynnelsen for så å flate ut, se f.eks. denne faktagrafen for Leaf:
(http://www.electricvehiclewiki.com/images/b/bd/Battery_Aging_Model_Graph.png)

Et initielt kapasitetstap virker også å være tatt høyde for. Ingen her på forumet har fått med seg det ganske dramatiske kapasitetstapet det første året fra 48Ah til ~43Ah, det slår ikke inn på rekkevidden. Faktisk opplever de fleste bedre rekkevidde etter 1-2 år enn med helt ny bil.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Heisantirsdag 24. februar 2015, klokken 12:48
Garantien er ikke minst 70% etter 5 år/100 000 km, men minst 80%.

Se f. eks:
http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-i-dag/966-mitsubishi-i-miev#!MitsubishiIMIEV_ratt_2160_1440

Kan det spille inn på batterikapasiteten at denne blir målt på vinteren? Ville en måling på sommeren gi bedre resultat?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtirsdag 24. februar 2015, klokken 13:01
Ja så sannelig. Burdte jo jeg egentlig vite.  :-[
Men stå på krava.
80% av 48 Ah er 38,4Ah. Du ligger under, ergo burde det jo være rom for å klage.

Elbilforeningen burdte absolutt ta tak i dette. Ihvertfall hjelpe til å definere rettslig hva som er grunn til garantisak og ikke. Opprettet en egen tråd på dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19807.0.html
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Heisantirsdag 24. februar 2015, klokken 18:50
Flott tomrh at du startet egen sak, og jeg er enig i at dette er noe Elbilforeningen bør se på. Men jeg lurer altså på om temperaturen kan ha hatt innvirkning på kapasitetsmålingen.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Citroenonsdag 29. april 2015, klokken 22:47
Trikset er å se mest på strekene og ikke så mye på km igjen å kjøre.
Det er også viktig å foreta en oppdatering av batteriets ladekapasitet på verksted.
Første gang etter 1 år og deretter hvert 2. år (1 år, 3 år, 5 år og 7 år osv...)
Denne gjør at tankmåleren og "KM igjen" stemmer bedre over ens.
Så har jo kjørestil noe å si.
Jeg startet en bil her om dagen å den viste 120 km igjen å kjøre, etter å ha kjørt 8,9 km viste måleren 131 km igjen å kjøre.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhfredag 04. september 2015, klokken 11:32
Nå har jeg fått målt batterikapasitet til 40,4 Ah ved 100.883 km. Noe verkstedet syntes var veldig bra, de nevnte at de hadde hatt inn biler nede på 37-38 Ah som var gått vesentlig kortere.

Mine data:






Km standKapasitet Ah
048,0 (oppgitt fra forhandler)
44.60044,7
62.90643,1
100.88340,4

Det ser ut som om mitt kjøremønster og lademønster gjør at batterikapasiteten følger en omtrentlig lineær reduksjonskurve på ca. 0,76 Ah pr. 10.000 km. Fortsetter det slik er jeg nede på ca 70% etter 200.000 km og 6,5 års eierskap.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: SUNPWRDfredag 04. september 2015, klokken 22:37
Dette høres jo bra ut tomrh. Har du noen tips / hvordan lader du typisk? Jeg forsøker å ikke la bilen stå lenge (mer enn 12 timer) med mer enn 80% opplading, men vet jo ikke om dette vil hjelpe..
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhfredag 04. september 2015, klokken 23:00
Sitat fra: Argi på fredag 04. september 2015, klokken 22:37
Dette høres jo bra ut tomrh. Har du noen tips / hvordan lader du typisk? Jeg forsøker å ikke la bilen stå lenge (mer enn 12 timer) med mer enn 80% opplading, men vet jo ikke om dette vil hjelpe..
Jeg prøver det samme som deg, lar den alltid mangle noen streker om den skal stå parkert en stund. Og om rekkevidde trengs, programmerer jeg ladingen til å starte slik at den blir fulladet rett før den skal brukes. Jeg tror så absolutt dette hjelper og begynner nå å få verdier som bekrefter det. Ellers er jeg ikke redd for hurtiglading, og heller ikke redd for skilpadda om det er nødvendig.

Det er en eier av norskkjøpt 2012 Leaf som har mistet en kapasitetsbar etter å ha passert 100.000 km, det er 15% kapasitetstap (samme som meg altså). Han plugger alltid i og lader fullt. Med tanke på at Leaf har ca 20% bedre rekkevidde enn i-MiEV, skulle dette skjedd først ved 120.000 km med "min" tapsrate. Leaf har litt annen batterikjemi slik at det kanskje ikke er sammenlignbart for alt jeg vet, men kan likevel være en indikasjon på at å unngå 100%-lading øker batterilevetiden.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: pwblørdag 05. september 2015, klokken 09:40
Sitat fra: tomrh på fredag 04. september 2015, klokken 23:00
Sitat fra: Argi på fredag 04. september 2015, klokken 22:37
Dette høres jo bra ut tomrh. Har du noen tips / hvordan lader du typisk? Jeg forsøker å ikke la bilen stå lenge (mer enn 12 timer) med mer enn 80% opplading, men vet jo ikke om dette vil hjelpe..
Jeg prøver det samme som deg, lar den alltid mangle noen streker om den skal stå parkert en stund. Og om rekkevidde trengs, programmerer jeg ladingen til å starte slik at den blir fulladet rett før den skal brukes. Jeg tror så absolutt dette hjelper og begynner nå å få verdier som bekrefter det. Ellers er jeg ikke redd for hurtiglading, og heller ikke redd for skilpadda om det er nødvendig.

Det er en eier av norskkjøpt 2012 Leaf som har mistet en kapasitetsbar etter å ha passert 100.000 km, det er 15% kapasitetstap (samme som meg altså). Han plugger alltid i og lader fullt. Med tanke på at Leaf har ca 20% bedre rekkevidde enn i-MiEV, skulle dette skjedd først ved 120.000 km med "min" tapsrate. Leaf har litt annen batterikjemi slik at det kanskje ikke er sammenlignbart for alt jeg vet, men kan likevel være en indikasjon på at å unngå 100%-lading øker batterilevetiden.

Nå utnytter vel Leaf mer av batteriet også og siden det ikke er noen mulighet til å sette maks lading på våre biler så er det nok helt trygt å la den lade fult opp. Det er jo en stor buffer på batteriene våre siden de ikke lades til 100% og når bilen er ladet opp så står jo ikke laderen og lader mer på batteriet etter at ladingen er fullført. Jeg lader bilen så fort det er en kontakt i nærheten og passerer snart 40.000 (2014 mod) og har ikke merket noe særlig nedgang i rekkevidden, kanskje 5km mindre i displayet, men det tror jeg heller er fordi jeg ikke kjører like økonomisk som før da det viser seg at det ikke er vits, har aldri fått frem skillpadda heller. Men har kun hurtigladet 2-3 ganger helt til å begynne med bare for å se hvordan det var, men fikk sjokk av prisen så gidder ikke det noe mer.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhlørdag 05. september 2015, klokken 13:16
Sitat fra: pwb på lørdag 05. september 2015, klokken 09:40
...siden det ikke er noen mulighet til å sette maks lading på våre biler så er det nok helt trygt å la den lade fult opp.
Hvorfor har jeg lavere tapskurve enn alle andre trillingeiere som har postet målte Ah-verdier her inne (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18126.msg293034.html#msg293034)? To hypoteser:

1) Lade- og bruksmønster
2) Statistisk variasjon i batterikvalitet (les: tilfeldigheter)

Kan godt hende det bare er tilfeldighet, mine erfaringer utgjør et veldig tynt statistisk grunnlag. Har du fått målt antall Ah på service, pwb?

Btw..det er indirekte mulig å bestemme maks lading ved å programmere ladetid via fjernkontrollen: man lærer seg fort å konvertere streker til timer.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: pwblørdag 05. september 2015, klokken 18:10
nei, er ikke målt som jeg vet om. Hvordan måler verksted dette?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 07. september 2015, klokken 07:18
Sitat fra: pwb på lørdag 05. september 2015, klokken 18:10
nei, er ikke målt som jeg vet om. Hvordan måler verksted dette?
Er folk her som vet dette bedre (Argi, Mr.Zero..) men der jeg tar service tapper de det helt ned for så å lade det helt opp igjen og måle mengde strøm under oppladningen.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 07. september 2015, klokken 16:40
De som bruker ca. 50% batterikapasitet før de lader igjen vil kunne få økt levetid på batteriet, se http://www.adressa.no/digital/article594314.snd

Jeg bruker typisk 40-60% til jobb avhengig av årstiden, og lader fullt igjen før jeg skal hjem. Kanskje det kan være årsak til bra Ah?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhlørdag 19. september 2015, klokken 16:44
Mitt kapasitetstap er altså ca. 15% etter 100.000 km. Til sammenligning begynner det å komme flere postinger på Leaf-forumet om kapasitetstap for norskkjøpte 2012-modeller. Har allerede nevnt en som mistet en kapasitetsbar (15%) på ca 100.000 km. Nå er det to til, en på bare 40.000 km og en på 70.000 km, begge 2012-mod. Det kan tyde på at aldring av batteri teller endel mer enn antatt?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: jkirkebolørdag 19. september 2015, klokken 20:10
Sitat fra: tomrh på lørdag 19. september 2015, klokken 16:44
Mitt kapasitetstap er altså ca. 15% etter 100.000 km. Til sammenligning begynner det å komme flere postinger på Leaf-forumet om kapasitetstap for norskkjøpte 2012-modeller. Har allerede nevnt en som mistet en kapasitetsbar (15%) på ca 100.000 km. Nå er det to til, en på bare 40.000 km og en på 70.000 km, begge 2012-mod. Det kan tyde på at aldring av batteri teller endel mer enn antatt?

Min er straks 4 år gammel (levert 30/10 2011) men har ikke mistet noen kapasitetsbarer. Dog har den bare gått ca. 38.000km.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: shuatorplørdag 19. september 2015, klokken 21:57
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. september 2015, klokken 20:10
Sitat fra: tomrh på lørdag 19. september 2015, klokken 16:44
Mitt kapasitetstap er altså ca. 15% etter 100.000 km. Til sammenligning begynner det å komme flere postinger på Leaf-forumet om kapasitetstap for norskkjøpte 2012-modeller. Har allerede nevnt en som mistet en kapasitetsbar (15%) på ca 100.000 km. Nå er det to til, en på bare 40.000 km og en på 70.000 km, begge 2012-mod. Det kan tyde på at aldring av batteri teller endel mer enn antatt?

Min er straks 4 år gammel (levert 30/10 2011) men har ikke mistet noen kapasitetsbarer. Dog har den bare gått ca. 38.000km.

Tror ikke du mister noen barer, men de varer kortere.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhlørdag 19. september 2015, klokken 23:14
Sitat fra: shuatorp på lørdag 19. september 2015, klokken 21:57
Tror ikke du mister noen barer, men de varer kortere.
Ikke på trilling nei, men på Leaf er det 12 batterihelsebarer der tap av den første indikerer 15% reduksjon, og hver suksessive er 6,25%. Trillinger har ikke et slikt system så der må kapasiteten måles på verksted. Nå har Leaf en noe annen batterikjemi, men tror batteriene likevel ikke er så ulike mhp levetid.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. september 2015, klokken 20:10
Min er straks 4 år gammel (levert 30/10 2011) men har ikke mistet noen kapasitetsbarer. Dog har den bare gått ca. 38.000km.
Hvordan har du ladet den?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: automatonsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Hadde bilen på 1-års service i dag (19 000km), og spurte om å få rapport på batterikapasitet da jeg leverte bilen. Nei det er helt umulig, og de relevante dataene måles ikke og bla bla. Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhonsdag 23. september 2015, klokken 20:33
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtorsdag 24. september 2015, klokken 07:47
Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:33
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Lurer på om det kanskje har skjedd en viss utvikling av trillingbatterier mhp. på levetid? De med høyest tapsrate her inne er 2011-modeller.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: svingentorsdag 24. september 2015, klokken 12:49
Sitat fra: tomrh på torsdag 24. september 2015, klokken 07:47
Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:33
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Lurer på om det kanskje har skjedd en viss utvikling av trillingbatterier mhp. på levetid? De med høyest tapsrate her inne er 2011-modeller.

Mener jeg har lest att nye trillinger har en annen batteri kjemi slik att dem klarer og lade hurtigere,det kom samtidig som noen modeller gikk over til 80 celler vs 88.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: TBtorsdag 24. september 2015, klokken 18:16
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Hadde bilen på 1-års service i dag (19 000km), og spurte om å få rapport på batterikapasitet da jeg leverte bilen. Nei det er helt umulig, og de relevante dataene måles ikke og bla bla. Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Var nylig inne med min C-Zero for 3 år / 45 000 km service. Spurte om rapport på ved 1. år service, men mottok ingenting, samme gjenntok seg i denne gongen, ingen rapport var mulig å hente ut påstod kundemottaker.

Kva for verkstad brukte du for service?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: automattorsdag 24. september 2015, klokken 18:26
Sitat fra: TB på torsdag 24. september 2015, klokken 18:16

Var nylig inne med min C-Zero for 3 år / 45 000 km service. Spurte om rapport på ved 1. år service, men mottok ingenting, samme gjenntok seg i denne gongen, ingen rapport var mulig å hente ut påstod kundemottaker.

Kva for verkstad brukte du for service?

Andresen Bil, Ski. Peugeot-verksted
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtorsdag 24. september 2015, klokken 18:42
Sitat fra: svingen på torsdag 24. september 2015, klokken 12:49
Sitat fra: tomrh på torsdag 24. september 2015, klokken 07:47
Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:33
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Lurer på om det kanskje har skjedd en viss utvikling av trillingbatterier mhp. på levetid? De med høyest tapsrate her inne er 2011-modeller.

Mener jeg har lest att nye trillinger har en annen batteri kjemi slik att dem klarer og lade hurtigere,det kom samtidig som noen modeller gikk over til 80 celler vs 88.
Vet ikke om du tenker på Toshiba SCiB? De var bare forbeholdt det japanske markedet.

Men ved å google litt og bruke translate har jeg ihverfall funnet ut at GS Yuasa har optimalisert LEV50 cellene som står i trillinger. Den nye versjonen heter LEV50N og har mye lengre levetid, spesielt også ved høyere temperaturer. Det oppgis 90% rest etter 700 ladesykluser med 100% DoD ved 45oC! Dette ble utviklet i 2012 så det er sikkert disse cellene som står i nye trillinger. Se http://www.gs-yuasa.com/us/technic/vol9/pdf/009_01_026.pdf (på japansk), og spesielt figur 9 på side 29. Ved 25oC dobles antall ladesykluser i forhold til det gamle LEV50 som bl.a. jeg har.

Dette forklarer måleresultatet på 47,4 Ah i automat sitt batteri. Når jeg har 15% tap etter 100.000 km vil altså nye trillinger ha 15% tap etter 200.000 km! For en gavepakke! Og det er ikke markedsført engang..

Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhtorsdag 24. september 2015, klokken 20:11
Sitat fra: tomrh på torsdag 24. september 2015, klokken 18:42
Se http://www.gs-yuasa.com/us/technic/vol9/pdf/009_01_026.pdf (på japansk), og spesielt figur 9 på side 29. Ved 25oC dobles antall ladesykluser i forhold til det gamle LEV50 som bl.a. jeg har.
Faktisk enda bedre iflg dette databladet (https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=yuasa%20lev50n&source=web&cd=13&ved=0CDMQFjACOApqFQoTCM22_NigkMgCFcwFLAodlAMCWA&url=http%3A%2F%2Fdonar.messe.de%2Fexhibitor%2Fhannovermesse%2F2014%2FR732819%2Fyuasa-li-ion-battery-datasheet-eng-295494.pdf&usg=AFQjCNGSRNa1pP2ZnZrFjlk7iFuKv8vP7A&bvm=bv.103388427,d.bGg) jeg fant. Det oppgis 5500 sykluser ned til 80% restkapasitet. Det gamle har 1500 sykluser, så det nye varer over 3 ganger lengre! Det er jo bare helt fantastisk!!  :o  8)

Spørsmålet nå er hvilke årsmodeller som har LEV50N? Årsmodellene 2011 og 2012 har det garantert ikke. Automat, du har 2014-mod siden du var på 1 års service. :) Dvs jeg er ganske sikker på at 2014 og nyere har dem. Da lurer jeg på hva 2013-mod har..
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: kaiattorsdag 24. september 2015, klokken 20:49
Ifølge delekatalogene til Peugeot og Citroen er det et skille i 2012 på batteriet. Det er vel her 80-cellersbatteriet dukker opp. Husker ikke helt nå, men tror det var bare nevnt to delenr for batteriet. Tidlige 2012 har vel da det gamle batteriet og så fikk de det nye i løpet av året en gang? En bil med gammeltypen batteri vil forøvrig få det nye om det må skiftes.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: automattorsdag 24. september 2015, klokken 20:53
Denne bloggen annonserte batteriet i mars 2012, og produksjon skulle gå for fullt samme sommer.
http://hightechindustryinjapan.blogspot.no/2012/03/no-458-longer-lasting-lithium-ion.html (http://hightechindustryinjapan.blogspot.no/2012/03/no-458-longer-lasting-lithium-ion.html)

Trolig nytt batteri i 2013-modeller.

Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1fredag 02. september 2016, klokken 00:15
Regner med at flere har passert 100 000 km her inne.

Noen som har mistet barer på måleren?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: bobakkafredag 02. september 2016, klokken 13:28
Jeg har kommet opp i 113 000 km - og har ikke mistet barer.
Tvertimot har den øverste baren fremdeles nesten like lang rekkevidde som da den var ny.

iMiev er ikke bygd opp slik at den mister barer.
Den er bygd opp slik at den rekalibrerer slik at hver bar tilsvarer mindre effekt.
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1fredag 02. september 2016, klokken 15:02
Sitat fra: bobakka på fredag 02. september 2016, klokken 13:28
Jeg har kommet opp i 113 000 km - og har ikke mistet barer.
Tvertimot har den øverste baren fremdeles nesten like lang rekkevidde som da den var ny.

iMiev er ikke bygd opp slik at den mister barer.
Den er bygd opp slik at den rekalibrerer slik at hver bar tilsvarer mindre effekt.
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..

Så hva slags batteritest burde man får tatt da, ved et evt kjøp av en eldre trilling, for å få et reelt bilde av restkapasitet?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhfredag 02. september 2016, klokken 20:17
Tre muligheter:
1. Bestill batteritest hos forhandler, be om å få oppgitt antall Ah. Pris ca 900.
2. Kjøp appen EvBatMon og en obd2-dongle, se egen tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.0.html). Pris ca. 500.
3. Kjøp energimåler fra Clas Ohlson, kjør bilen helt tom og lad opp. Trekk fra 15% (tap fra vegguttak til batteri). Pris: 149 for måleren.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: TBfredag 02. september 2016, klokken 23:08
Sitat fra: tomrh på fredag 02. september 2016, klokken 20:17
Tre muligheter:
1. Bestill batteritest hos forhandler, be om å få oppgitt antall Ah. Pris ca 900.
2. Kjøp appen EvBatMon og en obd2-dongle, se egen tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.0.html). Pris ca. 500.
3. Kjøp energimåler fra Clas Ohlson, kjør bilen helt tom og lad opp. Trekk fra 15% (tap fra vegguttak til batteri). Pris: 149 for måleren.
2b Last ned appen caniOn (https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion) (gratis) og kjøp (eller låne)  OBDLink LX/MX Bluetooth Scan Tool (https://www.scantool.net/obdlink-lx-bluetooth-scan-tool)

Denne løysinga gir samme måleresultat som EVBatMon (info blir lest frå bilen), men er nok litt meir stabil enn EvBatMon. Pris: 50 USD + frakt og mva.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1lørdag 03. september 2016, klokken 14:46
Likte 2b. Canion så grei ut.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: evolelørdag 03. september 2016, klokken 17:49
Sitat fra: TB på fredag 02. september 2016, klokken 23:08
2b Last ned appen caniOn (https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion) (gratis) og kjøp (eller låne)  OBDLink LX/MX Bluetooth Scan Tool (https://www.scantool.net/obdlink-lx-bluetooth-scan-tool)

Denne løysinga gir samme måleresultat som EVBatMon (info blir lest frå bilen), men er nok litt meir stabil enn EvBatMon. Pris: 50 USD + frakt og mva.
Jeg har begge appene og OBDLink. Kan ikke si at jeg har sett tilsvarende funksjon i caniOn, men evigheter siden jeg har brukt appen.

Helt troverdig kan måleresultatene fra EvBatMon langt fra sies å være, men de gir forhåpentligvis en viss pekepinn. Mulig valg av bluetooth-dongle spiller inn, men det vet jeg ikke.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: TBsøndag 04. september 2016, klokken 14:39
Sitat fra: evole på lørdag 03. september 2016, klokken 17:49
Jeg har begge appene og OBDLink. Kan ikke si at jeg har sett tilsvarende funksjon i caniOn, men evigheter siden jeg har brukt appen.

Helt troverdig kan måleresultatene fra EvBatMon langt fra sies å være, men de gir forhåpentligvis en viss pekepinn. Mulig valg av bluetooth-dongle spiller inn, men det vet jeg ikke.
Mulig canIon mangler Ah verdien. Generelt har canIon fleire funksjoner, der forskjell mellom celler vil være nyttig i test sammenheng. Alle måleresultat som begge apper gir ut er henta frå bilen, dvs. appen eller dongle vil ikkje påvirke resultatet slik sett.

Valg av blåtann dongle er bestemt av den som har programmert appen. canIon bruker STN1110. EvBatMon bruker ELM327. STN1110 basert dongel - eksempel OBDLink LX/MX har og støtte for ELM327 - slik at den gir begge deler.

Reine ELM327 dongler er i stor grad kopier produsert i Kina, av varierende kvalitet, men låg pris.
STN1110 dongel er det få (ein?) produsent av.. til noko høgare pris, men og betre kvalitet.

Teknisk forskjellen mellom STN1110 vs ELM327:
http://bluetoothobd2.com/obdlink-scan-tool-advantages-of-stn1110-over-elm327
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 05. september 2016, klokken 08:14
Sitat fra: bobakka på fredag 02. september 2016, klokken 13:28
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..
Testet skilpaddekjøring i går, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.msg504434.html#msg504434
Kjørte 7 km, fra 10% SoC da skilpadda kom til 3% SoC. Enda kunne jeg nok kjørt et par km. Min er gått 120.000 nå. (Men dette er jo etter en antatt rekalibrering av BMS, se mer info i lenka).
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: bobakkamandag 05. september 2016, klokken 09:11
Sitat fra: tomrh på mandag 05. september 2016, klokken 08:14
Sitat fra: bobakka på fredag 02. september 2016, klokken 13:28
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..
Testet skilpaddekjøring i går, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.msg504434.html#msg504434
Kjørte 7 km, fra 10% SoC da skilpadda kom til 3% SoC. Enda kunne jeg nok kjørt et par km. Min er gått 120.000 nå. (Men dette er jo etter en antatt rekalibrering av BMS, se mer info i lenka).
Dette er jo gode nyheter :-)
Du har kjørt 120 000 km og har fremdeles grei guessometer rekkevidde samt at du kan kjøre lenge på skilpadda.

Som det er sagt i tråden over så henter appene bare informasjon fra bilens systemer.
Det er bilen som har kontroll på batteriet og visere frem barene.
Den eneste måten hvor du kan dobbeltsjekke bilen er med metode 3) over.

Personlig tror jeg nå mange km med jevn bruk av bilen på en god måte feks opplading hver dag og uten at den står lenge fullladet eller tom, ikke forringer batteriet mer enn om bilen har få km, men langre perioder med lagring med fulle eller tomme batterier.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 05. september 2016, klokken 09:55
Sitat fra: bobakka på mandag 05. september 2016, klokken 09:11
Du har kjørt 120 000 km og har fremdeles grei guessometer rekkevidde samt at du kan kjøre lenge på skilpadda.

Som det er sagt i tråden over så henter appene bare informasjon fra bilens systemer.
Det er bilen som har kontroll på batteriet og visere frem barene.
Det positive er at bilen ser ut til å hente ut skjulte batterireserver og rekalibrere for å opprettholde rekkevidden til det siste. At man ved 120.000 km fremdeles har ca. samme rekkevidde som ny er ikke så verst egentlig.

Det negative er måten det skjer på (ref nevnte tråd), for nå tynes batteriet mer: det utlades mer i bunn. Og antall Ah tukles med slik at dette ikke kan brukes som dokumentasjon på degradering. Som igjen betyr at ingen av de ovenfor nevnte metodene kan brukes, men det blir en ny metode:

4: Kjøre bilen tom, mål nedre cellespenning med EvBatMon/Canion. 3,25V = OK. Lavere: kapasitet < 80% (av opprinnelig).

Jeg regner i grunnen med at det neste er at øvre cellespenningsgrense justeres opp, vi vet at lithiumbatteri godt kan lades til både 4,2 og 4,3 volt slik det gjøres på mobilene. Det ser ut som om BMS er programmert til å ofre batterilevetid på rekkeviddens alter. Men positivt at de først henter ut buffer fra bunn der det skader minst (siden de fleste er ukomfortable med å kjøre tomme for strøm men gjerne er mer enn villige til å lade fullt).

Nissan har f.eks. valgt en annen strategi, der spenningsnivåene er absolutte. Som har ført til advarsler om å ikke lade fullt og kjøre tomt. Men gir den fordelen at antall Ah kapasitet vil være et tall som beskriver batteriets faktiske tilstand gjennom batteriets levetid.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: erik emandag 05. september 2016, klokken 15:57
Dette ser jo bra ut etter 120 000 km.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: bobakkatirsdag 06. september 2016, klokken 18:48
Sitat fra: tomrh på mandag 05. september 2016, klokken 09:55

Jeg regner i grunnen med at det neste er at øvre cellespenningsgrense justeres opp, vi vet at lithiumbatteri godt kan lades til både 4,2 og 4,3 volt slik det gjøres på mobilene.

Har du noe indikasjon på at cellespenningen økes over 4,1 volt? Jeg ser at min lader opp fast til 4,1 hver gang.
Ellers er jeg positivt overrasket over rekkevidden etter 113 000 km. Var i dag på Kongsberg og satt rekord i mengde rest-strøm både dit og tilbake til Oslo. Riktignok ligger jeg nå en del bak lastebiler for å strekke rekkevidden, men uansett imponerende. Det er også mulig at BMS'en lurer meg litt, men jeg tror ikke det.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhsøndag 13. november 2016, klokken 12:15
Sitat fra: bobakka på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:48
Sitat fra: tomrh på mandag 05. september 2016, klokken 09:55
Jeg regner i grunnen med at det neste er at øvre cellespenningsgrense justeres opp, vi vet at lithiumbatteri godt kan lades til både 4,2 og 4,3 volt slik det gjøres på mobilene.

Har du noe indikasjon på at cellespenningen økes over 4,1 volt? Jeg ser at min lader opp fast til 4,1 hver gang.
Sjekket i dag, bilen ble fulladet i løpet av natta. Ingenting som tyder på at den lader høyere nei. Viste 4,08-4,09V som du ser. Mjauen er gått over 124.000 nå.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Riosøndag 13. november 2016, klokken 22:42
Den burde vel lade med høyere spenning når batteriet er kaldt? Det gjelder vel også for Li?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: PionerThinkmandag 14. november 2016, klokken 09:07

Sitat fra: tomrh på søndag 13. november 2016, klokken 12:15
Sjekket i dag, bilen ble fulladet i løpet av natta. Ingenting som tyder på at den lader høyere nei. Viste 4,08-4,09V som du ser. Mjauen er gått over 124.000 nå.

Hvilken "duppeditt" er det du bruker for å sjekke batteritilstanden tomrh? Har i en periode rett før og etter at vinterdekka kom på fått følelsen av at kapasiteten har endret seg mtp at guessometeret aldri viser 100 km etter topplading :( Har ikke kjørt noe annerledes, og mener at lufttrykket på dekka skal heller være litt for mye enn for lite, så det hadde vært gøy å kunne sjekket om alt var i orden? ::)
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Rav4_EVmandag 14. november 2016, klokken 09:16
Sitat fra: Rio på søndag 13. november 2016, klokken 22:42
Den burde vel lade med høyere spenning når batteriet er kaldt? Det gjelder vel også for Li?

Nei, det er ingen temperaturkompensering av ladespenning på li-ion.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 14. november 2016, klokken 09:39
Sitat fra: PionerThink på mandag 14. november 2016, klokken 09:07
Hvilken "duppeditt" er det du bruker for å sjekke batteritilstanden tomrh?
Bruker EVBatMon: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.0.html
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: PionerThinkmandag 14. november 2016, klokken 11:08
Forstår jeg det riktig at det ikke er mulig å bruke IOS(Apple) mot disse OBD-2 adapterne?
Har jobbtelefon med eplelogo, så det blir kanskje litt drøyt å kjøpe Android tlf bare for å teste batteriet :o
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 14. november 2016, klokken 11:16
Iflg hjemmesiden skal det være mulig å bruke OBD2 wifi-adapter for iOS, det er listet opp 4 stk der som skal virke, se http://www.evpositive.com/evbatmon-for-i-miev.html
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: PionerThinkmandag 14. november 2016, klokken 14:19
Kjedelig >:( Enten sender de ikke til Norge, eller så tar de blodpris for det i.f.h.t. variantene for Android.
Nesten som man kan vurdere å kjøpe en tlf ekstra bare for å kunne bruke en litt mer tilgjengelig variant ::)
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: tomrhmandag 14. november 2016, klokken 17:40
Har faktisk vurdert å skaffe en gammel og brukt android-tlf ekstra for å ha i holder på dashbordet på Leafen, kun for Leafspy. Et ekstra display liksom.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: kasaraonsdag 22. februar 2017, klokken 20:49
Hei!

Jeg har hatt min ion siden 2012, den ble kjøpt ny og omfattes fortsatt av garanti. Jeg er nøye med å lade den ut til minimum (når det blinker to streker), for så å lade den nesten fullt igjen. Da har jeg hatt en range på 112 km. I januar, har den begynt å "bruke" mer batteri - uten at jeg setter på varme, og når jeg fullader, går den opp til 98 km maks. I praksis, mister jeg ca 20 km. Dette har ikke noe med vinteren å gjøre, da det hittil har vært tørt og plussgrader. Leverte den på service i går, og fikk den tilbake med beskjed om at batterikapasiteten har gått ned til 84%. Som jeg leser her, er det helt innafor. De sa at det vanlige er at batteriet reduserer kapasiteten med 5-10% pr år. Dette har jeg aldri hørt før. Er dette noe som omfattes av garantien? Hvor skulle jeg har lest at batteriet kan reduseres så mye da jeg kjøpte bilen?
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: pwbtorsdag 23. februar 2017, klokken 07:45
Sitat fra: kasara på onsdag 22. februar 2017, klokken 20:49
Hei!

Jeg har hatt min ion siden 2012, den ble kjøpt ny og omfattes fortsatt av garanti. Jeg er nøye med å lade den ut til minimum (når det blinker to streker), for så å lade den nesten fullt igjen. Da har jeg hatt en range på 112 km. I januar, har den begynt å "bruke" mer batteri - uten at jeg setter på varme, og når jeg fullader, går den opp til 98 km maks. I praksis, mister jeg ca 20 km. Dette har ikke noe med vinteren å gjøre, da det hittil har vært tørt og plussgrader. Leverte den på service i går, og fikk den tilbake med beskjed om at batterikapasiteten har gått ned til 84%. Som jeg leser her, er det helt innafor. De sa at det vanlige er at batteriet reduserer kapasiteten med 5-10% pr år. Dette har jeg aldri hørt før. Er dette noe som omfattes av garantien? Hvor skulle jeg har lest at batteriet kan reduseres så mye da jeg kjøpte bilen?

Dette er vel egentlig ett kremeksempel på hvofor man ikke skal drive og tulle med når og hvor mye man lader. Hvis lademønster har noe som helst å si på levetiden på batteriet så ville jo dette batteriet da helt sikkert vært såpass dårlig at det hadde blitt byttet på garanti hvis man hadde ladet fult og latt den stå i kontakten så ofte og lenge som mulig. Skikkelig kjedelig å tenke på all bekymring og tidsforbruk man har kastet bort på å passe på å kjøre det tomt nok og ikke lade det fult.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: SUNPWRDfredag 24. februar 2017, klokken 22:43
Sitat fra: kasara på onsdag 22. februar 2017, klokken 20:49
Hei!

Jeg har hatt min ion siden 2012, den ble kjøpt ny og omfattes fortsatt av garanti. Jeg er nøye med å lade den ut til minimum (når det blinker to streker), for så å lade den nesten fullt igjen. Da har jeg hatt en range på 112 km. I januar, har den begynt å "bruke" mer batteri - uten at jeg setter på varme, og når jeg fullader, går den opp til 98 km maks. I praksis, mister jeg ca 20 km. Dette har ikke noe med vinteren å gjøre, da det hittil har vært tørt og plussgrader. Leverte den på service i går, og fikk den tilbake med beskjed om at batterikapasiteten har gått ned til 84%. Som jeg leser her, er det helt innafor. De sa at det vanlige er at batteriet reduserer kapasiteten med 5-10% pr år. Dette har jeg aldri hørt før. Er dette noe som omfattes av garantien? Hvor skulle jeg har lest at batteriet kan reduseres så mye da jeg kjøpte bilen?

Hmm.. Det er vel ikke så klokt å (tilsynelatende bevisst) la batteriet gå så langt ned før en lader. Det beste for li ion batteri er å holde de mellom 40%-80%, og heller over enn under. Når du er på 2 streker er du på ca 20%. Tiden spiller også inn her, å stå på 20% en hel helg er ille sammenliknet med 2 timer. Masse tilgjengelig info om dette på nettet. (Det samme rådet gjelder også andre ting som smarttelefoner, nettbrett, pc osv...)
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: pwblørdag 25. februar 2017, klokken 10:15
Sitat fra: Argi på fredag 24. februar 2017, klokken 22:43
Det beste for li ion batteri er å holde de mellom 40%-80%, og heller over enn under.

Og det vil vel da si at man trygt kan fylle det fult hver gang siden det er mye å gå på før det renner over. Jeg tror det beste man kan gjøre med disse batteriene er å ikke hurtiglade men heller la den stå tilkoblet saktelading så ofte man kan, tenkte å si så lenge man kan også, men når den har sluttet å lade så kobler den jo i fra så det spiller jo ingen rolle om ledningen står i 30 dager i strekk. Nærmer meg 80.000 med min nå og den står i stikkontaknten hele tiden, har kun testet hurtiglading helt til å begynne med 2-3 ganger, men fant ut at det er for dyrt og når jeg klarer å kjøre >25.000 i året kun på saktelading så er det mer enn nok, er jo ikke slik at man liksom ønsker å kjøre den bilen på en lengre tur.
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Riolørdag 25. februar 2017, klokken 12:49
1) Det finnes sikkert 30 forskjellige batterikjemier i elbiler, med mange forskjellige egenskaper, og forskjellige egenskaper ved forskjellig temperatur.

2) I den grad man kan generalisere om noe som helst så er det å ha SoC så mye som mulig mellom 40% og 80%. Man skal ikke la den stå på 100%, og man skal IKKE "tømme" batteriet før man lader igjen.

3) Vedr. hurtiglading: Nissan rapporterer (for deres biler, og batterikjemi) så er det INGEN forskjell i batterikapasitet på batterier som kun hurtiglades og de som kun normallades. Det utgjør INGEN forskjell som de kan se/måle.

4) Bilene er laget for å brukes. Unngå å la batteriene stå tomme (eller 100% i lang tid) og nyt heller bilen! :D
Tittel: Sv: Reduksjon av batterikapasitet
Skrevet av: Radiobil1søndag 02. desember 2018, klokken 18:48
Noen som har vesentlig redusert kjørelengde på sin trilling?


Er det noen som har passert 200 000 km ennå?