Sitat fra: bobakka på fredag 18. januar 2013, klokken 20:47Dvs. du opplever 10-20% redusert kapasitet? Og om du har fått ca 100km i snitt ut av batteriet per lading, så har du ladet det ca 400 ganger?
Der jeg i fjor vinter klarte meg med 8 streker må jeg nå opp i nærmere 10 for å kunne kjøre samme distanse på tilnærmet samme måte (dvs samme hastighetsprofil og full varme).
Sitat fra: bobakka på fredag 18. januar 2013, klokken 20:47Har du fått gjort CMU-oppgraderingen, eller skal du få gjort det nå på servicen? Kanskje ikke relevant, men har lest om erfaringer fra USA der noen opplevde at både bil og sjåfør ble "som ny" etterpå. :)
Totalt har jeg nå kjørt snart 40 000 km.
Sitat fra: bobakka på lørdag 19. januar 2013, klokken 09:16Det har jeg også opplevd. Og opplevd at streker har forsvunnet uforklarlig raskt. At jeg har brukt mye mer enn forventet (eller mye mindre) på en strekning enkelte ganger, uten å kunne forklare det. Etc. etc. Jeg tror rett og slett batteri-indikatoren ikke alltid er til å stole på. Se denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6217.0.html
Jeg har også opplevd en gang i fjor høst at skilpadda kom veldig mye fortere enn jeg var vant til etter at den siste streken forsvant.
Sitat fra: bobakka på lørdag 19. januar 2013, klokken 09:16Merket meg i cmu-tråden i høst at mange løp til forhandler umiddelbart for å få fikset dette. Jeg tok det hele med knusende ro og fikk det gjort som en del av 20.000 km servicen nå nettopp. Ingen betenkeligheter med å utsette det nei.
Men hvis det er slik at oppdateringen kan gi meg en "bedre" bil så skal jeg revurdere. Men det er vel ingen betenkeligheter med å utsette oppdateringen, eller?
Sitat fra: laumb på lørdag 19. januar 2013, klokken 21:00Ja, akkurat slik har fossilbilene våre oppført seg. Man bryr seg ikke noe om det, for selv om det nærmer seg tom tank er det jo alltids nok til å komme seg til nærmeste bensinstasjon. Men i elbilen har det så mye større betydning pga. rekkevidden. Sliter ofte på helt nye veier der jeg aldri har kjørt elbil før. Mye beregning og stirring på batterimåleren underveis. Forsvinner streken nå? Nei...puh! Enn nå? Oisann....
9-3'n var kjører godt og vel 600 km på første halvdelen av måleren, og rundt 300-350km på andre halvdelen. Sånn har alle andre (fossil)biler jeg har hatt også oppført seg.
Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 19. januar 2013, klokken 22:06
Sliter ofte på helt nye veier der jeg aldri har kjørt elbil før. Mye beregning og stirring på batterimåleren underveis. Forsvinner streken nå? Nei...puh! Enn nå? Oisann....
Jeg må bare lære elbilen å kjenne, erfare hva den klarer under ulike forhold og bare ta streker og estimerte restlengder med en klype salt.
SitatDet mest stabile er å fullade med 10A-kladd. Da tuller ikke batterimåleren med meg, og man kan stole på den. Strekene forsvinner som forventet, og man kan faktisk bruke dem til ganske eksakt beregning av rekkevidde. Etter hurtiglading forsvinner de første par strekene gjerne raskere enn forventet
Sitat fra: foxy på mandag 21. januar 2013, klokken 16:51
lader både med 10a og 16a - 0 forskjell bortsett fra at det går fortere å lade med 16a :))
Sitat fra: Olemann på mandag 21. januar 2013, klokken 18:50Sitat fra: foxy på mandag 21. januar 2013, klokken 16:51
lader både med 10a og 16a - 0 forskjell bortsett fra at det går fortere å lade med 16a :))
Har sett at mange rapporterer max 13 A med 16 A kladd og tett på 10 A med 10 A kladd.
Hvor mye raskere oppnår du full-ladning, fra ca 1-2 streker og til full?
Antall streker pr. time med hhv 10 og 16 A kladden?
Mvh Ole
(lurer på å kjøpe den svenske "kladdløse kladden", men bare om det er en reell forskjell.)
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.
Sitat fra: Olemann på mandag 21. januar 2013, klokken 20:36Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.
Takk for svar, det jeg også hadde hørt før. Bra at det er over 13A, noen påstår at bilen er begrenset til 13A, se annet innlegg her.
Også interessant at 10A ikke gir 10A, men kun drøyt 9. Men ikke lett å skjønne hvorfor.
Antar dette er peak verdier målt en stund før batteriet er oppladet? Eller snitt verdier over en time eller 3?
Ole
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:2113,7, er det målt ved stikk-kontakten? Dvs ca 3,3kW ved 240 volt, og med 10% tap over laderen snakker du altså om at ca 12,33A finner veien helt frem til batteriet?
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:21Stemmer bra med det eg også har målt, 3 strek pr time med Charge-Amps kabelen stemmer bra. Litt over 2 t lader frå 50 til 100% - så eg bruker denne om eg treng rask lading - eller om kurs er belasta frå før - då kan den stilles til 6A. Tar lang tid, men det lades fint opp i løpet av ei natt.
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A og 9,1A. Hhv. 3 og 2 streker pr. time.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2013, klokken 21:38Ved stikkontakten ja. Måleren viste at det ble trukket 3060W, og spenningen var da på ca. 223V. Hvor mye tap det er på vei til batteriet aner jeg ikke. Målingen skjedde i høst med noen plussgrader i lufta.Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:2113,7, er det målt ved stikk-kontakten?
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2013, klokken 21:38Ampere "forsvinner" ikke på den måten. Måler du 13,7A ved stikkontakten, så går det 13,7A i hele strømkretsen. Derimot faller spenningen noe ved elektrisk motstand (som i en ledning). Med 10 % tap (som er MYE) i en ledning, så vil en spenning på 240V bli redusert til 216V.Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:2113,7, er det målt ved stikk-kontakten? Dvs ca 3,3kW ved 240 volt, og med 10% tap over laderen snakker du altså om at ca 12,33A finner veien helt frem til batteriet?
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
Sitat fra: Turist på tirsdag 22. januar 2013, klokken 01:06Ok. Da lærte jeg noe nytt i dag også! Takk for korreksjonen :)Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. januar 2013, klokken 21:38Ampere "forsvinner" ikke på den måten. Måler du 13,7A ved stikkontakten, så går det 13,7A i hele strømkretsen. Derimot faller spenningen noe ved elektrisk motstand (som i en ledning). Med 10 % tap (som er MYE) i en ledning, så vil en spenning på 240V bli redusert til 216V.Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 21. januar 2013, klokken 20:2113,7, er det målt ved stikk-kontakten? Dvs ca 3,3kW ved 240 volt, og med 10% tap over laderen snakker du altså om at ca 12,33A finner veien helt frem til batteriet?
Det har ihvertfall jeg målt. 13,7A
Spenningen reduseres etter Ohms lov (U=RxI). For å få til et spenningstap på 24V ved 13,7A, må motstanden i ledningen våre på nesten 2 ohm. Effekten tilført bilen (P=UxI) synker tilsvarende. Men strømmen (ampere) er den samme.
Sitat fra: Turist på tirsdag 22. januar 2013, klokken 01:06Ja, og da ville effekt-tapet i ledningen være 24V*13,7A = ca. 330W. Tapet ville ført til varmgang i ledningen som ville glødet som en varmetråd i en elektrisk ovn.
For å få til et spenningstap på 24V ved 13,7A, må motstanden i ledningen våre på nesten 2 ohm.
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:46Nå skrev jeg strengt talt 10% tap over laderen, ikke ledningene :) Regnet med det var forståelig at det var omgjøring av AC til DC hvor tapet fant sted, ikke i kabelen.
Ja, og da ville effekt-tapet i ledningen være 24V*13,7A = ca. 330W. Tapet ville ført til varmgang i ledningen som ville glødet som en varmetråd i en elektrisk ovn.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 09:39Ja, du gjorde visst det. :) Men noe må jo uansett bli varmet opp av tapet, så da ville laderen blitt temmelig varm i stedet da. Men det virker som om tapet er mye mindre enn 10%, for det er ikke varmgang å spore noe sted.Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:46Nå skrev jeg strengt talt 10% tap over laderen, ikke ledningene :) Regnet med det var forståelig at det var omgjøring av AC til DC hvor tapet fant sted, ikke i kabelen.
Ja, og da ville effekt-tapet i ledningen være 24V*13,7A = ca. 330W. Tapet ville ført til varmgang i ledningen som ville glødet som en varmetråd i en elektrisk ovn.
SitatNår lade kabel kobles til, så starter det ei vifte - og det surklar i kjøleveske. Dvs, varmen blir nok transportert vekk frå laderen? Tap i % skal eg ikkje uttale meg om.
Ja, du gjorde visst det. :) Men noe må jo uansett bli varmet opp av tapet, så da ville laderen blitt temmelig varm i stedet da. Men det virker som om tapet er mye mindre enn 10%, for det er ikke varmgang å spore noe sted.
Sitat fra: TB på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:55Vifta går bare i 4 sekunder. Mer som et signal om at ladingen har startet. Hva den periodiske surklingen er vet jeg ikke, men kan jo være en slags kjøling som du sier? Det surkler nå uansett om det er 15 pluss eller 15 minus ute.
Når lade kabel kobles til, så starter det ei vifte - og det surklar i kjøleveske. Dvs, varmen blir nok transportert vekk frå laderen? Tap i % skal eg ikkje uttale meg om.
Sitat fra: Heisan på torsdag 24. januar 2013, klokken 11:44Ja, hvis det betyr det du tror er det en skikkelig gladnyhet, for da kan man kjøre 380.000 km før kapasiteten er nede i 80%. Men var det ikke bare det at batteriet var 98% oppladet da du leverte den inn?
Har akkurat hatt bilen på 2-årsservice (~38000 km). Fikk som resultat på diagnoserapporten:
"State of charge(control value): 98,0%"
"Battery current capasity: 41,3 Ah"
Om det stemmer som verkstedet sa, at dette betyr at batteriet har 98% av original kapasitet, er ikke reduksjonen i batterikapasitet særlig avskrekkende.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:25Jo det er mye iflg. denne: http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html
17,4% kan høres mye ut, men om du har ladet omtrent like mange ganger som bobakka (500 fulladinger og 100-200 klattladinger) er vel egentlig ikke 17% reduksjon så ille?
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:46Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:25Jo det er mye iflg. denne: http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html
17,4% kan høres mye ut, men om du har ladet omtrent like mange ganger som bobakka (500 fulladinger og 100-200 klattladinger) er vel egentlig ikke 17% reduksjon så ille?
Se slide 8.
Batteriet er testet under 25oC og hadde 81% restkapasitet etter 1500 opp- og utladninger.
Sitat fra: Heisan på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:21Heisan, har du noe å sjekke dette med? F.eks. en pendledistanse som du har kjørt ofte og under ulike forhold siden bilen var ny?
tror ikke jeg har mistet nærmere 20% siden bilen var ny.
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 24. januar 2013, klokken 14:52Jeg kjører samme ruta til jobb idag som da bilen var ny og merker meg hvor langt jeg kommer før første streken forsvinner, men dette avhenger jo litt av temperatur og føre. Jeg har inntrykk av at jeg kjører litt kortere nå før første streken forsvinner, men ikke mer enn noen hundre meter (helt sikkert mindre enn 500 m).Sitat fra: Heisan på torsdag 24. januar 2013, klokken 13:21Heisan, har du noe å sjekke dette med? F.eks. en pendledistanse som du har kjørt ofte og under ulike forhold siden bilen var ny?
tror ikke jeg har mistet nærmere 20% siden bilen var ny.
Sitat fra: Bjornt på fredag 25. januar 2013, klokken 09:50Som jeg skrev over har bilen gått ~38000 km
Heisan. Hvor langt har bilen din gått ? kjører selv en hel identisk rute til fra jobb, så jeg følger godt med på strekene mine. Bilen var ny i juli og har 6500 km, så det blir spennede å se når sommerdekka kommer på om jeg kommer like langt.
Sitat fra: Ronny på fredag 25. januar 2013, klokken 11:36Da har bilen bare 86,9 % (13.9kWh/16kWh*100%) av batterikapasiteten i forhold til da bilen var ny, og det ligger an til nytt batteri på garanti? Men, kWh tilgjengelig på batteriet avhenger vel av temperaturen på måletidspunktet? kan hende bilen var kald ved måling? Har også forstått det slik at noe av batterikapasiteten i praksis ikke er tilgjengelig. Jeg er usikker på om denne utilgjengelige kapasiteten er inkludert i de 16 kWh som batteriet oppgis å ha når det er nytt.
Dersom 41,3 Ah er 98%, kan jo det bety at 100% er satt til 41,3x100/98=42.14Ah
42.14Ahx330v=13.9kWh Tilgjengelig på batteriet
Sitat
Regner med at det er batterikorreksjonskontroll som er foretatt på nevnte bil / sak, og dette skal gjennomføres første gang etter ett år og deretter for hvert annet år. Dette for at en skal kunne se / avlese batteriets kapasitet.
Batteri og lading har et system som går på balansert cellelading. Ved opplading av hver enkelt celle så kan det oppstå en spenningsforskjell, men i og med at ladesystemet foretar en balansert cellelading, så vil hver enkelt celle ha tilnærmet lik spenning. Denne celleballanseringen skjer kun ved normal lading. Ved hurtiglading foretas det ingen balansert cellelading. Det betyr at hvis en bruker «mye» hurtiglading, så bør en innimellom gjennomføre normal lading for å opprettholde celleballanseringen.
Når det gjelder «verdiene» som er oppgitt nedenfor fra nevnte bil, så er følgende å nevne:
"State of charge(control value): 98,0%"
"Battery current capasity: 41,3 Ah"
State of charge forteller hvor mye batteriet er ladet opp, når en foretar en diagnose av batteriet.
Battery current capasity er oppgitt fra Mitsubishi til å være maks 48 Ah, og det gjelder da et helt nytt batteri som er «ubrukt». Erfaringen tilsier at utmålt verdi på batteri som er brukt over «noe tid» ligger på 43 – 44 Ah. Batterikapasitet etter 5 år forventes å være innenfor 80 %.
Med andre ord så er angitt kapasitet godt innenfor hva som er forventet og oppgitt fra fabrikk.
Håper dette ga en «noe mer» forståelse av hva en «måler».
Sitat fra: 2EL på mandag 04. februar 2013, klokken 09:52På trillinger er det slik at de strekene som vises under lading er fulle streker. En påbegynt ny strek vil ikke dukke opp før den er helt full. Men under kjøring er det motsatt. En strek forsvinner ikke før den er oppbrukt. Så man kan oppleve å se f.eks. 8 streker under lading, men når man avbryter og skrur på tenningen er det 9 streker. Den niende streken brukes da fort opp.
Tror heller at den siste streken akkurat har kommer før avslutting av hurtigladingen. Og da forsvinner den også raskere.
Sitat fra: Heisan på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:54Jeg har i ettertid forstått dette som om at batterikapasiteten faktisk er målt til 37,8 Ah og at SOC=96% er bare hvor oppladet batteriet var da testen ble gjennomført.
State of charge: 96,0 %
Battery current capacity: 37,8 Ah
Km stand | Kapasitet Ah |
0 | 48,0 (oppgitt fra forhandler) |
44.600 | 44,7 |
62.906 | 43,1 |
100.883 | 40,4 |
Sitat fra: Argi på fredag 04. september 2015, klokken 22:37Jeg prøver det samme som deg, lar den alltid mangle noen streker om den skal stå parkert en stund. Og om rekkevidde trengs, programmerer jeg ladingen til å starte slik at den blir fulladet rett før den skal brukes. Jeg tror så absolutt dette hjelper og begynner nå å få verdier som bekrefter det. Ellers er jeg ikke redd for hurtiglading, og heller ikke redd for skilpadda om det er nødvendig.
Dette høres jo bra ut tomrh. Har du noen tips / hvordan lader du typisk? Jeg forsøker å ikke la bilen stå lenge (mer enn 12 timer) med mer enn 80% opplading, men vet jo ikke om dette vil hjelpe..
Sitat fra: tomrh på fredag 04. september 2015, klokken 23:00Sitat fra: Argi på fredag 04. september 2015, klokken 22:37Jeg prøver det samme som deg, lar den alltid mangle noen streker om den skal stå parkert en stund. Og om rekkevidde trengs, programmerer jeg ladingen til å starte slik at den blir fulladet rett før den skal brukes. Jeg tror så absolutt dette hjelper og begynner nå å få verdier som bekrefter det. Ellers er jeg ikke redd for hurtiglading, og heller ikke redd for skilpadda om det er nødvendig.
Dette høres jo bra ut tomrh. Har du noen tips / hvordan lader du typisk? Jeg forsøker å ikke la bilen stå lenge (mer enn 12 timer) med mer enn 80% opplading, men vet jo ikke om dette vil hjelpe..
Det er en eier av norskkjøpt 2012 Leaf som har mistet en kapasitetsbar etter å ha passert 100.000 km, det er 15% kapasitetstap (samme som meg altså). Han plugger alltid i og lader fullt. Med tanke på at Leaf har ca 20% bedre rekkevidde enn i-MiEV, skulle dette skjedd først ved 120.000 km med "min" tapsrate. Leaf har litt annen batterikjemi slik at det kanskje ikke er sammenlignbart for alt jeg vet, men kan likevel være en indikasjon på at å unngå 100%-lading øker batterilevetiden.
Sitat fra: pwb på lørdag 05. september 2015, klokken 09:40Hvorfor har jeg lavere tapskurve enn alle andre trillingeiere som har postet målte Ah-verdier her inne (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18126.msg293034.html#msg293034)? To hypoteser:
...siden det ikke er noen mulighet til å sette maks lading på våre biler så er det nok helt trygt å la den lade fult opp.
Sitat fra: pwb på lørdag 05. september 2015, klokken 18:10Er folk her som vet dette bedre (Argi, Mr.Zero..) men der jeg tar service tapper de det helt ned for så å lade det helt opp igjen og måle mengde strøm under oppladningen.
nei, er ikke målt som jeg vet om. Hvordan måler verksted dette?
Sitat fra: tomrh på lørdag 19. september 2015, klokken 16:44
Mitt kapasitetstap er altså ca. 15% etter 100.000 km. Til sammenligning begynner det å komme flere postinger på Leaf-forumet om kapasitetstap for norskkjøpte 2012-modeller. Har allerede nevnt en som mistet en kapasitetsbar (15%) på ca 100.000 km. Nå er det to til, en på bare 40.000 km og en på 70.000 km, begge 2012-mod. Det kan tyde på at aldring av batteri teller endel mer enn antatt?
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. september 2015, klokken 20:10Sitat fra: tomrh på lørdag 19. september 2015, klokken 16:44
Mitt kapasitetstap er altså ca. 15% etter 100.000 km. Til sammenligning begynner det å komme flere postinger på Leaf-forumet om kapasitetstap for norskkjøpte 2012-modeller. Har allerede nevnt en som mistet en kapasitetsbar (15%) på ca 100.000 km. Nå er det to til, en på bare 40.000 km og en på 70.000 km, begge 2012-mod. Det kan tyde på at aldring av batteri teller endel mer enn antatt?
Min er straks 4 år gammel (levert 30/10 2011) men har ikke mistet noen kapasitetsbarer. Dog har den bare gått ca. 38.000km.
Sitat fra: shuatorp på lørdag 19. september 2015, klokken 21:57Ikke på trilling nei, men på Leaf er det 12 batterihelsebarer der tap av den første indikerer 15% reduksjon, og hver suksessive er 6,25%. Trillinger har ikke et slikt system så der må kapasiteten måles på verksted. Nå har Leaf en noe annen batterikjemi, men tror batteriene likevel ikke er så ulike mhp levetid.
Tror ikke du mister noen barer, men de varer kortere.
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. september 2015, klokken 20:10Hvordan har du ladet den?
Min er straks 4 år gammel (levert 30/10 2011) men har ikke mistet noen kapasitetsbarer. Dog har den bare gått ca. 38.000km.
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:33Lurer på om det kanskje har skjedd en viss utvikling av trillingbatterier mhp. på levetid? De med høyest tapsrate her inne er 2011-modeller.Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Sitat fra: tomrh på torsdag 24. september 2015, klokken 07:47Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:33Lurer på om det kanskje har skjedd en viss utvikling av trillingbatterier mhp. på levetid? De med høyest tapsrate her inne er 2011-modeller.Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13Var nylig inne med min C-Zero for 3 år / 45 000 km service. Spurte om rapport på ved 1. år service, men mottok ingenting, samme gjenntok seg i denne gongen, ingen rapport var mulig å hente ut påstod kundemottaker.
Hadde bilen på 1-års service i dag (19 000km), og spurte om å få rapport på batterikapasitet da jeg leverte bilen. Nei det er helt umulig, og de relevante dataene måles ikke og bla bla. Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Sitat fra: TB på torsdag 24. september 2015, klokken 18:16
Var nylig inne med min C-Zero for 3 år / 45 000 km service. Spurte om rapport på ved 1. år service, men mottok ingenting, samme gjenntok seg i denne gongen, ingen rapport var mulig å hente ut påstod kundemottaker.
Kva for verkstad brukte du for service?
Sitat fra: svingen på torsdag 24. september 2015, klokken 12:49Vet ikke om du tenker på Toshiba SCiB? De var bare forbeholdt det japanske markedet.Sitat fra: tomrh på torsdag 24. september 2015, klokken 07:47Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:33Lurer på om det kanskje har skjedd en viss utvikling av trillingbatterier mhp. på levetid? De med høyest tapsrate her inne er 2011-modeller.Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Mener jeg har lest att nye trillinger har en annen batteri kjemi slik att dem klarer og lade hurtigere,det kom samtidig som noen modeller gikk over til 80 celler vs 88.
Sitat fra: tomrh på torsdag 24. september 2015, klokken 18:42Faktisk enda bedre iflg dette databladet (https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=yuasa%20lev50n&source=web&cd=13&ved=0CDMQFjACOApqFQoTCM22_NigkMgCFcwFLAodlAMCWA&url=http%3A%2F%2Fdonar.messe.de%2Fexhibitor%2Fhannovermesse%2F2014%2FR732819%2Fyuasa-li-ion-battery-datasheet-eng-295494.pdf&usg=AFQjCNGSRNa1pP2ZnZrFjlk7iFuKv8vP7A&bvm=bv.103388427,d.bGg) jeg fant. Det oppgis 5500 sykluser ned til 80% restkapasitet. Det gamle har 1500 sykluser, så det nye varer over 3 ganger lengre! Det er jo bare helt fantastisk!! :o 8)
Se http://www.gs-yuasa.com/us/technic/vol9/pdf/009_01_026.pdf (på japansk), og spesielt figur 9 på side 29. Ved 25oC dobles antall ladesykluser i forhold til det gamle LEV50 som bl.a. jeg har.
Sitat fra: bobakka på fredag 02. september 2016, klokken 13:28
Jeg har kommet opp i 113 000 km - og har ikke mistet barer.
Tvertimot har den øverste baren fremdeles nesten like lang rekkevidde som da den var ny.
iMiev er ikke bygd opp slik at den mister barer.
Den er bygd opp slik at den rekalibrerer slik at hver bar tilsvarer mindre effekt.
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..
Sitat fra: tomrh på fredag 02. september 2016, klokken 20:172b Last ned appen caniOn (https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion) (gratis) og kjøp (eller låne) OBDLink LX/MX Bluetooth Scan Tool (https://www.scantool.net/obdlink-lx-bluetooth-scan-tool)
Tre muligheter:
1. Bestill batteritest hos forhandler, be om å få oppgitt antall Ah. Pris ca 900.
2. Kjøp appen EvBatMon og en obd2-dongle, se egen tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.0.html). Pris ca. 500.
3. Kjøp energimåler fra Clas Ohlson, kjør bilen helt tom og lad opp. Trekk fra 15% (tap fra vegguttak til batteri). Pris: 149 for måleren.
Sitat fra: TB på fredag 02. september 2016, klokken 23:08Jeg har begge appene og OBDLink. Kan ikke si at jeg har sett tilsvarende funksjon i caniOn, men evigheter siden jeg har brukt appen.
2b Last ned appen caniOn (https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion) (gratis) og kjøp (eller låne) OBDLink LX/MX Bluetooth Scan Tool (https://www.scantool.net/obdlink-lx-bluetooth-scan-tool)
Denne løysinga gir samme måleresultat som EVBatMon (info blir lest frå bilen), men er nok litt meir stabil enn EvBatMon. Pris: 50 USD + frakt og mva.
Sitat fra: evole på lørdag 03. september 2016, klokken 17:49Mulig canIon mangler Ah verdien. Generelt har canIon fleire funksjoner, der forskjell mellom celler vil være nyttig i test sammenheng. Alle måleresultat som begge apper gir ut er henta frå bilen, dvs. appen eller dongle vil ikkje påvirke resultatet slik sett.
Jeg har begge appene og OBDLink. Kan ikke si at jeg har sett tilsvarende funksjon i caniOn, men evigheter siden jeg har brukt appen.
Helt troverdig kan måleresultatene fra EvBatMon langt fra sies å være, men de gir forhåpentligvis en viss pekepinn. Mulig valg av bluetooth-dongle spiller inn, men det vet jeg ikke.
Sitat fra: bobakka på fredag 02. september 2016, klokken 13:28Testet skilpaddekjøring i går, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.msg504434.html#msg504434
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..
Sitat fra: tomrh på mandag 05. september 2016, klokken 08:14Dette er jo gode nyheter :-)Sitat fra: bobakka på fredag 02. september 2016, klokken 13:28Testet skilpaddekjøring i går, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.msg504434.html#msg504434
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..
Kjørte 7 km, fra 10% SoC da skilpadda kom til 3% SoC. Enda kunne jeg nok kjørt et par km. Min er gått 120.000 nå. (Men dette er jo etter en antatt rekalibrering av BMS, se mer info i lenka).
Sitat fra: bobakka på mandag 05. september 2016, klokken 09:11Det positive er at bilen ser ut til å hente ut skjulte batterireserver og rekalibrere for å opprettholde rekkevidden til det siste. At man ved 120.000 km fremdeles har ca. samme rekkevidde som ny er ikke så verst egentlig.
Du har kjørt 120 000 km og har fremdeles grei guessometer rekkevidde samt at du kan kjøre lenge på skilpadda.
Som det er sagt i tråden over så henter appene bare informasjon fra bilens systemer.
Det er bilen som har kontroll på batteriet og visere frem barene.
Sitat fra: tomrh på mandag 05. september 2016, klokken 09:55
Jeg regner i grunnen med at det neste er at øvre cellespenningsgrense justeres opp, vi vet at lithiumbatteri godt kan lades til både 4,2 og 4,3 volt slik det gjøres på mobilene.
Sitat fra: bobakka på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:48Sjekket i dag, bilen ble fulladet i løpet av natta. Ingenting som tyder på at den lader høyere nei. Viste 4,08-4,09V som du ser. Mjauen er gått over 124.000 nå.Sitat fra: tomrh på mandag 05. september 2016, klokken 09:55
Jeg regner i grunnen med at det neste er at øvre cellespenningsgrense justeres opp, vi vet at lithiumbatteri godt kan lades til både 4,2 og 4,3 volt slik det gjøres på mobilene.
Har du noe indikasjon på at cellespenningen økes over 4,1 volt? Jeg ser at min lader opp fast til 4,1 hver gang.
Sitat fra: tomrh på søndag 13. november 2016, klokken 12:15
Sjekket i dag, bilen ble fulladet i løpet av natta. Ingenting som tyder på at den lader høyere nei. Viste 4,08-4,09V som du ser. Mjauen er gått over 124.000 nå.
Sitat fra: Rio på søndag 13. november 2016, klokken 22:42
Den burde vel lade med høyere spenning når batteriet er kaldt? Det gjelder vel også for Li?
Sitat fra: PionerThink på mandag 14. november 2016, klokken 09:07Bruker EVBatMon: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.0.html
Hvilken "duppeditt" er det du bruker for å sjekke batteritilstanden tomrh?
Sitat fra: kasara på onsdag 22. februar 2017, klokken 20:49
Hei!
Jeg har hatt min ion siden 2012, den ble kjøpt ny og omfattes fortsatt av garanti. Jeg er nøye med å lade den ut til minimum (når det blinker to streker), for så å lade den nesten fullt igjen. Da har jeg hatt en range på 112 km. I januar, har den begynt å "bruke" mer batteri - uten at jeg setter på varme, og når jeg fullader, går den opp til 98 km maks. I praksis, mister jeg ca 20 km. Dette har ikke noe med vinteren å gjøre, da det hittil har vært tørt og plussgrader. Leverte den på service i går, og fikk den tilbake med beskjed om at batterikapasiteten har gått ned til 84%. Som jeg leser her, er det helt innafor. De sa at det vanlige er at batteriet reduserer kapasiteten med 5-10% pr år. Dette har jeg aldri hørt før. Er dette noe som omfattes av garantien? Hvor skulle jeg har lest at batteriet kan reduseres så mye da jeg kjøpte bilen?
Sitat fra: kasara på onsdag 22. februar 2017, klokken 20:49
Hei!
Jeg har hatt min ion siden 2012, den ble kjøpt ny og omfattes fortsatt av garanti. Jeg er nøye med å lade den ut til minimum (når det blinker to streker), for så å lade den nesten fullt igjen. Da har jeg hatt en range på 112 km. I januar, har den begynt å "bruke" mer batteri - uten at jeg setter på varme, og når jeg fullader, går den opp til 98 km maks. I praksis, mister jeg ca 20 km. Dette har ikke noe med vinteren å gjøre, da det hittil har vært tørt og plussgrader. Leverte den på service i går, og fikk den tilbake med beskjed om at batterikapasiteten har gått ned til 84%. Som jeg leser her, er det helt innafor. De sa at det vanlige er at batteriet reduserer kapasiteten med 5-10% pr år. Dette har jeg aldri hørt før. Er dette noe som omfattes av garantien? Hvor skulle jeg har lest at batteriet kan reduseres så mye da jeg kjøpte bilen?
Sitat fra: Argi på fredag 24. februar 2017, klokken 22:43
Det beste for li ion batteri er å holde de mellom 40%-80%, og heller over enn under.