Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Siste nytt fra elbil.no => Emne startet av: elbil.no på fredag 26. september 2025, klokken 10:00
Veldig mye for pengene (https://elbil.no/test-av-changan-deepal-s07/)
Nok en fullverdig familiebil under 400.000 kroner. Og denne overrasker positivt.
Nok et statseid bilmerke fra Putin-vennene i øst.
Lader sakte og kort rekkevidde. Skjønner ikke skrytet av denne.
Rekkeviddeangst; Hvor lang er en gjennomsnitts kjøretur med en bil? HVor ofte trenger de fleste av oss å hurtiglade? Første elbil kjøpte vi i 2014 og per dato har vi hurtigladet fire ganger, to av disse grunnet lang tur med båt på henger.
Sitat fra: arthur på lørdag 27. september 2025, klokken 10:53Rekkeviddeangst; Hvor lang er en gjennomsnitts kjøretur med en bil? HVor ofte trenger de fleste av oss å hurtiglade? Første elbil kjøpte vi i 2014 og per dato har vi hurtigladet fire ganger, to av disse grunnet lang tur med båt på henger.
Trur nok ikke ditt bruksmønster er representativt for gjennomsnittet. Jeg kjører ca 20k i året, holder meg stort sett på Østlandet, samt litt i Sverige og Danmark. Har hurtigladet 14 ganger hittil i år. Ca 20% har blitt ladet på hurtiglader. Det er nok over snittet, for 4 av besøkene på hurtiglader i år er med campingvogn.
Vi hurtiglader ca 25% i året med bil nr 1 som går ca 30k i året.
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 27. september 2025, klokken 15:48Sitat fra: arthur på lørdag 27. september 2025, klokken 10:53Rekkeviddeangst; Hvor lang er en gjennomsnitts kjøretur med en bil? HVor ofte trenger de fleste av oss å hurtiglade? Første elbil kjøpte vi i 2014 og per dato har vi hurtigladet fire ganger, to av disse grunnet lang tur med båt på henger.
Trur nok ikke ditt bruksmønster er representativt for gjennomsnittet. Jeg kjører ca 20k i året, holder meg stort sett på Østlandet, samt litt i Sverige og Danmark. Har hurtigladet 14 ganger hittil i år. Ca 20% har blitt ladet på hurtiglader. Det er nok over snittet, for 4 av besøkene på hurtiglader i år er med campingvogn.
Det fremkom vel ikke mye mht mitt bruksmønster av mitt innlegg?
Vet ikke helt hva som er vanlig jeg...men har 2 elbiler som begge går 20k i året. Hurtiglader vel 5-6 ganger i året. Tror bruksmønster er veldig ulikt fordelt...men jeg vet faktisk ikke hva som er typisk bruksmønster for elbil eiere. Hadde vært morsomt å se en oversikt over kjørelengde,bilmodell og antall hurtigladinger pr år. Noe elbilforeningen faktisk burde ha oversikt over. Noen her inne som har noe statistikk å vise til?
Sitat fra: arthur på lørdag 27. september 2025, klokken 10:53Rekkeviddeangst; Hvor lang er en gjennomsnitts kjøretur med en bil? HVor ofte trenger de fleste av oss å hurtiglade? Første elbil kjøpte vi i 2014 og per dato har vi hurtigladet fire ganger, to av disse grunnet lang tur med båt på henger.
Ja, alle har forskjellig kjøremønster. Jeg har en Model Y som kjøres ca. 20.000km i året og det er vel minst 90% langkjøring (mye lokal transport tas med sykkel). Har dessuten gratis hurtiglading så jeg lader i praksis ikke hjemme. Ser i appen at jeg har hurtigladet 4600kWh siste år, om vi sier 50kWh i snitt per lading blir det 92 ladinger siste år eller ca. en hver 4.dag.
Kjører vel rundt 12K i året. Har selv ladet 10x på Ionity, 2-3x på Uno-X, 1x på Tesla SuC, og sikkert noen få ganger på diverse andre ladenettverk hittil i år.
Jeg har ikke helt oversikt over antall ladinger som sønnen min har gjort, da jeg vet han bruker bankkort eller egen app når han kjører med lånt bil, og den trenger lading for å gjøre unna kjørebehovet hans.
Jeg kjører stort sett litt lengre turer når jeg først kjører, og ofte slik at jeg må ha ihvertfall en hurtiglading per gang. Hjelper selvsagt ikke på forbruket at jeg har kjørt med taktelt i deler av perioden, og ligger i 10+ km/t GPS-justert når jeg kjører i 100 og 110-soner, som blir relativt ofte når man bor i Oslo.
Så antall km man kjører totalt, er veldig lite veiledende. Alt kommer an på bruk.
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. september 2025, klokken 18:15Sitat fra: arthur på lørdag 27. september 2025, klokken 10:53Rekkeviddeangst; Hvor lang er en gjennomsnitts kjøretur med en bil? HVor ofte trenger de fleste av oss å hurtiglade? Første elbil kjøpte vi i 2014 og per dato har vi hurtigladet fire ganger, to av disse grunnet lang tur med båt på henger.
Ja, alle har forskjellig kjøremønster. Jeg har en Model Y som kjøres ca. 20.000km i året og det er vel minst 90% langkjøring (mye lokal transport tas med sykkel). Har dessuten gratis hurtiglading så jeg lader i praksis ikke hjemme. Ser i appen at jeg har hurtigladet 4600kWh siste år, om vi sier 50kWh i snitt per lading blir det 92 ladinger siste år eller ca. en hver 4.dag.
Her er det vel ordet "gratis" som i stor grad forklarer lade mønsteret?
Sitat fra: arthur på søndag 28. september 2025, klokken 07:58Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. september 2025, klokken 18:15Sitat fra: arthur på lørdag 27. september 2025, klokken 10:53Rekkeviddeangst; Hvor lang er en gjennomsnitts kjøretur med en bil? HVor ofte trenger de fleste av oss å hurtiglade? Første elbil kjøpte vi i 2014 og per dato har vi hurtigladet fire ganger, to av disse grunnet lang tur med båt på henger.
Ja, alle har forskjellig kjøremønster. Jeg har en Model Y som kjøres ca. 20.000km i året og det er vel minst 90% langkjøring (mye lokal transport tas med sykkel). Har dessuten gratis hurtiglading så jeg lader i praksis ikke hjemme. Ser i appen at jeg har hurtigladet 4600kWh siste år, om vi sier 50kWh i snitt per lading blir det 92 ladinger siste år eller ca. en hver 4.dag.
Her er det vel ordet "gratis" som i stor grad forklarer lade mønsteret?
Det forklarer noe, men med kanskje 90% langkjøring hadde en stor del av ladingen blitt hurtiglading uansett. Kjører f.eks mye til hytta, rundt 30 mil hver vei, og den har ikke innlagt strøm. Og en del turer med campingvogn rundt omkring i landet. Hjemme står bilen ofte parkert mange dager i strekk.
Kjører selv til "hytta" ganske så ofte, trolig en gang per måned i snitt, og har både innlagt strøm og ladeboks montert. Med en rekkevidde på 40-50 mil som har blitt nokså vanlig på elbiler (?) så kan det jo ikke være snakk om å måtte lade så ofte, eller så mye, eller?
Sitat fra: arthur på søndag 28. september 2025, klokken 13:42Kjører selv til "hytta" ganske så ofte, trolig en gang per måned i snitt, og har både innlagt strøm og ladeboks montert. Med en rekkevidde på 40-50 mil som har blitt nokså vanlig på elbiler (?) så kan det jo ikke være snakk om å måtte lade så ofte, eller så mye, eller?
Sitat fra: arthur på søndag 28. september 2025, klokken 13:42Kjører selv til "hytta" ganske så ofte, trolig en gang per måned i snitt, og har både innlagt strøm og ladeboks montert. Med en rekkevidde på 40-50 mil som har blitt nokså vanlig på elbiler (?) så kan det jo ikke være snakk om å måtte lade så ofte, eller så mye, eller?
Jeg lader en gang på vei opp og en gang på vei hjem. Drar sjelden hjemmefra med fullt batteri, og ønsker å ha mye på batteriet når jeg kommer frem siden det ofte blir en del kjøring mens jeg er på hytta også. Dessuten trenger jeg en stopp for å spise lunsj uansett ;)
Tilsvarende på vei hjem. Lader en gang så jeg kommer hjem med mye strøm på batteriet og får spist lunsj underveis. Kunne droppet ladingen på vei hjem, om jeg har kjørt lite mens jeg har vært på hytta.
En god grunn til å hurtiglade er pris da. Jeg ser ofte de sakteladerne som står rundt omkring koster skjorta. Jeg skulle lade på en saktelader fra Laddel i helga og der skulle de ha 6,55 kroner per kWh. Stoppet heller på Tesla Supercharger på veien hjem. Der var prisen under halvparten, og det var på den dyreste tiden av døgnet. På natta sto det at det skulle koste 1,8 kr per kWh hos Tesla. Man skal jo gjerne stoppe og spise, handle, strekke på beina e.l. uansett.
"Drar sjelden hjemmefra med fullt batteri....."
Det er her jeg detter ut, hvorfor ikke? Jeg starter alltid hjemmefra med 100% siden strømmen hjemme er langt billigere enn hurtiglading.
Fordi han har gratis SuC, så hvorfor belaste med kostnader til lading hjemme om han kan få ladet gratis "rett rundt hjørnet"...! ;)
Ja, da er han "unnskyldt" 8)
Sitat fra: arthur på mandag 29. september 2025, klokken 16:36"Drar sjelden hjemmefra med fullt batteri....."
Det er her jeg detter ut, hvorfor ikke? Jeg starter alltid hjemmefra med 100% siden strømmen hjemme er langt billigere enn hurtiglading.
Mange av oss trenger å kjøre på jobb, kjøre barn til skole/barnehage e.l. Det er veldig sjelden jeg kjører hjemmefra med helt fullt batteri. Bare hvis jeg har hjemmekontor og det passer å gjøre alle andre ærender den dagen med bil nummer to.
I hverdagen lader jeg aldri til 100% av den enkle grunn at det er frarådet av bilens produsent. Men å ikke kunne lade til f.eks 90% synes jeg er rart da de fleste av oss sover noen timer samt at både nettleien og prisen på kraften er som regel billigere/billigst om natten. Sover man f.eks åtte time så er det vel ikke så vanskelig å få ladet tilsvarende et par hundre kilometers kjøring som burde rekke både til nærbutikken, barnehagen og jobben?
Det er nærmest umulig for oss å starte med 100% SOC når vi kjører til hytta, siden vi drar rett etter jobb. Det kan skje om sommeren hvis en av oss kjører MC på jobb, så hyttebilen kan stå hjemme.
Sitat fra: arthur på tirsdag 30. september 2025, klokken 06:12I hverdagen lader jeg aldri til 100% av den enkle grunn at det er frarådet av bilens produsent. Men å ikke kunne lade til f.eks 90% synes jeg er rart da de fleste av oss sover noen timer samt at både nettleien og prisen på kraften er som regel billigere/billigst om natten. Sover man f.eks åtte time så er det vel ikke så vanskelig å få ladet tilsvarende et par hundre kilometers kjøring som burde rekke både til nærbutikken, barnehagen og jobben?
Selvfølgelig kan man lade på natten, men det høres ut som du tar utgangspunkt i at alle som skal kjøre på hytta/ferie/langtur drar om morgenen, siden du mener det er relevant at man kan lade til 100% på natta.
Mange som skal kjøre langt gjør det etter jobb, og da må man ofte kjøre til jobb, skole, barnehage, etc i løpet av dagen før man skal kjøre på langtur. Da er det mer utfordrende å ha 100% batteri når langturen starter.
De aller fleste har heller ikke noe behov for å ha nøyaktig 100% ved avgang. Som regel kommer man seg enten frem med god margin eller man skal stoppe å lade uansett, så noen prosent fra eller til er ikke så viktig.
En gang i tiden, var visst før det, så gikk barn til skolen og folk tog offentlig kommunikasjon til/fra jobb. Og alle har lang vei til jobben, og jobben er alltid i en annen retning enn hytta, og barna går på skole eller barnehage i en helt annen retning. Alle har hjemmeboende barn og ingen benytter seg av hjemmekontor. Løfte blikket?
Og prisen på 400.000 er inkludert vinterdekk per nå. Ganske billig.
Men blir alltid skeptisk når det står at de sliter med radioen. Jeg er såpass gammeldags at jeg setter pris på en fungerende radio, så jeg slipper å ta opp telefonen for å høre på musikk / radio. Kan jo være en fiksbar bugg, men kan jo være det ikke er det og.
For min del er jo de korte setene og negativt, hvis det er så ille som de skriver.
Men klart, for 400.000 inkl vinterdekk, og 7 års garanti (som er verdt 0 om de trekker seg ut av landet), så virker det som et godt kjøp, men risikabelt.
Det med håndtak som automatisk kommer ut har jeg svært dårlig erfaring med, hvis det er likt som på Tesla Model S. Der gikk de alt for ofte i stykker, og hadde en motor per håndtak, og masse bevegelige deler og ledninger.
Sitat fra: arthur på tirsdag 30. september 2025, klokken 09:48En gang i tiden, var visst før det, så gikk barn til skolen og folk tog offentlig kommunikasjon til/fra jobb. Og alle har lang vei til jobben, og jobben er alltid i en annen retning enn hytta, og barna går på skole eller barnehage i en helt annen retning. Alle har hjemmeboende barn og ingen benytter seg av hjemmekontor. Løfte blikket?
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her. Prøver du å overbevise noen her om at ditt bruksmønster er mer representativt for snittet enn andre sine bruksmønstre? Eller at ditt bruksmønster er bedre på en måte?
Nei. Nei. Flere spørsmål?
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. september 2025, klokken 12:22Sitat fra: arthur på tirsdag 30. september 2025, klokken 09:48En gang i tiden, var visst før det, så gikk barn til skolen og folk tog offentlig kommunikasjon til/fra jobb. Og alle har lang vei til jobben, og jobben er alltid i en annen retning enn hytta, og barna går på skole eller barnehage i en helt annen retning. Alle har hjemmeboende barn og ingen benytter seg av hjemmekontor. Løfte blikket?
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her. Prøver du å overbevise noen her om at ditt bruksmønster er mer representativt for snittet enn andre sine bruksmønstre? Eller at ditt bruksmønster er bedre på en måte?
En gang i tiden så gikk det ofte offentlig kommunikasjon og skole / barnehage var i nærmiljøet. Nå går det buss to ganger om dagen og barneskolen er 3 mil unna i distriktene. Det er det man kaller effektivisering.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. oktober 2025, klokken 17:48Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. september 2025, klokken 12:22Sitat fra: arthur på tirsdag 30. september 2025, klokken 09:48En gang i tiden, var visst før det, så gikk barn til skolen og folk tog offentlig kommunikasjon til/fra jobb. Og alle har lang vei til jobben, og jobben er alltid i en annen retning enn hytta, og barna går på skole eller barnehage i en helt annen retning. Alle har hjemmeboende barn og ingen benytter seg av hjemmekontor. Løfte blikket?
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her. Prøver du å overbevise noen her om at ditt bruksmønster er mer representativt for snittet enn andre sine bruksmønstre? Eller at ditt bruksmønster er bedre på en måte?
En gang i tiden så gikk det ofte offentlig kommunikasjon og skole / barnehage var i nærmiljøet. Nå går det buss to ganger om dagen og barneskolen er 3 mil unna i distriktene. Det er det man kaller effektivisering.
Ja, hva er det som skjer. Ser at regjeringens nye "inntektsfordeling" mellom kommunene gjør at Oslo mistet 600 millioner i året. Greit at de små kommunene kunne få mer, men med det oljefondet så skulle en jo tro vi kunne ta oss råd til å holde skolene åpne, og at de større kommunene, i hvert fall kunne hatt like overførsler. Det er så forferdelig gale. Når skal Oljefondet være stort nok til at vi kan la befolkningen ha det greit?
Er problemet egentlig at vi bruker for lite penger, eller for mye penger?
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. oktober 2025, klokken 13:24Ja, hva er det som skjer. Ser at regjeringens nye "inntektsfordeling" mellom kommunene gjør at Oslo mistet 600 millioner i året. Greit at de små kommunene kunne få mer, men med det oljefondet så skulle en jo tro vi kunne ta oss råd til å holde skolene åpne, og at de større kommunene, i hvert fall kunne hatt like overførsler. Det er så forferdelig gale. Når skal Oljefondet være stort nok til at vi kan la befolkningen ha det greit?
Problemet er da ikke hvor mye penger vi har, men hvor mye vi kan pumpe inn i innenlandsøkonomien uten å skape for mye press. Ref. handlingsregelen, som vi heldigvis ligger et stykke under nå. Ellers kunne vi glemt rentesenking i hvert fall.
Noen tror åpenbart ikke at å pumpe en masse nye penger inn i en økonomi som allerede er sterk, og med mangel på arbeidskraft reelt sett, ikke vil få konsekvenser hverken på inflasjon eller rentenivå. Enda godt at vi har en ansvarlig finansminister som skjønner bedre!
Sitat fra: arthur på torsdag 02. oktober 2025, klokken 21:03Noen tror åpenbart ikke at å pumpe en masse nye penger inn i en økonomi som allerede er sterk, og med mangel på arbeidskraft reelt sett, ikke vil få konsekvenser hverken på inflasjon eller rentenivå. Enda godt at vi har en ansvarlig finansminister som skjønner bedre!
Etter at det har kommet en finansminister som faktisk er økonom så har de faktisk pumpet inn ganske mye mer penger. Så han har sikkert snakket med samme ekspertene jeg har henvist til før som sier inflasjonspåvirkningen for en del ting er svært liten. Godt at vi har fått en økonom som finansminister, og ikke lenger en bonde / halvstudert statsviter som ikke kan noe om økonomi på et nasjonalt nivå.
Tror ikke Jens Stoltenberg ville sagt til Oslo: Vi er nødt til å ta 600 millioner fra skolene deres for å unngå inflasjon.
Og så er sjeføkonom Andreassen mitt idol 😀 Han er en knakende god økonom. Han spår og langt flere rentekutt enn Norges Bank, og pleier å få rett i det han spår. Da vil også kommuner og fylker få mer å rutte med, siden de har gjeld oppover ørene.
https://www.nettavisen.no/okonomi/de-viktigste-sakene-om-norsk-okonomi-torsdag-25-september-2025/s/5-95-2636862
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. oktober 2025, klokken 01:08Sitat fra: arthur på torsdag 02. oktober 2025, klokken 21:03Noen tror åpenbart ikke at å pumpe en masse nye penger inn i en økonomi som allerede er sterk, og med mangel på arbeidskraft reelt sett, ikke vil få konsekvenser hverken på inflasjon eller rentenivå. Enda godt at vi har en ansvarlig finansminister som skjønner bedre!
Og så er sjeføkonom Andreassen mitt idol 😀 Han er en knakende god økonom. Han spår og langt flere rentekutt enn Norges Bank, og pleier å få rett i det han spår.
Ikke uvanlig at man liker de ekspertene som sier det man selv tror og/eller håper på mens de som mener noe annet enn man selv tror og/eller håper ikke vet hva de driver med!
Sitat fra: arthur på fredag 03. oktober 2025, klokken 07:41Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. oktober 2025, klokken 01:08Sitat fra: arthur på torsdag 02. oktober 2025, klokken 21:03Noen tror åpenbart ikke at å pumpe en masse nye penger inn i en økonomi som allerede er sterk, og med mangel på arbeidskraft reelt sett, ikke vil få konsekvenser hverken på inflasjon eller rentenivå. Enda godt at vi har en ansvarlig finansminister som skjønner bedre!
Og så er sjeføkonom Andreassen mitt idol 😀 Han er en knakende god økonom. Han spår og langt flere rentekutt enn Norges Bank, og pleier å få rett i det han spår.
Ikke uvanlig at man liker de ekspertene som sier det man selv tror og/eller håper på mens de som mener noe annet enn man selv tror og/eller håper ikke vet hva de driver med!
Jeg synes Jan Ludvig prater mye ufornuftig..og er ofte uenig.
For han handler mye om å gjøre det billig å bruke penger...for billig spør du meg. Sitter man med X milloner i gjeld og hører han prate så heier man på mannen..men er ikke sikkert mer kake er løsningen for overvektige for å si det slik.
Sitat fra: hELgenen på fredag 03. oktober 2025, klokken 08:04Sitat fra: arthur på fredag 03. oktober 2025, klokken 07:41Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. oktober 2025, klokken 01:08Sitat fra: arthur på torsdag 02. oktober 2025, klokken 21:03Noen tror åpenbart ikke at å pumpe en masse nye penger inn i en økonomi som allerede er sterk, og med mangel på arbeidskraft reelt sett, ikke vil få konsekvenser hverken på inflasjon eller rentenivå. Enda godt at vi har en ansvarlig finansminister som skjønner bedre!
Og så er sjeføkonom Andreassen mitt idol 😀 Han er en knakende god økonom. Han spår og langt flere rentekutt enn Norges Bank, og pleier å få rett i det han spår.
Ikke uvanlig at man liker de ekspertene som sier det man selv tror og/eller håper på mens de som mener noe annet enn man selv tror og/eller håper ikke vet hva de driver med!
Jeg synes Jan Ludvig prater mye ufornuftig..og er ofte uenig.
For han handler mye om å gjøre det billig å bruke penger...for billig spør du meg. Sitter man med X milloner i gjeld og hører han prate så heier man på mannen..men er ikke sikkert mer kake er løsningen for overvektige for å si det slik.
Ja, du er ikke en av de som liker skattefradrag for renter ja.
Synes jo det er gøy når den jeg heier på, og er enig med, får rett, og er en av få som f.eks. spådde de to rentenedsettelsene. Er jo godt å se at jeg også har Norges Bank på min side enn så lenge. Så får vi se om spådommene til Andreassen fortsetter å få full pott nå som utsiktene OFFISIELT spriker med Norges Banks utsikter.
En må heller ikke glemme at det er lov av Norges Bank å være litt "smart" når de snakker om renteutsiktene. Bare det å si at "nei, blir nok høye renter i Norge i lang tid fremover" gjør at kronekursen holder seg litt bedre. Men er jo kompliserte greier. På den ene siden vil en sterk krone gi lavere importert inflasjon, siden utenlandske varer blir billigere, mens på den annen side vil lavere rente gi lavere lånekostnad for bedriftene, så de går bedre, som kan lokke utenlandske investorer til å kjøpe norske kroner for å kjøpe norske selskap, som vil føre til enda sterkere krone, som vil føre til mindre importert inflasjon, osv..... sånn at vi fortsatt kan få mye bil for pengene når vi kjøper Changan Deepal S07.