Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: ToWalkOrDrive på tor 11. sep 2025, kl. 13:25

Tittel: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: ToWalkOrDrivetor 11. sep 2025, kl. 13:25
Ganske kult at det faktisk lages ATV'er i Norge. Hvem skulle trodd det.
Nå er det kampanje, så løp og kjøp! Elektrisk!

Til og med mulighet for tilhenger / gressklippeaggregat,  og feiekost / brøyteskuffe foran (ekstrakost), har en frunk (bagasjeplass under panseret), og du kan plukke i elektriske apparater (220v)!
Går i 60 km/t, bakhjulstrekk, 11 mil rekkevidde.

Koster 125.000, men så får du 25.000 i Enova, støtte, så netto ca 100.000.

https://paxster.no/nb/modeller/paxster-air/?utm_medium=paid&utm_source=fb&utm_id=6584541088690&utm_content=6612633119090&utm_term=6584541088490&utm_campaign=6584541088690&fbclid=IwY2xjawMvkBRleHRuA2FlbQEwAGFkaWQAAAY4JEIhOgEeaXUbtMUlAnB1toYLa8NbY8xTpaQZRdFIsIHnkZW2WxecOtf8acgy7IX_MDk_aem_d3SfYbw3uwxJv7_WwXHeIg

https://paxster.no/nb/air-campaign-page/

Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: Rosstophertor 11. sep 2025, kl. 13:50
Ganske kult, men dumt med RWD, gatedekk og lav nyttelast.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: ToWalkOrDrivefre 12. sep 2025, kl. 00:21
Sitat fra: Rosstopher på tor 11. sep 2025, kl. 13:50Ganske kult, men dumt med RWD, gatedekk og lav nyttelast.

240 kg nyttelast lavt? En 150 hk påhengsmotor er 240kg. Kan jo ha henger. Er jo ikke så mye plass på planet.
Hva tenkte du kunne fraktes på planet som er så tungt?

Er ikke sånn helt terreng-ATV nei.Men med litt Leningrad bakover kommer den seg nok opp mange plasser. Dekkene kan og byttes.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: turfsurffre 12. sep 2025, kl. 05:18
Oj, nå har de dumpet prisene kraftig. Så på den når den kom, men da var den alt for dyr. Dette er jo noe helt annet.

Tohjulstrekk er ikke så problematisk på ett såpass lett kjøretøy med høy bakkeklaring. Kunne tenkt meg en slik til diverse gjøremål på hytta.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: Rosstopherfre 12. sep 2025, kl. 06:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. sep 2025, kl. 00:21240 kg nyttelast lavt? En 150 hk påhengsmotor er 240kg. Kan jo ha henger. Er jo ikke så mye plass på planet.
Hva tenkte du kunne fraktes på planet som er så tungt?

Det ser ut som de kun har oppgitt egenvekt uten fører, så jeg har antatt at førers vekt er inkludert i nyttelasten. En fører med utstyr for å felle trær veier gjerne 120kg. Planet er 75 cm langt, så i teorien får man plass til ganske mange kilo ved og hvis begrensningen i praksis er på 120 kg så syns jeg det var lite ja. Skal man trekke henger og ha litt vekt på kula så blir det enda knappere.

Hvis jeg har misforstått og nyttelasten er 75 kg høyere så holder det nok for de fleste.
Tittel: Sv: Paxter UTV - Made in Norway
Skrevet av: ToWalkOrDrivefre 12. sep 2025, kl. 08:38
Sitat fra: Rosstopher på fre 12. sep 2025, kl. 06:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. sep 2025, kl. 00:21240 kg nyttelast lavt? En 150 hk påhengsmotor er 240kg. Kan jo ha henger. Er jo ikke så mye plass på planet.
Hva tenkte du kunne fraktes på planet som er så tungt?

Det ser ut som de kun har oppgitt egenvekt uten fører, så jeg har antatt at førers vekt er inkludert i nyttelasten. En fører med utstyr for å felle trær veier gjerne 120kg. Planet er 75 cm langt, så i teorien får man plass til ganske mange kilo ved og hvis begrensningen i praksis er på 120 kg så syns jeg det var lite ja. Skal man trekke henger og ha litt vekt på kula så blir det enda knappere.

Hvis jeg har misforstått og nyttelasten er 75 kg høyere så holder det nok for de fleste.

Du kan ofte ha mer last i henger enn i kjøretøyet selv. En Tesla Model Y har f.eks. maks 1600 kg i hengervekt, men bare ca 500 kg nyttelast i bilen. Så hvis du skal kjøre ved ville jeg hatt veden i hengeren.

 Ser en nyere test av Sarpsborg Arbeiderblad, som Paxter refererer til, sier at "Lasteplanet har en nyttelast på 240 kg". https://paxster.no/nb/reviews/test-av-paxster-air/

Så en tidligere test av den tidligere versjonen, og da snakket de om 85% vekt på bakakslingen. Så da er gjerne ikke bakhjulsdrift så ille. Kan og bestilles med vinsj foran for å dra seg opp.

Når det er sagt så er jo dette mer en UTV og ikke ATV egentlig. Så hvis en skal ha en skikkelig skogsmaskin så er det sikkert andre alternativer, selv om denne så ut til å kunne kjøpes skikkelig billig.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: Rosstopherfre 12. sep 2025, kl. 09:16
Jeg fant et registreringsnummer på en, så her er fasiten:
Egenvekt 432 kg
Tillatt totalvekt 700 kg
Altså 268 kg nyttelast inkludert fører

Veier fører 100 kg kan man ha med seg 168 kg på dette kjøretøyet.

https://www.finn.no/mobility/item/405134193?ci=5
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EL5941
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: ToWalkOrDrivefre 12. sep 2025, kl. 09:28
Sitat fra: Rosstopher på fre 12. sep 2025, kl. 09:16Jeg fant et registreringsnummer på en, så her er fasiten:
Egenvekt 432 kg
Tillatt totalvekt 700 kg
Altså 268 kg nyttelast inkludert fører

Veier fører 100 kg kan man ha med seg 168 kg på dette kjøretøyet.

https://www.finn.no/mobility/item/405134193?ci=5
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EL5941

Og det er du helt sikker på på tross av at kjøretøyet du har funnet:
- er 45km/t-versjonen (moped)
- er fra 2017
- at 700 kg (Totalvekt) - 432 (egenvekt) = 268 kilo, og ikke 240 kg som annonsen sier? Kan selvfølgelig være de har lagt inn 28 kilo for ekstrautstyrsmulighet.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: Rosstopherfre 12. sep 2025, kl. 11:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. sep 2025, kl. 09:28
Sitat fra: Rosstopher på fre 12. sep 2025, kl. 09:16Jeg fant et registreringsnummer på en, så her er fasiten:
Egenvekt 432 kg
Tillatt totalvekt 700 kg
Altså 268 kg nyttelast inkludert fører

Veier fører 100 kg kan man ha med seg 168 kg på dette kjøretøyet.

https://www.finn.no/mobility/item/405134193?ci=5
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EL5941

Og det er du helt sikker på på tross av at kjøretøyet du har funnet:
- er 45km/t-versjonen (moped)
- er fra 2017
- at 700 kg (Totalvekt) - 432 (egenvekt) = 268 kilo, og ikke 240 kg som annonsen sier? Kan selvfølgelig være de har lagt inn 28 kilo for ekstrautstyrsmulighet.

Jeg er ikke helt sikker, men det står i annonsen at du kan velge hva den skal registreres som. Spørsmålet var om det er 240 kg nyttelast inkludert fører eller om det kommer i tillegg til fører, og det spørsmålet føler jeg meg ganske sikker på at blir besvart av de tallene der.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: ToWalkOrDrivefre 12. sep 2025, kl. 12:50
Sitat fra: Rosstopher på fre 12. sep 2025, kl. 11:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. sep 2025, kl. 09:28
Sitat fra: Rosstopher på fre 12. sep 2025, kl. 09:16Jeg fant et registreringsnummer på en, så her er fasiten:
Egenvekt 432 kg
Tillatt totalvekt 700 kg
Altså 268 kg nyttelast inkludert fører

Veier fører 100 kg kan man ha med seg 168 kg på dette kjøretøyet.

https://www.finn.no/mobility/item/405134193?ci=5
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EL5941

Og det er du helt sikker på på tross av at kjøretøyet du har funnet:
- er 45km/t-versjonen (moped)
- er fra 2017
- at 700 kg (Totalvekt) - 432 (egenvekt) = 268 kilo, og ikke 240 kg som annonsen sier? Kan selvfølgelig være de har lagt inn 28 kilo for ekstrautstyrsmulighet.

Jeg er ikke helt sikker, men det står i annonsen at du kan velge hva den skal registreres som. Spørsmålet var om det er 240 kg nyttelast inkludert fører eller om det kommer i tillegg til fører, og det spørsmålet føler jeg meg ganske sikker på at blir besvart av de tallene der.

Jeg sendte en mail til Paxter og har nå fått svar at det er 240 kg pluss fører. Fører er vel regnet som 70 kg. Fikk og svar at en kan trekke 200 kilo på hengeren. Fikk ikke svar på hva tillatt totalvekt er, men da blir det vel 240+70+410=720 på en måte. Men så vil sikkert ekstrautstyr gå ut over nyttelast. Så det kan jo være kjøretøyet har endret seg siste 8 år. Ofte har jo batterier blitt lettere osv.

Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: Rosstopherfre 12. sep 2025, kl. 14:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 12. sep 2025, kl. 12:50Jeg sendte en mail til Paxter og har nå fått svar at det er 240 kg pluss fører. Fører er vel regnet som 70 kg. Fikk og svar at en kan trekke 200 kilo på hengeren. Fikk ikke svar på hva tillatt totalvekt er, men da blir det vel 240+70+410=720 på en måte. Men så vil sikkert ekstrautstyr gå ut over nyttelast. Så det kan jo være kjøretøyet har endret seg siste 8 år. Ofte har jo batterier blitt lettere osv.

Det er veldig bra.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: Bensinkannafre 17. okt 2025, kl. 16:15
Denne var litt typ golfbil fra temu.
 
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: ToWalkOrDrivelør 18. okt 2025, kl. 01:59
Sitat fra: Bensinkanna på fre 17. okt 2025, kl. 16:15Denne var litt typ golfbil fra temu.
 

Eneste er at Posten har brukt den i årevis. Og så er det eneste bilen laget i Norge.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: turfsurflør 18. okt 2025, kl. 09:05
Paxter er faktisk noe så sjelden som ett innovativt produkt lagd i Norge. Har vært helt supert å se disse tusle rundt utslippsfrie, små og støyfrie.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: automatlør 18. okt 2025, kl. 20:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 18. okt 2025, kl. 01:59
Sitat fra: Bensinkanna på fre 17. okt 2025, kl. 16:15Denne var litt typ golfbil fra temu.
 

Eneste er at Posten har brukt den i årevis. Og så er det eneste bilen laget i Norge.

Og Paxter kjøper tilbake gamle velbrukte kjøretøyer fra Posten, overhaler de og selger de for gjenbruk med 2 års garanti.

Dette er ganske langt fra Temu.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøn 19. okt 2025, kl. 00:01
Sitat fra: automat på lør 18. okt 2025, kl. 20:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 18. okt 2025, kl. 01:59
Sitat fra: Bensinkanna på fre 17. okt 2025, kl. 16:15Denne var litt typ golfbil fra temu.
 

Eneste er at Posten har brukt den i årevis. Og så er det eneste bilen laget i Norge.

Og Paxter kjøper tilbake gamle velbrukte kjøretøyer fra Posten, overhaler de og selger de for gjenbruk med 2 års garanti.

Dette er ganske langt fra Temu.

Ja, Posten hadde ikke giddet å bruke de år etter år om det var TEMU-kvalitet.
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: trondesøn 19. okt 2025, kl. 13:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søn 19. okt 2025, kl. 00:01
Sitat fra: automat på lør 18. okt 2025, kl. 20:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 18. okt 2025, kl. 01:59
Sitat fra: Bensinkanna på fre 17. okt 2025, kl. 16:15Denne var litt typ golfbil fra temu.
 

Eneste er at Posten har brukt den i årevis. Og så er det eneste bilen laget i Norge.

Og Paxter kjøper tilbake gamle velbrukte kjøretøyer fra Posten, overhaler de og selger de for gjenbruk med 2 års garanti.

Dette er ganske langt fra Temu.

Ja, Posten hadde ikke giddet å bruke de år etter år om det var TEMU-kvalitet.
Jeg har også inntrykk av at Paxster er bra saker.

En av dem som leverer post hos meg kunne fått jobb som salgssjef hos Paxster. "Elsker den" sier han. Og at "de har hørt på oss når vi har foreslått endringer".
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: Bensinkannasøn 19. okt 2025, kl. 18:50
Det var bare hele looken. Litt sånn kinapreg. Men for all del, den egner seg sikkert fint til og frakte brev og div post
Tittel: Sv: Paxter ATV - Made in Norway
Skrevet av: ToWalkOrDrivetir 18. nov 2025, kl. 09:14
Utrolig kult! Norske Paxter skal levere Postbiler til England  :laugh: 
Det skulle vært en sånn skyvedør på siden, som du kunne skyve bakover når du skal fort ut og inn, og ha fremme når regnet kommer vannrett fra siden  :angel:  :angel:

https://elbil.no/royal-mail-valgte-norskproduserte-paxster-elbiler/

Kanskje det er dette nordmenn skal leve av når oljen tar slutt - produsere el-postbiler til verden?