Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Balaklava på fredag 05. september 2025, klokken 07:12
Ser ut til at vår Hyundai Ioniq 2018, 28kw fikk nådestøtet etter påkjørsel. Da trenger man "ny" bil.
Trenger en bil med ca samme egenskaper. Dvs trenger ikke noen svær batteripakke, men bør fungere greit på en sjelden "langtur" for det, dvs ikke bruke evigheter på lading. Da ser i3 ut som en kandidat.
Ting jeg ønsker
- Varme i sete
- Varme i ratt
- God filholder som fungerer i høy fart på motorvei
- God adaptive cruise
- Androide auto/Carplay
Er det noen av utgavene som har/ikke har dette?
Hvis alle har det, likegodt kjøpe en "gammal" i3 med lavest mulig km, eller er det så mye feil på disse bilene at en bør finne en med gjenværende garanti?
Med Hyundai Ioniq har vi hatt 7 år med nær feilfritt bilhold, og ekstremt lave kostnader. Vil i3 følge opp det eller blir det fort en bil med flere feil og høye kostnader?
I3 har ikke rattvarme i noen utgaver. Man kan bytte ratt til ett annet BMW ratt med varme dog. Filholder er elendig de få stedene den fungerer. ACC takler motsol veldig dårlig og kan finne på å ikke bremse for bilen foran deg hvis det er en grå eller hvit kassebil. Ellers en helt konge småbil som ikke egner seg i høy fart hvis det blåser mye.
CarPlay er (med originalt utstyr) kun tilgjengelig på facelift, dvs 2017 og nyere. Det var heller ikke standardutstyr der, men jeg tror det kan kjøpes som en online aktivering så lenge bilen har det største entertainment-systemet.
Jeg ville personlig unngått i3s, da den trenger bakdekk (195/50R20) som kun leveres av Bridgestone (av de større leverandørene). Disse er dyre, og ikke spesielt gode. i3 har generelt litt sære dekkdimensjoner, men i3s bakdekk er ekstra sært og selges i så små volumer at det lite trolig kommer noen alternativer her.
Ok. 2017 og opp. Unngå s utgaven. Ha bremsefoten klar når en bruker adaptiv cruise. Glem filholder.
Hvordan vet jeg hvilke biler som har det største entertainment systemet? Noen måte jeg kan se det på, sånn rent fysisk?
Sitat fra: Balaklava på lørdag 06. september 2025, klokken 14:37Noen måte jeg kan se det på, sånn rent fysisk?
Jepp, skjermen er større. Og sjekk etter HK logo på høyttalerne.
Sitat fra: Orbit på fredag 05. september 2025, klokken 09:43Jeg ville personlig unngått i3s, da den trenger bakdekk (195/50R20) som kun leveres av Bridgestone (av de større leverandørene). Disse er dyre, og ikke spesielt gode. i3 har generelt litt sære dekkdimensjoner, men i3s bakdekk er ekstra sært og selges i så små volumer at det lite trolig kommer noen alternativer her.
Det går helt fint å bruke 55 profil bak og det er innenfor godkjent rulleomkrets, jeg og mange andre har gjort det og det er flere valgmuligheter på dekk.
BMW i3S ser litt tøffere ut enn vanlig i3 8)
Jeg har også kjøpt en "boks" fra Premium Retrofit som gir deg enten Android Auto eller evt Carplay om bilen ikke har det fra før.
Oppfølgingsspørsmål, hvor lang garanti er det på batteripakke, i år og km?
Hvor stor forskjell er det i praktisk kjørelengde mellom 94 og 120A utgavene?
Sitat fra: Elektrowagen på søndag 07. september 2025, klokken 15:02Sitat fra: Orbit på fredag 05. september 2025, klokken 09:43Jeg ville personlig unngått i3s, da den trenger bakdekk (195/50R20) som kun leveres av Bridgestone (av de større leverandørene). Disse er dyre, og ikke spesielt gode. i3 har generelt litt sære dekkdimensjoner, men i3s bakdekk er ekstra sært og selges i så små volumer at det lite trolig kommer noen alternativer her.
Det går helt fint å bruke 55 profil bak og det er innenfor godkjent rulleomkrets, jeg og mange andre har gjort det og det er flere valgmuligheter på dekk.
BMW i3S ser litt tøffere ut enn vanlig i3 8)
Jeg har også kjøpt en "boks" fra Premium Retrofit som gir deg enten Android Auto eller evt Carplay om bilen ikke har det fra før.
Må jeg da bytte felger bak, eller kan jeg "bare" be om 55" profil bak?
Og ja, enkelt å bytte selv eller er det følere og/eller dill som gjør at forhandler må gjøre det?
Stemmer det med 8 år/160 000km garanti på batteripakken?
Må helt ned på 2017 modell for å slippe unna service for å opprettholde garanti da... :-/. Eller ta en sjanse på at batteriene i i3 holder lenge.
Ser etter billig bilhold og biler rundt 120- 150 000,- som snart ikke trenger kasko og som jeg helst slipper å sende til dyre servicer hos forhandler for å opprettholde en garanti. Jeg kan ta en gamble på at batteriet holder i denne prisklassen... så å opprettholde garanti blir egentlig ikke viktig. Men...
Er det noen prekære/sære servicer på i3, type "kjøleveske for batteri/motor må byttes jevnlig eller så eksploderer hele greia"? Eller "må oppdateres digitalt jevnlig hos forhandler eller så går den i nødmodus" eller noe annet "rart"?
Eller snakker vi det "vanlige", brems, cupefilter og vanlig "dill" som er på alle biler?
Sitat fra: Balaklava på søndag 07. september 2025, klokken 17:28Må helt ned på 2017 modell for å slippe unna service for å opprettholde garanti da... :-/. Eller ta en sjanse på at batteriene i i3 holder lenge.
Min i3 har originalt batteri, både 12V og hoved. Det er 2014-modell!
Har ikke vært på service med den siden 2018. Har byttet bremsevæske likevel da og må muligens bytte bremseklosser rund baut nå tror jeg, selv om det ikke ble påpekt på EU nå i februar. Går og går og går og går. Har ikke merkbart rekkeviddetap heller. Går 12-14mil om sommeren. :)
Gått 120000km på 11 år, så ikke direkte langkjørt.
Høres bra ut.
Den tidlige, med mist rekkevidde, er "ute". Er litt i tvil på 94 vs 120Ah. 94 har ok rekkevidde for min bruk, men syns ikke de er billige nok i forhold til 120Ah.
Har notert meg at dempere og opplagring av de foran er noe som er byttet hyppig.
Er også i tvil om hovedlys med LED matrix, ser for meg sinnsyke kostnader hvis det skulle skje noe. Og har litt ulik erfaring med hvor bra/dårlig det faktisk fungerer fra Mercedes.
Kanskje en 120Ah med minst mulig dill/utstyr og lavest mulig km (og pris) er beste valget? Og helst bytta fjærer og opplagring i fjærtårn..
Synes det siste forslaget ditt er veldig bra. En del av de tidligere i3ene har måttet bytte motor og kraftelektronikk. Jeg ville hørt nøye etter ulyder fra motoren.
Setter pris på god lyd så Harmon Kardon ville være stas, men liker ikke skinn. Må se om det er noen som har klart å velge bra lyd uten å velge skinn, LED matrix, og har byttet fjærer foran ;-)
Kunne man velge HK alene, eller var det en del av en eller annen pakke/nivå som inkluderte skinn/LED matrix?
Litt trist at så mange har valgt kjedelige fargekombinasjoner når de kunne valgt så kule varianter. Men beggars cant be choosers, så... men helt gråe/svarte biler.. triste greier.
Da har jeg en plan, så får vi se hva som dukker opp.
Kunne velge HK alene (mulig man først måtte betale for den store skjermen for å kunne velge det?). På 1. gen i 2015 tror jeg det kostet rundt 6' for HK. Som du sier har de fleste med HK skinn fordi det var en pakke og de fleste kjøpte ferdige pakker.
HK var tilgjengelig som et eget valg, men BMW priset "charged"/"fully charged"-pakkene såpass aggressivt at mange endte med dette. Bare HK + 11kW AC-lading (standard er 3.7 kW) + stor navigasjon + 20" felg + annen farge enn hvit kostet drøyt 50000 kr enkeltvis, mot 80000 for fully charged.
Sitat fra: Orbit på tirsdag 09. september 2025, klokken 09:11HK var tilgjengelig som et eget valg, men BMW priset "charged"/"fully charged"-pakkene såpass aggressivt at mange endte med dette. Bare HK + 11kW AC-lading (standard er 3.7 kW) + stor navigasjon + 20" felg + annen farge enn hvit kostet drøyt 50000 kr enkeltvis, mot 80000 for fully charged.
Ok, bra oppklaring, takk.
Jeg tenker litt på å ha en bil fra nå til vrak, så alt kompliserende er egentlig lite attraktivt.
20" felger høres fordyrende ut, og normalt tar det vel litt av rekkevidden også (?)
Og hva skal jeg velge for å unngå LED Matrix? Var det en del av både charged og fully charged?
Ser at noen reklamerer med varmepumpe. Med ellers to like biler tar jeg den uten. Har alle bilene varmepumpe eller var det del av noen pakke/tilvalg?
Og ja, dropper HK greiene siden det på en måte drar bilen i "feil retning". Med mindre det dukker opp en med null tilvalg, kun HK da ;-)
----
Så en hvit bil kan være tegn på "få tilvalg"? Forøvrig en av mine fargefavoritter. Fart på AC lading har ikke noe å si, lader over natt uansett og da er 3,7 tilstrekkelig.
Jeg har hatt noen av disse tidligere. Ble vel 3 totalt. Jeg mener charged plus ga mest fornuft og minst feil. Mine så ut som nye fra dag 1 til bilene ble solgt. Helt vanvittig enkle å holde pene med unntak av skinnsetene på FC. Svakhet var tårnlager som ble byttet på garanti. Vinterkjøring og høye hastigheter føltes litt usikkert. Men veldig bra pendlerbil og praktisk i byen og i p husene. Batterier skal kunne byttes nodul for modul,mye karbon/glassfiber og alu burde indikere at man her kan holde denne i live i mange år
Sitat fra: Balaklava på tirsdag 09. september 2025, klokken 20:20Jeg tenker litt på å ha en bil fra nå til vrak, så alt kompliserende er egentlig lite attraktivt.
20" felger høres fordyrende ut, og normalt tar det vel litt av rekkevidden også (?)
Ser at noen reklamerer med varmepumpe. Med ellers to like biler tar jeg den uten. Har alle bilene varmepumpe eller var det del av noen pakke/tilvalg?
Har hatt min siden 2014, den har varmepumpe, 19" felger, HK-anlegg og største navi. Stoffseter og ellers basic med lysgrå farge. Ingen større problemer med den og skal ha den til vrak. Vet ikke om de leveres uten varmepumpe? Det er i alle fall rekkeviddebesparende med da det er høyere virkningsgrad enn direkte-el på PTC-element vedr varming, samt reversering for kjøling..
Sitat fra: Klykken på onsdag 10. september 2025, klokken 09:14Sitat fra: Balaklava på tirsdag 09. september 2025, klokken 20:20Jeg tenker litt på å ha en bil fra nå til vrak, så alt kompliserende er egentlig lite attraktivt.
20" felger høres fordyrende ut, og normalt tar det vel litt av rekkevidden også (?)
Ser at noen reklamerer med varmepumpe. Med ellers to like biler tar jeg den uten. Har alle bilene varmepumpe eller var det del av noen pakke/tilvalg?
Har hatt min siden 2014, den har varmepumpe, 19" felger, HK-anlegg og største navi. Stoffseter og ellers basic med lysgrå farge. Ingen større problemer med den og skal ha den til vrak. Vet ikke om de leveres uten varmepumpe? Det er i alle fall rekkeviddebesparende med da det er høyere virkningsgrad enn direkte-el på PTC-element vedr varming, samt reversering for kjøling..
Hadde vært gøy med erfaring på det her i Norge, hvor det er ordentlig kaldt av og til.. Dvs bor Østfold og er jo ikke direkte plaget av kulde lengre.
Sjekket ut en sammenligning av to like i3 med og uten VP i 5 grader, London, som vel nesten blir samme klima som vinteren i Østfold ;-). Oppvarming fra kald og en sånn passe kjøretur. Var i praksis ingen forskjell på forbruk, så ut til at den med VP ble ørlite raskere varmere, og fikk høyere temp. Tipper forskjellen blir større jo kaldere det blir.
Siden VPen i i3 ikke er integrert med drivlinja blir vel en direkte besparelse helt minimal... Har VP i egen 8 år gamle bil nå, som trenger service og forøvrig er en bråkete liten sak... Så det er noe jeg helt fint kan klare meg uten i og med at det har minimalt å si rent praktisk.
Med tanke på å ha en bil til vrak blir det kompliserende og potensielt en utgift (sbombe). Men har alle norske biler VP så får det bli med, helst en som har hatt service og etterfylling.
Søk opp Wisely Automotive på YT så finner du videoen der, og veldig mye annet i3 greier.
Sitat fra: Balaklava på søndag 07. september 2025, klokken 17:18Sitat fra: Elektrowagen på søndag 07. september 2025, klokken 15:02Sitat fra: Orbit på fredag 05. september 2025, klokken 09:43Jeg ville personlig unngått i3s, da den trenger bakdekk (195/50R20) som kun leveres av Bridgestone (av de større leverandørene). Disse er dyre, og ikke spesielt gode. i3 har generelt litt sære dekkdimensjoner, men i3s bakdekk er ekstra sært og selges i så små volumer at det lite trolig kommer noen alternativer her.
Det går helt fint å bruke 55 profil bak og det er innenfor godkjent rulleomkrets, jeg og mange andre har gjort det og det er flere valgmuligheter på dekk.
BMW i3S ser litt tøffere ut enn vanlig i3 8)
Jeg har også kjøpt en "boks" fra Premium Retrofit som gir deg enten Android Auto eller evt Carplay om bilen ikke har det fra før.
Må jeg da bytte felger bak, eller kan jeg "bare" be om 55" profil bak?
Og ja, enkelt å bytte selv eller er det følere og/eller dill som gjør at forhandler må gjøre det?
Nei, man bruker samme felger.