Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: hELgenen på man 14. jul 2025, kl. 13:30
For mange kan den nok det ifølge denne artikkelen:
https://www.nrk.no/sorlandet/elsykkel-til-transport-av-barn-og-varer-_-_-like-kjapt-som-bil-1.17486092
Personlig finner jeg det nesten tullete at man prøver å sette disse to fremkomstmidlene opp mot hverandre.
Jeg har el-sykkel..og 2 elbiler..Men jeg kan ikke bruke el-sykkel til jobb fordi avstanden er for stor.
Synes el-sykkel er flott, men selv med eBike Lock (bosch) så er man ikke garantert å se sin el-sykkel forsvinne med tyver...det har dessverre skjedd og er nok det største hinderet for egen del å bruke sykkel til daglige handleturer. Det er for enkelt å stjele dem dessverre.....
Tyveri-risiko og vinter tror jeg er de største hindringene for økt bruk av elsykkel. Jeg har blitt frastjålet en elsykkel på stasjonen, og det har lagt en ganske stor demper på hvor jeg bruker den nye. Og når det blir for kaldt, så syns jeg det er utrivelig å sykle.
Hvorfor har ikke elsykler startsperre?
Sitat fra: hELgenen på man 14. jul 2025, kl. 13:30For mange kan den nok det ifølge denne artikkelen:
https://www.nrk.no/sorlandet/elsykkel-til-transport-av-barn-og-varer-_-_-like-kjapt-som-bil-1.17486092
Personlig finner jeg det nesten tullete at man prøver å sette disse to fremkomstmidlene opp mot hverandre.
Jeg har el-sykkel..og 2 elbiler..Men jeg kan ikke bruke el-sykkel til jobb fordi avstanden er for stor.
Synes el-sykkel er flott, men selv med eBike Lock (bosch) så er man ikke garantert å se sin el-sykkel forsvinne med tyver...det har dessverre skjedd og er nok det største hinderet for egen del å bruke sykkel til daglige handleturer. Det er for enkelt å stjele dem dessverre.....
Dersom en sliter med at sykkelen blir stjålet kan et alternativ å kjøpe sykkellåsen Hiplok 1000, som til og med kan stå i mot vinkelsliper veldig lenge. Ulempen er prisen på 3000, men det kan den fort være verdt dersom mangel av den fører til at folk ikke bruker en flott sykkel. https://birk.no/no/articles/2.491.67125/hiplok-boylelas-d1000-u-lock?srsltid=AfmBOooAB--TC8TkdNluN5lvKbHdlQFovDDaJVGZdUlU0Hxb4Lnoy0mN
Angående elsykkel og lengre distanser så er det fortsatt lovlig å kjøpe elsykkel som kan gå i 45 km/t. Da må en registrere den, ha skilt på den (og ha ansvarsforsikring), og egentlig bruke mopedhjelm, siden det per definisjon er en moped. Fordelen er at en slipper å betale mva, og det vanker vel og en støtte på 3500 fra Enova. Det gjør og at en kan sykle i veien med god samvittighet siden det strengt tatt er ulovlig å sykle på gang- og sykkelsti.
Dessverre har det dødd litt ut med sånne sykler i butikken av uvisse grunner - kanskje pga media. De kalles for "s (speed) pedelec". Er en og annen å finne:
https://www.sykkelcenteret.no/sykkel/el-sykkel/s-pedelec-45-km/t/cube-kathmandu-hybrid-45-750-greynreflex?dpid=8778
Fordelen er hjelp til 45km/t i stedet for 25 km/t. 25 er veldig tregt over lange strekker.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 14. jul 2025, kl. 14:11Sitat fra: hELgenen på man 14. jul 2025, kl. 13:30For mange kan den nok det ifølge denne artikkelen:
https://www.nrk.no/sorlandet/elsykkel-til-transport-av-barn-og-varer-_-_-like-kjapt-som-bil-1.17486092
Personlig finner jeg det nesten tullete at man prøver å sette disse to fremkomstmidlene opp mot hverandre.
Jeg har el-sykkel..og 2 elbiler..Men jeg kan ikke bruke el-sykkel til jobb fordi avstanden er for stor.
Synes el-sykkel er flott, men selv med eBike Lock (bosch) så er man ikke garantert å se sin el-sykkel forsvinne med tyver...det har dessverre skjedd og er nok det største hinderet for egen del å bruke sykkel til daglige handleturer. Det er for enkelt å stjele dem dessverre.....
Dersom en sliter med at sykkelen blir stjålet kan et alternativ å kjøpe sykkellåsen Hiplok 1000, som til og med kan stå i mot vinkelsliper veldig lenge. Ulempen er prisen på 3000, men det kan den fort være verdt dersom mangel av den fører til at folk ikke bruker en flott sykkel. https://birk.no/no/articles/2.491.67125/hiplok-boylelas-d1000-u-lock?srsltid=AfmBOooAB--TC8TkdNluN5lvKbHdlQFovDDaJVGZdUlU0Hxb4Lnoy0mN
Angående elsykkel og lengre distanser så er det fortsatt lovlig å kjøpe elsykkel som kan gå i 45 km/t. Da må en registrere den, ha skilt på den (og ha ansvarsforsikring), og egentlig bruke mopedhjelm, siden det per definisjon er en moped. Fordelen er at en slipper å betale mva, og det vanker vel og en støtte på 3500 fra Enova. Det gjør og at en kan sykle i veien med god samvittighet siden det strengt tatt er ulovlig å sykle på gang- og sykkelsti.
Dessverre har det dødd litt ut med sånne sykler i butikken av uvisse grunner - kanskje pga media. De kalles for "s (speed) pedelec". Er en og annen å finne:
https://www.sykkelcenteret.no/sykkel/el-sykkel/s-pedelec-45-km/t/cube-kathmandu-hybrid-45-750-greynreflex?dpid=8778
Fordelen er hjelp til 45km/t i stedet for 25 km/t. 25 er veldig tregt over lange strekker.
Det er vel ikke lov med passasjerer på moped (lenger)? Så de som bruker elsykkelen til å frakte barn får vel ikke gjort det med en som er mopedregistrert?
Jeg leste også den artikkelen, og det er ren idioti av artikkelforfatter å sammenligne elbil og elsykkel på den måten. En teststrekning på 4,5km? Det er omtrent gangavstand for oss som ikke bor midt i sentrum.
Sitat fra artikkelen: "Det viktigste funnet var likevel sammenligningen med bil på samme strekningen. Turen med bil tok nesten 9 minutter. Men elsykkelen gikk det under 12 minutter på en rett strekning. Bere mener disse elsyklene puster bilen i nakken." Hvilken sammenligning er det snakk om her, og under hvilke forutsetninger?
Kan el-sykkel erstatte elbil?
NEI! :-1:
Sitat fra: Svein_H på man 14. jul 2025, kl. 17:55Jeg leste også den artikkelen, og det er ren idioti av artikkelforfatter å sammenligne elbil og elsykkel på den måten. En teststrekning på 4,5km? Det er omtrent gangavstand for oss som ikke bor midt i sentrum.
Sitat fra artikkelen: "Det viktigste funnet var likevel sammenligningen med bil på samme strekningen. Turen med bil tok nesten 9 minutter. Men elsykkelen gikk det under 12 minutter på en rett strekning. Bere mener disse elsyklene puster bilen i nakken." Hvilken sammenligning er det snakk om her, og under hvilke forutsetninger?
4.5 km er en relativ kort avstand ja. Ikke behov for hverken sykkel eller bil ved slike avstander i hverdagen. På videregående hadde jeg 8 km. Syklet om sommeren og gikk på vinteren..Som student hadde jeg noe lignende avstand og beina ble brukt flittig der også. Sykkel er ok når avstanden er mellom 3 km og 30 km. Mer enn dette så passer det nok best med bil. De som bor i distriktene har ofte lengre vei slik at sykkel ofte blir umulig. Synes veldig mye som skrives om sykkel vs elbil er gjort av og med urbane unge mennesker sin synsvinkel.
En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.
Sitat fra: filtvet på man 14. jul 2025, kl. 21:51En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.
Da det ikke får noen konsekvenser for de som gjør det..
Var en i Drammen som hadde kamera hjemme og fikk stålet 1 dyre el-sykkel, i to omganger, der tyven tydelig kan gjenkjennes av politiet men de bare henlegger sakene. Blir bare ekstra kostnader for storsamfunnet så da velger de å gi oss kostnaden i form av dyrere forsikring med moms, som de tjener på, istedet - fine greier :-1:
Det sies at noen steder koster et tyveri deg handa. Kanskje litt drastisk, men en finger hadde nok gjort samme nytten og ikke kostet stort - lite inngrep...
Sitat fra: Ingeniøren på tir 15. jul 2025, kl. 08:29Sitat fra: filtvet på man 14. jul 2025, kl. 21:51En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.
Da det ikke får noen konsekvenser for de som gjør det..
Var en i Drammen som hadde kamera hjemme og fikk stålet 1 dyre el-sykkel, i to omganger, der tyven tydelig kan gjenkjennes av politiet men de bare henlegger sakene. Blir bare ekstra kostnader for storsamfunnet så da velger de å gi oss kostnaden i form av dyrere forsikring med moms, som de tjener på, istedet - fine greier :-1:
Det sies at noen steder koster et tyveri deg handa. Kanskje litt drastisk, men en finger hadde nok gjort samme nytten og ikke kostet stort - lite inngrep...
Hørte om en som var blitt frastjålet 5 sykler med 5 forskjellig anledninger. Hvordan i huleste er det mulig å være så tafatt at du ikke etter 4 ganger får tak i en skikkelig sykkel-lås. Ok, ikke sikkert folk vet at det finnes Hiplok1000. Beklager.
Vil nok være lettere å sage i stykker det du låser den fast i.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 15. jul 2025, kl. 15:33Sitat fra: Ingeniøren på tir 15. jul 2025, kl. 08:29Sitat fra: filtvet på man 14. jul 2025, kl. 21:51En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.
Da det ikke får noen konsekvenser for de som gjør det..
Var en i Drammen som hadde kamera hjemme og fikk stålet 1 dyre el-sykkel, i to omganger, der tyven tydelig kan gjenkjennes av politiet men de bare henlegger sakene. Blir bare ekstra kostnader for storsamfunnet så da velger de å gi oss kostnaden i form av dyrere forsikring med moms, som de tjener på, istedet - fine greier :-1:
Det sies at noen steder koster et tyveri deg handa. Kanskje litt drastisk, men en finger hadde nok gjort samme nytten og ikke kostet stort - lite inngrep...
Hørte om en som var blitt frastjålet 5 sykler med 5 forskjellig anledninger. Hvordan i huleste er det mulig å være så tafatt at du ikke etter 4 ganger får tak i en skikkelig sykkel-lås. Ok, ikke sikkert folk vet at det finnes Hiplok1000. Beklager.
Vil nok være lettere å sage i
stykker det du låser den fast i.
Låsen er en ting..men hva med batteriet? De tar jo gjerne det også. Jeg har tatt ut mitt når jeg har sykkelen på stativ under transport. Men hører enkelte ikke gjør det etter oppfordring fra sykkelforhandler. Det er raske penger i batterier så selv om sykkelen kanskje står igjen,
så er batteriet borte..
Vi burde hatt ett offentlig strafferegister med navn og bilde. Eneste måten en kan stoppe slik adferd. Aldri helt forstått hvorfor gapestokken ble avskaffet.
Jeg vil snu på det.
Jeg sykler 7 km til jobb en vei, og med elsykkel går det på kortere tid enn hvis jeg skulle kjørt eller tatt t-banen.
Hadde jeg derimot bodd i distriktet, med 7 km langs en landevei uten sykkelfelt, med 80-sone og tungtransport ville det vært mindre fristende, og ja, jeg har syklet mye på landeveien også.
Handling på vanlig elsykkel er sjanseløst, får med et par vinflasker og en melk. Storhandel kan man glemme, og pakker fra netthandel må være små. Så kan man bruke henger, men det er sabla upraktisk å sykle med. I praksis må man handle hver dag isåfall. Hvis jeg bare skal ha noe enkelt så går sykkelen greit, når det ikke regner og er varmt.
Da barna gikk i barnehagen forsøkte jeg med henting i sykkelvogn. Problemet var at de sovnet, og da var kvelden ødelagt. 4 min i bilen derimot fungerte bedre.
Vær: regnvær krever mye klær, og dertil mye å bære på i butikken. Kulda likeså, og vinteren er både slappere og kald samtidig.
Oppsummert vil jeg si at elsykkel og elbil utfyller hverandre, mest sommertid. Hvordan vil være opp til den enkeltes families logistikk.
Syklet Nordstrand til Oslo S hver dag i over 7 år.
Sykkelen var i låst sykkelrom i låst garasje på jobben. Men selv der kom en "lur" innleid håndverker ryggende inn mot sykkelrom og stjal den dyreste sykkelen. Han ble heldigvis tatt, måtte levere tilbake sykkel og mistet jobben.
Bor nå på bøgda og her er det fremdeles mulig å parkere en elektrisk fulldemper utenfor butikken mens en handler. Folk her tar saken i egne hender når det gjelder tyver for å si det slik.
Sitat fra: hELgenen på tir 15. jul 2025, kl. 16:15Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 15. jul 2025, kl. 15:33Sitat fra: Ingeniøren på tir 15. jul 2025, kl. 08:29Sitat fra: filtvet på man 14. jul 2025, kl. 21:51En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.
Da det ikke får noen konsekvenser for de som gjør det..
Var en i Drammen som hadde kamera hjemme og fikk stålet 1 dyre el-sykkel, i to omganger, der tyven tydelig kan gjenkjennes av politiet men de bare henlegger sakene. Blir bare ekstra kostnader for storsamfunnet så da velger de å gi oss kostnaden i form av dyrere forsikring med moms, som de tjener på, istedet - fine greier :-1:
Det sies at noen steder koster et tyveri deg handa. Kanskje litt drastisk, men en finger hadde nok gjort samme nytten og ikke kostet stort - lite inngrep...
Hørte om en som var blitt frastjålet 5 sykler med 5 forskjellig anledninger. Hvordan i huleste er det mulig å være så tafatt at du ikke etter 4 ganger får tak i en skikkelig sykkel-lås. Ok, ikke sikkert folk vet at det finnes Hiplok1000. Beklager.
Vil nok være lettere å sage i
stykker det du låser den fast i.
Låsen er en ting..men hva med batteriet? De tar jo gjerne det også. Jeg har tatt ut mitt når jeg har sykkelen på stativ under transport. Men hører enkelte ikke gjør det etter oppfordring fra sykkelforhandler. Det er raske penger i batterier så selv om sykkelen kanskje står igjen,
så er batteriet borte..
Vi burde hatt ett offentlig strafferegister med navn og bilde. Eneste måten en kan stoppe slik adferd. Aldri helt forstått hvorfor gapestokken ble avskaffet.
Ja, er en dyr komponent. Noen har i hvert fall nøkkel / lås. Vet ikke hvor enkel den er å bryte opp. Sikkert ikke det sikreste. Kjøp heller en landeveissykkel :D
Abus Granite kjettinglås og dyreste Kryptonite er bra, men koster tusenvis og veier vel over 3 kg. De fleste andre låser er verdiløse og kan enkelt dirkes eller slås i filler.
Sitat fra: filtvet på ons 16. jul 2025, kl. 15:11Abus Granite kjettinglås og dyreste Kryptonite er bra, men koster tusenvis og veier vel over 3 kg. De fleste andre låser er verdiløse og kan enkelt dirkes eller slås i filler.
Så du videoen over med Hiplok D1000? Koster tusenvis den og (3000 på Birk Sport), men har ingen svake punkter mot vinkelsliper, så en må bruke 5 blad før en får fjernet låsen. Den veier 1,9kg som ikke er for ille på en elsykkel, eller om du vil ha den stasjonert på jobb eller hjemme. Kan også fåes i større størrelse, men da kryper både pris og vekt opp (Hiplok DX1000).
Har kommet andre hvor du må bruke 25 blad og nå, men kjenner ikke mer til de enn at jeg ser de er testet.
Hvis det ikke får kjeltringen til å bruke vinkle kutteren et annet sted på sykkelen, om låsen er for god, som hevn. Da er man like langt...
Hiphop D1000 så såpass liten ut at man sjelden får låst fast sykkelen til noe. Da er det ikke så mye vits dessverre
Ikke lett å dirke? Se på lockpicklawyer på internett....
Sikkert bra, men uansett så er parkering av dyre sykler høyrisiko. Alt annet tas også. Forhjul, setepinner, styre etc. Blir for mye knot å sikre alt.
Bil er sikrere og du har et system med registrering og god forsikring.
Sitat fra: daktari på ons 16. jul 2025, kl. 21:23Hiphop D1000 så såpass liten ut at man sjelden får låst fast sykkelen til noe. Da er det ikke så mye vits dessverre
Det kommer nok an på hvilken sykkel en har, og hva en skal låse den fast i.
Dersom en har en sykkel med tjukk ramme og tjukke hjul kan kanskje DX1000 være vel så bra, men den blir 700 gram tyngre eller noe sånt (totalt 2,6 kg) , men gjerne verdt det. Forskjellige måter å trikse det til på.
Batteriet på min sykkel koster over 11.000.... Og det er Bosch-system så det må selvsagt ha et spesielt batteri som kodes mot motoren, ettermarkeds-batteri funker ikke.
Etter 3 sesonger har det tapt seg endel. Kan nok ikke regne med mer enn ca 5 år med krutt og det blir litt kostnader med batteri også.
Sitat fra: filtvet på tor 17. jul 2025, kl. 04:44Ikke lett å dirke? Se på lockpicklawyer på internett....
Sikkert bra, men uansett så er parkering av dyre sykler høyrisiko. Alt annet tas også. Forhjul, setepinner, styre etc. Blir for mye knot å sikre alt.
Bil er sikrere og du har et system med registrering og god forsikring.
Verden har kommet litt lenger på det med sykkelregistrering og forsikring. Hvis du f.eks. er kunde hos IF kan du få sykkelen registrert der, og innboforsikringen dekker sykkel opp til 40.000 med 2.000 i egenandel med Superforsikring. Da er registeret gratis.
Flere og flere forsikringsselskap krever at låsen er FG-godkjent for ikke å få avkorting. Det er litt greit å vite om.
Sitat fra: filtvet på fre 18. jul 2025, kl. 06:07Batteriet på min sykkel koster over 11.000.... Og det er Bosch-system så det må selvsagt ha et spesielt batteri som kodes mot motoren, ettermarkeds-batteri funker ikke.
Etter 3 sesonger har det tapt seg endel. Kan nok ikke regne med mer enn ca 5 år med krutt og det blir litt kostnader med batteri også.
Ofte vil et lithium-batteri miste litt kapasitet det første året, men så pleier det å flate ut, og ikke tape så mye hvert år etterpå. Kona sin er vel 9 år gammel (med 500 Wh Bosch Powerpack batteri) og den funker flott ennå.
Tror mitt Bosch batteri til elsykkelen er 6-7 år gammelt og har ikke merket stor forskjell i rekkevidde. Min kone har et integrert batteri, ukjent merke, og heller ikke det viser noen særlig forskjell etter også 6-7 år.
For at sykkel batteriet skal holde seg og ikke dø må det vel passes, mao ikke få lade seg helt ut slik det ofte går med elektro verktøy som brukes hvert jubelår ?
Blir vel litt slik med el-sykler som bare brukes når det er fint vær mao sommer...
Har en hjemmebygget sykkel med Bafang bbs02 motor og synes den er mye bedre enn Bosch. Lett å reparere og deler finnes overalt. Batteriet har også holdt seg bedre.
Sikkert flott med bra forsikring men en dyr sykkel forsvinner fra Oslo sentrum uansett. Det er kun en spørsmål om når.
Sitat fra: filtvet på lør 19. jul 2025, kl. 15:13Har en hjemmebygget sykkel med Bafang bbs02 motor og synes den er mye bedre enn Bosch. Lett å reparere og deler finnes overalt. Batteriet har også holdt seg bedre.
Sikkert flott med bra forsikring men en dyr sykkel forsvinner fra Oslo sentrum uansett. Det er kun en spørsmål om når.
Ja, sikkert lurt å ikke parkere på de verste plassene. Dersom du i tillegg har sykkellåsen D1000 eller den større DX1000, hvor tyven må bytte vinkelsliper blad 5 ganger for å kappe begge sidene på låsen, så skal det være noen ganske egoistiske og tafatte folk som er vitner, om ingen stopper tyven. Vil dessuten tro at tyven hopper over på neste sykkel etter første blad.
Men hvis sykkelen blir stjålet får en jo en bra utbetaling.
Kona sin bosch motor har ikke behøvd reparasjon på 9 år og batteriet fortsatt bra.