Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Rexon92 på lørdag 03. mai 2025, klokken 16:40
Hei! Har nettopp lagt inn bestilling på helt nye Tesla model Y, jeg synes det er mye bil for pengene. Men jeg er litt usikker både fordi det er en del støy rundt Musk, Tesla og fordi det er helt typisk meg før det skal brukes penger 😅 Bryr meg lite om hva andre mener og har blitt kalt mye etter kjøpet. Men jeg tenker at det er mange merker vi ikke skulle holdt liv i om sant skal sies.
Jeg er også redd at Tesla kommer til å dumpe pris på nye Model Y Juniper om den nå ikke selger. Så skal det sies at Tesla påstår at det er travelt på utlevering om dagen, men om man leser avisa får man et annet inntrykk.
Er det noe annen bil hvor man får 518 HK, 586 KM, Awd, hengerfeste 1600 kg og så mye plass? Kanskje noen har et forslag om noe annet jeg bør vurdere? Vurderer en usving i siste sekund her, sånn at det ikke er til å misforstå
Hvordan er Tesla på reklamasjon og garantier? Ser det skrives mye, men er usikker på hvor mye tyngde det er bak det som skrives.
Forslag til elbil nr. 2 maks 100k mottas med takk. 4/5 seter og rekkevidde 250 km er eneste krav. Kan legge til at jeg er skuffet over hvor mye Nissan Leaf ruster, så en japansk elbil er usannsynlig. Har sett på i3, noen erfaringer her?
K
Har Model Y og har hatt Model S. Har positive erfaringer med garanti og sånt. Alltid fått dekt det jeg har krevd.
Har aldri hatt problemer med garanti. De eneste bilene som gir like mye for pengene som Model Y er vel noen kinesere. Ikke noe bedre enn å velge Tesla IMO.
Xpeng g6 er vel nærmeste man kommer model y :P
Tesla pleier å fjerne rentefordeler de gangene de setter ned prisen. Tipper de gjør det denne gang og, om de setter ned prisen.
Med tanke på svak norsk krone tror jeg ikke Tesla har mye å gå på. Tesla er av de som ikke har veldig overpris i Norge.
Tesla har visst bare 12% bruttomargin på biler for tiden, som er deres laveste tall på over 11 år. Så om de gir noe må de ta noe. Dersom du planlegger å ha bilen i 3 år er Model Y noe av det jeg tror vil holde seg best i pris siden bilen er enkelt laget med få feil, og basert på historiske tall.
Største faren med Model Y er at du kan få plagsomt mange samtaler om Trump / Musk som du ikke inviterer til.
Sitat fra: Rexon92 på lørdag 03. mai 2025, klokken 16:40Hei! Har nettopp lagt inn bestilling på helt nye Tesla model Y, jeg synes det er mye bil for pengene. Men jeg er litt usikker både fordi det er en del støy rundt Musk, Tesla og fordi det er helt typisk meg før det skal brukes penger 😅 Bryr meg lite om hva andre mener og har blitt kalt mye etter kjøpet. Men jeg tenker at det er mange merker vi ikke skulle holdt liv i om sant skal sies.
Jeg er også redd at Tesla kommer til å dumpe pris på nye Model Y Juniper om den nå ikke selger. Så skal det sies at Tesla påstår at det er travelt på utlevering om dagen, men om man leser avisa får man et annet inntrykk.
Er det noe annen bil hvor man får 518 HK, 586 KM, Awd, hengerfeste 1600 kg og så mye plass? Kanskje noen har et forslag om noe annet jeg bør vurdere? Vurderer en usving i siste sekund her, sånn at det ikke er til å misforstå
Hvordan er Tesla på reklamasjon og garantier? Ser det skrives mye, men er usikker på hvor mye tyngde det er bak det som skrives.
Forslag til elbil nr. 2 maks 100k mottas med takk. 4/5 seter og rekkevidde 250 km er eneste krav. Kan legge til at jeg er skuffet over hvor mye Nissan Leaf ruster, så en japansk elbil er usannsynlig. Har sett på i3, noen erfaringer her?
K
Etter min mening ikke så mye å være usikker på. Kina har vel langt verre ting på samvittigheten enn Mr.Musk. Uten han hadde nok ikke Ebil-revolusjonen kommet like langt som den har idag. Noe som er og blir viktig for folkehelsa, særlig i byene, verden over fremover. Flere av mine kolleger har nettopp kjøpt, eller skal kjøpe Model Y. Har ikke hørt noen nevne en eneste negativ kommentar om Musk ifbm. Tesla her hvor jeg bor iallfall.
Sitat fra: SIS på søndag 04. mai 2025, klokken 14:35Sitat fra: Rexon92 på lørdag 03. mai 2025, klokken 16:40Hei! Har nettopp lagt inn bestilling på helt nye Tesla model Y, jeg synes det er mye bil for pengene. Men jeg er litt usikker både fordi det er en del støy rundt Musk, Tesla og fordi det er helt typisk meg før det skal brukes penger 😅 Bryr meg lite om hva andre mener og har blitt kalt mye etter kjøpet. Men jeg tenker at det er mange merker vi ikke skulle holdt liv i om sant skal sies.
Jeg er også redd at Tesla kommer til å dumpe pris på nye Model Y Juniper om den nå ikke selger. Så skal det sies at Tesla påstår at det er travelt på utlevering om dagen, men om man leser avisa får man et annet inntrykk.
Er det noe annen bil hvor man får 518 HK, 586 KM, Awd, hengerfeste 1600 kg og så mye plass? Kanskje noen har et forslag om noe annet jeg bør vurdere? Vurderer en usving i siste sekund her, sånn at det ikke er til å misforstå
Hvordan er Tesla på reklamasjon og garantier? Ser det skrives mye, men er usikker på hvor mye tyngde det er bak det som skrives.
Forslag til elbil nr. 2 maks 100k mottas med takk. 4/5 seter og rekkevidde 250 km er eneste krav. Kan legge til at jeg er skuffet over hvor mye Nissan Leaf ruster, så en japansk elbil er usannsynlig. Har sett på i3, noen erfaringer her?
K
Etter min mening ikke så mye å være usikker på. Kina har vel langt verre ting på samvittigheten enn Mr.Musk. Uten han hadde nok ikke Ebil-revolusjonen kommet like langt som den har idag. Noe som er og blir viktig for folkehelsa, særlig i byene, verden over fremover. Flere av mine kolleger har nettopp kjøpt, eller skal kjøpe Model Y. Har ikke hørt noen nevne en eneste negativ kommentar om Musk ifbm. Tesla her hvor jeg bor iallfall.
Kjøper man Tesla så støtter man også Trump sitt USA. Vil man gi en ørefink til USA så handler man kinesisk. Ingenting vil irriterere Trump mer enn om Kina øker sin andel biler i Europa på bekostning av USA.
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. mai 2025, klokken 15:19Kjøper man Tesla så støtter man også Trump sitt USA. Vil man gi en ørefink til USA så handler man kinesisk. Ingenting vil irriterere Trump mer enn om Kina øker sin andel biler i Europa på bekostning av USA.
Næææ det blir jo helt gærnt. Man skal da ikke straffe noen ved å handle feks med en annen ulovlig kjeltring. Det blir feil!. Nei ,man kan gjerne ikke handle med US men for guds skyld så kjøp deg en EU produsert vare da feks bil.
Dette over er nå bare min mening da - og jeg tar ofte feil jeg :o
Takk for alle svar! Flott å høre at folk ikke har problemer med garantier og reklamasjoner. Det er betryggende, for det er Tesla hat argument nr. 1.
Ja de fjerner fordeler? Forrige gang gikk vel renta opp med markedsrenta, det er vel langt færre utsikter for renteøkning pr nå enn da. Vilkåret er 0,00 % rente, men at den er flytende og aldri kan bli lavere enn 0,00 %. Det er vel DNB som styrer dette, noe annet er manipulasjon. Uansett, om noen ødelegger planen min casher jeg ut.
Takk for det, men samtaler kan man effektivt avslutte.. Nei, kjøpe Kina bil blir vel enda verre. Mange av de som ligger an til å forsvinne på forholdsvis kort sikt.
Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 04. mai 2025, klokken 15:24Sitat fra: hELgenen på søndag 04. mai 2025, klokken 15:19Kjøper man Tesla så støtter man også Trump sitt USA. Vil man gi en ørefink til USA så handler man kinesisk. Ingenting vil irriterere Trump mer enn om Kina øker sin andel biler i Europa på bekostning av USA.
Næææ det blir jo helt gærnt. Man skal da ikke straffe noen ved å handle feks med en annen ulovlig kjeltring. Det blir feil!. Nei ,man kan gjerne ikke handle med US men for guds skyld så kjøp deg en EU produsert vare da feks bil.
Dette over er nå bare min mening da - og jeg tar ofte feil jeg :o
Kjøpte nytt tysk nå i vår - så ikke gått for Kina varer selv - men jeg mener jeg har 100% rett i hva som vil svi mest for Trump - det er å handle Kina varer. Forøvrig boikotter jeg alt fra USA - alt fra Coca Cola til Mc Donalds og Tesla. Absolutt alt - selv mobil apper og strømme tjenester. Jeg har gått all-in for å gjør meg helt USA fri - fra produkter til tjenester. Og jeg er 100% sikker på at det som gjør mest vondt for Trump er når resten av verden også boikotter ting fra USA slik at økonomien går rett i dass. Heldigvis er han ganske flink til å snuble i egne grep også så ikke sikkert han trenger så mye hjelp for å få USA rett i dass......
Ja syretesten for Donald kommer om litt over halvannet år på mellomvalget. Det håper jeg blir stygt for han.
Sitat fra: hELgenen på søndag 04. mai 2025, klokken 16:34Kjøpte nytt tysk nå i vår - så ikke gått for Kina varer selv - men jeg mener jeg har 100% rett i hva som vil svi mest for Trump - det er å handle Kina varer. Forøvrig boikotter jeg alt fra USA - alt fra Coca Cola til Mc Donalds og Tesla. Absolutt alt - selv mobil apper og strømme tjenester. Jeg har gått all-in for å gjør meg helt USA fri - fra produkter til tjenester. Og jeg er 100% sikker på at det som gjør mest vondt for Trump er når resten av verden også boikotter ting fra USA slik at økonomien går rett i dass. Heldigvis er han ganske flink til å snuble i egne grep også så ikke sikkert han trenger så mye hjelp for å få USA rett i dass......
Hva slags telefon har du, når du ikke skal bruke android eller ios?
Søkemotor? Operativsystem på PC? Mailleverandør? Kontorprogrammer? Nettlagring? Sosiale medier?
Det krever ganske mye å unngå amerikansk programvare.
Dette blir fort like komplisert som å ungå alt kinesisk.
Sitat fra: automat på søndag 04. mai 2025, klokken 17:34Sitat fra: hELgenen på søndag 04. mai 2025, klokken 16:34Kjøpte nytt tysk nå i vår - så ikke gått for Kina varer selv - men jeg mener jeg har 100% rett i hva som vil svi mest for Trump - det er å handle Kina varer. Forøvrig boikotter jeg alt fra USA - alt fra Coca Cola til Mc Donalds og Tesla. Absolutt alt - selv mobil apper og strømme tjenester. Jeg har gått all-in for å gjør meg helt USA fri - fra produkter til tjenester. Og jeg er 100% sikker på at det som gjør mest vondt for Trump er når resten av verden også boikotter ting fra USA slik at økonomien går rett i dass. Heldigvis er han ganske flink til å snuble i egne grep også så ikke sikkert han trenger så mye hjelp for å få USA rett i dass......
Hva slags telefon har du, når du ikke skal bruke android eller ios?
Søkemotor? Operativsystem på PC? Mailleverandør? Kontorprogrammer? Nettlagring? Sosiale medier?
Det krever ganske mye å unngå amerikansk programvare.
Dette blir fort like komplisert som å ungå alt kinesisk.
Vel,man må gjøre det man kan. 100% blir det aldri. Selv dette nettstedet er vel driftet av amerikansk programvare. Men alle monner drar tenker jeg.
Sitat fra: Rexon92 på søndag 04. mai 2025, klokken 15:48Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Er det mer pip, pling og plong i «EU-biler»? (Ikke etter min erfaring i alle fall.)
Hadde det ikke vært for Hitler,så hadde vel ikke VW eksistert idag 😳
Sitat fra: Svk på mandag 05. mai 2025, klokken 07:21Hadde det ikke vært for Hitler,så hadde vel ikke VW eksistert idag 😳
Hitler er død...Elon lever.
Eller vil du kjøpe wienerbrødene fra 1930 i dag?
Sitat fra: Svk på mandag 05. mai 2025, klokken 07:21Hadde det ikke vært for Hitler,så hadde vel ikke VW eksistert idag 😳
Volkswagen ble nullstilt i 1945 i motsetning til mange andre kjente tyske foretak som fortsatt er i drift og som har en mer eller mindre frynsete fortid.
Les for eksempel om Günter Quandt og hans sønn Herbert. Det de startet vedkjente seg ikke fortiden før nokså nylig.
Hele Tyskland har en arv som de fortsatt sliter med, og hvis man skal bruke Hitler som argument kan det bli vrient å kjøpe noe tysk.
Da kan man også gå videre og se på alt fra Japan. De var heller ikke våre venner på den tiden, og i motsetning til Tyskland har de gjort veldig lite for å vedkjenne seg historien.
Å kjøpe Tesla fra demokratimotkjemperen Musk i dag kan mer sammenliknes med å kjøpe VW i 1938. Nå har man valget til å gjøre noe her og nå. Du får ikke reist tilbake til 1930-tallet og forhindret noe som helst, ikke engang et kjøp av en VW bil i 197 eller 1938.
Sitat fra: Oddaa på søndag 04. mai 2025, klokken 22:35Sitat fra: Rexon92 på søndag 04. mai 2025, klokken 15:48Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Er det mer pip, pling og plong i «EU-biler»? (Ikke etter min erfaring i alle fall.)
Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det
Har prøvd Mustang og Volvo V90 CC, noe mindre mas på disse. Iallefall på Volvo
Problemet er egentlig ikke funksjonene, men at man må slå av en 6-7 funksjoner linje for linje hver gang. Og neste gang du starter bilen, må du gjenta prosessen. Fort å glemme, så gjør du det i fart istede og setter samtidig trafikksikkerheten på spill.
Synes at nødbrems og muligens filskiftevarsel er greie funksjoner. Resten vil jeg egentlig slå av.
Sitat fra: batterimannen på mandag 05. mai 2025, klokken 23:11Å kjøpe Tesla fra demokratimotkjemperen Musk i dag kan mer sammenliknes med å kjøpe VW i 1938. Nå har man valget til å gjøre noe her og nå. Du får ikke reist tilbake til 1930-tallet og forhindret noe som helst, ikke engang et kjøp av en VW bil i 197 eller 1938.
Tja, om man skal begynne slik så er det mange bilmerker vi burde tatt livet av. Og vi burde nok droppe handel med Tyskland og Japan for all fremtid. Musk er på tur ut av politikken i USA, og han har vel spart staten for mye penger. Hvordan har han motarbeidet demokratiet mener du?
Og hva skal man kjøpe, om man skal opptre politisk korrekt?
Sitat fra: Rexon92 på tirsdag 06. mai 2025, klokken 03:47Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det
Har prøvd Mustang og Volvo V90 CC, noe mindre mas på disse. Iallefall på Volvo
Problemet er egentlig ikke funksjonene, men at man må slå av en 6-7 funksjoner linje for linje hver gang. Og neste gang du starter bilen, må du gjenta prosessen. Fort å glemme, så gjør du det i fart istede og setter samtidig trafikksikkerheten på spill.
Synes at nødbrems og muligens filskiftevarsel er greie funksjoner. Resten vil jeg egentlig slå av.
Fartsjustering kan man slå av og er ett kjent problem med dårlige kartdata i Norge. Ellers er jo fartsvarsel (ISA) og vimsevarsel (Lane keep) påbudte funksjoner som du må slå av for hver tur på alle nye biler. Vet ikke hvor ny Volvoen du prøvde var, mulig den ikke hadde ISA.
Ellers synes jeg kinesiske og koreanske biler piper minst like mye eller mere enn europeiske.
Hvis du ikke *må* ha ny bil så ble fartsvarsel påbudt i alle nye biler fra juli 2024 (og typegodkjenninger etter en gang i 2022), så om du kan akseptere et år gammel bil kommer du unna dette :)
Ellers kan jeg bekrefte etter to uker i en lånt Nissan Ariya at japanske biler plinger og plonger i ett sett også, så dette er ikke forbeholdt europeiske biler. I tillegg har den (Ariya) en sykt knotete meny som gjør det så tungvint å skru av fartsvarselet at jeg heller lar det være på >:(
Sitat fra: Rexon92 på tirsdag 06. mai 2025, klokken 03:47Sitat fra: Oddaa på søndag 04. mai 2025, klokken 22:35Sitat fra: Rexon92 på søndag 04. mai 2025, klokken 15:48Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Er det mer pip, pling og plong i «EU-biler»? (Ikke etter min erfaring i alle fall.)
Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det
Har prøvd Mustang og Volvo V90 CC, noe mindre mas på disse. Iallefall på Volvo
Problemet er egentlig ikke funksjonene, men at man må slå av en 6-7 funksjoner linje for linje hver gang. Og neste gang du starter bilen, må du gjenta prosessen. Fort å glemme, så gjør du det i fart istede og setter samtidig trafikksikkerheten på spill.
Synes at nødbrems og muligens filskiftevarsel er greie funksjoner. Resten vil jeg egentlig slå av.
Det høres ut som om Tesla er riktig valg. Jeg må også si at Juniper ser mye bedre ut i virkeligheten enn førsteinntrykket jeg fikk på bilder.
Etter å ha kjøpt en ny legacy model y har jeg også sluppet unna kommentarer trump og musk. Jeg tror det i stor grad er et nettfenomen av en liten minoritet
Mest bærekraftig og politisk korrekt må jo være å kjøpe brukt Think/Buddy :-)
Sitat fra: Svk på tirsdag 06. mai 2025, klokken 12:12Mest bærekraftig og politisk korrekt må jo være å kjøpe brukt Think/Buddy :-)
Sett med norske øyne ja, sett med europeiske øyne neppe. Vi har tross alt skodd oss på krigen i Ukraina å tjent penger på gass og strøm. Med jevne mellomrom påpeker europa at vi regelrett er ufine 😂 Helt ærlig blir jeg sliten av å se at alt fra mat til bil til teknologi, og kjøp av energi handler om politikk og boikott. Sjalusi er ofte et mer dekkende begrep.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. mai 2025, klokken 06:19Sitat fra: Rexon92 på tirsdag 06. mai 2025, klokken 03:47Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det
Har prøvd Mustang og Volvo V90 CC, noe mindre mas på disse. Iallefall på Volvo
Problemet er egentlig ikke funksjonene, men at man må slå av en 6-7 funksjoner linje for linje hver gang. Og neste gang du starter bilen, må du gjenta prosessen. Fort å glemme, så gjør du det i fart istede og setter samtidig trafikksikkerheten på spill.
Synes at nødbrems og muligens filskiftevarsel er greie funksjoner. Resten vil jeg egentlig slå av.
Fartsjustering kan man slå av og er ett kjent problem med dårlige kartdata i Norge. Ellers er jo fartsvarsel (ISA) og vimsevarsel (Lane keep) påbudte funksjoner som du må slå av for hver tur på alle nye biler. Vet ikke hvor ny Volvoen du prøvde var, mulig den ikke hadde ISA.
Ellers synes jeg kinesiske og koreanske biler piper minst like mye eller mere enn europeiske.
[/quote]
Fartsjustering kan man slå av og er ett kjent problem med dårlige kartdata i Norge. Ellers er jo fartsvarsel (ISA) og vimsevarsel (Lane keep) påbudte funksjoner som du må slå av for hver tur på alle nye biler. Vet ikke hvor ny Volvoen du prøvde var, mulig den ikke hadde ISA.
Ellers synes jeg kinesiske og koreanske biler piper minst like mye eller mere enn europeiske.
[/quote]
Har hørt at det er påbudt ja, men er du sikker på at man må slå av funksjonen på alle nye biler hver tur?
Det er i tilfelle fryktelig tungvint.
Tipper Volvoen var 21 eller 22 modell, så den har kanskje ikke den funksjonen😅 Men der var det iallefall behagelig lite mas, men det angår kanskje ikke ny Volvo.
Når du nevner det, så har jeg sittet på ny Hyundai. Det var ikke uten mas, men jeg satt bare på.
Kinesiske vet jeg lite om, har ikke prøvd. Skeptisk på alt fra forhandlere til kvalitet/garantier og konkurser. For meg er det en gåte ar folk kjøper biler fra merker som poppet opp i går. Er nok kun BYD jeg kunne kjøpt, er nok det mest solide mtp økonomi.
Forøvrig kan jeg meddele at pengene er overført til Tesla, så mine kalde føtter har roet seg 😂 Det er for sent å angre nå 👍
Sitat fra: Rexon92 på tirsdag 06. mai 2025, klokken 03:47Sitat fra: Oddaa på søndag 04. mai 2025, klokken 22:35Sitat fra: Rexon92 på søndag 04. mai 2025, klokken 15:48Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Er det mer pip, pling og plong i «EU-biler»? (Ikke etter min erfaring i alle fall.)
Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det
Har prøvd Mustang og Volvo V90 CC, noe mindre mas på disse. Iallefall på Volvo
Problemet er egentlig ikke funksjonene, men at man må slå av en 6-7 funksjoner linje for linje hver gang. Og neste gang du starter bilen, må du gjenta prosessen. Fort å glemme, så gjør du det i fart istede og setter samtidig trafikksikkerheten på spill.
Synes at nødbrems og muligens filskiftevarsel er greie funksjoner. Resten vil jeg egentlig slå av.
Kan skru av følgende på VW og BMW permanent:
-Aut tilpasning av fart etter fartsgrense
-aut tilpasning av fart etter kryss/sving
-tidlig/sen nødbrems
-kjøre forbi på innsiden ved acc/selvkjøring
Kan skru av med knapp på rattet (bmw) hver tur, (hurtigtast skjerm (vW) :
-fartsgrensevarsel
Usikker på om det er hver tur el permanent:
-filskifte-varsel/vinglevarsel
Sitat fra: Rexon92 på tirsdag 06. mai 2025, klokken 03:47Sitat fra: Oddaa på søndag 04. mai 2025, klokken 22:35Sitat fra: Rexon92 på søndag 04. mai 2025, klokken 15:48Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Er det mer pip, pling og plong i «EU-biler»? (Ikke etter min erfaring i alle fall.)
Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det
Litt pussig at du styrer unna europeiske produsenter pga pling og plong, og så velger Tesla...
Jeg kan love deg at dersom du syntes bremsen til ID.4 pga skiltlesing av 50-skilt på en sidevei var ille, så får du deg noen aha-opplevelser i Tesla'n når den kommer. Så langt, på den snaue uka jeg har hatt den:
- bråbrems i 100-sone på motorvei som følge av at den tror det er noe feil i fartsgrenser
- hyl og skrik i rundkjøringer fordi den tror den kræsjer i et eller annet jeg er ute av stand til å se
- pling hver gang jeg kommer til en annen fartssone, til tross for at jeg har slått av lydvarslet. Prøver ennå å finne ut hvilken setting dette kan være. *EDIT: kom oppdatering til bilen, og "bonusplingen" forsvant.
- den liker ennå ikke enkelte større kjøretøy i motgående yttersving på landevei
- plinging hver gang autopilot aktiveres
- plinging hver gang autopilot deaktiveres
- brå rykk hver gang autopilot deaktiveres
Jeg har hatt mer plinging og plonging og nødbremsepisoder på ei uke med Model Y enn jeg hadde på nesten 5 år med e-tron, ID.4 og Enyaq.
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. mai 2025, klokken 14:52Kan skru av med knapp på rattet (bmw) hver tur, (hurtigtast skjerm (vW) :
-fartsgrensevarsel
Usikker på om det er hver tur el permanent:
-filskifte-varsel/vinglevarsel
Begge disse er pålagt ved lov å være på ved oppstart. Kan lage snarvei for å slå av vinglevarsel på BMW.
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:10- pling hver gang jeg kommer til en annen fartssone, til tross for at jeg har slått av lydvarslet. Prøver ennå å finne ut hvilken setting dette kan være.
Denne skal være enkel å slå av.
Lydvarsel ved aktivering/deaktivering av autopilot liker jeg, biler som ikke har det kan man jo ikke stole på kjører.
Har hatt id4 i snart to år og har ikke opplevd en eneste fantombrems som jeg kan huske. Slo av automatisk tilpasning til fartsgrense, og ingen plingplong.
Myk og komfortabel inn/utkobling av autopilot. Rett og slett behagelig og veldig bra satt opp.
Kjipt å velge feil bil fordi en ikke justerte ett valg i infotainment. Men da var nok valget tatt for lenge siden og alle argumenter preller av. For så vidt ikke uventet mtp merket som ble valgt.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:54Kjipt å velge feil bil fordi en ikke justerte ett valg i infotainment. Men da var nok valget tatt for lenge siden og alle argumenter preller av. For så vidt ikke uventet mtp merket som ble valgt.
Oi! Det var en spesiell påstand. :D Er dette en generalisering om alle som kjører Tesla?
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:29Sitat fra: daktari på tirsdag 06. mai 2025, klokken 14:52Kan skru av med knapp på rattet (bmw) hver tur, (hurtigtast skjerm (vW) :
-fartsgrensevarsel
Usikker på om det er hver tur el permanent:
-filskifte-varsel/vinglevarsel
Begge disse er pålagt ved lov å være på ved oppstart. Kan lage snarvei for å slå av vinglevarsel på BMW.
Ja, til og med en håndbevegelse går kanskje? Tror jeg lagde det, men har glemt det, ikke behov for å skru av på veier jeg kjører.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:34Lydvarsel ved aktivering/deaktivering av autopilot liker jeg, biler som ikke har det kan man jo ikke stole på kjører.
Men det lydvarselet har du jo vitterlig på andre biler også. På BMW'en hadde jeg en avdempet pling hver gang den ga seg.
Du får ikke noe mer forvarsel på Tesla. Plingen er høyere, selv i Joe Mode. Og rykket i bilen er som regel temmelig markant når den slipper.
På BMW (og øvrige tyskere) går det hele sømløst. Man styrer bilen i samspill med bilen. Når den ikke holder svingen lengre, eller kommer mot en rundkjøring, kutter den med lydvarsel. Ikke noe rykk i styringen. Du holder fortsatt i rattet, og styrer dit du skal. Så fortsetter den samspillet med deg uten videre seremoni. Om du har Head Up Display så får du informasjon om dette i HUD'en.
For 6 år siden tok jeg Tesla sin løsning 10 av 10 dager.
Nå tar jeg løsningen til tyskerne 10 av 10 dager.
Så får vi se ved neste bilbytte om ca ett år om jeg er av samme oppfatning, eller om autopiloten til Tesla har fått seg noen høyst nødvendige forbedringer.
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 07. mai 2025, klokken 10:09Men det lydvarselet har du jo vitterlig på andre biler også. På BMW'en hadde jeg en avdempet pling hver gang den ga seg.
Du får ikke noe mer forvarsel på Tesla. Plingen er høyere, selv i Joe Mode. Og rykket i bilen er som regel temmelig markant når den slipper.
På BMW (og øvrige tyskere) går det hele sømløst. Man styrer bilen i samspill med bilen. Når den ikke holder svingen lengre, eller kommer mot en rundkjøring, kutter den med lydvarsel. Ikke noe rykk i styringen. Du holder fortsatt i rattet, og styrer dit du skal. Så fortsetter den samspillet med deg uten videre seremoni. Om du har Head Up Display så får du informasjon om dette i HUD'en.
Nei, ikke noe lydvarsel når i4en kutter ut autostyring. Samme var det på e-tron og i-pace. Å måtte drive og titte på skjerm eller head up for å se om bilen styrer eller ikke betyr at jeg ikke kan stole på at bilen styrer og funksjonen er ikke til noe avlasting.
Det jeg liker bedre med de tyske er at de kobler automatisk inn ved manuelt feltskifte.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. mai 2025, klokken 18:42Nei, ikke noe lydvarsel når i4en kutter ut autostyring. Samme var det på e-tron og i-pace. Å måtte drive og titte på skjerm eller head up for å se om bilen styrer eller ikke betyr at jeg ikke kan stole på at bilen styrer og funksjonen er ikke til noe avlasting.
Det jeg liker bedre med de tyske er at de kobler automatisk inn ved manuelt feltskifte.
iX har et (diskret) lydvarsel. Liker det bedre enn Volvo sin løsning der en må følge godt med for å vite. (XC90, 60, 40. Ble usikker på hvordan det er på EX30, har knapt kjørt den.)
Sitat fra: Oddaa på onsdag 07. mai 2025, klokken 21:24iX har et (diskret) lydvarsel. Liker det bedre enn Volvo sin løsning der en må følge godt med for å vite. (XC90, 60, 40. Ble usikker på hvordan det er på EX30, har knapt kjørt den.)
Akkurat, det er det jeg liker med Tesla sin løsning og. Nå må jeg sjekke om det er en instilling på i4en, for den gir ikke fra seg ett pip for akkurat dette.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. mai 2025, klokken 18:42Sitat fra: SurSnasen på onsdag 07. mai 2025, klokken 10:09Men det lydvarselet har du jo vitterlig på andre biler også. På BMW'en hadde jeg en avdempet pling hver gang den ga seg.
Du får ikke noe mer forvarsel på Tesla. Plingen er høyere, selv i Joe Mode. Og rykket i bilen er som regel temmelig markant når den slipper.
På BMW (og øvrige tyskere) går det hele sømløst. Man styrer bilen i samspill med bilen. Når den ikke holder svingen lengre, eller kommer mot en rundkjøring, kutter den med lydvarsel. Ikke noe rykk i styringen. Du holder fortsatt i rattet, og styrer dit du skal. Så fortsetter den samspillet med deg uten videre seremoni. Om du har Head Up Display så får du informasjon om dette i HUD'en.
Nei, ikke noe lydvarsel når i4en kutter ut autostyring. Samme var det på e-tron og i-pace. Å måtte drive og titte på skjerm eller head up for å se om bilen styrer eller ikke betyr at jeg ikke kan stole på at bilen styrer og funksjonen er ikke til noe avlasting.
Det jeg liker bedre med de tyske er at de kobler automatisk inn ved manuelt feltskifte.
Min lager liten varsel når den kobler ut, diskret men merkbart. iDrive 8.5
Når jeg kobler ut, ved å svinge på rattet, så plonger den ikke. Og skrur seg på igjen automatisk uten pling. Perfekt.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:54Har hatt id4 i snart to år og har ikke opplevd en eneste fantombrems som jeg kan huske. Slo av automatisk tilpasning til fartsgrense, og ingen plingplong.
Myk og komfortabel inn/utkobling av autopilot. Rett og slett behagelig og veldig bra satt opp.
Kjipt å velge feil bil fordi en ikke justerte ett valg i infotainment. Men da var nok valget tatt for lenge siden og alle argumenter preller av. For så vidt ikke uventet mtp merket som ble valgt.
Akkurat. Ikke alle bryr seg om tøvet som skrives i avisa, eller er like flinke til å fremheve seg selv.
Du har selv eid bla. Mercedes og VW. Litt rart om slikt er av betydning 😅
Det er nydelig lite mas i Tesla, kun fart. Et enkelt trykk på "trafikkskilt" uten å bla i menyer. Vibrerer i rattet fremfor å rive i rattet
Sitat fra: Rexon92 på tirsdag 06. mai 2025, klokken 13:35Forøvrig kan jeg meddele at pengene er overført til Tesla, så mine kalde føtter har roet seg 😂 Det er for sent å angre nå 👍
Forøvrig, det jeg skrev om at de setter opp rentene dersom de setter ned bilprisen vil ikke påvirke deg negativt. Det gjelder kun nye kunder som kjøper til lavere pris. Poenget mitt er at Tesla aldri før har sponset 5-6% rente under markedsrente. Og de gangene de har hatt bra rentekampanje så har det vært midt på treet bilpriser. Så hvis de setter ned bilprisen med f.eks. 35.000 så setter de sannsynligvis opp renten til 3% for de som kjøper til billigere bilpris.
Sitat fra: Oddaa på onsdag 07. mai 2025, klokken 21:24Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. mai 2025, klokken 18:42Nei, ikke noe lydvarsel når i4en kutter ut autostyring. Samme var det på e-tron og i-pace. Å måtte drive og titte på skjerm eller head up for å se om bilen styrer eller ikke betyr at jeg ikke kan stole på at bilen styrer og funksjonen er ikke til noe avlasting.
Det jeg liker bedre med de tyske er at de kobler automatisk inn ved manuelt feltskifte.
iX har et (diskret) lydvarsel. Liker det bedre enn Volvo sin løsning der en må følge godt med for å vite. (XC90, 60, 40. Ble usikker på hvordan det er på EX30, har knapt kjørt den.)
Nå la jeg merke til det på i4en og. Plinger når rattet blir gult. Nesten litt for svakt. Dette er ideelt, men den avbryter fremdeles alt for tidlig sammenlignet med Teslaen. Og så ping-ponger den mye mere mellom linjene.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mai 2025, klokken 08:28Nå la jeg merke til det på i4en og. Plinger når rattet blir gult. Nesten litt for svakt. Dette er ideelt, men den avbryter fremdeles alt for tidlig sammenlignet med Teslaen. Og så ping-ponger den mye mere mellom linjene.
Jeg har kun prøvekjørt Tesla og i4, men når du nevner avbryte tidlig og særlig ping-pong mellom linjene, så kjenner jeg meg ikke igjen når det gjelder iX. Så tipper det er implementert litt ulikt.
Sitat fra: Oddaa på lørdag 24. mai 2025, klokken 12:34Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mai 2025, klokken 08:28Nå la jeg merke til det på i4en og. Plinger når rattet blir gult. Nesten litt for svakt. Dette er ideelt, men den avbryter fremdeles alt for tidlig sammenlignet med Teslaen. Og så ping-ponger den mye mere mellom linjene.
Jeg har kun prøvekjørt Tesla og i4, men når du nevner avbryte tidlig og særlig ping-pong mellom linjene, så kjenner jeg meg ikke igjen når det gjelder iX. Så tipper det er implementert litt ulikt.
Har prøvekjørt iX flere ganger, og den oppfører seg ganske likt i4. I BMW er det forventet at sjåføren skal være den som primært styrer, i Tesla er det motsatt. Det er ikke det at BMWen er som gamle Passater med Lane Assist, mere at den ikke er like bestemt som Teslaen.
Min iX med iDrive 8.5 har ingen ping-pong.
Veldig stor forskjell på førers interaksjon med autopiloten på VW, Audi, BMW og Tesla.
Teslaen vil kjøre selv, hvis fører skal korrigere så skrur assistenten seg brått av. Så er den aktiv så lenge at den gjør rare ting.
På de andre er det et samspill, en sømløs overgang mellom bil og fører som gjør at kjøringen blir bedre og mer avslappet. Deaktivering i krappe svinger gjør ikke noe, for man kjører sammen med bilen, og det er aldri radikale utslag fra rattet.
Er nok bare vi som legger forskjellig mening i uttrykket ping-pong. Tror ikke din iX er magisk bedre enn andre.
Det kan være. Min Ap2 Model S hadde uttalt ping-pong, dvs den vinglete frem og tilbake i kjørefeltet. En oppdatering sommern 2018 gjorde det mye bedre.
Etron hadde også det, men i mindre grad. Nok til at det var merkbart.
VW og BMW hadde ikke dette. Kjører helt rett.
Så hvis du opplever dette med en nyere i4, så har din i4 ikke samme selvkjøringschip og software som 2024 iX.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mai 2025, klokken 08:28Nå la jeg merke til det på i4en og. Plinger når rattet blir gult. Nesten litt for svakt. Dette er ideelt, men den avbryter fremdeles alt for tidlig sammenlignet med Teslaen. Og så ping-ponger den mye mere mellom linjene.
Da må i4 være annerledes enn iX og iX1 som jeg har rattet 20 000 km siste året, og da minst 16 000 av de på BMW sin "autopilot". Like lite ping-pong mellom linjene på BMW og Tesla. Begge merker holder seg i feltet uten nervøse bevegelser. Men etter de første 2000 km i Y'en, og med mye autopilot-kjøring hittil, har jeg lagt merke til følgende:
- i skarpere svinger har den en tendens til å drifte litt mot ytterstripen. Det gjelder både i innersving og yttersving. BMW'ene holdt jevnere sving. Har også måttet avbryte autopiloten noen ganger da det ble for ukomfortabelt langt ut.
- flettefelt er et mareritt med Tesla. Da blir den forvirret. Har dermed begynt å avbryte autopiloten rett før flettefeltene. BMW kunne også finne på å være litt smånervøs til tider på disse flettefeltene. Men der var det bare å styre videre, så overtok "autopilot" uten videre seremoni når flettefeltene opphørte. På Tesla må det reaktiveres med ny pling.
- fartsgrenser er noe herk. Det tar ofte flere hundre meter etter man har kommet inn i en sone med høyere fartsgrense, før Teslaen oppdaterer hastigheten.
- har ikke Enhanced AP, og dermed blir det mye aktivering og deaktivering på motorvei ved feltskifter
- forbikjøringer på landevei er også et herk. Deaktivering av autopilot, med pling. Kjøre forbi, legge seg inn igjen. Reaktivering med nytt pling.
- jeg savner også den kapasitive sensoren i rattet på BMW (eller VAG for den saks skyld). På Tesla må jeg hele tiden passe på å holde et godt grep og jevnlig gi litt motstand for å slippe å få varsel om å dreie lett på rattet.
Alt i alt: autopilot på Tesla VAR helt i tet. Men der de andre fokuserte på å gi en sømløs opplevelse av "autopilot", valgte Tesla å droppe videreutvikling, og heller satse på at FSD blir fremtiden.
Sitat fra: SurSnasen på mandag 26. mai 2025, klokken 09:22Da må i4 være annerledes enn iX og iX1 som jeg har rattet 20 000 km siste året, og da minst 16 000 av de på BMW sin "autopilot". Like lite ping-pong mellom linjene på BMW og Tesla. Begge merker holder seg i feltet uten nervøse bevegelser. Men etter de første 2000 km i Y'en, og med mye autopilot-kjøring hittil, har jeg lagt merke til følgende:
- i skarpere svinger har den en tendens til å drifte litt mot ytterstripen. Det gjelder både i innersving og yttersving. BMW'ene holdt jevnere sving. Har også måttet avbryte autopiloten noen ganger da det ble for ukomfortabelt langt ut.
- flettefelt er et mareritt med Tesla. Da blir den forvirret. Har dermed begynt å avbryte autopiloten rett før flettefeltene. BMW kunne også finne på å være litt smånervøs til tider på disse flettefeltene. Men der var det bare å styre videre, så overtok "autopilot" uten videre seremoni når flettefeltene opphørte. På Tesla må det reaktiveres med ny pling.
- fartsgrenser er noe herk. Det tar ofte flere hundre meter etter man har kommet inn i en sone med høyere fartsgrense, før Teslaen oppdaterer hastigheten.
- har ikke Enhanced AP, og dermed blir det mye aktivering og deaktivering på motorvei ved feltskifter
- forbikjøringer på landevei er også et herk. Deaktivering av autopilot, med pling. Kjøre forbi, legge seg inn igjen. Reaktivering med nytt pling.
- jeg savner også den kapasitive sensoren i rattet på BMW (eller VAG for den saks skyld). På Tesla må jeg hele tiden passe på å holde et godt grep og jevnlig gi litt motstand for å slippe å få varsel om å dreie lett på rattet.
Alt i alt: autopilot på Tesla VAR helt i tet. Men der de andre fokuserte på å gi en sømløs opplevelse av "autopilot", valgte Tesla å droppe videreutvikling, og heller satse på at FSD blir fremtiden.
Opplever ikke i4en annerledes enn iX som jeg har testet. Poenget er at i4en er ikke like bestemt som Teslaen på hvor bilen ligger (man kan påvirke den med rattet). Den gir og opp styringen mye tidligere enn Teslaen når veimerkingen er dårlig, noe som gjør nytteverdien mye mindre for min del. Hvis jeg må styre selv mye av tiden uansett så er jo autostyring bortkastet.
Ellers enig i det meste du skriver om Autopilot, utenom at jeg ser plinging ved aktivering / deaktivering som en fordel ikke ulempe. Og så har jeg auto-lane change. Det som virkelig plager med dog er fantombremsingen i forskjellige varianter som bare har blitt enda verre. Og så har de fucket opp akselerasjon til autopilot. Tidligere akselererte AP raskt, nå somler den og blir hengende etter før den langt om lenge øker farten for så å måtte bremse igjen når den tar igjen køen.
Begge systemene fungerer dog fint på motorvei med god merking, og ligger man i venstrefil med Teslaen slipper man og flettefeltene :)