Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Ariya => Emne startet av: 2ris på tirsdag 15. april 2025, klokken 16:35
En jeg kjenner vurderer å kjøpe Nissan Ariya Engage. Dette er laveste utstyrsverson og denne modellen har ikke varmetråder i frontruta. Lurer derfor på om noen har erfaring med hvordan bilens klimakontroll tiner frontruta når det er skikkelig kaldt ute?
Ikke direkte svar på spørsmålet, eller om hvordan de virker, men Nissan får skryt for varmetråder i seter og ratt, og virkningsgraden, her i denne testen:
https://elbil.no/hvor-bra-varmer-seter-og-ratt-vi-sjekket-med-varmekamera/ (https://elbil.no/hvor-bra-varmer-seter-og-ratt-vi-sjekket-med-varmekamera/)
Ellers er som kjent elbiler langt raskere å varme opp enn ice, da de som regel bruker PTC-heter og/eller varmepumpe for å fremskaffe rask varme. Som man bl.a. ser i denne vintertesten, der Nissan Ariya dessverre ikke er med:
https://elbil.no/store-forskjeller-sa-fort-ble-det-varmt-i-bilene/ (https://elbil.no/store-forskjeller-sa-fort-ble-det-varmt-i-bilene/)
Jeg forventer at dette går ganske raskt da varmeapparatet er særdeles effektivt. Det er få med Engage modellen på markedet, så tviler på du får svar fra de som har prøvd det. :)
Vel, Ariya generelt har varmluft som treffer alt for høyt oppe på ruta og varmetråder(for de som har det) som ikke går langt nok ned slik at vindusviskere konstant fryser fast så...
Det som nesten irriterer mest at det bygger opp en kant i nedkant av frontruten akkurat der varmetrådene slutter pga smeltevann. Har vel ikke prøvd å slå av varmetrådene for å se om den kanten blir mindre markant men slik det er med varmetrådene på, så kan den kanten bli voldsom og gjøre at vindusviskerne nesten stopper helt opp.