Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => "Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 => Emne startet av: Marsto på torsdag 03. april 2025, klokken 15:46
Hei til alle i forumet. Jeg opplever nå en egen bekymring hvor lenge vi kan forvente at Think City Enerdel batteripakkene i våre Think City kan forventes å leve. Det jeg har funnet av dokumentasjon er at battericellene har en forventet levetid på omkring 15 år/2500 ladesykluser opp til 100%. Har noen mer håndfast informasjon om hva man kan forvente av batteripakken når de fleste er 15 år gamle og har veldig stor spredning i antall ladesykluser? Her er et bilde av det jeg har funnet av specs for den originale Enerdelpakken.
Vår 2010 Think City tror jeg har passert 2500 ladesykluser uten å vite eksakt. Det som denne tabellen sier er 2500 sykluser til 100%. Hva har dere der ute av erfaring på levetiden og kan vi forvente en rask EOL(End Of Life) for mange Enerdel pakker i nær fremtid?
Hei,
Det er det store spørsmålet ja.
Min tidligere arbeidsgiver gjorde test av Enerdel cellene på oppdrag fra Think. Jeg fikk høre at cellene ble testet ved koninuerlig full opp- og utlading, En time ut og to timer opp. Etter et antall ganger tilsvarende 300k km, hadde cellene ca 80% kapasitet igjen.
Dette stemmer jo godt med dine tall. Hvis vi antar 120 km pr opplading og ganger det med 2500, så blir det 300tusen.
Den store usikkerheten er alder, og hvordan cellene er brukt. Om cellene har vært lagret over lang tid helt oppladet, eller utladet, så er det kjent at det går ut over levetiden.
Så svaret blir... vanskelig å si. :P
Interessant forresten, det som står på dokumentet du la ut. Jeg synes å huske at cellene var oppgitt til max 4,10 volt, men her står det 4,20.
Siden Think bare lader til 4,10, så burde det tilsi at cellene er pent brukt. Mange biler, og annet utstyr, lader til 4,15 og også 4,20.
I stedet for å høre på meg, så er det bedre å lese her. Det er mange interessante artikler hos
Batteryuniversity.com
https://batteryuniversity.com/article/bu-1003a-battery-aging-in-an-electric-vehicle-ev
Sitat fra: worry på torsdag 03. april 2025, klokken 21:56Interessant forresten, det som står på dokumentet du la ut. Jeg synes å huske at cellene var oppgitt til max 4,10 volt, men her står det 4,20.
Siden Think bare lader til 4,10, så burde det tilsi at cellene er pent brukt. Mange biler, og annet utstyr, lader til 4,15 og også 4,20.
Sitat fra: worry på fredag 04. april 2025, klokken 12:38I stedet for å høre på meg, så er det bedre å lese her. Det er mange interessante artikler hos
Batteryuniversity.com
https://batteryuniversity.com/article/bu-1003a-battery-aging-in-an-electric-vehicle-ev
Å neida, vi må nok høre på deg, ja. Skal lese de artiklene, ja. Jeg gjorde en sjekk på celle spenningene med coomtool idag, ved fulladet batteri, og på dette batteriet ligger samtlige cellepar mellom 4.079V og 4.098V De ser også ut til å holde bra også. Kjører fint 120 km uten å bruke varmeapparatet for mye når vårtemperaturene har vært behagelig de siste dagene. Idag snør det igjen, selvfølgelig. Typisk trønder vær.