Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. => Emne startet av: PerSK på tirsdag 04. februar 2025, klokken 09:05
Vi fikk for en ukes tid siden en epost fra Charge365 hvor de endrer prismodellen fra å ta 15% av innkrevd beløp, til å ta 89kr per lader. For oss som har et parkeringsanlegg med mange ladere og relativtlavt forbruk, vil dette føre til en tredobling av utgiftene til innkreving av betaling for strøm. Det vil spesielt ramme de med lader og som i dag lader lite.
Er det noen som har erfaring med andre leverandører? Vi eier anlegget selv og er av type Zaptec Pro. Ser at Laddel har samme modell med at de tar 15%, men ser de også er kjøpt opp av Wattif, så det er vel bare et tidsspørsmål før de begynner å ta ågerpriser.
Bruker Elaway hos oss.
Kan ikke si mye om pris for de som har "personlige" ladebokser (kun de med garasjeplass), for det har jeg som leietager uten "personlig" ladeboks tilgang til å se.
Men for meg som lader på felles-ladere (samme som alle andre som ikke har fast parkeringsplass, men må ta en som er ledig, er pris meldt å gå opp fra 65,- til 79,- for administrasjon.
Dekning av kostnadene til ladeboksene (om ikke de gikk på boretslagets kost og derved felleskostnadene), går muligens på tillegget til bl.a. nettleien.
Men vi har da spot-pris med strømstøtte nå, og et påslag på ca 0,51 kr/kWh som dekker bl.a. nettleien.
Så akkurat nå er prisen som du ser 1,45 kr/kWh, mens spotprisen er 75,20+mva=0,94 kr/kWh mens min pris med tillegg er 0,791+mva=0,989 kr/kWh.
I sameiet her jeg bor eier vi laderene selv (hver leilighet).
Selve faktureringen av strømmen foregår via Movel som nå tar kr 99,- pr med for dette.
Vi betaler spotpris for strømmen, og det innrømmes strømstøtte.
I midten av 2023 betalte vi kr 59,- pr mnd så vi har hatt en økning på kr 40,- på litt over 1 år for faktureringen. Liker ikke helt den raske økningen som igjen påvirker mest de som lader minst hvis man ser på gjennomsnittlig timepris :-1:
Etter det jeg ser endrer Laddel fra 1. mars 2025 til fastpris på 69 kr inkl. mva per bruker.
PlugPay koster 59 kr pr mnd. https://www.plugpay.no/no/borettslag/
Hageland har en oversikt over admin kostnader for flere tilbydere: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign
Her jeg bor gjør vi fortsatt fakturering selv.
Vi eier anlegget, og beboer eier ladeboks.
Å sette ut har vært vurdert, men markedet endrer seg raskt, med oppkjøp og sammenslåtte firma, nye vilkår og priser.
Det jeg savner er en tilbyder som kan hjelpe en til å samle i sammen data, men selve faktureringen kan helt fint klare selv.
Metoden som benyttes idag er i korte trekk slik:
- hente faktagrunnlag fra portal.zaptec.com
- regne ut pris pr kWh som gjennomsnitt fra strømregning. (Nettleie og strøm på samme faktura.)
- trekker ifra strømstøtte på totalen, slik snittpris pr mnd blir mindre.
- lager faktura grunnlag i Excel.
- beboer har svært lite intensiv med å flytte lading til tider strømmen er rimelig pga. gjennomsnittspris benyttes.
- Legger deretter tallene inn i www.styreweb.com, som lager faktura.
Laget opprinnelig faktura to ganger pr år, men endret til tre ganger pr år for bedre likviditet.
Ikke noen stor sum totalt, ca 230 000 kr pr år i 2023 og 2024.
Hadde vi satt det ut til 89 kr pr mnd hadde det blitt over 50 000 kr pr år i administrasjon, 23% mer å betale om jeg regner korrekt.
Det meste av lading skjer uansett på kveld og natt.
Må sies at vi er et forholdsvis stort borettslag med mange beboere. Og vi har som sagt ikke "personlige" parkeringsplasser som kun en bestemt beboer kan bruke, annet enn om man har kjøpt en av de få parkeringsplassene i garasjekjeller.
Tror derfor jobben med å ta fakturering selv, er greiest at gjøres av et eksternt selskap. Det gjør og at vi får fluks på timekostnad, så det er litt å spare på å lade når prisene er rimelige, eller endog går ned mot negativt til tross for påslaget (skjer ikke veldig ofte).
Vi kan og velge at det trekkes direkte fra tilknyttet kort når lading avsluttes, eller om alt inkludert månedskosten trekkes hver måned.
Da slipper man "monsterregninger", og de som lader når prisene er høye, gjør det altså til personlig kostnad, som ikke går ut over de som kan/ønsker og faktisk flytter forbruk etter timene det er billigst.
Ulempen er selvsagt at det kan bli trangt om å få plass til tider, og spesielt i forkant av store utfartsdager, og tilsvarende når man kommer hjem etter slik periode.
Anlegget er lastbalansert, så betyr dessuten at man ikke får like stor fart som før de begrenset fra 22 til 7,4 kW, og selv da er man kanskje ikke på "full fart", selv om man skulle tro det var gunstigst for borettslaget.
Mulig de prioriterer effekt til andre strømslukere, som kjeler for varmtvann, selv om det vel i utgangspunktet går via fjernvarme!
To borettslag jeg kjenner:
Wattif tar 59 kr/mnd (overtatt fra Mer i desember), lagt ut infrastruktur til 200 parkeringsplassser totalt, men kun et fåtall har ladere. Sikkert inne i en fryst periode på abo-avgift.
Elaway tok 59 kr/mnd inntil nylig, varslet 79 kr/mnd, styret forhandlet ned til 69 kr/mnd. >100 plasser, alle har utplassert lader, men ikke nødvendigvis aktivert AFAIK
Tror begge tar spotpris + påslag for nettleie
Vi vurderer å bytte ut Aneo og har fått pris fra Elaway. Elaway skal pr mnd ha 79,- pr ladeabonnement pluss 40,- pr plass i infrastrukturleie. Med ca 110 plasser og 40 som lader blir antagelig dette totalt sett dyrere enn å beholde Aneo.
Mowel ser ut til å være den billigste leverandøren jeg har funnet til nå. De tar 50 kr per plass med obos-avtalen. I dag har vi betalt ca 20kr i snitt per plass. De spiser hele gevinsten ved å kunne tilby spotpris. Obos har heller ingen god måte å fakturere dette på.
Sitat fra: PerSK på onsdag 05. februar 2025, klokken 19:22Mowel ser ut til å være den billigste leverandøren jeg har funnet til nå. De tar 50 kr per plass med obos-avtalen. I dag har vi betalt ca 20kr i snitt per plass. De spiser hele gevinsten ved å kunne tilby spotpris. Obos har heller ingen god måte å fakturere dette på.
I følge nettsiden til Hageland er deres admin kostnader lave: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign
Det er et lite, nystartet enkeltpersonforetak.
Sitat fra: TB på onsdag 05. februar 2025, klokken 20:04I følge nettsiden til Hageland er deres admin kostnader lave: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign
Det er et lite, nystartet enkeltpersonforetak.
Noen som har erfaring med løsningen fra Hageland? Ser ut til at de leverer akkurat det vi er ute etter. I de årene vi har hatt anlegget har vi aldri hatt behov for brukerstøtte og vedlikehold av anlegget er det uansett andre som alerede leverer.
Sitat fra: PerSK på torsdag 06. februar 2025, klokken 19:43Sitat fra: TB på onsdag 05. februar 2025, klokken 20:04I følge nettsiden til Hageland er deres admin kostnader lave: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign
Det er et lite, nystartet enkeltpersonforetak.
Noen som har erfaring med løsningen fra Hageland? Ser ut til at de leverer akkurat det vi er ute etter. I de årene vi har hatt anlegget har vi aldri hatt behov for brukerstøtte og vedlikehold av anlegget er det uansett andre som alerede leverer.
Hmm dette ser jo bra ut men er du sikker på et at det ikke er en catch-22 for å si det på den måten ;D ENK er vel ikke så bra? https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/931999664
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:45Hmm dette ser jo bra ut men er du sikker på et at det ikke er en catch-22 for å si det på den måten ;D ENK er vel ikke så bra? https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/931999664
Det skjer ofte AS går konkurs av ulike årsaker. Ansvar er begrenset til den aksjekapitalen eier har tegnet seg for. Kan oppstå erstatningsansvar for styremedlemmer, eiere og andre, men terskelen er høy.
Krav mot enkeltpersonforetak er et personlig krav. Gjelder selv om enkeltpersonforetak er slettet.
Det er i praksis liten risiko å ta i bruk løsningen til Hageland. Om løsningen er utilgjengelig vil en fortsatt kunne benytte datagrunnlaget fra Zaptec eller Easee for å fakturere lading.
Det som kan gå tapt om løsningen skulle bli avviklet er:
- Innbetalt faktura som ikke betales tilbake til borettslag / sameie. Vil oppdages raskt.
- Tidligere faktura historikk.
Faktura historikk sendes beboer automatisk pr e-post, og kan regelmessig lasts ned. Regnskap må uansett føres i annet system.
Fra nettsiden en beskrivelse av hva bakgrunnen:
SitatDa sameiet jeg bor i skulle etablere ladeanlegg for el- og hybridbiler, mente styret at de tilgjengelige løsningene for utregning og fakturering av ladeutgifter hadde urettferdige kostnadsfordelinger og var altfor dyre. Vi bestemte derfor at jeg skulle utvikle et eget program for å beregne de faktiske ladeutgiftene, uten å bli bundet til dyre strømavtaler eller høye månedlige avgifter fra tredjepartsleverandører. Programmet skulle også automatisere faktureringen av ladeforbruket.
Løsningen viste seg å være så vellykket at flere borettslag og sameier i nærområdet ønsket å ta den i bruk. For å kunne tilby dette på en formell og juridisk korrekt måte, opprettet jeg et enkeltpersonforetak. Dette muliggjorde avtaler med blant annet Easee og andre samarbeidspartnere.
Sitat fra: TB på lørdag 08. februar 2025, klokken 12:42Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:45Hmm dette ser jo bra ut men er du sikker på et at det ikke er en catch-22 for å si det på den måten ;D ENK er vel ikke så bra? https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/931999664
Det skjer ofte AS går konkurs av ulike årsaker. Ansvar er begrenset til den aksjekapitalen eier har tegnet seg for. Kan oppstå erstatningsansvar for styremedlemmer, eiere og andre, men terskelen er høy.
Krav mot enkeltpersonforetak er et personlig krav. Gjelder selv om enkeltpersonforetak er slettet.
Det er i praksis liten risiko å ta i bruk løsningen til Hageland. Om løsningen er utilgjengelig vil en fortsatt kunne benytte datagrunnlaget fra Zaptec eller Easee for å fakturere lading.
Det som kan gå tapt om løsningen skulle bli avviklet er:
- Innbetalt faktura som ikke betales tilbake til borettslag / sameie. Vil oppdages raskt.
- Tidligere faktura historikk.
Faktura historikk sendes beboer automatisk pr e-post, og kan regelmessig lasts ned. Regnskap må uansett føres i annet system.
Fra nettsiden en beskrivelse av hva bakgrunnen:
SitatDa sameiet jeg bor i skulle etablere ladeanlegg for el- og hybridbiler, mente styret at de tilgjengelige løsningene for utregning og fakturering av ladeutgifter hadde urettferdige kostnadsfordelinger og var altfor dyre. Vi bestemte derfor at jeg skulle utvikle et eget program for å beregne de faktiske ladeutgiftene, uten å bli bundet til dyre strømavtaler eller høye månedlige avgifter fra tredjepartsleverandører. Programmet skulle også automatisere faktureringen av ladeforbruket.
Løsningen viste seg å være så vellykket at flere borettslag og sameier i nærområdet ønsket å ta den i bruk. For å kunne tilby dette på en formell og juridisk korrekt måte, opprettet jeg et enkeltpersonforetak. Dette muliggjorde avtaler med blant annet Easee og andre samarbeidspartnere.
Hører hva du sier men er uansett skeptisk til ENK ift programutvikling tjenester siden man er fort avhening av slikt over lang tid og mye kluss når det er borte - menmen la ikke meg ødelegge noe
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:45Sitat fra: PerSK på torsdag 06. februar 2025, klokken 19:43Sitat fra: TB på onsdag 05. februar 2025, klokken 20:04I følge nettsiden til Hageland er deres admin kostnader lave: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign
Det er et lite, nystartet enkeltpersonforetak.
Noen som har erfaring med løsningen fra Hageland? Ser ut til at de leverer akkurat det vi er ute etter. I de årene vi har hatt anlegget har vi aldri hatt behov for brukerstøtte og vedlikehold av anlegget er det uansett andre som alerede leverer.
Hmm dette ser jo bra ut men er du sikker på et at det ikke er en catch-22 for å si det på den måten ;D ENK er vel ikke så bra? https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/931999664
Det som taler imot "langsiktighet" kan vere sitatet "Jeg tilbyr løsningen til andre i lignende situasjoner til en svært konkurransedyktig pris. Målet er ikke å tjene penger, men å redusere kostnadene for alle brukere gjennom økt deltakelse."
Som beslutningsgrunnlag for eit nytt større anlegg kan dete vere litt tynt, men som erstatningsprodukt verkar det bra.
Jeg vet at reklame ikke er tillatt her, men håper dette innlegget kan passere siden det er relevant for diskusjonen som går over.
For de som lager fakturagrunnlag for delte Zaptec-ladere, vil jeg spille inn enda et alternativ :) For å slippe timer med Excel-arbeid og sene kvelder, har jeg utviklet EVeezi – en løsning som integrerer med Zaptec, henter forbruksdata automatisk og genererer fakturagrunnlaget med ett klikk. Alt du trenger å gjøre er å legge inn strømprisen.
Så vidt jeg forstår, løser dette i prinsippet samme problem som Ladeland. Interessant at flere har utviklet lignende løsninger omtrent samtidig!
Jeg søker nå pilotbrukere som vil teste EVeezi gratis. Les mer på www.eveezi.no dersom dette er aktuelt!
Blir litt skremt av prisnivå på lading i felles anlegg styrt av tredjepart. Vi har ikkje fått lading her endå men veit styret arbeider med det.
Om eg må betale 50-100kr/mnd i fast pris per mnd + per kWh så kan eg like godt hurtiglade av og til, det blir rimelegare. Faktisk rimelegare for meg å gå tilbake til ein liten diesel bil. Redusert "årsavgift" utgjer fort 1-2 mnd med diesel for min del.
I sameiget til foreldra mine så var siste rekning på litt over 1,6kr/kWh for lading og det var det.
Sitat fra: Gazer75 på mandag 17. februar 2025, klokken 13:50Blir litt skremt av prisnivå på lading i felles anlegg styrt av tredjepart. Vi har ikkje fått lading her endå men veit styret arbeider med det.
Om eg må betale 50-100kr/mnd i fast pris per mnd + per kWh så kan eg like godt hurtiglade av og til, det blir rimelegare. Faktisk rimelegare for meg å gå tilbake til ein liten diesel bil. Redusert "årsavgift" utgjer fort 1-2 mnd med diesel for min del.
I sameiget til foreldra mine så var siste rekning på litt over 1,6kr/kWh for lading og det var det.
Hvor billig må dieselen være for at det går opp i opp med ladeprisen inkludert månedsavgiften for ladetilgang? Høres uansett ut som du kjører svært lite, når 100 kr/måneden i fastavgift gjør det billigere med dieselbil...
Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2025, klokken 15:35Sitat fra: Gazer75 på mandag 17. februar 2025, klokken 13:50Blir litt skremt av prisnivå på lading i felles anlegg styrt av tredjepart. Vi har ikkje fått lading her endå men veit styret arbeider med det.
Om eg må betale 50-100kr/mnd i fast pris per mnd + per kWh så kan eg like godt hurtiglade av og til, det blir rimelegare. Faktisk rimelegare for meg å gå tilbake til ein liten diesel bil. Redusert "årsavgift" utgjer fort 1-2 mnd med diesel for min del.
I sameiget til foreldra mine så var siste rekning på litt over 1,6kr/kWh for lading og det var det.
Hvor billig må dieselen være for at det går opp i opp med ladeprisen inkludert månedsavgiften for ladetilgang? Høres uansett ut som du kjører svært lite, når 100 kr/måneden i fastavgift gjør det billigere med dieselbil...
Brukar bilen store delar av året til det mest nødvendige som å handle mat osv. Ligg vel på 6-8k i året alt etter som. Hadde 8k på forsikringa i mange år, men måtte opp på 10k i fjor pga ein del turar utanom det vanlege.
Når ein ikkje må bruke bilen kva dag så kan ein også fylle når ein ser prisen er låg. Var ofte eg fylte diesel til rundt 19-20kr/liter.
Eg ladar alltid når eg er på besøk hjå foreldra mine sidan eg ikkje har lading her i burettslaget endå.
Så langt i 2025 har eg lada 2 gonger, totalt 17kWh hjå Eviny som har kosta 79kr. Eine var ein time på AC i sentrum og då "sparar" eg p-avgift på 18kr/t sidan ein står gratis under lading. Og då har eg også fått 10% inn på rabatten i appen.
I desember så vart det 16kWh, men då veit eg at eg minst ein gong lada hjå foreldra mine når eg var på besøk.
For november vart det 10kWh, men då fylte eg på med ladekladden. Har terrassen rett utanfor inngangen så eg når bort til uttaket der ute med ein kort skøyteledning (<5m og ø2,5mm). Står då på natta nokre timar, som regel i helger.
Lurar på om det ikkje var eit par dagar med nesten gratis straum på natta.
Kan tenke meg at for min del så vil eit lite påslag per kWh vere det beste.
Sitat fra: Gazer75 på mandag 17. februar 2025, klokken 23:44Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2025, klokken 15:35Sitat fra: Gazer75 på mandag 17. februar 2025, klokken 13:50Blir litt skremt av prisnivå på lading i felles anlegg styrt av tredjepart. Vi har ikkje fått lading her endå men veit styret arbeider med det.
Om eg må betale 50-100kr/mnd i fast pris per mnd + per kWh så kan eg like godt hurtiglade av og til, det blir rimelegare. Faktisk rimelegare for meg å gå tilbake til ein liten diesel bil. Redusert "årsavgift" utgjer fort 1-2 mnd med diesel for min del.
I sameiget til foreldra mine så var siste rekning på litt over 1,6kr/kWh for lading og det var det.
Hvor billig må dieselen være for at det går opp i opp med ladeprisen inkludert månedsavgiften for ladetilgang? Høres uansett ut som du kjører svært lite, når 100 kr/måneden i fastavgift gjør det billigere med dieselbil...
Brukar bilen store delar av året til det mest nødvendige som å handle mat osv. Ligg vel på 6-8k i året alt etter som. Hadde 8k på forsikringa i mange år, men måtte opp på 10k i fjor pga ein del turar utanom det vanlege.
Når ein ikkje må bruke bilen kva dag så kan ein også fylle når ein ser prisen er låg. Var ofte eg fylte diesel til rundt 19-20kr/liter.
Eg ladar alltid når eg er på besøk hjå foreldra mine sidan eg ikkje har lading her i burettslaget endå.
Så langt i 2025 har eg lada 2 gonger, totalt 17kWh hjå Eviny som har kosta 79kr. Eine var ein time på AC i sentrum og då "sparar" eg p-avgift på 18kr/t sidan ein står gratis under lading. Og då har eg også fått 10% inn på rabatten i appen.
I desember så vart det 16kWh, men då veit eg at eg minst ein gong lada hjå foreldra mine når eg var på besøk.
For november vart det 10kWh, men då fylte eg på med ladekladden. Har terrassen rett utanfor inngangen så eg når bort til uttaket der ute med ein kort skøyteledning (<5m og ø2,5cm). Står då på natta nokre timar, som regel i helger.
Lurar på om det ikkje var eit par dagar med nesten gratis straum på natta.
Kan tenke meg at for min del så vil eit lite påslag per kWh vere det beste.
79,- for 17 kWh er ca 4,65 per kWt. Gitt et forbruk på 2kWt per mil, så er du på 9,30 kr/mil. Med 19-20 kr per liter og forbruk på 0,5, er du ca på det samme.
Men hjemmelading er jo gjerne 1-2 kr per kWh inkludert nettleie, så med 2 kWh per mil og 2 kr/kWh, så er du i Worst case på 4 kroner per mil med bare hjemmelading. Da har jeg ikke tatt hensyn til noe gratisladig.
100 kr per måned er 1200,- i året. Fordelt på 10K km eller 1 000 mil, så er det et påslag per kWh på 0,60 kr (altså med 2 kWh per mil). Du er fremdeles godt unna ladestasjon/besinstasjon-prisen per km. Litt mere om du regner på å lavt som 600 mil i året, da er det ca 1 kr påslag per kWh, så fremdeles langt unna dieselprisen eller hurtigladeprisen.
;)
Sitat fra: RJK på mandag 17. februar 2025, klokken 23:5779,- for 17 kWh er ca 4,65 per kWt. Gitt et forbruk på 2kWt per mil, så er du på 9,30 kr/mil. Med 19-20 kr per liter og forbruk på 0,5, er du ca på det samme.
79 er før rabatten i Bilkraft appen, og ~7kWh var AC. Sidan eg ladar minst ein gong per 6mnd så beheld eg opptent rabatt. Så DC kostar 4,50kr/kWh og AC blir 3,86kr/kWh.
Eg kunne brukt næraste Tesla SuC til 4,20 kr/kWh her no, men det er litt omveg til vanleg.
Forbruket med ein e-Golf er nok ikkje 200Wh/km, spesielt ikkje her utan motorveg. Mine siste 2642km har gått med 134Wh/km ;) På vinteren så ligg det på 150-180Wh/km for mindre turar.
Så ja elbil er jo klart rimelegare enn dieselen :) Men var vel om ein måtte bruke 100kr fast uansett lading at det blir litt dårlegare.
På det "verste" så fylte eg vel den gamle diesel Golfen anna kvar månad og då ofte berre halv tank. Køyrde ikkje rundt med full tank når ein kun brukte bilen innafor eit område på 10-20km til vanleg.
Burde vel eigentleg ikkje ha bil sidan faste kostnader er langt over drivstoff i året :D Får vel ein del taxi turar for alle tusen brukt på "årsavgift" og forsikring. Men likar fridomen ein bil gjev.
Ja, lader og kjører man lite, så blir 100,- per måned "betydelig" i forhold til ladet antall kWh. Og det blir jo og kostnaden for laderen. Men likevel lønner elbil seg mot diesel.
Friheten er "uvurderlig", og skal nok mye for at jeg skal kutte ut bilen, selv om, for egen del, Svensketurer/harryhandel sånn sett blir dyrere enn å handle i Norge.
Men er deilig å komme seg ut, deilig å vite at jeg betaler mindre for mat og drikke enn i Norge, og som du sier, friheten generelt sett er uvurderlig i den store sammenhengen! ;)
Nå er det lenge siden jeg sjekket, men MER og Fortum C&D hadde vel abonnement for de som AC-lader mye. For en liten kostnad, får man AC-ladet til godt under vanlig kWh-pris. Så spørs det jo og om du har slike i nærområdet.
Et alternativ til, om du bor nært en Ionity-lader i nærheten, er å vurdere Ionity Passport om man baserer seg på Hurtig/lynlading.
For 65,- per måned, får man en kWh-pris på 3,80 og for 136,- per måned får man prisen ned til 3,00 per kWh. Dette kan fort tjene seg inn for en som baserer seg nesten utelukkende på Hurtig/lynlading.
Her er det Eviny i fleng, to Mer, to Tesla, ein Recharge og Uno-X. Næraste Ionity er fleire mil unna.
Brukt mest Eviny sidan det blir 4,50kr over tid (kvar tiande økt blir omtrent gratis), det er også næraste og rett ved butikken eg brukar. Men brukar også Tesla og Uno-X når dei er rimelegare.
Trur eg rekna at abbo hjå Tesla krev at ein ladar rundt 100kWh/mnd. Pris differansen er jo rundt 1kr/kWh og så må ein betale 115kr/mnd
På Ionity ladar ein til 4,96kr/kWh via Shell Recharge app. Så då er differanse 1,16kr ned til Motion abbo, som då betyr 56kWh/mnd. Det er nær to fulle ladingar på e-Golfen, den er vel ca 32kWh netto med nytt batteri.
Kunne lada nær gratis om eg gadd å sette bilen hjå foreldra mine over natta og byte bil av og til.
Problemet er at det ikkje er noko ladesperre for å stoppe lading på 80% på e-Golf. Ein kan sette % og hentetid, men om ein lar bilen stå over det så fortset den å lade. Brukar bilen så lite at eg ikkje vil la den stå med for mykje på batteriet.
Blir spennande å sjå kva burettslaget kjem med. Håpar verkeleg dette er siste vinter utan lading heime. Med mitt forbruk så hadde det ikkje vore så ille om eg hadde ein bil med litt større batteri og raskare lading.
Vi skal også endelig få felles ladeanlegg, det tok bare 6 år fra jeg kjøpte min S75D.
Hittil har jeg ladet på en 20A kurs med seriemåler som jeg har lest av to ganger i året, sender inn forbrukt kWh til regnskapsfører i USBL og får en efaktura i etterkant.
Det fremstår for meg som at stort sett alle disse ladeløsningsformidlerne skor seg på kundene sine i større eller mindre grad, og for min del som ikke kjører så langt per år blir det en ganske solid kostnadsøkning per måned (i snitt).
Det blir installert Zaptec Pro, 24 plasser i garasjen, men er vel bare 6-7 som skal ha lader i første omgang.
Mitt forslag til styret og andre naboer har vært å lese av selv kvartalsvis og sende inn underlag til USBL, men det virker ikke som om USBL er så interesserte i å gjøre dette, vi fikk som svar at det måtte opprettes en avtale for måleravlesning (...). Antar/håper at noen har feilkommunisert noe her.
Morsomt nok ser denne faktureringsløsningen til Hageland IT ganske perfekt ut for vår situasjon...
Vi gikk vekk fra Laddel når de begynte med månedpris i stedet for % påslag og inngikk avtale med HagelandIT. Hovedsakelig fordi vi har flere med lav kjørelengde. Men for mindre sameier og borettslag er det viktig å ikke glemme effekttrinnene. Avhengig av annet fellesforbruk kan lading føre til stort utslag på effekttrinnene. Så vær bevisste på hvordan denne kostnaden fordeles.
Vi har kjøpt anlegg med lastbalansering mot inntak, så det blir et forholdsvis strengt regime rundt det ja.
Vi endte opp med Hageland og nærmer oss første runde med fakturering. Overgangen har til nå vært problemfri. Blir spennende å se hvordan første runde med fakturering blir. Fint med en leverandør som ikke prøver å selge deg noe mer enn kun fakturering eller binde deg slik at et fremtidig skifte blir vanskelig eller kostbart.
Sitat fra: PerSK på torsdag 06. februar 2025, klokken 19:43Sitat fra: TB på onsdag 05. februar 2025, klokken 20:04I følge nettsiden til Hageland er deres admin kostnader lave: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign
Det er et lite, nystartet enkeltpersonforetak.
Noen som har erfaring med løsningen fra Hageland? Ser ut til at de leverer akkurat det vi er ute etter. I de årene vi har hatt anlegget har vi aldri hatt behov for brukerstøtte og vedlikehold av anlegget er det uansett andre som alerede leverer.
På vår generalforsamling kom det opp forslag om bytte leverandør for ladeanlegget. Blant annet Hageland IT ble foreslått. Vi prøver derfor å se hvilke erfaringer andre har før vi bestemmer oss. Har dere @PerSK og @TB erfaringer med de? Vil dere anbefale oss å bruke de, eller har dere fortsatt med Charge365?
Her jeg bor bytter over nå i mai. Første faktura sendes i juni. Så langt har det ikke vært noen problemer.
Vi fakturerte selv tidligere. Vi har ikke benyttet Charge365.
Jeg ville prøvd å ta kontakt med www.fount.energy (https://www.fount.energy/) de pleier å slå charge365 og lignende på pris.
Takk for tips og tilbakemelding.
Basert på det jeg leser på Found sine nettsider ser det ut til å ikke akkurat være det vi er på jakt etter. De dreier seg mer om flåtesryring for bedrifter virker det som. Men skal ta de med når vi presenterer Ladeland og PlugPay som de to heteste alternativer til Charge365.
Sjekk gjerne El-away også. bare for å ha flere å spille opp mot!
Sitat fra: AndersRustad på tirsdag 10. juni 2025, klokken 20:14Basert på det jeg leser på Found sine nettsider ser det ut til å ikke akkurat være det vi er på jakt etter. De dreier seg mer om flåtesryring for bedrifter virker det som. Men skal ta de med når vi presenterer Ladeland og PlugPay som de to heteste alternativer til Charge365.
Så langt har overgang til Ladeland fungert fint hos oss. Fakturert for en måneds så langt.
Ved å ta kontakt med Hageland kan løsningen testes. Se https://ladeland.hagelandit.no
Vi har nå brukt Hageland siden 1. mars og vi er kjempefornøyd. Litt mer administrasjon for å få brukere inn i systemet, men det er det verdt. I tillegg trenger brukerne bare å forholde seg til en App for lading og låsing av kabel. Tidligere måtte de bruke de bruke Zaptec for låsing av kabel og Charge 365 for lading.
I tillegg har servicen fra HagelandIT vært upåklagelig. Svarer raskere enn Charge365.
Sett I ettertid er vi utrolig glade for at vi valgte å gå for en ladeløsning hvor vi selv eier anlegget. Ser andre i området som valgte å binde seg til Ohmia og andre større leverandører og de betaler alle mye mer i administrasjonsgebyret ol.
Jeg vil tro det viktigste med leverandør er at de hjelper deg sette riktig nettleie og er behjelpelige med timesdata fra anlegget og fornuftig begrensning av effekten
30 kr/mnd per plass blir fort spist opp hvis nettleien er satt feil
Her jeg bor nå så har den vært fakturert for lav nettleiekomponent i forhold til hvor høy topplast er, siden Easee-anlegget per nå er uten begrensninger (bortsett fra de individuelle kursene på 32A)
Elaway har foreløpig ikke kunnet hjelpe noe særlig, har måtte gjøre all research selv, men tipper de færreste leverandørene har kompetansen per i dag?
Sitat fra: eisa01 på torsdag 26. juni 2025, klokken 17:16Her jeg bor nå så har den vært fakturert for lav nettleiekomponent i forhold til hvor høy topplast er, siden Easee-anlegget per nå er uten begrensninger (bortsett fra de individuelle kursene på 32A)
Er burettslaget på noko slags næringstariff eller? Maksimalmålar kanskje?
Lading her er avgrensa til kun 40A og hovudsikring er 250A.
Prisen er sett til 1,50kr/kWh.
Man følger nettleie for næringskunder med >100 000 kWh årsforbruk, slik at variabel nettleie er 5 øre/kWh (eksl elavgift og moms), og var heftige 102 kr/kW i vinterhalvåret i effektavgift (månedsmaks). Har blitt redusert ganske kraftig for kommende vinter til 72 kr/kW.
Lades for ca 12 000 kWh i måneden, og peak på ladeanlegget er ca. 100 kW (og prøver få bedre tall fra Easee APIet). Beregnet at man burde fakturert kanskje 130 øre/kWh for nettleie og avgifter i fjor vinter, mens "standard" påslag fra Elaway har vært 66 øre/kWh. De hadde tatt kontakt og bedt sameiet sende fakturaer for å beregne bedre, men det klarer du ikke uten timesdata...
Prisen for å ha ein tredjepart som styrer ting er alt for høg IMO.
For oss var det klart at fleire kom til å droppe å melde seg på med slike prisar. For min eigen del ville den ekstra kostnaden ligge på nær 2kr/kwh berre i utgift til selskapet, så då kunne eg like godt lade på supercharger 5 minutt unna.
130 øre berre for nettleige der jo heilt hinsides. Foreldra mine har betalt rundt 150-200 øre/kWh totalt for lading sidan dei flytta til eit sameige for nokre år sidan.
Bør nok heilt klart avgrense lading til under 100kW. Er vel rimelegare pris der om dette er ein maksimalmålar.
Her er tariffane for næring i mitt område:
Sitat fra: Gazer75 på fredag 27. juni 2025, klokken 11:02Prisen for å ha ein tredjepart som styrer ting er alt for høg IMO.
(..)
130 øre berre for nettleige der jo heilt hinsides. Foreldra mine har betalt rundt 150-200 øre/kWh totalt for lading sidan dei flytta til eit sameige for nokre år sidan.
Ikke uvanlig problemstilling med høye kostnader ved lading i fellesanlegg.
Spesielt de som lader lite må betale en høy kostnad pr kWh.
Kostnad her jeg bor har vært mellom 0.8 og 2 kr pr kWh siden 2017.
Installasjon av laderboks er en investering på ca 20 tusen.
Ved å fordele kostnad for ladeboks, samt faste kostnader blir det nok mer enn lading hjemme.