Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => ZEEKR => 7X => Emne startet av: Leaf_2014 på søndag 02. februar 2025, klokken 16:44

Tittel: Zeekr 7x
Skrevet av: Leaf_2014søndag 02. februar 2025, klokken 16:44
Ser veldig spennende ut:
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Leaf_2014søndag 02. februar 2025, klokken 16:45
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: batterimannentirsdag 04. februar 2025, klokken 06:32
Synd de ikke klarte å få på plass en skiluke eller 40/20/40 splitt på seteryggen på andre seterad.

Ellers ser den uvanlig bra ut til å være kinesisk.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Leaf_2014tirsdag 04. februar 2025, klokken 23:29
Norsk brosjyre sier gjennomlastingsluke, dog ikke 40/20/40 som vi egentlig vil ha.

Blir nok noen variasjoner fra Kina-modellen, som kan fås med massasje også bak, recliner funksjon høyre baksete ++.

Virker som mange tenker at Zeekr er veldig kinesisk, men det er vel like svensk som Polestar?
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: batterimannenfredag 07. februar 2025, klokken 14:14
Den modellen somner i Norge har skiluke. Det er positivt. Den som har vært vist på div youtube videoer hadde ikke det.

Tror bilen blir litt liten for oss, men den er interessant. Lurer på hvor bredt midtsetet er, altså cm mellom midten av hvert av isofixpunktene

https://www.elbil24.no/nyheter/zeekr-7x-pa-plass-i-norge/82644704
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Leaf_2014fredag 07. februar 2025, klokken 22:22
Blir vist på messen på Lillestrøm i helgen og skal stå hos forhandler på Økern neste uke.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: AeroXlørdag 08. februar 2025, klokken 12:10
I sverige koster en 7x Privilege det samme som en MY Performance. I Norge koster 7x Priviliege 100k mer enn MY Performance  :police:
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: batterimannenlørdag 08. februar 2025, klokken 15:47
Så Teslabjørn sin gjennomgang. Fikk med at den ikke hadde vaskere for lykter, men har den vindusvisker bak? Vet flere modeller har de som er gjemt ved overhenget over bakruta...

Er ikke så fan av rammeløse vinduer på dører, flush dørhåndtak og at den ikke har fysiske kapper for kontroll av temperatur (rattvarme, temp, kjøling av setet osv). Men ellers synes jeg alt virker veldig bra.

Av større nyere elbiler synes jeg allikevel Kia EV9 feiler på minst. Den burde hatt skiluke i andre seterad og litt lavere pris.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: finn_roentirsdag 18. februar 2025, klokken 09:53
Bestilte bilen forrige uke 🤩, fikk beskjed at jeg var den første, blir spennende å se om de klarer å levere bilen til Juni som er estimert leveringstid.

Jeg bestilte uten vinterhjul da jeg ønsker andre dekk en de som leveres til Zeekr, så dersom noen vet om noen passende felger til bilen, ville det vært supert om dere deler.. Felgene må ha tilnærmet dimensjon, lik inpress, og helst sort ( lignende det som er på bilen)
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurftirsdag 18. februar 2025, klokken 10:04
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 04. februar 2025, klokken 23:29Virker som mange tenker at Zeekr er veldig kinesisk, men det er vel like svensk som Polestar?
Zeekr er vel helkinesisk. Polestar har vel hovedkontor i Sverige. Eid av Geely begge to.

Kinesiske merker begge to i mine øyne, Polestar har bare kamuflert seg svensk.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: chargeduponsdag 19. februar 2025, klokken 08:11
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. februar 2025, klokken 10:04
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 04. februar 2025, klokken 23:29Virker som mange tenker at Zeekr er veldig kinesisk, men det er vel like svensk som Polestar?
Zeekr er vel helkinesisk. Polestar har vel hovedkontor i Sverige. Eid av Geely begge to.

Kinesiske merker begge to i mine øyne, Polestar har bare kamuflert seg svensk.
Zeekr skryter vel av at bilene er designet i Sverige, så de er ca akkurat like "svenske" som polestar. Quote fra deres norske nettside:"Zeekr 7X er designet her i Europa på vårt globale Zeekr Design Center i Gøteborg Sverige..."
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurfonsdag 19. februar 2025, klokken 08:13
Sitat fra: chargedup på onsdag 19. februar 2025, klokken 08:11Zeekr skryter vel av at bilene er designet i Sverige, så de er ca akkurat like "svenske" som polestar. Quote fra deres norske nettside:"Zeekr 7X er designet her i Europa på vårt globale Zeekr Design Center i Gøteborg Sverige..."
At de har ett design senter i Sverige gjør de ikke mye svenske dog. Mange av de kinesiske som har diverse design senter og utviklingsavdelinger rundt om kring i verden.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: hELgenenonsdag 19. februar 2025, klokken 09:36
Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. februar 2025, klokken 08:13
Sitat fra: chargedup på onsdag 19. februar 2025, klokken 08:11Zeekr skryter vel av at bilene er designet i Sverige, så de er ca akkurat like "svenske" som polestar. Quote fra deres norske nettside:"Zeekr 7X er designet her i Europa på vårt globale Zeekr Design Center i Gøteborg Sverige..."
At de har ett design senter i Sverige gjør de ikke mye svenske dog. Mange av de kinesiske som har diverse design senter og utviklingsavdelinger rundt om kring i verden.

Men kjøper man Kina biler så svir det ekstra mye for Trump. Så dersom man virkelig vil gi et knytteneve til Trump for å dolke Europa i ryggen mhp Ukraina - vel så kjøper man kinesisk..og ennå bedre blir det om man bidrar til å holde arbeidsplasser i Europa også.....Dette er en bil jeg vil kjøpe!
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: finn_roenonsdag 19. februar 2025, klokken 11:01
Nå kommer det også en Zeekr 7GT som virker spennende
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurfonsdag 19. februar 2025, klokken 12:06
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. februar 2025, klokken 09:36Men kjøper man Kina biler så svir det ekstra mye for Trump. Så dersom man virkelig vil gi et knytteneve til Trump for å dolke Europa i ryggen mhp Ukraina - vel så kjøper man kinesisk..og ennå bedre blir det om man bidrar til å holde arbeidsplasser i Europa også.....Dette er en bil jeg vil kjøpe!
Ja, hvis man vil støtte diktatur som henretter tusener i året uten rettergang så er jo det veien å gå. Holder meg til Europeisk fremover. Kanskje Koreansk og Japansk.

Tilbake til bilen, har den høyt forbruk som de fleste kinesiske bilene?
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 19. februar 2025, klokken 12:45
Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. februar 2025, klokken 12:06
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. februar 2025, klokken 09:36Men kjøper man Kina biler så svir det ekstra mye for Trump. Så dersom man virkelig vil gi et knytteneve til Trump for å dolke Europa i ryggen mhp Ukraina - vel så kjøper man kinesisk..og ennå bedre blir det om man bidrar til å holde arbeidsplasser i Europa også.....Dette er en bil jeg vil kjøpe!
Ja, hvis man vil støtte diktatur som henretter tusener i året uten rettergang så er jo det veien å gå. Holder meg til Europeisk fremover. Kanskje Koreansk og Japansk.

Tilbake til bilen, har den høyt forbruk som de fleste kinesiske bilene?

Den har blant annet et mye større batteri enn f.eks. Model Y, så da går den langt uansett. I ekstrem kulde så klarer Zeekr seg faktisk bedre enn Model Y tilsynelatende ( i prosent), men det er sikkert fordi Model Y bruker så lite om sommeren / WLTP. Men 20 kWh mindre batteri på Model Y spiller og inn. Ser jo ut som det er en perfekt langdistansebil. Aner jo ikke om en kan stole på disse tallene.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurfonsdag 19. februar 2025, klokken 13:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. februar 2025, klokken 12:45Den har blant annet et mye større batteri enn f.eks. Model Y, så da går den langt uansett. I ekstrem kulde så klarer Zeekr seg faktisk bedre enn Model Y tilsynelatende ( i prosent), men det er sikkert fordi Model Y bruker så lite om sommeren / WLTP. Men 20 kWh mindre batteri på Model Y spiller og inn. Ser jo ut som det er en perfekt langdistansebil. Aner jo ikke om en kan stole på disse tallene.
Lavt forbruk er viktig i seg selv, f.eks vil det da kreve mindre lading i hverdagen for nødvendig rekkevidde. Ladetiden og kostnaden i km ved hurtiglading blir og lavere.

At man får mindre avvik om vinteren med høyere forbruk er jo ganske naturlig, men en annen side av saken.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: ToWalkOrDriveonsdag 19. februar 2025, klokken 13:33
Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. februar 2025, klokken 13:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. februar 2025, klokken 12:45Den har blant annet et mye større batteri enn f.eks. Model Y, så da går den langt uansett. I ekstrem kulde så klarer Zeekr seg faktisk bedre enn Model Y tilsynelatende ( i prosent), men det er sikkert fordi Model Y bruker så lite om sommeren / WLTP. Men 20 kWh mindre batteri på Model Y spiller og inn. Ser jo ut som det er en perfekt langdistansebil. Aner jo ikke om en kan stole på disse tallene.
Lavt forbruk er viktig i seg selv, f.eks vil det da kreve mindre lading i hverdagen for nødvendig rekkevidde. Ladetiden og kostnaden i km ved hurtiglading blir og lavere.

At man får mindre avvik om vinteren med høyere forbruk er jo ganske naturlig, men en annen side av saken.

Ja, og som skjermbildet viste så brukte f.eks. Model Y ca 1,4 kWh per mil, mens Zeekr brukte ca 1,6 i testen når det er mildt kjølig. Zeekr 7X med stort batteri veier jo like mye som en BMW IX50 (ca 2500 kg). Tesla veier vel under 2000 kg, men har sikkert mye mindre lydisolerende materialer.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stiptirsdag 25. februar 2025, klokken 10:07
Bil bestilt! Satt leeenge og ventet på nye Tesla Y, men den ble plutselig uaktuell. Ikke bare pga det politiske, men også fordi den rett og slett ikke virker like spennende lenger. 7X huker av på nesten alle krav + litt til. Bilen er allerede produsert i rundt 30-50.000 eksemplar (forhåpentligvis mindre barnesykdommer) og eieren har positive resultat (i motsetning til Xpeng). Søstermerkene Polestar og Volvo har relativt god troverdighet, så det burde gjelde for Zeekr også. Tilsvarende spekket Audi Q6 bikker 1 mill, men har kun 5 års garanti. Med Frydenbø i ryggen og 10 års garanti ble det til slutt en no-brainer. Vi kan selge bilen etter 7 år med 3 års garanti igjen, noe som gjør at totalregnskapet ser bra ut.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Rosstophertirsdag 25. februar 2025, klokken 10:26
Den ser veldig bra ut da! Skulle gjerne hatt en slik, men jeg kan nok ikke forsvare å betale 120k ekstra for en slik over en ny Model Y.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurfonsdag 26. februar 2025, klokken 08:30
Sitat fra: Stip på tirsdag 25. februar 2025, klokken 10:07Med Frydenbø i ryggen og 10 års garanti ble det til slutt en no-brainer. Vi kan selge bilen etter 7 år med 3 års garanti igjen, noe som gjør at totalregnskapet ser bra ut.
Ubegrenset km?
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Lakafantonsdag 26. februar 2025, klokken 10:56
Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. februar 2025, klokken 08:30
Sitat fra: Stip på tirsdag 25. februar 2025, klokken 10:07Med Frydenbø i ryggen og 10 års garanti ble det til slutt en no-brainer. Vi kan selge bilen etter 7 år med 3 års garanti igjen, noe som gjør at totalregnskapet ser bra ut.
Ubegrenset km?

5 års/100 000 km kjøretøygaranti, som kan forlenges med ytterligere 5 år/100 000 km hvis man følger serviceintervallet som er hvert andre år eller 20 000km..
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: batterimannenonsdag 26. februar 2025, klokken 12:03
Sitat fra: Lakafant på onsdag 26. februar 2025, klokken 10:56
Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. februar 2025, klokken 08:30
Sitat fra: Stip på tirsdag 25. februar 2025, klokken 10:07Med Frydenbø i ryggen og 10 års garanti ble det til slutt en no-brainer. Vi kan selge bilen etter 7 år med 3 års garanti igjen, noe som gjør at totalregnskapet ser bra ut.
Ubegrenset km?

5 års/100 000 km kjøretøygaranti, som kan forlenges med ytterligere 5 år/100 000 km hvis man følger serviceintervallet som er hvert andre år eller 20 000km..

Er vel bare om man utfører servicen hos Zeekr?
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-wattonsdag 26. februar 2025, klokken 12:18
Det er det vel isåfall verdt det.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stiponsdag 26. februar 2025, klokken 13:08
Forhandler sa service gjennom Frydenbø (14 lokasjoner fra sør- til nordvestlandet), men fikk inntrykk av at det kan gjelde likt med alle Polestar/Volvo-forhandlere. I Sverige har de serviceavtale med Mekonomen, som også kunne være aktuelt i Norge. Dersom det stemmer for hele landet kan det bli spennende å følge med.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurftorsdag 27. februar 2025, klokken 06:28
Sitat fra: Lakafant på onsdag 26. februar 2025, klokken 10:565 års/100 000 km kjøretøygaranti, som kan forlenges med ytterligere 5 år/100 000 km hvis man følger serviceintervallet som er hvert andre år eller 20 000km..
20.000km i året er dessverre alt for lite. Bra hvis man kjører lite dog.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-watttorsdag 27. februar 2025, klokken 09:29
Holder tydeligvis for de fleste....

Gjennomsnittlig kjørelengde for norske personbiler var 11 274 kilometer i 2023. Det er store variasjoner ut fra hvor i landet du bor, og hvilken type drivstoff du kjører med. Kjørelengden avhenger også av hvor gammel bilen din er.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Rosstophertorsdag 27. februar 2025, klokken 11:12
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 27. februar 2025, klokken 09:29Holder tydeligvis for de fleste....

Gjennomsnittlig kjørelengde for norske personbiler var 11 274 kilometer i 2023. Det er store variasjoner ut fra hvor i landet du bor, og hvilken type drivstoff du kjører med. Kjørelengden avhenger også av hvor gammel bilen din er.

Gjennomsnittlig kjørelengde sier lite om hva som holder for de fleste. Småbiler kjøres mindre enn store, gamle biler kjøres mindre enn nye, de bilene som er bil nummer to kjøres mindre enn de som er bil nummer én, etc.

Jeg vet ikke om SSB fører så detaljert statistikk, men det kan vel godt tenkes at gjennomsnittlig kjørelengde for en stor, ny, bil nummer én er betydelig høyere enn snittet for alle biler?
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 27. februar 2025, klokken 18:24
Hytteeiere vs ikke-hytteeiere er og et skille. Særlig de som kjører 200km hver vei til hytta. Da ruller kilometrene raskt. Men hva om du har tatt service og har kjørt 130.000 km på 4 år. Regner med garantien gjelder da og?
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-watttorsdag 27. februar 2025, klokken 18:31
SitatSmåbiler kjøres mindre enn store, gamle biler kjøres mindre enn nye, de bilene som er bil nummer to kjøres mindre enn de som er bil nummer én, etc.

Kanskje derfor det kalles "gjennomsnittlig"?
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 27. februar 2025, klokken 18:50
En bil i husholdningen, 200km til hytta som vi bruker hyppig. Årlig kjørelengde ca 16.000km.
Før når kona kjørte til jobb hver dag lå vi på ca 20.000km i året.

Jeg må si jeg synes 16-20.000km i året er ganske mye. Blant venner/bekjente i Oslo har de fleste lavere kjørelengde enn oss, bortsett fra en som driver med salg.
Kanskje en konsekvens av at vi bor i byen og dermed relativt korte avstander ved all småkjøring?

Når det gjelder bilen er den litt interessant. Veldig kjipt med rammeløse dører, og et par andre løsninger jeg erfaringsmessig er skeptisk til. Men bilen for øvrig virker interessant.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: hELgenentorsdag 27. februar 2025, klokken 18:59
20.000 km er ikke mye. Alt avhenger sikkert i stor grad av hvor man bor.

Har selv 120 km daglig pendling til jobb. Buss er håpløst og tar minst 3 timer daglig og går sjeldent..så for egen del renner km avgårde. Bor man så sentralt i forhold til jobb at man kan sykle så blir 20k mye,men ikke alle har det slik eller vil ha det slik.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Svein_Htorsdag 27. februar 2025, klokken 19:13
Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. februar 2025, klokken 18:5920.000 km er ikke mye. Alt avhenger sikkert i stor grad av hvor man bor.

Har selv 120 km daglig pendling til jobb. Buss er håpløst og tar minst 3 timer daglig og går sjeldent..så for egen del renner km avgårde. Bor man så sentralt i forhold til jobb at man kan sykle så blir 20k mye,men ikke alle har det slik eller vil ha det slik.

Støttes. Jeg jobber i Oslo og jobbpendler 25-30k km årlig, både pga håpløst kollektivtilbud og andre grunner, og i tillegg kommer all annen kjøring på fritiden. Og jeg bor kun 43km unna Oslo S i luftlinje...
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Rosstophertorsdag 27. februar 2025, klokken 21:48
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 27. februar 2025, klokken 18:31
SitatSmåbiler kjøres mindre enn store, gamle biler kjøres mindre enn nye, de bilene som er bil nummer to kjøres mindre enn de som er bil nummer én, etc.

Kanskje derfor det kalles "gjennomsnittlig"?

I innlegget mitt forklarte jeg hvorfor gjennomsnittet ikke var representativt. Hvis det var noe du ikke forsto eller du var uenig med er det fint om du sier fra om det, så kan vi diskutere det.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 27. februar 2025, klokken 22:26
Nye biler (0-4 år) med el drift har snitt på 13-14.000km per år. De som vil fortsette fordypningen i kjørelengder kan kanskje gjøre det hos SSB istedenfor i Zeekr 7x tråden :D
Mange tabeller en kan grave seg ned i for å finne det svaret man har lyst på.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: hELgenenfredag 28. februar 2025, klokken 06:11
Hva er service kostnaden for disse,for noen,hyppige service intervallene da?

Det er,for egen del,veldig surt med MINST ett årlig vekstedbesøk gitt 20k intervall. Bare det å ta seg fri fra jobben en hel dag for å komme seg til verksted utgjør jo mange tapte arbeidspenger og tapt tid. Jo lengre reisevei til verksted jo færre besøk vil man jo ønske å ta.

Noen konkurrenter har lengre service intervall og skuffet over at denne har kortere intervall enn f.eks geely konkurrenten polestar har på sine.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stipfredag 28. februar 2025, klokken 08:20
Kan for så vidt forstå at de ønsker kortere intervall i bytte mot en lang garantiperiode... 
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: hELgenenfredag 28. februar 2025, klokken 11:36
Sitat fra: Stip på fredag 28. februar 2025, klokken 08:20Kan for så vidt forstå at de ønsker kortere intervall i bytte mot en lang garantiperiode... 

Ja, men da må de også kunne stille opp med et nettverk av verksted hvor man kan ta service. Det er ikke unikt for Zeekr, men mer et problem flere kinesiske bilmerker har. Nemlig at de ofte har begrenset med service verksted - og dersom man kobler dette til hyppige service intervaller som må gjøres hos merkeforhandler - vel da begrenser man jo muligheten flere har til å velge merket.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stipfredag 28. februar 2025, klokken 14:10
Jeg kjøpte bil på vilkår om at Zeekr nettopp har Frydenbø og/eller Mekonomen som serviceverksted slik som i Sverige. Frydenbø har 14 lokasjoner i Norge og Mekonomen har 300 (!). Selv om langt fra alle er aktuelle burde det ikke være langt til nærmeste plass og bedre dekning enn Xpeng, Nio, BYD og andre. I tillegg har Sverige Mobile Service, men usikker om det kommer hit.   
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: hELgenenfredag 28. februar 2025, klokken 15:50
Sitat fra: Stip på fredag 28. februar 2025, klokken 14:10Jeg kjøpte bil på vilkår om at Zeekr nettopp har Frydenbø og/eller Mekonomen som serviceverksted slik som i Sverige. Frydenbø har 14 lokasjoner i Norge og Mekonomen har 300 (!). Selv om langt fra alle er aktuelle burde det ikke være langt til nærmeste plass og bedre dekning enn Xpeng, Nio, BYD og andre. I tillegg har Sverige Mobile Service, men usikker om det kommer hit.   

Jeg kan ikke se at mekonomen er nevnt som service verksted. Men er det tilfelle så snakker vi om noe helt annet enn de øvrige Kina merkene.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: finn_roenfredag 07. mars 2025, klokken 16:27
Nå har 7x kommet til Frydenbø Kokstad (Bergen)
De har utstilt en Privilege mod farge Grå
Fikk sett på den i dag, skuffet ikke 🤩
Prøvekjøring blir vist ikke før i April engang..
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stiplørdag 08. mars 2025, klokken 09:38
I dag, 8. mars, er kanskje en passende mulighet for å foreslå en hyggelig Bergenstur til fruen da  ???  ;D
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: batterimannenlørdag 08. mars 2025, klokken 22:34
Kommer nok ikke til å se på bilen før det er mulig å prøvekjøre, men om noen har mulighet til å måle lengden mellom isofix setene (antall cm fra midt på hvert punkt), så hadde det vært gull!
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: finn_roenfredag 14. mars 2025, klokken 18:05
Jeg sa til selger at jeg ønsket skvettlapper på bilen før den ble levert, dette burde etter min mening vært en selvfølge på en slik bil, dette ble etterhvert standard på Tesla også.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stiplørdag 15. mars 2025, klokken 18:11
https://www.geelyevs.com/products/mud-flaps-for-zeekr-7x
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stiptirsdag 01. april 2025, klokken 12:45
Syns det er lite nyheter om Zeekr 7X i norske aviser, men det er en del lovende å finne i oversatte kinesiske kilder. Vet ikke om det er troverdig, men lar folk vurdere selv:

https://news.yiche.com/hao/wenzhang/97257803/

"First of all, in the environment outside the car at minus 10 degrees Celsius, and under the condition of the air conditioning setting of minus 22 degrees in the car, the ZEEKR 7x and Tesla Model Y tested the energy consumption performance of the air conditioner to maintain the temperature.

The Zeekr 7X consumes a total of 7 kWh, while the Tesla Model Y consumes a total of 8.58 kWh. Secondly, in terms of the speed of increasing the temperature in the car in the extremely cold environment, the temperature of the two cars rose to 20 degrees after 12 hours of stationary in the open air, and it took only 10 minutes for the Zeekrypton 7X and 28 minutes for the Tesla Model Y. ZEEKR also tested the charging capacity with Tesla.

In Shenyang, with an average temperature of -10 °C, the ZEEKR 7X uses the second-generation pole charging pile, and it takes only 18 minutes to charge 10-80%, while Tesla takes 55 minutes on the V3 supercharging pile.


In Harbin, with an average temperature of -20 °C, both cars are charged at third-party supercharging piles, and it takes 10-80% of the time, while Zeekr takes 29 minutes and Tesla takes 65 minutes.

The two cars also competed in the achievement rate of actual battery life in winter. From Qinhuangdao to Shenyang, in the scene of minus 10 degrees and 21 degrees of air conditioning, ZEEKR 7X ran 500 kilometers, with a battery life achievement rate of 70.9%. Tesla, on the other hand, only ran 391 kilometers, with a 56.8% achievement rate.

In the heavy-duty truck towing challenge, the Porsche Paramela did not pull a 43-ton mining truck. And ZEEKR 001 not only pulled the same mining truck, but also installed 8 tons of excavators, with a total weight of 51 tons, and still pulled them.

This heat pump has the largest number of heat sources. Through the in-depth interaction of 4 waste heat sources, 2 waste heat sources and 3 auxiliary heat sources, ZEEKR breaks the heat barrier of the whole vehicle and reduces waste. Taking chip waste heat as an example, its recycled power can reach 1,700 watts, which is equivalent to saving 1.7 kilowatts of electricity per hour, and the saved electricity can run an extra 10 kilometers.

Taking the ZEEKR 7X, which is equipped with a full-stack 800V high-voltage system and a 100kWh Kirin battery as an example, in the scenario of -10°C outside the car and 21°C in the air conditioner, the cruising range is measured to reach 500 kilometers, the range achievement rate is 70.9%, and after standing in the -20°C environment for 12 hours, the 000 acceleration is measured to be 3.87 seconds, and the performance achievement rate is 98.16%.

https://news.yiche.com/hao/wenzhang/97214174/

Fremstår litt som en biased reklame dette, men er det noe sannhet i det det lover det godt for norsk vinter.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-watttirsdag 01. april 2025, klokken 13:16
Blir spennende å se hvor de får servicesteder. Foreløpig opererer de bare med virtuelle adresser. 
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: RJKtirsdag 01. april 2025, klokken 14:32
Sitat fra: Stip på tirsdag 01. april 2025, klokken 12:45Syns det er lite nyheter om Zeekr 7X i norske aviser, men det er en del lovende å finne i oversatte kinesiske kilder. Vet ikke om det er troverdig, men lar folk vurdere selv:

https://news.yiche.com/hao/wenzhang/97257803/

"First of all, in the environment outside the car at minus 10 degrees Celsius, and under the condition of the air conditioning setting of minus 22 degrees in the car, the ZEEKR 7x and Tesla Model Y tested the energy consumption performance of the air conditioner to maintain the temperature.

The Zeekr 7X consumes a total of 7 kWh, while the Tesla Model Y consumes a total of 8.58 kWh. Secondly, in terms of the speed of increasing the temperature in the car in the extremely cold environment, the temperature of the two cars rose to 20 degrees after 12 hours of stationary in the open air, and it took only 10 minutes for the Zeekrypton 7X and 28 minutes for the Tesla Model Y. ZEEKR also tested the charging capacity with Tesla.

In Shenyang, with an average temperature of -10 °C, the ZEEKR 7X uses the second-generation pole charging pile, and it takes only 18 minutes to charge 10-80%, while Tesla takes 55 minutes on the V3 supercharging pile.


In Harbin, with an average temperature of -20 °C, both cars are charged at third-party supercharging piles, and it takes 10-80% of the time, while Zeekr takes 29 minutes and Tesla takes 65 minutes.

The two cars also competed in the achievement rate of actual battery life in winter. From Qinhuangdao to Shenyang, in the scene of minus 10 degrees and 21 degrees of air conditioning, ZEEKR 7X ran 500 kilometers, with a battery life achievement rate of 70.9%. Tesla, on the other hand, only ran 391 kilometers, with a 56.8% achievement rate.

In the heavy-duty truck towing challenge, the Porsche Paramela did not pull a 43-ton mining truck. And ZEEKR 001 not only pulled the same mining truck, but also installed 8 tons of excavators, with a total weight of 51 tons, and still pulled them.

This heat pump has the largest number of heat sources. Through the in-depth interaction of 4 waste heat sources, 2 waste heat sources and 3 auxiliary heat sources, ZEEKR breaks the heat barrier of the whole vehicle and reduces waste. Taking chip waste heat as an example, its recycled power can reach 1,700 watts, which is equivalent to saving 1.7 kilowatts of electricity per hour, and the saved electricity can run an extra 10 kilometers.

Taking the ZEEKR 7X, which is equipped with a full-stack 800V high-voltage system and a 100kWh Kirin battery as an example, in the scenario of -10°C outside the car and 21°C in the air conditioner, the cruising range is measured to reach 500 kilometers, the range achievement rate is 70.9%, and after standing in the -20°C environment for 12 hours, the 000 acceleration is measured to be 3.87 seconds, and the performance achievement rate is 98.16%.

https://news.yiche.com/hao/wenzhang/97214174/

Fremstår litt som en biased reklame dette, men er det noe sannhet i det det lover det godt for norsk vinter.
Sorry, men dette virker virkelig biased. Her virker det som de har valgt å kjøre til 3.partsladere for Tesla sin del, og dermed "unngått" preconditioning av batteriet. Av det jeg leser om Tesla og lading om vinteren, så er det i slike tilfeller man får så treg lading.

Vet ikke om dette gjelder denne bilen, men generelt har disse kina-bilene vært notorisk ustabil på AC-temp, så de fleste melder om at de normalt sett må sette temp. flere grader høyere for å få behagelig varme, samtidig som de fort blir for varme etter en tid, og da må stilles ned. Men virker å være problematisk å f.eks. sette den på 21o C, og så la bilen styre varmeapparatet.

Tenker det er greit å vente til det kommer mer uhildede tester, helst fra Europeiske eller enda bedre, norske/nordiske testere. Da får man gjerne og vite litt mere om styrker og svakheter. Og om man kommer inn i "pling-plong-he..ete som flere melder om på asiatiske biler.

For all del, sikkert en god bil på mange områder, så dette er ikke noe forsøk på å slakte produktet. Men greit å ha litt isvann i bøtte så man ikke tar helt av, før man som sagt har tester gjort av brukere man kan tro på at ikke er styrt av selskapene.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Rosstophertirsdag 01. april 2025, klokken 14:53
Mulig folk begynner å miste litt interessen for nye, kinesiske merker? Vi har jo i en årrekke blitt presentert for nye merker med nye modeller og store lovnader om hvor mye bil man skal få for pengene, og så har salget aldri tatt ordentlig av. Jeg regnet litt på tallene for hittil i 2025 og ser at Tesla alene har solgt flere biler enn alle kinesiske merker til sammen. Holder man Polestar utenfor så har Model Y alene solgt bedre enn alle de andre kinesiske merkene til sammen, altså BYD, Nio, Xpeng, Hongqi, Zeekr, Seres, MG, Dongfeng, Maxus og JAC.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-watttirsdag 01. april 2025, klokken 15:12
Når jeg ikke vil kjøpe Tesla en gang til, så er Zeekr absolutt med i sluttvurderingen på ny bil.

Biased? Hva gjør Tesla-fans egentlig i denne tråden med sin vanlige uvilje mot alt som ikke er laget av Tesla?  :laugh:
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Rosstophertirsdag 01. april 2025, klokken 15:16
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 01. april 2025, klokken 15:12Når jeg ikke vil kjøpe Tesla en gang til, så er Zeekr absolutt med i sluttvurderingen på ny bil.

Biased? Hva gjør Tesla-fans egentlig i denne tråden med sin vanlige uvilje mot alt som ikke er laget av Tesla?  :laugh:

Jeg prøver å være realistisk. Jeg har jo tidligere i tråden skrevet at jeg syns denne er interessant til rett pris.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurftirsdag 01. april 2025, klokken 15:16
Tja, jeg vil hverken ha Tesla eller kinabil neste gang, men synes det er interessant å se hva de lager.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stiptirsdag 01. april 2025, klokken 15:40
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 01. april 2025, klokken 14:53Mulig folk begynner å miste litt interessen for nye, kinesiske merker? Vi har jo i en årrekke blitt presentert for nye merker med nye modeller og store lovnader om hvor mye bil man skal få for pengene, og så har salget aldri tatt ordentlig av. Jeg regnet litt på tallene for hittil i 2025 og ser at Tesla alene har solgt flere biler enn alle kinesiske merker til sammen. Holder man Polestar utenfor så har Model Y alene solgt bedre enn alle de andre kinesiske merkene til sammen, altså BYD, Nio, Xpeng, Hongqi, Zeekr, Seres, MG, Dongfeng, Maxus og JAC.

Enig i at det begynner å bli vanskelig å skille alle. Mange SUV'er ser ut til å følge samme oppskrift. Så kan man nok anta at Tesla sin utviklingskurve har flatet ut, mens de kinesiske bygger opp moment. Altså, en Tesla er nok fremdeles en Tesla i 2026, men jeg har ikke fantasi til å se for meg hva som kommer fra Kina da. For å underbygge den påstanden kan man se på to nyheter fra bare det siste døgnet: Først kommer Zeekr med en 1,2MW, lader, før Huawei følger opp med en 1,5MW lader (https://carnewschina.com/2025/03/31/huawei-to-unveil-1-5-mw-supercharger-on-april-22-capable-of-delivering-20-kwh-per-minute/).

"[BYD] announced it would install 4000 units of 1 MW fast chargers, with the first 500 to be deployed in April. For comparison, that is double the Tesla V4 Cabinet power and far from other competitors".

Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-watttirsdag 01. april 2025, klokken 15:46
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 01. april 2025, klokken 14:53Holder man Polestar utenfor så har Model Y alene solgt bedre enn alle de andre kinesiske merkene til sammen, altså BYD, Nio, Xpeng, Hongqi, Zeekr, Seres, MG, Dongfeng, Maxus og JAC.
Veldig mange som kjøper Tesla er førstegangs-elbilkjøpere. Lett å la seg imponere på fart og teknologi. Men nå viser det seg at konkurrenter kommer med biler som overgår Tesla på både teknikk, fart, komfort, interiør for de som liker nappaskinn, og ikke plast  ;) . Og ikke minst autopilot (EAP-lik) som man får med gratis... Så synes jeg også bilen ser fantastisk pen ut. Noe man ikke kan si om den største konkurrenten som i mine øyne ikke har laget en pen bil siden Model S kom for 13 år siden.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Elektrowagenonsdag 02. april 2025, klokken 09:30
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 01. april 2025, klokken 13:16Blir spennende å se hvor de får servicesteder. Foreløpig opererer de bare med virtuelle adresser. 

I Oslo er det på Økern/Hasle i hvert fall  :)

https://www.zeekrstoroslo.no/service-verksted/zeekr
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-wattonsdag 02. april 2025, klokken 09:50
Hadde vært fint om de kunne utnytte slektskapet til Volvo.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Patihubionsdag 02. april 2025, klokken 13:22
Apologies for the English, still learning my norsk - Really strange, here in Trondheim the Zeekr 'dealer' is inside a Range Rover/Jaguar dealership tucked in the back. No sign out front, only if you look it up will you know it's there.

There should be some test drives in April here in Trondheim I was told, when exactly isn't quite clear yet.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-wattonsdag 02. april 2025, klokken 14:03
They haven't started in Norway yet. Nor in other European places as far as I know. They've had some cars on display, but no opportunity for a test drive. I think we'll have to wait until closer to the summer.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Elektrowagenonsdag 02. april 2025, klokken 15:43
Sitat fra: Patihubi på onsdag 02. april 2025, klokken 13:22Apologies for the English, still learning my norsk - Really strange, here in Trondheim the Zeekr 'dealer' is inside a Range Rover/Jaguar dealership tucked in the back. No sign out front, only if you look it up will you know it's there.

There should be some test drives in April here in Trondheim I was told, when exactly isn't quite clear yet.

You can book a test drive here at Nardo Bil: https://www.zeekr.eu/nb-no/test-drive
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Patihubitorsdag 03. april 2025, klokken 09:37
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 02. april 2025, klokken 15:43
Sitat fra: Patihubi på onsdag 02. april 2025, klokken 13:22Apologies for the English, still learning my norsk - Really strange, here in Trondheim the Zeekr 'dealer' is inside a Range Rover/Jaguar dealership tucked in the back. No sign out front, only if you look it up will you know it's there.

There should be some test drives in April here in Trondheim I was told, when exactly isn't quite clear yet.

You can book a test drive here at Nardo Bil: https://www.zeekr.eu/nb-no/test-drive

Yes, that's what I tried, but it doesn't look like Zeekr has the car yet :) Was told some time in April
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: esanonsdag 23. april 2025, klokken 20:22
Ser det er ulike meninger fra tester på YouTube. Noen mener at bilen ikke helt har kjøreegenskaper som står i forhold til fartsressursene. Andre blir bilsyke og et sted leste jeg at bilen ga et underlig inntrykk av å være forhjulstrukket foran og bakhjulstrukket bak..
De elektriske dørene er jeg tvilende til. Hvordan blir det på vinteren? Hvordan åpnes dørene etter et krasj der bilfører er satt ut av spill? Virker som om det ikke er mulig å åpne dem manuelt?
Største hinder mot Zeeker er dog manglende forhandlernett og verksteder. Ikke alle som bor i de største byene..
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-watttorsdag 24. april 2025, klokken 00:23
Manglende forhandlernett og verksteder: Tesla hadde vel bare 2 eller 3 verksteder i Norge da de første bilene ankom.

99,9% sikker på at dørene kan åpnes manuelt. Garantert krav for godkjenning, og den har jo dørhåndtak!



Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurftorsdag 24. april 2025, klokken 06:15
Sitat fra: esan på onsdag 23. april 2025, klokken 20:22Ser det er ulike meninger fra tester på YouTube. Noen mener at bilen ikke helt har kjøreegenskaper som står i forhold til fartsressursene. Andre blir bilsyke og et sted leste jeg at bilen ga et underlig inntrykk av å være forhjulstrukket foran og bakhjulstrukket bak..
De elektriske dørene er jeg tvilende til. Hvordan blir det på vinteren? Hvordan åpnes dørene etter et krasj der bilfører er satt ut av spill? Virker som om det ikke er mulig å åpne dem manuelt?
Kjøreegenskapene kritiserte også mil etter mil podcasten. Og så er det jo en fryktelig tung bil mtp størrelsen, to og ett halvt tonn.

De elektriske dørene er jeg ikke redd for, hadde det på vår Model X og hadde aldri problemer. Og de er garantert mulig å åpne mekanisk innenfra. Det er jo i hovedsak samme som på Model Y, hvor låsen er elektrisk.

Største hinderet med Zeekr for min del er det politiske aspektet.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 24. april 2025, klokken 08:41
Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. april 2025, klokken 06:15
Sitat fra: esan på onsdag 23. april 2025, klokken 20:22Ser det er ulike meninger fra tester på YouTube. Noen mener at bilen ikke helt har kjøreegenskaper som står i forhold til fartsressursene. Andre blir bilsyke og et sted leste jeg at bilen ga et underlig inntrykk av å være forhjulstrukket foran og bakhjulstrukket bak..
De elektriske dørene er jeg tvilende til. Hvordan blir det på vinteren? Hvordan åpnes dørene etter et krasj der bilfører er satt ut av spill? Virker som om det ikke er mulig å åpne dem manuelt?
Kjøreegenskapene kritiserte også mil etter mil podcasten. Og så er det jo en fryktelig tung bil mtp størrelsen, to og ett halvt tonn.

De elektriske dørene er jeg ikke redd for, hadde det på vår Model X og hadde aldri problemer. Og de er garantert mulig å åpne mekanisk innenfra. Det er jo i hovedsak samme som på Model Y, hvor låsen er elektrisk.

Største hinderet med Zeekr for min del er det politiske aspektet.

Mil-etter-mil er vel og litt "pappa-gutter" som er veldig vant med Porsche osv. Husker de sa noe sånt at VW ID4 var så ufattelig forferdelig å kjøre at når ny versjon kommer så ville de gamle falle med 50% i pris over natten. Mener de sa det i alvor. Når så mange trives med bilen så kan i hvert fall ikke jeg stole på dem.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurftorsdag 24. april 2025, klokken 08:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. april 2025, klokken 08:41Mil-etter-mil er vel og litt "pappa-gutter" som er veldig vant med Porsche osv. Husker de sa noe sånt at VW ID4 var så ufattelig forferdelig å kjøre at når ny versjon kommer så ville de gamle falle med 50% i pris over natten. Mener de sa det i alvor. Når så mange trives med bilen så kan i hvert fall ikke jeg stole på dem.
Det er ikke bare de som kommenterer kjøre-egenskapene, flere som har sagt det samme.

Ellers deler jeg ikke oppfatningen din av de i det hele tatt, selv om han ene høres litt vestkant aktig ut, og de frir til ett spesielt publikum. Du har kanskje ikke fått med deg at Marius er byttet ut med "bil-og-motor David" også, han har gård, driver med brøyting og smaler på gamle Fiater. Ikke det jeg vil kalle en pappagutt.  Stoler mye mere på de enn random youtubere, forum-bileksperter og eiere som har behov for å forsvare eget bilvalg.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-watttorsdag 24. april 2025, klokken 09:06
Mange som som ikke er så opptatte av hvordan bilene oppfører seg i "urealistiske" miljøer og situasjoner som oppstår i 200 km/t, og som ikke mener at resultater fra Nürburgring er noe av det viktigste ved valg av bil. Regner med at Zeekr også kommer i toppsjiktet hos EuroNCAP som de aller fleste moderne biler gjør i dag.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 24. april 2025, klokken 09:26
Folk har vidt forskjellige preferanser. Er det en ting jeg har lært fra merkebytter og bilbytter er det at journalister og testere ofte har andre preferanser. I tillegg overser de viktige funksjoner, trekker for det som er brukerfeil og bommer stort i enkelte sammenligninger mellom biler. På toppen av det hele får de ofte ikke testet bilene under forskjellige forhold (mørket, vinter etc) og kan ende opp med å skryte av biler som har dårlige lys, dårlige løsninger for vinter etc. Sånt som en merker når en eier bilen, men som testerne overser.
Dermed blir de på ingen måte noen fasit.

Når jeg velger bil vil jeg ha noe som er komfortabelt, godt støydempet, tar ujevnheter bra og fungerer problemfritt året rundt. Andre vektlegger heller at bilen er veldig stiv og dønn stabil i 250kmt, fordi de ikke skal kjøre rundt med passasjerer. Opplevelsen av komfort og kjøreglede er jo svært forskjellig fra det å være sjåfør til det å være passasjer. Sjåføren kan kose seg, samtidig som passasjerene lider.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 24. april 2025, klokken 10:32
Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. april 2025, klokken 08:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. april 2025, klokken 08:41Mil-etter-mil er vel og litt "pappa-gutter" som er veldig vant med Porsche osv. Husker de sa noe sånt at VW ID4 var så ufattelig forferdelig å kjøre at når ny versjon kommer så ville de gamle falle med 50% i pris over natten. Mener de sa det i alvor. Når så mange trives med bilen så kan i hvert fall ikke jeg stole på dem.
Det er ikke bare de som kommenterer kjøre-egenskapene, flere som har sagt det samme.

Ellers deler jeg ikke oppfatningen din av de i det hele tatt, selv om han ene høres litt vestkant aktig ut, og de frir til ett spesielt publikum. Du har kanskje ikke fått med deg at Marius er byttet ut med "bil-og-motor David" også, han har gård, driver med brøyting og smaler på gamle Fiater. Ikke det jeg vil kalle en pappagutt.  Stoler mye mere på de enn random youtubere, forum-bileksperter og eiere som har behov for å forsvare eget bilvalg.

Nei, jeg har ikke fått med meg at de har byttet ut folk.
Har ikke hørt noe særlig på dem. Var i grunn kun det ene innslaget jeg fikk tilsendt, og noen få minutter andre innslag, jeg baserer uttalelsen min på. Følte egentlig det var veldig "youtube-aktig" det de serverte....litt sånn "click bait". Men flott de har skiftet ut halve besetningen.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stiptorsdag 24. april 2025, klokken 11:31
Jeg har sett ALT som er av tester i norske og internasjonale kanaler, og har dannet meg følgende bilde. Kall det gjerne en enkel og subjektiv meta-test:

- mange testere peker på at bilen ikke kjører som en sportsbil når den bli presset. Understyring var en utfordring. Bilsyke-episoden kommer fra Lea hos Autogefüel etter at Thomas kjørte ganske udynamisk på svingete portugisiske veier. Ingen kjører slik i hverdagen.
- Jeg finner det påfallende at reviewere starter med å si at "denne bilen konkurrerer med biler som Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Ford Capri (!)". Og så gjennom testen sammenligner de den plutselig med Porsche Macan, Audi Q6 og BMW-modellene. Spesielt de britiske reviewere "slakter" den fordi den ikke kjører som en superbil, men har en tendens til å overse konkurransefortrinnene. Javel, det er en familie-SUV til 600.000.
- Bilen er av de fleste omtalt som en fantastisk landeveiscruiser.
- 543 km rekkevidde er midt på treet, og burde vært mer med 100kWh batteri. Samtidig er det mer enn nok til hverdagsbruk, og lover godt for vinterbruk. En kinesisk test viser at vinterforbruker er svært bra, men forholder meg foreløpig litt skeptisk inntil videre.
- Jeg kunne virkelig ønsket meg 20'-felger på AWD, da det trolig ville økt både komfort og teoretisk rekkevidde til ca. 580 km. 
- Luftdempingen kunne kanskje vært bedre tunet sammenlignet med nevnte biler, men fortsatt god.
- Bilen tikker ellers av på "alt", men enig at den har aaalt for mange hestekrefter. Jeg har oppriktig begynt å bekymre meg for hvordan jeg skal hindre 13-åringen i fra å grisekjøre med Lamborghini-krefter om 5 år.
- Bilen har et enormt responsivt OS som etter sigende blir oppdatert når bilen kommer til Norge. Det gjelder blant annet saken med to navigasjonssystem.
- Sjefsingeniøren (svenske som var med siden utviklingen av Volvo 240) sier at innhentet data er trygge.
- Det er all grunn til å tro at den vil toppe på NCAP
- Det var litt pling plong, men mindre enn på 001 og EU-regelverk har visst noe av skylda her. Plong kan skrus av enkelt.
- De fleste YouTube-kanalene presenterer denne bilen som en som virkelig kan sette Zeekr på kartet. Det fremstår kanskje litt som clickbait, men samtidig er de samme folkene ganske kritiske til Polestar 4. Altså får jeg egentlig tillit til at bilen er såpass bra.
- En ting som beroliger meg er at Zeekr visstnok har et team som tar tilbakemeldinger fra kunder på alvor. De er i stand til å gjøre oppdateringer raskt, og viser til eksempler der det har skjedd. Dette hevder jo alle moderne bilprodusenter i dag, men av erfaring vet jeg at det ikke er tilfelle. Ref. punkt over kommer jeg til å tipse Zeekr om en modus som begrenser krafttilgangen for andre brukere slik Renault (?) har gjort.

Disclaimer: Jeg har bestilt bil, og måtte legge inn 100.000 mer for denne enn opprinnelig planlagt TMY. Men for myye mer utstyr og 10 års garanti føler jeg det er verdt det. Jeg har tro på merket. Geely tjener penger, Volvo-ingeniørene kan lage bil, Zeekr har levert en halv million biler hittil, og Kina er kommet for å bli.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: obaytorsdag 24. april 2025, klokken 13:22
Om en lister opp specs og pris så ticker denne av det aller meste for min del.
All-round familiebil med 4x4, ytelse, lading, grei rekkevide, god plass bak og bagasje, hengervekt, etc
(Jeg trenger 1800-2000kg hengerfeste og dermed utgår en del av VW og Tesla)

Dog litt skeptisk til at de er veldig ferske i norge. Begrenset med "min side" funksjonalitet på web (?) og bestillinger blir sendt i en e-post (?) til valgt forhandler?

Ser frem til å teste denne når den kommer riktig nok!
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 24. april 2025, klokken 15:04
Sitat fra: obay på torsdag 24. april 2025, klokken 13:22Om en lister opp specs og pris så ticker denne av det aller meste for min del.

Ja da sikkert grei nok den men legg også inn mulighet for et høyere verditap enn fra et mer kjent bilmerke. Det jo faktisk ingen garanti på at de vil være representert i Norge om feks 5-7 år frem i tid. Hvis så vil bruktbilprisen stupe ala Fisker eventyret
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: obaytorsdag 24. april 2025, klokken 17:31
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 24. april 2025, klokken 15:04
Sitat fra: obay på torsdag 24. april 2025, klokken 13:22Om en lister opp specs og pris så ticker denne av det aller meste for min del.

Ja da sikkert grei nok den men legg også inn mulighet for et høyere verditap enn fra et mer kjent bilmerke. Det jo faktisk ingen garanti på at de vil være representert i Norge om feks 5-7 år frem i tid. Hvis så vil bruktbilprisen stupe ala Fisker eventyret

Helt klart, det er mer ukjent merke og en bør nok forvente mer verditap enn feks Volvo.

Upcoming EX60 hadde nok vært en vinner for vår del men den vil nok havne rundt 1 mill fullspekket.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurftorsdag 24. april 2025, klokken 18:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 24. april 2025, klokken 15:04
Sitat fra: obay på torsdag 24. april 2025, klokken 13:22Om en lister opp specs og pris så ticker denne av det aller meste for min del.

Ja da sikkert grei nok den men legg også inn mulighet for et høyere verditap enn fra et mer kjent bilmerke. Det jo faktisk ingen garanti på at de vil være representert i Norge om feks 5-7 år frem i tid. Hvis så vil bruktbilprisen stupe ala Fisker eventyret
Eid av kinesisk selskap, bygd i Kina. Er ikke mye svensk fordi om de har noen designere i Sverige. Samme som Polestar. Volvo bygger i det minste noen modeller i Sverige.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: turfsurftorsdag 24. april 2025, klokken 18:45
Sitat fra: Stip på torsdag 24. april 2025, klokken 11:31- mange testere peker på at bilen ikke kjører som en sportsbil når den bli presset. Understyring var en utfordring. Bilsyke-episoden kommer fra Lea hos Autogefüel etter at Thomas kjørte ganske udynamisk på svingete portugisiske veier. Ingen kjører slik i hverdagen.
- Jeg finner det påfallende at reviewere starter med å si at "denne bilen konkurrerer med biler som Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Ford Capri (!)". Og så gjennom testen sammenligner de den plutselig med Porsche Macan, Audi Q6 og BMW-modellene. Spesielt de britiske reviewere "slakter" den fordi den ikke kjører som en superbil, men har en tendens til å overse konkurransefortrinnene. Javel, det er en familie-SUV til 600.000.
- 543 km rekkevidde er midt på treet, og burde vært mer med 100kWh batteri. Samtidig er det mer enn nok til hverdagsbruk, og lover godt for vinterbruk. En kinesisk test viser at vinterforbruker er svært bra, men forholder meg foreløpig litt skeptisk inntil videre.
Jeg har oppriktig begynt å bekymre meg for hvordan jeg skal hindre 13-åringen i fra å grisekjøre med Lamborghini-krefter om 5 år.
Hm, så videoen fra Autogefühl, synes ikke det var så ille. At den sammenlignes med Q6 og Macan er vel fordi det er der den sikter mtp på utstyr, konstruksjon og pris.

Men vekt og forbruk er egentlig det verste, 54 mil med 100kWh batteri er hårreisende dårlig, det er på linje med Model Y, dette med 33% større batteri.

At forskjellen er mindre til vinteren henger jo sammen med det høye forbruket om sommeren.

Ellers er det ikke noe å stresse med hestekreftene, det har gått helt fint her i huset. Elbiler er generelt lette å kontrollere.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Stipfredag 25. april 2025, klokken 09:20
Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. april 2025, klokken 18:45
Sitat fra: Stip på torsdag 24. april 2025, klokken 11:31- mange testere peker på at bilen ikke kjører som en sportsbil når den bli presset. Understyring var en utfordring. Bilsyke-episoden kommer fra Lea hos Autogefüel etter at Thomas kjørte ganske udynamisk på svingete portugisiske veier. Ingen kjører slik i hverdagen.
- Jeg finner det påfallende at reviewere starter med å si at "denne bilen konkurrerer med biler som Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Ford Capri (!)". Og så gjennom testen sammenligner de den plutselig med Porsche Macan, Audi Q6 og BMW-modellene. Spesielt de britiske reviewere "slakter" den fordi den ikke kjører som en superbil, men har en tendens til å overse konkurransefortrinnene. Javel, det er en familie-SUV til 600.000.
- 543 km rekkevidde er midt på treet, og burde vært mer med 100kWh batteri. Samtidig er det mer enn nok til hverdagsbruk, og lover godt for vinterbruk. En kinesisk test viser at vinterforbruker er svært bra, men forholder meg foreløpig litt skeptisk inntil videre.
Jeg har oppriktig begynt å bekymre meg for hvordan jeg skal hindre 13-åringen i fra å grisekjøre med Lamborghini-krefter om 5 år.
Hm, så videoen fra Autogefühl, synes ikke det var så ille. At den sammenlignes med Q6 og Macan er vel fordi det er der den sikter mtp på utstyr, konstruksjon og pris.

Men vekt og forbruk er egentlig det verste, 54 mil med 100kWh batteri er hårreisende dårlig, det er på linje med Model Y, dette med 33% større batteri.

At forskjellen er mindre til vinteren henger jo sammen med det høye forbruket om sommeren.

Ellers er det ikke noe å stresse med hestekreftene, det har gått helt fint her i huset. Elbiler er generelt lette å kontrollere.

Nei reviewen var ikke ille i det hele tatt. De fleste lovpriser bilen.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: finn_roenonsdag 21. mai 2025, klokken 19:57
Prøvekjørte bilen for noen dager siden og bilen overrasket positivt med klart bedre kjøreegenskaper en forventet, bilen «svevde» som en gammel amerikaner på landeveien, støysvak og veldig avslappende, med en slags vugge opplevelse, jeg kjørte bra i en ganske krapp sving og bilen krenget ikke i det hele tatt, så jeg tror den er sporty nok for mange, bilen var kanskje i overkant følsom på gassen i lav hastighet, føler det hjalp å ta den ut av sporty akserelesjon..
Alt i alt meget positivt
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Fraberg1fredag 23. mai 2025, klokken 14:31
Var innom og så på Zeekr på Kokstad i Bergen for et par dager siden etter å ha vært innom Volvo, BMW og Tesla. Mitt inntrykk var at Zeekr nå hoppet helt opp på toppen av kvalitetsinntrykk. Flott interieriør og veldig fine designelementer. Likte 001 "shooting brake" litt bedre på design, men her var mye fint gitt. Testkjørte nye model Y senere på dagen på grunn av rentekampanje og fikk nesten sjokk, her var det kjedelig interiør og lite tanke på kvalitet og design så det kjøpet ble skrotet tross god kampanje. Ble også positivt overrasket over 10 års garantien på Zeekr, så den må undersøkes nærmere selv om den forutsetter å følge garanti/serviceplan. Har hatt Model S tidligere og har e-tron sportback nå. Mener at Zeekr kan i større grad sammenlignes med BMW og Mercedes enn Tesla og Kia.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-wattfredag 23. mai 2025, klokken 14:38
Er det en egen garantiplan? Trodde kravet bare var at man fortsatte med å ta vanlige årlige servicer.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: Daniel_0007fredag 23. mai 2025, klokken 14:50
Skal testkjøre imorgen, tydelig at det er mye interesse, kun mulig å prøvekjøre en halvtime.
Er litt i øvre prissjiktet for min del men får se hva jeg og frua syns.
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-wattfredag 23. mai 2025, klokken 15:17
Gjelder grantien bare for første eier? Hvis ikke, så borger jo dette for fantastiske bruktpriser. Tenk å selge en 7 års gammel bil med 3 års gjenstående fabrikkgaranti :D. Håper dette smitter til andre bilfabrikanter, men dette beror på at de virkelig har tillit til kvaliteten på sitt eget produkt. Men det er det nok ikke veldig mange som har. 
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: hELgenenfredag 23. mai 2025, klokken 16:13
Synes bilen er akkurat passe i størrelse - men dette med motoriserte førerdør er jo en skikkelig turn off. En kan jo gå ned til RWD, hvilket også en turn-off..Sånn sett blir den umulig bil. Vil ikke ha for mye dill-dall, men vil ha en driftsikker bil. Synd de skal dytte for mye teknologi inn i denne - for det er mye ved bilen som fremstår bra
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: What-a-wattfredag 23. mai 2025, klokken 16:16
Mener å ha sett at bilen har dørhåndtak også. Stemmer det?
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: hELgenenfredag 23. mai 2025, klokken 17:05
Sitat fra: What-a-watt på fredag 23. mai 2025, klokken 16:16Mener å ha sett at bilen har dørhåndtak også. Stemmer det?

Ja,bilen har dørhåndtak...bare se på youtube.com, er mye videoer der av bilen..
Tittel: Sv: Zeekr 7x
Skrevet av: finn_roenmandag 09. juni 2025, klokken 12:23
Ser at bilen klarte 585 8% bedre en oppgitt WLTP på motor.no rekkevidde test 2025. Av 27 biler var det bare model Y som leverte større positivt avvik.