Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => "Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 => Emne startet av: themski på tirsdag 14. januar 2025, klokken 17:58
Hei!
Stort sett har vår fine lille Think vært litt mer gretten om vinteren, den vil eksempelvis ødelegge 12v batteriet slik at det ikke klarer å holde på spenning - noe som såklart rettes med å handle et nytt og dette har fungert strålende i lengre tid (har vært nødvendig med 12-18 mnd intervaller)
Nå de siste dagene har jeg fått en ny variant som jeg ikke forstår meg på. 12v batteriet utladet seg nylig under lading av hovedbatteriet, så jeg koblet det fra, ladet det opp som jeg da noen ganger må og kjørte på butikken - dette gikk fint. Når jeg parkerte den hjemme og satte på lading, så vil nå bilen iverksette lading:
- Det kommer et tungt "klunk" fra bilen
- Summelyden som kommer ved hovedbatterilading starter
- Man leser av på ladeboksen at amperen inn i bilen stiger
Desverre så skjer det noe rart etter få sekunder (ladeboksen sier imellom 3 og 6 ampere) at ladingen stopper, og begynner å omstarte seg selv hyppig hvert sekund eller to.
Går jeg inn i bilen observerer jeg følgende:
- Klikking fra rundt sikringsboksen - en solenoid?
Klikking fra rundt rattstammen - en solenoid? PS: Kan hende jeg blander denne og den over
- Girvelger-lyset blinker
- Rask-til-treg tikking fra bak dashboardet
Alle de overnevnte symptomene med unntak av dash-tikkingen er i sync med omstarten av ladesyklusene, dvs. klikking og blinking i takt med at ladesyklusene starter på nytt.
Tikkingen fra bak dashboardet starter rett før første ladesyklus stoppes og minner veldig om den lyden du får når du starter en Think med flatt hovedbatteri (snurrelyd og så klikking fra bak dashboardet). Den er først treg (som at den trekkes opp) så får den høyt tempo og tikker seg saktere og saktere.
Tenkte at dette kunne være relatert til 12v-batteriet, så jeg forsøkte å lade det litt, men det ga ingen effekt. Jeg kan faktisk starte bilen og kjøre/rygge i garasjen (rundt 0% lading fortsatt, så noe lading er tatt i mot).
Noen som har noen ide på hva slags sykdom den stakkars lille Thinken min har pådratt seg?
Oioi...her høres det ut som at du må koble til diagnoseverktøy. Den eneste lyden jeg kjenner igjen fra din beskrivelse er summelyden ved lading. Det er sirkulasjonspumpa til kjølevannet. Den vil summe å gå helt til lading stopper. Har du tilgang til diagnose verktøy og programmer?
Nop, har ikke det - ser det er noen tråder som forklarer hvordan man kan ordne noe? Er dette noe man får bestilt, eller?
Da får vi sjå om det går an å hjelpe deg litt på vei. Her er en link til det meste av programvare som du trenger. Det enkleste er å starte med få laget en kabel som må kobles til en kontakt under dashbordet på passasjer siden. Når den kobles til en pc kan du bruke et program som heter CHAS. Det ligger i den zip fila i dropbox linken. Tidligere sendte jeg deg verkstedmanualene til Think. Der har du et kapittel som heter diagnoseverktøy. Der står det hvordan du skal sette opp Chas, tror det er fra side 8 og nedover.
https://www.dropbox.com/scl/fi/5zksckpnsc4y5l5ltmh00/Think-Software-c-2016Aug.zip?rlkey=trb934duz061dy2nt26bkjece&st=q1y70woc&dl=0
Men, du må ha en kabel som ser slik ut for å få Chas til å virke.
Jeg skal sjekke med en av våre venner i Trondheim Thinkers om det er mulig å lage en til deg for noen kroner. Til så lenge kan du sende meg din adresse på PM?
Jeg tror problemet er noe fukt en eller annen plass. Det er en sikring i ladeboksen som slår ut, så jeg forsøker å få den god, varm og tørr og ser om det hjelper.
Sitat fra: themski på onsdag 15. januar 2025, klokken 01:14Jeg tror problemet er noe fukt en eller annen plass. Det er en sikring i ladeboksen som slår ut, så jeg forsøker å få den god, varm og tørr og ser om det hjelper.
Høres litt ukjent ut. Mener du original laderen som du kobler til med den blå kontaken.?
Den originale laderen inneholdt 3 dl vann på et punkt, så det er bygget om til en ny variant hos en kyndig i Kristiansand-området.
Det høres ikke bra ut, nei. Du bør spandere på deg en ny hvis du fremdeles bruker den original blå kontakten for tilkobling. Det er ikke bra å være usikker på laderen. Her er en brukt til 1000,- kr. https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=940102&dk=0850
Hei,
Jeg er enig i at du bør prøve en annen ladeledning. Hvis du forteller hvor du bor, så finnes det kanskje en bruker på forumet som kan låne deg en for å teste.
Snurrelyden du hører tror jeg kan være et instrument som vandrer hele området når bilen gjentakende prøver å starte lading.
Ellers bør du feilsøke 12V strømtilførsel. Det er helt unormalt at du må bytte batteri så ofte. Når bilen er påskrudd skal spenningen være ca 14 volt. Jeg har også målt på min bil at det også er 14 volt under lading. I farta husker jeg ikke om jeg har målt etter at lading er ferdig, og ledningen fortsatt står i bilen.
Hei!
Jeg bor i Kristiansand (Vågsbygd) og har en lader vi kan teste med. Bare send meg en personlig melding hvis det er interessant.
Sitat fra: worry på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:49Hei,
Jeg er enig i at du bør prøve en annen ladeledning. Hvis du forteller hvor du bor, så finnes det kanskje en bruker på forumet som kan låne deg en for å teste.
Snurrelyden du hører tror jeg kan være et instrument som vandrer hele området når bilen gjentakende prøver å starte lading.
Ellers bør du feilsøke 12V strømtilførsel. Det er helt unormalt at du må bytte batteri så ofte. Når bilen er påskrudd skal spenningen være ca 14 volt. Jeg har også målt på min bil at det også er 14 volt under lading. I farta husker jeg ikke om jeg har målt etter at lading er ferdig, og ledningen fortsatt står i bilen.
Hm, da lurer jeg på om jeg kanskje skal begynne med batteribytte.
Jeg bor på Nøtterøy rett utenfor tønsberg om det er noen som bor i nærheten med en lader man kan teste med.
Sitat fra: Gogs på fredag 17. januar 2025, klokken 13:26Hei!
Jeg bor i Kristiansand (Vågsbygd) og har en lader vi kan teste med. Bare send meg en personlig melding hvis det er interessant.
Takk for tilbudet, gogs! Muligens litt for langt unna :)
Er det slik at bilen starter og kan kjøres?
Hvis ja; slukker det røde batterilyset på midtkonsollen? Og hva er spenningen på 12V batteriet når bilen er påskrudd?
Jeg tror det er bortkastet tid og penger å bytte 12V batteri, inntil du ha funnet feilen. Jeg har selv brukt en Think ganske lenge med et dårlig 12V batteri. Så dårlig at bilen ikke ville starte uten at jeg skrudde av hovedlys og vifte før start. Siden det er automatisk hovedlys på, så skrudde jeg over på parklys. Når bilen er startet kommer det nok 12V strøm fra PCU'en.
Korteste vei til en ladeledning for deg er sannsynligvis Elbilmek. De holder jo til rett nord for Drammen. Det vil overraske meg om de ikke har en slik til salgs.
Siden bilen raskt ble utladet etter første innlegg så får jeg ikke verifisert det du spør om, Worry, - men ja, bilen kunne startes og kjøres. Det var bare ladingen som ikke fungerte. Som regel så vil ikke bilen lade om 12v batteriet er utladet, dette skjer også med jevne mellomrom. Problemet løses som oftest med å lade opp batteriet og så er det good-to-go igjen.
Har bestilt opp en ny lader etter forslag (tusen takk, Marsto!):
Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 13:43Det høres ikke bra ut, nei. Du bør spandere på deg en ny hvis du fremdeles bruker den original blå kontakten for tilkobling. Det er ikke bra å være usikker på laderen. Her er en brukt til 1000,- kr. https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=940102&dk=0850
Vi får se hvordan dette fungerer.
Da er laderen in-house - plugget det strakt inn og fikk "Car Link Fault". Det er en sjans for at 12v-batteriet kan ha ladet seg ut, så starter med å lade det opp igjen. Er gått 14 dager siden bilen var i bruk, og som nevnt er batteriene som brukes av de søte bilene våre ofte litt slitne etter en stund... :D
Oooog en trist oppdatering, neida - problemet er ikke løst. Virker som at det ikke har laderproblem denne gangen. Jeg får "Car Link Fault" når jeg plugger i laderen i bilen, også etter jeg ladet opp 12v batteriet.
Noen forslag, eller er jeg i diagnose-verdenen nå?
Hei Themski. Ja, bilen din har et problem akkurat som worry beskriver. Her er et bilde av laderens funksjoner og på bildet ser du hva de betyr. Det er sannsynlig at bilen din har et jordingsproblem. Det må undersøkes nærmere. Her er et bilde og uthevet er de lampene du beskriver som lyser. Som worry beskriver er det veldig unormalt at 12v batteriet lades ut så fort. Det tyder på at du har en spennings lekkasje. Når du nå har fått svar fra laderen, som virker som den skal, tror jeg du må starte en prosess for å få diagnostisert problemet. Hvilke lamper lyser eller blinker på laderen når den er tilkoblet?? Som du ser har jeg gulet ut to felt. Det er i referanse til det du beskrev tidligere når du koblet til laderen.
Takk for svar!
Fast lys på "car link fault" - så jordfeil i bilen. Dette kan sammenfalle med at jeg har hatt problemer med "parasitic drain" på batteriet, og når vi tok sikringen til hornet (!) så bedret det seg. Når jeg får tid kan jeg prøve å trekke ut denne sikringen igjen for å se om dette hjelper.
Merk: Jeg sendte bilen på lokalverkstedet med dette problemet, og det var der de feilsøkte det.
Merk 2: Jeg satte inn denne igjen på et senere tidspunkt fordi det er i mange tilfeller greit å ha et lydhorn.
Sitat fra: themski på fredag 31. januar 2025, klokken 10:28Takk for svar!
Fast lys på "car link fault" - så jordfeil i bilen. Dette kan sammenfalle med at jeg har hatt problemer med "parasitic drain" på batteriet, og når vi tok sikringen til hornet (!) så bedret det seg. Når jeg får tid kan jeg prøve å trekke ut denne sikringen igjen for å se om dette hjelper.
Merk: Jeg sendte bilen på lokalverkstedet med dette problemet, og det var der de feilsøkte det.
Merk 2: Jeg satte inn denne igjen på et senere tidspunkt fordi det er i mange tilfeller greit å ha et lydhorn.
Flotte greier. Det er absolutt det beste å starte med kjente problemer når det gjelder jordfeil. Jordfeil er ofte veldig vanskelig å finne. Lykke til og hvis problemet er hornet bør det gå fint å finne et nytt. Det har sin egen sikringskurs.
Det er litt rart om selve hornet (det er to) skulle være årsak til lekkasjen. De får strøm fra et rele. Så det kan ikke gå strøm til hornene før releet er trekt.
Releet står med pluss "hot always" fra sikringen. Minus kommer fra GEM-boksen.
Sitat fra: Marsto på fredag 31. januar 2025, klokken 12:27Flotte greier. Det er absolutt det beste å starte med kjente problemer når det gjelder jordfeil. Jordfeil er ofte veldig vanskelig å finne. Lykke til og hvis problemet er hornet bør det gå fint å finne et nytt. Det har sin egen sikringskurs.
Sitat fra: worry på lørdag 01. februar 2025, klokken 11:40Det er litt rart om selve hornet (det er to) skulle være årsak til lekkasjen. De får strøm fra et rele. Så det kan ikke gå strøm til hornene før releet er trekt.
Releet står med pluss "hot always" fra sikringen. Minus kommer fra GEM-boksen.
Takk for svar igjen. Er utenlands for øyeblikket, men om det ikke da er denne som du viser tvil til, Worry, vil det da gi mening og gå igjennom hele sikringsboksen? Altså ta ut en sikring, prøve, og sette den inn og bevege meg til neste sikring/rele frem til jeg har testet alle?
Hei,
Det er andre på forumet her som kan elektro mye bedre enn meg, så jeg håper de kommer innpå med riktig anbefaling om metode.
Har du de elektriske skjemaene?
Sitat fra: worry på mandag 03. februar 2025, klokken 08:57Hei,
Det er andre på forumet her som kan elektro mye bedre enn meg, så jeg håper de kommer innpå med riktig anbefaling om metode.
Har du de elektriske skjemaene?
Har fått tilsendt servicemanualen, det skal vel stå der en plass, regner jeg med?
Sitat fra: themski på onsdag 19. februar 2025, klokken 20:20Sitat fra: worry på mandag 03. februar 2025, klokken 08:57Hei,
Det er andre på forumet her som kan elektro mye bedre enn meg, så jeg håper de kommer innpå med riktig anbefaling om metode.
Har du de elektriske skjemaene?
Har fått tilsendt servicemanualen, det skal vel stå der en plass, regner jeg med?
Det er nok ingen info å finne i service manualer om å finne jordfeil. Dette er spesialist oppgaver og beskrives ikke i noen manualer tilhørende bilen. Jeg ville startet med å ta av minuspolen på batteriet å bruke en enkel målelampe mellom batterisko og minus pol. Hvis målelampen lyser opp er det strømlekkasje til jord. Deretter ta ut og sette inn en og en sikring til lampen slutter å lyse. Da vil du kunne finne ut hvilke komponenter som har jordfeil. Dette gjøres med tenning av. Det er naturlig nok tidsbesparende å være to på denne jobben.
Ok, takk for tips, Marsto! Da setter jeg i gang.
Sitat fra: themski på torsdag 06. mars 2025, klokken 13:47Ok, takk for tips, Marsto! Da setter jeg i gang.
Lykke til....Send gjerne tilbakemeldinger om hvordan det går hvis dere finner ut mer om dette.
Hei Themski. Jeg lurer på hvilken type hovedbatteri du har. Er den Zebra eller Lithium? Du kan finne ut ved å lese av vin nummer i frontruta. Det er veldig viktig å lese av fra frontruta. Det 8. sifferet lest fra venstre mot høyre skal være bokstaven B for Zebra og C for lithium. Jeg har nå sett et par ombygde Think fra Zebra til Lithium få dette problemet med rask nedtapping av 12V batteriet. Derfor hadde det vært gull verdt å vite hva din bil er originalt satt opp med og eventuelt om du nå har en ombygd.
Sitat fra: Marsto på tirsdag 18. mars 2025, klokken 15:10Hei Themski. Jeg lurer på hvilken type hovedbatteri du har. Er den Zebra eller Lithium? Du kan finne ut ved å lese av vin nummer i frontruta. Det er veldig viktig å lese av fra frontruta. Det 8. sifferet lest fra venstre mot høyre skal være bokstaven B for Zebra og C for lithium. Jeg har nå sett et par ombygde Think fra Zebra til Lithium få dette problemet med rask nedtapping av 12V batteriet. Derfor hadde det vært gull verdt å vite hva din bil er originalt satt opp med og eventuelt om du nå har en ombygd.
Har latt vente på meg å styre med denne saken nå, beklager sent svar .
Det er zebra-batteri (om hovedbatteriet tømmes så må den varme(?) seg opp i 1-2 døgn før den tar i mot lading) og i tillegg taper det rundt 10% spenning pr. døgn uten bruk.
Har testa meg litt frem og tilbake, men ser ut som at dette har gjort ytterligere komplikasjoner. Nå er det slik at om jeg plugger i laderen vil det ikke skje noen ting lenger.
Jeg kan lade 12v batteriet, og om jeg drar om tenningen vil jeg få div blink i dashbordet.