Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Andre Elbiler => Emne startet av: ElMarkus på lørdag 30. november 2024, klokken 22:31
Dongfeng Nammi Box
Ei lita kina bil med mye utstyr for pengene. Interessant hvordan denne kommer å klare seg mot kommende konkurrenter fra blandt annet Renault 5 E-Tech, Citroën og Hyundai Inster.
Pris fra 199 000:-
Størst batteri pakke og vinterhjul 249 000:-
Får ikke helt rett info hvis denne kommer med tilhengerfeste eller ei?
Hvis, så har jeg sett 750kg tilhengervekt. Men reint praktisk så kommer du da ikke langt foren du får lade på nytt.
V2L har den tydelig også. Har tatt ei nærmere kikk på den hos forhandler. Pen å smart bil da alle setene går å folde ner slik at du muligens kan overnatte i bilen. Bilder her...
Fler bilder....
...
...
...
...
...
...
...
...
...
https://evkx.net/nb/models/dongfeng/nammi_box/nammi_box_42.3kwh/
https://www.dong-feng.no/ (https://www.dong-feng.no/)
https://elbil.no/test-av-dongfeng-nammi-box/ (https://elbil.no/test-av-dongfeng-nammi-box/)
...
ElMarkus :+1: wow takk for bildene. Den ser jo helt konge ut den bilen der. Superduper god plass da når begge forsetene kan legge helt flatt ned som etter en langkjøring på 4 til 5 timer og man vil hvile før neste kjøre økt. Perfekt liggestilling i en bil. Her bør andre elbil merker lære
Men om Dongfeng Nammi Box vil selge bra i Norge og mot Renault 5 E-Tech, Citroën og Hyundai Inster som du nevner.......
Usikker. tja da skal den være billig og billig er den jo... ;D
Men jeg er skeptisk. Hadde nok valgt en av de andre hvis noen presset meg på å få et svar på dette. Men det er bare meg det. Og jeg tar ofte feil
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. desember 2024, klokken 09:51ElMarkus :+1: wow takk for bildene. Den ser jo helt konge ut den bilen der. Superduper god plass da når begge forsetene kan legge helt flatt ned som etter en langkjøring på 4 til 5 timer og man vil hvile før neste kjøre økt. Perfekt liggestilling i en bil. Her bør andre elbil merker lære
Men om Dongfeng Nammi Box vil selge bra i Norge og mot Renault 5 E-Tech, Citroën og Hyundai Inster som du nevner.......
Usikker. tja da skal den være billig og billig er den jo... ;D
Men jeg er skeptisk. Hadde nok valgt en av de andre hvis noen presset meg på å få et svar på dette. Men det er bare meg det. Og jeg tar ofte feil
Ikke sant... kommer helt enkelt an på hva Renault og Hyundai legger seg i pris med bra utstyr. Fra pris er og blir tullete da bilene savner så mangt da i utstyr.
Citroën prisene vet vi jo alt allerede da det står på dens hjemmeside.
Har prøvd å sammenligne de nye små elbilene...
Legg litt merke til hvordan hver bilmerke viser siffer på ladetid. Normalt er det jo 10-80%. Men ser ut som dem er rett så like akkurat fra 10-80%
For å lade fra 0-100% så blir nok hurtiglading meget lang. Typ 1 time.
HYUNDAI INSTER kan lades fra 10-80 % på 30 min.
Inntil 370 km.
49 kWt batteri
Varmepumpe: JA
V2L: JA
Tilhengerfeste; NEI
Pris: 314 900:-
RENAULT 5 E-TECH kan lades fra 15-80 % på 30 min.
Inntil 410 Km.
52 kWt batteri
Varmepumpe: JA
V2L: JA
Tilhengerfeste: JA 500kg
Pris: ?
CITROEN E-C3 kan lades fra 20-80 % på 26 min.
Inntil 320 km.
44 kWt batteri
Varmepumpe: NEI
V2L: NEI
Tilhengerfeste: JA 550kg
Pris: 249 900:-
NAMMI BOX kan lades fra 10-80 % på 38 min.
Inntil 310 km.
42 kWt batteri
Varmepumpe: NEI
V2L: JA
Tilhengerfeste: JA/NEI? 750kg
Pris: 217 900:- (249 000:- Inkl. Vinter dekk)
All info tatt fra hjemmesidene til respektive merke, og da med den største batteri pakke
Ser litt ut som Citroën og Nammi Box kommer å være typ 50 000:- billigere enn de andre 2. for er nok redd at både Hyundai Inster og Renault 5 E-Tech kommer å hamne rett under 300 000:- i pris. Selv om vi ikke vet det enda?
Hyundai Inster og Renault 5 E-Tech går også lengst på ei lading. Da dem har litt større batteri pakke.
Kom Mail..... ;)
Prisene på Hyundai Inster kom i dag. Lagt opp det i innlegget oven. Største batteri med V2L varianten med viktige fører assistanser. Varianten heter Long Range Premium.
https://dmassets.hyundai.com/is/content/hyundaiautoever/INSTER-Prisliste-v3_02-12-2024pdf?_gl=1*xbmj75*_gcl_aw*R0NMLjE3MzMxMjg2MzEuRUFJYUlRb2JDaE1JejhpWG05ZUlpZ01WRDBlUkJSM0doaThRRUFBWUFTQUFFZ0k0V3ZEX0J3RQ..*_gcl_au*MTg2NDI5MTc2NS4xNzMzMDgyNjcz*_ga*NjAxMjcxNzM1LjE3MzMwODI3NDk.*_ga_7TNTWB1DD2*MTczMzE2Nzg0My40LjEuMTczMzE2ODM4Ny4wLjAuMA..*_fplc*eVQ3ZWVhRlglMkYlMkYxa0NGJTJCMzlMVnJJV29KV2p2NWlOOCUyRm91Q2gza1dleHcyTG1BdDA4cFJLNDg3YkVGMmRBbGNvS0YlMkZ3bGFSOWFydGRLTnI2TzE4a3NLVkhLWEJmN1laUk5YczVoanVJdXdYeE85R1g4TVN1clIzYXhxcFFldyUzRCUzRA.. (https://dmassets.hyundai.com/is/content/hyundaiautoever/INSTER-Prisliste-v3_02-12-2024pdf?_gl=1*xbmj75*_gcl_aw*R0NMLjE3MzMxMjg2MzEuRUFJYUlRb2JDaE1JejhpWG05ZUlpZ01WRDBlUkJSM0doaThRRUFBWUFTQUFFZ0k0V3ZEX0J3RQ..*_gcl_au*MTg2NDI5MTc2NS4xNzMzMDgyNjcz*_ga*NjAxMjcxNzM1LjE3MzMwODI3NDk.*_ga_7TNTWB1DD2*MTczMzE2Nzg0My40LjEuMTczMzE2ODM4Ny4wLjAuMA..*_fplc*eVQ3ZWVhRlglMkYlMkYxa0NGJTJCMzlMVnJJV29KV2p2NWlOOCUyRm91Q2gza1dleHcyTG1BdDA4cFJLNDg3YkVGMmRBbGNvS0YlMkZ3bGFSOWFydGRLTnI2TzE4a3NLVkhLWEJmN1laUk5YczVoanVJdXdYeE85R1g4TVN1clIzYXhxcFFldyUzRCUzRA..)
Kan være aktuell denne.
Har den blitt kollisjonstestet?
Har ikke sett noen kollisjonstest på noen av dem nye småbilene. Sikkert for nye modeller enda.
Ser at Renault her ovenfor har blitt testet nå. Ser også at kinesiske biler generelt får høye poeng ved krasjtester. Men ser ikke Nammi Box på listen.
https://m.youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars/videos (https://m.youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars/videos)
Sitat fra: ElMarkus på søndag 08. desember 2024, klokken 00:17Ser at Renault her ovenfor har blitt testet nå. Ser også at kinesiske biler generelt får høye poeng ved krasjtester. Men ser ikke Nammi Box på listen.
https://m.youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars/videos (https://m.youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars/videos)
Leste et sted at Nammi B ikke er testet enda
Var innom Motorforum Kristiansand i dag for å ta en rask kikk på den. Selgeren der kunne bekrefte at den er godkjent for 750 kg tilhenger (det står i vognkortet), og at alle bilene som kommer til Norge er klar for å ettermontere hengerfeste. Men jeg forsto det som det foreløpig ikke er noen produsenter som har klart et hengerfeste som er tilpasset bilen, men at det helt sikkert kommer.
Mvh
Hugo
Ja, ser på dem bilene som er på Finn.no at så er fallet. 750kg tilhengervekt. Så det lover bra, selv om rekkevidden kommer å halveres med tilhenger.
Får bare håpe dem løser dette med å skaffe frem ei tilverker som klarer å lage en tilhengerfeste som er godkjent.
Sitat fra: ElMarkus på tirsdag 10. desember 2024, klokken 03:45Ja, ser på dem bilene som er på Finn.no at så er fallet. 750kg tilhengervekt. Så det lover bra, selv om rekkevidden kommer å halveres med tilhenger.
Får bare håpe dem løser dette med å skaffe frem ei tilverker som klarer å lage en tilhengerfeste som er godkjent.
Denne bilen kommer til å selge i bøtter og spann i Norge, det er jeg sikker på.
En rimelig elektrisk småbil som kan trekke henger om nødvendig, her har det endelig kommet en elbil som kan erstatte VW bobla jeg hadde på 70 tallet :)
Rekkevidde med henger er mindre interessant her tror jeg, det er jo snakk om en liten tur til gjenbruksstasjonen eller kanskje dra en liten CombiCamp eller Poletta camper e.l.
Mvh
Hugo
Hallo , vi fick levert våres Box for litt over en uke sen har kjørt litt over 500 km og ska dele litt ny inntrykk + og -
Plus er en smidig og lett manøvrer bar bil i by , rask opp til 60 kmh sen går det tråare upp til 100 kmh
Fin plass og goe seter god A-B bil for ex pendling til jobb på landevei og i by
God DAB
Meget bra rain and snow program
Minus er
Dårlige lys både kjørelys og langlys , grynete uklar lysbilde med gulaktigt lys , ikke som det vanlige litt blå Led lyset
Svårt og stille inn god ventilation i regn og snø , men det er en snow mode som bilen forteller deg når den trenger og den er gull , bilen føles tryggere og ventilationen virker bra da
Mangler bakrute torkere og spyling , det er dårligt i vinter Norge
Jobbigt med alt av skilt og hastighetsvarsling og oppmerksamhetsvarsel , går og slå av hver gang du starter
Lading har jeg bare gjort en gang , kom 300 km på første lading med 12,1 kw per 100 km mest 60-80 vei og by kjøring med temp mellom -2 til +10 grader og regn sludd og snø
Så tenker på sommeren tror jeg att med min kjørestil og pendling satser vi på 350 km rekkevidde 💪
Mer spent på sommerhjulen av merket Wanli ukjent kina dekk levert til bilen 🤔
Sitat fra: Tholle på onsdag 12. mars 2025, klokken 00:46Dårlige lys både kjørelys og langlys , grynete uklar lysbilde med gulaktigt lys , ikke som det vanlige litt blå Led lyset
Jeg prøvekjørte en BOX for en måneds tid siden, og la også merke til de elendige lysene.
Bilen er jo OK i byene og der det er gatelys, men på mørke vinterveier på landsbygda der jeg bor er den helt håpløs.
Bilen har etter min mening ikke nærlys og fjernlys, den har "ekstrem nærlys" og "normal nærlys", og lyser ikke ut til sidene i det hele tatt - bare rett i bakken rett foran bilen.
Jeg turte faktisk ikke å kjøre over 50 km/timen på lokalveiene her om natta, hvor jeg vet det er mye rådyr i nærheten av veien.
Og saken blir ikke bedre av at man blir blendet pga sterkt hvitt lys i den lille skjermen bak rattet. Storskjermen kan man sette i "falsk nattmodus" ved å ta opp radioen som har svart bakgrunn, men den lille skjermen er altfor lys-sterk selv på minimum lysstyrke.
Men bortsett fra dette likte jeg bilen veldig godt, og kunne godt tenkt meg å ha en slik.
Antar det går an å montere ekstralys om nødvendig.
APP kan jeg nok klare meg uten, men tror jeg ville savne muligheten for i det minste å forhåndsprogrammere kupe-oppvarming. Man kan jo programmere ladetidspunkter, så merkelig at man ikke kan programmere kupevarming også.
Ser fram til flere tilbakemeldinger fra deg når du har fått mere erfaringer med bilen, @Tholle
Mvh
Hugo
EDIT: Jeg la også merke til gode seter og lavt forbruk. Ved ca 0grader ute og 20 inne i bilen så bruker den betydelig mindre enn min 2019 Tesla Model 3. Dette var en kombinasjon av kjøring på motorvei og småveier. Hverken BOXen eller M3en har jo varmepumpe, så det må være selve drivlinja som er veldig effektiv.
Nammi Box safety tested in China N-Ncap
Safety is paramount in the Dongfeng Nammi. The vehicle is equipped with a suite of advanced safety technologies, including Level 2 ADAS with features like Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Keeping Assist, Lane Departure Warning, and Traffic Sign Recognition. With a prestigious C-NCAP 5-star rating, Nammi ensures top-tier crash protection and safety performance. The Pure EV Quantum Architecture further enhances safety and efficiency
Sitat fra: Tholle på lørdag 22. mars 2025, klokken 16:12Nammi Box safety tested in China N-Ncap
Safety is paramount in the Dongfeng Nammi. The vehicle is equipped with a suite of advanced safety technologies, including Level 2 ADAS with features like Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Keeping Assist, Lane Departure Warning, and Traffic Sign Recognition. With a prestigious C-NCAP 5-star rating, Nammi ensures top-tier crash protection and safety performance. The Pure EV Quantum Architecture further enhances safety and efficiency
Dette var bra :+1: