Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: Elektro12 på lørdag 30. november 2024, klokken 09:31
Det kommer en ny facelift/oppdatering av Enyaq som skal komme for salg i januar. Har det kommet bilder eller troverdig info om dette?
Min forhandler sier den vil likne med på Elroq i front, men vet ikke mer. Er selv usikker på om det er lurt å kjøpe dagens modell nå eller å vente.
Hvis Skoda kjører et Elroq konsept så kan det også skje at de først starter med 2wd og minste batteriet, før de et år senere, starter salget av biler som nordmenn vil ha .
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 30. november 2024, klokken 09:31Det kommer en ny facelift/oppdatering av Enyaq som skal komme for salg i januar. Har det kommet bilder eller troverdig info om dette?
ut fra de stedene jeg ser så skytes det helt i blinde.... ikke engang spy pics av test biler i preseninger har de sett på testkjøring på vei opp mot nord sverige der alle merker teste kulde egenskapene.... merkelig synes jeg :o det pleier jo alltid å lekke ut styrt info og bilder om slikt...da tenker jeg at FL blir bare en liten sak jeg og ikke noe veldig nytt...men men jeg har tatt feil før jeg...veldig ofte faktisk
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 17:22Sitat fra: Elektro12 på lørdag 30. november 2024, klokken 09:31Det kommer en ny facelift/oppdatering av Enyaq som skal komme for salg i januar. Har det kommet bilder eller troverdig info om dette?
ut fra de stedene jeg ser så skytes det helt i blinde.... ikke engang spy pics av test biler i preseninger har de sett på testkjøring på vei opp mot nord sverige der alle merker teste kulde egenskapene.... merkelig synes jeg :o det pleier jo alltid å lekke ut styrt info og bilder om slikt...da tenker jeg at FL blir bare en liten sak jeg og ikke noe veldig nytt...men men jeg har tatt feil før jeg...veldig ofte faktisk
Selger skrev til meg at salget begynner i januar - levering fra Mars.
Det er noen spionbilder på nett, men den ser da i stor grad lik ut
Sitat fra: daktari på lørdag 30. november 2024, klokken 18:41Det er noen spionbilder på nett, men den ser da i stor grad lik ut
Takker :+1: ja da blir det vel ikke store karosseri endringer tenker jeg - mest interiøret som får FL da vel?
Muligens noen endringer i front? Hva vet jeg?
Jeg ble fortalt av min salgskontakt i Møller at de hadde vært på et lukket visnings arrangement på fabrikken i vår, og der ble -25 modellen av Enyaq vist frem med front med smale lykter. Så facelift kommer nok.
Ikke noe høyoddser om det kommer en med samme front som Elroq nei. På den tekniske siden bør det vel bety at lyktene får en oppgradering, med flere matrix-felter sånn som Elroq har. Lykter og karosseri er jo sånt som Skoda styrer selv, da trenger de ikke koordinere med VW for å lansere noe nytt. Hvis det er andre steder hvor Elroq er "bedre" så får den vel det også?
Kanskje litt smalere lykter? Ligner ikke Elroq syns jeg.
https://www.topspeed.com/video/2025-skoda-enyaq-coupe-spied-during-downhill-energy-recovery-testing-in-the-alps/
Den så jo nesten lik ut som dagens...har et godt tilbud på lagerbil til 500 lapper på vei - ikke godt å si hvordan det står seg videre.
Tror ikke Skoda har så mye mer "prising" å hente i markedet. Enyaq til 550-600 selger nok mindre i disse tider.
Ordrebøkene for Enyaq skal være stengt nå, kun lagerbiler tilgjengelig.
https://www.motor.no/aktuelt/slik-ser-oppgraderte-skoda-enyaq-ut/299739
Sitat fra: Kires på tirsdag 17. desember 2024, klokken 09:40Ordrebøkene for Enyaq skal være stengt nå, kun lagerbiler tilgjengelig.
https://www.motor.no/aktuelt/slik-ser-oppgraderte-skoda-enyaq-ut/299739
Den så da ikke noe verre ut enn dagens... Spent på pris/utstyr.
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 19. desember 2024, klokken 09:07Den så da ikke noe verre ut enn dagens... Spent på pris/utstyr.
Hi hi nå var du slem assa ;D jeg digger både dagens og den nye jeg
Kan tolkes begge veier. Synes Enyaq er den peneste elbilen og den nyeste så ikke verre ut enn den.
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 21. desember 2024, klokken 15:03Kan tolkes begge veier. Synes Enyaq er den peneste elbilen og den nyeste så ikke verre ut enn den.
Se der ja :+1: da tolka jeg deg feil. Bra det at du liker den bilen.
Ser den nye modellen skal lanseres på Youtube på onsdag 10:00: https://www.youtube.com/@skoda
Jeg er mest spent på prisene, og de kommer sikkert ikke da... Tipper de benytter sjansen til å øke prisene igjen for å distansere den fra Elroq, som jo for mange praktiske formål er like bra - og nesten like stor som Enyaq...
Virker som om det stort sett er drøyt 100 liter mindre bagsjeplass som skiller dem bare... eller er det noen som har funnet andre forskjeller som betyr noe?
Sitat fra: Martin Eden jr på mandag 06. januar 2025, klokken 13:06Ser den nye modellen skal lanseres på Youtube på onsdag 10:00: https://www.youtube.com/@skoda
Jeg er mest spent på prisene, og de kommer sikkert ikke da... Tipper de benytter sjansen til å øke prisene igjen for å distansere den fra Elroq, som jo for mange praktiske formål er like bra - og nesten like stor som Enyaq...
Virker som om det stort sett er drøyt 100 liter mindre bagsajeplass som skiller dem bare... eller er det noen som har funnet andre forskjeller som betyr noe?
En mulighet er at Enyaq får 84/79 batteriet i stedet for 82/77 batteriet de har i '85 utgaver i dag, og at dette ikke kommer til Elroq før om et par årsmodeller ;)
Sitat fra: Martin Eden jr på mandag 06. januar 2025, klokken 13:06Jeg er mest spent på prisene, og de kommer sikkert ikke da... Tipper de benytter sjansen til å øke prisene igjen for å distansere den fra Elroq, som jo for mange praktiske formål er like bra - og nesten like stor som Enyaq...
Dette ville være en gavepakke til alle oss som eier Enyaq allerede, men jeg tror ikke noe på at det blir slik. Skoda må legge seg under f.eks. iD7, og kan heller ikke ligge for langt over iD4. Skal vi gjette på pris fra 499' kanskje?
Da var bilen lansert på Youtube: https://youtu.be/mfrggNMisG8
Stilig synes jeg, med den nye fronten (a la Elroq) - og likte også den mørke-grønne fargen!
Rekkevidder (SUV): 85: 58 mil, 85x: 54 mil (LITT lengre for kupéen)
Ladetid 10-80%: 28 min (max effekt 175 kW)
Det virker fortsatt som om det eneste som virkelig skiller den fra Elroq er bagasjeplassen... spennende å se hvor mye de priser drøyt 100 liter bagasjeplass til når prisene blir klare (i morgen?)
Synes dagens Enyaq er finere. Den nye har trist front, ligner på id4.
Ser veldig bra ut med oppdateringen, men skuffet over null tekniske endringer og lite endringer innvendig
Synes nedre del av fronten ikke er særlig pen, liker fronten på Elroq bedre. Litt rart de har samme batteri kapasitet fortsatt. Sammenlignet med Ford Capri, som er på samme platform, så utnytter de 79Kwh av batteriet, men Enyaq fortsatt er på 77Kwh.
Sitat fra: Kires på onsdag 08. januar 2025, klokken 11:55skuffet over null tekniske endringer og lite endringer innvendig
Ja, er litt underlig at de ikke differensierer den mer fra Elroq teknisk sett. Disse to blir svært like. Med 3-4 års raskt utviklende batteriteknologi/priser hadde jeg forventet at de fikk pakket inn en god del flere kWt... Når den nye Tesla Model Y kommer, tipper jeg rekkeviddestandarden i klassen blir en annen...
En liten gjennomgang fra Electrified Speicher:
https://youtu.be/FY69NtmMb0w?si=a8Qjb5UlHX3ONucJ
Med hele 58 mil wltp, som er opp fra ca 51 originalt i 2021, så må noe stort ha skjedd på batteri- og motorfronten?
Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:45Med hele 58 mil wltp, som er opp fra ca 51 originalt i 2021, så må noe stort ha skjedd på batteri- og motorfronten?
Det er liten forskjell fra 2024 modellen som fikk ny type motor, det er der den største forskjellen kom, nå på facelift er det bare snakk om få km pga mindre luftmotstand.
Sitat fra: i3/RSiV på onsdag 08. januar 2025, klokken 21:25Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:45Med hele 58 mil wltp, som er opp fra ca 51 originalt i 2021, så må noe stort ha skjedd på batteri- og motorfronten?
Det er liten forskjell fra 2024 modellen som fikk ny type motor, det er der den største forskjellen kom, nå på facelift er det bare snakk om få km pga mindre luftmotstand.
Ja, nettopp. Det er jo bra for 2024-kjøperne at de sprer forbedringene litt ut.
Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:45Med hele 58 mil wltp, som er opp fra ca 51 originalt i 2021, så må noe stort ha skjedd på batteri- og motorfronten?
Ja, NOE har jo skjedd, men en økning på 13-14% er liten sett i forhold til takten på utviklingen i batterikapasitet per volumenhet - hvor historikken tyder på en dobling hvert 4. eller 5. år.
Se: https://insideevs.com/news/581729/volumetric-energy-density-ev-batteries-growth/
Da skulle vi kunne forvente at en rekkevidde på 90 mil var innenfor det som fysisk ville være mulig. Men det kan godt hende at Skoda har valgt å bremse prisveksten framfor å øke rekkevidden... men det går vel an å drømme om at 2026 bringer oss en Enyaq 100x?
Jeg antar Skoda aldri får "bedre" deler i MEB-plattformen enn det VW har - så jeg tipper maks batteristørrelse er 86 kWh-batteriet på ID.7 og Buzz.
De skal jo også ha rom for en fremtidig 7-seter med større batteri enn Enyaq.
Blir det 79 kWh-batteriet til Ford også brukt av VW-gruppa, eller kan Ford ha en egen avtale på batterier?
Etter å ha eid 2024-Enyaq et halvår, savner jeg ikke egentlig større batteri spesielt mye. "Kjekt å ha", men ikke et stort behov. Kunne gjerne tatt 600 km med 4x4, men mye mer rekkevidde er litt for spesielt interesserte .
Prislisten ute: https://www.skoda-auto.no/_doc/14b8e919-e028-45d0-99ca-599851d67fa8
Ingen kampanjer enda, tipper det dukker opp ganske snart. Over 600k for en Max i dagens marked er nok litt i overkant for volumsalg
Har ikke bruk for ny bil på lenge (bank i bordet), men en non-sport AWD med DCC, HUD, ventilerte seter, krok og vinterdekk for ca 600k hadde nok funket for meg. Nå er ikke prisene på Elroq AWD ute ennå (?) men ut fra konfigprisene på RWD så virker det ikke som man sparer veldig mye på å gå for den mindre modellen. 544k for Max og krok, med standard felg og interiør, uten hjul. Tretti lapper for billigste sett med vinterhjul!
Ser nå at de følger med vinterdekk og servicepakke på Enyaq
Er tilhengervekt kun 1200kg fremdeles? Fant ikke noe info
Jeg skal skifte bil i vår og lurer på "nye" Enyaq. Er 499 inkludert vinterdekk og service et bra pris på 85x i dagens marked?
Sitat fra: ProsjektX på torsdag 09. januar 2025, klokken 22:37Er tilhengervekt kun 1200kg fremdeles? Fant ikke noe info
Har hørt at Møller forsøker å få den godkjent for 1400 kg som visstnok gjelder i enkelte markeder, men at dette ennå ikke er avklart.
Sitat fra: tromsø på fredag 10. januar 2025, klokken 10:17Jeg skal skifte bil i vår og lurer på "nye" Enyaq. Er 499 inkludert vinterdekk og service et bra pris på 85x i dagens marked?
Jeg synes faktisk at dette er en konkurransedyktig pris i dagens marked ja. Har hatt min i 2,5 år nå (80x) og er generelt veldig fornøyd. Den første tiden var software-problemer irriterende, men etter oppgradering som omsider kom på plass har det vært stort sett bra.
I dag ble oppgradert Tesla Model Y lansert i Asia, og noe overraskende har de ikke gjort noe med rekkevidden på den heller - så da er Enyaq'en fortsatt nesten i samme "ballpark" rekkeviddemessig, men en del bak på ladehastighet.
Personlig frister det statig mindre å bidra til Elon Musk's lommebok forøvrig ;)
Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 10. januar 2025, klokken 11:17I dag ble oppgradert Tesla Model Y lansert i Asia, og noe overraskende har de ikke gjort noe med rekkevidden på den heller - så da er Enyaq'en fortsatt nesten i samme "ballpark" rekkeviddemessig, men en del bak på ladehastighet.
Stemmer det da? Jeg ville trodd at Enyaq nå har samme toppeffekt og ladekurve som eksempelvis ID Buzz med samme batteri. I ladetesten ladet den 2-3 minutter raskere fra 3-80% enn Y gjorde fra 10-80%.
I praksis ganske like de to nå som Enyaq også har forvarming.
Sitat fra: tromsø på fredag 10. januar 2025, klokken 10:17Jeg skal skifte bil i vår og lurer på "nye" Enyaq. Er 499 inkludert vinterdekk og service et bra pris på 85x i dagens marked?
Jeg mener det er en bra pris i dagens marked ja. AWD, god rekkevidde, forvarming av batteri, en god kjøreassistent og led matrix lys +mye fint standardutstyr til under 500.000 inkl. alt man strengt tatt trenger som vinterdekk og 3-4 år fri service... Jeg kan ikke se andre biler med den størrelse og komfort til samme eller lavere pris inkl alt det nevnte.
Dersom det ikke haster, så lanseres Elroq med AWD til sommeren. Det er omtrent identisk bil, bare noe mindre baggasjerom og litt mindre ytre mål. Skal ellers ha meget romslig kupe og minst like god komfort/kjøreegenskaper som Enyaq. Tipper den kan komme til å koste ca. 470.000 kr for samme pakke som du nevner.
NB! Skoda sjefen har ganske nylig spådd skikkelig priskrig i 2025 grunnet strengere EU krav og langt høyere bøter. Produsenter som produserer fossilbiler MÅ selge flere elbiler for å unngå bøter for hver utslippsbil de selger. Så man kan spare litt på å ha is i magen, det kan bli bedre kampanjer utover året!
Takk for gode tilbakemeldinger! Og ja, jeg har lest dette om nye strengere EU krav+ bøter så is i magen til høsten er sikkert lurt.
Eneste er at vår etron 50 blir 5år i juli-25 => garantien går ut. Men det finnes vel motorhavariforsikringer å kjøpe for 5+ år gamle biler?
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2025, klokken 12:52Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 10. januar 2025, klokken 11:17I dag ble oppgradert Tesla Model Y lansert i Asia, og noe overraskende har de ikke gjort noe med rekkevidden på den heller - så da er Enyaq'en fortsatt nesten i samme "ballpark" rekkeviddemessig, men en del bak på ladehastighet.
Stemmer det da? Jeg ville trodd at Enyaq nå har samme toppeffekt og ladekurve som eksempelvis ID Buzz med samme batteri. I ladetesten ladet den 2-3 minutter raskere fra 3-80% enn Y gjorde fra 10-80%.
I praksis ganske like de to nå som Enyaq også har forvarming.
I praksis bør det være veldig likt. Se også Bjørn Nylands tester. FastNed har fine grafer også.
https://www.fastnedcharging.com/en/brands-overview/volkswagen
https://www.fastnedcharging.com/en/brands-overview/tesla
Sitat fra: tromsø på fredag 10. januar 2025, klokken 15:28Takk for gode tilbakemeldinger! Og ja, jeg har lest dette om nye strengere EU krav+ bøter så is i magen til høsten er sikkert lurt.
Eneste er at vår etron 50 blir 5år i juli-25 => garantien går ut. Men det finnes vel motorhavariforsikringer å kjøpe for 5+ år gamle biler?
Ja, det skal finnes gode forsikringer som dekker ting knyttet til fremdrift. Så dyre ting som batteri, motor, ladekontakt ledningsnett mm dekkes mener jeg. Men det kan sikkert være variert praksis i hva er dekker fra selskap til selskap. Mulig det finnes tråder her inne eller andre forum der folk deler erfaringer. Men jeg har sett at de fleste pluss kasko /topp forsikringer dekker dette. Er usikker på om luftfjæring dekkes,spør evt selskapet om det. Det er jo en ting som kan bli kostbart. (vet ikke hvordan de er på e tron, om mange opplever problem der)
Lurer på om de har gjort noe med varmeapparat. På min Coupe er det iskaldt på føttene når jeg begynner å kjøre. Må gå inn og justere varmeapprat manuelt med luftstrøm nedover, skru opp vifta og temperaturen til 25gr før det kommer noe varme på føttene. Etter en liten stund blir det plutselig veldig varmt og da kan jeg sette den på Auto. Det burde de gjøre noe med.
Gikk for en Sportline Maxx som skal komme i Juli en gang. Sto mellom den og ID.7 som var en helt topp bil men orket ikke lav bakkeklaring.
Blir bra å gå fra en ID.4 med så og si null utstyr til ny Enyaq :+1:
Sitat fra: Kires på tirsdag 17. juni 2025, klokken 14:27Gikk for en Sportline Maxx som skal komme i Juli en gang. Sto mellom den og ID.7 som var en helt topp bil men orket ikke lav bakkeklaring.
Blir bra å gå fra en ID.4 med så og si null utstyr til ny Enyaq :+1:
Du kommer til å bli forandret for evig ;D ;D ;D
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. juni 2025, klokken 15:40Sitat fra: Kires på tirsdag 17. juni 2025, klokken 14:27Gikk for en Sportline Maxx som skal komme i Juli en gang. Sto mellom den og ID.7 som var en helt topp bil men orket ikke lav bakkeklaring.
Blir bra å gå fra en ID.4 med så og si null utstyr til ny Enyaq :+1:
Du kommer til å bli forandret for evig ;D ;D ;D
Det var voldsomt til følelsesregister man skulle kjenne på for en ny Scodillac ;D