Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Emne startet av: batterimannen på lørdag 28. september 2024, klokken 14:00
Hyundai Ioniq 9 (het 7 tidligere i utviklingsfasen) blir sannsynligvis lansert senere i år. Den er bygget på samme platform som Kia EV9. Den kommer med 7 seter fordelt på 3 rader. Den som kommer til USA blir produsert i USA. Jeg har ikke sett noe om bilene som kommer til Europa blir produsert (USA eller Sør-Korea).
(https://burlappcar.com/wp-content/uploads/2024/05/burlappcar-hyundai-1-1.webp)
(https://cdn1-production-images-kly.akamaized.net/0Xaw_gj5QtacSKLKqNBiQ6TtT5w=/212x83:1150x611/1280x720/filters:quality(75):strip_icc():format(webp)/kly-media-production/medias/4835897/original/033966900_1716033994-image_2024-05-18_183442806.jpg)
Meget spennende nyhet :+1:
(https://www.elbil24.no/images/82155673.jpg?imageId=82155673&x=10.455974842767&y=18.63173216885&cropw=78.066037735849&croph=59.097525473071&width=993&height=407&compression=80)
https://www.elbil24.no/nyheter/deler-de-forste-bildene/82155547
Slipp ut the Beast ut ur sekken... nå er det alt 11 november... ;D
Eller kanskje det Kommer Black Friday tilbud 😁
Hyundai IONIQ 9 Livestream Debut Set for Nov. 21 at AutoMobility LA - Los Angeles Auto Show
Save the date: Thursday, Nov. 21, 2024, at 9:10 a.m. PT, 12:10 p.m. ET
Click https://www.hyundaiusa.com/us/en to watch the livestream
https://www.hyundainews.com/en-us/releases/4292
Sitat fra: batterimannen på mandag 18. november 2024, klokken 21:27Hyundai IONIQ 9 Livestream Debut Set for Nov. 21 at AutoMobility LA - Los Angeles Auto Show
Save the date: Thursday, Nov. 21, 2024, at 9:10 a.m. PT, 12:10 p.m. ET
Click https://www.hyundaiusa.com/us/en to watch the livestream
https://www.hyundainews.com/en-us/releases/4292
Dette betyr 17:10 i GMT, så siden vi er GMT+1, så blir det 18:10 hos oss!
8)
Electrifying sin første titt
Sitat fra: batterimannen på torsdag 21. november 2024, klokken 07:17Electrifying sin første titt
Fin bil :+1: ut fra videoen så virker den jo diger og slike biler trenger Norge. Hva kan vi anta blir salgsprisene her?
Broom sier den minner om Volvo V70 bakfra, og er tildels enig.
Vil tro den lander omtrent som KIA EV9 i pris, selv med litt større batteri, da KIA/BOS virker å være mer grisk enn Mobile og andre som importerer Hyundai!
8)
https://www.tv2.no/broom/denne-er-mange-spente-pa/17180612/ (https://www.tv2.no/broom/denne-er-mange-spente-pa/17180612/)
Vi vurderer EV9, men så dukker denne opp.
Ikke begeistret for designet på noen av dem, men alternative 7-setere finnes nesten ikke.
Ser at Ioniq 9 har 350kW lading mens EV9 har kun 210 kW. Det er enorm forskjell.
Jeg synes Kia EV9 ser mye bedre ut. Synes faktisk det er en av de kuleste elbilene. Ioniq 9 ser greit ut, bortsett fra litt rare hjulbuer og en veldig 80-talls stasjonsvognaktig bakside.
For meg er prisen viktigere enn ladefart og rekkevidde. Kanskje en brukt EV9 er mest aktuelt. Klarer man seg med en litt mindre og enklere bil, så er også Peugeout e-5008 et alternativ.
Har vurdert e-5008 da jeg elsker min e-208, men hengervekt på 1000kg blir for lite da vi har hest/hestehenger. Forhandler visste ikke om det er økt hengervekt på 4wd som kommer i 2025 da jeg spurte for noen uker siden.
Sitat fra: JorgenM på torsdag 21. november 2024, klokken 11:11Vi vurderer EV9, men så dukker denne opp.
Ikke begeistret for designet på noen av dem, men alternative 7-setere finnes nesten ikke.
Ser at Ioniq 9 har 350kW lading mens EV9 har kun 210 kW. Det er enorm forskjell.
Spiss-effekten på lading er vel bare teoretisk forskjell. Ioniq 9 har noe større batteri, men virker som de lader 10-80% på ca samme tiden. Da blir faktisk rekkevidde viktigere, for det gir jo da lengre rekkevidde per minutt ladet.
Bør jo sammenlignes mot hverandre, men kan utfra inntrykket bilene/bildene gir, se ut som Ioniq 9 dessuten har noe større lasterom, som kan være vesentlig for hva man får med seg i praksis.
Men igjen, det er hva jeg antyder av bildene, så det blir greit å se om bildene lyver eller ei. Derfor greit å få sammenlignet de.
Hjelper jo og på om man kan kjøpe den gjennom Mobile fremfor BOS, som derved er en klar fordel for Ioniq'en! ;)
Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 14:35Sitat fra: JorgenM på torsdag 21. november 2024, klokken 11:11Vi vurderer EV9, men så dukker denne opp.
Ikke begeistret for designet på noen av dem, men alternative 7-setere finnes nesten ikke.
Ser at Ioniq 9 har 350kW lading mens EV9 har kun 210 kW. Det er enorm forskjell.
Spiss-effekten på lading er vel bare teoretisk forskjell. Ioniq 9 har noe større batteri, men virker som de lader 10-80% på ca samme tiden. Da blir faktisk rekkevidde viktigere, for det gir jo da lengre rekkevidde per minutt ladet.
Bør jo sammenlignes mot hverandre, men kan utfra inntrykket bilene/bildene gir, se ut som Ioniq 9 dessuten har noe større lasterom, som kan være vesentlig for hva man får med seg i praksis.
Men igjen, det er hva jeg antyder av bildene, så det blir greit å se om bildene lyver eller ei. Derfor greit å få sammenlignet de.
Hjelper jo og på om man kan kjøpe den gjennom Mobile fremfor BOS, som derved er en klar fordel for Ioniq'en! ;)
Forstår ikke den med Mobile fremfor BOS? Hvorfor det?
Sitat fra: JorgenM på torsdag 21. november 2024, klokken 12:59Har vurdert e-5008 da jeg elsker min e-208, men hengervekt på 1000kg blir for lite da vi har hest/hestehenger. Forhandler visste ikke om det er økt hengervekt på 4wd som kommer i 2025 da jeg spurte for noen uker siden.
Fikk litt mindre lyst på den etter dette
Ja de videoene der Bjørn holder seg for ansiktet med en hånd pleier aldri å være positive for testbilen han kjører. Slik er det bare.
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. november 2024, klokken 23:42Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 14:35Sitat fra: JorgenM på torsdag 21. november 2024, klokken 11:11Vi vurderer EV9, men så dukker denne opp.
Ikke begeistret for designet på noen av dem, men alternative 7-setere finnes nesten ikke.
Ser at Ioniq 9 har 350kW lading mens EV9 har kun 210 kW. Det er enorm forskjell.
Spiss-effekten på lading er vel bare teoretisk forskjell. Ioniq 9 har noe større batteri, men virker som de lader 10-80% på ca samme tiden. Da blir faktisk rekkevidde viktigere, for det gir jo da lengre rekkevidde per minutt ladet.
Bør jo sammenlignes mot hverandre, men kan utfra inntrykket bilene/bildene gir, se ut som Ioniq 9 dessuten har noe større lasterom, som kan være vesentlig for hva man får med seg i praksis.
Men igjen, det er hva jeg antyder av bildene, så det blir greit å se om bildene lyver eller ei. Derfor greit å få sammenlignet de.
Hjelper jo og på om man kan kjøpe den gjennom Mobile fremfor BOS, som derved er en klar fordel for Ioniq'en! ;)
Forstår ikke den med Mobile fremfor BOS? Hvorfor det?
Som skrevet over, fordi BOS ser ut til å være mer grisk enn Mobile. Se på prisene på bilene, så virker det ihvertfall på meg som om BOS i større grad pusher prisene så høyt de klarer, og derved ender bilene som mindre salgbar.
Legg til generelt høyere servicekostnader. Ser jo folk som har kjøpt Hyundai hos andre enn Mobile, generelt får langt høyere kostnader på service enn det jeg har opplevd med min Kona. Og for min del, er dette en av grunnene til at jeg er mindre lysten til å kjøpe noe via BOS.
Sitat fra: RJK på søndag 24. november 2024, klokken 11:47Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 22. november 2024, klokken 23:42Sitat fra: RJK på torsdag 21. november 2024, klokken 14:35Sitat fra: JorgenM på torsdag 21. november 2024, klokken 11:11Vi vurderer EV9, men så dukker denne opp.
Ikke begeistret for designet på noen av dem, men alternative 7-setere finnes nesten ikke.
Ser at Ioniq 9 har 350kW lading mens EV9 har kun 210 kW. Det er enorm forskjell.
Spiss-effekten på lading er vel bare teoretisk forskjell. Ioniq 9 har noe større batteri, men virker som de lader 10-80% på ca samme tiden. Da blir faktisk rekkevidde viktigere, for det gir jo da lengre rekkevidde per minutt ladet.
Bør jo sammenlignes mot hverandre, men kan utfra inntrykket bilene/bildene gir, se ut som Ioniq 9 dessuten har noe større lasterom, som kan være vesentlig for hva man får med seg i praksis.
Men igjen, det er hva jeg antyder av bildene, så det blir greit å se om bildene lyver eller ei. Derfor greit å få sammenlignet de.
Hjelper jo og på om man kan kjøpe den gjennom Mobile fremfor BOS, som derved er en klar fordel for Ioniq'en! ;)
Forstår ikke den med Mobile fremfor BOS? Hvorfor det?
Som skrevet over, fordi BOS ser ut til å være mer grisk enn Mobile. Se på prisene på bilene, så virker det ihvertfall på meg som om BOS i større grad pusher prisene så høyt de klarer, og derved ender bilene som mindre salgbar.
Legg til generelt høyere servicekostnader. Ser jo folk som har kjøpt Hyundai hos andre enn Mobile, generelt får langt høyere kostnader på service enn det jeg har opplevd med min Kona. Og for min del, er dette en av grunnene til at jeg er mindre lysten til å kjøpe noe via BOS.
Ok da forstår jeg. Ja BOS gikk på en fleks smell for å si det slik. Noen les kunder må betale for den smellen.
Da er prisene klare, bakhjulsdrift starter på 700k, høyeste trim 864k, ikke så galt, får 4WD til 750k. Rekkevidde 606km WLTP, tror dette kan bli en storselger!
Den modellen som ble vist frem i dag har 6-seter. Lurer på om 7-seteren har skiluke/gjennomlastningsluke eller 40/20/40 splitt (EV9 har ikke). Er praktisk de gangene man bruker bilen som 5-seter.
Var ikke så fan av at Kia EV9 kutter enpedalskjøring når man tar den i revers, da går regenerering til middels og den går ikke til fullt stopp når man da tar foten av gasspedalen. Lurer på om det blir det samme i Ioniq 9.
Tror den blir litt stor for oss. Svingradius er ganske heftig, siden det er en stor bil, uten sving på bakaksel. Noen av de kinesiske store har fått det, i tillegg til Lucid Gravity som kommer til høsten (og den mye dyrere EQS).