Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Bjerknez på søndag 08. september 2024, klokken 21:39

Tittel: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezsøndag 08. september 2024, klokken 21:39
Trådtittelen er kanskje missvisende da jeg har gått fre tre potensielle biler og snvret det ned til to.

Utgangspunktet var:

- Tesla Model 3
- Nye Mini Cooper SE John Works 218HK
- Volvo EX30

Tesla prøvesatt jeg her om dagen rett etter at jeg hadde prøvesittet Volvo EX30. Prismessig ligger dem ganske likt, men siden jeg ikke vil eie en elbil, så skal jeg lease uten innskudd i tre år.

Teslaen kostet da svimlende 8.700 kr. Pr. Måned og kostet 512.000 den modellen jeg så på. Volvoen kostet 500.000 og koster meg 5.800 kr. I måneden, og Mini Cooper koster 412.000 kroner og havner på 4.600 pr. Måned.

Mini Cooperen har jeg ikke sett i virkelighten, men digger utseende på den når jeg ser videoer og bilder. Det at den er billigst gjør jo heller ikke noe. En liten morsom bil som ikke man ser over alt.

Volvoen er mer "bil". Bedre seter enn Tesla og virker mer kompakt. Den er faktisk også raskere med twin performance pakken.

Tesla virket "stivere" og mer futuristisk. Det at Tesla i mine øyne har blitt elbilenes svar på Toyota er ikke positivt det heller. ALLE kjlrer jo en en slik bil. Dessuten har dem beregnet gjenkjøpsverdien alt for lavt med tanke på leasingsummen jeg fikk servert.

Så til bruken jeg ser for meg:
I hovedsak blir dette en "egobil" som kun er min. Kona har en egen bil (e-UP). Den er en fin pendlebil, men noe dritt å kjlre langt med. Den har liten motor, kun 20 mil rekkevidde, elendig kjlrekomfort og den ser teit ut.

Personlig skal den nye bilen brukes 95% til pendling til og fra jobb. Totalt ca. 3.5 mil pr. Dag, 5 dager i uken og veldig lite til ingenting kjøring i helgene. En gang i pret skal jeg til Familie på vestlandet. Ca. 60 mil hver vei.

Så jeg TRENGER egentlig ikke noen svindyr bil. Derfor har jeg tatt med Mini Cooperen. Jeg synes den er dritstilig.

Men samtidig trekker nok Volvo det lengste strådet når det kommer til totalen. Større bil, AWD, heftigere motor etc. Minien vinner på særegenhet, men Volvo blir mer "bil" på en måte.

Rekkevidden på Mini Cooper er 40 mil og Volvoen har vel tett opp til 50 mil. Begge deler holder dor meg og er ikke avgjørende egentlig.

Men Volvoen mangler en vesentlig ting. Å det er Head Up Display. Noen mener også frontlysene er dårlige?

Jeg tenker her på Ultra utgaven, med performance motor og AWD etc.

Uansett så er ikke valget tatt enda, men det står altså mellom Mini Cooper og Volvo EX30. To forskjellige biler beregnet for to kundegrupper, men jeg liker dem begge på hver sin måte... :)
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: daktarisøndag 08. september 2024, klokken 21:47
Har ingen erfaring med de to, begge er morsomme biler med hver sin type sjarm. Sjekk også prisen på BMW iX1 som tilbyr leasingkampanje - mulig den er dyrere.

Hvis du leser denne saken fra Newsweek om Musks siste politiske fremstøt så er det sikkert lettere å stryke Teslaen fra lista. https://www.newsweek.com/elon-musk-deletes-post-promoting-tucker-carlson-darryl-cooper-1948470
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezsøndag 08. september 2024, klokken 22:07
Sitat fra: daktari på søndag 08. september 2024, klokken 21:47Har ingen erfaring med de to, begge er morsomme biler med hver sin type sjarm. Sjekk også prisen på BMW iX1 som tilbyr leasingkampanje - mulig den er dyrere.

Hvis du leser denne saken fra Newsweek om Musks siste politiske fremstøt så er det sikkert lettere å stryke Teslaen fra lista. https://www.newsweek.com/elon-musk-deletes-post-promoting-tucker-carlson-darryl-cooper-1948470
For meg er det null problem å stryke Tesla fra listen. Jeg har egentlig aldri vært noe Tesla fan, men når ny el-bil vurderes så er det jo naturlig å vertfall ta den med. Førsteinntrykket ble ikke helt som jeg trodde, og ho jeg snakket med på Tesla senteret klarte faktisk å si at det hadde vært en del problemer med Tesla og nevnte blant annet lakk floss flasset av og en del andre ting. Alt dette var selvsagt rettet på den nye modellen....

Når hun til slutt ga meg leasingprisen, så sa jeg takk for meg. :)

BMW'en du nevner liker jeg ikke utseendet på. Den ser liksom litt gammeldags ut. Ser ut som en "vanlig" bil dem har puttet en batteripakke i... på en måte...

Dessuten har BMW så mye ekstrautstyr å velge mellom at når du er fersig med å krysse av det du vil ha, så har du doblet prisen på bilen. Da sitter du der og prøver å kjipe ut med å ta bort ting du egentlig vil ha, og hele kjøpsopplevelsen blir litt laber...

Jeg vil heller ha en toppspekket Volvo, enn en ribbet BMW. Eller til og med en Mini Cooper. Sistnevnte er vertfall litt "spesiell" og særegen. :)
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: daktarisøndag 08. september 2024, klokken 22:38
Ikke uenig mtp iX1...
Siden Mini er eid av BMW tipper jeg kanskje mye av software er samme i bunn. Ser de bla. tilbyr Digital Key plus, som med iPhone gir en fullverdig mobil- som-nøkkel-liggende-i-lomma. Ole-skjerm er pluss.

Kan hende du vil prøvekjøre, Mini er kjent for gokart-følelse, ikke komfort.

EX30 er nok endel romsligere inni.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezsøndag 08. september 2024, klokken 23:25
Sitat fra: daktari på søndag 08. september 2024, klokken 22:38Ikke uenig mtp iX1...
Siden Mini er eid av BMW tipper jeg kanskje mye av software er samme i bunn. Ser de bla. tilbyr Digital Key plus, som med iPhone gir en fullverdig mobil- som-nøkkel-liggende-i-lomma. Ole-skjerm er pluss.

Kan hende du vil prøvekjøre, Mini er kjent for gokart-følelse, ikke komfort.

EX30 er nok endel romsligere inni.
Ja, Mini blir mer som Tesla kanskje med tanke på kjørekomfort. Litt mer gocart? Men er det en Mini kan jeg leve med det. Det blir en del av sjarmen. En Tesla derimot er en større bil som skulle vært litt mer kompakt og luksuriøs inni synes jeg. Det var veldig spartansk. I forhold til prisen jeg fikk faller den i gjennom. Jeg er også skeptisk til kvaliteten og kundeoppfølgingen.

Uansett så er Tesla avskrevet fra listen, så det er kun Volvo eller Mini som gjelder.

BMW'en du nevnte var i utgangspunktet en god kandidat, men den ryker på utseendet. Det ser ut som en basic BMW dem har puttet batterier i. Akkurat som den første e-golfen. DET var ok for noen år siden, men i dag krever jeg litt mer av en elbil.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Boikott My Asssøndag 08. september 2024, klokken 23:36
- «Nye» oppdaterte Kia Ev6, god bil og 7 års nybilgaranti
 
- Skoda Enyaq praktiske løsninger, DCC, spyler på ryggekamera og lykter, meget gode lys

Bmw Ix3 viss du ikke trenger 4x4
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezmandag 09. september 2024, klokken 19:33
I dag har jeg prøvekjørt Volvo EX30 med performance pakke.



Bilen er sinnsykt kjapp. Helt rå aksellerasjon. Komforten er god og jeg liker den godt. Det er stor sjans for at det blir denne.

Head up display er ikke noe jeg savnet egentlig.

Etter første tur med elbil i den klassen med stor skjerm så kan jeg ikke forstå at denne skjermen er noe annet enn livsfarlig. Man må jo trykke som en gal her, opp til flere ganger for å utføre diverse oppgaver.

Det er noe helt annet med fysiske spaker.

Testet HarmN kardon lydanlegget og det var veldig bra. Ikke det beste jeg har hørt og savner nok litt mer trøkk med tanke på at det er 9 høytalere og en subwoofer... Men lyden var mer en god nok, for all del.

Jeg sitter og smiler enda når jeg tenker på aksellerasjonen. Bilen er faktisk ganske stor og oppleves som en liten/mellomstor SUV.

Eneste baldelen er at displayet ikke var spesielt "smart" satt opp. Blir sikkert bedre når man blir vant til det, men at den skjermen tar mer oppmerksomhet enn fysiske spaker er helt sikkert.

Alt i alt en meget fin bil! :)
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezmandag 09. september 2024, klokken 20:55
Men jeg må inrømme å si at den skjermen var ganske knotete. Ikke skjermen i seg selv, men at man må dypt inn i menyer for å gjøre enkle ting.

Det er egentlig det eneste lille drawback'et jeg har tror jeg.

Ellers er den helt bankers, og føles som en superrask SUV. Opplevd kvalitet er helt topp. Ingenting å sette fingrene på så langt etter ca. 10 mil i bilen.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: OC-Freakmandag 09. september 2024, klokken 23:29
Har ikke prøvekjørt EX30, for meg var det nok med å sitte i den, dessverre.

For minimalistisk for min smak, hvor alt skal styres via skjermen, og man må se på midtskjerm også for fartsgrense. Baksetet er katastrofe, funker kun for barn, ihvertfall over tid. Men hvis du ikke bruker baksetet så er dette noe du ikke trenger bekymre deg for.

Interiørkvalitet virket god og den ser meget bra ut.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezmandag 09. september 2024, klokken 23:44
Sitat fra: OC-Freak på mandag 09. september 2024, klokken 23:29Har ikke prøvekjørt EX30, for meg var det nok med å sitte i den, dessverre.

For minimalistisk for min smak, hvor alt skal styres via skjermen, og man må se på midtskjerm også for fartsgrense. Baksetet er katastrofe, funker kun for barn, ihvertfall over tid. Men hvis du ikke bruker baksetet så er dette noe du ikke trenger bekymre deg for.

Interiørkvalitet virket god og den ser meget bra ut.
Jeg tenker litt sånn at det er slik biler blir i fremtiden. Det blir en vanesak. Jeg vente meg fort til interiøret, bortsett fra en noe knotete skjerm. Men det er trolig en vanesak som alt annet.

Kommer man fra en eldre premium SUV så vil nok denne virle som et romskip ja.

Dette blir en egobil for min del. Baksetene blir nok ikke slitt ut. Men det skal sies at jeg ikke testet disse. Skal gjøre det i morgen og komme med MIN erfaring. :)

Jeg mener dette er en meget komplett elbil til prisen. Den er på en måte "fornuftig", samt meget sprek, og det er AWD. Man setter seg også inn og ikke ned i bilen. Noe jeg liker. (Ja, jeg drar på årene...)

Alternativet for kin del i samme prisklasse er Tesla, men jeg fikk ikke helt godfølelsen. Jeg stoler ikke helt på kvaliteten.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Elektrowagentirsdag 10. september 2024, klokken 09:21
Hvorfor leasing? Har det noe for seg for privatpersoner i det hele tatt?
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 10. september 2024, klokken 09:36
Sitat fra: Elektrowagen på tirsdag 10. september 2024, klokken 09:21Hvorfor leasing? Har det noe for seg for privatpersoner i det hele tatt?

Nja vil si det hvis man får et godt tilbud, husk at elbiler har falt kraftig verdi siste årene så lenge man sitter igjen med et tap som ca tilsvarer verditapet så har man gjort det greit.
Annnen ting med elbiler at utvklingen går fort, leaser man bil i 3 år så kanskje man kjøper en mye bedre elbil kanskje med solid state batterier.
Og borti usa så har det vært noen crazy leasing priser på leaf, bla denne til 19 dollar i måneden
https://www.cpr.org/2024/07/26/how-colorado-residents-can-lease-a-nissan-leaf-ev-for-19-dollars-a-month/
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: RJKtirsdag 10. september 2024, klokken 10:07
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 10. september 2024, klokken 09:36
Sitat fra: Elektrowagen på tirsdag 10. september 2024, klokken 09:21Hvorfor leasing? Har det noe for seg for privatpersoner i det hele tatt?

Nja vil si det hvis man får et godt tilbud, husk at elbiler har falt kraftig verdi siste årene så lenge man sitter igjen med et tap som ca tilsvarer verditapet så har man gjort det greit.
Annnen ting med elbiler at utvklingen går fort, leaser man bil i 3 år så kanskje man kjøper en mye bedre elbil kanskje med solid state batterier.
Og borti usa så har det vært noen crazy leasing priser på leaf, bla denne til 19 dollar i måneden
https://www.cpr.org/2024/07/26/how-colorado-residents-can-lease-a-nissan-leaf-ev-for-19-dollars-a-month/
Man kan selvsagt få gode leasingtilbud, men det er fremdeles gambling mot en profesjonell part som gjør dette for å tjene penger. Ergo skal du være svært dyktig eller ha god flaks om det lønner seg mot å kjøpe.

Dessuten, en må fort ta i betraktning at Leasingselskapet kan finne på å gi deg ekstraregning på kosmetiske ting som i alle andre sammenhenger sees på som ubetydelige og uvesentlige og innenfor normal slitasje, men som de karakteriserer som "unormal slitasje"!

Så ha gjerne 25-50 K i bakhånd, og/eller bruk en partner som kan gå over bilen sammen med deg, og antyde hva ev. utbedring må bestå i, og hvor det kan lønne seg å sette bort jobben!

Ja, det er selvsagt mange som klarer å levere tilbake bil i en tilstand der det er intet å bemerke, så da slipper man og unna slike kostnader.

Den eneste gode grunne for privatleasing IMHO, er fordi man ikke får mer lån, eller trenger maks lånegrad på boligkjøpet, og da ikke kan ølåne for å finansiere bilen.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Svein_Htirsdag 10. september 2024, klokken 16:59
Sitat fra: Bjerknez på mandag 09. september 2024, klokken 23:44
Sitat fra: OC-Freak på mandag 09. september 2024, klokken 23:29Har ikke prøvekjørt EX30, for meg var det nok med å sitte i den, dessverre.

For minimalistisk for min smak, hvor alt skal styres via skjermen, og man må se på midtskjerm også for fartsgrense. Baksetet er katastrofe, funker kun for barn, ihvertfall over tid. Men hvis du ikke bruker baksetet så er dette noe du ikke trenger bekymre deg for.

Interiørkvalitet virket god og den ser meget bra ut.
Jeg tenker litt sånn at det er slik biler blir i fremtiden. Det blir en vanesak. Jeg vente meg fort til interiøret, bortsett fra en noe knotete skjerm. Men det er trolig en vanesak som alt annet.

Kommer man fra en eldre premium SUV så vil nok denne virle som et romskip ja.

Dette blir en egobil for min del. Baksetene blir nok ikke slitt ut. Men det skal sies at jeg ikke testet disse. Skal gjøre det i morgen og komme med MIN erfaring. :)

Jeg mener dette er en meget komplett elbil til prisen. Den er på en måte "fornuftig", samt meget sprek, og det er AWD. Man setter seg også inn og ikke ned i bilen. Noe jeg liker. (Ja, jeg drar på årene...)

Alternativet for kin del i samme prisklasse er Tesla, men jeg fikk ikke helt godfølelsen. Jeg stoler ikke helt på kvaliteten.

Jeg tenker (og håper) at fremtiden blir litt hva vi selv gjør den til. Jeg hadde også EX30 i tankene, helt til jeg oppdaget Tesla-wannabee dashbordet, det var en skikkelig nedtur og totalt uaktuelt for meg.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: turfsurfonsdag 11. september 2024, klokken 05:28
Sitat fra: RJK på tirsdag 10. september 2024, klokken 10:07Dessuten, en må fort ta i betraktning at Leasingselskapet kan finne på å gi deg ekstraregning på kosmetiske ting som i alle andre sammenhenger sees på som ubetydelige og uvesentlige og innenfor normal slitasje, men som de karakteriserer som "unormal slitasje"!

Så ha gjerne 25-50 K i bakhånd, og/eller bruk en partner som kan gå over bilen sammen med deg, og antyde hva ev. utbedring må bestå i, og hvor det kan lønne seg å sette bort jobben!

Ja, det er selvsagt mange som klarer å levere tilbake bil i en tilstand der det er intet å bemerke, så da slipper man og unna slike kostnader.

Den eneste gode grunne for privatleasing IMHO, er fordi man ikke får mer lån, eller trenger maks lånegrad på boligkjøpet, og da ikke kan ølåne for å finansiere bilen.
Tja, det er ett argument med kjente utgifter og å slippe styret med å selge bilen. Har privatleaset en del biler tidligere, og mange ganger har jeg kommet veldig bra ut av det med opsjon på å kjøpe ut bilen og selge den privat.

Har aldri hatt problemer med innlevering, har man skadet bilen så må det selvfølgelig fikses.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: batterimannenonsdag 11. september 2024, klokken 15:10
Jeg har hatt XC40 noen år og er fortsatt ikke vant med at alt av temperatur, varme i ratt osv skal styres via skjerm. Er det største ankerpunktet med bilen for meg. Tror ikke det endrer seg de neste årene. For meg er også det, den største ulempen at de fortsetter med samme linje på EX90 (har faktisk flyttet enda mer inn i skjerm enn XC40).

Liker mer hvordan de har gjort det med f.eks. Kia EV3 og EV9.

Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezonsdag 11. september 2024, klokken 15:27
Sitat fra: batterimannen på onsdag 11. september 2024, klokken 15:10Jeg har hatt XC40 noen år og er fortsatt ikke vant med at alt av temperatur, varme i ratt osv skal styres via skjerm. Er det største ankerpunktet med bilen for meg. Tror ikke det endrer seg de neste årene. For meg er også det, den største ulempen at de fortsetter med samme linje på EX90 (har faktisk flyttet enda mer inn i skjerm enn XC40).

Liker mer hvordan de har gjort det med f.eks. Kia EV3 og EV9.
Veldig merkelig at de som lager biler har fått lov til dette. Også Volvo da som har satt seg skyhøye ambisjoner med tanke på trafikksikkerhet.

Jeg synes også cruisecontrollen var litt fomlete og betjene....

For min del er ikke dette avgjørende for valg av bil denne gangen da andre biler sikkert har mer eller mindre samme problemet, men jeg synes uansett det er rart...
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezonsdag 11. september 2024, klokken 15:39
Man kan selvsagt bruke Google sin taleassistent, men denne fungerer i beste fall helt greit. Jeg ba den avslutte navigering feks. men det skjønte ikke google noe av.

Jeg synes dte ble mye hit and miss og det endte med at jeg måtte kjøre inn på siden for å finne ut av ting. Grøss og gru hvis noen begynner å fomle med denne skjermen mens man kjører. Den tar vesentlig mer oppmerksomhet enn en mobiltelefon mener jeg.

Jeg kunne også tenkt meg å dempet bakgrunnsbelysningen enda mer, da den er litt for lys når det er bek mørkt. Kunne det ikke vært en sensor her som dimmet skjermen automatisk?
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: batterimannenonsdag 11. september 2024, klokken 17:18
Kia EV3 har helt annerledes filosofi når det kommer til knappeløse biler. Men den er ikke tilgjengelig helt ennå.

Jeg har prøvd å bruke taleassistent til å endre temperatur osv. Problemet er at da begynner de to småungene i baksete å sutre, med den ene plutselig finner ut at det er for varmt og den andre for kaldt... Det er nesten som at Volvo kunne funnet opp et hjul, nesten som de har for å kontrollere lydvolum, men til å kontrollere temperatur...  :o

Volvo EX90 har en knapp for å bytte mellom for- og bakvinduer, med et svakt lys så det nesten ikke går an å se om det er foran eller bak som er valg. Så har du 2 knapper, en for venstre og en for høyre side. Samme opplegg som ID.3 ID.4. Da klarte de å finne på et litt mer knotete system med 3 knapper, istedenfor et fornuftig med 4 knapper. Speilene reguleres også via skjermen. I en bil til en million. Snakk om baklengs evolusjon.

Høres nok ut som en bitter 100 åring, men er under 40. Er ikke problem å bruke skjerm, men irriterende å gjøre når man kjører i bil.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezonsdag 11. september 2024, klokken 17:33
Sitat fra: batterimannen på onsdag 11. september 2024, klokken 17:18Kia EV3 har helt annerledes filosofi når det kommer til knappeløse biler. Men den er ikke tilgjengelig helt ennå.

Jeg har prøvd å bruke taleassistent til å endre temperatur osv. Problemet er at da begynner de to småungene i baksete å sutre, med den ene plutselig finner ut at det er for varmt og den andre for kaldt... Det er nesten som at Volvo kunne funnet opp et hjul, nesten som de har for å kontrollere lydvolum, men til å kontrollere temperatur...  :o

Volvo EX90 har en knapp for å bytte mellom for- og bakvinduer, med et svakt lys så det nesten ikke går an å se om det er foran eller bak som er valg. Så har du 2 knapper, en for venstre og en for høyre side. Samme opplegg som ID.3 ID.4. Da klarte de å finne på et litt mer knotete system med 3 knapper, istedenfor et fornuftig med 4 knapper. Speilene reguleres også via skjermen. I en bil til en million. Snakk om baklengs evolusjon.

Høres nok ut som en bitter 100 åring, men er under 40. Er ikke problem å bruke skjerm, men irriterende å gjøre når man kjører i bil.
Enig. Her har det estetiske gått forran sikkerhet. Når man prøvekjlrte biler før så satt omtrent alt på samme plass i alle biler. Ser for meg et gammelt pensjonistpar kjøpe en nymotens elbil i dag med kun en stor skjerm som betjening. Er jo livsfarlig.

Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Vaduzonsdag 11. september 2024, klokken 19:27
Man bruker jo bare knappene på rattet. Det her er helt uproblematisk. På tesla er det temp på et hjul og volum på andre. Cruisecontrol også på hjul eller spak. Talegjenkjenning for navigasjon og musikk. Aldri vært mindre i skjerm enn på tesla i alle fall.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Eladdin - Elbilfarerentorsdag 12. september 2024, klokken 07:22
Men har ikke disse 'alt-i-skjerm-bilene' autoinstilling for klima da, sånn som Ioniq 5 hadde frem til nåkommende -25modell? Der kan man sette rattvarme og setevarme/kjøling på automatikk som stiller seg selv etter utetemp og som avtar etter tempen i kupéen etterhvert.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerkneztorsdag 12. september 2024, klokken 07:30
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 12. september 2024, klokken 07:22Men har ikke disse 'alt-i-skjerm-bilene' autoinstilling for klima da, sånn som Ioniq 5 hadde frem til nåkommende -25modell? Der kan man sette rattvarme og setevarme/kjøling på automatikk som stiller seg selv etter utetemp og som avtar etter tempen i kupéen etterhvert.
Joda, men det hender jo man vil justere temperaturen underveis allikevel. Jeg sier bare at dette er en funksjon som ikke krevde for mange tastetrykk.

Er man ute å kjører og vil ha bort viften som blåser mot beina, så må man først trykke på viftesymbolet, for så og slå av auto og velge hvor man vil ha luften. Etter dette må man trykke en gang til for å komme tilbake til hjem skjermen.

Vertfall burde det være et kontrollpanel på fremsiden av skjermen med feks. tre soner hvor man selv kunne velge hurtigtilganger for direkte å utføre det man vil.

Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: turfsurftorsdag 12. september 2024, klokken 07:39
Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:30Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

Dårlige implementasjoner kan man ha om det er knapper eller skjerm. Må uansett se hva temperaturen blir satt til. Og finne knappen. På Tesla kan jeg bare si: «22». Funker hver gang.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerkneztorsdag 12. september 2024, klokken 07:42
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2024, klokken 07:39
Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:30Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

Dårlige implementasjoner kan man ha om det er knapper eller skjerm. Må uansett se hva temperaturen blir satt til. Og finne knappen. På Tesla kan jeg bare si: «22». Funker hver gang.
Hva hvis det dukker opp et tall i en samtale? Vil bilen klare å skille mellom stemmer og om det er reelt?
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Rosstophertorsdag 12. september 2024, klokken 08:09
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2024, klokken 07:39
Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:30Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

Dårlige implementasjoner kan man ha om det er knapper eller skjerm. Må uansett se hva temperaturen blir satt til. Og finne knappen. På Tesla kan jeg bare si: «22». Funker hver gang.

På Tesla må man jo faktisk ikke se hva temperaturen er eller blir satt til. Man sier bare "I'm cold" og da skrus varmen opp. Blir det for varmt sier man "I'm hot". Selv syns jeg det er uproblematisk å trykke på pilene som ligger fast på skjermen hele tiden for å justere temperaturen. Varme i frontrute og bakrute ligger også alltid tilgjengelig som snarvei hos meg. Ellers går alt på automatikk, inkludert rattvarme og setevarme. De som vil ha knapper for dette kan fint legge de nede på linja om ønskelig.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Suverintorsdag 12. september 2024, klokken 08:10
Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:42Hva hvis det dukker opp et tall i en samtale? Vil bilen klare å skille mellom stemmer og om det er reelt?

< tøysemodus>
Først må man få ungene til å tie stille, så må man be fruen holde pusten, såå kan man be bilen utføre noe.. og det skjer akkurat samtidig som den ene ungen igjen er i gang med å plage far og de andre, og plutselig setter bilen på Badebussen på Spotify istedenfor å endre temperatur!
</ tøysemodus>

Skjerm vs knapp er personlige preferanser som mye annet. Jeg har en bil av hver, det er desidert mest praktisk med en knappebil er min preferanse.

Talestyring er fint det, men mange ting gjør jeg så sjeldent at jeg aldri kommer på de rette tingene å si når jeg har behov for det. Fysiske knapper har en tendens til å feste seg i "muskelhukommelsen" min, og trenger evt bare et brøkdel av et sekund for å lokalisere, så kjenner man resten fysisk.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2024, klokken 07:39..Må uansett se hva temperaturen blir satt til. Og finne knappen..
Vippebryter er genialt. Trenger ikke se, vet at hver vipp er 0,5 grader, vet hvor knapper er, og hva tempen er når man setter seg i bilen, trenger ikke ta øynene fra veien i et halvt sekund.

Men akkurat det med temperatur er et ikke-problem i praksis, bilene mine står stort sett til 20 grader året rundt. Og auto-innstilling ordner luftstrømmene, setevarme og andre ting helt fint, i de aller fleste tilfeller, noen ganger midtvinters trenger både Subaru og Tesla litt bistand for å få mer luft opp til vinduene, og da er det et tastetrykk på knappebilen og noen skjermtrykk på Teslaen, evt kan jeg forsøke en talekommando jeg ikke husker hva er først. 

Jeg hadde ikke sett på skjermløsningen som en showstopper, for det er rart hva man venner seg til, men knappebil vinner over skjermbil om jeg kan velge!
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: THEtorsdag 12. september 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Bjerknez på onsdag 11. september 2024, klokken 17:33Enig. Her har det estetiske gått forran sikkerhet. Når man prøvekjlrte biler før så satt omtrent alt på samme plass i alle biler. Ser for meg et gammelt pensjonistpar kjøpe en nymotens elbil i dag med kun en stor skjerm som betjening. Er jo livsfarlig.
Da lurer jeg på hvilke gamle biler du har kjørt. Det var en uendelig kombinasjon av mikser da også. F.eks. spakene på rattet der du ikke fant vindusvisker og lysstyring på samme side av rattet, og i alle fall ikke med samme måte å regulere dem fra bil til bil. I tillegg ble brytere og spaker borte bak rattet så du måtte bøyde deg fram og kikke ned bak rattet for å finne ut hvilken spak og retning på vribryter du skulle bruke for forskjellige funksjoner. Mange biler hadde lysstyring på hendel på rattet, andre biler hadde lysstyring på en knapp nede på dashboard ved siden av rattet, der det også satt andre knapper som det var umulig å se hva var fra førerposisjon. Når biler begynte å komme med cruise control så var det ikke i nærheten av samme måte å styre den heller fra bil til bil.

Stort sett har det alltid vært slik at det krever tilvenning å bytte fra en type bil til en annen, men jeg er enig i at det har tatt helt av med skjermstyring, og spesielt siden det er utrolig dårlig implementert på mange biler også. Selv synes jeg for så vidt Tesla sin skjermfunksjon er OK, men den var bedre i 2017 på mange måter siden symbolene for styring av ventilasjon f.eks. har blitt mindre og vanskeligere å treffe på nyere SW versjoner. Uansett så liker jeg best å styre alt av lyd, klima, telefonsamtaler og navigasjon (funksjoner som jeg bruker i fart) fra knappene på rattet eller med talestyring. Skjermen har jeg egentlig ikke behov for å bruke under kjøring, bortsett fra at jeg sliter med å veksle mellom mediekilder fra rattet eller med talekommandoer, men mulig det skyldes brukerfeil?

 
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 12. september 2024, klokken 08:34
Forstår egentlig ikke at de har typegodkjent alle disse bilene der ting er flyttet til en skjerm, spesielt sett i lys av mobil bruk / skjerm forbudet her i landet... Vi har vel forsatt veg myndigheter?
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Suverintorsdag 12. september 2024, klokken 08:39
Sitat fra: THE på torsdag 12. september 2024, klokken 08:16Selv synes jeg for så vidt Tesla sin skjermfunksjon er OK, men den var bedre i 2017 på mange måter siden symbolene for styring av ventilasjon f.eks. har blitt mindre og vanskeligere å treffe på nyere SW versjoner.

Her er du inne på noe jeg har irritert meg over i Teslaen ja. Ting som dukker opp på skjermen, foreksempel når man har trykket på en av rattknappene og den skal vise alternativer, da kommer de opp med noen bittesmå symboler heeelt nede i hjørne på den store skjermen.. Burde jo kommet med store ikoner øverst på skjermen, slik at man kan se dem på et fornuftig vis! Det er altfor mange av valgene som skjer med altfor små symboler i deler av skjermen som er lengst mulig borte fra der øynene burde være når man kjører bil!
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Elektrowagentorsdag 12. september 2024, klokken 08:41
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 12. september 2024, klokken 08:34Forstår egentlig ikke at de har typegodkjent alle disse bilene der ting er flyttet til en skjerm, spesielt sett i lys av mobil bruk forbudet her i landet... Vi har vel forsatt veg myndigheter?

Enig! Burde også vært påbudt med egen fører/dashboardskjerm.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Vaduztorsdag 12. september 2024, klokken 10:45
Sitat fra: Bjerknez på torsdag 12. september 2024, klokken 07:30
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 12. september 2024, klokken 07:22Men har ikke disse 'alt-i-skjerm-bilene' autoinstilling for klima da, sånn som Ioniq 5 hadde frem til nåkommende -25modell? Der kan man sette rattvarme og setevarme/kjøling på automatikk som stiller seg selv etter utetemp og som avtar etter tempen i kupéen etterhvert.
Joda, men det hender jo man vil justere temperaturen underveis allikevel. Jeg sier bare at dette er en funksjon som ikke krevde for mange tastetrykk.

Er man ute å kjører og vil ha bort viften som blåser mot beina, så må man først trykke på viftesymbolet, for så og slå av auto og velge hvor man vil ha luften. Etter dette må man trykke en gang til for å komme tilbake til hjem skjermen.

Vertfall burde det være et kontrollpanel på fremsiden av skjermen med feks. tre soner hvor man selv kunne velge hurtigtilganger for direkte å utføre det man vil.

Man kan styre ting med tale også, men det fungerer i beste fall kun OK er min erfaring. Sier du et ord feil så skjønner den ingenting og man må i tillegg til å prøve talestyring gå inn og gjøre ting manuelt.

Jeg merker det er mye kjappere og bare vri på et fysisk hjul for å endre temperatur. Dette kan man gjøre uten å se på knappen i det hele tatt. skjermen MÅ man se på for å trykke på rett sted.

Så jeg er helt overbevist om at slike skjermer tar alt for mye fokus fra kjøringen. Spesielt hvis man er eldre og kanskje ikke er like teknisk annlagt og eller vant med nettbrett og smarttelefoner. Det kan i værste fall være ekstremt trafikkfarlig.

Temp kan du styre underveis med en knapp på rattet på stort sett alle biler, trenger ikke ta øynene av veien et sekund.

Trenger aldri trykke på skjerm når jeg kjører. Om du ikke har tesla gjør Apple CarPlay samme nytten i alle biler. Siri kan navigere, ringe og finne musikk. Det her handler bare om å tilpasse seg litt, selv om jeg ikke er i mot knapper selv.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 12. september 2024, klokken 13:04
Med leasing må en tenke at alt det de skriver om "rente", "fastrente" osv er bare å ignorere uten at de også skriver "verditapkalkulasjon" og "avansekalkulasjon", ettersom dette er større poster på regningen. En må regne sammen alt, og så må en sammenligne med kjøp inkludert eventuelt verditap og finanskostnader. Så Leasing-beløpet er det eneste som betyr noe.

En Toyota BZ4X Active Teck 4WD kan du f.eks. få for 6315,- per måned uten innskudd, totalt 227.340. Dette er en av de bedre avtalene når en tenker på salgsprisen som er 506.000. Men andre har veldig høye verditap innkalkulert.

Nå blir det feil å sammenligne med Toyota Model 3 siden det er en latterlig mye billigere bil enn Toyotaen, men her ser du noen tall som viser hvor mye mer lønnsomt det er å kjøpe en Model 3 enn lease en BZ4X:

Dersom du kjøper en Model 3 er det i dag 2,99% rente de 3 første årene. Låner du hele beløpet (utenom 2500) så må du ut med 3522 i måneden på 10 års nedbetaling. Toyota må du ut med 6315. Ved denne nedbetalingstakten har du betalt ned 97500, ca, i avdrag på 3 år. Jeg tror ikke det er urealistisk å få tilbake 227.450 når bilen er 3 år. I tillegg får en ca 6300 i lavere skatt totalt på disse 3 årene pga rentene. I så fall har bilkostnaden på 3 år vært 120.372 for Model 3 og 227.340 for BZ4X ca.

Og da har jeg ikke tatt med at du ikke har muligheten til å beholde Toyotaen, mens Model 3 kan du velge å beholde lenger. Og heller ikke tatt med at noen leasing-sjekkere kan kreve mange tusen for de minste riper på BZ4X.

Når en i tillegg hører at masse politikere har planer om å øke mva på elbil de neste årene, og pga inflasjon, så er det åpenbart at Model 3 - kjøp er et sinnsykt bra økonomisk kjøp.

Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerkneztorsdag 12. september 2024, klokken 15:34
Sitat fra: THE på torsdag 12. september 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Bjerknez på onsdag 11. september 2024, klokken 17:33Enig. Her har det estetiske gått forran sikkerhet. Når man prøvekjlrte biler før så satt omtrent alt på samme plass i alle biler. Ser for meg et gammelt pensjonistpar kjøpe en nymotens elbil i dag med kun en stor skjerm som betjening. Er jo livsfarlig.
Da lurer jeg på hvilke gamle biler du har kjørt. Det var en uendelig kombinasjon av mikser da også. F.eks. spakene på rattet der du ikke fant vindusvisker og lysstyring på samme side av rattet, og i alle fall ikke med samme måte å regulere dem fra bil til bil. I tillegg ble brytere og spaker borte bak rattet så du måtte bøyde deg fram og kikke ned bak rattet for å finne ut hvilken spak og retning på vribryter du skulle bruke for forskjellige funksjoner. Mange biler hadde lysstyring på hendel på rattet, andre biler hadde lysstyring på en knapp nede på dashboard ved siden av rattet, der det også satt andre knapper som det var umulig å se hva var fra førerposisjon. Når biler begynte å komme med cruise control så var det ikke i nærheten av samme måte å styre den heller fra bil til bil.

Stort sett har det alltid vært slik at det krever tilvenning å bytte fra en type bil til en annen, men jeg er enig i at det har tatt helt av med skjermstyring, og spesielt siden det er utrolig dårlig implementert på mange biler også. Selv synes jeg for så vidt Tesla sin skjermfunksjon er OK, men den var bedre i 2017 på mange måter siden symbolene for styring av ventilasjon f.eks. har blitt mindre og vanskeligere å treffe på nyere SW versjoner. Uansett så liker jeg best å styre alt av lyd, klima, telefonsamtaler og navigasjon (funksjoner som jeg bruker i fart) fra knappene på rattet eller med talestyring. Skjermen har jeg egentlig ikke behov for å bruke under kjøring, bortsett fra at jeg sliter med å veksle mellom mediekilder fra rattet eller med talekommandoer, men mulig det skyldes brukerfeil?
Jeg kan ta en VW Caddy 2020 modell feks. Der er det to runde brytere. Så lenge man vet hvor disse bryterne sitter så slipper man å SE hver gang for å stille på dem. Skal man trykke på en skjerm så MÅ man se så man ikke trykker feil. Det er poenget mitt.

Uansett om man har kjørt bilen i 10 år, så MÅ man se skjermen for å treffe den rett knappen.
Tittel: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: turfsurfsøndag 15. september 2024, klokken 09:53
Man må jo uansett se ett sted for å vite hva temperaturen er stilt til. Da er det mye lettere å si "21".
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezsøndag 15. september 2024, klokken 10:17
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 09:53Man må jo uansett se ett sted for å vite hva temperaturen er stilt til. Da er det mye lettere å si "21".
https://etsc.eu/physical-buttons-outperform-touchscreens-in-new-cars/
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: turfsurfsøndag 15. september 2024, klokken 10:27
Har sett den testen, og den er på ingen måte en fasit. En moderne bil har mye mere funksjonalitet enn en gammel Volvo, og stemmestyring er en viktig del av dette. Prøv å legg inn en destinasjon på navigasjonen på den gamle Volvoen, og se hvor lang tid du bruker på det. Samtidig kan jeg sette temperaturen og vite hva den er satt til mye enklere på Teslaen enn det man kan på en hvilken som helst bil uten stemmestyring.

Og hvem forholder seg til radiostasjoner nå om dagen...
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: RJKsøndag 15. september 2024, klokken 10:29
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 10:27Har sett den testen, og den er på ingen måte en fasit. En moderne bil har mye mere funksjonalitet enn en gammel Volvo, og stemmestyring er en viktig del av dette. Prøv å legg inn en destinasjon på navigasjonen på den gamle Volvoen, og se hvor lang tid du bruker på det. Samtidig kan jeg sette temperaturen og vite hva den er satt til mye enklere på Teslaen enn det man kan på en hvilken som helst bil uten stemmestyring.

Og hvem forholder seg til radiostasjoner nå om dagen...
Ikke minst det å manuelt lete etter en...! :D
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezsøndag 15. september 2024, klokken 11:34
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 10:27Har sett den testen, og den er på ingen måte en fasit. En moderne bil har mye mere funksjonalitet enn en gammel Volvo, og stemmestyring er en viktig del av dette. Prøv å legg inn en destinasjon på navigasjonen på den gamle Volvoen, og se hvor lang tid du bruker på det. Samtidig kan jeg sette temperaturen og vite hva den er satt til mye enklere på Teslaen enn det man kan på en hvilken som helst bil uten stemmestyring.

Og hvem forholder seg til radiostasjoner nå om dagen...
Å legge inn destinasjon på navigasjon samt andre ting er noe man uansett bør gjøre når bilen står rolig. Jeg snakker om ting som er mer naturlig og endre mens man kjører. Som feks. Følsomheten på vinduspussere, temperaturen i kupeen etc.

Fysiske knapper til ting man bruker ofte er bedre, tryggere og kjappere å bruke mener jeg. Slike skjermer har selvsagt også positive sider, men jeg vil ha essensielle funksjoner som fysiske knapper.

Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: turfsurfsøndag 15. september 2024, klokken 13:08
Sitat fra: Bjerknez på søndag 15. september 2024, klokken 11:34Å legge inn destinasjon på navigasjon samt andre ting er noe man uansett bør gjøre når bilen står rolig. Jeg snakker om ting som er mer naturlig og endre mens man kjører. Som feks. Følsomheten på vinduspussere, temperaturen i kupeen etc.

Fysiske knapper til ting man bruker ofte er bedre, tryggere og kjappere å bruke mener jeg. Slike skjermer har selvsagt også positive sider, men jeg vil ha essensielle funksjoner som fysiske knapper.
Du er for opphengt i hvordan ting var før. Å si "kjør til Tesla Tønsberg" kan man fint gjøre mens man kjører.

Noen få fysiske knapper er jeg helt enig i, de kan være på rattet. Noe mere så blir det uoversiktlig. Knapper nede i midtkonsollen som man må se ned for å finne er direkte skummelt. Vår i4 er ett skrekkeksempel i så måte.
Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Gadgetmansøndag 15. september 2024, klokken 21:45
Sitat fra: THE på torsdag 12. september 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Bjerknez på onsdag 11. september 2024, klokken 17:33Enig. Her har det estetiske gått forran sikkerhet. Når man prøvekjlrte biler før så satt omtrent alt på samme plass i alle biler. Ser for meg et gammelt pensjonistpar kjøpe en nymotens elbil i dag med kun en stor skjerm som betjening. Er jo livsfarlig.
Da lurer jeg på hvilke gamle biler du har kjørt. Det var en uendelig kombinasjon av mikser da også. F.eks. spakene på rattet der du ikke fant vindusvisker og lysstyring på samme side av rattet, og i alle fall ikke med samme måte å regulere dem fra bil til bil. I tillegg ble brytere og spaker borte bak rattet så du måtte bøyde deg fram og kikke ned bak rattet for å finne ut hvilken spak og retning på vribryter du skulle bruke for forskjellige funksjoner. Mange biler hadde lysstyring på hendel på rattet, andre biler hadde lysstyring på en knapp nede på dashboard ved siden av rattet, der det også satt andre knapper som det var umulig å se hva var fra førerposisjon. Når biler begynte å komme med cruise control så var det ikke i nærheten av samme måte å styre den heller fra bil til bil.

Stort sett har det alltid vært slik at det krever tilvenning å bytte fra en type bil til en annen, men jeg er enig i at det har tatt helt av med skjermstyring, og spesielt siden det er utrolig dårlig implementert på mange biler også. Selv synes jeg for så vidt Tesla sin skjermfunksjon er OK, men den var bedre i 2017 på mange måter siden symbolene for styring av ventilasjon f.eks. har blitt mindre og vanskeligere å treffe på nyere SW versjoner. Uansett så liker jeg best å styre alt av lyd, klima, telefonsamtaler og navigasjon (funksjoner som jeg bruker i fart) fra knappene på rattet eller med talestyring. Skjermen har jeg egentlig ikke behov for å bruke under kjøring, bortsett fra at jeg sliter med å veksle mellom mediekilder fra rattet eller med talekommandoer, men mulig det skyldes brukerfeil?

GSen eg hadde de første åra hadde speedo hvor 'skiva' var en trommel som roterte og nåla sto fast. Du las av farta mye raskere fordi du aldri måtte lete deg frem til hvor pila var. Håndbrekket satt midt i senterkonsollet(håndtak du dro bakover), og virket på fremhjula. Gøy under glattkjøringa i fase to...   
CXen hadde lignende speedo, men 'normalt' håndbrekk. (Tror det fortsatt fungerte på fremhjula)
Blinklysbryteren var en vippebryter på toppen av dashbordet.
Fjernlys var på andre siden. 
Horn var på kanten.   
Alle sammen lett tilgjengelige om man hadde hendene i '10 på 2' eller kva posisjonen kalles.   

https://images.app.goo.gl/58u9moqEBDkLHCVW8   

Volvo Feltvogn husker eg hadde nær/fjern-lys bryteren på gulvet...   

Turtallsindikator var vanlig på Europeiske biler, men ofte bare en del av 'sport' pakken til Amerikanske biler.   

Tittel: Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
Skrevet av: Bjerknezfredag 04. oktober 2024, klokken 07:05
En liten oppdatering i denne tråden er nok på sin plass.

Jeg har bestemt meg for Volvo EX30 Ultra AWD Long Range versjonen i fargen "Vapour Grey".

Jeg har kikket litt på ladere etc. og jeg endte opp med FutureHome lader som blir montert i garasjen førstkommende mandag. Jeg får også fratrukket 10.000 i Enova støtte :)