Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: automat på lørdag 07. september 2024, klokken 22:37
Toyota og BMW børster støv av samarbeidet. De skal utvikle 3.generasjons brenselceller og etablere hydrogenfyllingsnettverk.
BMW har mål om serieprodusert hydrogenbil i 2028.
https://bil24.no/bmw-og-toyota-med-fornyet-sats-mot-hydrogenbiler
De kan jo drømme.
"Dette markerer starten på en epoke med økt etterspørsel etter brenselcelle-elektriske kjøretøy"
Jeg forstår bare ikke at de fortsetter med dette.
Batteribiler gruser de på effektivitet, og i en verden med underskudd på energi er det jo komplett idioti.
De nye batteriene har allerede blitt så energitette og lader så raskt at hydrogens fortrinn er så godt som borte.
I tillegg er levetiden på hydrogenbiler kortere og risikoen med bruk og oppbevaring høy.
Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 07:43De kan jo drømme.
"Dette markerer starten på en epoke med økt etterspørsel etter brenselcelle-elektriske kjøretøy"
Jeg forstår bare ikke at de fortsetter med dette.
Batteribiler gruser de på effektivitet, og i en verden med underskudd på energi er det jo komplett idioti.
De nye batteriene har allerede blitt så energitette og lader så raskt at hydrogens fortrinn er så godt som borte.
I tillegg er levetiden på hydrogenbiler kortere og risikoen med bruk og oppbevaring høy.
Det grønne skiftet vil kreve enorme investeringer i fornybar kraft som man ikke kan regulere - så man forventer at noe av denne kraften vil måtte gå til å produsere hydrogen. Dette er en del av en helt meningsløs plan som først skal tapetsere naturen med vindmøller og solceller og så skal man etterpå bruke en del av overskuddsenergien her sammen med fossil kraft til å produserer hydrogen. Dette kalles en klimakamp - men er i praksis en rasering av jordens natur. Den beste løsningen er uten tvil batterier basert på ny teknologi sammen med ny kjernekraft og eksisterende fornybar produksjon. Da får man vinn-vinn mhp miljø og klima. Men tilkarringsindustrien - slik som vindmølle forkjemperene er en del av - heier frem flere og flere monsterprosjekter og det vil generere overskudd av energi i perioder som da kan gå til f.eks hydrogenproduksjon. Personlig synes jeg det er en idotisk ide - men er man glad i raske penger og driter i naturen så for all del - kjør på!
Hvis vi skal begrense naturødeleggelsene klimaendringer og mer ekstremvær påfører oss, så trenger verden strengt tatt all den fossilfrie energien vi klarer å produsere, så raskt som mulig. Enten det er vind, sol, vann eller kjernekraft. Det er dette synet av noen vindturbiner på norske fjellknauser må settes opp mot.
Men nå startet jeg ikke denne tråden for å diskutere hvordan vi skal gjennomføre det grønne skiftet. Det for holde med å diskutere hydogenets rolle.
Det kan god tenkes det er fornuftig å bruke hydrogen til lagring av energi. Det som spesielt fremstår som ufornuftig for meg, er å konvertere denne energien tilbake til strøm i tusenvis av kjøretøy. Siden teknologien er så kompleks. Det må jo være mye bedre å gjøre denne prosessen i stasjonære industrielle anlegg. Som er geografisk plassert der det er mest fornufig.
Sitat fra: automat på søndag 08. september 2024, klokken 12:50Hvis vi skal begrense naturødeleggelsene klimaendringer og mer ekstremvær påfører oss, så trenger verden strengt tatt all den fossilfrie energien vi klarer å produsere, så raskt som mulig. Enten det er vind, sol, vann eller kjernekraft. Det er dette synet av noen vindturbiner på norske fjellknauser må settes opp mot.
Men nå startet jeg ikke denne tråden for å diskutere hvordan vi skal gjennomføre det grønne skiftet. Det for holde med å diskutere hydogenets rolle.
Det kan god tenkes det er fornuftig å bruke hydrogen til lagring av energi. Det som spesielt fremstår som ufornuftig for meg, er å konvertere denne energien tilbake til strøm i tusenvis av kjøretøy. Siden teknologien er så kompleks. Det må jo være mye bedre å gjøre denne prosessen i stasjonære industrielle anlegg. Som er geografisk plassert der det er mest fornufig.
Naturødeleggelser er det vi mennesker som påfører verden - og en av de store tabbene menneskeheten kan gjøre er å få panikk og så rive ned naturen og bygge f.eks overproduksjon av fornybar ikke regulerbar produksjon som så skal brukes til å fyre opp produksjon av hydrogen.
Det er galskap satt i system der panikken får råde - da velger man elendige,lite gjennomtenkte løsninger. Hydrogen kan være en løsning gitt stor produksjon av denne gassen - men vi kan ikke bygge opp en produksjonskapasitet av dette med fornybare ressurser - det er som å pisse i buksa for å holde varmen.....
Det mange klima gærninger ønsker (vil bruke det ordet fordi den rasjonelle delen av hjernen fungerer dårlig på dem dessverre) - er rett og slett å dunke på med massiv produksjon av uregulerbar bar energi som krever massivt med naturødeleggelser og så la en andel av dette som produseres gå til hydrogenproduksjon.
Det er en lite bærekraftig verdikjede. Da er det bedre å la kjernekraften produsere den ved å la kjernekraften produsere på bestpunkt døgnet rundt og så knytte overproduksjon på natt til f.eks hydrogen.
Vi trenger ikke rasere planeten fordi den blir varmere - verden er hele tiden i endring - det vil komme varmere og kaldere perioder så lenge jorden eksisterer - vår oppgave som menneske er å se til at vi ikke ødelegger planeten. Og det beste vi da kan gjøre er å gå for de løsningene som gir de beste resultatene mhp bærekraftig energiproduksjon på sikt. Da kan vi ikke høst av naturen slik klima fantastene som støtter vind ønsker - den er styrt av tilkarringsindustri der raske penger er målet - ikke en bærekraftig utvikling for verden. Skulle ønske mange av disse klima gærningene kunne tenke litt mer rasjonelt. Dersom man faktisk mener noe med dette så burde man heller se på sitt eget fotavtrykk og redusere eget forbruk samt jobbe for å redusere fossil energi - men IKKE samtidig støtte energiproduksjon som raserer naturen slik som f.eks vind vil gjøre. Den beste tekniske og bærekraftige løsningen for transport er batteridrift med ressurser vi har overflod av i verden - og den teknologien er på vei. Den nye elektrisiteten som behøvs bør komme fra kjernekraft og sol gitt at sol produseres fysisk der man allerede har forbruk..........
Dette er en tråd om hydrogenbiler. Ikke for eller mot vindkraft. Eller kjernekraft. Hvis du ikke kan respektere det, så stenger jeg tråden.
Sitat fra: automat på søndag 08. september 2024, klokken 18:54Dette er en tråd om hydrogenbiler. Ikke for eller mot vindkraft. Eller kjernekraft. Hvis du ikke kan respektere det, så stenger jeg tråden.
Jeg vet det,men hydrogenbiler går på hydrogen og da er det av interesse å vite hvordan drivstoffet skal produseres for å kunne argumentere for eller imot Hydrogen som drivstoff.
Hydrogenbiler kan få en renessanse igjen,men håper ikke våre politikere skal bruke denne biltypen som argumentasjon for å bygge ut mer vind f.eks. Det er nok energi som forsvinner i den prosessen allerede.Jeg har vært på flere seminarer der mange argumenterer for hydrogenproduksjon i Norge. Med vindmøller og således kunne drive en bilpark med Hydrogen. Jeg mener det er svært dårlig idé.
Bare ikke lag dette til en ny anti-vindkrafttråd. Vi kommer til å få mer uregulerbar kraft i strømnettet. Enten vindturbinene står på norske fjellknauser, til havs eller på kontinentet.
Den desidert største kilden til hydrogen i dag er naturgass, ikke elektrolyse fra fornybar strøm. Og en del av de som argumenterer for hydrogen tenker nok at det skal fortsette slik. Men da med co2-rensing. Slik at vi kan forsette virksomheten i Nordsjøen.
Jeg var på et par lastebil/tungtransport seanser på Arendalsuka i år, og det framkom helt tydelig at det er batterielektrisk og biogass som er de foretrukne teknologiene for både store og små aktører i bransjen.
Nå har jo MAN og Norsk Hydrogenforum sagt at MAN kan levere 100 hydrogenlastebiler til Norge neste år, og ENOVA stiller opp med støtteordninger.
Men slik jeg forsto det så var det pr august under 50 av de 100 bilene som det foreløpig var søknad om ENOVA støtte for, så det tyder jo på at interessen er liten.
Disse MAN bilene skal forøvrig brenne hydrogenet i ombygde dieselmotorer, og ikke lage strøm vha brenselceller.
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Fikk-hilse-paa-nye-MAN-hTGX
Som teknolog synes jeg jo det skal bli interessant å se hvordan driftstabilitet og virkningsgrad blir på disse hydrogenforbrenningsmotorene blir, for jeg tror at alle de store leverandørene i realiteten har gitt opp brencelcelle drift av busser og tungbiler nå.
mvh
Hugo
Sitat fra: automat på mandag 09. september 2024, klokken 08:26Den desidert største kilden til hydrogen i dag er naturgass, ikke elektrolyse fra fornybar strøm. Og en del av de som argumenterer for hydrogen tenker nok at det skal fortsette slik. Men da med co2-rensing.
Den CO2-en kan brukes for å lage e-fuel. Det er enklere enn å fange den fra lufta. Trenger bare hydrogen i tillegg.
Sitat fra: hELgenen på søndag 08. september 2024, klokken 22:06Hydrogenbiler kan få en renessanse igjen,men håper ikke våre politikere skal bruke denne biltypen som argumentasjon for å bygge ut mer vind f.eks. Det er nok energi som forsvinner i den prosessen allerede.Jeg har vært på flere seminarer der mange argumenterer for hydrogenproduksjon i Norge. Med vindmøller og således kunne drive en bilpark med Hydrogen. Jeg mener det er svært dårlig idé.
Ønsket om hydrogenproduksjon er jo forståelig. Gassbransjen kan forlenge livet sitt med blått hydrogen, og vindkraft kan produsere hydrogen når strømmen er billig, som igjen driver opp prisene. En vinn-vinn der altså.
Ellers er behovet for hydrogen til bl.a gjødsel og stålproduksjon (tvinger seg frem) stort, og må dekkes opp på en bærekraftig måte før man bør tenke på å bruke det til transport av noe slag.
Sitat fra: automat på lørdag 07. september 2024, klokken 22:37Toyota og BMW børster støv av samarbeidet. De skal utvikle 3.generasjons brenselceller og etablere hydrogenfyllingsnettverk.
Jeg blir veldig fristet av Mirai hver dag mellom kl 7 og 9 på E18.
Sitat fra: lightscribe på tirsdag 10. september 2024, klokken 14:48Sitat fra: automat på lørdag 07. september 2024, klokken 22:37Toyota og BMW børster støv av samarbeidet. De skal utvikle 3.generasjons brenselceller og etablere hydrogenfyllingsnettverk.
Jeg blir veldig fristet av Mirai hver dag mellom kl 7 og 9 på E18.
Jepp og hvis du bor i nærheten av eneste fylle stasjonen så er jo konge som pendle bil men man er avhengig av fylle stasjonen faktisk funker, annen ting at prisen for noen kg hydrogen koster mer enn bensin.
Toyota og Hyundai sponser fyllestasjonen i Høvik men, ja, den er stengt for vedlikehold uke 36,37 og 38...
Og 39, 40, 41 ...
Tragikomisk hele greia... glemte de Hydrogen når de kastet ut elbiler fra kollektivfeltet ?
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 09. oktober 2024, klokken 17:24Tragikomisk hele greia... glemte de Hydrogen når de kastet ut elbiler fra kollektivfeltet ?
He he ja mye tyder på det
Nå blir det mye hjemmekontor for endel adm dir på Nesøya fremover i 6 uker ;D
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 10. oktober 2024, klokken 08:24Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 09. oktober 2024, klokken 17:24Tragikomisk hele greia... glemte de Hydrogen når de kastet ut elbiler fra kollektivfeltet ?
He he ja mye tyder på det
Nå blir det mye hjemmekontor for endel adm dir på Nesøya fremover i 6 uker ;D
Neida, de glemte nok ikke hydrogen-bilene. De bare anså at det var så få, at de uansett aldri kunne lage noe krøll for kollektivtrafikken.
Og mindre krøll blir det jo når de ikke får fyllt! 8)
https://dinside.dagbladet.no/motor/ble-fratatt-inntektskilden-uakseptabelt/82013928
Ikke bare adm dir heller, kjøre taxi på hydrogen kan ikke være det smarteste valget, er dyrere enn både diesel/bensin og hurtig lading.
SitatJeg kjøpte hydrogenbil fordi jeg er miljøorientert, forteller Dus.
Kunne da like greit kjøpt en elbil istedenfor :police:
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 10. oktober 2024, klokken 13:01https://dinside.dagbladet.no/motor/ble-fratatt-inntektskilden-uakseptabelt/82013928
Ikke bare adm dir heller, kjøre taxi på hydrogen kan ikke være det smarteste valget, er dyrere enn både diesel/bensin og hurtig lading.
SitatJeg kjøpte hydrogenbil fordi jeg er miljøorientert, forteller Dus.
Kunne da like greit kjøpt en elbil istedenfor :police:
Jeg er mest overrasket over at noen lot seg lure til å kjøpe "hydrogenbil" etter den første smellen på Høvik! At da en yrkessjåfør gjør seg avhengig av noe så usikkert, bare på bakgrunn av noen "lovnader", er totalt uforståelig.
De lot seg vel lure av den nye, og tydeligvis høyst temporære stasjonen på østsiden som vel er lagt ned nå, og trodde det var en ny start på Hydrogen-eventyret. :o
Sitat fra: RJK på torsdag 10. oktober 2024, klokken 13:11Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 10. oktober 2024, klokken 13:01https://dinside.dagbladet.no/motor/ble-fratatt-inntektskilden-uakseptabelt/82013928
Ikke bare adm dir heller, kjøre taxi på hydrogen kan ikke være det smarteste valget, er dyrere enn både diesel/bensin og hurtig lading.
SitatJeg kjøpte hydrogenbil fordi jeg er miljøorientert, forteller Dus.
Kunne da like greit kjøpt en elbil istedenfor :police:
Jeg er mest overrasket over at noen lot seg lure til å kjøpe "hydrogenbil" etter den første smellen på Høvik! At da en yrkessjåfør gjør seg avhengig av noe så usikkert, bare på bakgrunn av noen "lovnader", er totalt uforståelig.
De lot seg vel lure av den nye, og tydeligvis høyst temporære stasjonen på østsiden som vel er lagt ned nå, og trodde det var en ny start på Hydrogen-eventyret. :o
Ikke Høvik... Sandvika rett ved e18 og foran der politi er nå. Jeg var der ikke lenge etter.
Nå er det Høvik ved kjerka
Flere som har gått på limpinnen (selv om hun har gjort grundig research først):
https://dinside.dagbladet.no/motor/kjopte-hydrogenbil-far-ikke-kjort/81862022
Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. oktober 2024, klokken 15:09Flere som har gått på limpinnen (selv om hun har gjort grundig research først):
https://dinside.dagbladet.no/motor/kjopte-hydrogenbil-far-ikke-kjort/81862022 (https://dinside.dagbladet.no/motor/kjopte-hydrogenbil-far-ikke-kjort/81862022)
Ja her rekker nok ikke legen inn til legetimen ;D
#barehumor-ikkementåværeslem
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 10. oktober 2024, klokken 14:56Sitat fra: RJK på torsdag 10. oktober 2024, klokken 13:11Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 10. oktober 2024, klokken 13:01https://dinside.dagbladet.no/motor/ble-fratatt-inntektskilden-uakseptabelt/82013928
Ikke bare adm dir heller, kjøre taxi på hydrogen kan ikke være det smarteste valget, er dyrere enn både diesel/bensin og hurtig lading.
SitatJeg kjøpte hydrogenbil fordi jeg er miljøorientert, forteller Dus.
Kunne da like greit kjøpt en elbil istedenfor :police:
Jeg er mest overrasket over at noen lot seg lure til å kjøpe "hydrogenbil" etter den første smellen på Høvik! At da en yrkessjåfør gjør seg avhengig av noe så usikkert, bare på bakgrunn av noen "lovnader", er totalt uforståelig.
De lot seg vel lure av den nye, og tydeligvis høyst temporære stasjonen på østsiden som vel er lagt ned nå, og trodde det var en ny start på Hydrogen-eventyret. :o
Ikke Høvik... Sandvika rett ved e18 og foran der politi er nå. Jeg var der ikke lenge etter.
Nå er det Høvik ved kjerka
Smellen forflytta seg ikke til Sandvika, den var fremdeles ved Høvik! 8)
Jeg raste forbi der i kollektivfila den dagen, mens "alt anna" stod i ro i de to andre filene!
Sitat fra: RJK på torsdag 10. oktober 2024, klokken 15:53Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 10. oktober 2024, klokken 14:56Sitat fra: RJK på torsdag 10. oktober 2024, klokken 13:11Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 10. oktober 2024, klokken 13:01https://dinside.dagbladet.no/motor/ble-fratatt-inntektskilden-uakseptabelt/82013928
Ikke bare adm dir heller, kjøre taxi på hydrogen kan ikke være det smarteste valget, er dyrere enn både diesel/bensin og hurtig lading.
SitatJeg kjøpte hydrogenbil fordi jeg er miljøorientert, forteller Dus.
Kunne da like greit kjøpt en elbil istedenfor :police:
Jeg er mest overrasket over at noen lot seg lure til å kjøpe "hydrogenbil" etter den første smellen på Høvik! At da en yrkessjåfør gjør seg avhengig av noe så usikkert, bare på bakgrunn av noen "lovnader", er totalt uforståelig.
De lot seg vel lure av den nye, og tydeligvis høyst temporære stasjonen på østsiden som vel er lagt ned nå, og trodde det var en ny start på Hydrogen-eventyret. :o
Ikke Høvik... Sandvika rett ved e18 og foran der politi er nå. Jeg var der ikke lenge etter.
Nå er det Høvik ved kjerka
Smellen forflytta seg ikke til Sandvika, den var fremdeles ved Høvik! 8)
Jeg raste forbi der i kollektivfila den dagen, mens "alt anna" stod i ro i de to andre filene!
OK da tar jeg feil som vanlig ;D
Og hydrogenstasjonen på Høvika er fremdeles stengt, nå på en tredje måneden siden den stengte 19. august.
Bra det er så mange andre steder det går an å fylle hydrogen slik at det ikke blir noe stort problem for dem som har hydrogenbil da... Om ikke annet kan man jo si at nå er hydrogenbil blitt ekte nullutslippskjøretøy.
Om CATL sine hybrid-bil-batterier med «400km rekkevidde» og C4 lademulighet brukes i en hydrogen-hybrid bil, da tror jeg hydrogenbil kan få en renessanse.
https://carnewschina.com/2024/10/24/catl-launches-battery-for-phevs-with-400-km-range-and-4c-charging-for-bev-like-experience/
Men det virker litt bortkastet med personbil på hydrogen om det er lite blå/grønn hydrogen? Det som er tilgjengelig bør vel brukes der det er mest nyttig først.
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:16Om CATL sine hybrid-bil-batterier med «400km rekkevidde» og C4 lademulighet brukes i en hydrogen-hybrid bil, da tror jeg hydrogenbil kan få en renessanse.
Men hva gjør da hybrid bilen bedre enn en ren EV med ny batteriteknologi?
Man få en mere kompleks drivlinje, dårlig plassutnyttelse og kort levetid.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. oktober 2024, klokken 09:03Sitat fra: vinterdekk på torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:16Om CATL sine hybrid-bil-batterier med «400km rekkevidde» og C4 lademulighet brukes i en hydrogen-hybrid bil, da tror jeg hydrogenbil kan få en renessanse.
Men hva gjør da hybrid bilen bedre enn en ren EV med ny batteriteknologi?
Man få en mere kompleks drivlinje, dårlig plassutnyttelse og kort levetid.
Svaret er vel at man sparer noe sånt som et kvarter per 12 timer kjøring.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. oktober 2024, klokken 09:03Sitat fra: vinterdekk på torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:16Om CATL sine hybrid-bil-batterier med «400km rekkevidde» og C4 lademulighet brukes i en hydrogen-hybrid bil, da tror jeg hydrogenbil kan få en renessanse.
Men hva gjør da hybrid bilen bedre enn en ren EV med ny batteriteknologi?
Man få en mere kompleks drivlinje, dårlig plassutnyttelse og kort levetid.
Snakker om hydrogen-hybrid bil her. Dersom den lokale hydrogenstasjonen, som den i Høvik, er stengt i perioder på grunn av vedlikehold, så kan eieren fortsatt bruke bilen.
Bensinhybrider er utfordrende fordi olja i motoren kan få mer vann i seg. Slike problemer har man kanskje ikke med brenselcelle i en hydrogen-hybridbil. Men de har en rolle i å få flere til å oppleve å kjøre på strøm før de kjøper elbil.
Hydrogenbiler er allerede hybrider. Bare å montete ladeport og litt større batteri, så har man en fiks ferdig ladehybrid.
Men spørsmålet blir jo fort det samme som for fossil-ladehybrider. Hvorfor trenger man egentlig mer enn batteriet?
Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2024, klokken 14:55Men spørsmålet blir jo fort det samme som for fossil-ladehybrider. Hvorfor trenger man egentlig mer enn batteriet?
Fordi man kan hente energi fra flere kilder inntil infrastrukturen er bedre?
For å makse seg så kunne man jo lansert en trifuel bil litt ala denne niroen.
https://headlight.news/2024/10/22/kia-niro-tri-fuel-goes-all-out-for-fuel-economy/
Bytt ut lpg med hydrogen tank istedenfor så har man el fra strøm og hydrogen samt en generator på bensin til å lade batteri under kjøring 🤣 Men man får trolig litt problemer med plass til alt så må nok en større bil, rundt 40kwt batteri burde holde plenty.
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. oktober 2024, klokken 18:37Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2024, klokken 14:55Men spørsmålet blir jo fort det samme som for fossil-ladehybrider. Hvorfor trenger man egentlig mer enn batteriet?
Fordi man kan hente energi fra flere kilder inntil infrastrukturen er bedre?
Hvis hensikten er at dette bare skal brukes i en overgangsfase, så er det vel bedre å bruke fossil-hybrider som kan bruke eksisterende infrastruktur? Fremfor å bygge opp en helt ny og kostbar hydrogen-infrastruktur.
Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2024, klokken 21:28Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. oktober 2024, klokken 18:37Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2024, klokken 14:55Men spørsmålet blir jo fort det samme som for fossil-ladehybrider. Hvorfor trenger man egentlig mer enn batteriet?
Fordi man kan hente energi fra flere kilder inntil infrastrukturen er bedre?
Hvis hensikten er at dette bare skal brukes i en overgangsfase, så er det vel bedre å bruke fossil-hybrider som kan bruke eksisterende infrastruktur? Fremfor å bygge opp en helt ny og kostbar hydrogen-infrastruktur.
Nå var vel planen i Norge at det bare skal selges nullutslippsbiler. Både elbiler og hydrogenbiler er teknisk sett nullutslippbiler. Ladbare bensinbiler er ikke nullutslipp så da satses det ikke på den teknologien her. Finnes jo ladbare bensinbiler som i teorien kunne fungert bra som en «elbil» i hverdagen, som Mazda MX 30 R-EV (med en kompakt rotasjonsmotor som rekkeviddeforlenger). Men slikt er vel mest interessant dersom ladeinfrastrukturen ikke er så god.
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. oktober 2024, klokken 18:37Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2024, klokken 14:55Men spørsmålet blir jo fort det samme som for fossil-ladehybrider. Hvorfor trenger man egentlig mer enn batteriet?
Fordi man kan hente energi fra flere kilder inntil infrastrukturen er bedre?
Så man skal kunne kjøre på hydrogen når strømmen er borte? Får vel ikke fyllt hydrogen uten strøm, så den planen virker ikke så veldig solid. Nei, hydrogen hybrider gir lite mening.
Eneste fordelen med de som jeg ser det er tilgang til kollektivfeltet i Oslo. Da kunne man kjøpt en slik og brukt den som pendle-elbil.
Sitat fra: turfsurf på søndag 27. oktober 2024, klokken 08:22Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. oktober 2024, klokken 18:37Sitat fra: automat på lørdag 26. oktober 2024, klokken 14:55Men spørsmålet blir jo fort det samme som for fossil-ladehybrider. Hvorfor trenger man egentlig mer enn batteriet?
Fordi man kan hente energi fra flere kilder inntil infrastrukturen er bedre?
Så man skal kunne kjøre på hydrogen når strømmen er borte? Får vel ikke fyllt hydrogen uten strøm, så den planen virker ikke så veldig solid. Nei, hydrogen hybrider gir lite mening.
Eneste fordelen med de som jeg ser det er tilgang til kollektivfeltet i Oslo. Da kunne man kjøpt en slik og brukt den som pendle-elbil.
Enig (https://elbilforum.no/Smileys/default/thumbsup.gif)
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. oktober 2024, klokken 23:37Nå var vel planen i Norge at det bare skal selges nullutslippsbiler. Både elbiler og hydrogenbiler er teknisk sett nullutslippbiler. Ladbare bensinbiler er ikke nullutslipp så da satses det ikke på den teknologien her. Finnes jo ladbare bensinbiler som i teorien kunne fungert bra som en «elbil» i hverdagen, som Mazda MX 30 R-EV (med en kompakt rotasjonsmotor som rekkeviddeforlenger). Men slikt er vel mest interessant dersom ladeinfrastrukturen ikke er så god.
Selv om man kjørte i gang en storstilt hydrogensatsning i dag, så vil det neppe gjøre noen forskjell på 2025-målet.
Man må også huske at dette målet strengt tatt bare er et virkemiddel. Det overordnede målet er å kutte mest mulig utslipp, raskest mulig. Bidrar utbygging av en omfattende hydrogeninfrastruktur til dette? Eller gjør disse pengene bedre nytte for seg ved å subsidiere utbygging av ladeinfrastruktur?
Jeg mener det beste er å få flest mulig direkte over til el så raskt som mulig. Så får heller de få som ikke kan, heller fortsette å kjøre fossilt. Inntil teknologi og ladeinfrastruktur har kommet langt nok.
Å innføre et tredje nettverk med en ny type teknologi kun for en overgangsfase er å sløse med resurser.
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 27. oktober 2024, klokken 08:40Enig (https://elbilforum.no/Smileys/default/thumbsup.gif)
Du har kommet med ganske mange innlegg som dette i mange forskjellige tråder på elbilforum. Som ihvertfall for meg ikke gir særlig stor nytte.
Jeg vil generelt gi et råd om å tenke gjennom hva innlegget tilfører debatten, før man trykker send.
Jeg valgte å poste dette her, siden denne tråden er startet av meg.
Sitat fra: automat på søndag 27. oktober 2024, klokken 11:15Sitat fra: vinterdekk på lørdag 26. oktober 2024, klokken 23:37Nå var vel planen i Norge at det bare skal selges nullutslippsbiler. Både elbiler og hydrogenbiler er teknisk sett nullutslippbiler. Ladbare bensinbiler er ikke nullutslipp så da satses det ikke på den teknologien her. Finnes jo ladbare bensinbiler som i teorien kunne fungert bra som en «elbil» i hverdagen, som Mazda MX 30 R-EV (med en kompakt rotasjonsmotor som rekkeviddeforlenger). Men slikt er vel mest interessant dersom ladeinfrastrukturen ikke er så god.
Selv om man kjørte i gang en storstilt hydrogensatsning i dag, så vil det neppe gjøre noen forskjell på 2025-målet.
Man må også huske at dette målet strengt tatt bare er et virkemiddel. Det overordnede målet er å kutte mest mulig utslipp, raskest mulig. Bidrar utbygging av en omfattende hydrogeninfrastruktur til dette? Eller gjør disse pengene bedre nytte for seg ved å subsidiere utbygging av ladeinfrastruktur?
Jeg mener det beste er å få flest mulig direkte over til el så raskt som mulig. Så får heller de få som ikke kan, heller fortsette å kjøre fossilt. Inntil teknologi og ladeinfrastruktur har kommet langt nok.
Å innføre et tredje nettverk med en ny type teknologi kun for en overgangsfase er å sløse med resurser.
Nei, det gjør ikke noe utslag for 2025 mål. Men innsats i dag gjør at vi tilrettelegger Norge for å oppfylle null-målet i 2050. Da må vi ha infrastruktur for hydrogen på plass. Men jeg gjetter at elbil vil være det flertallet kommer til å kjøre, og så er det kanskje noen prosent hydrogenbiler inn i miksen.
Sitat fra: automat på søndag 27. oktober 2024, klokken 12:12Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 27. oktober 2024, klokken 08:40Enig (https://elbilforum.no/Smileys/default/thumbsup.gif)
Du har kommet med ganske mange innlegg som dette i mange forskjellige tråder på elbilforum. Som ihvertfall for meg ikke gir særlig stor nytte.
Jeg vil generelt gi et råd om å tenke gjennom hva innlegget tilfører debatten, før man trykker send.
Jeg valgte å poste dette her, siden denne tråden er startet av meg.
Hadde faktisk tenkt å starte en tråd om dette. En ting er at det ikke tilføyer debatten noe, men det ødelegger og oversikten over nye poster. Når man logger seg på og hele listen over nye poster er +1, enig osv, så må man klikke seg inn på hver tråd for å se om det har kommet noen faktiske interessante innlegg i tråden.
Helt greit å uttrykke seg enig i ting når det er noe som treffer 100%, jeg har gjort det selv. Men man trenger ikke å gjøre det med hvert eneste utsagn man er enig med. Da blir det til slutt veldig lite interessant å lese. Thumbs-up funksjonalitet hadde vært bedre.
Nå tilfører heller ikke dette denne tråden noe, men jeg følte det ville bidra til å utfylle det siterte innlegget til TS. Moderator kan føle seg fri til å slette.
Sitat fra: lightscribe på onsdag 11. september 2024, klokken 00:16Toyota og Hyundai sponser fyllestasjonen i Høvik men, ja, den er stengt for vedlikehold uke 36, 37 og 38...
Dette er niende uke...
"Torsdag 24.10.24 Vi er godt i gang med arbeide på stasjonen. Har reparert feil på Hydraulikk enhet, og starter arbeide med gjenoppbygging av Hydrogen del. Kommer ut med informasjon så snart dette er på plass Hynion beklager dette har tatt tid å få på plass"
Hydrogen er ikke så lett å ha med å gjøre. Over tid vil hydrogen gå inn i stålet i rør mm og gjøre det sprøtt. Dermed må man bytte hele linjen som kommer i kontakt med hydrogen etter er en tid for at ting ikke skal ryke. Gjelder det samme for stålet som kommer i kontakt med hydrogen i biler.
Forsatt noen som tror på hydrogen som alternativ til el?
https://no.wikipedia.org/wiki/Hydrogenspr%C3%B8het
Når grønn hydrogen blir billig så kan man leve med ulempene.
Ikke så ofte det skjer men i prisområde NO4 (Nord-Norge) så er spotprisen negativ i natt, i noen timer. Det er jo teorien at strøm vi ikke trenger kan brukes til hydrogenproduksjon.
Men vi er jo langt unna å produsere nok strøm for å erstatte fossil energi i dag, og da er elbiler langt mer fornuftig.
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 20:12Når grønn hydrogen blir billig så kan man leve med ulempene.
Ikke så ofte det skjer men i prisområde NO4 (Nord-Norge) så er spotprisen negativ i natt, i noen timer. Det er jo teorien at strøm vi ikke trenger kan brukes til hydrogenproduksjon.
Grønn hydrogen kommer aldri til å bli billig. Hydrogenproduksjon kan ikke kjøres opp og ned i takt med strømprisene. I tillegg trenger man mye av det til annet bruk enn transport
Produsent av hydrogenlastebil er insolvent:
https://www.tungt.no/article/view/1127169/oppdatert_hydrogenlastebilprodusenten_quantron_er_insolvent
Plussartikkel, så fikk bare lest ingressen.
Sitat fra: automat på torsdag 31. oktober 2024, klokken 17:31Produsent av hydrogenlastebil er insolvent:
https://www.tungt.no/article/view/1127169/oppdatert_hydrogenlastebilprodusenten_quantron_er_insolvent
Plussartikkel, så fikk bare lest ingressen.
Det der var trist å lese
Ligger åpen her
https://www.dagens.com/autos/hydrogen-truck-maker-files-for-bankruptcy
Kopi
Quantron AG, en tysk produsent som spesialiserer seg på hydrogen og elektriske lastebiler, begjærte seg denne uken konkurs på grunn av langvarige økonomiske og ledelsesmessige problemer.
Fortsatt drift eller avvikling
Med base i Augsburg sto selskapet overfor kontantstrømproblemer og interne forstyrrelser, inkludert forsinkede lønninger og ustabilitet i ledelsen, noe som til slutt førte til den rettslige restruktureringsprosessen.
Augsburg tingrett har oppnevnt Constantin Graf Salm-Hoogstraeten fra restruktureringsadvokatfirmaet BBL som midlertidig administrator.
Hydri har åpna 3 stasjoner:
Gøteborg, september
Håby, Munkedal, desember
Nykvan, mars
På kartet er det 8 stasjoner under construction, og 21 under utvikling.
https://hydri.energy/en/news/
"Scania is actively working with hydrogen-powered vehicles, and the station in Nykvarn will become an important resource in our testing and pilot projects," says Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner. https://hydri.energy/en/news/hydri-inaugurates-its-third-green-water-gas-station-in-nykvarn/
Hynion hadde 4 millioner i inntekter i 1. halvår 2024, 300 000 kr i Sverige og 3,7 mil i Norge, og 12,6 mil i kostnader. Inntektene hadde rask stigning, men i Sverige er man ikke i stand til å betale regningene sine, og på Høvik er stasjonen stengt.
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/hynion-hyn-merk?details
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. april 2025, klokken 22:00Hydri har åpna 3 stasjoner:
Gøteborg, september
Håby, Munkedal, desember
Nykvan, mars
På kartet er det 8 stasjoner under construction, og 21 under utvikling.
https://hydri.energy/en/news/
Det virker meir og meir som om Hydri er enno eit hydrogenselskap med store planar og liten kapital. Dei lova så seint som på slutten av 2024 at "26 stationer kommer vara i drift till slutet av 2025". Halvegs i året er altså berre 3 i drift, og ingen nye har opna sidan 5. mars.
Det ser også ut som at Hydri alt har pådratt seg 2 betalingsanmerkningar.
https://krafman.se/hydri-ab/5592718539/sammanfattning
SitatHynion hadde 4 millioner i inntekter i 1. halvår 2024, 300 000 kr i Sverige og 3,7 mil i Norge, og 12,6 mil i kostnader. Inntektene hadde rask stigning, men i Sverige er man ikke i stand til å betale regningene sine, og på Høvik er stasjonen stengt.
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/hynion-hyn-merk?details
Mykje av inntektene i Norge i 2024 var ein eingongstønad frå Toyota og Hyundai for drift av Høvik. Hynion førte det opp som salsinntekt i halvårsrapporten, for å prøve å blåse opp inntektene frå hydrogensalg.
For øvrig er Hynion Sverige AB no konkurs, etter 35 betalingsanmerkninger sidan i fjor haust. Morselskapet har for øyeblikket ingen inntekter, sidan Høvik er stengt. Grunnen til stenginga er at Hynion tydelgvis ikkje har betalt hydrogenleverandøren, og dermed ikkje får meir hydrogen tilkøyrt. Går nok mot konkurs også for Hynion AS.
Sitat fra: arnkl på søndag 08. juni 2025, klokken 01:42Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. april 2025, klokken 22:00Hydri har åpna 3 stasjoner:
Gøteborg, september
Håby, Munkedal, desember
Nykvan, mars
På kartet er det 8 stasjoner under construction, og 21 under utvikling.
https://hydri.energy/en/news/
Det virker meir og meir som om Hydri er enno eit hydrogenselskap med store planar og liten kapital. Dei lova så seint som på slutten av 2024 at "26 stationer kommer vara i drift till slutet av 2025". Halvegs i året er altså berre 3 i drift, og ingen nye har opna sidan 5. mars.
Det ser også ut som at Hydri alt har pådratt seg 2 betalingsanmerkningar.
https://krafman.se/hydri-ab/5592718539/sammanfattning
SitatHynion hadde 4 millioner i inntekter i 1. halvår 2024, 300 000 kr i Sverige og 3,7 mil i Norge, og 12,6 mil i kostnader. Inntektene hadde rask stigning, men i Sverige er man ikke i stand til å betale regningene sine, og på Høvik er stasjonen stengt.
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/hynion-hyn-merk?details
Mykje av inntektene i Norge i 2024 var ein eingongstønad frå Toyota og Hyundai for drift av Høvik. Hynion førte det opp som salsinntekt i halvårsrapporten, for å prøve å blåse opp inntektene frå hydrogensalg.
For øvrig er Hynion Sverige AB no konkurs, etter 35 betalingsanmerkninger sidan i fjor haust. Morselskapet har for øyeblikket ingen inntekter, sidan Høvik er stengt. Grunnen til stenginga er at Hynion tydelgvis ikkje har betalt hydrogenleverandøren, og dermed ikkje får meir hydrogen tilkøyrt. Går nok mot konkurs også for Hynion AS.
Hynion ble vel startet opp som en videreføring av et lignende hydrogen firma som gikk konk. Ulf Hafseld har jo nå ledet en hel knippe lignende hydrogenbedrifter i konk.
Man aner at det ligger en del subsidier, lån og konsulent-honorar inblandet i dette.
Ikke slik at jeg mener en hydrogen distributør har livets rett 2025, men at Ulf gang på gang gjør den samme konkursen viser jo til at han har noe å hente der.
Så lenge det ikke er skattepenger inblandet ,syns jeg det er helt greit at Hyundai og Toyota kaster penger etter ham.