Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: lightscribe på lørdag 07. september 2024, klokken 09:01
Tesla Model Y er ustoppelig
https://www.bilnorge.no/bilsalget-bilverden/tesla-model-y-er-ustoppelig/4112377
Må si meg imponert over populariteten nå som det finns så mange konkurrerende merker.
Hva må til for å slå Model Y?
Hvordan blir den neste folkevogn?
For min del, hver gang jeg vurderer konkurrenter husker jeg etterhvert hvor god Tesla lade opplevelsen er og fristelsen forsvinner.
Ja, det er helt utrolig hvor populær den er. Det som skal til for å slå den tipper jeg er at den blir gammel og utdatert og de andre merkene kommer med nye modeller. Men nå kommer vel ny Model Y til neste år, så kanskje den klarer å holde seg relevant likevel?
Det blir vel ingen ny Y, men en Facelift. Håper den får beholde ""stalks". Tror den med knapper kan være en "show stopper" for mange. Tesla har hatt stor nytte av den norske flokkmentaliteten, så da gjelder det å trå riktig med nye påfunn.
Sitat fra: lightscribe på lørdag 07. september 2024, klokken 09:01Hva må til for å slå Model Y?
Så lenge Vedumen sier at kineserne skal slippe straffetoll i Norge så trenger de bare å tilby bedre garantier og bedre varelager i Norge for reservedeler, så slår de ut Tesla i løpet av kort tid.
MG tilbyr f.eks allerede 10 år 250000km garanti i Australia, mens de "bare" har 7 år og 150000km i Norge
https://www.news.com.au/technology/motoring/motoring-news/mg-introduces-10year-warranty/news-story/e7c0f6b7eed79adb12a5cb7a803470c9
Jeg synes egentlig det er rart at Tesla slipper unna med så dårlige garantibetingelser som de har her nå.
Jeg tror Tesla kunne øke salget enda mere ved å tilby bedre garantier og ved å være mindre kverulerende på alle servicesentrene enn ved å senke prisene enda mere.
Hugo
Dårlige garantibetingelser? Hoved Batteri og Drive Unit har garanti på 8 år / 200,000km.
Fikk nettopp varsling om noe BMS feil og dro til Tesla.
Fikk loaner. Fikk bilen fikset. Null diskusjoner.
Jeg har egentlig bare hatt gode garanti opplevelser.
Ganske mange gode opplevelser med S, dessverre ;)
Aldri hatt noe problem med å få ting ordnet på garanti jeg heller. Har inntrykk av at de er forsiktige med hva de sier skriftlig. F.eks at du må godta kostnads estimater på garanti reparasjoner på tusenvis av kroner selv om du til slutt ender opp med å ikke betale noe. Man blir jo nervøs for at de kommer til å skyve regnings over på deg. De har papirene på plass for å kunne oppføre seg lye verre enn de faktisk gjør.
Heldigvis har det vert mange kranglete tesla eiere opp igjennom som har fått satt se på plass ;D
Kommer stadig konkurrenter, problemet er at pris betyr mye for folk og ingen konkurrenter slår tesla på pris dessverre.
Joda, man kan få mange elbiler som er billigere, så spørsmålet er heller hva man får for pengene ;). Det er denne kombinasjonen som teller. Hvorfor skriver du forresten "dessverre"?
Sitat fra: goggo på lørdag 07. september 2024, klokken 10:46Sitat fra: lightscribe på lørdag 07. september 2024, klokken 09:01Hva må til for å slå Model Y?
Så lenge Vedumen sier at kineserne skal slippe straffetoll i Norge så trenger de bare å tilby bedre garantier og bedre varelager i Norge for reservedeler, så slår de ut Tesla i løpet av kort tid.
MG tilbyr f.eks allerede 10 år 250000km garanti i Australia, mens de "bare" har 7 år og 150000km i Norge
https://www.news.com.au/technology/motoring/motoring-news/mg-introduces-10year-warranty/news-story/e7c0f6b7eed79adb12a5cb7a803470c9
Jeg synes egentlig det er rart at Tesla slipper unna med så dårlige garantibetingelser som de har her nå.
Jeg tror Tesla kunne øke salget enda mere ved å tilby bedre garantier og ved å være mindre kverulerende på alle servicesentrene enn ved å senke prisene enda mere.
Hugo
Tesla er mer enn garantier og reservedeler. En MG med forhjulstrekk ved revers, lite strøm på batteriet, treg aks, dårlig infotainment og shitty UI og app er ikke i nærheten av teknobomben som Tesla er. Tesla blir jo "aldri" gammel så lenge den får oppdateringer og nye funksjoner og holder seg ny over mye lengre tid enn tilsvarende biler. I tillegg har du morofaktoren som Tesla er suverene på. En pissbillig familiebil med godt over 500hk? Det er det nesten ingen som tilbyr foruten Tesla.
Tesla er da ikke lenger en teknobombe? Ikke noe særlig mer enn en Kinaputt spør du meg. De blir tatt igjen, og i mange henseende forbigått av konkurrenter. I tillegg er de håpløst sent ute med teknologi konkurrentene hadde for mange år siden. Min bil er eldgammel (2018 mod.) fordi jeg bare får litt småtteri OTA en gang iblant på grunn av manglende og umoderne HW.
Hvem er det som har forbigått Tesla på SW?
Tja. Noen hadde BirdView og 360 visning mange år før Tesla. De fleste andre har fungerende regnsensorer, og flere har til og med løst problemet med fantombremsing. Nylig har man fått remote åpning av trunk. Ikke samme teknologi, men samme funksjon som mange har hatt i årevis. Flere har fungerende Summon, og er utstyrt med funksjonelt frontkamera. Mere korrekt skiltlesing, og mere avansert autopark er også noen punkter konkurrentene ligger foran med.++++
Og de andre er bedre på lakk og rust
Ja det er mange som har enkeltfunksjoner som Tesla ikke har. Det samme gjelder alle bilmerker. Men spørsmålet var hvem som er bedre enn Tesla på software totalt sett, siden du mener at:
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 11. september 2024, klokken 16:04De blir tatt igjen, og i mange henseende forbigått av konkurrenter.
Men glem ikke ladenettverket til Tesla.ingen andre har
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 11. september 2024, klokken 16:04Tesla er da ikke lenger en teknobombe? Ikke noe særlig mer enn en Kinaputt spør du meg. De blir tatt igjen, og i mange henseende forbigått av konkurrenter. I tillegg er de håpløst sent ute med teknologi konkurrentene hadde for mange år siden. Min bil er eldgammel (2018 mod.) fordi jeg bare får litt småtteri OTA en gang iblant på grunn av manglende og umoderne HW.
Så du mener at 2018 modeller fra andre merker er mer moderne og oppdatert enn din bil i dag? Jeg hadde inntrykk av at de fleste andre merker ikke fikke så mye nytt etter at bilen var levert.
Flere av "nyhetene" Tesla sender ut OTA er funksjoner flere konkurrenter allerede har, og i mange henseende har hatt lenge. At Tesla "aldri blir gammel" er jo ikke sant, og av naturlige årsaker som er lette å forstå. I vår tid blir HW fort gammelt, og utviklingen vil dreie seg om kompatibilitet med aktuell HW. Man begrenser å bruke dyrebare utviklingsressurser på noe som ikke lenger leveres.
Gammel HW henger kanskje ikke med...
https://elbilforum.no/index.php?msg=1147263
Sitat fra: Svk på torsdag 12. september 2024, klokken 08:24Men glem ikke ladenettverket til Tesla.ingen andre har
Alle har jo ladenettverket til Tesla nå...
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. september 2024, klokken 18:03Sitat fra: Svk på torsdag 12. september 2024, klokken 08:24Men glem ikke ladenettverket til Tesla.ingen andre har
Alle har jo ladenettverket til Tesla nå...
Poenget var kanskje dette ladenettverkets tette integrasjon med bilen? Det har ingen andre.
Ladeopplevelsen med Tesla appen og andre biler er så bra at fordelen med Tesla biler er ubetydelig. De ti sekundene det tar å åpne appen og starte lading med ikke Tesla betyr null og niks. Jeg har ladet mye med både BMW og Audi på Tesla, og det har ikke feilet en eneste gang.
Og Tesla støtter jo ikke Plug & Charge som andre gjør, så der har de samme ulempe.
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 09:47Ladeopplevelsen med Tesla appen og andre biler er så bra at fordelen med Tesla biler er ubetydelig. De ti sekundene det tar å åpne appen og starte lading med ikke Tesla betyr null og niks. Jeg har ladet mye med både BMW og Audi på Tesla, og det har ikke feilet en eneste gang.
Og Tesla støtter jo ikke Plug & Charge som andre gjør, så der har de samme ulempe.
tesla suc er jo plug and charge, samt at plug and charge støttes hos andre leverandører og bla circkle k autocharge.
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 09:47Ladeopplevelsen med Tesla appen og andre biler er så bra at fordelen med Tesla biler er ubetydelig. De ti sekundene det tar å åpne appen og starte lading med ikke Tesla betyr null og niks. Jeg har ladet mye med både BMW og Audi på Tesla, og det har ikke feilet en eneste gang.
Fordelen ved ladenettverk/lading er visket nesten helt ut. Det er i hvert fall min erfaring etter 7 år med Tesla, og deretter diverse andre merker. Bittelitt bedre er den nok fortsatt (i mine øyne) da jeg synes ruteplanleggeren i Tesla, med kartvisning av stasjoner og antall ledige, ser bedre ut på Teslas skjerm enn i andre biler. Men - jeg får opp det samme i nåværende bil (oversikt over antall ledige etc), og kan bruke plug&charge om jeg skulle ønske det. Men med dagens rekkevidde og bilbehov oppstår behovet for hurtiglading så sjeldent at det ikke er i nærheten av å påvirke valg av bil. Nå kan jeg rett og slett velge bil etter mer vanlige kriterier fremfor akkurat ladenettverk.
Og når behovet først inntreffer (som en tur med henger til Hafjell forrige vinter) vil jeg jo heller hurtiglade rett utenfor matbutikken fremfor å kjøre over på andre siden av motorveien til Supercharger.
For de som hurtiglader veldig mye, kjører ofte på ukjente strekninger osv kan jeg se at Teslas ladeløsning kan tikke litt oppover i behovspyramiden.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. september 2024, klokken 12:15Sitat fra: turfsurf på søndag 15. september 2024, klokken 09:47Ladeopplevelsen med Tesla appen og andre biler er så bra at fordelen med Tesla biler er ubetydelig. De ti sekundene det tar å åpne appen og starte lading med ikke Tesla betyr null og niks. Jeg har ladet mye med både BMW og Audi på Tesla, og det har ikke feilet en eneste gang.
Fordelen ved ladenettverk/lading er visket nesten helt ut. Det er i hvert fall min erfaring etter 7 år med Tesla, og deretter diverse andre merker. Bittelitt bedre er den nok fortsatt (i mine øyne) da jeg synes ruteplanleggeren i Tesla, med kartvisning av stasjoner og antall ledige, ser bedre ut på Teslas skjerm enn i andre biler. Men - jeg får opp det samme i nåværende bil (oversikt over antall ledige etc), og kan bruke plug&charge om jeg skulle ønske det. Men med dagens rekkevidde og bilbehov oppstår behovet for hurtiglading så sjeldent at det ikke er i nærheten av å påvirke valg av bil. Nå kan jeg rett og slett velge bil etter mer vanlige kriterier fremfor akkurat ladenettverk.
Og når behovet først inntreffer (som en tur med henger til Hafjell forrige vinter) vil jeg jo heller hurtiglade rett utenfor matbutikken fremfor å kjøre over på andre siden av motorveien til Supercharger.
For de som hurtiglader veldig mye, kjører ofte på ukjente strekninger osv kan jeg se at Teslas ladeløsning kan tikke litt oppover i behovspyramiden.
Mange biler som man kan få Autocharge-tilknytning hos andre enn Tesla nå (Eviny, Recharge, Mer og Circle K som jeg har fått med meg), men med en Tesla så har du det automatisk på SuC OG en lavere ladepris, og samtidig kan få det hos de fleste andre. Tesla SuC gir vel ikke Autcharge-muligheter for non-tesla-biler per nå så vidt jeg har fått med meg!
Dessverre er man låst til å måtte ha ladeavtale med bil-leverandør, så vidt jeg vet, for å få tilsvarende på Ionity. Eller er det andre som gir den muligheten? Selv ikke Ionity Passport gir mulighet for å knytte opp mot Plug'n Charge!
Og kan man med Plug'n Charge knytte flere biler opp mot samme avtale? Virker som mange har begrensning påbare den ene kvalifiserte bilen, så om man har 2 BMW'er, så må man ha to avtaler med BMW Charge, og ikke bare en per husholdning!
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 16. september 2024, klokken 12:00tesla suc er jo plug and charge, samt at plug and charge støttes hos andre leverandører og bla circkle k autocharge.
Plug and Charge er en egen standard (identifisering via sertifikater) som brukes av bl.a Ionity. Det er ikke det samme som Autocharge (som er identifisering via MAC adresse) eller superlader, og er ikke støttet av Tesla. Så situasjonen nå er at Tesla kan lade "automatisk" på SuC og Autocharge stasjoner, mange andre på Plug and Charge og Autocharge, og noen (VAG er de jeg kjenner til) kun på Plug And Charge (grunnet dynamisk MAC adresse)
Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 12:30Mange biler som man kan få Autocharge-tilknytning hos andre enn Tesla nå (Eviny, Recharge, Mer og Circle K som jeg har fått med meg), men med en Tesla så har du det automatisk på SuC OG en lavere ladepris, og samtidig kan få det hos de fleste andre. Tesla SuC gir vel ikke Autcharge-muligheter for non-tesla-biler per nå så vidt jeg har fått med meg!
Dessverre er man låst til å måtte ha ladeavtale med bil-leverandør, så vidt jeg vet, for å få tilsvarende på Ionity. Eller er det andre som gir den muligheten? Selv ikke Ionity Passport gir mulighet for å knytte opp mot Plug'n Charge!
Og kan man med Plug'n Charge knytte flere biler opp mot samme avtale? Virker som mange har begrensning påbare den ene kvalifiserte bilen, så om man har 2 BMW'er, så må man ha to avtaler med BMW Charge, og ikke bare en per husholdning!
Tesla bruker ikke Autocharge, men sin egen løsning som vanlig.
Ellers er det ikke noe i veien teknisk for å knytte flere biler opp mot en Plug and Charge avtale, men ladetilbyderne som ikke vil. Derfor har jeg ikke aktivert Plug and Charge på vår i4, og bruker bare ladekortet fra BMW både til Yen og i4en.
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. september 2024, klokken 12:40Sitat fra: RJK på mandag 16. september 2024, klokken 12:30Mange biler som man kan få Autocharge-tilknytning hos andre enn Tesla nå (Eviny, Recharge, Mer og Circle K som jeg har fått med meg), men med en Tesla så har du det automatisk på SuC OG en lavere ladepris, og samtidig kan få det hos de fleste andre. Tesla SuC gir vel ikke Autcharge-muligheter for non-tesla-biler per nå så vidt jeg har fått med meg!
Dessverre er man låst til å måtte ha ladeavtale med bil-leverandør, så vidt jeg vet, for å få tilsvarende på Ionity. Eller er det andre som gir den muligheten? Selv ikke Ionity Passport gir mulighet for å knytte opp mot Plug'n Charge!
Og kan man med Plug'n Charge knytte flere biler opp mot samme avtale? Virker som mange har begrensning påbare den ene kvalifiserte bilen, så om man har 2 BMW'er, så må man ha to avtaler med BMW Charge, og ikke bare en per husholdning!
Tesla bruker ikke Autocharge, men sin egen løsning som vanlig.
Ellers er det ikke noe i veien teknisk for å knytte flere biler opp mot en Plug and Charge avtale, men ladetilbyderne som ikke vil. Derfor har jeg ikke aktivert Plug and Charge på vår i4, og bruker bare ladekortet fra BMW både til Yen og i4en.
Så vidt jeg har lest meg til, bruker de en modifisert Autocharge-løsning. Derfor jeg skrev det slik.
Men kan jo hende de som skrev det, ikke hadde helt peil på det, og da blir jo min tekst litt tullete der. Men uansett, Teslaer kan veldig lett koble seg til Autocharge hos de ladeoperatørene som støtter dette.
Plug & Charge er de vel foreløpig ikke nært å kunne koble seg på, om ikke noe skjer hos Tesla selv. De må vel inn og lage avtale med de som står bak den tjenesten, noe jeg ikke ser at Tesla verken trenger eller ønsker per nå, eller i fremtiden (på nær sikt, skal ikke ta munnen for full... 8)).
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. september 2024, klokken 12:15Og når behovet først inntreffer (som en tur med henger til Hafjell forrige vinter) vil jeg jo heller hurtiglade rett utenfor matbutikken fremfor å kjøre over på andre siden av motorveien til Supercharger.
Ja, godt poeng om at for mange er bekvemmelighet viktigere enn pris og nesten alle andre andre faktorer. Selv ville jeg heller ha tatt en av Tesla sine drive-through-ladere på Strandtorget til nesten halv pris. Mye lettere å lade med henger der, men det krever bittelitt planlegging da.
Ja ofte kan bekvemmelighet trumfe pris, helt klart. Litt usikker på hvilke andre faktorer du tenker på?
Kostet meg kanskje en tier eller to ekstra å parkere ved butikken fremfor et ekstra stopp. Man velger sine kamper.
Men takk for tipset om drivethrough på Strandtorget. Kanskje stoppe der neste gang vi kjører med henger og det skulle sammenfalle med ladebehov og eventuelle andre behov.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. september 2024, klokken 13:11Men takk for tipset om drivethrough på Strandtorget. Kanskje stoppe der neste gang vi kjører med henger og det skulle sammenfalle med ladebehov og eventuelle andre behov.
Da tenkte jeg også å handle der. Altså ikke et ekstra stopp, men å handle noen minutter tidligere.
Hadde fått til det. Men å gå rundt i butikker som vi aldri handler i tar mer tid. I butikkene i Øyer vet vi hvor alt er så det går veldig kjapt og greit. Strandtorget kan også være rimelig kaotisk med trafikk i perioder.
Lenger å gå fra ladestasjon til butikk også.
Har faktisk aldri ladet på strandtorget før. Har stoppet på Kiwi rett på andre siden av broa (Vignes) og på supercharger mellom Lillehammer og Øyer, men aldri Strandtorget.
Spørs om det blir noen ladestopp der de nærmeste årene, men skal ha det i mente!