Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: ToWalkOrDrive på onsdag 04. september 2024, klokken 10:11
Nå er det bare en drøy måned til Statsbudsjettet 2025 legges frem (7. oktober).
Nå er de omtrent i mål med å få folk til omtrent å bare kjøpe elbil på privatmarkedet (94% sist måned). På den annen side er det stortingsvalg høsten 2025, og AP ligger litt dårlig an på prognosene for tiden, så spørsmålet er om de tør å stramme til avgiftene på elbiler allerede nå, eller om de venter til neste år, om de beholder makten.
Uansett så lever "0% mva under 500.000" på lånt tid. Hvis de pusher opp avgiftene på bensin/diesel-biler enda litt til vil det være enda mindre grunn til at de holder så lave avgifter, sånn utenom den opplagte, som er å få skiftet ut bilparken raskere.
Tror hovedkonklusjonen min er: Dersom du kjøper bil i dag, og vet du vil beholde den i 2 år eller mer så tror jeg en vil se svært liten verdiforringing, siden nybilprisene etter alle solemerker vil gå opp pga avgiftsøkning i begynnelsen av 2025 eller 2026.
350.000 for en Tesla Model 3 som går 50 mil er neppe noe en ser i 2027, etter min oppfatning (som du kan få nå).
AP kunne heller ikke frede avgiftsfritaket vi har i dag, under et intervju. Men de sa de ville beholde avgiftsforskjell mellom fossil og elbil. Så hvis de øker avgift på elbil øker de tilsvarende på bensinbil (men er jo nesten ingen som kjøper bensinbil uansett nå).
https://direkte.dn.no/statsbudsjettet-2025/#155314
Elbiler får høyere trafikkforsikringsavgift, mens det blir reduksjon for fossilbiler.
Og i tillegg settes flyseteavgiften ned fra 85 til 60 kr. Dette må være den minst miljøvennlige regjeringen på lange tider.
Hvor ble det av "forurenser betaler" prinsippet, og overgang fra skatt på arbeid til skatt og avgifter på utslipp?
https://www.elbil24.no/nyheter/blir-dyrere-a-eie-elbil/82042089
Sånn er det med sp i regjering, på tide å selge elbilen og skaffe seg en rimelig bensin purke >:(
Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Folk burde velge elbiler mht. miljø og ikke pris.
Det skulle vært «samme» pris på el / fossil, så kunne folk selv gjøre ett fornuftig valg mht. miljø.
Men det å kunne tenke selv er vanskelig, nesten umulig. Nei her skal en bli styrt, fordumming kalles dette.
Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:24Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Han kjører Volvo V60.
Om forurenser betaler:
Forurenser betaler CO2-avgift og NOx-avgift ved registrering av ny fossilbil, mva fra 1. krone, full pris i alle bommer og på ferjer, 2,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Elbiler betaler ingen CO2-avgift, selv ikke etter sitt langt større utslipp ved produksjon enn fossilbil (CO2 og nitrogenoksider ser ikke landegrenser), elbil har 30-50 % rabatt ved bompasseringer, elbiler betaler null og nada i veibruksavgift og mva for kun det som overstiger 500k av nybil pris ved kjøp. Elbiler får også gratis strøm når de parkerer på offentlige parkeringsplasser med ladeboks.
Elbiler er mao fortsatt priviligert i hue og ræva.
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:28Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:24Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Han kjører Volvo V60.
Om forurenser betaler:
Forurenser betaler CO2-avgift og NOx-avgift ved registrering av ny fossilbil, mva fra 1. krone, full pris i alle bommer og på ferjer, 2,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Elbiler betaler ingen CO2-avgift, selv ikke etter sitt langt større utslipp ved produksjon enn fossilbil (CO2 og nitrogenoksider ser ikke landegrenser), elbil har 30-50 % rabatt ved bompasseringer, elbiler betaler null og nada i veibruksavgift og mva for kun det som overstiger 500k av nybil pris ved kjøp. Elbiler får også gratis strøm når de parkerer på offentlige parkeringsplasser med ladeboks.
Elbiler er mao fortsatt priviligert i hue og ræva.
rabatt`en i bompenger er nesten borte i storbyene, gratis strøm på offentlige p-plasser? må være i noen sære byer for i Oslo er det nå nesten dyrere å lade på kommunale plassene enn for tilsvarende man må betale for bensin. https://www.tv2.no/broom/osloforslag-dyrere-med-elbil-enn-dieselbil/17034792/#:~:text=Oslobudsjettet%20for%202025%20foresl%C3%A5r%20en,20%20til%2035%20kroner%20timen.
Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.
Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.
Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:28Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:24Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Han kjører Volvo V60.
Om forurenser betaler:
Forurenser betaler CO2-avgift og NOx-avgift ved registrering av ny fossilbil, mva fra 1. krone, full pris i alle bommer og på ferjer, 2,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Elbiler betaler ingen CO2-avgift, selv ikke etter sitt langt større utslipp ved produksjon enn fossilbil (CO2 og nitrogenoksider ser ikke landegrenser), elbil har 30-50 % rabatt ved bompasseringer, elbiler betaler null og nada i veibruksavgift og mva for kun det som overstiger 500k av nybil pris ved kjøp. Elbiler får også gratis strøm når de parkerer på offentlige parkeringsplasser med ladeboks.
Elbiler er mao fortsatt priviligert i hue og ræva.
Har du en oversikt over hvor man kan fylle batteriet gratis så setter jeg stor pris på det. En liten kikk på siste el regning så er det nevnt en del avgifter på denne, ikke moms moms, så helt uten skatter og avgifter er det heller ikke å fylle strøm på tanken? Og trafikkforsikrings avgiften som belastes elbiler er vel allerede høyere enn for fossilbiler og denne forskjellen ønsker de å øke i favør av forurensende bensin/diesel? Moms er innført over et visst beløp og forskjellene i bompenger reduseres og etter hvert fjernes. Men ikke ti ville hester får meg uansett til å gå tilbake til stinkende fossilbil!
Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.
Helt enig.
Men avgiftene for fossilbiler må økes mer, slik at vi får forurensende biler av veien, og ikke folk blir lokket til å beholde den gamle dieselbilen i mange år.
Har de HEELT mistet det i regjeringen??
Du skal nå betale 941 kroner mer i årsavgift for VW e-up enn en BMW X5 3 liters bensin????
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:282,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Det er større avgifter på strøm enn bensin, så det argumentet kan du droppe.
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:28Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:282,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Det er større avgifter på strøm enn bensin, så det argumentet kan du droppe.
Strømprisene fluktuerer mer enn bensinprisene og da vil avgiften angitt i et beløp ikke prosentandel også endre seg betydelig. Ved strømpris på 1 øre utgjør elavgift en enorm andel, ved strømpris på 2kr vil avgiften utgjøre langt mindre andel.
Både strøm og bensin mva beregnes. Strømstøtten gir imidlertid et slags tak på strømkostnadene.
Det er ikke veldig enkelt å sammenligne andelen avgiftene på strøm og fossilt drivstoff utgjør.
Det er imidlertid langt enklere å ilegge avgifter på fossilt brennstoff som stort sett kun brukes til kjøretøy selv om plenklipperen og motorsagen blir ilagt veibruksavgift. Det er vanskeligere å avgiftsbelegge strømmen som går over sikringen til ladeboksen, men ikke strømmen som skal varme opp barnerommet.
Det jeg stadig forundrer meg over er at fritidsbåter av enhver størrelse kan bruke farget diesel. Her er det logisk kortslutning om det er forurensing som skal koste.
Jeg tror en må innse at de elementene en har anledning til å skattlegge belastes i størst mulig grad for å skaffe avgiftsproveny. Dersom det var mulig å ha ufarget strøm til biler som kunne avgiftsbelegges er jeg overbevist om at denne strømmen ville hatt tilnærmet samme avgiftsnivå som fossilt drivstoff.
En brannfakkel på slutten - burde elbiler avgiftsbelegges mer pga større dekkslitasje (mer mikroplastpartikler) og følgelig utslipp til jordsmonn og vann pga høyere vekt og effekt?
Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 15:58Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:28Sitat fra: arthur på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:24Ikke bensin, men svær diesel purke! Er så flott atte!
Han kjører Volvo V60.
Om forurenser betaler:
Forurenser betaler CO2-avgift og NOx-avgift ved registrering av ny fossilbil, mva fra 1. krone, full pris i alle bommer og på ferjer, 2,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Elbiler betaler ingen CO2-avgift, selv ikke etter sitt langt større utslipp ved produksjon enn fossilbil (CO2 og nitrogenoksider ser ikke landegrenser), elbil har 30-50 % rabatt ved bompasseringer, elbiler betaler null og nada i veibruksavgift og mva for kun det som overstiger 500k av nybil pris ved kjøp. Elbiler får også gratis strøm når de parkerer på offentlige parkeringsplasser med ladeboks.
Elbiler er mao fortsatt priviligert i hue og ræva.
Har du en oversikt over hvor man kan fylle batteriet gratis så setter jeg stor pris på det. En liten kikk på siste el regning så er det nevnt en del avgifter på denne, ikke moms moms, så helt uten skatter og avgifter er det heller ikke å fylle strøm på tanken? Og trafikkforsikrings avgiften som belastes elbiler er vel allerede høyere enn for fossilbiler og denne forskjellen ønsker de å øke i favør av forurensende bensin/diesel? Moms er innført over et visst beløp og forskjellene i bompenger reduseres og etter hvert fjernes. Men ikke ti ville hester får meg uansett til å gå tilbake til stinkende fossilbil!
I Oslo betaler vi for parkeringsplassen, og det er ladeplikt der p-plassene er forbeholdt ladbart kjøretøy. Om du får 3,6 kW eller 7,2 kW, eller 5,7 kW ladeeffekt som Ioniqen min tar, spiller ingen rolle. Timeprisen sist jeg ladet var 20kr/t før kl 20,og 13 kr/t etter kl 20, og INGEN kvitteringer i Bil i Oslo-appen spesifiserer noen ting som helst som har med mottatt strøm å gjøre, KUN tiden parkeringen varte. Strøm er ikke nevnt med ett eneste ord.
At en må kjøpe parkeringstid (uten å trenge selve parkeringen) for å lade bilen, og dermed tenker at det er strømmen som koster penger og parkeringen er gratis, er en feilslutning, selv om det er slik det oppleves for en som trenger strøm og ikke parkering.
Dessuten: taksten for elbiler er langt lavere også på vanlige p-plasser enn den er for fossilbiler.
Nok et privilegium.
Farget diesel inkluderer alle avgiftene utenom vei-biten. Fra en artikkel fra 2022. Mulig noe er endret siden den gang (ref farga diesel på båt, Limo):
Sånn ellers er det fremdeles et ønske politisk å få de fleste, inkl hardbarka hedmarkinger, til å vippe over til strømbiler. Da må en lokke med økonomi, og ikke telle dekkpartikler. Er mye mer skadelig å puste inn eksospartikler fra en bil med kald katalysator.
Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:52Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:28Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:282,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Det er større avgifter på strøm enn bensin, så det argumentet kan du droppe.
Strømprisene fluktuerer mer enn bensinprisene og da vil avgiften angitt i et beløp ikke prosentandel også endre seg betydelig. Ved strømpris på 1 øre utgjør elavgift en enorm andel, ved strømpris på 2kr vil avgiften utgjøre langt mindre andel.
Både strøm og bensin mva beregnes. Strømstøtten gir imidlertid et slags tak på strømkostnadene.
Det er ikke veldig enkelt å sammenligne andelen avgiftene på strøm og fossilt drivstoff utgjør.
Det er imidlertid langt enklere å ilegge avgifter på fossilt brennstoff som stort sett kun brukes til kjøretøy selv om plenklipperen og motorsagen blir ilagt veibruksavgift. Det er vanskeligere å avgiftsbelegge strømmen som går over sikringen til ladeboksen, men ikke strømmen som skal varme opp barnerommet.
Det jeg stadig forundrer meg over er at fritidsbåter av enhver størrelse kan bruke farget diesel. Her er det logisk kortslutning om det er forurensing som skal koste.
Jeg tror en må innse at de elementene en har anledning til å skattlegge belastes i størst mulig grad for å skaffe avgiftsproveny. Dersom det var mulig å ha ufarget strøm til biler som kunne avgiftsbelegges er jeg overbevist om at denne strømmen ville hatt tilnærmet samme avgiftsnivå som fossilt drivstoff.
En brannfakkel på slutten - burde elbiler avgiftsbelegges mer pga større dekkslitasje (mer mikroplastpartikler) og følgelig utslipp til jordsmonn og vann pga høyere vekt og effekt?
Elbiler har ikke høyere dekkslittasje fordi det er en elbil som veier desto mer.
Det er mest av alt kjørestilen til elbileieren som øker dekkslittasjen.
En fossilbil med kraftig motor som kjøres på samme måte som tilsvarende elbil vil også ha høy dekkslittasje i tråd med kjørestilen.
Høy dekkslittasje på Teslaer skyldes ikke vekta dens, men sjåfører som gir hjulene høyt dreiemoment når de er kjekke, høye og mørke i trafikken.
Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.
Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.
Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.
Vis meg et vitenskapelig utarbeidet dokument som forklarer at elbiler sliter mer på veien enn en fossilbil pga mer tyngde.
Spoiler Allert:
Det finnes ikke! (annet enn populistiske påstander fra elbilmotstandere på Facebook som trenger alle uvitenskapelige halmstrå de kan tro på)
Det er piggdekk som harver opp slitelaget på veien, som for øvrig er dimensjonert til å bære 30 tonn tunge vogntog/aksellast på 8-12 tonn.
En 6,2 Liter Suburban på 2,5 tonn sliter heller ikke på veien fordi den er tung.
At elbiler sliter vei er en myte som holdes levende av folk som ikke er interessert i sannheten.
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:28Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:282,72 kr pr liter bensin i CO2-avgift og 4,62 kr pr liter i veibruksavgift.
Det er større avgifter på strøm enn bensin, så det argumentet kan du droppe.
Pr kW - ja, pr forbruk pr mil - langt i fra.
Dersom jeg kjører bensinbilen min så bidrar jeg med ca 2,5 kr i veibruksavgift pr kjørte mil til statskassa.
Elbilen min bruker mindre enn 1,1 kwt/mil 9 mnd i året.
Jeg -tror- ikke jeg betaler 2 kr pr kwt i elavgift, men kanskje du gjør det???
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:37Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.
Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.
Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.
Vis meg et vitenskapelig utarbeidet dokument som forklarer at elbiler sliter mer på veien enn en fossilbil pga mer tyngde.
Spoiler Allert:
Det finnes ikke! (annet enn populistiske påstander fra elbilmotstandere på Facebook som trenger alle uvitenskapelige halmstrå de kan tro på)
Det er piggdekk som harver opp slitelaget på veien, som for øvrig er dimensjonert til å bære 30 tonn tunge vogntog/aksellast på 8-12 tonn.
En 6,2 Liter Suburban på 2,5 tonn sliter heller ikke på veien fordi den er tung.
At elbiler sliter vei er en myte som holdes levende av folk som ikke er interessert i sannheten.
Skal en følge resonnementet som presenteres sliter en sykkel like mye på veien som en lastebil. En trilling med piggdekk sliter mer på veien enn en lastebil med piggfrie dekk.
I Tyskland der det ikke er tillatt med piggdekk burde slitasjen på veien være ikke eksisterende.
Det blir fir enkelt å sitere FB og uten dokumentasjon. Det kan være på sin plass å dokumentere ag tyngre biler ikke sliter mer på veien en. Lettere biler.
Jo tyngre bil jo større marktrykk og jo mer energi skal i bakken for å endre hastighet. Kraft er lik motkraft. Logikk overbeviser mer enn sitat fra FB.
Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 18:02Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:37Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.
Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.
Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.
Vis meg et vitenskapelig utarbeidet dokument som forklarer at elbiler sliter mer på veien enn en fossilbil pga mer tyngde.
Spoiler Allert:
Det finnes ikke! (annet enn populistiske påstander fra elbilmotstandere på Facebook som trenger alle uvitenskapelige halmstrå de kan tro på)
Det er piggdekk som harver opp slitelaget på veien, som for øvrig er dimensjonert til å bære 30 tonn tunge vogntog/aksellast på 8-12 tonn.
En 6,2 Liter Suburban på 2,5 tonn sliter heller ikke på veien fordi den er tung.
At elbiler sliter vei er en myte som holdes levende av folk som ikke er interessert i sannheten.
Skal en følge resonnementet som presenteres sliter en sykkel like mye på veien som en lastebil. En trilling med piggdekk sliter mer på veien enn en lastebil med piggfrie dekk.
I Tyskland der det ikke er tillatt med piggdekk burde slitasjen på veien være ikke eksisterende.
Det blir fir enkelt å sitere FB og uten dokumentasjon. Det kan være på sin plass å dokumentere ag tyngre biler ikke sliter mer på veien en. Lettere biler.
Jo tyngre bil jo større marktrykk og jo mer energi skal i bakken for å endre hastighet. Kraft er lik motkraft. Logikk overbeviser mer enn sitat fra FB.
En Imiev med pigg harver opp asfalten, ja, mens en lastebil på piggfritt gjør det ikke. En e-Tron harver enda mer enn Imiev pga dekkbredde, men er fortsatt ikke tung nok til å trykke veibanen ned slik et tungt vogntog kan trykke veibanen ned pga vertikalt trykk, dersom veien ikke har/er dimensjonert for minst tilsvarende mottrykk.
Piggdekk som gnager og nedtrykking pga høy vekt er to vidt forskjellige betingelser/årsaker til veislitasje.
Biler/vogntog i fart på motorveien har endring av fart først ved aksellerasjon/retardasjon, og den virker parallellt med veibanen, ikke vertikalt.
Sitat fra: Syklist på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:14Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.
Helt enig.
Men avgiftene for fossilbiler må økes mer, slik at vi får forurensende biler av veien, og ikke folk blir lokket til å beholde den gamle dieselbilen i mange år.
Det er vel mer eller mindre galskap miljømessig på en global skala. I 2023 var snittalder på personbiler i Norge 11 år. Så dette går helt fint av seg selv.
Det er litt flere faktorer til dekkslitasje enn vekt. En elbil kan ofte vekte kraften fra hjulene bedre enn sine fossile motkandidater, så mer kraft går fremover. Profil og hjuljustering betyr og mye. Så en taxi med VW ID4 som var på sitt fjerde sett med dekk, som alle var slitt skjevt. Min Tesla Kina Model Y LR AWD fra 2021, som har passert 80.000 km kjører fremdeles på de (sikkert for harde) dekkene som fulgte med bilen da den var ny. Helt jevn slitasje. Men bilen er jo veldig lett. Kun ca 1900 kg, mens BMW X5, som nesten er like stor, fort veier 2400 kg.
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:47Pr kW - ja, pr forbruk pr mil - langt i fra.
Dersom jeg kjører bensinbilen min så bidrar jeg med ca 2,5 kr i veibruksavgift pr kjørte mil til statskassa.
Elbilen min bruker mindre enn 1,1 kwt/mil 9 mnd i året.
Jeg -tror- ikke jeg betaler 2 kr pr kwt i elavgift, men kanskje du gjør det???
Elbilen din bruker nok mye mere enn 1,1kWt/mil i snitt. Selv om den viser det på langkjøring, så er forbruket på korte turer mye mindre fordi det krever oppvarming eller nedkjøling. I tillegg har du ladetap på 10-15%. For en gjennomsnittlig familiebil er realistisk forbruk mere rundt 2,5kWt/mil. En tilsvarende dieselbil bruker vel 0,5l/mil.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:19Har de HEELT mistet det i regjeringen??
Du skal nå betale 941 kroner mer i årsavgift for VW e-up enn en BMW X5 3 liters bensin????
Sånn er det når SP er ved makten. Hvor er elbilforeningen?
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 08:18Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:47Pr kW - ja, pr forbruk pr mil - langt i fra.
Dersom jeg kjører bensinbilen min så bidrar jeg med ca 2,5 kr i veibruksavgift pr kjørte mil til statskassa.
Elbilen min bruker mindre enn 1,1 kwt/mil 9 mnd i året.
Jeg -tror- ikke jeg betaler 2 kr pr kwt i elavgift, men kanskje du gjør det???
Elbilen din bruker nok mye mere enn 1,1kWt/mil i snitt. Selv om den viser det på langkjøring, så er forbruket på korte turer mye mindre fordi det krever oppvarming eller nedkjøling. I tillegg har du ladetap på 10-15%. For en gjennomsnittlig familiebil er realistisk forbruk mere rundt 2,5kWt/mil. En tilsvarende dieselbil bruker vel 0,5l/mil.
Ladetap kan holdes utenfor i sammenligningen. Fossilt drivstoff har også et produksjonstap på 10 %, fra oljebrønn til drivstofftank, og tallet på 1,1 henviste selvsagt til vår, sommer, høst.
Betegnende at du tar med småkjøring og oppvarming for en elbil som krever mye energi i starten, mens for dieselbilen gjør du ikke det. Etter oppstart med 1km småkjøring før motorvei viser bensinbilen min et forbruk på 3-3,5 l/mil, mens elbilen min på samme rute er nede på ca 1, 4 kwt/mil før påkjøring på motorvei.
Langtidsmåling siden mai frem til i dag viser et akkumulert
gjennomsnittsforbruk 1,06 kwt/mil.
Ved normal/pen kjøring bruker ikke Ioniq mer enn som så. Om vinteren har den snittforbruk på ca 1,3-1,4 kwt/mil.
Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:52Det jeg stadig forundrer meg over er at fritidsbåter av enhver størrelse kan bruke farget diesel. Her er det logisk kortslutning om det er forurensing som skal koste.
Farget diesel er kun fritatt for veibruksavgiften, du betaler fortsatt CO2 avg og grunnavgift.
Ville jo kanskje vært rart at båter måtte betale "veibruksavgift"!?
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 09:21Ladetap kan holdes utenfor i sammenligningen. Fossilt drivstoff har også et produksjonstap på 10 %, fra oljebrønn til drivstofftank, og tallet på 1,1 henviste selvsagt til vår, sommer, høst.
Betegnende at du tar med småkjøring og oppvarming for en elbil som krever mye energi i starten, mens for dieselbilen gjør du ikke det. Etter oppstart med 1km småkjøring før motorvei viser bensinbilen min et forbruk på 3-3,5 l/mil, mens elbilen min på samme rute er nede på ca 1, 4 kwt/mil før påkjøring på motorvei.
Langtidsmåling siden mai frem til i dag viser et akkumulert
gjennomsnittsforbruk 1,06 kwt/mil.
Ved normal/pen kjøring bruker ikke Ioniq mer enn som så. Om vinteren har den snittforbruk på ca 1,3-1,4 kwt/mil.
Ladetapet til elbilen kommer som påslag som du må betale for. Produksjonstapet til fossilt drivstoff er allerede innbakt i prisen og må ikke betales avgift av. Så nei, du kan ikke holde ladetap utenfor.
Grunnen til at jeg tar med oppvarming for elbiler er at det er strøm som trekkes kun til oppvarming, i fossilbiler er varme i stor grad ett biprodukt av forbrenning av drivstoff (ja det finnes motorvarmere). Vet ikke hva slags vinter du har hvor du bor, men jeg har sett en halvering av WLTP (altså dobling av forbruk) i streng vinter på samtlige elbiler jeg har hatt.
Kan ellers referer til en annen tråd her på forumet, hvor en har målt forbruk fra lader (ikke i bilen) til 3kWt/mil for en iX3. Samme bilen i dieselutgave går vel på 0,6 i snitt.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 11:50Ladetapet til elbilen kommer som påslag som du må betale for. Produksjonstapet til fossilt drivstoff er allerede innbakt i prisen og må ikke betales avgift av. Så nei, du kan ikke holde ladetap utenfor.
Grunnen til at jeg tar med oppvarming for elbiler er at det er strøm som trekkes kun til oppvarming, i fossilbiler er varme i stor grad ett biprodukt av forbrenning av drivstoff (ja det finnes motorvarmere). Vet ikke hva slags vinter du har hvor du bor, men jeg har sett en halvering av WLTP (altså dobling av forbruk) i streng vinter på samtlige elbiler jeg har hatt.
Kan ellers referer til en annen tråd her på forumet, hvor en har målt forbruk fra lader (ikke i bilen) til 3kWt/mil for en iX3. Samme bilen i dieselutgave går vel på 0,6 i snitt.
Interessant å lese da... så takk for at du tar det opp :+1:
Hva er det som skjer i Norge?? Har alle fylkene og kommunene lånt opp til pipa? Alle skylder på høye renter og prisnivå på hvorfor alt må kuttes. Neste ut er Østfold etter fylkes-oppsplittingen til regjeringen. De er tom for penger, og måtte kutte 170 millioner. Ser til sammenligning at Oljefondet har økt 170 MILLIARDER på få måneder. Samtidig må svømmehall-planer skrinlegges på Bryne og skoler nedlegges i Østfold...og resten av landet.
Har vi virkelig ikke råd til å holde levestandarden? Blir jo spennende å se revidert statsbudsjett.
Norges bank må bare få fingen ut og få satt ned renten.
Nå går det sakte men sikkert i dass med folks og kommuners økonomi...mens staten blir rikere og rikere.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. oktober 2024, klokken 12:50Hva er det som skjer i Norge?? Har alle fylkene og kommunene lånt opp til pipa? Alle skylder på høye renter og prisnivå på hvorfor alt må kuttes. Neste ut er Østfold etter fylkes-oppsplittingen til regjeringen. De er tom for penger, og måtte kutte 170 millioner. Ser til sammenligning at Oljefondet har økt 170 MILLIARDER på få måneder. Samtidig må svømmehall-planer skrinlegges på Bryne og skoler nedlegges i Østfold...og resten av landet.
Har vi virkelig ikke råd til å holde levestandarden? Blir jo spennende å se revidert statsbudsjett.
Norges bank må bare få fingen ut og få satt ned renten.
Nå går det sakte men sikkert i dass med folks og kommuners økonomi...mens staten blir rikere og rikere.
Var jo en grunn til kommune og fylkessammenslåingen ble gjennomført, det var jo for å lage mer robuste økonomiske enheter. Så kom bonden fra Stange m.fl. og reverserte det hele kun ut fra politiske prinsipper og da går det til h...
Sitat fra: Merce på torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:48Var jo en grunn til kommune og fylkessammenslåingen ble gjennomført, det var jo for å lage mer robuste økonomiske enheter. Så kom bonden fra Stange m.fl. og reverserte det hele kun ut fra politiske prinsipper og da går det til h...
Det der høres jo ut som det er kopiert ut fra høyres partiprogram :-) he he
I tillegg har bonden lovet mye som andre må finansiere. Gratis ferjer f.eks. som er statlig bestemt, men som fylkeskommunene må finansiere en stor del av siden det ikke følger med nok statlige midler. Uten mulighet til å få inntekter fra ferjedriften må fylkeskommunene enten øke prisene veldig på annen kollektivtransport, eller kutte kostnader på andre budsjetter.
Samtidig skryter den samme bonden av hvor store økninger det er i overføring fra stat til fylke og kommune, selv om økonomene stadig viser at overføringene fra staten øker mye mindre enn de økte kostnadene fylker og kommuner har som følge av befolkningsvekts, økning i andel av befolkningen som har behov for pleie og omsorgstjenester, økning i lønnsutgifter, og økning i renteutgifter.
https://frifagbevegelse.no/fagbladet/kommunene-far-mer--men-langt-fra-nok-mener-ks-og-fagforbundet-6.158.1082722.3c33880969 (https://frifagbevegelse.no/fagbladet/kommunene-far-mer--men-langt-fra-nok-mener-ks-og-fagforbundet-6.158.1082722.3c33880969)
https://www.baerum.kommune.no/aktuelt/statsbudsjettet-2025-nyhet/ (https://www.baerum.kommune.no/aktuelt/statsbudsjettet-2025-nyhet/)
https://www.nrk.no/nordland/flere-fylker-advarer-om-okonomiske-konsekvenser-av-gratisferger-1.17063728 (https://www.nrk.no/nordland/flere-fylker-advarer-om-okonomiske-konsekvenser-av-gratisferger-1.17063728)
https://www.vestlandfylke.no/nyheitsarkiv/2024/kostnadsvekst-gjev-prisauke-og-rutekutt/ (https://www.vestlandfylke.no/nyheitsarkiv/2024/kostnadsvekst-gjev-prisauke-og-rutekutt/)
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 24. oktober 2024, klokken 22:01Det der høres jo ut som det er kopiert ut fra høyres partiprogram :-) he he
Det kan du gjerne si, men du ser jo resultatet på nyhetene stort sett daglig. Full kollaps i kommune- og fylkesøkonomien i store deler av landet..
Det er bare å venne seg til det. Bølgen med eldre som trenger pleie, færre yngre og mange yngre som ikke kommer i jobb og olja skal fases ut. Rikingene har reist. Pensjonsfondet er stort men vil minke fort om vi begynner å bruke av det så det monner.
Redd det blir tøffe tider - Norges gull alder er nok over.
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. oktober 2024, klokken 12:17Det er bare å venne seg til det. Bølgen med eldre som trenger pleie, færre yngre og mange yngre som ikke kommer i jobb og olja skal fases ut. Rikingene har reist. Pensjonsfondet er stort men vil minke fort om vi begynner å bruke av det så det monner.
Redd det blir tøffe tider - Norges gull alder er nok over.
Faktisk er vi midt i gullalderen - Statens gullalder. Aldri har vi vel hentet opp så mye oljekroner hver dag over så lang tid målt i norske kroner.
Det som har skjedd er at de som skulle anslå neste års inflasjon bommet tre år på rad. Dermed snakket lønningene ut. Dersom du regner om lønna de i dag til USD (1USD = ca 11 kroner), mot lønnen din for 10 år siden omregnet til USD, så ser mange at de har sykt mye lavere kjøpekraft i USD I dag en før. Vi blir lurt.
Prognosen for oljefondet er at det på det meste skal opp til 55000 milliarder, altså 10 millioner per innbygger. Kjekt det for staten, men privatpersoner blir fattigere for hvert år, fordi en må passe på kronekurs og inflasjon...
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. oktober 2024, klokken 19:35Faktisk er vi midt i gullalderen - Statens gullalder. Aldri har vi vel hentet opp så mye oljekroner hver dag over så lang tid målt i norske kroner.
Ja det har du nok rett i
Synes det er så rart at vi har en sånn enten/eller politikk på samferdsel. Enten skal det gjøres fantastisk med undersjøiske tunneler til 20 milliarder...eller så skal det ikke gjøres en dritt.
Enten skal en bygge helt ny jernbane, eller så skal en bare klatte bitte litt.
Skal en f.eks. kjøre tog fra Stavanger/Sandnes (Norges 3. størst by/kommune etter befolkning) og Oslo, så skal toget kjøre 20km/t forbi rasutsatte steder fordi de skal klare å stoppe på 40 meter om raset kommer. Trolig har de og en funksjon hvor toget hopper over steinene som kommer rullende...
Ser Kina kommer med mer og mer fancy tog. Skjønner vi ikke skal der. Men hva om jernbanen kunne forbedret 20% av sporene, og lage flere dobbeltspor / møtespor, slik at de slipper å "vente på motgående tog" hele tiden, og slippe å kjøre sikk-sakk forbi Kristiansand f.eks. Nå er det 43 km lengre å ta toget fra Stavanger til Drammen enn å kjøre bil, og kortere blir det å kjøre bil, som er bra. Men det kan da ikke være så vanskelig å lage noen flere tunneler for tog. Jeezzz...
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. mai 2025, klokken 10:26Synes det er så rart at vi har en sånn enten/eller politikk på samferdsel. Enten skal det gjøres fantastisk med undersjøiske tunneler til 20 milliarder...eller så skal det ikke gjøres en dritt.
Enten skal en bygge helt ny jernbane, eller så skal en bare klatte bitte litt.
Skal en f.eks. kjøre tog fra Stavanger/Sandnes (Norges 3. størst by/kommune etter befolkning) og Oslo, så skal toget kjøre 20km/t forbi rasutsatte steder fordi de skal klare å stoppe på 40 meter om raset kommer. Trolig har de og en funksjon hvor toget hopper over steinene som kommer rullende...
Ser Kina kommer med mer og mer fancy tog. Skjønner vi ikke skal der. Men hva om jernbanen kunne forbedret 20% av sporene, og lage flere dobbeltspor / møtespor, slik at de slipper å "vente på motgående tog" hele tiden, og slippe å kjøre sikk-sakk forbi Kristiansand f.eks. Nå er det 43 km lengre å ta toget fra Stavanger til Drammen enn å kjøre bil, og kortere blir det å kjøre bil, som er bra. Men det kan da ikke være så vanskelig å lage noen flere tunneler for tog. Jeezzz...
Saken er vel egentlig ikke at vi enten skal gjøre ting fantastisk eller det skal ikke gjøres en dritt, men at det koster mer enn en liten undersjøisk tunnel om man skal forbedre toglinjer enten det er fra Bergen til Oslo eller Stavanger til Oslo og det er sjelden enighet lenge nok til at noe blir gjennomført.
Altså står det mellom å forbedre eller å utsette noen år til der den billigste løsningen er å utsette.
På Bergensbanen har man siden sånn cirka 1930 diskutert forbedring av linjen og man fikk nå nylig, 100 år etter, dobbeltspor mellom Bergen og Arna. Mellom Bergen og Voss skal det (endelig) rassikres litt samt legges mer dobbeltspor. Mellom Hønefoss og Oslo kommer man imidlertid aldri til enighet om en snarvei uten å gå via Drammen, så veldig mye kortere reisetid blir det uansett ikke.
En av ulempene med å forbedre toglinjer er at man ikke kan ta inn noe bompenger i etterkant og da blir det verre å få det inn i budsjettene.
Dersom en ser på det aller raskeste toget mellom Stavanger og Oslo har det 26 stopp, tar 7t 38min, kjører ned til Kristiansand, og rygger tilbake igjen til det er kommet til Oslo. Andre ruter tar over 8 timer.
Ved å ha enkelte ekspress-avganger, samt kjøre noen tog rett forbi ny bane ved Kristiansand (gjerne ny stasjon noen km nord for Kristiansand), kan en spare uhorvelig med tid. Har tegnet inn billig og dyrt alternativ til snarvei. Begge sparer masse.
Koster gjerne 30 millioner per km med jernbane. Er mye billigere å bygge her enn plasser med masse bebyggelse og råtne grunnforhold / fjell.
Hovedproblemet er at det skal bestemmes av politikere...
Nedturen begynte i 2013, les boken til Martin Bech Holte, «landet som ble for rikt. Vi er nå et «dag 2 samfunn» der godene skal fordeles, ikke skapes.
Offentlige prosjekter blir svindyre, staten eser ut og trenger aldri prioritere da vi har oljefondet som nå utgjør 1/4 av hele statsbudsjettet. Dette skaper passivitet, alle problemer kan løses med mer midler og kreativ ødeleggelse og prioriteringer gjøres i liten grad.
Det føres en næringsfiendtlig politikk med høy formuesskatt og en «exit skatt» for å «fange» norske gründere som nå heller etablerer seg i utlandet før selskapene blir for store. Mange av de største investorene og eierne av selskaper i Norge har allerede flyttet ut.
Vi gir oss selv store lønninger som ikke står i henhold til produktivitetsvekst og dette er med på å drive inflasjon og høyere renter enn våre naboland, mens krona svekkes da utlendinger vet at deres investeringer har høy risiko for å bli avkortet av statlig regulering og avgifter.
Må nok til et regjeringsskifte til høsten, selv om jeg er usikker på om det blir andre boller allikevel. Alle virker å være fornøyd med at kjøpekraften vår forvitrer så lenge oljefondet vokser (av lav kronekurs) og staten eser.