Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => "Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 => Emne startet av: Marsto på lør 31. aug 2024, kl. 14:17

Tittel: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstolør 31. aug 2024, kl. 14:17
Hei, hei. Jeg har drevet litt etterforsking på batteri kassene for Think City lithium og konklusjonen er svært begredelig. De er nesten umulig å finne i USA hvor de opprinnelig ble produsert og batteri kassene er snart umulig å finne i god stand. Jeg oppfordrer alle på forumet å sende en melding hvis en lithium think dukker opp spesielt til hugging eller til salgs. Kassene er som oftest helt gjennomrustet og blir ubrukelig så nå er vi nok helt på slutten av tilgjengelige kasser som fremdeles kan brukes.
Jeg er på utkikk etter en kasse i generelt god stand og spesielt for å finne ut om den kan reproduseres hos et plate verksted, dette med tanke for om det er mulig bygge kasser til en overkommelig pris frem i tid. Hvis noen her på forumet er i besittelse av en kasse som fremdeles er i brukbar stand hadde det vært fint få en melding om det. Det er ikke bra hvis de blir bare dumpet når behovet for kasser vil være  tilstede i lang tid fremover. Det er kassebunnen som ruster opp og blir ubrukelig. Derfor er den absolutt viktigst å ta vare på.
Legger ved et bilde tatt av bcx238h av hvordan den ser ut uten batteri cellene.
     
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worryman 02. sep 2024, kl. 14:27
Hei Marsto,
Vi har jo diskutert dette nylig, så du vet om min mening. Men jeg kan skrive litt her også.

Kassa er litt komplisert bygd opp, så den er ikke billig å reprodusere om det skal gjøres av et verksted for penger. Men den kan nok forenkles om man virkelig går inn for et slikt prosjekt. Da kanskje med modifikasjon til andre battericeller som mulighet.

Selv har jeg nå reparert flere rustskadde kasser, og ingen av de var mer ødelagt enn at reparasjon var enkleste, billigste og raskeste løsning. På noen kasser holdt det å slipe, lime og male flensen. På andre kasser måtte alle cellene ut.

Men det viktigste er å forhindre at skaden skjer. Dvs. behandle hele flensen, innfestingen og bunnplaten med rusthindrende midler regelemessig. Som du selv kommenterte, så er det ingen pakning mellom batteriflensen og karosseriet, så her kan vann og saltsprut lett komme forbi.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoman 02. sep 2024, kl. 15:14
Hei worry. Takk for sist. Jada, akkurat som du beskriver er en reproduksjon veldig usikker men jeg er optimist til det siste, så nå er jeg i gang med å demontere min kasse for om mulig å få tilbud fra flere som kan være aktuelle for å gjøre en sånn jobb. Jeg er veldig nysgjerrig på hva det kan koste å produsere en når jeg bruker min som mal.

PS. Håper så mange som mulig kan treffes på Lillehammer om et par uker. Der er det mye spennende på programmet.

Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Gogsons 18. sep 2024, kl. 16:09
Vi tegnet en skinne til solcellemontering for et par år siden. Norsk Hydro produserte den for oss og det var temmelig overkommelig. Hvis kassen kan være i aluminium da?  ??? Norsk Hydro var jo også involvert i Think, så det kan godt hende de gjør dette rimelig for historisk verdi av Thinker som lever.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 18. sep 2024, kl. 17:33
Hei gogs. Aluminium hadde vært et perfekt materiale å bygge batteri kasser med men det tror jeg ikke er sikkert nok. Det er ganske stenge krav til brannsikkerhet med høyspent lithium batterier og aluminium har alt for lavt smeltepunkt. Aluminium må også tåle vekten av tunge lithium celler og til slutt har man problemet med galvanisk tæring. Det er høyst gjeldene når saltvann er tilstede. Stål mot aluminium er katastrofe når salt er tilstede. Salte veier har vi enormt mye av her hvor veiene saltes i minst 6 måneder og da virker saltet som en katalytt. Aluminium er mye lavere i spenningsrekka enn stål så aluminium vil tæres opp veldig raskt egentlig hvis forholdene er ideelle.   
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 23. okt 2024, kl. 13:30
Da har jeg funnet en ubrukt kasse i Portland, Oregon og fått den sendt til Norge. Den er en del av konksursboet til Enerdel hvor 50-60 komplette kasser ble solgt og havnet i Portland, Oregon. Kassene i seg selv var ikke så interessante i USA men battericellene ble utmontert og brukt til lagring av solenergi. De tomme kassene ble faktisk bare sendt til metall retur så sent som i 2021. Veldig trist. Nå starter jobben med å bytte kasse. Det går sakte men sikkert fremover så iløpet av høsten bør den være på veien igjen. Legger ved noen bilder.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Gogsons 23. okt 2024, kl. 16:43
Så gøy å se!  :D  Alt for å bevare enda en Think.  :+1:
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: VWspiritons 23. okt 2024, kl. 20:48
Du kunne jo bare ringt meg... har jo en strøken kasse stående i garasjen ::)
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 23. okt 2024, kl. 21:10
Neimen ka du sei...Så bra...litt sent nå for min del kanskje, men den informasjonen er nok viktig å ha fremover. Det viktigste er at den ikke blir skrotet.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worrytor 24. okt 2024, kl. 09:50
Bra gjort Marsto! Ser at kassa di var veldig rusten ja.

Synd at kassa kom helt tom. Mye snacks som har blitt kastet skjønner jeg.

Fine og robuste løftehåndtak!
Det kan jo gjøres på flere måter. Jeg erfarte at det var fint å kunne løfte med en hånd. Flere steder måtte den andre benyttes til å flytte ledninger unna.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstolør 26. okt 2024, kl. 16:27
Warlock overbeviste meg om at precharge motstanden er ekstremt utsatt. Det er det ingen tvil om. Han byttet til den samme for meg omtrent på denne tiden i 2022 og nå ser den slik ut. Snart nedsmeltet så Mlec kortet er for verdifullt til å la den originale precharge motstanden fungere på kortet. Jeg kjøpte derfor på anbefaling fra Warlock en ny fra DigiKey så prosessen med å koble precharge vekk fra Mlec er igang. Her er noen bilder fra den byttede precharge på Mlec og hva som skal skje snart. Jeg har montert den nye DigiKey motstanden på framveggen til batterikassen. Nå gjenstår bare utkobling av precharge på Mlec kortet og innkobling av ny og forbedret versjon.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstosøn 27. okt 2024, kl. 21:00
Da har vi hatt et nytting verkstedmøte med Warlock og en annen Trondheim Thinkers medlem for å vise hvordan den originale precharge motstanden på Mlec kortet kobles ut. På bildet er nå de to hvite ledningene tilkoblet og på bildet sees gul/rød merking hva som er gjort. Man kobler vekk den gule ledningen på precharge relè merket M3-1 og kobler til en av de hvite ledningene fra den nye motstanden. Det er 4mm ringkontakt som brukes der. Den andre hvite ledingen kobles til på hovedrelè med 8mm ringkontakt. Den frakoblede M3-1 gule ledningen fra precharge relèet må man påføre en krympestrømpe eller isolasjonstape og stripse så den ikke henger og slenger. Da er Mlec kortet sikret mot at den originale underdimensjonerte blå precharge eksploderer og brenner Mlec kortet.   
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 30. okt 2024, kl. 15:12
Da har jeg og Warlock hatt en ny idèdugnad og vi kom frem til at vi må prøve å finne en enkel løsning på å trekke fuktig luft ut av Enerdel batterikassene. Vi landet på at vi åpner luka under passasjer setet og monterer en tett elektronikk boks https://www.aliexpress.com/item/32971069907.html rett ned på topplokket til batteripakken og borer mange hull gjennom boksen og metallet i topplokket til batteripakken. (Boring av hullene må kun gjøres når batterilokket er demontert fra batteripakken) Avfukter boksen monteres så den stikker opp gjennom lukehullet under setet. I boksen legger vi inn en Raze avfuktningspute som kan kjøpes fra Thansen. https://www.thansen.no/elektronikk/avfukter/raze-bilavfukter-235g-kan-gjenbrukes/n1108553/pn1413269/
Lokket på avfukter boksen kan lett skrues av for å gjenbruke avfukterputa ved å tørke den i microbølge ovn eller i steikovnen. 

Se bilder for bedre forståelse av hvordan vi tenker dette skal påvirke luftfuktigheten i batteripakken til det bedre.





 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 30. okt 2024, kl. 15:14
Noen flere bilder fra monteringsjobben.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 30. okt 2024, kl. 15:21
Avfukter boks med gummipakning for vindustetting på undersiden som blir tett når den skrues ned mot batterilokket med 4mm rustfri maskinskruer og mutter. 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worrytor 31. okt 2024, kl. 12:33
Hei,
Mod av precharge er noe som må legges inn i programmet. Takk for detaljer!  :+1:

Og jeg likte løsningen på fuktfjerning og overvåking. Lett tilgjengelig.
Men kommer den ikke i konflikt med setet når det skyves fram?
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstotor 31. okt 2024, kl. 14:37
Heisann, worry. Neida, den går klar av setet med god margin og denne boksen er ideel. Større bokser gjør det vanskeligere å få på plass batteriet. Det eneste som må gjøres er å jekke opp bilen tilsvarende boks høyden for å få batteriet på plass igjen. ;) 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlocktor 31. okt 2024, kl. 18:55
:+1:
Blir også ca 2-3cm klarning til "flyttebøyla" på setet, og setet går godt over boksen (og skjuler den litt når setet er normalt fremtrekt) :)

Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worrytor 31. okt 2024, kl. 21:26
Veldig bra! God løsning.
Jeg er litt langt unna en Think akkurat nå, så jeg fikk ikke sett selv. 🙂
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstofre 01. nov 2024, kl. 14:22
12 år og 120000 km kjøring i saltsuppa her i Trondheim har skylda her, ja. Tenker dette må være Norges mest rustede Enerdel batterikasse. Det skal bli flott å få montert en ny som aldri har stått i en bil. Bunnen av battericellene må også få seg en runde med rustbehandling før de løftes inn i den nye kassa.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlockfre 01. nov 2024, kl. 16:28
Oh Shit!!!!

Frykter egentlig hvordan det ser ut inni vår, den har aldri vært plukket ned....
Får ta ny runde med epoxy brunox og tektyl nå når vinterdekkene skal på..
(ja, jeg lukker øynene, og utsetter nok et år :P)
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstofre 01. nov 2024, kl. 16:52
Haha...det kan bli veldig spennende, ja. Så lenge bilen går og ikke klager på noe er alt bra. Vi fikk uten tvil noen varsler med power limit og høyspent feil etter noen år med daglig kjøring på den mest saltede veien i Trondheim, nemlig E6 gjennom byen. E6 gjennom Trondheim har null toleranse for snø og is og derfor er det som å kjøre konstant i saltvann i 5-6 mnd. i året.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstolør 02. nov 2024, kl. 15:07
Sakte men sikkert kommer en ny batteri kasse på plass. Bare spennings sammenkobling igjen. Håper det ikke blir en storsmell når tenninga settes på for første gang, men bare noen fine kontaktor tilkoblings lyder.

Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlocklør 02. nov 2024, kl. 17:02
 :+1:
Ser veldig lovende ut altså...
Ikke så mye igjen nå :)
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøn 03. nov 2024, kl. 08:48
Sitat fra: Marsto på lør 02. nov 2024, kl. 15:07Sakte men sikkert kommer en ny batteri kasse på plass. Bare spennings sammenkobling igjen. Håper det ikke blir en storsmell når tenninga settes på for første gang, men bare noen fine kontaktor tilkoblings lyder.


Marsto :+1: den kassa er eyecandy for å si det slik. Takk for at du deler disse bildene med oss.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstosøn 03. nov 2024, kl. 09:57
Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 03. nov 2024, kl. 08:48
Sitat fra: Marsto på lør 02. nov 2024, kl. 15:07Sakte men sikkert kommer en ny batteri kasse på plass. Bare spennings sammenkobling igjen. Håper det ikke blir en storsmell når tenninga settes på for første gang, men bare noen fine kontaktor tilkoblings lyder.


Marsto :+1: den kassa er eyecandy for å si det slik. Takk for at du deler disse bildene med oss.
Electric cars in Norway, Bare hyggelig det, vet du. Jeg er stor tilhenger av å dele så mye som mulig om disse bilene. Det er ikke mange igjen på veien så jeg tror alle bidrag hjelper oss som eier dem til å holde dem på veien.  :+1: 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstosøn 03. nov 2024, kl. 14:01
"It`s alive" sitert worry, again. Testet og alt ser ut til å være greit. Nå gjenstår bare småplukk og montering.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstosøn 03. nov 2024, kl. 14:06
Mer "eyecandy" sitert Electric cars in Norway.  Fuktighetsboksen montert på venstre side av topplokket så får vi se om den gjør jobben.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstosøn 03. nov 2024, kl. 14:11
Relativ luftfuktighet i garasjen er 80.6% ved montering. Blir spennende å se om silica gel puta gjør jobben på innsiden av batterikassen. Silica gel putene skal begynne å virke når relativ luftfuktighet overstiger 50-60%.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlocksøn 03. nov 2024, kl. 18:50
Totalmengden vann i luft på ca 5 grader Celsius er vel noe slikt som 7 g vann pr m^3 og bare halvparten av det igjen på -5graderC.

siden du har 80% relativ luftfuktighet vil du faktisk nå metning før du går under 0 grader og kondens vil legge seg rundt om, det er jo hverken heldig med vann eller iskrystaller på kretskortene.

For videre grove overslag, la oss si det er en halv kubbikk med tromrom i kassa (det er nok mye mindre)
da har du rundt 80%*7g*1/2 = 2.8  ~ 3gram vann (eller 3ml) totalt i kassa (vi opererer med grove tall her, og runder oppover)... ikke allverden så hadde nok gått bra uansett...

Som du sier, begynner silicaen å suge til seg når det er mer enn ca 60% luftfuktighet den kan vel holde noe slikt som 40% av sin egen vekt med vann, og skifter farge gradvis, men det er tydelig når den er over 60% av oppsugningsevnen...
Posen din har ca 235gram silica gel så den kan holde på så mye som 94 gram vann (94ml) dvs mer enn 30 ganger det som befinner seg i kassa i det du skrur den sammen. Sikkert langt langt mer også.
Fargeskifte på puta skjer når den har tatt til seg en 50-60milliliter en plass...
Om kassa er passe tett vil det nok ta en del tid før du får noe utslag på indikatoren :D

Men blir det hull, det kommer inn en deciliter eller noe, vannet fordamper og suges opp, vil indikatoren nok skifte rimelig fort

Poenget med puta må vel bli at den alltid skal holde lufta i kassa under relativ luftfuktighet på 100% så det ikke legger seg noen form for kondens etc på kretskortene og øvrige elektriske komponenter, noe jeg tror den med letthet bør klare under normale forhold :)
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worrysøn 03. nov 2024, kl. 20:39
Helt nydelig gutta! Bra jobb.

Nå gjelder det å holde kassa rustfri gjennom bruk på salta veier. Holder i minst 20 år nå. :-)

Kunne ikke se jordingspunktet på kassa. Den som kobles til under luka. Eller har dere gjort om?
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlocksøn 03. nov 2024, kl. 21:02
Tror jordingsskruen er en cm til venstre for plastboksen eller så på de siste bildene, men er vel i skygge eller skult.
Du kan se den på noen av bildene lengre opp :)
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worryman 04. nov 2024, kl. 11:06
Se der ja. 👍

Sist jeg løftet opp et batteri, så glemte jeg å følge med på at jordkabelen var fri. Så det etter at alt var boltet og koblet. Jeg klarte så vidt å få tak i enden og fikk nok lengde til å koble til. Uaktuelt å ta ned batteriet igjen da.  :P
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoman 04. nov 2024, kl. 13:02
Sitat fra: Warlock på søn 03. nov 2024, kl. 18:50Totalmengden vann i luft på ca 5 grader Celsius er vel noe slikt som 7 g vann pr m^3 og bare halvparten av det igjen på -5graderC.

siden du har 80% relativ luftfuktighet vil du faktisk nå metning før du går under 0 grader og kondens vil legge seg rundt om, det er jo hverken heldig med vann eller iskrystaller på kretskortene.

For videre grove overslag, la oss si det er en halv kubbikk med tromrom i kassa (det er nok mye mindre)
da har du rundt 80%*7g*1/2 = 2.8  ~ 3gram vann (eller 3ml) totalt i kassa (vi opererer med grove tall her, og runder oppover)... ikke allverden så hadde nok gått bra uansett...

Som du sier, begynner silicaen å suge til seg når det er mer enn ca 60% luftfuktighet den kan vel holde noe slikt som 40% av sin egen vekt med vann, og skifter farge gradvis, men det er tydelig når den er over 60% av oppsugningsevnen...
Posen din har ca 235gram silica gel så den kan holde på så mye som 94 gram vann (94ml) dvs mer enn 30 ganger det som befinner seg i kassa i det du skrur den sammen. Sikkert langt langt mer også.
Fargeskifte på puta skjer når den har tatt til seg en 50-60milliliter en plass...
Om kassa er passe tett vil det nok ta en del tid før du får noe utslag på indikatoren :D

Men blir det hull, det kommer inn en deciliter eller noe, vannet fordamper og suges opp, vil indikatoren nok skifte rimelig fort

Poenget med puta må vel bli at den alltid skal holde lufta i kassa under relativ luftfuktighet på 100% så det ikke legger seg noen form for kondens etc på kretskortene og øvrige elektriske komponenter, noe jeg tror den med letthet bør klare under normale forhold :)
Så bra å få en vitenskaplig tilnærming til fuktproblemene i batteri boksen. Ja, det er nok ikke mye tomrom i kassen når man ser hvor lite plass det er igjen når battericellene er montert. Jeg har veldig tro på at dette vil gjøre luftmiljøet i kassen kontrollert og jeg valgte å ikke legge på de gjennomsiktige plastbåndene som er lagt over åpningene i cellelokkene. Jeg tror det er bedre å ikke tildekke de naturlige åpningene i lokkene så lufta over rlec kortene kommer lettere ut og sirkulerer opp i silica gel boksen.   
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlockman 04. nov 2024, kl. 14:38
 :+1:

Skummelt nære dette nå.
Er Jonsvatnes Gule Fare ute å sladder i sludden så salt og småstein skremmes langt ut i grøfta allerede?
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoman 04. nov 2024, kl. 18:06
Hahaha...nå må man følge med på veien snart. Noe gult på høyspent kan komme rasende forbi når som helst.
Hadde opprinnelig tenkt å legge en gummipakning rundt monteringsflensen med vurderte at den blir litt tykk så la et tykt lag med rustbeskyttende masse istedet. Tenker det vil bli bra når den klemmes og skvises mellom batterikassen og karosseriramma til batteriet. Her er noen bilder fra monterings jobben. 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoman 04. nov 2024, kl. 18:13
Her er detalj bilde av rustbeskyttende masse på flensen som klemmes sammen og batteriet ferdig oppløftet.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoman 04. nov 2024, kl. 18:21
Fuktkontroll boksen stikker perfekt opp gjennom luka under passasjer setet og jordingskabelen er skrudd på plass. Blir veldig spennende å se om boksen vil gjøre jobben med fuktkontroll rundt battericeller og rlec kort.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlockman 04. nov 2024, kl. 19:25
Saus det inn så arkeologer om 1000år tror det er både riksregaliaene og en hemmelig kults aller helligste relikvie inni der!!

For de ytterste flensen ser jeg ikke helt at det trengs pakning heller, det viktigste er at vann ikke kommer i kontakt med stål (men helt greit at så mye vann ikke kommer forbi flensen). Der er det jo åpent i toppen, så fuktig luft fra kupeen kommer inn til det ytterste laget, samt langs og inni ledningsrørene (noen av de er det vel en service bulletin på å tette for å stoppe irring i kontakter) greit at det kan fordampe ut i toppen i alle fall :)

Siste er vel tykt lag på bunnplata så steinsprut etc ikke kakker hull inn til stålet der heller :)
10tusen lag med tektyl? :P
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoman 04. nov 2024, kl. 20:11
Hahaha...Ja det er ikke så langt unna at vi som eier denne bilen allerede er en kult bevegelse. Det er vel akkurat nok eiere til å bli en rimelig voksen kult som kjører rundt på museumsgjenstander med veldig mange deler som kan karakterisers som relikvier, ja.
Når arkeologer graver opp noen av dem om 20000 år så åpner de en hel og fin tidskapsel bil med karosseri som ikke kan ruste opp.
Det blir vel å bruke opp hele rustmiddel bøtta så alt er godt dekket med rustbeskyttende masse.       
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstotir 05. nov 2024, kl. 13:51
Rustbehandling av undersiden på batterikassen har startet. Begynner med rusthindrende karosserispray og den er veldig drøy. Den er lett å påføre og må tørke minst ett døgn før Biltemas veldig tykke steinsprut masse skal på. 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worryons 06. nov 2024, kl. 09:36
Hei,
Det blir bra greier ja. Bilen blir vel 10 kg tyngre nå.  ;)

Jeg er ikke helt med på det med museumsgjenstand. Vi snakker om 2010 modeller.
Helt ny bil i mitt hode.  ;D Kanskje heller det at jeg er helt steinalder.

Men, jeg ser på den nydelige batterikassa at du fortsatt har de fire hullene under i front åpne. Har dere vurdert verdien, eller problemet med de? Selv har jeg forsøkt å stenge dem, med forskjellige metoder.

Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 06. nov 2024, kl. 14:32
Hahaha...helt enig at den er ikke gammel i antall år. Håper de som fremdeles finnes på veien blir værende i mange år fremover. Kanskje det er mulig å finne noen om 15 års tid som kan registeres som veteran biler også. Hvem vet. Jeg tror jeg plugger hullene og håper at eventuell fuktighet i lufta på utsiden av batteriboksen inkludert rommet rundt HV kontakten luftes ut nå når luka under passasjer setet er åpen. De hullene er ganske uforståelig da de vender mot kjøreretningen og nederst mot bakken. Jeg tenkte i starten at vann ikke kommer inn da rommet er helt lukket, men det er ikke det. Hele batteribrønnen er åpen,så det må komme inn vann der når det er mye vann  i veibanen.   
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlockons 06. nov 2024, kl. 14:37
Jeg ville holdt de hullene åpne.
Ikke bare tror jeg de er der for en grunn, Think/Enerdel har nok vurdert det nøye før de boret opp de der, jeg tror det kan være lurt at de er der...
Så lenge man sauser inn metallet godt nok så vann og salt ikke når metall lever jo kassa i beste velgående, men om de hullene tettes er det vel ingen vei ut for vann som kan finne på å komme inn uønskede steder. Da vil man kunne ende opp med at kontaktene står i en suppe av vann, salt og annen skit som gnager rundt.
Det siste der høres i alle fall ikke bra ut, men nå står bilen vår i garasje og får ofte fin opptørking, andre kan jo vurdere dette annerledes...

Jeg sprayer forøvrig inn ganske mye tynnstoff og hulromsvoks inn der i ny og ne :P
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 06. nov 2024, kl. 15:08
Sitat fra: Warlock på ons 06. nov 2024, kl. 14:37Jeg ville holdt de hullene åpne.
Ikke bare tror jeg de er der for en grunn, Think/Enerdel har nok vurdert det nøye før de boret opp de der, jeg tror det kan være lurt at de er der...
Så lenge man sauser inn metallet godt nok så vann og salt ikke når metall lever jo kassa i beste velgående, men om de hullene tettes er det vel ingen vei ut for vann som kan finne på å komme inn uønskede steder. Da vil man kunne ende opp med at kontaktene står i en suppe av vann, salt og annen skit som gnager rundt.
Det siste der høres i alle fall ikke bra ut, men nå står bilen vår i garasje og får ofte fin opptørking, andre kan jo vurdere dette annerledes...

Jeg sprayer forøvrig inn ganske mye tynnstoff og hulromsvoks inn der i ny og ne :P
Ser den absolutt, men jeg er ikke sikker på om de hullene er egnet for så mye vann vi har på veiene her i landet. Jeg er av den oppfatning at hele den nedre delen av batterikassene er veldig lite gjennomtenkt, helt opp på nivå med en alvorlig produksjonsfeil. Batteriene er montert helt uten tettepakning hele veien rundt, kun metall mot metall så den nedre delen ruster fullstendig opp på noen få år, egentlig. Nå blir alt innsatt med tykk rusthindrende masse hele veien rundt på innsiden og tilsvarende på utsiden. Det bør ikke være mulig å få en dråpe vann inn mellom. 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 06. nov 2024, kl. 16:53
Jeg prøver et nytt experiment og putter en annen silica gel pute i luka under passasjer siden. Nå legger jeg den på utsiden av fuktboksen men det er litt for mye silica gel i den. Jeg tror jeg vil åpne den og ta ut halvparten av silica kulene. Så syr jeg den sammen tettere så den kan skvises inn helt ned på batterikassen. Deretter plugger jeg de 4 hullene under batteripakken å håper silica gel puta tar opp mye av fuktigheten i rommet hvor HV kontakten er og generelt på utsiden av batterikassen. Den vil nok ta fuktighet fra lufta inn i kupèen i bilen også med håper den hjelper på eventuell fuktighet i rommet rundt batterikassen i tillegg. Se bilder for bedre forståelse.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlockons 06. nov 2024, kl. 17:56
Jeg hadde nok bare latt den stå på høykant der eller ligget rett under setet eller noe, kanskje til og med bare oppe i frontruta om teppet ikke tettet rundt boksen. Fuktig luft forplanter og fordeler seg veldig lett, det er derfor fu kan lese av luftfuktighet, trykk etc på et godt gammeldags hygrometer/barometer innendørs og likevel få en viss forståelse for hvordan været blir (men er vel gammeldags tenkegang dette når alle nå har yr.no på mobilen).

For en del år siden var det en kamerat som hadde en golf han aldri fikk has på at det dannet seg is på innsiden av frontruta en vinter. Han prøvde med fuktoppsamlere og alt mulig. Når våren kom hørte vi kraftig skvulping fra bagasjerommet. Det viste seg at en gummipropp med hull i i bunnen av reservehjulbrønnen hadde gått tett. Det var sikkert 200liter vann baki der, og reservedekket var fremdeles fryst fast. Hvordan det hadde kommet inn vet vi ikke, og det var litt vel mye til at det bare kom fra snø og slapps. Uansett, vi fikk most et skrujern gjennom proppa, og da rant alt sammen ut og det ble relativt tørt både i bilen og i bagasjerommet etter hvert, så slike hull og gjennomføringer har nok en funksjon selv om vann "ikke skal komme inn" :D

Som tidligere nevnt, det er nok fra erfaringer at Think/Enerdel har funnet ut at det er lurt å ha de hullene der. Men man må jo også ha i bakhodet at de tenkte seg en abonnementsordning på batteriene, så om man byttet de hvert 5-10år eller noe så rekker jo heller ikke batterikassa å bli nevneverdig opprustet, og uansett ikke bileieren sitt problem. Det er ikke nødvendigvis dårlig design, men ingen planlegger med å gå konkurs heller...
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 06. nov 2024, kl. 18:16
Veldig gode oppklaringer her, men jeg står fremdeles på at dette er en konstruksjonsfeil. hvis de 4 hullene og HV kontakten/tilkoblingene hadde vendt bakover mot bakenden av bilen hadde jeg forstått dette bedre. Dette gir for meg ingen mening at fire store hull skal vende forover, mot kjøre retningen, og presse vann og fuktighet inn gjennom hullene og inn i rommet hvor de viktigste kontaktene for bilens funksjon er tilkoblet. 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worrytor 07. nov 2024, kl. 09:04
Hei,
Gode tanker og vurderinger om luft og tetting rundt kassa.  :+1:

Jeg er enig i at luftehullene må på et vis være åpne. Jeg har prøvd å tette de med tape. Da så jeg en gang senere at det lå vann oppi der, som nå ikke kom seg ut. Vet ikke helt hvordan vannet kom dit, men det er nok ganske stort fuktpress på fronten av kassa nå vi kjører på våte veier.

Samtidig ser jeg på samtlige kasser jeg har tatt ned at hele området rundt kontaktene er rustent, så en endring av det originale bør gjøres.

Min valgte løsning nå er å montere et deksel over hullene, som er festet tett i framkant vha. flensboltene til kassa, og som er åpent bakover. Tanken er at luftstrømmen vil lage et lite undertrykk for hullene, og samtidig hindre sprut. Dekselet kan lages av metall- eller plastplate. F.eks en bit av en plastkanne.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worrytor 07. nov 2024, kl. 09:12
Fant igjen et bilde. Her har jeg laget et ekstra deksel, som i framkant er festet til det originle dekselet ved krengningsstaget. Usikker på om det var en god løsning egentlig, for da jeg senere tok det ned, så lå det grus oppi der. Da finner i hvert fall vann veien dit.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstotor 07. nov 2024, kl. 13:47
Da har jeg bestemt meg og tettet hullene. Jeg tror den eneste muligheten for vanninntrenging er fra undersiden mellom batterikassen og karosseriprofilen hvor batterikassen skrues fast. Her er det kun metall mot metall og det må komme inn vann her når det ikke er konstruert med tettepakning. Nå bør det være potte tett og fuktopptaket håper jeg nå skjer gjennom luka under passasjersetet. Jeg har nå lagt et tykt lag av steinsprutmasse på oversiden av flensen før batterikassen ble skrudd fast. Deretter er det dekket utvendig med et tykt lag også. Her har jeg hatt spesielt fokus på å få godt med masse inn rundt flenskanten. Legger ved en video av teknikken og her er bilde med uthevet område hvor denne teknikken er gjort med en tynn rundpensel rundt hele batterikassen. 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstotor 07. nov 2024, kl. 13:52
Da er hele undersiden av batterikassen smurt inn og nå er det tørketid. Tenker minst 24 timer før det blir prøvetur. Det er bare rundt 7 grader her, så veldig lang tørketid er påkrevet.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlockfre 08. nov 2024, kl. 13:33
 :+1:

Det der må da snart være skuddsikkert, og vel så det!
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstofre 08. nov 2024, kl. 14:55
Hahaha....Får håpe at det er så skuddsikkert som mulig men noen panser bil er det nok ikke. Mye omsorg må til for at de skal starte å gå. Nå får vi håpe det går litt tid før noe skjer men det neste er EU kontroll før midten av desember. Får sjå hvordan det går men idag fikk den se dagslys igjen, gitt. Tror den likte det ganske godt.  :-)
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlockfre 08. nov 2024, kl. 17:13
Vakkert!
(note to self; lettere utrygt rundt Jonsvatnet om dagen, se opp for alt som minner om lav sol, både ved midnatt og høylys dag. Tryggest å kjøre Think og ikke bensinbil)
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstofre 08. nov 2024, kl. 17:20
Hahaha...ja det er livsfalig å ferdes i området her nå, ja. Mye gul og lav motsol må forventes. EU på tirsdag. Håper de ikke finner alt for mye. Det begynner å bli litt surt å mekke ute i en kald garasje. 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Zuikkisfre 08. nov 2024, kl. 17:42
This is a great topic! The precharge resistor mod in first page is a must for everyone who ever disassembles the pack.

I'm not sure about the breather box, but the idea of replaceable moisture collector is great.

There isn't much breathing originally in the battery, there is no way for water to get out. I thought I maybe fill the box with CO2 or nitrogen, and add some "cat litter" bags to the spare area in the middle.. It's even possible to make a service hatch to the bottom, to replace the bags. In theory you could drill the hole while battery is in the car, but of course some careful thinking is needed. :)
 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstotir 12. nov 2024, kl. 13:59
Sitat fra: Marsto på fre 08. nov 2024, kl. 17:20Hahaha...ja det er livsfalig å ferdes i området her nå, ja. Mye gul og lav motsol må forventes. EU på tirsdag. Håper de ikke finner alt for mye. Det begynner å bli litt surt å mekke ute i en kald garasje. 
EU kontroll nesten godkjent. Ble litt småplukk som må fixes. Bremsevæske er nå blitt et veldig grundig kontroll punkt. Den ble byttet for 2 år siden men har igjen for lavt kokepunkt nå. Man må nok belage seg på å bytte bremseveske før hver eneste EU Kontroll heretter, for å slippe etterkontroll. 
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Warlocktir 12. nov 2024, kl. 15:39
Var det ikke en tråd her på forumet for lenge siden om at reservoaret ikke var helt tett og at folk pakka det inn i plastpose eller noe da? 
Husker ikke helt, men ja, det har blitt strengere, og bremseveske er veldig hydroskopisk, dvs trekker til seg fuktighet svært lett. Er nok å anse som ferskvare vil jeg tro...
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: worrytir 12. nov 2024, kl. 21:24
Sitat fra: Marsto på tir 12. nov 2024, kl. 13:59EU kontroll nesten godkjent. Ble litt småplukk som må fixes. Bremsevæske er nå blitt et veldig grundig kontroll punkt. Den ble byttet for 2 år siden men har igjen for lavt kokepunkt nå. Man må nok belage seg på å bytte bremseveske før hver eneste EU Kontroll heretter, for å slippe etterkontroll. 
2 år siden bare! Det var voldsomt. Biltema selger en tester for 229 kroner. Hadde vært interessant å se hva den sier.
Tittel: Sv: Enerdel lithium batteri kasser.
Skrevet av: Marstoons 13. nov 2024, kl. 10:07
Sitat fra: worry på tir 12. nov 2024, kl. 21:24
Sitat fra: Marsto på tir 12. nov 2024, kl. 13:59EU kontroll nesten godkjent. Ble litt småplukk som må fixes. Bremsevæske er nå blitt et veldig grundig kontroll punkt. Den ble byttet for 2 år siden men har igjen for lavt kokepunkt nå. Man må nok belage seg på å bytte bremseveske før hver eneste EU Kontroll heretter, for å slippe etterkontroll. 
2 år siden bare! Det var voldsomt. Biltema selger en tester for 229 kroner. Hadde vært interessant å se hva den sier.
Ja, økt fuktopptak er nok en viktig faktor. Det har ikke akkurat vært tørt her i Trøndelag de siste to årene, ihvertfall. Fikk vite at når kokepunkt måles til under 155C blir den underkjent. Jeg bruker Biltema dot4 og den har kokepunkt på 230C. Dette er som Warlock sier, ferskvare. Ubrukt men åpnet flaske som man har i hylla fra tidligere er vel ingen god idè å fylle på.