Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => ID.4 => Emne startet av: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 19:47
I oktober 21 mottok jeg min GTX med «ALT» unntatt glasstak. Jeg har vært godt fornøyd med bilen; den er god på veien, relativt stille, lite feil, god plass og en leverandør som har fulgt opp feil med bilen uten problemer. Nå ønsket jeg å bytte til en nyere bil, en 4motion med nesten samme funksjonalitet som den «gamle» GTXen. Forskjellene er at jeg ikke kan justere understellet, ikke tar med sportsseter (men elektriske) og ikke har valgt «selvparkering» ( "Parkeringsassistent Plus").
Hvilke erfaringer har dere andre som har gjort samme vurderinger, eller har gjennomført byttet? Er dette et godt valg?
Sitat fra: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 19:47I oktober 21 mottok jeg min GTX med «ALT» unntatt glasstak. Jeg har vært godt fornøyd med bilen; den er god på veien, relativt stille, lite feil, god plass og en leverandør som har fulgt opp feil med bilen uten problemer. Nå ønsket jeg å bytte til en nyere bil, en 4motion med nesten samme funksjonalitet som den «gamle» GTXen. Forskjellene er at jeg ikke kan justere understellet, ikke tar med sportsseter (men elektriske) og ikke har valgt «selvparkering» ( "Parkeringsassistent Plus").
Hvilke erfaringer har dere andre som har gjort samme vurderinger, eller har gjennomført byttet? Er dette et godt valg?
Gikk fra en GTX med alt til en Highline 4 motion. Savner ingenting mhp utstyr (head up var alltid skrudd av da det bare opplevdes forstyrrende). Den nye støyer kanskje bitte litt mer i tuneller (glasstak tror jeg demper lyden bedre i tuneller..min teori),men merker ingen forskjell ellers.mhp støy. Den nye føles lettere og mer fast i fisken og rett og slett en bedre skrudd sammen bil som føles smidigere. Mulig 19" utgjør forskjellen vs 20" (eller var det 21",husker ikke). Forbruket er bedre,rekkevidden er bedre,høyere moment merkes helt klart når man aksellerer. Ladingen er en helt annen verden. Fikk lett 187 kW og var aldri under 100 kw før 80%. Angrer overhodet ikke. Bilen føles mer rett satt opp uten unødig utstyr som drar vekten opp.. I mitt hode: mest id.4 for pengene
Sitat fra: hELgenen på mandag 19. august 2024, klokken 21:49Den nye føles lettere og mer fast i fisken og rett og slett en bedre skrudd sammen bil som føles smidigere. Mulig 19" utgjør forskjellen vs 20" (eller var det 21",husker ikke). Forbruket er bedre,rekkevidden er bedre,høyere moment merkes helt klart når man aksellerer.
Gledelig :)
Selger trodde det var 20" sommerdekk men flott at det er 19". 4motion er noen tideler tregere 0-100 enn GTX men selv har jeg uansett kjørt i comfort som standard så det betyr ingen ting. Bedre moment betyr vel mer kraft i motbakker?
Taksten på GTXen fant noe skjev sliting av dekk bak: Er disse problemene borte med 4motion?
Sitat fra: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 23:55Taksten på GTXen fant noe skjev sliting av dekk bak: Er disse problemene borte med 4motion?
Nei, har ikke inntrykk av det. Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå. Det er lansert nye dekk til ID.4, Bridgestone Turanza 6. Jeg er forsiktig optimist om at disse tåler litt mer enn Pirelli Scorpion og Bridgestone Turanza Eco.
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 02:59Sitat fra: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 23:55Taksten på GTXen fant noe skjev sliting av dekk bak: Er disse problemene borte med 4motion?
Nei, har ikke inntrykk av det. Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå. Det er lansert nye dekk til ID.4, Bridgestone Turanza 6. Jeg er forsiktig optimist om at disse tåler litt mer enn Pirelli Scorpion og Bridgestone Turanza Eco.
Hadde null skjev slitasje på min GTX med Pirelli dekk. Var nøye med luftrykk på den og ville antatt noe feil om dekk ble slitt skjevt.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 05:39Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 02:59Sitat fra: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 23:55Taksten på GTXen fant noe skjev sliting av dekk bak: Er disse problemene borte med 4motion?
Nei, har ikke inntrykk av det. Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå. Det er lansert nye dekk til ID.4, Bridgestone Turanza 6. Jeg er forsiktig optimist om at disse tåler litt mer enn Pirelli Scorpion og Bridgestone Turanza Eco.
Hadde null skjev slitasje på min GTX med Pirelli dekk. Var nøye med luftrykk på den og ville antatt noe feil om dekk ble slitt skjevt.
Det er noe galt med hjulstilling på bakhjulene. Bilen har hatt en firehjulskontroll, blir ny senere. Har opplevd punktering pga. skeivslitasje og hjulstillingsproblemer på tidligere bil så er bevisst på dekktrykk og slitasje.
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 07:06Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 05:39Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 02:59Sitat fra: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 23:55Taksten på GTXen fant noe skjev sliting av dekk bak: Er disse problemene borte med 4motion?
Nei, har ikke inntrykk av det. Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå. Det er lansert nye dekk til ID.4, Bridgestone Turanza 6. Jeg er forsiktig optimist om at disse tåler litt mer enn Pirelli Scorpion og Bridgestone Turanza Eco.
Hadde null skjev slitasje på min GTX med Pirelli dekk. Var nøye med luftrykk på den og ville antatt noe feil om dekk ble slitt skjevt.
Det er noe galt med hjulstilling på bakhjulene. Bilen har hatt en firehjulskontroll, blir ny senere. Har opplevd punktering pga. skeivslitasje og hjulstillingsproblemer på tidligere bil så er bevisst på dekktrykk og slitasje.
Ok. Dette er min 3 ID.4 og aldri hatt noen issues med skjevslitasje. Vet at mange har,men ser på det som en feil om det skjer. Er EKSTREMT nøye med lufftrykk på mine og har flere ulike digitale målere jeg bruker for å verifisere at alt er ok med luft. Skulle det dukke opp skjevslitasje så kvitter jeg med bilen da jeg tror slikt må skyldes en fabrikkfeil de trolig dessverre aldri klarer å rette.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 07:46Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 07:06Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 05:39Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 02:59Sitat fra: Rexen på mandag 19. august 2024, klokken 23:55Taksten på GTXen fant noe skjev sliting av dekk bak: Er disse problemene borte med 4motion?
Nei, har ikke inntrykk av det. Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå. Det er lansert nye dekk til ID.4, Bridgestone Turanza 6. Jeg er forsiktig optimist om at disse tåler litt mer enn Pirelli Scorpion og Bridgestone Turanza Eco.
Hadde null skjev slitasje på min GTX med Pirelli dekk. Var nøye med luftrykk på den og ville antatt noe feil om dekk ble slitt skjevt.
Det er noe galt med hjulstilling på bakhjulene. Bilen har hatt en firehjulskontroll, blir ny senere. Har opplevd punktering pga. skeivslitasje og hjulstillingsproblemer på tidligere bil så er bevisst på dekktrykk og slitasje.
Ok. Dette er min 3 ID.4 og aldri hatt noen issues med skjevslitasje. Vet at mange har,men ser på det som en feil om det skjer. Er EKSTREMT nøye med lufftrykk på mine og har flere ulike digitale målere jeg bruker for å verifisere at alt er ok med luft. Skulle det dukke opp skjevslitasje så kvitter jeg med bilen da jeg tror slikt må skyldes en fabrikkfeil de trolig dessverre aldri klarer å rette.
Ser den. Mitt forhold til Volkswagen er ganske bittersøtt akkurat nå. Kan hende ny firehjulskontroll retter opp problemet, ettersom forhandler ikke viste meg utskrift på første firehjulskontroll vet jeg ikke hva de har har korrigert. Må se an hva som skjer etter ny firehjulskontroll.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 07:46Er EKSTREMT nøye med lufftrykk på mine og har flere ulike digitale målere jeg bruker for å verifisere at alt er ok med luft. Skulle det dukke opp skjevslitasje så kvitter jeg med bilen da jeg tror slikt må skyldes en fabrikkfeil de trolig dessverre aldri klarer å rette.
Jeg har aldri tidligere kjørt en så tung personbil (2,2 tonn) og vil tro at den er mer sårbar for feil dekktrykk enn lettere biler. Likevel; Skjevslitasje i så stort omfang som noen på disse sidene har opplevd kan da ikke skyldes bare dekktrykk? Min teori var tidligere at årsak var små avvik i produksjonen som medført problemer med hjulstilling. Nå har mine sommerdekk begynt å skjevslites etter den tredje sommeren. Ny teori; Måten bilen er skrudd sammen på gjør den ekstra sårbar for ytre påvirkninger som humper og hull?
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 02:59Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå.
Javel. Det betyr at man ved event. kjøp av 4motion må følge med hele tiden.
Men det nytter jo ikke å vente på at Toyota eller Lexus kommer med en brukbar elbil :(
Hvis man finstuderer 77km/h Youtu.be-kanalen sine unnamanøvre i sakte film så ser man hvordan dekkene brukes bare på innsiden. Dette er ekstrem-scenarie.
Men, kombiner litt skjev hjulstilling fra fabrikk, med brede dekk, dype hjulspor og mye svinger i grei fart, så vil sikkert dette ramme endel.
Jeg tror innstilling fra fabrikk betyr mest, og virker som problemet var størst på tidlige modeller.
Sitat fra: daktari på tirsdag 20. august 2024, klokken 11:39Hvis man finstuderer 77km/h Youtu.be-kanalen sine unnamanøvre i sakte film så ser man hvordan dekkene brukes bare på innsiden. Dette er ekstrem-scenarie.
Men, kombiner litt skjev hjulstilling fra fabrikk, med brede dekk, dype hjulspor og mye svinger i grei fart, så vil sikkert dette ramme endel.
Jeg tror innstilling fra fabrikk betyr mest, og virker som problemet var størst på tidlige modeller.
Forventer jo at dette ikke skjer lenger på nye modeller. Har selv aldri opplevd dette. Husk også at det skal være ulikt luftrykk foran og bak. Den første ID.4 jeg fikk hadde 3.0 rund baut..det var jo helt feil og tullete av forhandler å ikke sjekke før utlevering. Men de har vel lært de også...
Sitat fra: Rexen på tirsdag 20. august 2024, klokken 09:37[..]
Nå har mine sommerdekk begynt å skjevslites etter den tredje sommeren.
[..]
Jeg hadde ikke bekymret meg så mye over skjevslitasje på bakhjul etter tredje sommersesongen, med mindre du kjører veldig lite. Dette er tross alt tunge biler med mye krefter og brede miljøhjul. Det er en god forsikring å velge de minste felgene på ID.4 da disse har rimeligere dekk.
Sitat fra: Rexen på tirsdag 20. august 2024, klokken 09:37Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 20. august 2024, klokken 02:59Min Pro 4MOTION vil helt sikkert få samme minus ved eventuell takst men dekkene er ikke nedslitte nok til at de behøver å bli byttet nå.
Javel. Det betyr at man ved event. kjøp av 4motion må følge med hele tiden.
Men det nytter jo ikke å vente på at Toyota eller Lexus kommer med en brukbar elbil :(
Vi havner litt mellom barken og veden der ja.
Da ble det kjøp og salg i dag. En highline Blue Dusk Metallic med; KOMFORTPAKKE +, INNFELLBART HENGERFESTE, STØYISOLERENDE OG MØRKE RUTER, STYLE INTERIØR + M/MEMORY, INFOTAINMENT PAKKE +, 19" GOODYEAR M.PIGG.Fant ut at jeg sjelden har brukt og egentlig aldri har merket forskjell i demping med DCC Adaptivt understell. Håper bilen levers med mykest mulig understell men antar at den nok er en mellomting.
Valgte også bort autoparking... Håper det ikke er noe jeg vil savne (med unntak av kamera i front).
Gratulerer med bestilling. Hva ble leveringstid?
Gratulerer. :)
(Jeg skriver kanskje litt negativt om ID.4 her på forumet, men er egentlig ganske glad i bilen når det ikke er problemer som tar fokuset.)
Sitat fra: Kires på onsdag 21. august 2024, klokken 21:01Gratulerer med bestilling. Hva ble leveringstid?
Forventet levering er medio november. Men med produksjonsuke 42 virker det litt optimistisk på meg?
Noen som har hørt om det kan skje endringer på bilene i løpet av høsten?
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 21. august 2024, klokken 09:07Jeg hadde ikke bekymret meg så mye over skjevslitasje på bakhjul etter tredje sommersesongen, med mindre du kjører veldig lite. Dette er tross alt tunge biler med mye krefter og brede miljøhjul. Det er en god forsikring å velge de minste felgene på ID.4 da disse har rimeligere dekk.
Kjører bare ca. 12000 i året og med bare ca 5 mnd med sommerdekk per år blir det jo ikke mange km på dem. Målte mønsterdybde tilbake i mai 23; Svært små avvik mellom dekkene. Skulle måle mønsterdybde i kveld men fant ikke måleren; Må skaffe meg en ny: Jeg klarer nemlig ikke å se på dekkene at det er skjevslitasje.
Sitat fra: Rexen på onsdag 21. august 2024, klokken 19:03Da ble det kjøp og salg i dag. En highline Blue Dusk Metallic med; KOMFORTPAKKE +, INNFELLBART HENGERFESTE, STØYISOLERENDE OG MØRKE RUTER, STYLE INTERIØR + M/MEMORY, INFOTAINMENT PAKKE +, 19" GOODYEAR M.PIGG.Fant ut at jeg sjelden har brukt og egentlig aldri har merket forskjell i demping med DCC Adaptivt understell. Håper bilen levers med mykest mulig understell men antar at den nok er en mellomting.
Valgte også bort autoparking... Håper det ikke er noe jeg vil savne (med unntak av kamera i front).
Gratulerer med bestilling.
Selv ville jeg savnet Travel assist her. På langkjøring har jeg blitt virkelig glad i denne. Bilen er mykt satt opp, så tror ikke du kommer til å savne dcc.
Fikk en ny ID.4 Pro 4motion HL for en uke siden.
Bestilte med alt utstyr bortsett fra DCC, sportspakke og Infotainmentpakke+.
Er strålende fornøyd så langt.
Spesielt glasstaket og førerstøttepakke+ er jeg glad jeg valgte.
Har fått veldig god oppfølging av selgeren min på Møller bil Jessheim.
Både før kjøp, mens jeg ventet på bilen og etter levering.
Bare å glede seg! :-)
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 22. august 2024, klokken 11:01Fikk en ny ID.4 Pro 4motion HL for en uke siden.
Bestilte med alt utstyr bortsett fra DCC, sportspakke og Infotainmentpakke+.
Er strålende fornøyd så langt.
Spesielt glasstaket og førerstøttepakke+ er jeg glad jeg valgte.
Har fått veldig god oppfølging av selgeren min på Møller bil Jessheim.
Både før kjøp, mens jeg ventet på bilen og etter levering.
Bare å glede seg! :-)
Gratulerer :)
Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 10:28Selv ville jeg savnet Travel assist her.
Bilen er ikke satt i produksjon så ikke for seint å angre ;)
Jeg finner ikke Førerasistentpakke+ i konfiguratoren. Selger mente jeg mistet "Area view", kamera foran og fjernstyrt parkering. Skjønner på dere at det er mer jeg mister?
Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 11:14Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 10:28Selv ville jeg savnet Travel assist her.
Bilen er ikke satt i produksjon så ikke for seint å angre ;)
Jeg finner ikke Førerasistentpakke+ i konfiguratoren. Selger mente jeg mistet "Area view", kamera foran og fjernstyrt parkering. Skjønner på dere at det er mer jeg mister?
Den ligger faktisk øverst i arkfanen ekstrautstyr.
Førerassistent+ er for meg faktisk den viktigste pakken. Helt individuelt naturligvis, men den har travel assist som fungerer veldig bra som førerstøtte på langtur. Har testet selvkjøring i alle bilene jeg har hatt de senere år. På enkelte områder er VW soleklart best.
I pakken ligger vel også 360 kamera som gir full oversikt rundt hele bilen. Veldig greit å kunne se alle fire hjul og nøyaktig avstand til fortauskanter, plassering på oppmerkede plasser etc. Og en får også el-bakluke og div andre småting.
Alt i alt den viktigste pakken for meg. Head up er også genialt, men ettersom skjermen foran rattet er såpass godt plassert og med store tall ville det ikke vært helt krise, selv om jeg synes head-up generelt er viktig for komfort og sikkerhet. Slipper å ta øynene av veien for å sjekke navi, hastighet, fartsgrense osv. Men head-up har du jo med.
Glasstak er litt mer tja og ha. Lysere, men vi veksler på å ha gardina åpen og lukket avhengig av sol og utetemp.
DCC har jeg ikke savnet. Komfortabelt og bra understell som standard, godt egnet for en familiebil.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2024, klokken 12:05Førerassistent+ er for meg faktisk den viktigste pakken. Helt individuelt naturligvis, men den har travel assist som fungerer veldig bra som førerstøtte på langtur. Har testet selvkjøring i alle bilene jeg har hatt de senere år. På enkelte områder er VW soleklart best.
I pakken ligger vel også 360 kamera som gir full oversikt rundt hele bilen. Veldig greit å kunne se alle fire hjul og nøyaktig avstand til fortauskanter, plassering på oppmerkede plasser etc. Og en får også el-bakluke og div andre småting.
Alt i alt den viktigste pakken for meg. Head up er også genialt, men ettersom skjermen foran rattet er såpass godt plassert og med store tall ville det ikke vært helt krise, selv om jeg synes head-up generelt er viktig for komfort og sikkerhet. Slipper å ta øynene av veien for å sjekke navi, hastighet, fartsgrense osv. Men head-up har du jo med.
Glasstak er litt mer tja og ha. Lysere, men vi veksler på å ha gardina åpen og lukket avhengig av sol og utetemp.
DCC har jeg ikke savnet. Komfortabelt og bra understell som standard, godt egnet for en familiebil.
t.o så har el bakluke blitt standard på ID.4 Pro 4motion HL.
Aha. Ikke klar over det. Trodde en måtte bestille det gjennom pakken.
Høres ut som det er lurt å gjennomgå listen over ekstrautstyr.
Hjalp en kamerat ved kjøp av ID7 GTX nå, og listen over standardutstyr er veldig lang. Var strengt talt bare hengerfeste han la til, men droppet glasstak. Ellers tror jeg alt var standard.
Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 11:22Den ligger faktisk øverst i arkfanen ekstrautstyr.
Jaggu har du rett 8)
Men mye av de nøkkelegenskapene som er nevnt der mente jeg selger hadde informert fulgte bilen. Uten Førerasistentpakke+.
Så jeg ringte han. Han informerte om at det som følger bilen er (v bak egenskap som følger uten Føreras+):
- Adaptiv Cruise Control (ACC) v
- Area View 360 graders kamera (med spylerfunksjon for ryggekamera v)
- Belyste dørhåndtak v
- Car2X v
- Coming & leaving Keyless Access (nøkkelfri åpning og låsing) v
- Easy Open & Close, sensorstyrt bagasjeromsluke v
- Elektrisk justerbare, oppvarmede og innklappbare utvendige sidespeil v
- Minnefunksjon for parkeringsassistent
- Parkeringsassistent Pro med parkeringssensorer foran og bak v?
- Proaktiv passasjerbeskyttelse v?
- Rear Traffic Alert (utmanøvreringsass) Side Assist (blindesoneass) Exit Warning (utstigningsvarsel)
- Travel Assist (kjøreassistent): Lane Assist (kjørefeltassistent) og Emergency Assist v
- Tyverialarm med innvendig sensor, back-up horn og tauebeskyttelse v
- Velkomstlys under sidespeil v
Ennå noen uklarheter som:
- Hva innebærer "Parkeringsassistent Pro" og
- Proaktiv passasjerbeskyttelse
Det jeg ser at jeg kunne ønske meg av lista (uten v bak) er "Rear Traffic Alert (utmanøvreringsass) Side Assist (blindesoneass) Exit Warning (utstigningsvarsel)"
Det var en rikholdig standardutstyrs-liste med det meste på plass ja!
Proaktiv passasjerbeskyttelse mener jeg var noe med blokkering av åpning av bakdører om bilen mener det kan være farlig, eksempelvis åpning ut i veien når det kommer bil kjørende osv.
En del slik automatikk har en tendens til å primært slå ut når det ikke stemmer. Eksempelvis bråstans ved rygging fordi noen går bak bilen, selv om du kan se dem tydelig på skjermen og ikke er i umiddelbar fare for å kjøre på dem.
Slår også inn om en har noe på hengerfeste uten å plugge i kabel. Da tror bilen en holder på å rygge inn i noe og bråstopper. Nå skal en jo stort sett alltid ha kabel tilkoblet, så det skyldes strengt talt feil bruk/førerfeil, men det er fort hundretalls ubehagelige feilvarsler før funksjonen unngår at en skader noen/noe :)
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2024, klokken 12:05DCC har jeg ikke savnet. Komfortabelt og bra understell som standard, godt egnet for en familiebil.
Min vurdering også.
Men Øyvind h, har du eid alle disse bilene eller har du bare sittet i dem ;D
VW ID4 GTX 2023
Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016, Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013
Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 12:44Ennå noen uklarheter som:
- Hva innebærer "Parkeringsassistent Pro"
VWs beskrivelse av parkeringsassistentene er litt forvirrende. Så vidt jeg kan se har du følgende alternativer (litt avhengig av ID-modell):
Parkeringsassistent - kun sensorer foran/bak?
Parkeringsassistent Pluss - Samme som over, men med mulighet for at bilen parkerer for deg mens du sitter i bilen.
Parkeringsassistent Pluss med minnefunksjon - Samme som over, men du kan lagre opptil fem parkeringer. Dvs at bilen kjører og parkerer for deg de siste 50m. F. eks om du alltid parkerer på samme plass på jobben kan du lagre den siste biten og la bilen kjøre på plass selv (men du må sitte i bilen).
Parkeringsassistent Pluss med Remote Parking - Ganske lik minnefunksjonen nevnt tidligere, men du kan nå gå ut av bilen og navigere inn/ut av en parkeringsplass med en app.
Parkeringsassistent Pro - Usikker på hva denne innebærer utover Pluss.
Parkeringsassistent Pro med Remote Parking - Usikker på hvordan denne skiller seg fra Pluss med Remote Parking.
Dette er hva jeg har oppfattet, så godt mulig det er annet innhold i pakkene. Men uansett er det også noe uklart for meg hva Pro tilbyr utover Pluss.
Mye standard på Highline ser jeg. Men gikk gjennom utstyrslisten nå, og basert på den må du har Førerassistent + for å få 360 kamera og den beste kjøreassistenten, Travel Assist
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2024, klokken 12:27Aha. Ikke klar over det. Trodde en måtte bestille det gjennom pakken.
Høres ut som det er lurt å gjennomgå listen over ekstrautstyr.
Hjalp en kamerat ved kjøp av ID7 GTX nå, og listen over standardutstyr er veldig lang. Var strengt talt bare hengerfeste han la til, men droppet glasstak. Ellers tror jeg alt var standard.
Dette gjelder ikke gtx, så må holde tunge rett i munnen :)
Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 13:02Men Øyvind h, har du eid alle disse bilene eller har du bare sittet i dem ;D
Eid :) Kjøp og betalt, alle som en. Fant ut at jeg lærte mindre av korte prøveturer fremfor å kjøpe og eie bilene. Alt for mye bias og vane som ødela for evnen til å vurdere hvordan andre biler stod seg i det daglige, etter mange år med Tesla.
Satt så langt inne å bytte ut Model X`en tilbake i 2020 at jeg fant ut at jeg rett og slett bare måtte lukke øynene og bestille en EQC. Så ble det noen år med stollek før jeg fant den bilen som ga best opplevelse over tid.
Et par av dem ble bare et par dagers eierskap før salg grunnet endring i preferanser og behov (e-niro - bygde hytte etter bestilling og 4wd ble et must). EQC nr 2 ble også solgt ganske kjapt (til kostpris) da jeg fant noe annet jeg hadde mer lyst til å kjøre imens jeg ventet på levering).
Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 13:35Dette gjelder ikke gtx, så må holde tunge rett i munnen :)
ID7 GTX har det aller meste standard. ID4 GTX derimot krever noen pakker ja :)
Har kikket litt på standardutstyrslisten til ID7 GTX og den var veldig lang. Var ikke mye en kunne legge til der gitt.
Kameraten min gleder seg veldig! Litt misunnelig, for jeg hadde bestilt en selv om bilbytte var aktuelt nå. Får se an til vinteren.
Sitat fra: Kires på torsdag 22. august 2024, klokken 13:17Mye standard på Highline ser jeg. Men gikk gjennom utstyrslisten nå, og basert på den må du har Førerassistent + for å få 360 kamera og den beste kjøreassistenten, Travel Assist
Enig her. Må ha førerass+ for å få 360 kamera og travel assist. Lettest å se dette om en bruker funksjonen sammenlign utstyrspakker. Der ser en at på standardstyr mangler dette, men det kommer med i førerass+.
Sitat fra: MinID på torsdag 22. august 2024, klokken 13:39Enig her. Må ha førerass+ for å få 360 kamera og travel assist. Lettest å se dette om en bruker funksjonen sammenlign utstyrspakker. Der ser en at på standardstyr mangler dette, men det kommer med i førerass+
Prisen for det jeg ikke har merket med v i mitt tidligere innlegg er da Kr. 18 000 inkl. mva. Neppe gjennomtenkt fra Møller?
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2024, klokken 13:36Eid :) Kjøp og betalt, alle som en. Fant ut at jeg lærte mindre av korte prøveturer fremfor å kjøpe og eie bilene. Alt for mye bias og vane som ødela for evnen til å vurdere hvordan andre biler stod seg i det daglige, etter mange år med Tesla
Du har da mye erfaringsbasert kunnskap å dele med oss :+1:
Mye erfaring, men det jeg har lært av mange bilbytter er at ingen biler er perfekte. Alle har sine ess i ermet. Folks preferanser og ønsker kan være vidt forskjellige, så det jeg mener trenger ikke stemme for andre :)
Det jeg derimot har lært er hva som er viktig for oss over tid. Dvs. ikke det som er påtatt viktig, eller viktig en liten stund, men det som faktisk er viktig for meg og min familie på de fleste turer over tid. Og det finner en ikke ut av ved å teste et alternativ noen timer for å sjekke "hvordan konkurrenten er". Da er en for preget av bias og vane til å gjøre en god vurdering.
Og har en kjørt samme merke i mange år blir en enda mer satt med snevert fokus og merke-bias.
For 5-6 år siden var det Model X som tikket alle boksene pga plassbehov. Akkurat nå er det ID4 som treffer aller best allround.
Vurderer ID7, men det er ikke rasjonelt ettersom vi ikke har behov for verken rekkevidde eller ladehastighet. Plass er også ytterst sjeldent noe tema.
Da jeg mottok min GTX for snart 3 år siden var det mye diskusjon om hvor bra lydanlegget i bilen var. De jeg fikk mest tillit til ;D mente anlegget ga veldig god lyd.
Noen som har meninger om (kanskje også testet) harman kardon som følger med Pro 4motion highline?
Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 22:44Da jeg mottok min GTX for snart 3 år siden var det mye diskusjon om hvor bra lydanlegget i bilen var. De jeg fikk mest tillit til ;D mente anlegget ga veldig god lyd.
Noen som har meninger om (kanskje også testet) harman kardon som følger med Pro 4motion highline?
Lydanlegg er etter min mening tryggest å teste selv. Jeg er en av dem som mente at original anlegget i id.4 er bra. Etter et par år uten id.4, leide familien en id.4 fra Avis fordi hovedbil er altfor dyr i drift/upraktisk til bilferie med familien. Noe av det første som slo meg var hvor fint og naturlig anlegget spiller, hadde nesten glemt dette etter et par år med andre bilmerker. Det skal sies at jeg alltid spiller høyoppløst musikk fra Tidal/Spotify- det er en helt annen verden enn DAB radio lyd mener jeg. Så lydkilde har mye å si.
Vi skal nå selge en altfor dyr bensinbil og har den siste tiden prøvekjørt en rekke elbiler. Det som slår meg er hvor forskjellig lyden er innstilt i de ulike bilene jeg prøvekjører, her er det mange som ikke har samme "smak" som meg. Jeg kjører som regel alltid alle toneinnstillinger nøytralt/0, jeg ser mange kjører på med masse bass osv. Så lyd bør du teste selv med egen musikk i ulike sjangre.
Jeg lånte en helt ny id4 highline med standardanlegg. Den syntes jeg var noe tammere i lyden enn i den noe eldre jeg leide i sommer. Det kan enten bety at VW har endret elementene/forsterker eller at anlegget ikke var "spilt inn" mange nok timer- ikke vet jeg.
Harman Kardon testet jeg noen hundre mil i id.7, er usikker på om det er samme forsterker og element som HK i id.4 bilene. Jeg fikk godt inntrykk av HK da, spilte bra og naturlig, men ikke fullt så mye bass som f.eks. TM3 P -dersom mest mulig basstrøkk er viktigste faktor. For meg et naturlig og detaljert lyd viktigst, selvsagt med god bass i bunn.
Akkurat på lyd, så anbefaler jeg som sagt å teste selv - her er mange av oss forskjellige når det gjelder smak/hva som er viktigst /hva som er god lyd. Utfra et titalls biler jeg har testet siste året fra ulike merker, så mener jeg VW leverer fint nivå både standart og Harman Kardon (i forhold til pris) Ikke best, men bra nivå. NB! Liten nedtur for meg er at Harman KArdon nå må kjøpes sammen med pakke til ca 16000, før kunne man betale ca 5000 kr for dette alene.
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 08:37Jeg lånte en helt ny id4 highline med standardanlegg. Den syntes jeg var noe tammere i lyden enn i den noe eldre jeg leide i sommer. Det kan enten bety at VW har endret elementene/forsterker eller at anlegget ikke var "spilt inn" mange nok timer- ikke vet jeg
Det eneste jeg finner etter litt Google søk er denne testen https://www.youtube.com/watch?v=zkf-DFOoLAI. Etter det jeg hører kom anlegget dårlig ut etter testers mening.
Heldigvis var dette ett 7 høyttalers anlegg. Dersom testers vurdering er korrekt får jeg håpe at det ikke bare er antall høytalere som er forskjellen opp til "Harman Kardon Soundsystem 480W forsterker med 8+1 høyttalere og subwoofer" som følger med Infotainmentpakke+.
Sitat fra: Rexen på fredag 23. august 2024, klokken 09:12Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 08:37Jeg lånte en helt ny id4 highline med standardanlegg. Den syntes jeg var noe tammere i lyden enn i den noe eldre jeg leide i sommer. Det kan enten bety at VW har endret elementene/forsterker eller at anlegget ikke var "spilt inn" mange nok timer- ikke vet jeg
Det eneste jeg finner etter litt Google søk er denne testen https://www.youtube.com/watch?v=zkf-DFOoLAI. Etter det jeg hører kom anlegget dårlig ut etter testers mening.
Heldigvis var dette ett 7 høyttalers anlegg. Dersom testers vurdering er korrekt får jeg håpe at det ikke bare er antall høytalere som er forskjellen opp til "Harman Kardon Soundsystem 480W forsterker med 8+1 høyttalere og subwoofer" som følger med Infotainmentpakke+.
Harman Kardon er nok vesentlig mer påkostet, regner med at både elementer og forsterker er noen hakk opp i kvalitet. Subwoofer i HK anlegget gir også viktig tillegg. Ser at anlegget jeg testet i id.7 har 700W/14 høytalere, så noe utvidet ift id.4 HK. Dagens Harman Kardon er nok noe helt annet enn det de leverte tidligere som tilleggsutstyr (VW sitt eget "utvidede +stereoanlegg" m/sub som jeg mener var en skuffelse (dog basert på lite tid med lytting))
Når jeg ser testen, så har han sikkert noen poeng-jeg er ikke ekspert. 2 erfarne bilstereo spesialister jeg snakket med tidligere da jeg eide id.4, mente at VW sitt standard anlegg egentlig hadde gode element, men forsterker burde ha vært kraftigere. Mulig at VW har endret noe på hardwaren også på de nyeste. Samtidig står jeg fast på at å teste selv er viktigere enn slike tester. Testen hadde i tillegg helt andre musikktyper enn det jeg lytter til, så jeg ville ha testet anlegget grundig med min type musikk.
Etter å ha lest og sett sikkert 100 tester av id4 og andre elbiler jeg kjenner svært godt, så slår det meg hvor ulik opplevelse av bilene man kan ha og hvor ulik vektlegging man har på hva som er viktigst ved en bil/de ulike områdene av bilen. Man må stole mer på seg selv og det man vektlegger ved en bil, prøvekjør og test bilen grundig selv :-)
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 08:37Sitat fra: Rexen på torsdag 22. august 2024, klokken 22:44Da jeg mottok min GTX for snart 3 år siden var det mye diskusjon om hvor bra lydanlegget i bilen var. De jeg fikk mest tillit til ;D mente anlegget ga veldig god lyd.
Noen som har meninger om (kanskje også testet) harman kardon som følger med Pro 4motion highline?
Lydanlegg er etter min mening tryggest å teste selv. Jeg er en av dem som mente at original anlegget i id.4 er bra. Etter et par år uten id.4, leide familien en id.4 fra Avis fordi hovedbil er altfor dyr i drift/upraktisk til bilferie med familien. Noe av det første som slo meg var hvor fint og naturlig anlegget spiller, hadde nesten glemt dette etter et par år med andre bilmerker. Det skal sies at jeg alltid spiller høyoppløst musikk fra Tidal/Spotify- det er en helt annen verden enn DAB radio lyd mener jeg. Så lydkilde har mye å si.
Vi skal nå selge en altfor dyr bensinbil og har den siste tiden prøvekjørt en rekke elbiler. Det som slår meg er hvor forskjellig lyden er innstilt i de ulike bilene jeg prøvekjører, her er det mange som ikke har samme "smak" som meg. Jeg kjører som regel alltid alle toneinnstillinger nøytralt/0, jeg ser mange kjører på med masse bass osv. Så lyd bør du teste selv med egen musikk i ulike sjangre.
Jeg lånte en helt ny id4 highline med standardanlegg. Den syntes jeg var noe tammere i lyden enn i den noe eldre jeg leide i sommer. Det kan enten bety at VW har endret elementene/forsterker eller at anlegget ikke var "spilt inn" mange nok timer- ikke vet jeg.
Harman Kardon testet jeg noen hundre mil i id.7, er usikker på om det er samme forsterker og element som HK i id.4 bilene. Jeg fikk godt inntrykk av HK da, spilte bra og naturlig, men ikke fullt så mye bass som f.eks. TM3 P -dersom mest mulig basstrøkk er viktigste faktor. For meg et naturlig og detaljert lyd viktigst, selvsagt med god bass i bunn.
Akkurat på lyd, så anbefaler jeg som sagt å teste selv - her er mange av oss forskjellige når det gjelder smak/hva som er viktigst /hva som er god lyd. Utfra et titalls biler jeg har testet siste året fra ulike merker, så mener jeg VW leverer fint nivå både standart og Harman Kardon (i forhold til pris) Ikke best, men bra nivå. NB! Liten nedtur for meg er at Harman KArdon nå må kjøpes sammen med pakke til ca 16000, før kunne man betale ca 5000 kr for dette alene.
Det stemmer nok det at standardanlegget er annerledes i ID.4 Pro Highline. Jeg har vært å byttet inn min ID.4 Pro 4MOTION 23 med ID.4 Pro 4MOTION Highline 24 (kampanjepris med 50K avslag og litt forhandling om pris på innbyttebil gjorde det mulig). Anlegget har mer "punch" i Highline når jeg vil lytte på musikk, men låter muligens tammere i lavere volum. Anlegget opplevdes mer klart og naturlig i min gamle bil, men ikke så bra for å skru opp volum og bli revet med. Har dog ikke tilbrakt mange timer i ny bil så anlegget er såklart ikke innspilt ennå.
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 29. august 2024, klokken 21:30Det stemmer nok det at standardanlegget er annerledes i ID.4 Pro Highline. Jeg har vært å byttet inn min ID.4 Pro 4MOTION 23 med ID.4 Pro 4MOTION Highline 24 (kampanjepris med 50K avslag og litt forhandling om pris på innbyttebil gjorde det mulig). Anlegget har mer "punch" i Highline når jeg vil lytte på musikk, men låter muligens tammere i lavere volum. Anlegget opplevdes mer klart og naturlig i min gamle bil, men ikke så bra for å skru opp volum og bli revet med. Har dog ikke tilbrakt mange timer i ny bil så anlegget er såklart ikke innspilt ennå.
Takk :+1: Kjekt med vurderinger. Alene i bilen kjører jeg på volum så det gleder jeg meg til.
Beklager at jeg tidligere har feilinformert ad Travel assist uten Førerassistentpakke+ men kilden min var selger. Jeg ga selger tilbakemelding for noen dager siden
«....- Vedlagte oversikt viser at endring i utstyr øker relativt lite i antall elementer. ca. 70 % av elementene som nevnes i vedlagte oversikt er allerede standardutstyr.
Nå kan årsaken være
- at oversikten er til for å overvelde eller forvirre kjøper
eller
- at noen har "glemt" at det meste i Førerassistentpakke+ nå er standardutstyr.»
Oversiktsom sammenligner utstyr med og uten pakka finnes (som nevnt tidligere i tråden) her (https://www.volkswagen.no/no/bygg-din-volkswagen.html/__app/id4/firehjulstrekk/pro-4motion-highline.app?carlineId-app=30400&modelId-app=E213QN%24GPACPAC%24GPAVPAV%24GPA2PA2%24GPJ8PJ8%24GRD8RD8%24MABAUD2%24GWD1WD1%24GWPUWPU%24GW60W60%24GYGAYGA%24MZFM0TD%24MSDH5I6%24MLKA70J&modelVersion-app=0&modelYear-app=2025&salesGroupId-app=32230&category-app=private&trimName-app=Pro+4MOTION+Highline&exteriorId-app=F14+C2C2&interiorId-app=F56+++++ZK&buildabilityStatus-app=buildable&---=%7B%22configuration-step-navigation-service%22%3A%22%2F%3FconfigStep%3D%257B%2522context%2522%253A%252230400-32230-Pro%2B4MOTION%2BHighline%2522%252C%2522selectedStep%2522%253A%2522options%2522%257D%22%7D) (klikk på Sammenlign utstyrspakker)
PS: Vi gikk for Førerassistentpakke+ også
Sitat fra: Rexen på fredag 30. august 2024, klokken 09:07Sitat fra: vinterdekk på torsdag 29. august 2024, klokken 21:30Det stemmer nok det at standardanlegget er annerledes i ID.4 Pro Highline. Jeg har vært å byttet inn min ID.4 Pro 4MOTION 23 med ID.4 Pro 4MOTION Highline 24 (kampanjepris med 50K avslag og litt forhandling om pris på innbyttebil gjorde det mulig). Anlegget har mer "punch" i Highline når jeg vil lytte på musikk, men låter muligens tammere i lavere volum. Anlegget opplevdes mer klart og naturlig i min gamle bil, men ikke så bra for å skru opp volum og bli revet med. Har dog ikke tilbrakt mange timer i ny bil så anlegget er såklart ikke innspilt ennå.
Takk :+1: Kjekt med vurderinger. Alene i bilen kjører jeg på volum så det gleder jeg meg til.
Beklager at jeg tidligere har feilinformert ad Travel assist uten Førerassistentpakke+ men kilden min var selger. Jeg ga selger tilbakemelding for noen dager siden
«....- Vedlagte oversikt viser at endring i utstyr øker relativt lite i antall elementer. ca. 70 % av elementene som nevnes i vedlagte oversikt er allerede standardutstyr.
Nå kan årsaken være
- at oversikten er til for å overvelde eller forvirre kjøper
eller
- at noen har "glemt" at det meste i Førerassistentpakke+ nå er standardutstyr.»
Oversiktsom sammenligner utstyr med og uten pakka finnes (som nevnt tidligere i tråden) her (https://www.volkswagen.no/no/bygg-din-volkswagen.html/__app/id4/firehjulstrekk/pro-4motion-highline.app?carlineId-app=30400&modelId-app=E213QN%24GPACPAC%24GPAVPAV%24GPA2PA2%24GPJ8PJ8%24GRD8RD8%24MABAUD2%24GWD1WD1%24GWPUWPU%24GW60W60%24GYGAYGA%24MZFM0TD%24MSDH5I6%24MLKA70J&modelVersion-app=0&modelYear-app=2025&salesGroupId-app=32230&category-app=private&trimName-app=Pro+4MOTION+Highline&exteriorId-app=F14+C2C2&interiorId-app=F56+++++ZK&buildabilityStatus-app=buildable&---=%7B%22configuration-step-navigation-service%22%3A%22%2F%3FconfigStep%3D%257B%2522context%2522%253A%252230400-32230-Pro%2B4MOTION%2BHighline%2522%252C%2522selectedStep%2522%253A%2522options%2522%257D%22%7D) (klikk på Sammenlign utstyrspakker)
PS: Vi gikk for Førerassistentpakke+ også
Synes det har blitt forvirrende i konfigurator og utstyrsliste-PDF. F.eks. har jeg sensorstyrt elektrisk bagasjeluke men i utstyrsliste fra juli er dette endel av førerassistentpakke+. Og når jeg velger Highline i konfigurater la jeg merke til at den viste elektriske seter selv om dette er i ekstra utstyrspakke.
Men bilen jeg valgte hadde de stående hos forhandler slik at jeg kunne ta en visuell sjekk for at jeg ikke hadde misforstått noe.
Førerassistentpakke+ hadde jeg nok sterkt vurdert om en av lagerbilene hadde hatt dette. Men Highline er ganske godt utstyrt med standardutstyr i utgangspunktet ift. det jeg er vant med.
Har lyttet mer på standard anlegget i highline nå, og jeg må si jeg begynner å foretrekke standardanlegget i forrige årsmodell. Der følte jeg ikke anlegget forsøker å overkompensere. Men det føles litt bedre når jeg justerer toneinnstillingene, og står fortsatt ved at jeg opplever mer punch i standardanlegg v.2. :+1:
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 31. august 2024, klokken 18:33Har lyttet mer på standard anlegget i highline nå, og jeg må si jeg begynner å foretrekke standardanlegget i forrige årsmodell. Der følte jeg ikke anlegget forsøker å overkompensere. Men det føles litt bedre når jeg justerer toneinnstillingene, og står fortsatt ved at jeg opplever mer punch i standardanlegg v.2. :+1:
Med standardanlegget antar jeg du mener "6 høyttalere + 1 senterhøyttaler"?
Jeg har bestilt med Infotainmentpakke+, da også med "Harman Kardon Soundsystem 480W forsterker med 8+1 høyttalere og subwoofer".
Hovedmotiv for Infotainmentpakke+ var at jeg ville ha med Head-up display som jeg har hatt gleden av siden 2012. Et bedre (håper jeg) lydanlegg er bonus.
Det bør være bedre ja. :+1:
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 31. august 2024, klokken 23:12Det bør være bedre ja. :+1:
Det er faktisk bra. Jeg har det, og har hatt nesten alle de andre tidligere. Veldig fornøyd med lyden nå. Faktisk bedre en fruens Harman Kardon anlegg i IX1. Antagelig fordi den er uten en sub.
Sitat fra: MinID på tirsdag 03. september 2024, klokken 08:34Sitat fra: vinterdekk på lørdag 31. august 2024, klokken 23:12Det bør være bedre ja. :+1:
Det er faktisk bra. Jeg har det, og har hatt nesten alle de andre tidligere. Veldig fornøyd med lyden nå. Faktisk bedre en fruens Harman Kardon anlegg i IX1. Antagelig fordi den er uten en sub.
Godt å høre at Volkswagen leverer.
Nå har jeg lyttet endel med justerte lydinnstillinger på Highline standard anlegg og personlig mener jeg de har bommet med standardinnstillingene. Det er også bare tre innstillinger som blir for lite for de som er over gjennomsnittet interessert i bilanlegg. Men etter at jeg senket bassen noe og økte mellomtone og høytone så føler jeg at lyden er mer balansert. Jeg byttet bil uten prøvekjøring og vet ikke hvordan Harmon Kardon anlegget høres ut, men jeg ser for meg at det er fristende å velge bil med oppgradert anlegg slik standardanlegget oppleves ved førsteinntrykk.
En uke før jeg skrev under kontrakt mente selger at forventet leveringstid var i begynnelsen av november. Nå har jeg produksjon av bilen i uke 41; Er det realistisk å forvente levering ca. uke 46 i Tromsø?
Sitat fra: Rexen på tirsdag 03. september 2024, klokken 13:28En uke før jeg skrev under kontrakt mente selger at forventet leveringstid var i begynnelsen av november. Nå har jeg produksjon av bilen i uke 41; Er det realistisk å forvente levering ca. uke 46 i Tromsø?
Det beste estimatet for levering bør jo komme fra din forhandler.
Ellers kan du jo følge med i nyhetsbildet og se om det dukker opp noe. Det er uro på fabrikkene nå fordi VW skal kutte produksjon og ansatte. Hvor,når og hva dette betyr,om noe,for norske kunder er helt i det blå foreløpig. Erfaringene mine med transport er at ferdige biler kan bli stående en stund på kai i Tyskland før de skipes over. Hvorfor har jeg ikke fått noe klarhet i. Din forhandler bør kunne si noe om hvordan dette med transport har gått tidligere i sommer. Ofte er forhandler litt optimistiske og forholder seg til datasystemet og det som der står. Noen av mine tidligere biler har gjerne endt opp med 2-6 uker forsinkelse. Men det selges dårlig med elbiler i Tyskland om dagen,så kanskje det ikke trenger å gå så lang tid.
Best å ikke ha høye forhåpninger om estimatene du mottar av forhandleren, før bilen er bygget. Etter at bilen er bygget kan de gi godt estimat..
Hvis jeg ikke tar feil, lages bilen høyst sannsynligvis på fabrikken i Emden. Uroen er vel ved hovedfabrikken i Wolfsburg.
Angående salg av elbiler så øker VW antallet som skal produseres neste år pga økning av bestillinger, så det ser ikke så mørkt ut.
Nedbemanning tenker jeg også skyldes omstilling, og at elbiler krever færre hender i produksjon.
Men dette var en avsporing i tråden. Sorry :)
Sitat fra: MinID på torsdag 05. september 2024, klokken 14:46Men dette var en avsporing i tråden. Sorry :)
Ingen avsporing. Sier noe om sansynligheten for "normal" produksjon.
En annen ting; Motorene i 4motion yter ferre hk enn i GTXen. Er det forskjellige motorer eller er de tunet ned for å treffe en (økonomisk) nisje i markedet?
OG; Jeg kjører mest i Tromsø med en del bakker og glatte veier. Hvilke piggdekk har dere god erfaring med? (på id4 4motion eller gtx)
Mener å ha lest på tysk forum at det er samme motor i begge modulene, men begrenset hk i highline. Begge heter vel 4motion?
Sitat fra: Rexen på torsdag 05. september 2024, klokken 15:04OG; Jeg kjører mest i Tromsø med en del bakker og glatte veier. Hvilke piggdekk har dere god erfaring med? (på id4 4motion eller gtx)
Da er bilen ankommet Norge og vil være i Tromsø om ca. 2 uker. Nå må jeg ønske meg piggdekk. Test i Motor (https://www.motor.no/tester/vinterdekk-med-pigger-2024-goodyear-ultragrip-ice-3/287980) kommer ut med Hakka 10 som best (utmerker seg på is). Vet ikke om resultatet ville vært det samme for SUV versjonen men Motors test er det beste jeg har og jeg tror jeg kommer til å ønske meg Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV.
Noen synspunkter??
Sitat fra: Rexen på fredag 08. november 2024, klokken 17:43Sitat fra: Rexen på torsdag 05. september 2024, klokken 15:04OG; Jeg kjører mest i Tromsø med en del bakker og glatte veier. Hvilke piggdekk har dere god erfaring med? (på id4 4motion eller gtx)
Da er bilen ankommet Norge og vil være i Tromsø om ca. 2 uker. Nå må jeg ønske meg piggdekk. Test i Motor (https://www.motor.no/tester/vinterdekk-med-pigger-2024-goodyear-ultragrip-ice-3/287980) kommer ut med Hakka 10 som best (utmerker seg på is). Vet ikke om resultatet ville vært det samme for SUV versjonen men Motors test er det beste jeg har og jeg tror jeg kommer til å ønske meg Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV.
Noen synspunkter??
Hakka 10 er bra piggdekk - har de selv på en Polestar 2.
På VW ID.4 har jeg dog piggfritt - siden jeg har 2 elbiler så ble det en bil med og en uten pigg..
Men Hakka 10 er bra dekk - har bare positive erfaringer med de.
Det finnes visstnok 2 varianter av disse.
https://www.nokiantyres.no/dekk/personbiler/piggdekk/
En Hakka 10 EV og en vanlig Hakka 10
Men at jeg selv har vanlig Hakka 10. EV versjonen skal vel være litt stillere - og ut fra bildene ser det ut som mønsteret er litt mindre dypt...jeg vet ikke om det er noen større forskjeller på disse mhp grep på is og snø...Men prisen skiller litt.
https://www.motor.no/elbil-nokian-vinterdekk/nokian-lanserer-eget-elbildekk-for-vinterkjoring/190678
Sitat fra: hELgenen på fredag 08. november 2024, klokken 19:56En Hakka 10 EV og en vanlig Hakka 10
Men at jeg selv har vanlig Hakka 10. EV versjonen skal vel være litt stillere - og ut fra bildene ser det ut som mønsteret er litt mindre dypt...jeg vet ikke om det er noen større forskjeller på disse mhp grep på is og snø...Men prisen skiller litt.
https://www.motor.no/elbil-nokian-vinterdekk/nokian-lanserer-eget-elbildekk-for-vinterkjoring/190678
Du har jo SUV varianten også. Jeg har ikke registreringsnummer ennå på den nye 4motion bilen og har ikke kompetanse til å vite hvilke dekk jeg kan bruke (men 19" blir det). Noen som vet (https://www.nokiantyres.no/dekk/suv-4x4/piggdekk/)?
Ser ut som prisforskjellen mellom EV og SUV ligger på ca. kr. 500. Men vel så viktig er om Sulland Tromsø har kjøpsavtale på Hakka dekk og det etter deres mening derfor blir for dyrt å gå på disse.
Vet ikke om litt forskjell i mønsterdybde på piggdekk har så mye å si? Det er vel ofte manglende pigger som medfører behov for bytte av dekk.
SitatHakka 10 er bra piggdekk - har de selv på en Polestar 2.
På VW ID.4 har jeg dog piggfritt - siden jeg har 2 elbiler så ble det en bil med og en uten pigg..
Hakka 10 pigg blir aldri feil... men dersom nye spinning med elbil så sitter ikke piggene noe bedre festet på disse enn på andre kvalitets dekk. Samma innfesting... Så snow mode innstillinger isf mye spinning på hard tynn is med asfalt under osv er «smart move» for å ta vare på piggene lengst mulig. Noen kjører de kvikkeste elbilene med piggdekk som om de har stjålet bilen... ;D full gass hver gang... he he og det merker de når piggdekka skal av på våren og det er bare hull der piggene satt. Sett også pigger som ligger skjevt i slik dekk samt nedslitte pigger... like gærnt uansett.... Men dekkbransjen skal overleve de også.... Og de har fått en j..... boost med tunge elbiler som eter vinter piggdekk. Bra det for dekkbransjen..
#billige-kinadekk=stay-away=temukvalitet ;D
Sitat fra: Rexen på lørdag 09. november 2024, klokken 09:41Sitat fra: hELgenen på fredag 08. november 2024, klokken 19:56En Hakka 10 EV og en vanlig Hakka 10
Men at jeg selv har vanlig Hakka 10. EV versjonen skal vel være litt stillere - og ut fra bildene ser det ut som mønsteret er litt mindre dypt...jeg vet ikke om det er noen større forskjeller på disse mhp grep på is og snø...Men prisen skiller litt.
https://www.motor.no/elbil-nokian-vinterdekk/nokian-lanserer-eget-elbildekk-for-vinterkjoring/190678
Du har jo SUV varianten også. Jeg har ikke registreringsnummer ennå på den nye 4motion bilen og har ikke kompetanse til å vite hvilke dekk jeg kan bruke (men 19" blir det). Noen som vet (https://www.nokiantyres.no/dekk/suv-4x4/piggdekk/)?
Ser ut som prisforskjellen mellom EV og SUV ligger på ca. kr. 500. Men vel så viktig er om Sulland Tromsø har kjøpsavtale på Hakka dekk og det etter deres mening derfor blir for dyrt å gå på disse.
Vet ikke om litt forskjell i mønsterdybde på piggdekk har så mye å si? Det er vel ofte manglende pigger som medfører behov for bytte av dekk.
Dette med SUV eller ikke SUV har vel med lastindeks å gjøre - altså hvor tung belastning man skal ha på hvert dekk. SUV variantene har vel litt stivere sidevegger - og som regel så blir det vel SUV dekk på elbiler event. at man hopper på dekk som er dedikert elbiler. Jeg oppfattet at den eneste forskjellen mellom EV og den "vanlige" varianten var at det var noe skum som skulle dempe piggstøyen på EV varianten.
Ellers mener jeg at jeg for noen år siden kjørte med NOKIAN piggfritt merket med SUV og at de føltes ganske stive ut - at man liksom fikk en ekstra følelse av å kjøre på stylter sammenlignet med sommerdekkene.
Skulle jeg kjøpt piggdekk til min nye ID.4 i dag - så hadde jeg valgt EV varianten pga. mulighet for litt mindre støy og at dette er dekk som tydeligvis er egnet til elbiler som er litt tyngre. Jeg tviler på at det egentlig er større forskjeller mellom de ulike Hakka 10 variantene med tanke på kjøregrep - men uansett hva du velger - så tror jeg ikke det blir feil mhp sikkerhet...
Spør gjerne en lokal dekkforhandler hva denne anbefaler - er som regel best å høre med de som har hørt mye tilbakemeldinger fra ulike kunder...... En telefonrunde for å spørre hva folk er fornøyd med er også greit - som regel er alle disse premium merkene ok - men enkelte ganger så dukker det opp noen modeller som blir helt feil på enkelte biler - og akkurat der kan det jo være at enkelte forhandlere vet litt
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 13:33SitatHakka 10 er bra piggdekk - har de selv på en Polestar 2.
På VW ID.4 har jeg dog piggfritt - siden jeg har 2 elbiler så ble det en bil med og en uten pigg..
Hakka 10 pigg blir aldri feil... men dersom nye spinning med elbil så sitter ikke piggene noe bedre festet på disse enn på andre kvalitets dekk. Samma innfesting... Så snow mode innstillinger isf mye spinning på hard tynn is med asfalt under osv er «smart move» for å ta vare på piggene lengst mulig. Noen kjører de kvikkeste elbilene med piggdekk som om de har stjålet bilen... ;D full gass hver gang... he he og det merker de når piggdekka skal av på våren og det er bare hull der piggene satt. Sett også pigger som ligger skjevt i slik dekk samt nedslitte pigger... like gærnt uansett.... Men dekkbransjen skal overleve de også.... Og de har fått en j..... boost med tunge elbiler som eter vinter piggdekk. Bra det for dekkbransjen..
#billige-kinadekk=stay-away=temukvalitet ;D
Piggdekk skal kjøres veldig forsiktig de første tusen og noe kilometerene, ellers ramler piggene ut som nålene på juletreet i stua.
Ellers så ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal bruke piggdekkene som forhandleren leverer. Disse er gode men jeg husker ikke i farten hva jeg har på min. Må sjekke.
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 09. november 2024, klokken 14:59Piggdekk skal kjøres veldig forsiktig de første tusen og noe kilometerene, ellers ramler piggene ut som nålene på juletreet i stua.
vinter :+1: spot on
Ikke alle som har forstått det og så ser de det først på våren når dekka tas av
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 09. november 2024, klokken 14:59Ellers så ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal bruke piggdekkene som forhandleren leverer. Disse er gode men jeg husker ikke i farten hva jeg har på min. Må sjekke.
Jeg er ikke trygg på at forhandler alltid leverer "gode" dekk. I mitt tilfelle vil de gjøre det; De ønsker å levere Goodyear. Og da antar jeg at det vil være ett dekk som "Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV 235/55R19 105T XL Stille däck"? Kommer slett ikke dårlig ut i Motors test (https://www.motor.no/tester/motors-store-vinterdekktest-2024-piggdekk/287595) av året. Men; I følge testen er de klart dårligere enn Hakka 10 på is. Og det er på isen jeg tror potensialet er absolutt størst for å miste grepet i "normal" fart.
Sitat fra: Rexen på søndag 10. november 2024, klokken 10:51Sitat fra: vinterdekk på lørdag 09. november 2024, klokken 14:59Ellers så ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal bruke piggdekkene som forhandleren leverer. Disse er gode men jeg husker ikke i farten hva jeg har på min. Må sjekke.
Jeg er ikke trygg på at forhandler alltid leverer "gode" dekk. I mitt tilfelle vil de gjøre det; De ønsker å levere Goodyear. Og da antar jeg at det vil være ett dekk som "Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV 235/55R19 105T XL Stille däck"? Kommer slett ikke dårlig ut i Motors test (https://www.motor.no/tester/motors-store-vinterdekktest-2024-piggdekk/287595) av året. Men; I følge testen er de klart dårligere enn Hakka 10 på is. Og det er på isen jeg tror potensialet er absolutt størst for å miste grepet i "normal" fart.
Enig med deg i din vurdering der - kjøp det dekket som gir best grep på is gitt at is er et utfordring der du kjører.
I fjor fikk vi masse problemer med is og atter is flere ganger her lenger sør også. Og det var et sant helvete som da gjorde at tok på meg kostnaden til å bytte til Hakka 10 på EN av bilene i familien selv om de dekkene som satt der fra før var ikke var moden for utskifting. Jeg sa bare til forhandler at jeg ville ha de beste dekkene på is - og det ble hakka 10 som ble levert.
Sitat fra: Rexen på søndag 10. november 2024, klokken 10:51Sitat fra: vinterdekk på lørdag 09. november 2024, klokken 14:59Ellers så ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal bruke piggdekkene som forhandleren leverer. Disse er gode men jeg husker ikke i farten hva jeg har på min. Må sjekke.
Jeg er ikke trygg på at forhandler alltid leverer "gode" dekk. I mitt tilfelle vil de gjøre det; De ønsker å levere Goodyear. Og da antar jeg at det vil være ett dekk som "Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV 235/55R19 105T XL Stille däck"? Kommer slett ikke dårlig ut i Motors test (https://www.motor.no/tester/motors-store-vinterdekktest-2024-piggdekk/287595) av året. Men; I følge testen er de klart dårligere enn Hakka 10 på is. Og det er på isen jeg tror potensialet er absolutt størst for å miste grepet i "normal" fart.
Kan bekrefte. Det er Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV som er levert med min ID.4.
Sitat fra: vinterdekk på søndag 10. november 2024, klokken 22:07Kan bekrefte. Det er Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV som er levert med min ID.4.
Kongedekk de der og jeg mener de kom helt opp blant de beste i tester jeg leste. Kjøper man goodyear så vet man hva man får.
Billige kinadekk med navn man knapt kan uttale hadde jeg glatt sagt nei til dersom de fulgte med en ny bil fra bilbutikk.
En ting som ikke er blitt nevnt - er hvilke felger VW leverer til vinterdekkene.
Min erfaring at dette er noe dritt felger som ganske raskt vil begynne å boble av korrosjon.
Det er noe Møller tilbehør (MT) felger som de sikkert har fått billig. Har erfaring fra flere sett, og
vil ikke anbefale disse felgene. Bare for ordens skyld - vi snakker her om disse billige felgene som forhandler
ofte slenger med på vinterdekkene - ikke de som følger med fra produsent.
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 07:41En ting som ikke er blitt nevnt - er hvilke felger VW leverer til vinterdekkene.
Min erfaring at dette er noe dritt felger som ganske raskt vil begynne å boble av korrosjon.
Det er noe Møller tilbehør (MT) felger som de sikkert har fått billig. Har erfaring fra flere sett, og
vil ikke anbefale disse felgene. Bare for ordens skyld - vi snakker her om disse billige felgene som forhandler
ofte slenger med på vinterdekkene - ikke de som følger med fra produsent.
Det var originale VW Loen vinterfelger som ble levert med begge ID.4 bilene jeg har eid eller eier. Kan hende at andre forhandlere leverer andre felger men det kjenner jeg ikke til.
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 07:41En ting som ikke er blitt nevnt - er hvilke felger VW leverer til vinterdekkene.
Min erfaring at dette er noe dritt felger som ganske raskt vil begynne å boble av korrosjon.
Det er noe Møller tilbehør (MT) felger som de sikkert har fått billig. Har erfaring fra flere sett, og
vil ikke anbefale disse felgene. Bare for ordens skyld - vi snakker her om disse billige felgene som forhandler
ofte slenger med på vinterdekkene - ikke de som følger med fra produsent.
Felgene som følger med vinterdekkene er 05 FM DORNI TITAN. Er disse å anse som dritt, eller?
Sitat fra: Rexen på tirsdag 12. november 2024, klokken 08:44Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 07:41En ting som ikke er blitt nevnt - er hvilke felger VW leverer til vinterdekkene.
Min erfaring at dette er noe dritt felger som ganske raskt vil begynne å boble av korrosjon.
Det er noe Møller tilbehør (MT) felger som de sikkert har fått billig. Har erfaring fra flere sett, og
vil ikke anbefale disse felgene. Bare for ordens skyld - vi snakker her om disse billige felgene som forhandler
ofte slenger med på vinterdekkene - ikke de som følger med fra produsent.
Felgene som følger med vinterdekkene er 05 FM DORNI TITAN. Er disse å anse som dritt, eller?
Nei helt vanlige men sjekk pakker på Megahjul også. Vet at de har solgt billigere pakker til både ID4 og skoda Enyaq tidligere
Gratulerer med valget til trådstarter - håper du blir fornøyd! Hvis dette blir en for stor avsporing, så si i fra. Jeg er nesten i samme båt, og vurderer å bytte en ordinær 1st inn i en Pro 4motion, men lurer på hva som er rett tidspunkt å gjøre et slikt bytte på, og er nysgjerrig på hvordan andre vurderer dette. November-kampanjen på 4motion til 439 000 er veldig fristende, men hva tror dere om prisene på denne fremover - kommer det til å være kampanjestemning en stund? Har fått innbytte-estimat på 265 000 for min 1st som har gått 30 000, det er ikke noe å rope hurra for, men det er kanskje helt som forventet? Alle erfaringer og vurderinger av liknende problemstilling mottas med takk.
Det finnes kun riktig dimensjon av Hakka 10 EV til forhjulene; De faller derfor ut og jeg går for Goodyear piggdekkene.
Selgerne bedyrer at 05 FM DORNI TITAN er gode "ikke Kina" felger.
Sitat fra: royerling på tirsdag 12. november 2024, klokken 21:20Gratulerer med valget til trådstarter - håper du blir fornøyd! Hvis dette blir en for stor avsporing, så si i fra. Jeg er nesten i samme båt, og vurderer å bytte en ordinær 1st inn i en Pro 4motion, men lurer på hva som er rett tidspunkt å gjøre et slikt bytte på, og er nysgjerrig på hvordan andre vurderer dette. November-kampanjen på 4motion til 439 000 er veldig fristende, men hva tror dere om prisene på denne fremover - kommer det til å være kampanjestemning en stund? Har fått innbytte-estimat på 265 000 for min 1st som har gått 30 000, det er ikke noe å rope hurra for, men det er kanskje helt som forventet? Alle erfaringer og vurderinger av liknende problemstilling mottas med takk.
Vet ikke om jeg kan hjelpe her; Har aldri vært god på å spå. Sjekk på Finn hva selgere tror de kan få får tilsvarende 1st og trekk fra noen 10 tusen for feil og mangler på din samt risiko og fortjeneste forhandler nesten må regne inn.
Sitat fra: Rexen på tirsdag 12. november 2024, klokken 22:42Det finnes kun riktig dimensjon av Hakka 10 EV til forhjulene; De faller derfor ut og jeg går for Goodyear piggdekkene.
Selgerne bedyrer at 05 FM DORNI TITAN er gode "ikke Kina" felger.
Sitat fra: royerling på tirsdag 12. november 2024, klokken 21:20Gratulerer med valget til trådstarter - håper du blir fornøyd! Hvis dette blir en for stor avsporing, så si i fra. Jeg er nesten i samme båt, og vurderer å bytte en ordinær 1st inn i en Pro 4motion, men lurer på hva som er rett tidspunkt å gjøre et slikt bytte på, og er nysgjerrig på hvordan andre vurderer dette. November-kampanjen på 4motion til 439 000 er veldig fristende, men hva tror dere om prisene på denne fremover - kommer det til å være kampanjestemning en stund? Har fått innbytte-estimat på 265 000 for min 1st som har gått 30 000, det er ikke noe å rope hurra for, men det er kanskje helt som forventet? Alle erfaringer og vurderinger av liknende problemstilling mottas med takk.
Vet ikke om jeg kan hjelpe her; Har aldri vært god på å spå. Sjekk på Finn hva selgere tror de kan få får tilsvarende 1st og trekk fra noen 10 tusen for feil og mangler på din samt risiko og fortjeneste forhandler nesten må regne inn.
Hva felgene som jeg mener er elendige heter vet jeg ikke,men de var made in Italy og var produsert for Møller. Kina felger er nok ikke nødvendigvis dårlig kvalitet lenger.
Fått noen forklaring på hvorfor forhandler ikke tilbyr originale VW felger? De kan nok levere med VW Loen felger skulle man tro.
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. november 2024, klokken 22:59Fått noen forklaring på hvorfor forhandler ikke tilbyr originale VW felger?
I mitt tilfelle ble jeg tilbudt 20 eller 21 tommer VW felger. Skulle jeg ha 19 ble det disse Møller felgene. Hvorfor de ikke hadde andre VW felger i 19 mhp vinter vet jeg ikke. På sommer leverer de jo 19 også,så snodig.
Mulig hver forhandler lager sine egne vinterpakker...
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. november 2024, klokken 23:10Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. november 2024, klokken 22:59Fått noen forklaring på hvorfor forhandler ikke tilbyr originale VW felger?
I mitt tilfelle ble jeg tilbudt 20 eller 21 tommer VW felger. Skulle jeg ha 19 ble det disse Møller felgene. Hvorfor de ikke hadde andre VW felger i 19 mhp vinter vet jeg ikke. På sommer leverer de jo 19 også,så snodig.
Mulig hver forhandler lager sine egne vinterpakker...
Når jeg kjøpte første ID.4 hadde forhandler Loen sølv i 19 og Loen sort i 20 tommer mener jeg å huske. Spurte ikke om noe spesielt på andre kjøp og det endte med Loen igjen.
Men kan hende 05 FM DORNI TITAN eller Møller felgene er vel så gode. Mine Loen i sølv ser litt trauste ut i forhold til de sorte for å være ærlig. ;)
Sitat fra: royerling på tirsdag 12. november 2024, klokken 21:20Gratulerer med valget til trådstarter - håper du blir fornøyd! takk
Ja jeg henger meg på denne. Har sagt det før og sier det igjen «helt kongebil»
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. november 2024, klokken 23:25Men kan hende 05 FM DORNI TITAN eller Møller felgene er vel så gode. Mine Loen i sølv ser litt trauste ut i forhold til de sorte for å være ærlig. ;)
Vinter.... :+1:
Enig med deg i dette at sort er knall å se på - men tro meg når du får den første kant kjørte felgen (sikkert fordi du har lånt bort bilen ;D ) da er du veldig glad for at du har litt lysere farge så bart metall ikke synes så lett (sa er det uansett frem med felg lakk kit'et da)
#vært-der-prøvd-det
Jeg har de sorte 20" Loen felgene. De kler bilen godt og er et bra kompromiss. Om det er VW eller Møller sine vet jeg ikke, men det virker som de holder seg bra foreløpig. På ID4 er det vel bare 21" sommerhjulene hvor gummi ikke er en del bredere enn felgen. På de andre er gummien bredere, så en må jobbe litt for å få ødelagte/stygge hjul.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. november 2024, klokken 07:25Jeg har de sorte 20" Loen felgene. De kler bilen godt og er et bra kompromiss. Om det er VW eller Møller sine vet jeg ikke, men det virker som de holder seg bra foreløpig. På ID4 er det vel bare 21" sommerhjulene hvor gummi ikke er en del bredere enn felgen. På de andre er gummien bredere, så en må jobbe litt for å få ødelagte/stygge hjul.
Selv tillegger jeg utseende 0% og praktiske egenskaper 100% - så dermed blir det alltid 19" her.
Ettersom Møller ikke kunne levere 19" på praktiske felger, men kun felger jeg hadde dårlig erfaring med 2 andre ID.4 fra før - så ble det kjøpt inn felger og dekk fra 3 part uavhenggig dekkforhandler. Det snodige, eller kanskje det ikke er så snodig, var at samlet pris på litt lavere enn bilforhandler kunne levere.
Kjøpte selvfølgelig merke-dekk - og felgene ble ett tysk merke som dekkforhandleren anbefalte som kvalitetsfelg.
Blir litt off topic her - men det er et par punkter jeg ikke er 100% fornøyd med med min ID.4 Pro 4 motion hihgline 2024 - det ene er støy - hvilket gjør at dekkstøy bør vektlegges ved valg i mitt hode. Dvs. du merker ikke noe særlig til støy før du suser inn i tuneller. Da er min opplevelse at bilen er dårlig støy isolert. Den er nok litt dårligere enn jeg opplevde med GTX med glasstak.
Det andre punktet, hvilket gjelder alle ID.4, er at den er noe myk mhp dempere - og du kan lett få følelsen av å flyte som en båt - og når det blir isete veibane blir denne følelsen fremtredende slik at man føler bilen lett kan skli av veien. Det er ikke slik på en del andre biler jeg har hatt og har. Men med piggdek på bilen - som trådstarter har valgt - så har man uansett gjort det tryggeste valget til bilen.
Kanskje noe av den flytende følelsen kan forklares med at dekkene er bredere bak og at man ofte kjører i hjulspor (sommer og vinter)?
Ville heller hatt «square» oppsett framfor «staggered», men er usikker på hva det ville gjort med kjøreopplevelsen og stabilitet.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 07:53Ettersom Møller ikke kunne levere 19" på praktiske felger, men kun felger jeg hadde dårlig erfaring med 2 andre ID.4 fra før - så ble det kjøpt inn felger og dekk fra 3 part uavhenggig dekkforhandler.
Felgene som piggdekkene blir montert på er "05 FM DORNI TITAN 8x19, ET45, 5/112". Bilde her (håper jeg). Tror det er samme som jeg valgte på GTXen for 3 år siden.
Dekkene blir "Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV 235/55R19 105T XL Stille däck" (med annen dimensjon bak)
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 07:53Blir litt off topic her - men det er et par punkter jeg ikke er 100% fornøyd med med min ID.4 Pro 4 motion hihgline 2024 - det ene er støy - hvilket gjør at dekkstøy bør vektlegges ved valg i mitt hode. Dvs. du merker ikke noe særlig til støy før du suser inn i tuneller. Da er min opplevelse at bilen er dårlig støy isolert. Den er nok litt dårligere enn jeg opplevde med GTX med glasstak.
Mens bilen er rimelig godt isolert mot støy fra undersiden er den vel ikke like godt isolert når støyen kommer fra alle sider. Merker det også i tuneller med min 22 modell. Har også nå bestilt "STØYISOLERENDE OG MØRKE RUTER". Husker ikke hvile ruter som er ekstra støyisolert...
Så en kommentar i fjasbook-feeden om at VW felgene var vanskeligere å få tak i nå om dagen, pga. flom. Vet ikke om det stemmer men det ville forklart hvorfor biler leveres med Møller-felger. :)
Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221176002329266&set=p.10221176002329266&type=3)
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 13. november 2024, klokken 11:42Kanskje noe av den flytende følelsen kan forklares med at dekkene er bredere bak og at man ofte kjører i hjulspor (sommer og vinter)?
Ville heller hatt «square» oppsett framfor «staggered», men er usikker på hva det ville gjort med kjøreopplevelsen og stabilitet.
Denne flytende følelsen er bare tilstede på vinterdekk - ikke sommerdekk.
Mulig det er forskjeller på ulike dekk her også - men jeg tror det har med kombo dempeoppsettet å gjøre samt trolig myk gummi og selve formen på vinterdekkene.
En annen ting man kan gjøre for å føle om bilen "vugger" litt som en båt - er å vri rattet raskt fra side til side og så kjenne etter. Jeg har mange års erfaring med paragliding og der kan man føle skjermen treffe termikk via setemusklene - og på samme måte føler jeg bilen blir urolig når det er litt glatt på veien.
Egentlig burde man forsøkt mange ulike dekk for å finne de som man føler seg tryggest på. Dessverre gjøres det ikke omfattende nok tester heller til å avdekke dette med kjørefølelse.
Sitat fra: Rexen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:45Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221176002329266&set=p.10221176002329266&type=3)
Ja - har ikke face selv så får ikke sett noe.......
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 20:04Sitat fra: Rexen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:45Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221176002329266&set=p.10221176002329266&type=3)
Ja - har ikke face selv så får ikke sett noe.......
Ja tror det beste er å laste opp bildene her inne i tråden
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. november 2024, klokken 07:59Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 20:04Sitat fra: Rexen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:45Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221176002329266&set=p.10221176002329266&type=3)
Ja - har ikke face selv så får ikke sett noe.......
Ja tror det beste er å laste opp bildene her inne i tråden
Enig: Da må jeg be om litt voksenopplæring; Hvordan får jeg det til?
Har bildet i png format på harddisken; Hvordan få den limt inn i her?
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. november 2024, klokken 23:25Men kan hende 05 FM DORNI TITAN eller Møller felgene er vel så gode. Mine Loen i sølv ser litt trauste ut i forhold til de sorte for å være ærlig. ;)
De i sølv blir pene i matt svart med Foliatec. Enkelt og ganske raskt. 4 spraybokser, litt maskering.
Sitat fra: Rexen på lørdag 16. november 2024, klokken 08:21Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. november 2024, klokken 07:59Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 20:04Sitat fra: Rexen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:45Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221176002329266&set=p.10221176002329266&type=3)
Ja - har ikke face selv så får ikke sett noe.......
Ja tror det beste er å laste opp bildene her inne i tråden
Enig: Da må jeg be om litt voksenopplæring; Hvordan får jeg det til?
Har bildet i png format på harddisken; Hvordan få den limt inn i her?
Laste opp vedlegg er vel eneste alternativet, om du ikke først legger bildet ut på nett, og kan legge inn bildeadressen når du har klikket på å linke til bilde!
Sitat fra: RJK på lørdag 16. november 2024, klokken 17:03Laste opp vedlegg er vel eneste alternativet, om du ikke først legger bildet ut på nett, og kan legge inn bildeadressen når du har klikket på å linke til bilde!
Og hvordan laster man opp vedlegg??
Sitat fra: RJK på lørdag 16. november 2024, klokken 17:03Sitat fra: Rexen på lørdag 16. november 2024, klokken 08:21Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. november 2024, klokken 07:59Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 20:04Sitat fra: Rexen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:45Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221176002329266&set=p.10221176002329266&type=3)
Ja - har ikke face selv så får ikke sett noe.......
Ja tror det beste er å laste opp bildene her inne i tråden
Enig: Da må jeg be om litt voksenopplæring; Hvordan får jeg det til?
Har bildet i png format på harddisken; Hvordan få den limt inn i her?
Laste opp vedlegg er vel eneste alternativet, om du ikke først legger bildet ut på nett, og kan legge inn bildeadressen når du har klikket på å linke til bilde!
Mulig ett tips kan være å gjøre dette fra pc - ikke mobil.
Jeg mener det kan være kronglete å laste opp bilder fra mobil....litt avhengig av mobil og nettleser sikkert, men jeg mener jeg har opplevd utfordringer når jeg bruker mobil
Sitat fra: Rexen på lørdag 16. november 2024, klokken 17:51Sitat fra: RJK på lørdag 16. november 2024, klokken 17:03Laste opp vedlegg er vel eneste alternativet, om du ikke først legger bildet ut på nett, og kan legge inn bildeadressen når du har klikket på å linke til bilde!
Og hvordan laster man opp vedlegg??
Velg forhåndsvisning - så last opp bilder fra egen meny under selve teksten der..."Vedlegg og andre alternativer" - eller bare dra inn filene ved "Dra og slipp filer her"
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. november 2024, klokken 07:59Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 20:04Sitat fra: Rexen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:45Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221176002329266&set=p.10221176002329266&type=3)
Ja - har ikke face selv så får ikke sett noe.......
Ja tror det beste er å laste opp bildene her inne i tråden
FM Dorni Titan
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. november 2024, klokken 17:53Sitat fra: RJK på lørdag 16. november 2024, klokken 17:03Sitat fra: Rexen på lørdag 16. november 2024, klokken 08:21Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. november 2024, klokken 07:59Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 20:04Sitat fra: Rexen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:45Jeg får ikke til å hente bilde av felgene fra harddisken.
Her er de på Facebook (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10221176002329266&set=p.10221176002329266&type=3)
Ja - har ikke face selv så får ikke sett noe.......
Ja tror det beste er å laste opp bildene her inne i tråden
Enig: Da må jeg be om litt voksenopplæring; Hvordan får jeg det til?
Har bildet i png format på harddisken; Hvordan få den limt inn i her?
Laste opp vedlegg er vel eneste alternativet, om du ikke først legger bildet ut på nett, og kan legge inn bildeadressen når du har klikket på å linke til bilde!
Mulig ett tips kan være å gjøre dette fra pc - ikke mobil.
Jeg mener det kan være kronglete å laste opp bilder fra mobil....litt avhengig av mobil og nettleser sikkert, men jeg mener jeg har opplevd utfordringer når jeg bruker mobil
Når bruker sier han har filen på harddisken, mener jeg det er greit å anta at han ber om råd for hvordan dette gjøres fra en PC. ;)
Selv bruker jeg nesten aldri mobilen til dette, da jeg sterkt foretrekker å gjøre det fra en skikkelig PC, så vet ikke om det er like lett som forklaringen til @hELgenen, som er den jeg ville kommet med selv om jeg hadde vært raskere på tråden. Men sikkert ikke forskjellig fra det i noen større grad! 8)
Sitat fra: hELgenen på lørdag 16. november 2024, klokken 17:56Sitat fra: Rexen på lørdag 16. november 2024, klokken 17:51Sitat fra: RJK på lørdag 16. november 2024, klokken 17:03Laste opp vedlegg er vel eneste alternativet, om du ikke først legger bildet ut på nett, og kan legge inn bildeadressen når du har klikket på å linke til bilde!
Og hvordan laster man opp vedlegg??
Velg forhåndsvisning - så last opp bilder fra egen meny under selve teksten der..."Vedlegg og andre alternativer" - eller bare dra inn filene ved "Dra og slipp filer her"
Takk, her var du raskere enn meg! Slik jeg gjør det og, om jeg siterer noen! Starter man et helt nytt innlegg uten sitat, så får man vel valgene automatisk, mener jeg å huske!
Bil ankommet Narvik for ett par dager siden og blir kanskje levert i løpet av neste uke. Noen spørsmål ad «investeringer»:
-Lakken over og i håndtak på dagens GTX ble fort «slitt» etter min mening. Finnes det folie spesielt for IDen man kan beskytte med?
-Jeg planlegger å kjøpe og montere skvettlapper selv. F.eks. disse https://elbilsentrum.no/product/mud-flaps-til-id-4. Er det kvalitetsforskel på skvettlapper? Og hvilke bør jeg gå for?
-Gulvmattene framme som fulgte bilen ble fort «flapsete» i hjørnene. Finnes det bedre gulvmatter å få tak i?
-Annet jeg bør gjøre mens bilen er ny?
Har skvettlapper og matter fra begood, gunstig rabatt med medlemskap i elbilforeningen. Får se hvordan skvettlappene takler vinteren. De originale VW skvettlappene har ekstra festepunkt, mens begood skvettlappene festes med eksisterende skruer (enkel montering).
Sitat fra: Rexen på lørdag 16. november 2024, klokken 18:54Bil ankommet Narvik for ett par dager siden og blir kanskje levert i løpet av neste uke. Noen spørsmål ad «investeringer»:
-Lakken over og i håndtak på dagens GTX ble fort «slitt» etter min mening. Finnes det folie spesielt for IDen man kan beskytte med?
-Jeg planlegger å kjøpe og montere skvettlapper selv. F.eks. disse https://elbilsentrum.no/product/mud-flaps-til-id-4. Er det kvalitetsforskel på skvettlapper? Og hvilke bør jeg gå for?
-Gulvmattene framme som fulgte bilen ble fort «flapsete» i hjørnene. Finnes det bedre gulvmatter å få tak i?
-Annet jeg bør gjøre mens bilen er ny?
Gulvmatter er det mye utvalg på.
Min favoritt er denne :
https://www.begood.no/products/3d-maxpider-volkswagen-id4-allvarsmatter?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAouG5BhDBARIsAOc08RRy2nuBsqrYSK357RIgH5nxWXYp2X-hoPKMjJwbRd_gTelOjXZSMvkaAnL3EALw_wcB
Jeg har kjøpt ymse fra gytis også til en billigere penge..
Det du må passe på er at de dekker hele flaten der bak - ikke delt.....
Er bare å google og sammenligne pris og utforming - velger du noen som ligner på de jeg anbefaler så tror jeg ikke du velger feil...
Felgene du nevnte har jeg sett bilde av nå - de så helt ok ut - det er ikke denne billig skiten som jeg fikk på 2 id.4 tidligere
Første dag med ny bil og ca 60 km tilbakelagt. Svakt erfaringsgrunnlag så langt men
- Bilen virker mer stille enn 22 modell GTXen. Om det er Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV (piggdekk) som gjør det eller bedre isolasjon vet jeg ikke.
- Liker at førersetet går litt tilbake når man skal forlate bilen.
- Oppleves som mindre stump over ujevnheter.
- Mer trøkk i lydanlegget (Harman Kardon Soundsystem 480W forsterker med 8+1 høyttalere og subwoofer)
- Større og bedre (?) skjerm, men fingrene sliter med å finne fram, enda.
- Flytting av hendlene for blinkelys, vindusvisker.. liker jeg ikke. Det fungerte jo utmerket på gammel ID4.
- Jeg knoter med cruiskontrollen.
- Kjører med lite info i Head up displayet. Men har ikke funnet ut hvordan også få med (bare) min satte hastighet i tillegg.
- Mangler den kamera foran? (har ikke sjekket ennå)
- Har mistet kontakt mellom mobil og bil i noen små sekunder ett par gang. Tror GTXen lå i forkant på nedlasting fra Tidal (tok dermed de små avbruddene i kontakt). Gjør ikke nybil det?
Regner med at alle minus punktene går seg til.
Sitat fra: Rexen på fredag 29. november 2024, klokken 11:44- Kjører med lite info i Head up displayet. Men har ikke funnet ut hvordan også få med (bare) min satte hastighet i tillegg.
- Mangler den kamera foran? (har ikke sjekket ennå)
- Har mistet kontakt mellom mobil og bil i noen små sekunder ett par gang. Tror GTXen lå i forkant på nedlasting fra Tidal (tok dermed de små avbruddene i kontakt). Gjør ikke nybil det?
- Får å få med min satte hastighet i head-up displayet må jeg ta med info om batteriprosent og resterende kjørelengde. De to siste interesserer meg kun ett par gang i måneden og da kan jeg se på en av skjermene. Noen med 2025 versjon av programvare som har løsning?
- Kameraet foran er der; Må bare trykke rett (P og ...)
- Frykter at jeg må vente på en framtidig oppgradering av programvare før brudd mellom mobil og bil ikke påvirker avspilling av musikk.
Jeg har bestilt skvettlapp sett fra Begood, men finner ikke egnet folie for beskyttelse rundt dørhåndtak på førerside.
Fortsatt fornøyd med byttet fra 22 GTX til 25 modellen? Vurderer å gjøre samme bytte.
Ser på kampanjen de kjører nå så koster en 4 motion Highline 491.900. Mener å huske at denne prisen var lavere før jul, stemmer det?
Dagens kampanje varer ut mai, så kommer det vel en annen rett etterpå