Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: petersv på torsdag 08. august 2024, klokken 14:57
Model Y 2023 Performance. Fikk denne gladmeldingen 3000 km hjemmefra, så måtte kjøre bla. gjennom hele Tyskland uten regenerering, og med svært begrenset effekt. Noen som har hatt samme feil og fått det fikset? Hva ble gjort/byttet? Utifra interenettet ser det ut som noe feil med bakre drivenhet. Fikk time neste uke, får håpe de fikser den kjapt..
Fant du ingen Tesla-service i Tyskland?
https://elbilforum.no/index.php?topic=66911.msg1139101#msg1139101
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 08. august 2024, klokken 15:16Fant du ingen Tesla-service i Tyskland?
Med kjørbar bil var det absolutt verste ideen med bil full av familie og tidsskjema som måtte følges.
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 09. august 2024, klokken 09:39https://elbilforum.no/index.php?topic=66911.msg1139101#msg1139101
Det er en annen feil, i hovedsak at min bil var (og fortsatt er, har time på mandag) kjørbar :)
Sitat fra: petersv på fredag 09. august 2024, klokken 10:01Sitat fra: What-a-watt på torsdag 08. august 2024, klokken 15:16Fant du ingen Tesla-service i Tyskland?
Med kjørbar bil var det absolutt verste ideen med bil full av familie og tidsskjema som måtte følges.
Javel. Men sjansen for plutselig sammenbrudd ville vel kanskje hatt større konsekvenser. Mitt valg ville iallfall vært et annet enn ditt ;)
Snakket med roadside på telefon, de sa at så lenge det står Ok to drive, så kan man trygt fortsette og DC-lading etc. vil fungere som normalt.
Da så :)
Ps. Hadde en BMW 750i som mistet litt krefter ved Karlstad på vei til Stockholm. Fikk beskjed fra BMW at bensinpumpen på den ene sylinderrekken (12 sylindere) ikke fungerte. Eneste konsekvensen av å kjøre på én sylinderrekke var i flg. dem at den ikke ville kunne kjøres fortere enn 190 km/t (!).
Da er bilen inne til rep på andre uka. Får se hvor lang tid de bruker.
De må foreta en grundigere diagnose av bilen. Jeg hadde samme feilkode på min(MY RWD 2024), og det endte med at RDU-en (Rear Drive Unit) måtte byttes. Bilen var på verksted i én uke, men de tok den inn samme dag og ordnet med leiebil på stedet
Den ble ferdig på litt under to uker. kabling til, og frontmotor med inverter ble byttet.
Sitat fra: petersv på fredag 09. august 2024, klokken 10:02Sitat fra: Stjerneglis på fredag 09. august 2024, klokken 09:39https://elbilforum.no/index.php?topic=66911.msg1139101#msg1139101
Det er en annen feil, i hovedsak at min bil var (og fortsatt er, har time på mandag) kjørbar :)
Var samme feil likevel? Bare foran...
Det virker som at det er ulike feil, iallefall symptom, siden bilen var kjørbar i flere uker og tusen km. Har vært normal etter fiks. :)
Sitat fra: petersv på fredag 20. september 2024, klokken 09:50Det virker som at det er ulike feil, iallefall symptom, siden bilen var kjørbar i flere uker og tusen km. Har vært normal etter fiks. :)
Det er samme feil men siden det skjedde med fremre DU hos deg, som kan kobles til og fra i utgangspunktet så kunne du kjøre videre med RWD. Den bakre DU er en permanentmagnet motor som alltid er på, og siden Tesla ikke har laget en feilmodus hvor fremre DU kan brukes som nødløsning så stopper hele bilen.
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 22. september 2024, klokken 09:45Det er samme feil men siden det skjedde med fremre DU hos deg, som kan kobles til og fra i utgangspunktet så kunne du kjøre videre med RWD. Den bakre DU er en permanentmagnet motor som alltid er på, og siden Tesla ikke har laget en feilmodus hvor fremre DU kan brukes som nødløsning så stopper hele bilen.
Kan du fortelle litt mer om hvor denne informasjonen kommer fra? Håndboka?
Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 08:57Kan du fortelle litt mer om hvor denne informasjonen kommer fra? Håndboka?
At det er asynkronmotor foran og permanentmagnetmotor bak på Tesla 3/Y?
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 27. september 2024, klokken 12:55At det er asynkronmotor foran og permanentmagnetmotor bak på Tesla 3/Y?
Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.
Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 18:17Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.
Det står nok ikke i noen manual, men kan utledes da man vet hvilke type motorer Tesla bruker.
Så det er generell motor teori.
Kort versjonen:
Permanentmagnet motor som ordet sier er det magneter i motoren og rotoren vil rotere i et magnetfelt.
Når en rotor roterer i et magnetfelt produserer det en spenning og en strøm, siden energi ikke kan bli borte vil dette produsere varme i motoren og kan ødelegge den. Men når alt fungerer som det skal sendes denne energien til batteriet og lader.
At det er permanentmagnet bak på Model 3/Y er kjent, bare sjekk delenummeret og sjekk det opp.
Foran er det en induksjonsmotor aka asynkronmotor, denne type motor har ikke magneter, men magnetfeltet skapes ved å sende strøm i stator. Sendes det ikke strøm i stator er det ikke noe magnetfelt og det generes ikke spenning eller strøm når rotoren roterer.
For hvilke motorer Tesla bruker på Model Y kan du sjekke på din egen bil og slå opp delenummeret.
Eller du kan bruke gode kilder på f.eks. Youtube som Weber State University (WSU) Davis Campus aka WeberAuto på Youtube.
Her er videoen om motorene i Model 3 og Y
https://www.youtube.com/watch?v=SRUrB7ruh-8
med WeberAuto har mange flere interessante videoer for de som er interessert i det tekniske.
Så for induksjonsmotoren i front er det bare å ikke gir den noe spenning og strøm og den er dødvekt.
Men for permanentmagnet motor er det ikke mulig å koble den ut, så lengre hjulene roterer så roterer rotoren, og siden det er ett magnetfelt i stator genererer det en spenning og en strøm.
Så derfor er ikke feil her så enkelt å håndtere, og det enkleste og sikreste er å nekte bilen å kjøre.
Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52Så derfor er ikke feil her så enkelt å håndtere, og det enkleste og sikreste er å nekte bilen å kjøre.
Ja, kunne hatt clutch på PM-SRM motoren bak.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. september 2024, klokken 17:09Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52Så derfor er ikke feil her så enkelt å håndtere, og det enkleste og sikreste er å nekte bilen å kjøre.
Ja, kunne hatt clutch på PM-SRM motoren bak.
Spørsmålet her var hva man kunne gjøre på Model Y, lager du en ny bil så er det mye man kan gjøre.
Som du ser av det jeg siterte svarte jeg på dette
Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 18:17Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.
Og siden det ikke er en clutch på Y er ikke det en løsning og da er det ikke mye annet som kan gjøres enn å nekte å kjøre med en dertil passende feilmelding.
Jepp, og derfor jeg skriver "kunne hatt". Bare litt tilleggsinformasjon.
https://www.nrk.no/video/humor/denne-gjengen-kvitter-seg-med-reststrommen_34a2c1a2-fbc1-47ee-8532-cb439ae62fa9
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. september 2024, klokken 17:09Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52Så derfor er ikke feil her så enkelt å håndtere, og det enkleste og sikreste er å nekte bilen å kjøre.
Ja, kunne hatt clutch på PM-SRM motoren bak.
En clutch kan fort føre til flere stoppende feil enn de gangene bakre DU feiler. For ikke å snakke om kostnadene en clutch ville medføre. Helt sikk i stid med Teslas filosofi.
Sitat fra: Handyman på lørdag 28. september 2024, klokken 22:21En clutch kan fort føre til flere stoppende feil enn de gangene bakre DU feiler. For ikke å snakke om kostnadene en clutch ville medføre.
Tja, kanskje hvis Tesla lagde clutchen. Du får høre med Ioniq 5 eiere hvor ofte clutchen ryker på de.
Hadde man hatt PM-SRM motorer foran og bak ville bilen vært mere effektiv med AWD aktivt, så kunne man kanskje fått permanent AWD om vinteren i stedet for det litt elendige autosystemet de har nå.
Men ja, ville nok vært fordyrende.
Sitat fra: turfsurf på søndag 29. september 2024, klokken 09:18Sitat fra: Handyman på lørdag 28. september 2024, klokken 22:21En clutch kan fort føre til flere stoppende feil enn de gangene bakre DU feiler. For ikke å snakke om kostnadene en clutch ville medføre.
Tja, kanskje hvis Tesla lagde clutchen. Du får høre med Ioniq 5 eiere hvor ofte clutchen ryker på de.
Hadde man hatt PM-SRM motorer foran og bak ville bilen vært mere effektiv med AWD aktivt, så kunne man kanskje fått permanent AWD om vinteren i stedet for det litt elendige autosystemet de har nå.
Men ja, ville nok vært fordyrende.
Har Ioniq 5 clutch? Eneste jeg finner, er e-clutch (elektronisk programmert simulering av clutch, altså ren software) på N-modellen!
Sitat fra: RJK på søndag 29. september 2024, klokken 11:17Sitat fra: turfsurf på søndag 29. september 2024, klokken 09:18Sitat fra: Handyman på lørdag 28. september 2024, klokken 22:21En clutch kan fort føre til flere stoppende feil enn de gangene bakre DU feiler. For ikke å snakke om kostnadene en clutch ville medføre.
Tja, kanskje hvis Tesla lagde clutchen. Du får høre med Ioniq 5 eiere hvor ofte clutchen ryker på de.
Hadde man hatt PM-SRM motorer foran og bak ville bilen vært mere effektiv med AWD aktivt, så kunne man kanskje fått permanent AWD om vinteren i stedet for det litt elendige autosystemet de har nå.
Men ja, ville nok vært fordyrende.
Har Ioniq 5 clutch? Eneste jeg finner, er e-clutch (elektronisk programmert simulering av clutch, altså ren software) på N-modellen!
Om det er tradisjonell clutch vet jeg ikke, men det gjør ihvertfall samme jobben, og det vi diskuterer her. Dette var jo en av nyhetene med e-gmp.
"Hyundai has minimized the range reduction caused by adding AWD by including a disconnect system for the front drivetrain so that it does not contribute any parasitic drag when it is inactive while cruising on the highway, reports Hyundai's manager of electrified performance, Ryan Miller. "
https://www.designnews.com/electric-vehicles/hyundai-will-ride-the-e-gmp-platform-to-11-new-ev-models-by-2030
For de som er interessert i hvordan det er løst tekinsk:
https://www.hyundai-transys.com/en/innovation/powertrain/ev-disconnector.do
Det er altså en mekanisk frikobling av frontmotoren, og det er altså ikke en clutch i vanlig forstand. Det krever at girene har lik hastighet ved innkobling for unngå "tannpuss". Et relativt enkelt prinsipp, men det medfører kompleksitet og kostnader. Det er noe som kan feile, og som kan kreve vedlikehold over tid.
Slik SAAB hadde i 1965....
Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 18:17Sitat fra: Stjerneglis på fredag 27. september 2024, klokken 12:55At det er asynkronmotor foran og permanentmagnetmotor bak på Tesla 3/Y?
Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.
Det er folk her på forumet med masse verdifulle erfaringer fra Teslas-modeller. Typisk egenerfaring, annet gjennom diverse fora/manualer/support etc. Noen har kanskje til og med «innsideinformasjon» gjennom at de har jobbet hos Tesla. Kjekk lesing!
Uansett er det greit å oppgi hvor informasjonen kommer fra, om noen spør. Hvis ikke blir det faktisk hypoteser og teorier. Misforstå meg rett; Det er også spennende å diskutere.
Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 18:17Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.
Det står nok ikke i noen manual, men kan utledes da man vet hvilke type motorer Tesla bruker.
Så det er generell motor teori.
Kort versjonen:
Permanentmagnet motor som ordet sier er det magneter i motoren og rotoren vil rotere i et magnetfelt.
Når en rotor roterer i et magnetfelt produserer det en spenning og en strøm, siden energi ikke kan bli borte vil dette produsere varme i motoren og kan ødelegge den. Men når alt fungerer som det skal sendes denne energien til batteriet og lader.
...
Jeg får ikke dette resonnementet til å stemme. En permanentmagnetmotor kan da virkelig dreies uten å bli ødelagt. Ja, det vil være noe omdreiningsmotstand og det oppstår litt eddystrøm, men ikke noe som ødelegger motoren. Teoretisk kan det for eksempel være tre kontaktorer foran motoren. Da kan den frikobles helt og det går i hvert fall ikke strøm i faselederene.
Hva gjøren bilen til vanlig for å trille i nedoverbakke når batteriet er fullt?
Sitat fra: Handyman på mandag 30. september 2024, klokken 19:35Det er altså en mekanisk frikobling av frontmotoren, og det er altså ikke en clutch i vanlig forstand. Det krever at girene har lik hastighet ved innkobling for unngå "tannpuss". Et relativt enkelt prinsipp, men det medfører kompleksitet og kostnader. Det er noe som kan feile, og som kan kreve vedlikehold over tid.
Klart det kan feile, men til bruk på primærmotor (altså kun nødbruk) hadde det jo normalt ikke vært i bruk og vært veldig lite utsatt for slitasje.
Skjønner at Tesla ikke gjør det, men ville jo vært en ekstra trygghet, spesielt for kjøring i litt mere øde områder.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 06:44Sitat fra: Handyman på mandag 30. september 2024, klokken 19:35Det er altså en mekanisk frikobling av frontmotoren, og det er altså ikke en clutch i vanlig forstand. Det krever at girene har lik hastighet ved innkobling for unngå "tannpuss". Et relativt enkelt prinsipp, men det medfører kompleksitet og kostnader. Det er noe som kan feile, og som kan kreve vedlikehold over tid.
Klart det kan feile, men til bruk på primærmotor (altså kun nødbruk) hadde det jo normalt ikke vært i bruk og vært veldig lite utsatt for slitasje.
Skjønner at Tesla ikke gjør det, men ville jo vært en ekstra trygghet, spesielt for kjøring i litt mere øde områder.
Enilg. Men det er en dårlig forretningside å tilføre et kostbart system for noe som så sjeldent skjer.
Ja, absolutt.
Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52med WeberAuto har mange flere interessante videoer for de som er interessert i det tekniske.
Ja artig å se den videoen...takker for lenken :+1:
Merket meg det poenget hans om at det var brukt mye likt i drivlinja foran/bak og at det var så mye felles, det var jeg ikke klar over. Men det er vel slike grep Tesla blant annet gjør for å tjene pengene sine. Smart.