Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Radiobil1 på fredag 26. juli 2024, klokken 17:28
Åssen er utbygging av hurtigladere i Nord Norge om dagen?
Begynner det å bli ok?
Klarer man feks å kjøre fra Bodø til Nordkapp med en eGolf 190 på vinterstid, evt rundt i Lofoten?
Er bare å ta en titt på www.chargefinder.com, og sette de kriteriene som du er opptatt av, så ser du greit hvordan det er.
PS! Dess nærmere du kommer, dess flere resultater kommer opp. Men en viss oversikt får du uansett!
Det var mye mer ladere enn det jeg fryktet. Kanskje det blir en elbil som bil 3, som blir stasjonert i Nordland. Hadde egentlig planlsgt med bensinbil, men kanskje det blir en revurdering.
Hvor ofte er du i Nordland?
En elbil bruker alltids litt strøm, ihvertfall om den er online. Da må man vite at man får plugget inn og plugget fra med (u)jevne mellomrom, siden det ikke anbefales å ha ladekabel stående i permanent i tilfelle lyn.
Har du mulighet til å fjernstyre strømmen, på samme måte som man kan fjernstyre varmeovner på hytta, så er det kanskje godt nok.
Hvis ikke, ha en icebil stående som tåler å stå lenge, kanskje til og med med 12V koblet fra. Altså snakker vi gjerne en eldre icebil.
Er du der minst en gang i måneden, så er det neppe noe problem å snakke om, så lenge den får stå tørt, så bremsene ikke ruster fast!
Sitat fra: RJK på lørdag 27. juli 2024, klokken 22:48Hvis ikke, ha en icebil stående som tåler å stå lenge, kanskje til og med med 12V koblet fra. Altså snakker vi gjerne en eldre icebil.
Man kan jo like godt ha en elbil med 12V batteri koblet fra. Da trekker ikke den strøm heller.
Personlig ville jeg hatt den stående med ladekabel i og tatt mine sjanser med lynet.