Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Quintilian på mandag 22. juli 2024, klokken 11:39
Hei!
Hva tenker dere om hvordan prisutviklingen på (ny) model 3 blir fremover?
Tesla satt jo nylig ned prisen, sannsynligvis for å kompensere for økt konkurranse. Så denne siste nedgangen er nok strategisk og permanent, men er det andre faktorer som tilsier at de kanskje justerer prisen noe opp igjen snart?
For eksempel, er det slik at de gjør justeringer ofte for å ta høyde for endringer i valutasvingninger, eller sparer de opp endringene over en periode og så gjør justering feks en gang i året? I tilfelle sistnevnte, er det noe slikt på blokka igjen snart? :)
Beklager om det er ett spørsmål med et enkelt svar («ingen vet, vent og se!»), men tenkte jeg i hvert fall kunne høre med dere andre som har mer peiling og erfaring enn meg selv. :)
Jeg er også litt overrasket over hvor mye dyrere AWD er enn bakhjulstrekk; 85 000.-!
For Y er differansen kun 35 000.-
Er det vanligvis så stor forskjell, eller er det noe nytt? Er RWD ekstra billig, eller er AWD ekstra dyr nå?
Spekulasjoner rundt Teslas prispolitikk er bortimot umulig. Blir bare gjettinger som sjelden eller aldri har røtter til virkeligheten I midten av april hadde det vært 6 prisendringer i USA i 2024. Fordi Tesla med sin direktesalg-policy har det enklere med å tilpasse produksjon og priser i forhold til salg blir det slik. For ordinære bilprodusenter med forhandlere og importører blir det hele vanskeligere, og kan ende opp med store usolgte lager, eller lange ventetider på levering.
Faktisk bare 10000 ekstra for firehjulstrekk for Model Y, hvis en tar utgangspunkt i modellene med samme batteripakke (LR). Så Model Y er trolig til en viss grad priset etter lagerbeholdning.
For Model 3 tror jeg prisforskjellen er mer reell, siden de bakhjulsdrevne bilene trolig har et betydelig billigere batteri.
Faktorer som tilsier at prisen skal opp:
- Den norske kronen har svekket seg i det siste...igjen...
- Det er fortsatt inflasjon i verden, og Tesla tjener ikke enormt nå - ganske pressede priser
- 355.600 for RWD med avgifter / reg er utrolig mye bil for pengene.
Faktorer som tilsier at prisen skal ned:
- Kan være de setter ned AWD-prisen litt, for å nærme seg RWD litt. Men usikkert om de vil det, ettersom AWD fremdeles er enormt mye bil for pengene ennå (441.418 inkl avgifter).
Tesla justerer priser ganske ofte, og jeg har ikke tro på at de skal sette de særlig ned, heller at de setter de opp pga valuta og inflasjon, og relativt lav margin i forhold til tidligere. Tror og Tesla er tilfreds med salgstallene i Norge. Men når lagrene bygger seg opp har de historisk sett satt prisen ned, men det kommer et punkt hvor de ikke kan sett prisen ned mer, eller at salget går opp.
Sitat fra: jlan på mandag 22. juli 2024, klokken 12:22Faktisk bare 10000 ekstra for firehjulstrekk for Model Y, hvis en tar utgangspunkt i modellene med samme batteripakke (LR). Så Model Y er trolig til en viss grad priset etter lagerbeholdning.
For Model 3 tror jeg prisforskjellen er mer reell, siden de bakhjulsdrevne bilene trolig har et betydelig billigere batteri.
Er det ikke nettopp i den nyheten som ligger ute nå, og har vært ute en liten stund, at billigste RWD, altså den med "standard" rekkevidde, egentlig har LR-batteri med sw-begrensning:
https://dinside.dagbladet.no/motor/har-skjult-rekkevidde/81369172 (https://dinside.dagbladet.no/motor/har-skjult-rekkevidde/81369172)
Eller gjelder det ikke TMY RWD fra Berlin?
Ta med at Tesla sine salg er stabile/fallende (varierer pr marked), det taler for at prisen skal ned.
Sitat fra: RJK på mandag 22. juli 2024, klokken 13:54Sitat fra: jlan på mandag 22. juli 2024, klokken 12:22Faktisk bare 10000 ekstra for firehjulstrekk for Model Y, hvis en tar utgangspunkt i modellene med samme batteripakke (LR). Så Model Y er trolig til en viss grad priset etter lagerbeholdning.
For Model 3 tror jeg prisforskjellen er mer reell, siden de bakhjulsdrevne bilene trolig har et betydelig billigere batteri.
Er det ikke nettopp i den nyheten som ligger ute nå, og har vært ute en liten stund, at billigste RWD, altså den med "standard" rekkevidde, egentlig har LR-batteri med sw-begrensning:
https://dinside.dagbladet.no/motor/har-skjult-rekkevidde/81369172 (https://dinside.dagbladet.no/motor/har-skjult-rekkevidde/81369172)
Eller gjelder det ikke TMY RWD fra Berlin?
Gjelder kun USA bygde Model Y som er solgt i USA. De har en annen batteripakke for å kvalifisere til insentiver der borte. Altså ikke LFP slik som er på Shanghai eller Berlin bygde.
Ref denne (https://www.notateslaapp.com/news/2130/teslas-energy-boost-unlock-more-range-on-model-y-rwd)
Nå ser det ut som tm3 har kampanjerente igjen. Bra med rabatt.
Sitat fra: Moas på mandag 22. juli 2024, klokken 16:00Nå ser det ut som tm3 har kampanjerente igjen. Bra med rabatt.
Det er bra.
Ser også at Tesla dumper sine TM3 us prod (fom 2019 Fremont-fabrikken) på auksjonen.no
Rar de ikke heller selger de brukt på nettsiden sin. Tesla gir jo noen signaler med dette.... tør de ikke ta ansvar for sine US produserte biler? Dette er svakt av Tesla. 2019 er jo bare 5 år gml biler. De burde heller gitt de en shinings, fjerna noe rust på kanalene, gått over bilene og utbedret feil og fått de ut på sidene sine. Men det er nå min mening da ;D
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 13:13Ser også at Tesla dumper sine TM3 us prod (fom 2019 Fremont-fabrikken) på auksjonen.no
Rar de ikke heller selger de brukt på nettsiden sin. Tesla gir jo noen signaler med dette.... tør de ikke ta ansvar for sine US produserte biler? Dette er svakt av Tesla. 2019 er jo bare 5 år gml biler. De burde heller gitt de en shinings, fjerna noe rust på kanalene, gått over bilene og utbedret feil og fått de ut på sidene sine. Men det er nå min mening da ;D
Ser ikke en eneste slik bil der?
auksjonen.no har solgt bruktbiler for Tesla i flere år nå. Ikke noe nytt der.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. juli 2024, klokken 16:50auksjonen.no har solgt bruktbiler for Tesla i flere år nå. Ikke noe nytt der.
turf... :+1: ja jeg vet det men det forandrer ikke mitt synspunkt som er at Tesla bør selge sitt eget bilmerke også når det gjelder Tesla innbyttebiler og ikke dumpe de bort litt som at for de ikke vil vedkjenne seg disse.
De skulle snarere satt de eldste TM3 som har gått ut på nybilgarantien helt fremst i showroomet og fremsnakket brukte Tesla til alle kundene sine. Vi snakker bærekraft her. En godt brukt TM3 skal jo vare minst 10 år før de skal bli til spiker eller nye colabokser. Bare se på de eldste TMS fra 2013/14 - de rusler enda de
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 20:45Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. juli 2024, klokken 16:50auksjonen.no har solgt bruktbiler for Tesla i flere år nå. Ikke noe nytt der.
turf... :+1: ja jeg vet det men det forandrer ikke mitt synspunkt som er at Tesla bør selge sitt eget bilmerke også når det gjelder Tesla innbyttebiler og ikke dumpe de bort litt som at for de ikke vil vedkjenne seg disse.
De skulle snarere satt de eldste TM3 som har gått ut på nybilgarantien helt fremst i showroomet og fremsnakket brukte Tesla til alle kundene sine. Vi snakker bærekraft her. En godt brukt TM3 skal jo vare minst 10 år før de skal bli til spiker eller nye colabokser. Bare se på de eldste TMS fra 2013/14 - de rusler enda de
Model 3 skal vel være "million mile" biler... Jeg ville 10 ganger kjøpt en 9 år gammel Model 3 enn S. Førstnevnte er laget enkel og grei, mens S er litt mer beta-bil.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 28. juli 2024, klokken 00:21Model 3 skal vel være "million mile" biler... Jeg ville 10 ganger kjøpt en 9 år gammel Model 3 enn S. Førstnevnte er laget enkel og grei, mens S er litt mer beta-bil.
Enig med deg i dette. TM3 er flotte biler. MIC er i tillegg nærmest feilfri :+1:
Jeg er så gammel at en ny bil i Norge med aksellerasjon under 5-6 sekunder uten moms eller avgifter er en historisk særegenhet som ikke vil vedvare. Jeg hadde bestilt bil før statsbudsjettets fremleggelse om jeg lurte på ny bil.
Hvorfor bestille før? Man får vel levert bilen før 1.1.2025 om man bestiller etter fremleggingen også? Ev kan man plukke opp en leveringsklar bil...
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 20:45Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. juli 2024, klokken 16:50auksjonen.no har solgt bruktbiler for Tesla i flere år nå. Ikke noe nytt der.
turf... :+1: ja jeg vet det men det forandrer ikke mitt synspunkt som er at Tesla bør selge sitt eget bilmerke også når det gjelder Tesla innbyttebiler og ikke dumpe de bort litt som at for de ikke vil vedkjenne seg disse.
De skulle snarere satt de eldste TM3 som har gått ut på nybilgarantien helt fremst i showroomet og fremsnakket brukte Tesla til alle kundene sine. Vi snakker bærekraft her. En godt brukt TM3 skal jo vare minst 10 år før de skal bli til spiker eller nye colabokser. Bare se på de eldste TMS fra 2013/14 - de rusler enda de
Ikke for å være frekk, men det virker litt konspiratorisk av deg.
Tesla selger bruktbiler, også 2019 modeller av Model 3, her sortert etter alder:
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?arrangeby=yhl&zip=5067&range=0
Sorterer du etter km, selger de også eldre Model 3 med over 130.000km: https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?arrangeby=mhl&zip=5067&range=0
Man kan selvsagt også finne noen med veldig lav km, som her:
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?TRIM=PAWD&arrangeby=mlh&zip=5067&range=0
Der er jo en 2019 3P med 13.000km(!).
Så, for å spore tilbake til dine påstander om at Tesla burde selge egne biler: det gjør de.
Men hvorfor selger de ikke alle bilene selv? Hvem vet, skal jeg gjette så ser du at det er "certified pre owned" biler, altså vil jeg anta det er biler som er i bra stand, behandlet pent, så fin som du kan forvente (eller kanskje hakket finere behandlet enn snittet?).
Klart at en stygg bil som ikke er vasket eller behandlet i lakk, med revner i interiør, kan fungere teknisk sett, men det kan være at en kunde da som kjøper en ekstremt stygg bil via en nettside - usett, da vil klage og være misfornøyd.
Så hvis de heller offloader biler med estetiske issues til tredjeparter/oppkjøpere/auksjonssider, så vil de kunne selge de som er finere gjennom sin egen nettside. Tesla ønsker jo å bruke minst mulig tid på salg, så jeg personlig tror min teori derfor kan være plausibel.
Det betyr ikke at bilene på auksjonen nødvendigvis alle er dårlig mekanisk sett, men kanskje bare at de har mangler som selger må være ekstra observant på, at man derfor der tar tilstandsrapport osv. Da vil jo også kjøper by opp bilen og da være mer innforstått med markedspris osv.