Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: joeberg1 på søndag 07. juli 2024, klokken 11:50
Hei,
Har sett på nye Ford (denne er for lik VW og jeg har en slik allerede), Ariya (med skikkelig batteri og extra utstyr som er inkludert i Tesla ble den altfor dyr)og Model Y. Av disse ser det ut som jeg heller mot Y. Den er mye rimeligere så rimelig at jeg stusser en del over prisene på brukte Y på Finn. Hvordan kan det ha seg at det er billigere å kjøpe en splitter ny Y enn å kjøpe en brukt? Brukte som er 1 år gammel ligger ute for samme pris eller kun noen tusen under. Er det markedet som ikke har tatt innover seg at Tesla har satt ned prisene?
Har vært sånn lenge med Y. Er prutningsmonn på de.
Jeg har ett søkefilter på lokale Model Y i Finn, og jeg får inntrykk av at mange selger Model Y privat. Og forhandlere med Model Y er vanlige bruktbilforretninger og ikke merkeforhandlere. Jeg finner en merkeforhandler i filteret som selger en brukt Model Y, men det er da kommisjonssalg.
Så jeg tror prisene drives opp av håpefulle som selger nyere Model Y privat og at forhandlere ikke er helt trygge prisendringene til Tesla.
Det vil nok bedre seg etterhvert som brukte Model Y blir eldre, og mindre påvirket av nyprisen.
Tror også det er prutningsmonn, som turfsurf nevner.
Det koster pluss minus 100K i året å eie bil så jeg tenker det er bedre å kjøpe en bil med 0 km enn en med 30.000 km om prisen er omtrent den samme.
Sikkert noen som skal ha betalt for EAP/FSD, dyrere felger og wrapping eller keramisk coating. Men er nok flere som ikke har slike ekstra, eller annet snacks de har kjøpt i ettertid, som drar opp prisforlangende.
Men helt klart mye å forhandle om i pris, selv om jeg selv snur meg vekk fra slike som overpriser i utgangspunktet. Ja, greit man legger inn prutningsmonn på 15-25K på prisen man legger ut for.
Men når prisforskjellen blir langt høyere enn dette, så skremmer de vekk potensielle kjøpere. Hvorfor gå til en som allerede i annonsen skal ha 50K mer enn de bør kunne forvente og over andre med identisk bil?
Tesla har alltid ligget unormalt høyt priset på finn, sammenlignet med andre merker når man ser mot nypris.
Det kommer vel av at de er populære.
Hvis man ser bort fra litt stiv fjæring, spartansk interiør (alt må styres via skjerm) og tvilsom service i etterkant hvis man får en mandagsbil, så er det vel få biler som matcher totalpakken til TMY. Godt ladenettverk, rask lading og lavt strømforbruk. Samt gode tekniske løsninger for å utnytte varme/kjøling best mulig.
Det er veldig mye som styres fra skjerm - men mye av dette styres enkelt med talekommandoer.
Dessuten:
Blinklys, vindusspyler, autopilot, "gir", tildels fjernlys, vindusviskere*, viftehastighet*, leselys, volum, mute, skip sang/podcast, cruise-hastighet, avstand til bilen foran, kupélys, varselblink og selvsagt setejustering og horn styres med hendler eller knapper/hjul.
Tesla har etter mitt syn for få fysiske justeringsmuligheter, men at "alt styres via skjerm" er en sannhet med rimelig store modifikasjoner.
(* disse og en rekke andre innstillinger kan tilpasses med venstre knapp på rattet)
Sitat fra: 2ris på søndag 07. juli 2024, klokken 19:34Det er veldig mye som styres fra skjerm - men mye av dette styres enkelt med talekommandoer.
Nå skal ikke jeg si noe om hvordan talekommandoer i Tesla virker da jeg ikke har erfaringer med det, men har generelt svært dårlig erfaring med slike systemer, de forstår ikke hva jeg sier når jeg snakker til de.
Så at talekommandoer erstatter knapper er ikke ett alternativ for min del i hvert fall.
Off topic, men det er nå mitt syn på det. Slik jeg ser det bør det være mulig å gjøre alt man trenger mens man kjører uten å bruke hovedskjerm eller talekommandoer. Å gjøre innstillinger før tur og slikt er perfekt å samle på en hoveskjerm for å unngå unødvendige knapper og rot.
Litt dumt å kategorisk avskrive noe man ikke har prøvd. Talekommandoene i Tesla virker faktisk svært bra.
Ellers må jeg si at jeg titter like mye (eller lite) ned på knappene i BMWen som jeg titter på skjermen på Teslaen.
Som sagt basert på erfaring fra andre steder, hvor systemene har null forståelse for (sørvestlands) dialekt i hvert fall.
Hvis knappene er slik plassert at man må lete etter de er jo mye av poenget borte ja......
Heldigvis? finnes det fordeler og ulemper med alle biler, ellers hadde det jo vært nok med ett merke ;)
Å sitte og trykke seg gjennom menyer mens man kjører er selvfølgelig ikke greit. Min opplevelse med Tesla er at man ikke trenger det. Jeg kjører noen asiatiske biler og flere av de har knapper som jeg trenger mens jeg kjører plassert mørkt og lavt ved mitt venstre kne. Da velger jeg å styre ting fra skjerm 10/10 ganger.
Sitat fra: Rosstopher på søndag 07. juli 2024, klokken 21:37.... Da velger jeg å styre ting fra skjerm 10/10 ganger.
Enig :+1:
Jeg ble mest overrasket over at Model Y ikke har adaptiv cruise som leser skilter og justerer fart uten å måtte ha "auto-styring" også engasjert. Da jeg testet virket cruisen veldig riksete sammenliknet med Enyaq/ID.4 f.eks.
Sitat fra: Rosstopher på søndag 07. juli 2024, klokken 21:37Å sitte og trykke seg gjennom menyer mens man kjører er selvfølgelig ikke greit. Min opplevelse med Tesla er at man ikke trenger det. Jeg kjører noen asiatiske biler og flere av de har knapper som jeg trenger mens jeg kjører plassert mørkt og lavt ved mitt venstre kne. Da velger jeg å styre ting fra skjerm 10/10 ganger.
Virtuell knapp vs fysisk knapp kan fungere helt likt, så lenge
1) plassert smart og ikke for langt unna
2) alltid synlig
3) stor nok til å treffes også når det humper
4) alltid responsiv
Bmw sin avlange skjerm i iX er littegrann langt unna for mine armer, og knappene et litt små. Bør bruke iDrive.
ID.4 med stor skjerm er grei avstand og bra størrelse.
Model S classic traff perfekt på alt unntatt synlighet. Samme med Model 3.
Takk for mange svar! Hvordan er det å prute når man skal kjøpe? Markedet for bil om dagen er jo ganske dårlig sammenlignet med tidligere år. Noen som har erfaringer?
Sitat fra: joeberg1 på mandag 08. juli 2024, klokken 14:43Takk for mange svar! Hvordan er det å prute når man skal kjøpe? Markedet for bil om dagen er jo ganske dårlig sammenlignet med tidligere år. Noen som har erfaringer?
Kommer nok helt ann på forhandler, har hørt at bos og møller er umulig å prute på med mindre det er en lagerbil så kanskje.
5 min på å skrive en Mail hvor du beskriver bilen du er på jakt etter (evt kode fra online konfigurerer om merket har det), 5 min søk på nettet etter e-postadressen til selgere hos aktuelle forhandlere og deretter sender du mail til hver selger du vil ha tilbud fra.
Da får du sammenlignbare tilbud, potensielt tilbud om bedre kjøp på lagerbiler, kampanjer osv.
Relativt enkelt og kjapt.
Er du misfornøyd med prisen kan du evt svare at du det blir kjøp om de kan selge bilen for xxx kr. En halvtimes jobb med slik korrespondanse kan spare deg for en god del penger.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. juli 2024, klokken 15:30.... En halvtimes jobb med slik korrespondanse kan spare deg for en god del penger.
Enig. En smart måte å gjøre det på.
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 08. juli 2024, klokken 15:26Sitat fra: joeberg1 på mandag 08. juli 2024, klokken 14:43Takk for mange svar! Hvordan er det å prute når man skal kjøpe? Markedet for bil om dagen er jo ganske dårlig sammenlignet med tidligere år. Noen som har erfaringer?
Kommer nok helt ann på forhandler, har hørt at bos og møller er umulig å prute på med mindre det er en lagerbil så kanskje.
Det er ikke riktig. Har kjøpt to elbiler fra Møller, og ikke noe problem å prute ned 10k selv i 2021.BOS er desperate etter salg for tiden så jeg vil tro det er mulig der også.
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på onsdag 17. juli 2024, klokken 23:13Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 08. juli 2024, klokken 15:26Sitat fra: joeberg1 på mandag 08. juli 2024, klokken 14:43Takk for mange svar! Hvordan er det å prute når man skal kjøpe? Markedet for bil om dagen er jo ganske dårlig sammenlignet med tidligere år. Noen som har erfaringer?
Kommer nok helt ann på forhandler, har hørt at bos og møller er umulig å prute på med mindre det er en lagerbil så kanskje.
Det er ikke riktig. Har kjøpt to elbiler fra Møller, og ikke noe problem å prute ned 10k selv i 2021.BOS er desperate etter salg for tiden så jeg vil tro det er mulig der også.
Ja alle nybil forhandlere er ganske så desperate nå. Det er nybilsalg tørke over hele fjøla
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. juli 2024, klokken 15:305 min på å skrive en Mail hvor du beskriver bilen du er på jakt etter (evt kode fra online konfigurerer om merket har det), 5 min søk på nettet etter e-postadressen til selgere hos aktuelle forhandlere og deretter sender du mail til hver selger du vil ha tilbud fra.
Da får du sammenlignbare tilbud, potensielt tilbud om bedre kjøp på lagerbiler, kampanjer osv.
Relativt enkelt og kjapt.
Er du misfornøyd med prisen kan du evt svare at du det blir kjøp om de kan selge bilen for xxx kr. En halvtimes jobb med slik korrespondanse kan spare deg for en god del penger.
Problemet oppstår om du skal ha innbytte også, da blir det tregere prosess, og mye kreativ prising. Eyes on the spread for å ikke bli flådd.
Bare ikke kjøp noe fra Musk.
M.m du synes det er ok å heie frem en video som later som Trump dreper Biden.
https://x.com/elonmusk/status/1814676935588344300
Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.
Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 15:21Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.
Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Hele ladenettverket til Tesla er åpent. Mange merker tilbyr nå plug&charge slik at man kan ha kontaktløs lading på tvers av mange stasjoner. Mange biler i damme pris har likt forbruk og lik eller bedre ladefart, så lading er ikke noe argument.
Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:44Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 15:21Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.
Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Hele ladenettverket til Tesla er åpent. Mange merker tilbyr nå plug&charge slik at man kan ha kontaktløs lading på tvers av mange stasjoner. Mange biler i damme pris har likt forbruk og lik eller bedre ladefart, så lading er ikke noe argument.
Ikke hele, men en veldig stor del. Vurderer en ID.4 AWD/Enyaq 85x som skal lade på 175 kw, men Tesla gir vel over 200?
God plass i TMY, fint med glasstak, bra anlegg. Synes adaptiv cruise uten autopilot var overraskende svak.
Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 19:18Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:44Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 15:21Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.
Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Hele ladenettverket til Tesla er åpent. Mange merker tilbyr nå plug&charge slik at man kan ha kontaktløs lading på tvers av mange stasjoner. Mange biler i damme pris har likt forbruk og lik eller bedre ladefart, så lading er ikke noe argument.
Ikke hele, men en veldig stor del. Vurderer en ID.4 AWD/Enyaq 85x som skal lade på 175 kw, men Tesla gir vel over 200?
God plass i TMY, fint med glasstak, bra anlegg. Synes adaptiv cruise uten autopilot var overraskende svak.
På papiret, ja litt mer toppeffekt, men i praksis skiller det ca 2-3 minutter på en 10-80 ladeøkt. Alle lander rundt 30 minutter, litt avhengig av når man starter ladingen.
(Gjelder ikke v3.x ID.4/Enyaq som ikke har proaktiv forvarming før lading på vinteren, men 2024-modellene inkl. ID.7)
Peak og snitt er to forskjellige ting, her har i alle fall NAF gjort greie tester. 10-80% så lader MY med 104-107 kW i snitt. Min bil, som har peak på 120 kW hadde 91 kW.
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g6
Xpeng G6 hadde 197 kW i snitt, og Ionity(800V) er ett velutviklet nettverk. Kom meg fint gjennom Tyskland og rundt vestkysten av Frankrike stort sett bare på Ionity, hadde vel to ladestopp ved supermarkeder.
Det er som mange har nevnt, få grunner til å velge en Tesla i 2024, med mindre en skal ha en brukt. Da er 2022 modeller hakket bedre enn VAG eller koreanerne (lav nyttelast).
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 21. juli 2024, klokken 22:17Peak og snitt er to forskjellige ting, her har i alle fall NAF gjort greie tester. 10-80% så lader MY med 104-107 kW i snitt. Min bil, som har peak på 120 kW hadde 91 kW.
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g6
Xpeng G6 hadde 197 kW i snitt, og Ionity(800V) er ett velutviklet nettverk. Kom meg fint gjennom Tyskland og rundt vestkysten av Frankrike stort sett bare på Ionity, hadde vel to ladestopp ved supermarkeder.
Det er som mange har nevnt, få grunner til å velge en Tesla i 2024, med mindre en skal ha en brukt. Da er 2022 modeller hakket bedre enn VAG eller koreanerne (lav nyttelast).
Allikevel er model y den mest solgte elbilen i 2024 🤭 Nå har de en ganske grei rente kampanje så i disse høy rente tider så er det bra.
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 21. juli 2024, klokken 22:17Peak og snitt er to forskjellige ting, her har i alle fall NAF gjort greie tester. 10-80% så lader MY med 104-107 kW i snitt. Min bil, som har peak på 120 kW hadde 91 kW.
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g6
Xpeng G6 hadde 197 kW i snitt, og Ionity(800V) er ett velutviklet nettverk. Kom meg fint gjennom Tyskland og rundt vestkysten av Frankrike stort sett bare på Ionity, hadde vel to ladestopp ved supermarkeder.
Det er som mange har nevnt, få grunner til å velge en Tesla i 2024, med mindre en skal ha en brukt. Da er 2022 modeller hakket bedre enn VAG eller koreanerne (lav nyttelast).
Skjønner.
Rentekampanje har ikke all verden å bety. Jeg opplevde plassen i TMY som god og med glasstak osv... så var utsikt fra baksetet bra. ID.4/Enyaq kan bli litt mer innelukket fra baksetet. Kollisjonssikkerhet skal være et sterkt kort, men det er også VAG-trillingene gode.
App og infotainment/muligheter og originalt anlegg er klart bedre på Tesla. `24 systemet til VAG er en forbedring, men likevel en variasjon over samme tema som SW3.x.
Rekkevidden/forbruk på TMY skal også være god, men nyeste gen fra VAG er vel på høyden nå. Valgets kvaler.
Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 14:32Bare ikke kjøp noe fra Musk.
M.m du synes det er ok å heie frem en video som later som Trump dreper Biden.
https://x.com/elonmusk/status/1814676935588344300
Tja, synes det er værre med firma som med vitende og vilje jukser med dieselrensing og forårsaker lidelse og død i tusenvis...
Samme gjengen driver fortsatt med lobbyvirksomhet for å forlenge salg av fossilbiler. Der snakker vi om kynisk kapitalisme.
Jepp, EM er totalt fri for empati og har kanskje ett forkastelig menneskesyn, men at Tesla sine handlinger som firma er mye værre enn "the incumbents" sine er jeg totalt uenig i.
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 07:54Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 14:32Bare ikke kjøp noe fra Musk.
M.m du synes det er ok å heie frem en video som later som Trump dreper Biden.
https://x.com/elonmusk/status/1814676935588344300
Tja, synes det er værre med firma som med vitende og vilje jukser med dieselrensing og forårsaker lidelse og død i tusenvis...
Samme gjengen driver fortsatt med lobbyvirksomhet for å forlenge salg av fossilbiler. Der snakker vi om kynisk kapitalisme.
Jepp, EM er totalt fri for empati og har kanskje ett forkastelig menneskesyn, men at Tesla sine handlinger som firma er mye værre enn "the incumbents" sine er jeg totalt uenig i.
Snakker ikke om Tesla som firma, men om at overskuddet fra ditt bilkjøp går til å sponse en høyreradikal fyr, uten empati, med et pre-FN menneskesyn, som kontrollerer et sosialt medium og som ljuger så det renner. Og støtter en løgnhals som president som potensielt vil endre verdensorden.
Når det gjelder dieselgate så fikk mange sparken i ledelsen, de fikk skikkelig straff i USA, og burde fått det i EU også. Den saken er lukket, nå snakker vi det som skjer her og nå.
Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 19:18Sitat fra: daktari på søndag 21. juli 2024, klokken 17:44Sitat fra: Elektro12 på søndag 21. juli 2024, klokken 15:21Synes ikke det skal ta for mye fokus, men må innrømme jeg faktisk får mindre lyst på Tesla med alt surret til Elon, spesielt nå i det siste med støtte til Trump.
Er selv på handletur rundt 500K om dagen, vanskelig å vite hva en skal gå for. Lading og ladenettverk taler for Tesla, samt pris.
Hele ladenettverket til Tesla er åpent. Mange merker tilbyr nå plug&charge slik at man kan ha kontaktløs lading på tvers av mange stasjoner. Mange biler i damme pris har likt forbruk og lik eller bedre ladefart, så lading er ikke noe argument.
Ikke hele, men en veldig stor del. Vurderer en ID.4 AWD/Enyaq 85x som skal lade på 175 kw, men Tesla gir vel over 200?
God plass i TMY, fint med glasstak, bra anlegg. Synes adaptiv cruise uten autopilot var overraskende svak.
Det er vel ca 5 av ca 130 Superladere i Norge som ikke er åpen for andre bilmerker. I Europa er andelen større, men veldig mange åpne der og. Må jo og si at det i Norge i hvert fall har kommet utrolig mange hurtig/lyn-ladere fra mange tilbydere.
Fordel med Tesla er at navigasjonen er veldig flott integrert med superladerne, og at abonnement er inkludert. Når en i tillegg får god rente er jo pakken god. Men med Chargefinder.com og abetterrouteplanner.com så vil jeg jo tro en kan kjøre ganske bekymringsløst rundt i Europa uansett bil, sånn lademessig. En fin ting med Tesla-abonnement, som en og kan kjøpe et par måneder om sommeren om en vil, er at en da får ganske edruelige ladepriser.
Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 21. juli 2024, klokken 23:42Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 21. juli 2024, klokken 22:17Peak og snitt er to forskjellige ting, her har i alle fall NAF gjort greie tester. 10-80% så lader MY med 104-107 kW i snitt. Min bil, som har peak på 120 kW hadde 91 kW.
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/xpeng-g6
Xpeng G6 hadde 197 kW i snitt, og Ionity(800V) er ett velutviklet nettverk. Kom meg fint gjennom Tyskland og rundt vestkysten av Frankrike stort sett bare på Ionity, hadde vel to ladestopp ved supermarkeder.
Det er som mange har nevnt, få grunner til å velge en Tesla i 2024, med mindre en skal ha en brukt. Da er 2022 modeller hakket bedre enn VAG eller koreanerne (lav nyttelast).
Allikevel er model y den mest solgte elbilen i 2024 🤭 Nå har de en ganske grei rente kampanje så i disse høy rente tider så er det bra.
Det er fordi de fleste ikke bryr seg om bil i Norge, noe TS virker å gjøre. Før det var TMY, så var det Audi etron, før det igjen TM3 og før det Golf. Den vanlige nordmann kjøper det naboen har og det er ikke noe galt med det.
Men MY lader ikke kjappest, den er midt på treet i dagens marked.
Ladenettverket til Tesla er åpnet og Ionity er ett solid alternativ.
Verden har gått videre fra 2019.
Det Tesla er gode på er at de lader pålitelig kjapt. Samme med BMW. E-tron f.eks var mye mere uforutsigbar.