Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Audi => Q8 e-tron og Q8 Sportback e-tron => Emne startet av: gm996 på mandag 17. juni 2024, klokken 18:09
Er på gang med å bytte ut vår trofaste Volvo. Skulle gjerne fulgt Volvo videre, men har ikke lyst på hybrid og leveringstid på EX90 er for lang. Ser dermed på andre merker, inkludert Audi. Har fått tilbud på Q8 e-tron 55 S og 50 S. Litt ulike utstyrspakker osv. Tilbud på 55 S er på litt over en million, litt over 800 k for 50 S.
Uten detaljer er det nok vanskelig å vurdere for andre om dette er gode priser eller ikke. De virker ganske kalibrerte mot pris på tilsvarende brukte biler på finn (rundt 900 for 55 S). Men det viktigste spørsmålet mitt er egentlig: Gitt at du kjøpte (ny) bil i dag, og trengte en familie-størrelse SUV (god bagasjeplass, komfort i baksete, osv) - ville du kjøpt Q8?
Hva er argumenter for/mot? Hvilke andre alternativer ville du sett på?
Og, for de som har Q8: Hvilket utstyr er i "Må ha!"-kolonnen, hva er "kjekt å ha" og hva kan man trygt droppe?
Sitat fra: gm996 på mandag 17. juni 2024, klokken 18:09Hva er argumenter for/mot? Hvilke andre alternativer ville du sett på?
Jeg ville vurdert iX50 hvis bagasjeplassen er god nok.
Fordelen med Q8 som jeg ser det er følgende:
- Luftfjæring med god høyderegulering
- Bagasjeplass
- Noen vil fremheve dører med rammer
- Komfortabel på langtur
- Opplevd kvalitet på interiør (med riktig spec)
Ulemper:
- Utdatert infotainment
- Ubrukelig 360 kamera
- Upålitelige UL sensorer
- Elendig selvkjøring
- Mangel på enpedal (smakssak)
- Støy fra motor (alle våre tre e-tron hadde det)
- Q8 har en relativt slapp ladekurve
- Kjører som en båt (tung, vuggete)
Kan virke litt negativt dette, men har altså hattt tre stykk og det som er bra er veldig bra. Veldig bra bil til hytteturen, ikke så bra til pendling og småkjøring.
Støtter Turfsurf sin vurdering. iX50 er da rimeligere i kjøp og i drift pga lavere forbruk.
Kvikkere og mer komfy på småkjøring og fantastisk "autopilot". Har du ganske ny iphone får du ekte nøkkelkort telefonnøkkel også (telefon i lomma, bilen kjører via uwb).
E-tron har også problemer med motorene og pågående tilbakekalling, og noen tidlige modeller har en batteri-recall på gang.
Har mer tro på Q6, men må jo testes grundig.
Takk for innspill begge to. Q6 ser lovende ut, enig i det.
Fruen er fan av BMW, og har bekjente som er veldig happy med den også. Men får det ikke til å stemme at iX50 er billigere i kjøp enn Q8? Godt utstyrt havner den på rundt 1.1-1.2M basert på litt kjapp research.
En "frykt" jeg har ift Q8 er å kjøpe en litt utdatert bil.
Mye med Q6 som ser "top of the art", eller hva det heter, som forbruk, rekkevidde og ladehastighet. Jeg har ikke prøvekjørt noen av dem, men husker ennå hvor deilig setet på e-tron 55 var etter å ha stått en time på lanseringen.
Uansett, ville jeg prøvd Q6, VW ID7 stasjonsvogn, Kia EV9 i tillegg til Q8.
Sitat fra: gm996 på mandag 17. juni 2024, klokken 21:35Fruen er fan av BMW, og har bekjente som er veldig happy med den også. Men får det ikke til å stemme at iX50 er billigere i kjøp enn Q8? Godt utstyrt havner den på rundt 1.1-1.2M basert på litt kjapp research.
Nå har BMW hatt kampanje på denne med en kraftig rabatt i lang tid. Ser ut som om den er borte, vil tro det er rom for ganske kraftig pruting nå.
Det er ca 200.000 rabatt på BMW iX50 hvis de fortsatt har kampanjen. Sjekk "leveringsklare biler" på nett.
https://finn.bmw.no/r/I20-iX
Sitat fra: daktari på tirsdag 18. juni 2024, klokken 07:47Det er ca 200.000 rabatt på BMW iX50 hvis de fortsatt har kampanjen. Sjekk "leveringsklare biler" på nett.
https://finn.bmw.no/r/I20-iX
Tenker du at disse prisene som er oppgitt er med rabatt, eller at man kan forvente 200k rabatt "ekstra" på disse?? Nå ser jeg hva daktari mente. Prøvekjørte iX50 nå i dag - absolutt en god bil. Ankepunktet er bagasjerommet. Jeg syntes Q8 er litt snau på bagasjeplass, og iX50 er enda mindre. (Ingen av dem er jo "små" da, men når man har pakket i en XC70 med plass til alt i 10 år så blir man litt godt vant.)
Spent på pris. Jeg heller fortsatt litt mot Q8, men jeg er veldig i tvil om hvor rasjonell og objektiv jeg klarer å være her, sånn egentlig.
Sitat fra: gm996 på tirsdag 18. juni 2024, klokken 20:11Spent på pris. Jeg heller fortsatt litt mot Q8, men jeg er veldig i tvil om hvor rasjonell og objektiv jeg klarer å være her, sånn egentlig.
Prisen som er oppgitt på de leveringsklare bilene daktari linket til er med rabatt. Du kan se det på at de har en utstyrspakke som heter "premium edition". Det er den som utløser rabatten.
Og med rette avtale kan du få 4% til (før avgifter) f.eks via Akademikerne.
Eksempel på en med litt ekstra og vhjul.
Nå sklir dette kanskje litt over fra Audi til BMW her, skal heller opprette ny tråd dersom det blir for mye off-topic. Men ang BMW - er Jæger og Bavaria konkurrenter i dette markedet? Kan jeg forvente å få konkurrerende tilbud fra de?
De og Bilia er konkurrenter. Jeg har og fått tilbud fra fra forskjellige Bilia forhandlere med stor variasjon på rabatt. Så her er det bare å prute og sette de opp mot hverandre.
Jeg endte til slutt opp med en iX 50 etter MYE tenking, lesing, prøvekjøring og nøling.
Jeg tror fortsatt at jeg liker Q8 best, rent subjektivt, men jeg liker den ikke 200k kroner bedre. Og for oss som ikke er vant til elbil, føles det sannsynligvis mer "riktig" i Q8 som i større grad minner om en fossilbil.
Det som klart trekker iX50 ned er bagasjeplass, og hadde bilene vært omtrent likt priset hadde jeg sannsynligvis valgt Q8 pga det. Jeg er veldig spent på hvordan det vil fungere. Vi er godt vant til å pakke MYE på turer og ferier. iX50 har romsligere baksete, på bekostning av bagasjerom. Q8 har noe større bagasjerom, på bekostning av baksetet.
Direkte sammenlignet vinner iX50 på det meste annet, i alle fall på papiret. Rekkevidde, hengervekt, hurtiglading, effekt. Om jeg faktisk merker noe til dette i hverdagen er jeg mer skeptisk til. Det er sjeldent jeg skal trekke tyngre enn 1800 kg, det er sjeldent det er veldig viktig for meg å lade til 80% på 31 minutter kontra 35 minutter, osv. Da er det større risiko for at jeg merker at bagasjeluken ikke klarer å lukke seg. Vi får se!
Til syvende og sist ble det egentlig helt umulig å velge mellom de to, og det falt ned på pris, rett og slett. Begge er definitivt gode biler, og jeg anser begge to som ganske "trygge" valg.
Takk for innspill i tråden her. Overtar bilen i løpet av et par uker 👍
Lykke til med ny bil, 200k er ett godt argument. Så får du heller pakke opp til taket!
Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. juni 2024, klokken 06:40Lykke til med ny bil, 200k er ett godt argument. Så får du heller pakke opp til taket!
Eller oppå taket, eller bak taket...
https://www.elbil24.no/nyttig/okte-bagasjeplassen-med-770-liter/73212612
Sitat fra: gm996 på tirsdag 18. juni 2024, klokken 20:11Sitat fra: daktari på tirsdag 18. juni 2024, klokken 07:47Det er ca 200.000 rabatt på BMW iX50 hvis de fortsatt har kampanjen. Sjekk "leveringsklare biler" på nett.
https://finn.bmw.no/r/I20-iX
Tenker du at disse prisene som er oppgitt er med rabatt, eller at man kan forvente 200k rabatt "ekstra" på disse?? Nå ser jeg hva daktari mente. Prøvekjørte iX50 nå i dag - absolutt en god bil. Ankepunktet er bagasjerommet. Jeg syntes Q8 er litt snau på bagasjeplass, og iX50 er enda mindre. (Ingen av dem er jo "små" da, men når man har pakket i en XC70 med plass til alt i 10 år så blir man litt godt vant.)
Spent på pris. Jeg heller fortsatt litt mot Q8, men jeg er veldig i tvil om hvor rasjonell og objektiv jeg klarer å være her, sånn egentlig.
Når man ser på femseter til en million er man vel ganske langt unna det rasjonelle uansett, så her tror jeg bare følelsene må få styre om du uansett har budsjettert i den prisklassen og ønsker dyr bil.
Om jeg kun hadde to barn tror jeg heller jeg ville ha gått for de nye stasjonsvognene som ID7, eller kanskje 5-serie som er i din prisklasse. Da kan du virkelig banke mil på motorveien i elbil!