Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Andre Elbiler => Emne startet av: ElMarkus på lørdag 15. juni 2024, klokken 22:25
Denne har nok gått under radar her på Elbilforumet. Eller tar jeg feil?
Finnes å kjøpe i Norge og Europa som 4 hjulig motorsykkel (L7e) med 2 seter.
acecar.no
Mai -24 ca 100 solgte i Norge.
Kinabil dette og dessverre, nei takk.
Går fint å lade på Supercharger (AC-lading dokk) :+1:
Men det tar laaaang tid. Detta var kun en test hvis det overhode gikk å lade.
Det naturlige er jo å lade hjemme over natten.
Tok meg en tur i går også. Klarte av turen på 140 km uten å lade. Da holdt den fint trafikk rytmen med andre bilene. Rundt 60-90 km/h. Men dette er jo på sommeren. Vinteren blir det nok klart verre å ta samme vei. Tenker maks 100-120 km.
Ser da veldig ut som du lader med AC, ikke CCS. Så da får du ikke ladet på SuC - superlader. Bildet viser jo at du er koblet til en hurtiglader (ikke lynlader eller superlader), men med AC.
Ikke alle steder har AC i kombinasjon med hurtig/lynlader, og garantert ikke Tesla SuC-stasjoner eller Ionity.
Dog, finnes jo selvsagt noen steder der Ionity og Tesla SuC er plassert ut, slike komboladere fra andre operatører, ihvertfall frem til de oppdaterer til lynladere.
Når slike hurtigladere oppgraderes, gjerne byttes ut med f.eks. kempower-stolper, så forsvinner fort AC-lading som en mulighet.
Beklager om dette høres ut som kverulering, men en viss begrepsforståelse er det greit at man knytter til seg, OG benytter seg av, slik at ikke mindre kyndige brukere lar seg villede.
Dog, hadde vært knall om slike fikk støtte for CCS og faktisk kunne ladet på SuperCharger. 8) Jeg måtte faktisk se litt nøyere før jeg så feilen, og ble litt skuffet! Dog, ikke overrasket...
PS! Fint om man parkerer litt på siden, slik at man kan lade og samtidig gi plass om det kommer noen som trenger CCS eller ChaDeMo-ladepluggen, for de kan lade samtidig om ledningen når frem til ladeluka. AC-laderen har jo gjerne noen meter å ta av...
Jeg ser de annonserer at de får utsalg i Kristiansand snart, da skal jeg definitivt teste en for å se hvordan den kommer ut sammenlignet med Twizyen.
Denne kan jo bli veldig interessant som Twizy alternativ for mange som pendler der det er høye bompengekostnader.
Twizyen føles egentlig ganske trygg å kjøre, men er veldig lite praktisk mht bagasje/varme/vintervær.
Her jeg bor midt mellom Kristiansand og Lillesand skal bompengeringen utvides kraftig nå i år og det begynner allerede å bli en del mopedbiler i trafikken nå.
Men mopedbil er en utfordring/fare i trafikken mht 45km begrensningen. En slik "motorsykkelbil" er antagelig en mye bedre løsning.
Har denne ACE modellen noen form for sikkerhetsbur og har den airbag slik som Twizyen?
Mvh
Hugo
Hei
Har prøvekjørt en BAW PONY, (ACE), på Os, utenfor Bergen. Iflg selger er det både Kollisjonspute, kun for fører, og ABS-bremser.
Den gir, iallefall etter mitt synspunkt, mye mer "bilfølelse" enn en TWIZY.
Den har bakhjulsdrift, etter mitt syn fordel på vinterføre.
Prisen er høy, men ikke avskrekkende. Eneste grunn til at jeg ikke eier en sånn er at jeg synes batterikapasiteten er for liten, ca 13 kWh. Det er en såpass grei liten bil, at den vil bli mye brukt, og på småkjøring tappes batteriet fort, opplevde det med 2015 modell E-UP
Der er en annen liten "Kineser", Zhidou, med 27kWh batteri, men den er dyr, ca 225 000,-kr
Mvh
tolapet
Helt riktig ladet på AC.
Ja, Airbag kun på førerside. Har hatt den nå et par uker å må si jeg er fornøyd. Er ikke noen sinke i trafikken da den lett holder tempoet rundt 90-100km/h med S-mode.
Har varmepumpe som får opp varmen hurtig i kupeen. Dokk varmer ikke varmepumpa opp batteripakka på vinterstid. Så avansert er den ikke.
Manuell AC er også effektiv ved varme solige dager.
Mangler litt å strekke ut beina. Går fint med venstrebein når du kjører. Men høyre bein har litt rar vinkel mot akselerasjons pedal. Den har jo ikke cruise kontroll.
Forbruket motsvarer batteri pakka. Har pendlet rundt 5-6kWh/100km hvilket jeg synes er utrolig lavt. Men så veier jo ikke bilen mye da.
Tilbehør jeg lagt til....
BAW bokstaver i krom plast
Vindavviser
Finner AC lading på mange shopping senter. Men som sagt. Denne motorsykkel bil er laget for korte avstand der du primært lader hjemme på natta. 6-8 timer å lade fullt opp.
Korte avstand, reise på arbeid. Ja da bruker jeg denne med glede. Der jeg bor er det sky høy bompenger for å komme over ei bru med vanlig bil eller elbil til fastlandet. Denne går gratis. 👍🏻
Najs med 360 kamera. 👍🏻
Pimp up your ride 😄
Sitat fra: turfsurf på søndag 16. juni 2024, klokken 08:29Kinabil dette og dessverre, nei takk.
Hadde det vært noe for deg hvis den var laget i et annet land? :o
Helt klart, L7 er høyaktuelt når veiprising kommer. Genialt til jobb og annen småkjøring.
Ser den står registrert som BAW PONY hos vegvesenet.
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EK5827
Det er gjort noen Youtube tester i Tyskland, bl.a. på Autobahn med overraskende godt resultat, "Das is nicht zu glauben! Das ist ein LKW killer!!" :)
https://youtu.be/vHFyLH2a24s?si=F23dFCuatOh0oyu7&t=504
Det hadde vært interessant å vite hvor mange det går av disse på norske og europeiske veier pr idag.
Noen som vet hvorfor disse ikke vises i Elbilstatistikk.no?
EDIT: Ser at min og andre Twizyer heller ikke er på Elbilstatistikk... Hvorfor er ikke L7E kjøretøyene med her?
Gleder meg til importøren tar en tur til Sørlandet med demobilene sine så jeg får prøvekjørt her :)
Mvh
Hugo
I følge regnr.info går det 11 stk. BAW PONY i Norge. https://regnr.info/husker-ikke-hele-regnr?s1=&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=&s7=&biltype=baw+pony&farge=&type=&yrf=&yrt=&chassinr=
Det kan forøvrig nevnes at det i følge samme side er over 500 Renault Twizy i Norge.
Jeg har lest om 100 solgte i var det mai -24 i Norge?
Kan jo ha vart et null (0) for mye i teksten? 😄
Uansett er det mer enn elve (11) stykk min er jo ikke med der å vet 2 stykk sorte som har blitt solgt de siste ukene.
Jeg er ikke sikker på hvor ofte regnr.info oppdaterer databasen sin, men det er gjerne noe forsinkelser slik at nylig registrerte kjøretøy ikke er med. Ser nå at de nyeste BAW PONY på regnr.info er fra februar, så da er det nok noen flere der ute.
Jepp! 👍🏻
Ei genuin gledes-Meter. 🚗🚙🚓
Når bilen viser 100km/h så viser min hastighets app 88km/h
Når bilen viser 80km/h så viser min hastighets app 72km/h
Når bilen viser 50km/h så viser min hastighets app 43km/h
.... Slik omtrent.
Ergo viser bilen for høy fart mot virkelig fart.
Rundt 7-10 km for fort. Jo hurtigere du kjører dess større feilmargin.
Det går utmerket å få Video fra YouTube eller musikk video fra appen TIDAL via USB-C kabel fra smartphone. Selv om man kjører så *host* passasjer kan se på Video på info skjermen i bilen.
Jeg prøvekjørte den i går, de er i Sørlandsparken i dag og i morgen også (ved Circle K pumpene foran Meny butikken) hvis det er flere her som er interessert.
Kontaktinfo finnes nederst på siden her https://www.acecar.no/
Mine inntrykk og tanker:
- Mye mere "bil følelse" enn jeg var forberedt på. Den kan absolutt ikke sammenlignes med en Twizy, mere med I-Miev trillingene som jeg har hatt flere av og kjørt mye med.
Byggekvaliteten virket overraskende god ved første øyekast, det var jo dør "thump" som på en Rolls Royce :)
Jeg prøvde den i 90 (antagelig rundt 85 GPS speed) på motorveien, og da syntes jeg den var litt ustabil og jeg måtte korrigere på rattet når VY sin 2 etasjers ekspressbuss raste forbi. Men i 75 og lavere var den stabil og fin, og det er vel i disse hastighetene denne bilen egentlig bør brukes.
Jeg kjørte den med vilje i noen asfalthull som jeg unngår som pesten med min Twizy, og ACEen er ca 1000 ganger mer behagelig med både hjul-fjæring og sete-fjæring som faktisk virker :)
.
- Bilene er understellsbehandlet med Mercasol, men jeg så at motor og motorcontroller sitter veldig åpent oppunder bilen uten noen form for deksler så lurer jo på hvordan dette holder i norsk vinter med is og saltsørpe.
.
- For en gammel gubbe som meg med dårlig rygg, så er den jo mye lettere å komme inn/ut av enn i min Model 3. Selvfølgelig er setene mye bedre i Model 3, men ACEen er jo ikke beregnet for langkjøring så egentlig synes jeg de var overraskende gode. Bedre enn i I-Miev vil jeg påstå.
Dessverre så er skilleveggen mot varerommet plassert litt for langt fram, slik at seteryggen blir litt vel "bratt". Dette sa de at de var klar over, og det er mulig å tilpasse/endre på brakettene til veggen slik at den kommer litt lengre tilbake. Varerommet er jo likevel veldig stort, og for de som har hund så må det jo være fint at hundeburet på en måte er integrert i bilen...
.
- Multimediaskjermen virket responsiv og fin, litt synd at de ikke tilbyr en integrert DAB adapter - i det minste som en opsjon. 360 view og sidekameraer fungerte veldig bra, jeg foretrekker definitivt denne løsningen framfor Tesla sin løsning. Litt synd at det ikke var noen kart integrasjon, jeg er litt usikker på om enheten støttet Android Carplay men jeg tror ikke det?
. - Det er 5 års nybilgaranti på LFP batteriet og også på motor og motorkontroller. Usikker på om lader og andre høyspent (dvs 100Volt :)) komponenter også har garanti.
Utover dette så er det norsk kjøpslov som gjelder fikk jeg opplyst, altså ingen vanlig garanti på selve bilen??
.
Det eneste jeg synes er direkte negativt med denne bilen er at den bare lader med 2kW. Det hadde hjulpet veldig mye med 4kW lading, dette savner jeg på Twizyen også.
Mvh
Hugo
Eller hur. Synes det er mye «bil» for pengene goggo.
Har vart fall ikke angret på kjøpet 👋🏻
Sitat fra: ElMarkus på onsdag 21. august 2024, klokken 15:58Eller hur. Synes det er mye «bil» for pengene goggo.
Har vart fall ikke angret på kjøpet 👋🏻
Et godt og økonomisk smart alternativ for mange den røde der :+1: ser så kul ut også
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 22. august 2024, klokken 06:37Sitat fra: ElMarkus på onsdag 21. august 2024, klokken 15:58Eller hur. Synes det er mye «bil» for pengene goggo.
Har vart fall ikke angret på kjøpet 👋🏻
Et godt og økonomisk smart alternativ for mange den røde der :+1: ser så kul ut også
https://www.nrk.no/rogaland/med-denne-_bilen_-sparer-du-tusenvis-av-kroner-gjennom-ryfast-1.17111349 (https://www.nrk.no/rogaland/med-denne-_bilen_-sparer-du-tusenvis-av-kroner-gjennom-ryfast-1.17111349)
Va falls!
Oppdatert hjemmeside å lenger rekkevidde. :+1:
https://www.acecar.no/ (https://www.acecar.no/)
Men da også dyrere med lenger rekkevidde. ;)
Står ikke noen sted hvordan dem har fått til lenger rekkevidde. Hadde vart artig å visst?
Større batteri?
Annen slags batteri?
Andre effektive komponenter?
Hei
Den har fått større større batteri, med kapasitet på 17.28kWh. Spenningen er også økt fra
102,4 V til 115.2 V, noe som medfører at motoren yter 15kW, 20 hp.
...og prisen har økt...
Sitat fra: tolapet på mandag 18. november 2024, klokken 21:51Hei
Den har fått større større batteri, med kapasitet på 17.28kWh. Spenningen er også økt fra
102,4 V til 115.2 V, noe som medfører at motoren yter 15kW, 20 hp.
...og prisen har økt...
:+1:
Kunde med fordel økt ladehastighet til det doble også.
Med disse prisene og biler som Hyundai Inster på vei, så er vel dette kun interessant for de som kjører daglig på bomvei?
Kunne godt tenkt meg noe lignende selv for å kjøre til jobb om vinteren, men til slike priser er det uaktuelt.
Ja denne ACEen blir vel kun en "tunell bil" for de pendlerne som må betale flere hundre kroner om dagen for å kjøre f.eks Ryfast med en vanlig elbil.
Det er godt å se at det begynner å komme småbil alternativer nå, selv synes jeg Nammi Box til 200.000,- ser ut som et godt alternativ med 6kW AC lading og 70kW CCS. Regner med denne har sterkere/sikrere karrosseri også.
2 kW lading på ACEen holder bare ikke mål, selv om bilen ellers var overraskende grei å kjøre.
Kun 2 kW lading er faktisk en større begrensning enn den korte rekkevidden for Twizyen jeg har i dag også.
https://www.dong-feng.no/
Mvh
Hugo
Etter Mail Til Forhandler:
Nammi box, Bilen leveres med vinterhjul til 249.000,-
Da får du den bilen med lengst rekkevidde på 310 kilometer.
———————
Selvfølgelig kjøper man ei BAW PONY for å slippe Bompenger. Mye, mye Bompenger i løpet av et år.
@ElMarkus, har du noen flere erfaringer å dele mht Ponyen?
Spesielt i forhold til vinterkjøring, jeg lurer på hvordan denne lette bilen klarer seg på glatta.
Er det ingen andre her på forumet som har kjøpt denne bilen? Jeg finner ingen gruppe på Facebook for denne heller, forhandler påstår jo at de har solgt hundrevis av den men det er veldig lite info å finne om den fra andre enn forhandler. Elbilforeningen har heller ikke nevnt den med et ord på sine sider, etter hva jeg har sett.
Selv har jeg bestemt meg for å beholde Twizyen i alle fall en sommersesong til, men ser ikke bort fra at jeg vil gå over til en ACE Pony hvis det begynner å komme noen på bruktmarkedet til en fornuftig pris.
Foreløpig har jeg ikke sett en eneste en på FINN bortsett fra forhandlerbiler til nypris som jeg synes er for høyt.
Mvh
Hugo
Fungerer fint på vinterføre. Men tenk på at den har bakhjulstrekk.
Facebook gruppe her...
Sitat fra: ElMarkus på tirsdag 04. februar 2025, klokken 20:32Facebook gruppe her...
OK, takker så mye. Har meldt meg inn i FB gruppen nå.
Mvh
Hugo
Å så har de skiftet navn ::), og endret konsept ???, og økt ladehastigheten ;D
https://www.swipp.no
Så ett ønske, ikke slutt å poste her, det er ikke alle som er på FB