Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Moas på onsdag 12. juni 2024, klokken 13:55
https://www.tv2.no/broom/na-hardt-slag-for-kinesiske-biler-i-europa/16760641/
USA får 100%, Eu får 25% straffetoll. Norge 0%. Gjett om kineserne kommer enda sterkere til vårt bilmarked.
Sitat fra: Moas på onsdag 12. juni 2024, klokken 13:55https://www.tv2.no/broom/na-hardt-slag-for-kinesiske-biler-i-europa/16760641/
USA får 100%, Eu får 25% straffetoll. Norge 0%. Gjett om kineserne kommer enda sterke til vårt bilmarked.
Vi kommer til å få mye bil for pengene her. Importørene av europeiske biler må strekke seg langt.Dette trekker i retning høyere kronekurs også. Det igjen gir lavere rente. Så at Norge ikke gjør som EU er positivt for økonomien i Norge.
Blir spennende å se hvordan de kinesisk merkene reagerer. Skal de opprettholde volum i Europa må de kutte prisene, skal de selge mer i Norge må prisene mer ned her.
Ungarn kommer vel aller best ut det på sikt, der kikker vel flere enn BYD etter muligheter for produksjon av bil.
NIO produserer allerede sine swap stasjoner der og CATL åpner fabrikk neste år.
https://www.france24.com/en/europe/20240509-china-clean-car-manufacturers-find-european-foothold-hungary-ev-orban-xi-jinping
Det er jo fordel oss egentlig, blir jo et vanvittig utvalg til gode priser og mye spennende. Litt skummelt for forbrukere bare med så mange bilmerker som potensielt sett kan gå konkurs.
Vi blir taxfree-markedet for kinabiler på godt og vondt. Mulighetene for nye biltrender blir enormt.
Nio har store tap:
https://www.tv2.no/broom/solgte-faerre-elbiler-tapte-nesten-10-milliarder/16755036/
Sitat fra: automat på onsdag 12. juni 2024, klokken 23:59Nio har store tap:
https://www.tv2.no/broom/solgte-faerre-elbiler-tapte-nesten-10-milliarder/16755036/
Og Tesla ledes av en megalomanisk psykopat. Men hvilken relevans har disse to tingene for straffetoll satsene EU innfører og denne tråden?
Hvilke kinesiske bilfabrikanter vil overleve i Norge og Europa?
BYD, siden de bygger fabrikker i Europa.
SAIC (MG/Maxus) siden de har fotfeste i markedet.
Geely siden de eier Volvo.
Kanskje Xpeng, VAG har investert i dem og G9 og G6 ser jo ut til å være gode biler.
Det er ikke plass til alle.
NIO overlever også, posisjonen i hjemmemarkedet er sterk og med Onovo merket som lanseres i september har NIO fått muligens sin første cash cow i L60.
En får kanskje håpe at NIO ikke utvikler Firefly alene, NIOs tredje merket, som skal være enda biligere enn Onovo. Sub 20k USD markedet i Kina er fullt, Onovo L60 starter på 23k USD, da må Firefly enda lengre ned i pris om de skal ha batteribytte.
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 13. juni 2024, klokken 07:32Sitat fra: automat på onsdag 12. juni 2024, klokken 23:59Nio har store tap:
https://www.tv2.no/broom/solgte-faerre-elbiler-tapte-nesten-10-milliarder/16755036/
Og Tesla ledes av en megalomanisk psykopat. Men hvilken relevans har disse to tingene for straffetoll satsene EU innfører og denne tråden?
Er det irrelevant at et selskap som går med milliardunderskudd blir rammet av denne straffetollen?
Sitat fra: automat på torsdag 13. juni 2024, klokken 10:42Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 13. juni 2024, klokken 07:32Sitat fra: automat på onsdag 12. juni 2024, klokken 23:59Nio har store tap:
https://www.tv2.no/broom/solgte-faerre-elbiler-tapte-nesten-10-milliarder/16755036/
Og Tesla ledes av en megalomanisk psykopat. Men hvilken relevans har disse to tingene for straffetoll satsene EU innfører og denne tråden?
Er det irrelevant at et selskap som går med milliardunderskudd blir rammet av denne straffetollen?
Vel, når NIO taper penger fordi de utvikler nye bilmodeller og bygger infrastruktur, ganske så irrelevant om noen hundre biler i året får ekstra toll.
Om noe kommer de kinesiske merkene styrket ut av dette og de europeiske vil slite. Med mindre en i Europa beveger seg vekk fra elbiler, noe som ikke er usannsynlig gitt adopsjonen nedover i Europa.
Kinesiske bilfabrikanter vil etablere fabrikker utenfor Kina og omgå tolltariffene, noe de fleste har hatt planer om uansett.
Kina hadde nesten 60% av det totale elbilsalget i 2023 og er det eneste større markedet elbil salget øker i 2024.
Nå blir europeiske produsenter utestengt fra det kinesiske elbilmarkedet med biler produsert i Europa, produserer de bilene sine i Kina får de straffetoll inn i Europa.
Så du får gotte deg med «dårlige» NIO nyheter mens du kan.
Tariffer er vel aldri bra for forbrukeren, da det er en omfordeling fra konsument til stat. Men jeg kan forstå behovet for å beskytte industri og produksjon i europa, og sikkerhetsmessig er det nok heller ikke så gunstig at Kina potensielt kan skru av alle bilene i vesten om det skulle bli trøbbel på noe vis. Ikke at jeg tror det er særlig sannsynlig, men man ser på Russland at de var villig til å ofre sine svært lukrative økonomiske avtaler med europa for å gå inn i en meningsløs krig med sitt broderfolk, så aldri si aldri.
Sitat fra: Vaduz på fredag 14. juni 2024, klokken 17:17Tariffer er vel aldri bra for forbrukeren, da det er en omfordeling fra konsument til stat. Men jeg kan forstå behovet for å beskytte industri og produksjon i europa, og sikkerhetsmessig er det nok heller ikke så gunstig at Kina potensielt kan skru av alle bilene i vesten om det skulle bli trøbbel på noe vis. Ikke at jeg tror det er særlig sannsynlig, men man ser på Russland at de var villig til å ofre sine svært lukrative økonomiske avtaler med europa for å gå inn i en meningsløs krig med sitt broderfolk, så aldri si aldri.
Vaduz :+1: jeg er helt enig i det du skriver
Det ser ut som MG er klare for en ny priskrig i høst i Norge:
https://www.tv2.no/broom/denne-modellen-kan-fort-bli-billigere/16821371/
Sitat fra: Moas på søndag 07. juli 2024, klokken 07:52Det ser ut som MG er klare for en ny priskrig i høst i Norge:
https://www.tv2.no/broom/denne-modellen-kan-fort-bli-billigere/16821371/
Takker for linken og jeg ser de selger de nybrukte MG bilene uten EDR. Så følg med hvis du skal ha med EDR. For det skal være EDR på de som er nyreg etter 7.juli som jo er i dag.
https://www.motor.no/aktuelt/mg-utnytter-muligheten-pa-en-smart-mate/278422
"7. juli trer nye EU- og EØS-regler for typegodkjenning i kraft. Disse reglene sier at biler som skal nyregistreres, blant annet må være utstyrt med EDR, også kjent som en «sort boks».
Det MG gjør nå, er at importøren og forhandlerne er i gang med å registrere opp et stort antall biler før dette, som ikke har de nødvendige tingene på plass for å være typegodkjent etter fristen."
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. juli 2024, klokken 11:06Sitat fra: Moas på søndag 07. juli 2024, klokken 07:52Det ser ut som MG er klare for en ny priskrig i høst i Norge:
https://www.tv2.no/broom/denne-modellen-kan-fort-bli-billigere/16821371/
Takker for linken og jeg ser de selger de nybrukte MG bilene uten EDR. Så følg med hvis du skal ha med EDR. For det skal være EDR på de som er nyreg etter 7.juli som jo er i dag.
https://www.motor.no/aktuelt/mg-utnytter-muligheten-pa-en-smart-mate/278422
"7. juli trer nye EU- og EØS-regler for typegodkjenning i kraft. Disse reglene sier at biler som skal nyregistreres, blant annet må være utstyrt med EDR, også kjent som en «sort boks».
Det MG gjør nå, er at importøren og forhandlerne er i gang med å registrere opp et stort antall biler før dette, som ikke har de nødvendige tingene på plass for å være typegodkjent etter fristen."
Du slipper jo unna kravet når du kjøper en "bruktbil", men da bør vel rabatten være deretter. For vi vet jo hvor mye de trekker av, om du snur og vil trekke deg straks kjøpet er gjennomført.
Siden de har fått stor rabatt fra MG, så må man forvente de ikke stikker store deler av denne rabatten i sin egen lomme. Her er nok god grunn for å ikke akseptere den første prisen, men er rom for å kraftig pruting...
Sitat fra: RJK på søndag 07. juli 2024, klokken 12:23Her er nok god grunn for å ikke akseptere den første prisen, men er rom for å kraftig pruting...
RJK :+1: Godt poeng