Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Otkristo på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:07
Neste gang du klager på at du ikke får oppfylt alle ønsker om ny funksjonalitet, Tesla Vision, regnsensor etc
Husk i det minste at du slipper å utføre software oppdateringer på nærmeste verksted.
Jeg har fått mine oppdateringer OTA, men den siste fikk jeg sannelig beskjed om at jeg måtte innom verkstedet for å legge inn. Nå var den ikke veldig spennende så kan alltids vente og se om neste oppdatering lar seg OTA-installere.
Sitat fra: Otkristo på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:07Neste gang du klager på at du ikke får oppfylt alle ønsker om ny funksjonalitet, Tesla Vision, regnsensor etc
Husk i det minste at du slipper å utføre software oppdateringer på nærmeste verksted.
Hadde gjerne tatt en tur til Tesla-verkstedet hvis de hadde greid å fikse regnsensoren. Det har de ikke greid 7-8 år.
Og korrekte fartsgrenser!
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 18:07Sitat fra: Otkristo på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:07Neste gang du klager på at du ikke får oppfylt alle ønsker om ny funksjonalitet, Tesla Vision, regnsensor etc
Husk i det minste at du slipper å utføre software oppdateringer på nærmeste verksted.
Hadde gjerne tatt en tur til Tesla-verkstedet hvis de hadde greid å fikse regnsensoren. Det har de ikke greid 7-8 år.
Funger den greit nok den , men bytt bil hvis ikke...
Sitat fra: geirci2 på torsdag 06. juni 2024, klokken 18:42Og korrekte fartsgrenser!
[/quotsSitat fra: geirci2 på torsdag 06. juni 2024, klokken 18:42Og korrekte fartsgrenser!
Gjelder alle merker dessverre...
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 06. juni 2024, klokken 18:07Sitat fra: Otkristo på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:07Neste gang du klager på at du ikke får oppfylt alle ønsker om ny funksjonalitet, Tesla Vision, regnsensor etc
Husk i det minste at du slipper å utføre software oppdateringer på nærmeste verksted.
Hadde gjerne tatt en tur til Tesla-verkstedet hvis de hadde greid å fikse regnsensoren. Det har de ikke greid 7-8 år.
De kan ikke fikse noe de ikke har ;-) Regnsensor har ikke Tesla hatt på mange år. Atuoviskere som du nok tenker på kom først i USA for 6 år siden. I Norge fikk vi det vel for maks 5 år siden.
Som sagt i en annen tråd om temaet, så er det lang fra alle som har problemer med autovisker. Dog svært kjedelig for de som har problemer.
Jeg har hatt tilgang til "en betaversjon av en regnsensoraktig etterlikning" fra bilen var ny i 2018, så definitivt mere enn 5 år.
Forundret over at den virker hos noen, men påstanden om at Tesla-fans på en eller annen måte alltid får de beste bilene holder seg :)
Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 08:49Jeg har hatt tilgang til "en betaversjon av en regnsensoraktig etterlikning" fra bilen var ny i 2018, så definitivt mere enn 5 år.
Jeg husket åpenbart feil. Mente bestemt at det kom en stund etter at jeg fikk min bil i mars -19, men ser nå at autovisker ble lansert i januar -18. Altså drøyt 6, men ikke 7-8 år siden. Beklager feilen.
Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 08:49Forundret over at den virker hos noen, men påstanden om at Tesla-fans på en eller annen måte alltid får de beste bilene holder seg :)
Den påstanden er useriøs og vinter om fornektelse. Det er en kjent sak at tørrvisking slettes ikke gjelder alle. At du tror at autoviskere ikke fungerer hos noen er bare merkelig. Av 6 eiere i nær familie er det kun svigerfar som plages av tørrvisking. 3 av dem hadde ikke hørt om problemet.
Jeg karakteriserer meg heller ikke som Tesla-fan, og er fullt klar over at tørrvisking er høyst reelt, og en forbannelse for de det gjelder.
Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 10:41Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 08:49Jeg har hatt tilgang til "en betaversjon av en regnsensoraktig etterlikning" fra bilen var ny i 2018, så definitivt mere enn 5 år.
Jeg husket åpenbart feil. Mente bestemt at det kom en stund etter at jeg fikk min bil i mars -19, men ser nå at autovisker ble lansert i januar -18. Altså drøyt 6, men ikke 7-8 år siden. Beklager feilen.
Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 08:49Forundret over at den virker hos noen, men påstanden om at Tesla-fans på en eller annen måte alltid får de beste bilene holder seg :)
Den påstanden er useriøs og vinter om fornektelse. Det er en kjent sak at tørrvisking slettes ikke gjelder alle. At du tror at autoviskere ikke fungerer hos noen er bare merkelig. Av 6 eiere i nær familie er det kun svigerfar som plages av tørrvisking. 3 av dem hadde ikke hørt om problemet.
Jeg karakteriserer meg heller ikke som Tesla-fan, og er fullt klar over at tørrvisking er høyst reelt, og en forbannelse for de det gjelder.
Hvis det er slik at tørrvisking ikke er et fast problem for alle, så viser det hvor sårbart AI/computer vision er. AIen er den samme i bilene, men noen ganger, hos noen, oppstår en situasjon som tolkes av AIen som regn.
Teknologien er dermed uansett for upålitelig og gir en dårlig bruksopplevelse. Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Teknologivalget var altså feil, uansett.
Burde byttet til en teknologi med høyere presisjon.
Frontruta er sikkert ikke like ren hos alle, og motlys, brytninger i glass, urenheter, insekter, ting i lufta etc kan utløse et visk.
Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.
Her er eksempler på hva som KAN redusere problemet:
- Sjekk av ruta foran kamera for skader
- Hydrofobisk middel på ruta foran kamera
- Rengjøring inni kamerahus og behandling med antiduggmiddel
- Rengjøring av kameralinse
- Kalibrering av kamera
Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking.
Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Hvis det er slik at tørrvisking ikke er et fast problem for alle, så viser det hvor sårbart AI/computer vision er. AIen er den samme i bilene, men noen ganger, hos noen, oppstår en situasjon som tolkes av AIen som regn.
Teknologien er dermed uansett for upålitelig og gir en dårlig bruksopplevelse. Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Teknologivalget var altså feil, uansett.
Burde byttet til en teknologi med høyere presisjon.
Litt på siden, men Teslas AI har enorme evner. For eksempel hos meg hvor den på null komma null klarer å gjøre blomsterkasser om til en buss! Ikke rart at den sliter med noen regndråper...
Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 12:02Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.
Her er eksempler på hva som KAN redusere problemet:
- Sjekk av ruta foran kamera for skader
- Hydrofobisk middel på ruta foran kamera
- Rengjøring inni kamerahus og behandling med antiduggmiddel
- Rengjøring av kameralinse
- Kalibrering av kamera
Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking.
Ok, ser ut som man ta på seg en hvit ingeniørfrakk og ta med seg nok utstyr på parkingsplassen. Enkel sak altså.
Hvis dette blir Industristandarden på vindusviskere så går ting feil vei..
Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 12:02Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.
Her er eksempler på hva som KAN redusere problemet:
- Sjekk av ruta foran kamera for skader
- Hydrofobisk middel på ruta foran kamera
- Rengjøring inni kamerahus og behandling med antiduggmiddel
- Rengjøring av kameralinse
- Kalibrering av kamera
Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking.
Er du seriøs nå? :o
Sitat fra: Moas på fredag 07. juni 2024, klokken 13:03Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 12:02Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.
Her er eksempler på hva som KAN redusere problemet:
- Sjekk av ruta foran kamera for skader
- Hydrofobisk middel på ruta foran kamera
- Rengjøring inni kamerahus og behandling med antiduggmiddel
- Rengjøring av kameralinse
- Kalibrering av kamera
Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking.
Ok, ser ut som man ta på seg en hvit ingeniørfag og ta med seg nok utstyr på parkingsplassen. Enkel sak altså.
Hvis man føler for å kle seg ut for gjøre disse tingene så er det ingenting i veien for det.
For de to første punktene trenger man kun glassrens, RainX og lofritt tørkepapir. Dette løser problemene for mange.
Om man selv vil rengjøre inni kamerahuset trenger man i tillegg et plastverktøy og skrutrekker.
https://www.youtube.com/watch?v=fSi4NiEAzhM
Ingeniøruttannelse er som man ser ikke nødveindig for noen av oppgavene ;-)
Dette er ikke forsvar av løsningen, men tips til hva som kan hjelpe dem som har problemer.
Gjør alle dine fornøyde bekjentskaper en slik innsats, så kanskje det forklarer noe. Personlig har jeg verken gidd eller interesse. Hvis man virkelig må pusse linsen på et forseglet kamera, og fjerne støv i kamerahuset for å få ting til å virke så er dette en kvalitetsbrist. Rett og slett. Hvis det er slik at du elsker å skru og mekke på bilen din, så deg om det.
Man må ingenting av disse greiene. Er det trøbbel med viskerne kan det være lønt å prøve noe av det, på samme måte som at du vasker bilen inkluderet frontruta, så har du plutselig vasket foran kameraet og. Trenger ikke kverulere, What-a-watt.
Jeg gikk litt lenger og fikk Hurtigruta Carglass til å skifte frontruta. Hjalp det? Nei... ;D
Sitat fra: Klykken på fredag 07. juni 2024, klokken 11:23Frontruta er sikkert ikke like ren hos alle, og motlys, brytninger i glass, urenheter, insekter, ting i lufta etc kan utløse et visk.
Det er én hypotese. Men hvis det stemmer er det også en forbasket stor svakhet med valgt løsning.
Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 12:11Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Hvis det er slik at tørrvisking ikke er et fast problem for alle, så viser det hvor sårbart AI/computer vision er. AIen er den samme i bilene, men noen ganger, hos noen, oppstår en situasjon som tolkes av AIen som regn.
Teknologien er dermed uansett for upålitelig og gir en dårlig bruksopplevelse. Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Teknologivalget var altså feil, uansett.
Burde byttet til en teknologi med høyere presisjon.
Litt på siden, men Teslas AI har enorme evner. For eksempel hos meg hvor den på null komma null klarer å gjøre blomsterkasser om til en buss! Ikke rart at den sliter med noen regndråper...
Ja, den tok selvsagt bare hensyn til blomsterkassene, ikke bygningen de var festet til og vinduene der... :D
Faktisk, med litt storsinn kan man forsåvidt ha en forståelse for feilen, dersom resten av veggen var full av like vinduer med vinduskarm. Spesielt om den ikke har fått nok info om proporsjonene, og derved burde forstått at det må ha vært snakk om en bygning!
Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 14:18Gjør alle dine fornøyde bekjentskaper en slik innsats, så kanskje det forklarer noe. Personlig har jeg verken gidd eller interesse. Hvis man virkelig må pusse linsen på et forseglet kamera, og fjerne støv i kamerahuset for å få ting til å virke så er dette en kvalitetsbrist. Rett og slett. Hvis det er slik at du elsker å skru og mekke på bilen din, så deg om det.
Har man autoviskere som fungerer som de skal så gjør man selvfølgelig ikke noe av dette. De som ikke kjenner til problemet har selvfølgelig ikke utført dette. Du trenger ikke være sarkastisk.
Tiltakene er noe som kan være verdt å prøve dersom man har problemer, og man ikke gidder å Tesla til å fikse det. Skjønner? Jeg hadde aldri godtatt tørrvisking.
Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 13:23Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 12:02Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.
Her er eksempler på hva som KAN redusere problemet:
- Sjekk av ruta foran kamera for skader
- Hydrofobisk middel på ruta foran kamera
- Rengjøring inni kamerahus og behandling med antiduggmiddel
- Rengjøring av kameralinse
- Kalibrering av kamera
Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking.
Er du seriøs nå? :o
Ja, absolutt. Synes du det virker useriøst?
Sikkert bare delsiv relevant mht. OTA, men definitivt en faktor; Tesla-eiere godt fornøyde i årets Autoindex (i likhet med siste kundebarometer).
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/alP7o7/her-er-norges-mest-fornoeyde-bileiere
Betalingsmur, men for å ikke avsløre for lite:
Mer enn 200 spørsmål. Måles på:
- Bilen, inkludert selvrapporterte feil og kjøreopplevelsen. Teller 40 prosent.
- Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet. Teller 20 prosent.
- Service på verkstedet. Teller 20 prosent.
- Lojalitet til merket. Teller 20 prosent.
Pallen; Lexus (som vanlig...), Toyota, BMW.
Tesla på 6. plass (opp fra 12. plass i fjor, så mye tyder på at de har kjørt inn TMY, og fått bedre skikk på service-apparatet)
VW? 19. plass, av 23 mulige. Tung overgang til elektriske biler for diesel gate-gjengen.
Renault på bunn. Stellantis tapetserer samtlige plasser mellom VW og Renault.
Noterer meg at det er omtrent kjemisk fritt for kina-merker, med unntak av Polestar (10.) og Volvo (4.). Så her er det muligheter for europeiske merker å rase videre nedover på lista, når noen av kina-merkene blir inkludert.
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 08:33Pallen; Lexus (som vanlig...), Toyota, BMW.
Tesla på 6. plass (opp fra 12. plass i fjor, så mye tyder på at de har kjørt inn TMY, og fått bedre skikk på service-apparatet)
VW? 19. plass, av 23 mulige. Tung overgang til elektriske biler for diesel gate-gjengen.
Renault på bunn. Stellantis tapetserer samtlige plasser mellom VW og Renault.
Har svart på Autoindex undersøkelsen flere ganger, og greia med slike undersøkelser er jo at de sier fint lite om bilene.
Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.
Det er jo riktig. Uansett så er målet kun at kundene er fornøyde uansett utgangspunkt. Lite vits å legger mer i arbeidet enn det.
De ulike merkene må altså legge ulik innsats i arbeidet med å få fornøyde kunder. Kunder som bytter merke vil derfor gjerne ha svært ulik forventning.
Til og med Ryanair har fornøyde kunder, bare forventningene er lave nok.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 09:13Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 08:33Pallen; Lexus (som vanlig...), Toyota, BMW.
Tesla på 6. plass (opp fra 12. plass i fjor, så mye tyder på at de har kjørt inn TMY, og fått bedre skikk på service-apparatet)
VW? 19. plass, av 23 mulige. Tung overgang til elektriske biler for diesel gate-gjengen.
Renault på bunn. Stellantis tapetserer samtlige plasser mellom VW og Renault.
Har svart på Autoindex undersøkelsen flere ganger, og greia med slike undersøkelser er jo at de sier fint lite om bilene.
Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.
Tja. Eller Nei. Det handler om hvilke forventninger/krav man har, og hvordan disse står seg opp mot produktet og apparatet rundt. Opplevd og faktisk kvalitet vil stå sentralt.
Ligger da til rette for at kobbelet av Kina-biler presterer, jf. «Kina-kvalitet».
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 11:37Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 09:13Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.
Tja. Eller Nei. Det handler om hvilke forventninger/krav man har, og hvordan disse står seg opp mot produktet og apparatet rundt. Opplevd og faktisk kvalitet vil stå sentralt.
Ligger da til rette for at kobbelet av Kina-biler presterer, jf. «Kina-kvalitet».
Poenget er jo hva man legger i disse kravene. De er subjektive, og vil dermed innfris av forskjellige merker for forskjellige folk. De som taper er de som har skapt andre forventninger enn de innfrir.
F.eks VW som tradisjonelt har hatt høy opplevd kvalitet blant ikke-premium merkene har med ID serien beveget seg i feil retning, selv om de ser ut til å rette det opp nå med ID.7.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 15:54Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 11:37Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 09:13Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.
Tja. Eller Nei. Det handler om hvilke forventninger/krav man har, og hvordan disse står seg opp mot produktet og apparatet rundt. Opplevd og faktisk kvalitet vil stå sentralt.
Ligger da til rette for at kobbelet av Kina-biler presterer, jf. «Kina-kvalitet».
Poenget er jo hva man legger i disse kravene. De er subjektive, og vil dermed innfris av forskjellige merker for forskjellige folk. De som taper er de som har skapt andre forventninger enn de innfrir.
F.eks VW som tradisjonelt har hatt høy opplevd kvalitet blant ikke-premium merkene har med ID serien beveget seg i feil retning, selv om de ser ut til å rette det opp nå med ID.7.
Her slår du inn åpne dører igjen. Da er vi helt enige i at plasseringen påvirkes av (subjektive, hva ellers?) forventninger og (selvsagt) produsentenes evne til å levere målt opp mot nevnte forventninger. Altså produktet. Sier seg selv. Så kan vi bare spekulere i hvorvidt det primært er produktet eller forventningene som hever Tesla year-on-year.
Sitat fra: geirci2 på fredag 07. juni 2024, klokken 15:47Jeg gikk litt lenger og fikk Hurtigruta Carglass til å skifte frontruta. Hjalp det? Nei... ;D
Fikk nylig byttet frontrute.. Den hadde et hvitt belegg på hele innsiden
Min TM3 fra mars -19 hadde et en frontrute som var umulig å få ren på innsiden. Uansett hva jeg og Tesla gjorde så var det et slags belegg på innsiden som gjorde at man kunne se hvor korkbitene (for transport) hadde sittet. Dette var det flere som rapporterte om. Yen har hatt normal rute.
Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 13:23Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 12:02Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.
Her er eksempler på hva som KAN redusere problemet:
- Sjekk av ruta foran kamera for skader
- Hydrofobisk middel på ruta foran kamera
- Rengjøring inni kamerahus og behandling med antiduggmiddel
- Rengjøring av kameralinse
- Kalibrering av kamera
Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking.
Er du seriøs nå? :o
Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 23:28Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 14:18Gjør alle dine fornøyde bekjentskaper en slik innsats, så kanskje det forklarer noe. Personlig har jeg verken gidd eller interesse. Hvis man virkelig må pusse linsen på et forseglet kamera, og fjerne støv i kamerahuset for å få ting til å virke så er dette en kvalitetsbrist. Rett og slett. Hvis det er slik at du elsker å skru og mekke på bilen din, så deg om det.
Har man autoviskere som fungerer som de skal så gjør man selvfølgelig ikke noe av dette. De som ikke kjenner til problemet har selvfølgelig ikke utført dette. Du trenger ikke være sarkastisk.
Tiltakene er noe som kan være verdt å prøve dersom man har problemer, og man ikke gidder å Tesla til å fikse det. Skjønner? Jeg hadde aldri godtatt tørrvisking.
Du kan få Tesla til å rengjøre inni kamerahuset, om du ikke vil gjøre det selv. Tesla anbefaler nå at det gjøres regelmessig:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-65384C1F-86F2-44E8-A8BC-8A12E7E00A40.html#:~:text=ved%20t%C3%B8rt%20v%C3%A6r.-,Merk,%3E%20Vedlikehold.%20Bruk%20om%20n%C3%B8dvendig%20mobilappen%20til%20%C3%A5%20avtale%20service.,-ADVARSEL
Jeg har ikke vært i nærheten av et Tesla-verksted på en god stund, men det hender at jeg vasker frontvinduet innenifra fra tid til annen. Sist gang 5 desember. Og det ser ut som å holde...
..men ikke inni kamerahuset vel?
Selvsagt ikke. Det hele mener jeg er så enkelt, og jeg har aldri skrudd en skrue på min bil. Bortsett fra hjulbolter en gang i blant. Å åpne kamerahuset tror jeg fremdeles ikke på....
Det er åpenbart ikke mulig å overbevise alle ;-)
Men igjen: Utelukker ikke at det kan det være forskjell på modellene, slik at S/X-Legacy og 3/Y har forskjellige anbefalinger grunnet annet kameraoppsett.
Samme anbefaling gjelder for eldre S også. Men igjen; har man ikke problemer med AP, eller autoviskere så er det jo ikke noe poeng å gjøre det. Det står jo at rengjøring anbefales ved behov.
Det jeg vet er at det er stor forskjell på de ulike frontrutene. I TM3en jeg hadde ble det svært fort et belegg på innsiden som gjorde at det dugget. Hverken jeg eller Tesla klarte å få bort merkene fra korkbitene som beskytter under transport. De ble synlige straks det begynte å dugge. Det var mange som klagde over dette.
Yen vår har ingen av disse problemene.
SitatSamme anbefaling gjelder for eldre S også.
Sikker? Her er alt som står om kameralinser i S-manualen:
Problemet med autoviskerne er ikke møkk på ruta, inn-, ut-, eller vrangsiden, men hallusinasjoner fra det neurale nettet som tolker hva som er dråper. Det gjelder også hva den mener ikke er dråper.
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 31. desember 2024, klokken 17:19SitatSamme anbefaling gjelder for eldre S også.
Sikker? Her er alt som står om kameralinser i S-manualen:
Dette står i manualen for S fra 2012 til 2020:
Merk
Innsiden av frontruten som er innenfor frontkameradekselet (se Kameraer), må rengjøres regelmessig for å ivareta god sikt og optimal kamerafunksjon. Hvis du vil sjekke om slik rengjøring er nødvendig, kan du se gjennom vedlikeholdsinformasjonen ved å trykke på Kontroller > Service > Vedlikehold. Bruk om nødvendig mobilappen til å avtale service.
https://www.tesla.com/ownersmanual/2012_2020_models/no_no/GUID-65384C1F-86F2-44E8-A8BC-8A12E7E00A40.html#:~:text=den%20under%20t%C3%B8rking.-,Merk,%3E%20Vedlikehold.%20Bruk%20om%20n%C3%B8dvendig%20mobilappen%20til%20%C3%A5%20avtale%20service.,-ADVARSEL
Jeg fant ikke dette, men jeg lurer på hvor mange som "regelmessig" bestiller service for å få utført denne jobben. Jeg har som sagt aldri gjort det, eller bedt Tesla om å gjøre det. Hvordan forklares det at jeg 5. desember 2024 fikk dette utført i flg. servicemenyen, og hvordan oppdateres "Siste vedlikehold"-datoen?
Neppe noen som har bestilt dette, siden anbefalingen er helt ny. Det jeg vet er at Tesla har utført dette på biler hvor kundene har klaget på bla. autoviskere. Det har hatt effekt. Det er nok derfor dette nå er tatt inn i manualen. Det er jo en grunn til at det finnes en del videoer om slik rengjøring på YT.
Kan datoen stamme fra da du installerte den aktuelle SW-versjonen, eller da den ble utgitt?
SitatKan datoen stamme fra da du installerte den aktuelle SW-versjonen, eller da den ble utgitt?
Ser ikke bort fra det, men vanskelig å verifisere. Jeg fant som sagt ikke noe i manualen jeg har lagret, men den ble lastet ned i 2021. Leser ikke oppdaterte manualer jevnlig (les aldri).
Min teori er fremdeles at dette er en kontruksjonsfeil. Kanskje tatt inn i manualen nylig slik at Tesla nå kan ta betalt for jobben hvis det ikke er gjort "regelmessig". Hvis det er riktig som du sier at dette er helt nytt, og er revidert inn i nye manualer for gamle biler, er det mildest talt noe spesielt. Det finnes vel heller ingen offisiell beskrivelse fra Tesla hvordan dette skal gjøres? Implisitt at det må gjøres av Tesla, som da også kan endre utført-dato.
Teslas manualer er online fordi de oppdateres når nye funksjoner legges til, eller rutiner endres. Som nedlastet materiale har de fort kun historisk verdi.
Her fremgår hva som ble oppdatert denne gangen:
https://www.notateslaapp.com/news/2461/tesla-updates-owners-manual-reveals-improvements-to-autopark-valet-mode-cabin-radar-and-construction-info
Rengjøring inni kamerahuset inngår ikke i DIY-guidene:
https://www.tesla.com/support/do-it-yourself-guides
Men som mye annet kan man fint gjøre det selv om man føler for det. Det er slik jeg forstår det ikke et krav om at Tesla må gjøre det. Tesla har også svært gode beskrivelser for hvordan arbeid skal utføres.
https://service.tesla.com/en-US/
På model S gjøres det slik:
https://service.tesla.com/docs/ModelS/ServiceManual/en-us/GUID-090CC4A1-9427-4E59-B021-74488A5C74DE.html
TL;DR ;)
Tilbake til temaet "Misfornøyd med Tesla software og OTA"
Kina nekter bilprodusenter å bruke navn på sine selvkjøringssystemer som er en overdrivelse ift. hva de virkelig leverer. Kanskje ikke så dumt.
De har også følgende kommentar:
Regulatorer vil at bilprodusenter skal redusere frekvensen av nye programvareoppdateringer og i stedet fokusere på utvidet testing før de slipper nye oppdateringer.
Kan ikke være mere enig. Min bil har fått 191 oppdateringer på 6 år. 31 oppdateringer i året, eller ca. 2,5 pr. mnd. i snitt Jeg tipper at bare maks 1/6 av oppdateringene inneholder noe virkelig nytt. Resten er bare rettelser av feil. Tesla har som uvane å la brukere teste ut programvaren deres, for så å sende ut feilrettinger etterhvert som feilene oppdages. Dette er en mildt sagt merkelig måte å gjøre det på, og det har altså de kinesiske myndighetene satt foten ned for.
https://electrek.co/2025/04/17/china-cracks-down-automated-driving-features-after-tesla-fsd-launch/
Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. april 2025, klokken 16:46Tesla har som uvane å la brukere teste ut programvaren deres, for så å sende ut feilrettinger etterhvert som feilene oppdages. Dette er en mildt sagt merkelig måte å gjøre det på, og det har altså de kinesiske myndighetene satt foten ned for.
Tvert imot, det er en ganske vanlig måte å gjøre det på. Automatiserte tester som fanger det meste, og rask utrulling av bugfixer for resten. Ganske standard metodikk nå til dags.
Ikke i dette omfanget.
Jo, det vil jeg si. Bare å se på hva Microsoft og Apple ruller ut av pathcher til operativsystemene sine.
Krever høyere kvalitet på software i en bil enn i en mobiltelefon. Forøvrig har Apple flere tusen "underleverandører" av software som skal sjekkes for kompatibilitet. Sammenlikningen synes jeg er helt feil.
Kineserne er iallfall enig med meg....
Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. april 2025, klokken 21:39Krever høyere kvalitet på software i en bil enn i en mobiltelefon. Forøvrig har Apple flere tusen "underleverandører" av software som skal sjekkes for kompatibilitet. Sammenlikningen synes jeg er helt feil.
Tror ikke du driver med softwareutvikling. Man kan stille forskjellige krav til forskjellige deler. Skjønner ikke helt hvorfor man skal stille strengere krav til infotainment (prompepute, Spotify) i en bil en software i en mobil.
SitatTror ikke du driver med softwareutvikling.
Da tar du grundig feil, og jeg har garantert gjort det mye lenger enn deg.... (Skrev mine første program i USCD Pascal og Fortran i 1978 i USA ;) ) Men du har rett i at jeg ikke gjør det i dag. Andre oppgaver i samme. næring. Min bil kan styre, bremse, og gi gass...
Kommer forøvrig ikke noe ut av en slik diskusjon. Vi stopper der.
Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. april 2025, klokken 22:24SitatTror ikke du driver med softwareutvikling.
Da tar du grundig feil, og jeg har garantert gjort det mye lenger enn deg.... (Skrev mine første program i USCD Pascal og Fortran i 1978 i USA ;) ) Men du har rett i at jeg ikke gjør det i dag. Andre oppgaver i samme næring.
Som jeg skrev, du driver ikke med softwareutvikling. Frem til nittitallet var det vanlig å drive lange forprosjekt, komplekse spesifikasjoner, og lange test og debug perioder. For så å levere software som ikke var som forventet, og som ikke passet med behovet som skulle dekkes. Metodikken har endret seg, spesielt de siste 20-30 åra. Målet er å levere kjapt, og kunne levere nødvendige endringer kjapt. Tesla opererer slik, noe som er helt naturlig for ett software firma.
Og jada, jeg har programmer både med hullkort og 18-bits datamaskiner med magnetkjerne-minne, uten at det er relevant for i dag.
SitatOg jada, jeg har programmer både med hullkort og 18-bits datamaskiner med magnetkjerne-minne
Jeg føler meg gammel, men du må jo være utgammel. Natta...
Sitat fra: What-a-watt på fredag 18. april 2025, klokken 22:38SitatOg jada, jeg har programmer både med hullkort og 18-bits datamaskiner med magnetkjerne-minne
Jeg føler meg gammel, men du må jo være utgammel. Natta...
Nja, sånn delvis. Har bare vært så heldig å måtte jobbe med gammel teknologi innimellom. Jobbet med tech generasjoner som spente over nesten 50 år i en periode. Setter ting i perspektiv...