Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: torerik på tirsdag 30. april 2024, klokken 23:05
Ser flere og flere elbiler med andre bokstavkombinasjoner enn start på E.
Hvordan er dette, er det fremdeles enkelte fordeler som krever E-skilt? Kunne egentlig tenkt meg noe annet...
Det siste var vel at noen flyplasser tilbyr nå rabatt for elbiler med "elbilskilter", men ikke til elbiler med "vanlige" skilt.
Ellers er vel den største fordelen at Politi og andre medtrafikanter lettere kan gjenkjennes som elbiler med elbilskilt, og at man da har lov å bruke kollektivfelt. Ihvertfall så lenge de ikke bryter tilleggskrav som må ha passasjer. Noen andre forskjeller kjenner jeg ikke til.
Tesla leverer bare elbilskilter, mens hos andre merker/forhandlere kan man be om å få registrert med "vanlig" skilt fra et ønsket distrikt. F.eks. er/var det populært med ZZ-skilter blant folk som digger ZZ-Top!
Ellers kan man selvsagt betale for personlig bilskilt, også til Teslaer, da de egentlig er registrert med et vanlig (elbil)skilt uansett. Og flere land godtar jo ikke personlige bilskilt, så da må man bytte skiltene før man kjører inn i et slikt land!
Egen erfaring med EL, EV og EH.
Har tenkt på hva som eventuelt er ulempen?
Med tanke på det store antallet elbiler med ordinære bokstaver er det neppe store ulemper, andre enn de som forrige innlegg nevner?
Poenget med enkel identifikasjon ved bruk av f.eks. kollektivfelt er godt. Ellers trodde jeg de fleste rabattordninger nå var koblet mot reg.nr. uavhengig av forbokstaver, men antakelig noen som henger igjen..
På en annen side er det ikke noe problem med E-skilter. Har kjørt med ZZ de siste 3-4 fossile bilene mine, for øvrig uten et nært forhold til ZZ-Top :)
Vi ser vel enden på disse fordelene nå uansett, så neppe noe å bekymre seg over.
Nå er man snart igang med EJ. Og etter det er det bare EN som er reservert elbil. Og med et snaut års varighet for hver bokstavserie, så vil dette slutte i 2026. Selvfølgelig med etterslengere fra forhandlere som har skilt lengre på lager.
EA, ES, EZ, EX og EY er tatt i bruk (på tilhenger/MC/traktor), så de er uaktuelle.
EP, ER og EU er reservert Oslo, men er vel ikke tatt i bruk ennå? Og kan da i teorien bli elbilskilt.
Edit: EW er i bruk. ET (Hamar) ser ikke ut til å være i bruk.
G, I, M, O, Q, Æ,Ø og Å brukes ikke i registreringskilt
Sitat fra: automat på onsdag 01. mai 2024, klokken 21:46Nå er man snart igang med EJ. Og etter det er det bare EN som er reservert elbil. Og med et snaut års varighet for hver bokstavserie, så vil dette slutte i 2026. Selvfølgelig med etterslengere fra forhandlere som har skilt lengre på lager.
EA, ES, EZ, EX og EY er tatt i bruk (på tilhenger/MC/traktor), så de er uaktuelle.
EP, ER og EU er reservert Oslo, men er vel ikke tatt i bruk ennå? Og kan da i teorien bli elbilskilt.
Hadde tatt fossilskilt om alternativet var EU :P
EU er da en flott bokstavkombinasjon. :D
Sitat fra: batterimannen på onsdag 01. mai 2024, klokken 21:49Sitat fra: automat på onsdag 01. mai 2024, klokken 21:46Nå er man snart igang med EJ. Og etter det er det bare EN som er reservert elbil. Og med et snaut års varighet for hver bokstavserie, så vil dette slutte i 2026. Selvfølgelig med etterslengere fra forhandlere som har skilt lengre på lager.
EA, ES, EZ, EX og EY er tatt i bruk (på tilhenger/MC/traktor), så de er uaktuelle.
EP, ER og EU er reservert Oslo, men er vel ikke tatt i bruk ennå? Og kan da i teorien bli elbilskilt.
Hadde tatt fossilskilt om alternativet var EU :P
Vi har jo EF, men den er vel så godt som brukt opp nå! 8)
Bare å kikke på toppen på https://elbilstatistikk.no + se på "Last 20 registrations"
EE+EF er tilnærmet brukt opp.
EH er nå oppe på 995XX per i dag.
SitatHadde tatt fossilskilt om alternativet var EU (https://elbilforum.no/Smileys/default/tongue.gif)
Beste kommentar ever :+1:
Sitat fra: torerik på tirsdag 30. april 2024, klokken 23:05Ser flere og flere elbiler med andre bokstavkombinasjoner enn start på E.
Hvordan er dette, er det fremdeles enkelte fordeler som krever E-skilt? Kunne egentlig tenkt meg noe annet...
Bestilte HB skilt på min kommende IX. Null stress.
Fordel med E skilt? Kan jeg aldri tenke meg.
Den store fordelen er at nødetater som rykker ut til en brennende bil lett kan se at det er en elbil og ta korrekte forhåndsregler.
(Ikkje alle elbiler er like lett å gjenkjenne)
Sitat fra: Gadgetman på tirsdag 07. mai 2024, klokken 12:04Den store fordelen er at nødetater som rykker ut til en brennende bil lett kan se at det er en elbil og ta korrekte forhåndsregler.
(Ikkje alle elbiler er like lett å gjenkjenne)
Godt poeng! Og viktig feks i tidskritiske situasjoner. Så en live garasje brann en gang i et kontorbygg og det gikk fort i bare røyk. Umulig å se inn. Et Elbil reg nr på skiltet ville vært nyttig da i fasen før røyken tok over. Var ingen elbiler der da, og dette er maaaaange år siden, ikke vanlig med ev da.
Men...
Egentlig burde Elbiler merkes med en logo separat fra skiltet. Og det må være en internasjonal standard.
Hvordan er f.eks elbiler fra Sverige merka?
Finland?
Danmark?
Tyskland?
OK, Finske biler er kansje ikkje så vanlige her i landet selv om sommern, men biler fra de andre landa er vanlige her.
Sitat fra: Gadgetman på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:37Men...
Egentlig burde Elbiler merkes med en logo separat fra skiltet. Og det må være en internasjonal standard.
Hvordan er f.eks elbiler fra Sverige merka?
Finland?
Danmark?
Tyskland?
OK, Finske biler er kansje ikkje så vanlige her i landet selv om sommern, men biler fra de andre landa er vanlige her.
Masse finskregistrerte biler i Norge, både sommer og vinter, spesielt i Nord-Norge.
Ellers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret,https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp (https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp). https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes (https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes)
Kunne jo hatt det samme i Norge der man hadde brukt et ekstra tegn til slutt i nummerskiltet. AAXXXXXY, der AA er Områdekode slik som i dag, XXXXX er nummer fra 10000-99999 og Y er kode for drivstoff:
E- Elbil
H- Hydrogen
G- Gass (G brukes normalt ikke i norske registreringsskilt, men det er et unntak for GA-gasskjøretøy )
P- Petrol/bensin
D- Diesel
SitatEllers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret
THE :+1: da tenker vi helt likt
Sitat fra: THE på onsdag 08. mai 2024, klokken 15:08Sitat fra: Gadgetman på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:37Men...
Egentlig burde Elbiler merkes med en logo separat fra skiltet. Og det må være en internasjonal standard.
Hvordan er f.eks elbiler fra Sverige merka?
Finland?
Danmark?
Tyskland?
OK, Finske biler er kansje ikkje så vanlige her i landet selv om sommern, men biler fra de andre landa er vanlige her.
Masse finskregistrerte biler i Norge, både sommer og vinter, spesielt i Nord-Norge.
Ellers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret,https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp (https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp). https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes (https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes)
Kunne jo hatt det samme i Norge der man hadde brukt et ekstra tegn til slutt i nummerskiltet. AAXXXXXY, der AA er Områdekode slik som i dag, XXXXX er nummer fra 10000-99999 og Y er kode for drivstoff:
E- Elbil
H- Hydrogen
G- Gass (G brukes normalt ikke i norske registreringsskilt, men det er et unntak for GA-gasskjøretøy )
P- Petrol/bensin
D- Diesel
Er nok av diskusjoner på hvordan dette bør se ut, og snart må vi legge om uansett, da vi går tom for alternative skiltkombinasjoner med dagens system.
Problemet er, slik jeg har fått det fortalt, at da må de rette opp i et relativt gammelt system, for det er ikke "avsatt" lagringsplass for flere tegn.
Forøvrig, det er vel heller ingen god grunn for at man skal ha samme system som andre land, da man har forskjellige hensyn å ta av i et lite land med relativt få innbyggere i Norge, sammenlignet med f.eks Tyskland, Frankrike, USA eller Kina for den del!
Men man kunne sikkert gått sammen i Norden og laget et felles system, da vi egentlig er ganske like på regler og antall innbyggere (under 10 mill) ennå.
Vi kan nok leve lenge på et system som håndterer kjøretøybestanden for >100 mill. innbyggere. Trenger ikke systemer som takler <100 mill innbyggere på veldig lenge!
Jeg har sett en fossilbil med lavt EX-nummer, tror jeg fant ut at denne serien tilhørte Bodø.
Sverige og Danmark har ingen spesielle skilter for elbiler og ikke Finland heller tror jeg. Jeg var i Litauen ifjor og der så jeg de hadde egne serier for dem, husker ikke nå hva det var.
Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:47Sitat fra: THE på onsdag 08. mai 2024, klokken 15:08Masse finskregistrerte biler i Norge, både sommer og vinter, spesielt i Nord-Norge.
Ellers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret,https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp (https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp). https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes (https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes)
Kunne jo hatt det samme i Norge der man hadde brukt et ekstra tegn til slutt i nummerskiltet. AAXXXXXY, der AA er Områdekode slik som i dag, XXXXX er nummer fra 10000-99999 og Y er kode for drivstoff:
E- Elbil
H- Hydrogen
G- Gass (G brukes normalt ikke i norske registreringsskilt, men det er et unntak for GA-gasskjøretøy )
P- Petrol/bensin
D- Diesel
Er nok av diskusjoner på hvordan dette bør se ut, og snart må vi legge om uansett, da vi går tom for alternative skiltkombinasjoner med dagens system.
Problemet er, slik jeg har fått det fortalt, at da må de rette opp i et relativt gammelt system, for det er ikke "avsatt" lagringsplass for flere tegn.
Forøvrig, det er vel heller ingen god grunn for at man skal ha samme system som andre land, da man har forskjellige hensyn å ta av i et lite land med relativt få innbyggere i Norge, sammenlignet med f.eks Tyskland, Frankrike, USA eller Kina for den del!
Men man kunne sikkert gått sammen i Norden og laget et felles system, da vi egentlig er ganske like på regler og antall innbyggere (under 10 mill) ennå.
Vi kan nok leve lenge på et system som håndterer kjøretøybestanden for >100 mill. innbyggere. Trenger ikke systemer som takler <100 mill innbyggere på veldig lenge!
Bytter man ut siste siffer med en bokstav så kan alle bokstavkombinasjoner som er brukt fra 1970 og frem til i dag brukes om igjen. Og med 21 gyldige bokstaver vil man få over dobbelt så mange nye tilgjengelige registreringsnummer i forhold til dagens nummerserier. Så kan man la de få fossilbilene som fortsatt selges "bruke opp" dagens 5-sifrede serier, og reservere de med bokstav til slutt for utslippsfrie kjøretøy.
Sitat fra: automat på torsdag 09. mai 2024, klokken 12:10Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:47Sitat fra: THE på onsdag 08. mai 2024, klokken 15:08Masse finskregistrerte biler i Norge, både sommer og vinter, spesielt i Nord-Norge.
Ellers synes jeg den tyske måten å registrere elbiler på er bra, slenger på en E til slutt i registreringsnummeret,https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp (https://www.electrive.com/media/2021/10/volkswagen-id3-2021-07-min-1400x700.png.webp). https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes (https://www.customeuropeanplates.com/german-license-plate-codes)
Kunne jo hatt det samme i Norge der man hadde brukt et ekstra tegn til slutt i nummerskiltet. AAXXXXXY, der AA er Områdekode slik som i dag, XXXXX er nummer fra 10000-99999 og Y er kode for drivstoff:
E- Elbil
H- Hydrogen
G- Gass (G brukes normalt ikke i norske registreringsskilt, men det er et unntak for GA-gasskjøretøy )
P- Petrol/bensin
D- Diesel
Er nok av diskusjoner på hvordan dette bør se ut, og snart må vi legge om uansett, da vi går tom for alternative skiltkombinasjoner med dagens system.
Problemet er, slik jeg har fått det fortalt, at da må de rette opp i et relativt gammelt system, for det er ikke "avsatt" lagringsplass for flere tegn.
Forøvrig, det er vel heller ingen god grunn for at man skal ha samme system som andre land, da man har forskjellige hensyn å ta av i et lite land med relativt få innbyggere i Norge, sammenlignet med f.eks Tyskland, Frankrike, USA eller Kina for den del!
Men man kunne sikkert gått sammen i Norden og laget et felles system, da vi egentlig er ganske like på regler og antall innbyggere (under 10 mill) ennå.
Vi kan nok leve lenge på et system som håndterer kjøretøybestanden for >100 mill. innbyggere. Trenger ikke systemer som takler <100 mill innbyggere på veldig lenge!
Bytter man ut siste siffer med en bokstav så kan alle bokstavkombinasjoner som er brukt fra 1970 og frem til i dag brukes om igjen. Og med 21 gyldige bokstaver vil man få over dobbelt så mange nye tilgjengelige registreringsnummer i forhold til dagens nummerserier. Så kan man la de få fossilbilene som fortsatt selges "bruke opp" dagens 5-sifrede serier, og reservere de med bokstav til slutt for utslippsfrie kjøretøy.
Er du sikker på at datasystemet de har, takler en bokstav i stedet for siffer på den plassen? Jeg er nok temmelig usikker på det.
Eller sagt på en annen måte, jeg er ganske sikker på at systemet er begrenset til at de 5 siste tegnene må være siffer! Ergo må det nok inn en gjeng med programmerere for å programmere om, teste og til slutt rulle ut endringen.
Siden dette er veldig gamle systemer på stormaskiner, krever det nok muligens Cobol-kompetanse. Og koster derfor en hel god del. Er en god del komplikasjoner som kan oppstå her.
Derfor er jeg og temmelig overbevist om at dette ikke blir ordnet på den måten, men vil skje når de blir nødt til å gjennomføre en endring som gir nok alternative skiltkombinasjoner.
Jeg vet ikke. Men de har jo klart å gjennomføre personlige skilt, med valgfritt tegn på valgfri plass. Selv om det ligger et ordinært regnr i bunn her.
Det tror jeg, uten å vite sikkert, er løst ved å lage en egen database som slår opp det personlige nummeret for å finne det 7-tegns reg.nr'et, og så ha alle opplysninger lagret der. Det er en relativt enkel "work-around".
Men har lest noen artikler om nettopp det med regnr-databasen og hva som må til for endringer. Jeg tenker at løsningen ligger i at de må rett og slett skrive en helt ny løsning som fungerer på et mer moderne programmeringsspråk, rett og slett for at det skal være mulig å fortsette drift på dette når antall Cobol-kyndige går ned pga naturlig avgang og liten rekruttering.
På den annen side, det er gode penger i å lære seg Cobol på høyt nok nivå. De beste tar ut gode million-lønninger! ;)
Y2K om igjen, vi vet jo alle hvordan det gikk...
Hvorfor lage så mye styr ut av et regnr? Det ordner seg.
Vil ikke helt sammenligne det med Y2K-problemet, selv om det er det samme i bunn, et systemet er satt opp med for få plasser til å vokse med behovene.
Trenger bare at Statens Vegvesen/Staten slenger noen milliarder til et privat firma, inkludert det antall Mong man regner med budsjettet overskrides med, så har vi kanskje et fremtidsrettet system som tillater flere tegne, flere kombinasjoner og flere muligheter til å melke brukerne/kundene (oss), så er det sikkert på plass uten alt for lang tid uten å få registrert flere kjøretøy!
;D 8) :angel:
Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:13(...)
Trenger bare at Statens Vegvesen/Staten slenger noen milliarder til et privat firma, inkludert det antall Mong man regner med budsjettet overskrides med, så har vi kanskje et fremtidsrettet system som tillater flere tegne, flere kombinasjoner og flere muligheter til å melke brukerne/kundene (oss), så er det sikkert på plass uten alt for lang tid uten å få registrert flere kjøretøy!
;D 8) :angel:
Og der forsvant brått pensjonen min, men godt å vite at Staten har en løsning for å kaste bort skattepengene mine fortest mulig ;-)
Sitat fra: Svein_H på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:25Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:13(...)
Trenger bare at Statens Vegvesen/Staten slenger noen milliarder til et privat firma, inkludert det antall Mong man regner med budsjettet overskrides med, så har vi kanskje et fremtidsrettet system som tillater flere tegne, flere kombinasjoner og flere muligheter til å melke brukerne/kundene (oss), så er det sikkert på plass uten alt for lang tid uten å få registrert flere kjøretøy!
;D 8) :angel:
Og der forsvant brått pensjonen min, men godt å vite at Staten har en løsning for å kaste bort skattepengene mine fortest mulig ;-)
Slapp av, jeg er med på spleisen (enten jeg vil eller ikke...)!
8)
Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 14:53På den annen side, det er gode penger i å lære seg Cobalt på høyt nok nivå. De beste tar ut gode million-lønninger! ;)
Trodde det var mange med Cobalt kunnskaper nå om dagen, mtp alle batteriene.
Cobol derimot er det vel værre med...
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 16:48Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 14:53På den annen side, det er gode penger i å lære seg Cobalt på høyt nok nivå. De beste tar ut gode million-lønninger! ;)
Trodde det var mange med Cobalt kunnskaper nå om dagen, mtp alle batteriene.
Cobol derimot er det vel værre med...
Hmmm, fant mange treff på Cobalt da jeg dobbeltsjekket om det skulle være Cobal eller Cobalt! ;)
Ser ut som det er kommet et språk som heter Cobalt, og er objekt-orientert og mer rettet mot video/multimedia, så kanskje derfor jeg lot meg lure i skrive/tanke-leifen! 8)
https://developers.google.com/youtube/cobalt (https://developers.google.com/youtube/cobalt)
Rettet opp nå! :)
Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 14:53På den annen side, det er gode penger i å lære seg Cobol på høyt nok nivå. De beste tar ut gode million-lønninger! ;)
Ohh yes. De tjener syyyyyykt bra de der. Har hørt det av andre innenfor bransjen
Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:28Sitat fra: Svein_H på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:25Sitat fra: RJK på torsdag 09. mai 2024, klokken 15:13(...)
;D 8) :angel: Slapp av, jeg er med på spleisen (enten jeg vil eller ikke...)!
8)
Æ å ;D
Det er ingen vits i å lære seg KOBOL for å tjene grovt på å bygge om AUTOSYS basen.
SVV har vel egentlig pensjonert de gamle BULL maskinene allerede.
Databasen er over på moderne Oracle databaser. Å legge til ett eller to tegn er enkelt nok. Så må de oppdatere noen regler for feltverifisering, herje med webgrensesnittet osv.
Mulig at KOBOL hadde vært å foretrekke...
Alle tilstøtende tjenester må også bygges om.
(Og det er ikkje få. )
Ved omleggingen i 1971 var det vel rundt 700000 biler som fikk nye skilter. enorm jobb.
Men allerede da var det biler med både 5 og 6 tegn bak bokstaven på østlandet.
Med 2millioner registrerte kjøretøy i bruk nå... Herrejemini...
På 80tallet ble datamaskiner tatt ibruk, og første autosys ble skapt. Og det ble utført en storjobb ved å legge inn 'alle' biler i det nye systemet. Men...
Biler som ikkje var 'i bruk' lenger ble ikkje lagt inn, noe som er litt plagsomt for de som finner en 50 eller 60talls doning som har stått parkert på en låve i alle år. Alle de 'manglende' registrene finnes på lager i Bodø, og de kan slå dem opp, det tar bare litt tid.
Også, å bytte ut siste bokstav med en som indikerer drivstofftype vil kansje gi flere mulige skiltkombinasjoner for ELbiler... men om man samtidig skal bytte ut skilt på Bensinbiler går det til... en viss varm plass.
Takk for info, @Gadgetman!
Jeg mente ikke man må lære seg Cobol for å tjene penger på omlegging, men for å flikke på det gamle systemet. Men godt å vite at de er over på Oracle allerede.
Uansett, jeg tror det blir feil å prøve å flikke på det gamle systemet. De bør sannsynligvis starte på et nytt system, der også andre behov understøttes. Så som å få personlig skilt uten at man må ha et gammeldags skilt i bunn. Og sikkert masse annet som Statens Vegvesen ser de ikke kan gjøre i dagens system.
Sitat fra: automat på onsdag 01. mai 2024, klokken 22:08EU er da en flott bokstavkombinasjon. :D
Ikkje sant 8)
Min farfar Eirik Ulvestad merka forøvrig sin heimeindustri modellflyproduksjon med "EU-FLY".
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 14. mai 2024, klokken 18:52Min farfar Eirik Ulvestad merka forøvrig sin heimeindustri modellflyproduksjon med "EU-FLY".
Herlig å høre om Erik :+1: og din farfar var nok en meget smart mann. Forut sin tid. Nå i 2024 ville jeg tatt med den friheten til å legge til EU-ELfly ;D eller hva?
Sitat fra: Gadgetman på tirsdag 14. mai 2024, klokken 11:16SVV har vel egentlig pensjonert de gamle BULL maskinene allerede.
Databasen er over på moderne Oracle databaser.
Hehe, Oracle moderne... Håper da de har gått videre fra RDBMS til alt arkitekturen...