Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Bestilling og levering => Emne startet av: Yamakazi på lørdag 20. april 2024, klokken 20:00
Hei.
Jeg har kjøpt Tesla Model Y 2024 hos Tesla forhandler (fikk bilen 1 uke etter da det var en inventory som var på vei til Norge).
En dag har gått og kona er ikke helt fornøyd med rattet (føles tungt) og supension.
Bilen har 190 km.
Kan vi bennytte av oss angrerett og levere bilen tilbake?
Vi kjøpte denne med innbytter bil.. får vi da gamlen bilen tilbake plus differanse?
Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.
Angrerett gjelder kun ved fjernsalg. Men det kan hende Tesla likevel gir deg rett til å angre.
Hvis du har bestilt bilen via nettsidene til Tesla, så har du 14 dagers ubetinget angrerett.
Takk for svar.
Flere som kan bekrefte dette?
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 20. april 2024, klokken 23:36Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.
Angrerett gjelder kun ved fjernsalg. Men det kan hende Tesla likevel gir deg rett til å angre.
Hvis du har bestilt bilen via nettsidene til Tesla, så har du 14 dagers ubetinget angrerett.
Dette er jo feil. Kjøperen bestiller fremdeles bilen på nett, selv om kjøperen står og gjør det i Tesla sine lokaler. De selger kun bil på nett, de har ikke selgere i butikken. Ergo har man 14 dager angrerett, der det er en liten greie med antall km man må holde seg under for ikke å få trekk i prisen som man får tilbake.
Det som jeg er usikker på her, er egentlig det med bilen levert i innbytte. Den er vel solgt til Tesla, så salgsprisen på bilen som returneres er vel det som kan garanteres at blir returnert. Om ikke Tesla har en "holdefrist" på innbyttebilene før de blir frigjort til de som kjøper innbyttebilene av Tesla.
EDIT: Står mer her, er vel 100 km før det trekkes en sum per overkjørte km ifølge "headingen" jeg fikk på søket:
"en bruksavgi på EUR 0.55 per kilometer eller lsvarende i din lokale valuta dersom du har kjørt di Kjøretøy i overkant av 100 kilometer (60 miles)"
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my (https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my)
Sitat fra: RJK på søndag 21. april 2024, klokken 00:09Sitat fra: Ellemelle på lørdag 20. april 2024, klokken 23:36Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.
Angrerett gjelder kun ved fjernsalg. Men det kan hende Tesla likevel gir deg rett til å angre.
Hvis du har bestilt bilen via nettsidene til Tesla, så har du 14 dagers ubetinget angrerett.
Dette er jo feil. Kjøperen bestiller fremdeles bilen på nett, selv om kjøperen står og gjør det i Tesla sine lokaler. De selger kun bil på nett, de har ikke selgere i butikken. Ergo har man 14 dager angrerett, der det er en liten greie med antall km man må holde seg under for ikke å få trekk i prisen som man får tilbake.
Det som jeg er usikker på her, er egentlig det med bilen levert i innbytte. Den er vel solgt til Tesla, så salgsprisen på bilen som returneres er vel det som kan garanteres at blir returnert. Om ikke Tesla har en "holdefrist" på innbyttebilene før de blir frigjort til de som kjøper innbyttebilene av Tesla.
EDIT: Står mer her, er vel 100 km før det trekkes en sum per overkjørte km ifølge "headingen" jeg fikk på søket:
"en bruksavgi på EUR 0.55 per kilometer eller lsvarende i din lokale valuta dersom du har kjørt di Kjøretøy i overkant av 100 kilometer (60 miles)"
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my (https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my)
Takk det gir mening! Husker såvidt at det ble nevnt angrefrist og 100 km da bilen ble bestilt av selger i Tesla butikken.
Men da er det kanskje håp! Får se med innbytter bil, i verste fall får vi beløp i kroner men da sitter vi uten bil..
Sitat fra: RJK på søndag 21. april 2024, klokken 00:09Sitat fra: Ellemelle på lørdag 20. april 2024, klokken 23:36Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.
Angrerett gjelder kun ved fjernsalg. Men det kan hende Tesla likevel gir deg rett til å angre.
Hvis du har bestilt bilen via nettsidene til Tesla, så har du 14 dagers ubetinget angrerett.
Dette er jo feil. Kjøperen bestiller fremdeles bilen på nett, selv om kjøperen står og gjør det i Tesla sine lokaler. De selger kun bil på nett, de har ikke selgere i butikken. Ergo har man 14 dager angrerett, der det er en liten greie med antall km man må holde seg under for ikke å få trekk i prisen som man får tilbake.
Det som jeg er usikker på her, er egentlig det med bilen levert i innbytte. Den er vel solgt til Tesla, så salgsprisen på bilen som returneres er vel det som kan garanteres at blir returnert. Om ikke Tesla har en "holdefrist" på innbyttebilene før de blir frigjort til de som kjøper innbyttebilene av Tesla.
EDIT: Står mer her, er vel 100 km før det trekkes en sum per overkjørte km ifølge "headingen" jeg fikk på søket:
"en bruksavgi på EUR 0.55 per kilometer eller lsvarende i din lokale valuta dersom du har kjørt di Kjøretøy i overkant av 100 kilometer (60 miles)"
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my (https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my)
Ja du har vel aldri kjøpt en Tesla før. Det har jeg.
Tesla har selvfølgelig selgere i sine lokaler og der kan du kjøpe bil uten at du registrerer noe selv.
Angrerettloven er veldig klar på dette:
Fjernsalg (forutsetning for angrerett): avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler
Sitat fra: Ellemelle på søndag 21. april 2024, klokken 09:07Sitat fra: RJK på søndag 21. april 2024, klokken 00:09Sitat fra: Ellemelle på lørdag 20. april 2024, klokken 23:36Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.
Angrerett gjelder kun ved fjernsalg. Men det kan hende Tesla likevel gir deg rett til å angre.
Hvis du har bestilt bilen via nettsidene til Tesla, så har du 14 dagers ubetinget angrerett.
Dette er jo feil. Kjøperen bestiller fremdeles bilen på nett, selv om kjøperen står og gjør det i Tesla sine lokaler. De selger kun bil på nett, de har ikke selgere i butikken. Ergo har man 14 dager angrerett, der det er en liten greie med antall km man må holde seg under for ikke å få trekk i prisen som man får tilbake.
Det som jeg er usikker på her, er egentlig det med bilen levert i innbytte. Den er vel solgt til Tesla, så salgsprisen på bilen som returneres er vel det som kan garanteres at blir returnert. Om ikke Tesla har en "holdefrist" på innbyttebilene før de blir frigjort til de som kjøper innbyttebilene av Tesla.
EDIT: Står mer her, er vel 100 km før det trekkes en sum per overkjørte km ifølge "headingen" jeg fikk på søket:
"en bruksavgi på EUR 0.55 per kilometer eller lsvarende i din lokale valuta dersom du har kjørt di Kjøretøy i overkant av 100 kilometer (60 miles)"
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my (https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my)
Ja du har vel aldri kjøpt en Tesla før. Det har jeg.
Tesla har selvfølgelig selgere i sine lokaler og der kan du kjøpe bil uten at du registrerer noe selv.
Angrerettloven er veldig klar på dette:
Fjernsalg (forutsetning for angrerett): avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler
Stemmer at jeg ikke faktisk har kjøpt en bil hos Tesla før, men det er dette de har gått ut med selv. Og som jeg selv har observert når jeg har vært hos Tesla.
De har PC'er stående i lokalet på visningssenterne, der man kan bestille bil der og da for levering når den kommer til deg. Og de er selvsagt behjelpelige med å legge inn på disse PCene for deg.
Nettopp derfor er salget på nettbutikk og ikke lokalt hos forhandler, slik de selv påstår.
Om de skiller på dette ved kjøp av brukt bil, er jeg ikke klar over. Er det kanskje det du har gjort?
Sitat fra: RJK på søndag 21. april 2024, klokken 09:42Sitat fra: Ellemelle på søndag 21. april 2024, klokken 09:07Ja du har vel aldri kjøpt en Tesla før. Det har jeg.
Tesla har selvfølgelig selgere i sine lokaler og der kan du kjøpe bil uten at du registrerer noe selv.
Angrerettloven er veldig klar på dette:
Fjernsalg (forutsetning for angrerett): avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler
Stemmer at jeg ikke faktisk har kjøpt en bil hos Tesla før, men det er dette de har gått ut med selv. Og som jeg selv har observert når jeg har vært hos Tesla.
De har PC'er stående i lokalet på visningssenterne, der man kan bestille bil der og da for levering når den kommer til deg. Og de er selvsagt behjelpelige med å legge inn på disse PCene for deg.
Nettopp derfor er salget på nettbutikk og ikke lokalt hos forhandler, slik de selv påstår.
Om de skiller på dette ved kjøp av brukt bil, er jeg ikke klar over. Er det kanskje det du har gjort?
Jeg bestilte ikke min nye Tesla på nett, men kjøpte den av en selger hos Tesla. Dette er riktignok noen år siden, men selgerne er fortsatt hos Tesla.
Uansett har vi en trådstarter som ovenfor her skriver "da bilen ble bestilt av selger i Tesla butikken".
Hvis han utdyper dette har vi en fin mulighet til både å vite hva som gjelder akkurat i dette tilfellet og (hvis selgeren registrerte bestillingen) for Tesla generelt.
Vi prøvekjørte model Y, og etter dette gikk vi inn å leverte nøkkelkortet.
Vi satt ved desken og pratet med selger om hvilke biler var tilgjengelig nå etc.
Han hjalp oss å legge inn en bestilling (han gjorde alt via PC-en).. han skulle også koble en VIN nr til bilen vår.
Uansett så kommer jeg til å ringe Tesla imorgen tidlig og høre hva de sier.
Sitat fra: Yamakazi på søndag 21. april 2024, klokken 12:24Han hjalp oss å legge inn en bestilling (han gjorde alt via PC-en)
Og det er essensen i det jeg skrev. Man Kjøper ikke av Tesla i "butikken" aka Visningssenteret, man bestiller/handler på nett. Og det er assistansen du får.
Men de ansatte der er ikke selgere i vanlig forstand, de får ikke provisjon på salget slik en vanlig selger hos andre bilmerker gjør.
Men jeg skal stoppe for min del nå. Svaret får du som sagt om du leser kontrakten, som du vel skal ha i appen som er knyttet til deg og bilen. Eller du kan lese det jeg linket til.
Og endelig bekreftelse får du uansett når du snakker med VisningsSenteret, via en av deres kunderådgivere.
8)
Dette er regulert i angrerettloven. Loven gjelder ved to ulike salgssituasjoner. Den
gjelder for avtaler inngått ved fjernsalg og for avtaler inngått utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler.
Har man inngått avtalen hos Tesla, så er man i den næringsdrivendes faste forretningslokaler og man har møtt selger fysisk. Uavhengig av om selgeren bare er en veileder. Da er man avhengig av Teslas goodwill for å kunne angre.
Og så er det noen nyanser og unntak i loven. Men jeg fant ingen relevante i denne veilederen:
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/frl/veileder_angrerettloven.pdf
Innlegget er redigert.
Tung på rattet? Det kan justeres i menyen...
Sitat fra: automat på søndag 21. april 2024, klokken 15:53Dette er regulert i angrerettloven. Loven gjelder ved to ulike salgssituasjoner. Den
gjelder for avtaler inngått ved fjernsalg og for avtaler inngått utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler.
Har man inngått avtalen hos Tesla, så er man i den næringsdrivendes faste forretningslokaler og man har møtt selger fysisk. Uavhengig av om selgeren bare er en veileder. Da er man avhengig av Teslas goodwill for å kunne angre.
Og så er det noen nyanser og unntak i loven. Men jeg fant ingen relevante i denne veilederen:
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/frl/veileder_angrerettloven.pdf
Innlegget er redigert.
Er vel kjent med angrerettloven, da jeg både har jobbet med salg i butikk, men også har vekttall fra høyskoleutdanningen min på dette!.
Men når du bestiller gjennom nettsiden og ikke et kassasystem, så skal altså Tesla i dette tilfellet bevise at salget er gjort i butikk og ikke hjemme eller på en messe eller tilsvarende. Det finnes det altså ikke registreringer på, siden Tesla er så streng på at de kun selger gjennom nett og ikke butikk.
Legg til at butikken ikke har et lager på samme måte som andre bilforretninger, og bil leveres først etter en tid etter at bestillingen er mottatt. Varen vil i en viss utstrekning leveres direkte hjem til kunde eller ved utleveringssteder som f.eks. varemessa på Lillestrøm, og i liten grad fra Tesla sine Servicesenter fordi varen ikke er tilgjengelig på lokalt lager, med visse unntak.
Slik jeg har fått det forklart, så lager man en Tesla-konto på nettsiden om man ikke har det fra før, og denne lages direkte på kunden via Teslas hjemmesider på web. Der legger man altså inn alt av bestillingsdetaljer via sin egen konto.
Det er sånn sett likegyldig at det sitter en veileder og puncher inn dataene, eller du gjør det selv hjemme eller fra hvor som helst annet sted. Alt skjer via "din" Tesla-konto.
Salget registreres altså ikke på "selger" eller i et eget salgsprogram som knytter kjøpet til Teslas fysiske butikk, men på akkurat samme måte som om man ikke fikk hjelp fra en offisiell Tesla-ansatt veileder. Altså registrert som et hvilket som helst annet nettkjøp.
Man skal altså motta et angrerettskjema i app eller epost i begge tilfeller, og det er intet som skiller på hvilken PC eller nettleser man bestiller fra.
Stiller angrerettloven noen krav om selgers faste forretningssted må være en butikk med lager og kassaapparat? Eller hvordan tilknytningsform selgers representant skal ha til firmaet?
Så snakker du om bevisbyrde. Man bestiller fra en PC som en ansatt er logget inn på, oppkoblet på en IP-adresse tilhørende Tesla. Jeg tviler på at et IT-firma som Tesla ikke sørger for å samle inn god nok dokumentasjon.
IP-adresser er ikke statiske og stedsbundne. Man kan ha en PC eid av Tesla, oppkoblet via VPN mot mot Teslas systemer, men det er likevel utenfor selgers faste tilholdssted. Faktisk så vil de fleste reisende selgere jobbe via PC eid av firmaet de tilhører, og vol være koblet opp mot egne systemer, så det beviser som sagt ingen ting.
Men igjen, det er Tesla som hevder de kun gjør nettsalg og at de ikke har selgere i tradisjonell forstand. For at dette skal endres, så må altså Tesla gå ut med at det endrer til å også gjøre tradisjonell butikksalg av biler, noe de som sagt hevder de ikke driver med per i dag!
Husk at her er det ikke kunden som må bevise hva Tesla gjør. Men Tesla som må bevise at avtalen ble inngått i deres lokale. (Slik at kunden ikke kan hevde angrerett.) Og et firma har selvfølgelig kontroll på om en PC er koblet direkte mot internt nettverk eller via VPN. Og for alt vi vet kan Tesla ha et script gående på/mot de aktuelle pc'ene, som logger relevant informasjon i kjøpsøyeblikket. Så Tesla kan dokumentere dette hvis de vil. Og i et uberettiget krav om angrerett må kunden lyve om at hen har vært et annet sted enn hos Tesla på avtaletidspunktet.
Nå er jo dette bare en problemstilling hvis Tesla strikt ønsker å forholde seg til angrerettloven. Hvis de ønsker at alle salg skal regnes som nettsalg, så vil de jo ikke krangle på en angrerett. Selv om avtalen er gjort i Teslas lokaler, og juridisk sett ikke er dekket av angrerettloven.
Sitat fra: Speeder på søndag 21. april 2024, klokken 16:49Tung på rattet? Det kan justeres i menyen...
Ja men det er så å si ingen forskjell mellom comfort - standard - sport
Sitat fra: automat på søndag 21. april 2024, klokken 20:26Nå er jo dette bare en problemstilling hvis Tesla strikt ønsker å forholde seg til angrerettloven. Hvis de ønsker at alle salg skal regnes som nettsalg, så vil de jo ikke krangle på en angrerett. Selv om avtalen er gjort i Teslas lokaler, og juridisk sett ikke er dekket av angrerettloven.
Tesla sender med angrerettskjema ved bestilling av bilen. Det er jo i seg selv en innrømmelse av at det er angrerett. Dette får du uansett om du bestiller fra ett servicesenter eller ikke.
Pratet med Tesla selger og han sier at man kan benytte seg av 14 dagers angrefrist selv om vi fikk bistand hos dem.
Og han henviste og så til angrerett skjema som følger med bestillingen.
Angrerettskjema ligger også ute.
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/no_avbestillingsskjema.pdf
Ganske klartekst der.
Andre bilforhandlere har noe å lære av Tesla. Impulsbestilling hos annet merke er ikke like lett å komme unna kontraktsmessig. :-\
Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. april 2024, klokken 14:27Andre bilforhandlere har noe å lære av Tesla. Impulsbestilling hos annet merke er ikke like lett å komme unna kontraktsmessig. :-\
Det er vel ingenting som tilsier at dette er noe Tesla selv ønsker bare for å være snill og grei, dette er noe de er pålagt etter norsk lov for å kunne selge med denne forretningsmodellen i Norge.
Derav tittelen på dokumentet jeg linket til "Regionale bestemmelser".
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 14:53Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. april 2024, klokken 14:27Andre bilforhandlere har noe å lære av Tesla. Impulsbestilling hos annet merke er ikke like lett å komme unna kontraktsmessig. :-\
Det er vel ingenting som tilsier at dette er noe Tesla selv ønsker bare for å være snill og grei, dette er noe de er pålagt etter norsk lov for å kunne selge med denne forretningsmodellen i Norge.
Derav tittelen på dokumentet jeg linket til "Regionale bestemmelser".
Med "bestemmelser" mener nok Tesla det de selv har bestemt. Når trådstarteren skriver om selgeren: "han gjorde alt via PC-en).. han skulle også koble en VIN nr til bilen vår" , og de sitter i et Tesla-kontor, da er det mer en service å gi angrerett, og ikke et lovkrav.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 22. april 2024, klokken 15:16Med "bestemmelser" mener nok Tesla det de selv har bestemt.
Regionale bestemmelser... Men da sier vi det sånn. ;)
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 14:53Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. april 2024, klokken 14:27Andre bilforhandlere har noe å lære av Tesla. Impulsbestilling hos annet merke er ikke like lett å komme unna kontraktsmessig. :-\
Det er vel ingenting som tilsier at dette er noe Tesla selv ønsker bare for å være snill og grei, dette er noe de er pålagt etter norsk lov for å kunne selge med denne forretningsmodellen i Norge.
Derav tittelen på dokumentet jeg linket til "Regionale bestemmelser".
Saken er løst for trådstarter etter å ha bestilt og mottatt en Tesla hos forhandler. Min kontrakt hos Volkswagen hadde fri avbestilling mot 8% gebyr av kjøpesummen før bilen er levert noe som er en temmelig dårlig avtale o sammenligningen. Angrerett etter utlevering eksisterer ikke. Men det er vel kjent og opplagt her at Tesla ikke bruker kjøpskontrakt for å holde på kundene. :)
Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.
Uten å gå nærmere detaljer, valgte vi å beholde bilen.
Når der gjelder inbyttebilen var det bare å glemme.
Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:42Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.
Uten å gå nærmere detaljer, valgte vi å beholde bilen.
Når der gjelder inbyttebilen var det bare å glemme.
Det spørsmålet som vel alle venter et svar på, er om Tesla var villige til å akseptere angreretten, eller stod på det om at den var "kjøpt i butikk".
Håper du kan avklare denne! :)
Uansett, håper du blir fornøyd med bilen!
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:58Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:42Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.
Uten å gå nærmere detaljer, valgte vi å beholde bilen.
Når der gjelder inbyttebilen var det bare å glemme.
Det spørsmålet som vel alle venter et svar på, er om Tesla var villige til å akseptere angreretten, eller stod på det om at den var "kjøpt i butikk".
Håper du kan avklare denne! :)
Uansett, håper du blir fornøyd med bilen!
Jaja, han sa det var ikke noe problem og henviste til angrerett skjema som kom med bestillingen:) Derimot var det ikke mulig å få tilbake innbyttebilen.
Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:11Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:58Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:42Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.
Uten å gå nærmere detaljer, valgte vi å beholde bilen.
Når der gjelder inbyttebilen var det bare å glemme.
Det spørsmålet som vel alle venter et svar på, er om Tesla var villige til å akseptere angreretten, eller stod på det om at den var "kjøpt i butikk".
Håper du kan avklare denne! :)
Uansett, håper du blir fornøyd med bilen!
Jaja, han sa det var ikke noe problem og henviste til angrerett skjema som kom med bestillingen:) Derimot var det ikke mulig å få tilbake innbyttebilen.
Takker for avklaring.
Da var det stort sett akkurat som jeg forventet og har skrevet i tråden her, og måtte argumentere hardt for!
Godt å få det avklart en gang for alle!
;)
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:13Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:11Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:58Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:42Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.
Uten å gå nærmere detaljer, valgte vi å beholde bilen.
Når der gjelder inbyttebilen var det bare å glemme.
Det spørsmålet som vel alle venter et svar på, er om Tesla var villige til å akseptere angreretten, eller stod på det om at den var "kjøpt i butikk".
Håper du kan avklare denne! :)
Uansett, håper du blir fornøyd med bilen!
Jaja, han sa det var ikke noe problem og henviste til angrerett skjema som kom med bestillingen:) Derimot var det ikke mulig å få tilbake innbyttebilen.
Takker for avklaring.
Da var det stort sett akkurat som jeg forventet og har skrevet i tråden her, og måtte argumentere hardt for!
Godt å få det avklart en gang for alle!
;)
Bare hyggelig, og takk for hjelpen! Tenkte akkurat som deg men ble bare i tvil..
Syns også det er rart at ingen her på forumet har vært i en lignende situasjon..
Uansett er det jo fint med råd og tips fra forumet, men man har også et eget ansvar.. jeg stoler mye på det som skrives her inne men er alltid skeptisk på hva folk sier. Da må man sørge for å finne ut om ting selv😀
Tror nok flere her inne har vært i samme båten. Men det er litt rolige tider i forumet nå, så tror det er grunnen til at du ikke har fått svar fra noen som som har stått i samme båsen.
Så må det og sies at tidligere var det nesten vurdert som idiotisk å returnere bilen, for man "risikerte" å få mer på finn for en bil som var leveringsklar på dagen, fordi folk ikke tok sjansen på å vente på bil fra Tesla.
Dyrtid gjør dessuten at mange flere er på gjerdet, så "flipping", enten det er planlagt eller pga endrede behov/ønsker, er ikke lengre "risikofritt". Da blir angreretten langt mer attraktiv!
Har dog vært flere diskusjoner rundt biler som man angrer på, men som ikke var levert ennå, og om man da kunne kreve depositumet tilbake på basis av angreretten, eller om man måtte ta i mot bilen for å få returnert den uten videre spørsmål.
Den er nå avklart, og man kan kreve dette tilbake, og få depositumet tilbake.
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:58Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 22:42Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. april 2024, klokken 09:07Vi har vel ikke helt fått vite sluttregningen på dette, verken hvor mye de skal ha siden han kjørte over 100km, eller hvordan det går med innbyttebilen. Hadde vært interessant å vite.
Uten å gå nærmere detaljer, valgte vi å beholde bilen.
Når der gjelder inbyttebilen var det bare å glemme.
Det spørsmålet som vel alle venter et svar på, er om Tesla var villige til å akseptere angreretten, eller stod på det om at den var "kjøpt i butikk".
Håper du kan avklare denne! :)
Uansett, håper du blir fornøyd med bilen!
Akkurat den biten hadde han avklart tidligere på dagen (ref bilde under). Det var mer de økonomiske ramifikasjonene jeg var nysgjerrig på, i og med at det var kjørt over 100km, og det var en innbyttebil involvert. Men jeg tror han/hun blir fornøyd med å beholde bilen, som ble enden på visen. Dersom en etter ett år finner ut at en vil kvitte seg med bilen, så er det per i dag den bilen som holder seg best i pris som brukt, siden det er så sinnsykt mye bil for pengene, og ALLE vil ha bilen.
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:13Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:11Jaja, han sa det var ikke noe problem og henviste til angrerett skjema som kom med bestillingen:) Derimot var det ikke mulig å få tilbake innbyttebilen.
Takker for avklaring.
Da var det stort sett akkurat som jeg forventet og har skrevet i tråden her, og måtte argumentere hardt for!
Godt å få det avklart en gang for alle!
;)
Ja vi har fått avklart at Tesla for tiden gir angrerett uavhengig av om bestillingen skjer i eller utenfor butikk.
Men ikke om angreretten i butikk skyldes lovkrav eller Teslas egen policy.
Sitat fra: automat på onsdag 24. april 2024, klokken 20:37Sitat fra: RJK på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:13Sitat fra: Yamakazi på tirsdag 23. april 2024, klokken 23:11Jaja, han sa det var ikke noe problem og henviste til angrerett skjema som kom med bestillingen:) Derimot var det ikke mulig å få tilbake innbyttebilen.
Takker for avklaring.
Da var det stort sett akkurat som jeg forventet og har skrevet i tråden her, og måtte argumentere hardt for!
Godt å få det avklart en gang for alle!
;)
Ja vi har fått avklart at Tesla for tiden gir angrerett uavhengig av om bestillingen skjer i eller utenfor butikk.
Men ikke om angreretten i butikk skyldes lovkrav eller Teslas egen policy.
Lovteksten du siterte tidligere, er det liten eller ingen tvil om.
Så det beror jo selvsagt på nettopp det at Tesla har sin policy om at de kun selger fra nett, og da kommer angrerettsloven til anvendelse.
De kan ikke ha både og, altså påstå at det er kun nettsalg de driver med, men så prøve å frafalle angreretten som følger av dette!
Både jeg og samboeren fikk inntrykk av stiv fjæring og tungt ratt i 2021 Y.
Angra litt ,men bestemte at vi gir det en real sjanse.
Men 2mnd senere, var alt helt greit, og 2 år senere kasta jeg 2020 MG ZS'n ut av garasjen, og gikk for en Y til😄🥳
Sitat fra: Radial på lørdag 11. mai 2024, klokken 22:16Både jeg og samboeren fikk inntrykk av stiv fjæring og tungt ratt i 2021 Y.
Angra litt ,men bestemte at vi gir det en real sjanse.
Men 2mnd senere, var alt helt greit, og 2 år senere kasta jeg 2020 MG ZS'n ut av garasjen, og gikk for en Y til😄🥳
Ser den ja :+1:
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 22:56Sitat fra: Radial på lørdag 11. mai 2024, klokken 22:16Både jeg og samboeren fikk inntrykk av stiv fjæring og tungt ratt i 2021 Y.
Angra litt ,men bestemte at vi gir det en real sjanse.
Men 2mnd senere, var alt helt greit, og 2 år senere kasta jeg 2020 MG ZS'n ut av garasjen, og gikk for en Y til😄🥳
Ser den ja :+1:
Må sies at den gangen var det bare Y og ID4/Enyaq som hadde riktig prisklasse, om man gikk elektrisk.
ID4 og Enyaq fikk du i praksis ikke tak i, så det veide også tungt for å leve med fjæring og tungt ratt.